• No results found

De Omroeper. Informatieblad van de Evangelisch-Lutherse gemeente Zutphen (preekplaatsen Zutphen, Twekkelo en Hengelo)

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "De Omroeper. Informatieblad van de Evangelisch-Lutherse gemeente Zutphen (preekplaatsen Zutphen, Twekkelo en Hengelo)"

Copied!
24
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

1

De Omroeper

Informatieblad van de Evangelisch-Lutherse gemeente Zutphen (preekplaatsen Zutphen, Twekkelo en Hengelo)

41e jaargang, nr. 1 februari – mei 2021

(2)

2

Kerkgebouw

Beukerstraat 10, 7201 KP Zutphen tel.: 0575-516593 Postadres: Korte Beukerstraat 15, 7201 KP Zutphen

Secretariaat: ELG Zutphen, p/a Heeckerenlaan 24 7203 BC Zutphen; e-mail: janvanbeijeren@planet.nl Kerkdiensten in Zutphen

Elke zondag om 10.15 uur Predikant

Mw. ds. Louisa Vos, Backermarke 59, 8016 LJ Zwolle tel: 06-44113497; e-mail: louisa.vos@gmail.com

Ledenadministratie

Dhr. Peter Folmer, Ramshof 19, 7232 DA Warnsveld tel.: 0575-521437; e-mail: peter@folmer-pruis.nl Koster

Dhr. Peter van der Zalm, Rossinistraat 10, 7204 NX Zutphen tel.: 0575-523838

Cantor

Mw. Agnes Bedeker, Van Hoornlaan 52, 7207 JL Zutphen tel.: 0575-527845; e-mail: a.b.bedeker@online.nl

Organist

Dhr. Jan de Ruiter, tel.: 06-50228776; ruiterjade@hotmail.com

Website: www.luthersegemeentezutphen.nl info@luthersegemeentezutphen.nl

Wie op facebook zit en “Lutherse gemeente Zutphen” intikt komt op onze site.

Namen, telefoonnummers en e-mailadressen van de kerkenraadsleden vindt u in het Kerkenwerkboekje.

(3)

3 Inhoud

Van de redactie 3

Overweging: lijk ik op Trump 4 Werktijdvermindering 6 Didachè- leer van de twaalf apostelen 7 On-line diensten 9

Synodeverkiezingen 10

Kerkbalans 11

Tussen Septuagesima en Trinitatis 11

Gebed van de scriba van de PKN 15

Verwondering over verzet tegen coronavaccin 17

Gebed van Luther 18

Kerkdiensten 19 Van de redactie

We leven in een onzekere tijd. Bij het schrijven van deze regels hebben we net gehoord dat de lock down zeker nog enkele weken voortduurt. En de berichten van het OMT stemmen niet

optimistisch: Dat verwacht dat als de huidige daling van het aantal besmettingen doorzet, het nog zeker tot maart duurt voor er sprake kan zijn van versoepelingen van de lock down.

Daarom zullen ook in de komende periode geen fysieke kerkdiensten, met (een weliswaar toch al beperkt aantal)

kerkgangers mogelijk zijn. En de viering van het sacrament van het altaar, met het uitdelen van brood en wijn, is zeker niet mogelijk.

Zo zijn er de komende weken alleen maar kerkdiensten van onze gemeente on-line te bekijken (via de website, of via “kerkdienst gemist”) waarbij alleen de voorganger, de organist, de lector, de koster en een kerkenraadslid aanwezig zijn (en degene die de camera bedient).

We zijn erg blij met de aanschaf en installatie van de vaste camera die dergelijke mogelijkheden biedt.

De redactie probeert er het beste van te maken: er ligt weer een nieuwe Omroeper voor u, er is juist een nieuw kerkenwerkboekje verschenen en verspreid. Met kunst- en vliegwerk probeert de kerkenraad en deze redactie de gemeente te dienen.

(4)

4 Overweging: Lijk ik op Trump

Het is vandaag 15 januari 2021 en achter ons liggen dagen van grote onrust in Amerika. U weet, het Capitool is bezet geweest. En er zijn sterke aanwijzingen dat de president Trump van Amerika daar een rol in heeft gespeeld. Tegen deze rol wordt momenteel verschillend aangekeken. Er zijn stemmen die zeggen: ‘de president is schuldig aan een opstand’. Anderen zien dat juist helemaal niet zo. Voor hen is het: ‘er is niet sprake van een opstand, maar er is sprake van een grote leugen; er zijn stemmen op de republikeinse partij gestolen. De president heeft juist getracht om de democratie te behoeden voor een historische fout’. En dit laatste is ook wat Donald Trump erover zegt. Met de informatie van vandaag, 15 januari, lijkt het erop dat komende maanden nader onderzoek zal worden gedaan naar zijn rol in de bestorming van het Capitool en in de aanloop daar naar toe. Dat onderzoek wordt afgewacht. Nu dan een andere vraagstelling: ‘heeft de president rondom en na de overval op het Capitool verschillende, niet met elkaar verenigbare dingen heeft gezegd; heeft hij gezwalkt met woorden, met

uitspraken?’ In mijn optiek is dat beslist het geval. Wanneer we alles op de rij zetten, heeft hij zeer verschillende boodschappen uitgezonden die verwarring teweeg brengen, die, omdat ze zo wisselend zijn, wel iets moeten verdoezelen. Zo suggereerde hij – samengevat - in enkele minuten publiek: there will be anger and violence.. no violence... there will be anger and violence... no violence.

Al naar gelang de situatie van precies dat moment (en niet veel verder) lijkt Trump vooral dat zeggen wat hem goed uitkomt.

Anders gezegd: het ene moment slaat hij toe, het andere moment vlucht hij. En daarop is hij moeilijk aanspreekbaar.

(5)

5

Aan Trump lezen wij gedrag af dat mensen dus kennelijk in hun mars hebben.

Een belangrijke vraag is: lijk ik op dit punt op Trump? Of: lijkt u op Trump? Zijn wij aanspreekbaar? En: kunnen we deze vragen in Bijbels perspectief bezien?

In Schofpung und Fall (waarin Bonhoeffer Genesis 1-3 bespreekt) schrijft hij het volgende naar aanleiding van Genesis 3: 9 “En God, de Heer, riep de mens: waar ben je?”

Adam: waar ben je?... Met dit woord van de Schepper wordt de vluchtende Adam weggeroepen uit zijn geweten, hij moet voor zijn Schepper staan. De mens mag in zijn zonde niet alleen blijven. God spreekt hem aan, Hij doet de vluchtende stilstaan. Kom uit je schuilplaats, uit je zelfverwijten, uit je verhulling, uit je

opgeslotenheid, uit je zelfkwellerij, uit je ijdele berouw, durf jezelf onder ogen te zien! Verlies je niet in vrome wanhoop, wees jezelf.

Adam, waar ben jij? Sta voor je Schepper. Dit antwoord gaat dwars in tegen het geweten, het geweten zegt: Adam, je bent naakt, verberg je voor je Schepper, je mag niet voor Hem staan. God zegt:

Adam, sta voor Mij! De vluchtende Adam moet weten dat hij voor zijn Schepper niet vluchten kan. De droom, die wij allen kennen, dat wij iets ontzettends willen ontvluchten maar het niet kunnen, is de wetenschap, die steeds weer uit het onderbewustzijn opstijgt, de wetenschap van deze ware situatie van de afgevallen mens.

Diezelfde situatie komt in Adams antwoord tot uitdrukking: ik ben naakt, daarom verberg ik mij. Hij probeert zich te verontschuldigen met iets dat hem aanklaagt, hij probeert verder te vluchten en weet zich toch al gegrepen. Ik ben zondig, ik kan niet voor U staan. Alsof men zich met de zonde zou kunnen verontschuldigen.

Onbegrijpelijke dwaasheid van de mens. Juist omdat je zondaar bent, sta voor mij en vlucht niet. Maar nog geeft Adam zich niet gewonnen: ‘de vrouw, die Gij aan mijn zijde hebt gesteld, die heeft

(6)

6

mij van de boom gegeven, en toen heb ik gegeten.’ Hij belijdt zijn zonde, maar nog terwijl hij dit doet, neemt hij alweer de vlucht. De vrouw was toch uw schepsel, het is uw eigen werk dat mij ten val bracht. Waarom hebt U een onvolmaakte schepping voortgebracht, wat kan ik daaraan doen? In plaats van het gericht te aanvaarden, grijpt Adam terug op de kunst, die hij van de slang heeft geleerd;

hij verbetert Gods gedachten en beroept zich tegenover God de Schepper op een andere, en betere God. Weer neemt hij de vlucht.

De volle wereld kijkt naar die ene mens, Donald Trump. Als u het mij vraagt: het is goed en noodzakelijk dat hij ter verantwoording wordt geroepen, ook al lijkt hij een voorkeur te hebben voor

onderduiken in een mallemolen aan uitspraken. Het is goed voor de democratie en goed voor hemzelf.

Ondertussen, bezinnend, kijk ik naar mijn leven en lees ik wat er staat: mens, sta voor Mij! Lezen en echt in de ziel binnenlaten: dat is nog wel even een wereld van verschil.

Mens, waar ben je?

Ds. Louisa Vos

Werktijdvermindering

Het is wel een heel vreemde tijd. In het begin van deze vreemde tijd heb ik de kerkenraad verzocht om in een kleiner dienstverband te kunnen gaan werken en me in de toekomst te kunnen gaan richten op Zutphen en omstreken. Het geografische gebied, met daarin twee min of meer onderscheiden regio's en drie preekplaatsen: het werd voor mij teveel om het goed te doen. De kerkenraad heeft dit verzoek goedgekeurd. En inmiddels hebben ook het Breed moderamen van de classis en de Synodale Commissie hun instemming verleend. Vanaf januari is de werktijdvermindering in werking in getreden.

Dit roept natuurlijk de vraag op hoe het verder gaat met Twente. De

werkgroep Twente denkt daar sowieso steeds over na. En uit contact

met de president van de Evangelisch-Lutherse Synode, ds. Andreas

(7)

7

Wöhle, blijkt dat het ook zijn aandacht en die van de Synodale Commissie heeft.

In Twente is sprake van een andere situatie dan in Zutphen e.o. Veel kerkgangers hebben elders een kerkelijk onderdak. Tegelijk komen velen graag naar de Lutherse diensten waarin beurtelings met name ds. Frans Wiersma, ds. Andrea Fuhrmann en ds. Nico Pronk voorgaan.

En zij werken in de diensten samen met de cantorij, die geleid wordt door dhr. Gerrit Baas. Kortom: er ligt inmiddels een goede basis voor de toekomst van lutherse diensten in Twente.

Ds. Louisa Vos

Didachè – De leer van de twaalf apostelen

De Didachè is een vroeg-christelijk geschrift – ook wel omschreven als een joods-christelijk geschrift – , dat (waarschijnlijk) in de eerste helft van de tweede eeuw na Christus in Syrië werd geschreven. Een andere naam van het geschrift is De leer van de twaalf apostelen.

Het geschrift werd in 1873 ontdekt door aartsbisschop Philotheos Bryennios.

Graag wil ik de tekst in de komende Omroepers bespreken, waarbij ik me laat leiding door een tekst van Paul van Geest. Als voorschot daarop treft u hieronder het eerste deel van de Didachè aan. Leest u het alvast eens door en gaat u eens bij uzelf na hoe de tekst bij u binnenkomt. Realiseert u zich daarbij dat het een oude tekst is, en stelt u zich ook de vraag naar de actualiteitswaarde van de tekst.

DIDACHÈ - I DE TWEE WEGEN De weg van het leven

(1) Er zijn twee wegen: een weg van het leven en een weg van de dood. Maar er is een groot verschil tussen die wegen.

De weg van het leven is de volgende.

Houd, ten eerste, van God, die jou gemaakt heeft en tweede van je naaste als jezelf. Alles waarvan je niet wilt dat het jou overkomt, doe dat ook een ander niet.

(8)

8

Wat je hieruit moet leren is het volgende.

Zegen wie je vervloeken, bid voor jullie vijanden, en vast voor jullie vervolgers. Want wat voor verdienste is het om te houden van wie van jullie houden? Doen de heidenen niet precies hetzelfde?

Jullie moeten houden van wie haat voor jullie voelen, dan zullen jullie geen vijand hebben.

Onthoud je van vleselijke en lichamelijke begeerte.

Als iemand jou een klap geeft op je rechterwang, keer hem dan ook je linkerwang toe, en je zult volmaakt zijn.

Als iemand je dwingt één mijl mee te gaan, loop dan twee mijl met hem op.

Als iemand je bovenkleed wegneemt, geef hem dan ook je onderkleed.

Als iemand je bezit van je afpakt, vraag het dan niet terug, want dat kun je niet. Geef aan ieder die iets van jou vraagt en vraagt het niet terug. Want de Vader wil dat men allen laat delen in zijn eigen gaven. Gelukkig hij die geeft volgens het gebod: hij is zonder blaam. Wee degene die neemt! Ja, wie behoeftig is en daarom neemt is zonder blaam; maar wie niet behoeftig is maar wél neemt, moet rekenschap afleggen: waarom heeft hij genomen? En

waartoe? Als hij in de gevangenis komt, wordt hij ondervraagd over wat hij heeft gedaan; hij komt daar niet weg voordat hij ook de laatste cent heeft terugbetaald. Maar hierover is ook gezegd: ‘Je aalmoes moet zweten in je handen totdat je weet aan wie je die geeft.’

(2) Tweede gebod van de leer.

Geen moord plegen.

Geen echtbreuk plegen. Je niet vergrijpen aan kinderen. Geen ontucht plegen.

Niet stelen.

Geen magie bedrijven. Geen tovermiddelen gebruiken.

Geen moord plegen door een vrucht af te drijven, geen kind doden na de geboorte.

Niet begeren wat van je naaste is.

Geen meineed plegen. Geen vals getuigenis afleggen. Niet kwaadspreken. Niet rancuneus zijn.

(9)

9

Niet dubbelhartig of dubbeltongig zijn. Want dubbeltongigheid is een dodelijke valstrik. Je woord moet niet leugenachtig zijn of leeg maar vervuld van handelen.

Niet inhalig zijn, niet roofzuchtig, niet schijnheilig, niet boosaardig of arrogant. Geen boze plannen smeden tegen naaste.

Geen mens haten, maar sommigen terechtwijzen, voor anderen bidden, van anderen meer houden dan van je eigen ziel.

Ds. Louisa Vos On-line diensten

Het is natuurlijk behelpen in deze lock downperiode. Maar de kerkenraad is blij met de mogelijkheden die de pas

geïnstalleerde vaste camera biedt.

De kosten vielen niet mee, maar gelukkig is er van NN een bijdrage van € 1000 ontvangen, en ook de erven van de

de camera

onlangs overleden heer Mooij hebben een flink bedrag

overgemaakt. Daarnaast ontving het college van kerkrentmeesters ook bedragen ivm met de zorg bij het overlijden van mw.

Möritzen. De kerkenraad is heel dankbaar voor deze gestes. Dat maakt de kosten beter

draagbaar.

De camera is geplaatst tegen de zijmuur, bij de eerste galerij. Bij de bediening ervan wordt ervoor

gezorgd dat “gewone”

kerkgangers niet in beeld komen.

De beelden van de camera (en het geluid) worden weergegeven via

Het startscherm

(10)

10 de website en via “kerkdienst gemist”.

Vanaf begin december zijn de diensten zo thuis te volgen.

Daarvoor is wel een computer met internetaansluiting nodig, of een smartphone of tablet of laptop met die mogelijkheid. Het

beginscherm laat dan dit beeld zien:

Enkele beelden uit de kerstdienst staan hieronder weergegeven:

De kerststal was ook weer present

Rechts is nog juist een klein stukje van de kerstboom te zien

Synodeverkiezingen

In de vorige Omroeper werden de synodeverkiezingen

aangekondigd, in de loop van januari hebben alle leden via de post een stembiljet ontvangen, dat uiterlijk op 12 februari bij het

secretariaat terug moet zijn. U kunt daarvoor de in de envelop bijgevoegde antwoordenvelop gebruiken. Er hoeft geen postzegel op. Denk er wel aan dat u niet meer dan het toegestane aantal vakjes invult: maximaal 6 predikanten en 12 niet-predikanten.

(11)

11

Vanuit onze gemeente zijn Maarten van der Wouden en Carry Nijland kandidaat. We zijn heel benieuwd naar de uitslag.

Jan vB

Kerkbalans

De gemeenteleden hebben onlangs de bekende brief ten behoeve van de actie “Kerkbalans” ontvangen. U begrijpt dat het ook

financieel voor onze gemeente een moeilijke periode is: als er geen

“gewone” kerkdiensten zijn, zijn er ook geen collectes voor Kerk en Eredienst zoals die elke zondag worden gehouden. Dat levert een flinke daling van de inkomsten op, terwijl; de kosten (behalve voor de koffie na de dienst) gewoon doorlopen. Daarom doet de

kerkenraad een dringend beroep op alle (gast)leden uw vrijwillige bijdrage voor het voortbestaan van onze gemeente zorgvuldig te overwegen. In de brief vindt u ook gegevens over hoe u fiscaal extra aantrekkelijk de gemeente kunt steunen.

Van Septuagesima tot Trinitatis

De tijd die voor ons ligt is in het kerkelijk jaar wel genoemd “de geduchte honderd dagen”. De periode met de belangrijkste

hoogtijdagen (Pasen, Pinksteren) en de voorbereidingstijd daarvan.

Dat begint al op zondag Septuagesima, 31 januari. Het latijnse woord Septuagesima betekent 70e . Een week later is het zondag Sexagesima (60e). Zo te zien neemt de kerk dus grote stappen: een week wordt geteld als tien dagen. Zo volgt Quiquagesima (50e). Dat is de dag waarop in veel streken het carnavalsfeest zou worden gevierd, ware er geen coronabeperkingen. Dat is tevens het eind van de “vóórvasten”.

Dat carnavalsfeest duurt tot de dinsdagavond (“vastelaovend”), waarna oudtijds de vasten begon, op Aswoensdag. De laatste jaren wordt ook in protestantse kringen weer aandacht aan de viering van As-woensdag besteed, ook in Zutphen met elk jaar een viering, afwisselend in de Walburgiskerk en de Lutherse kerk. De vasten duurde 40 dagen, vandaar dat in de protestantse kerken deze

(12)

12

periode ook wel de “veertig dagentijd” wordt genoemd. Vasten is enigszins uit de mode geraakt, maar in de kerk is wel degelijk merkbaar dat deze periode voor Pasen een aparte “kleur” heeft. Een periode van inkeer. Daarbij past de paarse kleur van het

antependium dat op de altaartafel ligt. Ook in de liturgie verandert wat: het Gloria na het Kyrië komt te vervallen tot Pasen. De zondagen in de veertig dagentijd hebben alle een naam, die

ontleend is aan de traditie bij het begin van de dienst een psalm te zingen, die wordt voorafgegaan en gevolgd door een antifoon, veelal ontleend aan een psalmtekst. En naar de (latijnse) beginwoorden van die antifoon wordt de zondag genoemd: de eerste is Invocavit (uit psalm 91: Roept hij mij aan….). Dan volgen Reminiscere (uit psalm 25: Gedenk uw barmhartigheid) en zondag Oculi (ook uit psalm 25: ik houd mijn ogen gericht op de Heer). De volgende zondag heeft vanouds een iets ander karakter. Op zondag Laetare (laten allen zich verheugen die Jeruzalem liefhebben) breekt er al een glimp van Pasen door. In sommige kerken wordt er dan ook een andere kleur antependium opgehangen: roze, dat is eigenlijk paars, waar het wit van Pasen doorheen schemert. In de liturgie vind je daarvan ook de sporen: de lezing uit het klassieke rooster is Johannes 6, het verhaal van de wonderbare spijziging van 5000 mannen (vrouwen en kinderen niet meegeteld) met vijf broden en twee vissen. Na Laetare slaat de sfeer om: de volgende zondag is zondag Judica me (uit psalm 43: Verschaf mij recht) In het

Evangelie van deze zondag (Joh. 8: 46 ev) gaat het over een twist tussen Judeërs en Jezus, die bijna op een steniging uitloopt. Ook het oecumenisch leesrooster (Joh. 12: 20 ev) verwijst naar wat er nog gaat komen: Jezus verwijst naar zijn dood. De volgende zondag (al lang bekend als Palmzondag) heeft weer een heel andere karakter.

Dan wordt het verhaal van Jezus’ intocht in Jeruzalem gelezen, toegejuicht door een menigte (Johannes 12: 1-24 Hosanna voor de zoon van David), terwijl ze met palmtakken zwaaien. Bij gebrek aan palmen in ons klimaat behielpen wij ons met buxustakjes, waarmee we vele jaren in processie door de kerk liepen, tot de uitbraak van

(13)

13

de buxusmotrupsen dat langer onmogelijk maakte.Van dat

getuigende karakter blijkt ook de kleur van het antependium: rood.

Maar nog tijdens de dienst wordt het rode kleed vervangen door het paarse. De Stille Week begint en na het verhaal over de intocht wordt op Palmzondag veelal het lijdensverhaal volgens Marcus (Mc 14: 1 – 15: 47) gelezen. Een compleet andere sfeer.

Op Witte Donderdag gedenken we de maaltijd van de Heer met zijn discipelen, het verhaal van de voetwassing, de instelling van het Avondmaal wordt gelezen. De kleur van het antependium is wit. De kleur bij uitstek van Chriustus. Maar dan:

Judas vertrekt, verraadt zijn Heer. Aan het eind van de dienst wordt de altaartafel helemaal leeggemaakt (“Ontbloting van de

altaartafel”); traditioneel wordt dan Ps 22 gezongen, de dienst wordt niet met de zegen beëindigd, de dienst wordt min of meer geschorst om op Goede Vrijdag te worden voortgezet. Dan is de tafel nog steeds leeg, er wordt alleen gelezen en gebeden, we gedenken het lijden en sterven van onze Heer. Ook dan eindigt de dienst zonder zegen, zaterdagavond gaat het verder.

In de Paasnacht vieren we de Opstanding. De nieuwe Paaskaars wordt de kerk ingedragen: Licht van Christus. De paasjubelzang klinkt; de altaartafel wordt in gereedheid gebracht: een wit antependium, ook de bloemen en kaarsen keren terug. Er zijn diverse lezingen uit het Oude testament: in elk geval het verhaal over de uittocht uit Egypte wordt gelezen. Zo wordt benadrukt dat de kerk niet losgezien kan worden van zijn joodse wortels. Dat geldt overigens voor elke zondag: er is altijd een oudtestamentische lezing. Dan klinkt het Paasevangelie: de Heer is waarlijk opgestaan!

De doopgelofte wordt vernieuwd, deze dienst wordt wel afgesloten met het uitspreken van de zegen.

Op de Eerste Paasdag een vergelijkbare feestelijke dienst, met andere elementen: nu de lezing uit het Johannesevangelie, waar Maria van Magdela vertwijfeld haar Heer zoekt, en niet in de gaten heeft dat Hij vóór haar staat, totdat Hij haar bij haar naam roept.

Ware het niet dat de coronabeperkingen dat onmogelijk maken,

(14)

14

vierden we in deze dienst het Sacrament van het altaar (het Heilig Avondmaal).

De volgende zondagen staan alle in het teken van Pasen, nog steeds met een wit antependium. De eerste zondag na Pasen heet vanouds zondag Quasimodo geniti (verlang als pasgeboren zuigelingen naar de zuivere melk van het Woord, dat is de antifoon voor deze

zondag, die niet aan een psalmtekst ontleend is, maar uit 1 Petrus 2: 2 afkomstig is). Het oecumenisch leesrooster geeft als

Evangliegedeelte voor deze zondag de verschijning van Jezus aan de “ongelovige” Thomas. De volgende zondag Misericoridas Domini (Van het erbarmen van de Heer is de aarde vervuld; deze antifoon is afkomstig uit psalm 33.) In het evangelie horen we het verhaal van de Goede Herder.

De derde zondag na Pasen (Jubilate, Juicht voor God, heel de aarde, uit Psalm 66). Het vervolg van het verhaal wordt in het leesrooster aangegeven.

Dan volgt zondag Cantate (Zingt voor de Here een nieuw lied, psalm 98). Het Evangelie voor deze zondag gaat over de uitspraak van Jezus dat Hij de wijnstok is, waaraan de ranken (dat zijn wij) alleen vrucht dragen als ze met Hem verbonden blijven. Zondag Rogate (Bidt, deze naam is bij uitzondering nu eens niet ontleend aan een psalmtekst of de antifoon). De Evangelieperikoop gaat over de liefde: Mijn gebod is dat jullie elkaar liefhebben, houdt Jezus zijn discipelen voor.

De donderdag daaraan volgend is het Hemelvaartsdag; traditioneel wordt er dan in onze kerk geen dienst gehouden. De volgende zondag Exaudi (Hoor mij Heer, als ik tot U roep; ook wel wezenzondag genoemd). Of wij op wezenzondag als wezen

achterblijven, na Jezus’ hemelvaart. De naam weerspiegelt iets van een oude traditie: op deze zondag leest de kerk vanouds over de ballingschap van het joodse volk.

Dan volgt de Pinksterzondag (pinksteren is een verbastering van pentacosta, dat in het Grieks 50 betekent) De vijftigste dag na Pasen gedenken we de geboorte van de Christelijke Kerk met de

(15)

15

Uitstorting van de Heilige Geest, de Trooster die Jezus voorzegde.

Het getuigende karakter wordt verbeeld door het rode antependium op deze zondag.

De laatste zondag van deze periode is zondag Trinitatis, de Heilige Drievuldigheid van Vader, Zoon en Heilige Geest, die met zijn drieën toch Eén zijn. Voor het laatst zien we het witte antependium. Het oecumenisch leesrooster vermeldt voor deze zondag Johannes 3, het verhaal van Nicodemus die ’s nachts bij Jezus kwam.

De volgende zondagen, tot het eind van het kerkelijk jaar (eind november) worden genoemd naar hun volgnummer vanaf Trinitatis.

Je zou kunnen zeggen dat die een meer algemeen karakter hebben;

de kleur is dan groen, de kleur van de hoop.

Jan van Beijeren

Een gebed van scriba ds. René de Reuver.

De coronapandemie houdt ons allen in de greep. Gelukkig is er een begin gemaakt met vaccineren. Maar nog is het einde niet in zicht…

De gevolgen van de pandemie zijn zwaarder dan ooit. De lock down duurt voort. Varianten van het virus maken het nog zorgelijker waardoor we adviseren in het geheel niet meer te zingen.

Worstelende met het advies om niet meer te zingen in de eredienst hielpen mij de eerste woorden uit de berijming van Psalm 65: ‘De stilte zingt U toe, o Here’. In de onberijmde versie: ‘U komt toe stilheid, een lofzang!, o God, op Sion’

(Psalm 65: 2, Naardense vertaling).

Deze woorden troosten mij in deze verdrietige situatie. De

noodgedwongen stilte, het niet hardop zingen in de eredienst is ook aanbidding, toewijding en lofprijzing van God. God die troont op de lofzangen van Israël (Psalm 22:4) hoort ook ons zwijgen als loflied.

Psalm 65 geeft woorden aan mijn gebed in deze tijd van lockdown.

Eeuwige God,

U die woont en troont in Sion, hoorder van het gebed,

(16)

16 tot U komen wij

in stilte

niet goed wetend wat te bidden.

We zijn uit het veld geslagen niet in staat om bijeen te komen en uit volle borst U de lof te zingen.

We zijn stilgevallen

en weten niet hoe lang alles nog zal duren,

zelfs niet of onze gezondheidszorg het wel aan kan en of wij zelf niet besmet, ziek en geveld zullen raken.

In deze nood komen wij tot U, in stilte

biddend om gehoor om vertroosting om nabijheid om perspectief.

Hoor ons:

wees ons genadig!

U, die onze stilte hoort en peilt, hoor ons stil zijn als loflied, als aanbidding

als roep om genade en ontferming.

‘Tot U komt al wat leeft, tot U, o redder uit ellende die alle schuld vergeeft.’

Geef ons kracht om het vol te houden, vertrouwen dat U ons stil-zijn hoort, geloof om de moed niet te verliezen.

Van U is immers het Koninkrijk, de kracht en de heerlijkheid tot in eeuwigheid.

Amen.

(17)

17

In de nieuwsbrief van Petrus, uitgave van de PKN, trof de redactie deze column van de classispredikant Friesland, ds. Wim Beekman.

Hij verwondert zich over het verzet tegen het coronavaccin.

(overgenomen uit de Leeuwarder courant)

Verwondering over het verzet tegen het coronavaccin

Ik verwonder mij over het verzet tegen het coronavaccin. 2020 was het jaar van het virus. Met angst, verdriet en zorg. Van harte hoop ik dat 2021 het jaar van het vaccin zal worden. Hopelijk is deze zomer de pandemie voorbij.

Een jaar lang hebben wij gevreesd, geleden, geklaagd, ons herpakt, ons beperkt, voor elkaar gezorgd, naar elkaar omgezien, boven onze krachten gewerkt misschien, onszelf machteloos stilgezet wellicht, en vooral uitgezien naar het einde van deze plaag.

Nu gloort er licht aan het einde van de tunnel, en nu rijzen er bij sommigen bedenkingen. Dat begrijp ik niet. Ik ben opgegroeid met inentingen. Mijn moeder zei dat deze tot de zegeningen van onze tijd behoorde.

Destijds kon ik dat om mij heen zien en horen. Verhalen van mijn grootouders over hun kindertijd, waarin tyfus, cholera en Spaanse griep rondgingen. Beelden uit verre landen van mensen die een pokkenepidemie hadden overleefd, en daar misvormingen aan hadden overgehouden.

Een vrouw bij ons in de buurt die moeilijk kon lopen, omdat zij kinderverlamming had gehad. Gezinnen waar een kind was

gestorven vanwege mazelen, kinkhoest of difterie. Ik wist waarom mijn gevreesde inentingen nodig waren.

Toen wij zelf kinderen kregen, viel er al spoedig informatie over het vaccinatieprogramma op de mat. Van ieder kind werden de prikken in een boekje bijgehouden. Iedere vaccinatie zorgde geheid voor een doorwaakte nacht, maar als ouders wist je waar je het voor deed.

(18)

18

Als dominee verwonder ik mij over gelovigen die geen vaccinatie willen vanwege hun geloof. Ik ben opgegroeid op de Veluwe, ik ken de gelovige vrees voor een vaccin van nabij. En ook de worsteling die het in sommige gelovige gezinnen met zich meebrengt.

“Ons leven ligt in Gods hand. Het is aan Hem om ons te behoeden en te bewaren in gevaar. Het is niet aan de mensen om daarop vooruit te lopen. Daarom dus geen brandverzekering, en ook geen kindervaccinatieprogramma.”

Het doet mij denken aan de man op het meer wiens boot zinkende is. “Laat mij u redden”, biedt een passerende schipper zijn hulp aan.

Maar de man in nood weigert. “God zal mij redden.” Tot drie keer toe slaat de man hulp af, zinkt dan en verdrinkt.

Bij de lieve Heer aangekomen klaagt hij zijn nood. “Ik vertrouwde op U. Ik was in nood en U hebt mij niet gered.” “Drie keer heb ik een boot gestuurd om je veilig aan wal te brengen”, zegt de lieve Heer, “drie keer heb je mijn hulp afgeslagen. Wat had ik meer kunnen doen?”

De pandemie is een plaag van alle eeuwen. Het vaccin is een zegening van onze tijd. Het behoedt voor onheil. Ik heb mijn medemensen, mijn dierbaren, mijzelf en ook de lieve Heer veel uit te leggen als ik deze zegen laat liggen.

Bedenkingen kan ik niemand ontnemen. Wel ieder een gezegend 2021 wensen. Ds. Wim van Beek.

Gebed van Luther

U hebt mij gezien in de moederschoot

Here God, dat is zoveel gezegd: eer ik nog was, leefde, bewoog en iets kon doen, was U het Heer, die op mij zag in het lichaam van een moeder. U nam mij als uw schepsel genadig aan, zorgde teder voor mij en bewaarde mij op wonderlijke wijze. Veel meer doet U dit - o trouwe Mensenhoeder - aan mij, nu ik als een volwassen mens in deze wereld leef, loop, sta, werk en door uw woord U ken.

Ofschoon het er soms wel heel anders uitziet, en anders schijnt te zijn, en mijn oude Adam, die mij tot aan het graf aan de hals hangt,

(19)

19

het tegendeel voelt. Het schijnt slechts zo, het mag zijn zoals het wil, ik stoor mij er niet aan, ik laat mij ook niet in de war brengen, maar houd mij aan uw Woord: dat U vanaf de moederschoot mijn Heer bent. Dat bedriegt niet en kan niet missen, daarop verlaat ik mij. Lieve Here God, maak mijn geloof levend en versterk het, zodat het niet op het zichtbare - wat tegenstrijdig is - ziet, maar op het onzichtbare, wat ik door hoop en geduld verwacht. Geloof zij U, mijn Heer en mijn God, in eeuwigheid. Amen.

Gebeden van Luther (samenstelling en vertaling: H.C. van Woerden)

Kerkdiensten in de komende periode

De diensten in de Lutherse kerk beginnen steeds om 10.15 uur, tenzij anders aangegeven. In de Wijngaard en de Walburgiskerk om 10 uur.

De Lutherse diensten in februari vinden plaats zonder gemeenteleden.

De diensten zijn via “kerkdienst gemist” zoveel mogelijk mee te beleven. Ook via de website zijn ze te volgen.

Zodra er weer bezoekers welkom zijn, krijgt u daarvan bericht.

Datum zondagsnaam voorganger kleur/collecte 7 februari Sexagesima groen

Lutherse kerk ds. N. Pronk catech./educatie KiA Wijngaard ds. S. Sluis

14 februari Quinquagesima groen Lutherse kerk mw. ds. L. Vos Hospice Wijngaard ds. R. Heins

17 februari Aswoensdag groen (?) Lutherse kerk geen dienst

Wijngaard (19.30) mw. ds. I. Pijpers

(20)

20

21 februari Invocavit paars

Lutherse kerk dr. D. Akerboom voorjaarszendingscoll.

Wijngaard mw. ds. I. Pijpers

28 februari Reminiscere paars

Lutherse kerk mw. ds. L. Vos (HA) binnenlands diaconaat Wijngaard ds. R. Heins, (HA)

7 maart Oculi paars

Lutherse kerk mw. ds. P. Akerboom missionair werk KiA Wijngaard mw. ds. I. Pijpers

14 maart Laetare paars

Lutherse kerk ds. W. Sarolea 40 d. coll. noodhulp Wijngaard ds. R. Heins

21 maart Judica paars

Lutherse kerk ds. N. Pronk gevangeniswezen Wijngaard ds. R. Heins

28 maart Palmarum rood/paars

Lutherse kerk mw. ds. L. Vos paasgroetenactie Wijngaard mw. ds. I. Pijpers

1 april Witte donderdag wit

Lutherse kerk 19.30 mw. ds. L. Vos (HA) diaconie Wijngaard 19.30 mw. ds. I. Pijpers

2 april Goede vrijdag (geen)

Lutherse kerk 19.30 mw. ds. L. Vos - Walburgis 19.30 ds. R. Heins

(21)

21

3 april Stille zaterdag wit

Lutherse kerk 19.30 mw. ds. L. Vos - Wijngaard 19.30 ds. R. Heins (kinderpaaswake) Walburgis 21.30 mw. ds. I Pijprs, (paaswake, HA)

4 april Pasen wit

Lutherse kerk mw. ds. L. Vos (HA) kinderen in de knel Walburgis ds. R. Heins

11 april Quasimodo geniti wit Lutherse kerk ds. F.A. Wiersma onderhoudsfonds Walburgis mw. ds. I. Pijpers

18 april Misericordias Domini wit Lutherse kerk ds. J. Uytenbogaardt Lilianefonds Walburgis mw. ds. D. Van Alphen

25 april Jubilate wit

Lutherse kerk mw. ds. L. Vos (HA) noodhulp KiA Walburgis ds. R. Heins

2 mei Cantate wit

Lutherse kerk mw. ds. L. Vos cantorij Walburgis mw. ds. I. Pijpers

9 mei Rogate wit

Lutherse kerk dr. D. Akerboom opvang daklozen

Walburgis ds. R. Heins Arnhem

13 mei Hemelvaartsdag (geen)

Lutherse kerk geen dienst Walburgis ds. R. Heins

(22)

22

16 mei Exaudi wit

Lutherse kerk mw. ds. H. Günther–v Dijk project diaconie Walburgis ds. R. Heins

23 mei Pinksteren rood

Lutherse kerk mw. ds. L. Vos (HA) Zending (KiA) Walburgis mw. ds. I. Pijpers (HA)

Kerkdiensten in Twekkelo

Tot nader bericht zijn er geen kerkdiensten in de Johanneskerk in Twekkelo.

Kerkdiensten in Hengelo

Elke eerste zondag van de maand zijn er Lutherse diensten in de Lebuïnuskapel in Hengelo, steeds om 10.30 uur.

datum voorganger bijzonderheden

7 februari Ds. Frans Wiersma

17 februari mw. ds. Louisa Vos Aswoensdag 7 maart mw. ds. Andrea Furmann

4 april ds. Frans Wiersma

en ds. Nico Pronk Pasen 2 mei mw. ds.Andrea Furmann

23 mei Gezamenlijke dienst met Pinksteren de Oud-Katholieken

Middagpauzediensten: voorlopig niet ivm coronabeperkingen

(23)

23

Bankkrekening Diaconie:

NL74ABNA 055 41 58 094 t.n.v. Diaconie Evangelisch-Lutherse Gemeente Zutphen Bankrekening Evangelisch-Lutherse Gemeente Zutphen:

NL18ABNA 048 63 42 522 t.n.v.

Kerkrentmeester van de ELGZ te Almelo Financiële bijdrage De Omroeper:

Postgiro NL72INGB 000 092 02 24 t.n.v. Evangelisch-Lutherse Gemeente te Zutphen o.v.v. "voor de Omroeper"

Autodienst:

Wilt u opgehaald worden om naar de kerk te gaan? Belt u dan uiterlijk een dag tevoren naar Jos Petersen (0575-511543).

Gegevens preekplaats Twekkelo:

Johanneskerk, Twekkelerweg 110, 7547 RN Enschede Kerkrentmeester Twekkelo:

Mw. F.A. van Dijk

Duivenvoorde 20; 7608 KW Almelo; tel.: 0546- 825059 e-mail: f.a.vandijk@utwente.nl

NL65RABO 012.22.89.986 t.n.v. ELG Enschede Contactadressen Twekkelo:

Mw. P. Veerman - de Graav, Gentiaan 15, 7521 BE Borne tel. : 074-2662998;

Gegevens preekplaats Hengelo:

Lebuïnuskapel, Dorpsmatenstraat 40, 7551 BV Hengelo

De directe link facebook: https://www.facebook.com/Lutherse-Gemeente- Zutphen-1774720556083227/

Kopij voor het volgende nummer inleveren:

uiterlijk zaterdag 8 mei 2021 bij de redactie p/a:

janvanbeijeren@planet.nl

(24)

24 Indien onbestelbaar:

Retouradres:

Heeckerenlaan 24 7203 BC Zutphen

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Deze rentmeester zal zich moeten verantwoorden bij zijn baas en hij weet: ik heb mijn werk niet goed gedaan en de landheer gaat me de laan uitsturen en dan ben ik mijn baan

Uw contactpersoon voor dit bedrijf, Jeroen Pontenagel, beschikt over meer gegevens dan in deze presentatie vermeld staan. Wij adviseren u alle voor u van belang zijnde gegevens

Het is echter niet verdwenen; veel mannen hebben kennelijk niet genoeg aan één vrouw en zij stichten nu nog steeds hun eigen groepen waar de mannen vele vrouwen "huwen"(

Voor het behoud van het leefgebied van de beschermde soorten zijn de volgende voorwaarden en mitigerende maatregelen opgesteld in het Mitigatieplan Flora- en fau- nawet

Het leven houdt zijn wonderen verborgen Tot het ze, opeens, toont in hun hogen staat.” Die gewone dingen in het leven zijn uiteindelijk helemaal niet zo gewoon!. Dat wij ze gewoon

In die groep verdiepen we ons – samen met leden van de protestantse gemeente Zutphen - in Maarten Luther, de lutherse theologie en hoe die zich in de loop der eeuwen

Hierdoor werd het niet alleen voor gemeenteleden die niet naar de vieringen konden komen, maar ook voor mensen buiten onze kerk mogelijk om te volgen wat er zoal gebeurde. Op 21

gerechtvaardigde activiteiten, te weten haar gerechtvaardigd belang om de gemeente als toegankelijke. gemeenschap te laten