• No results found

Omgaan met ouderen

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Omgaan met ouderen"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Column

Drs. M.JT Martens

Omgaan met ouderen

Een bekende van mij bezoekt regelmatig met zijn kinderen het graf van opa en om a. 'lk vind het belangrijk dat mijn kinderen weten dat ze een voorgeslacht hebben', zo zegt hij. Is het niet opvallend dat deze bekende, om zijn kinderen het gevoel bij te brengen dat ze Ieven vanuit een verle-den, naar de doden gaat en niet naar de levenden van een oudere generatie? En dat juist in een samenleving waarin er meer ouderen zijn dan ooit en juist in een tijd dat de oudere generatie v1taler is dan ooit.

Hoe gaan wij als samenleving om met ouderen? Uiteraard is er de intentie om goed voor hen te zorgen. Er worden volop cursussen voor ouderen georganiseerd; gerontologie is een nieuwe studierichting, er is een AOW, er zijn verzorgingstehuizen en verpleegtehuizen. Allerlei soorten zorgstructuren zijn in het Ieven geroepen. Nergens ter wereld bestaat er een groter netwerk aan instituten op dit gebied dan in Nederland. Daartegenover staat dat men-sen vanaf hun vijfenvijftigste, vijfen-zestigste levensJaar maatschappelijk ge-zien systematisch naar de zijlijn worden gemanoeuvreerd. Hun wordt dringend verzocht respectievelijk zij worden ver-plicht met de VUT of met pensioen te gaan. In de volksvertegenwoordiging zijn de ouderen - toch een groep Nederlandse burgers van niet geringe omvang - niet of

Chnsten Democrat1sche Verkenn1ngen 11/89

nauwelijks meer vertegenwoordigd. Argumenten die daarvoor aangedra-gen worden lijken redelijk. In het be-drijfsleven gaan de ontwikkelingen zo snel en ligt het tempo zo hoog dat het voor veel ouderen nauwelijks meer bij te houden is. Er zijn mensen die blij zijn dat ze het op een gegeven moment wat rustiger aan kunnen doen. Er lijkt ook iets redelijks te zitten in de vraag aan ouderen die al ge-ruime tijd in het arbeidsproces hebben kunnen meedraaien, een plaats vrij te ma-ken voor mensen van een jongere genera-tie, die er niet in geslaagd zijn werk te vin-den.

Waardering

In onze samenleving is de waardering voor mensen echter in hoge mate gekop-peld aan de mate waarin zij produktief zijn. Mensen die geen baan hebben, ervaren dat ze minder meetellen. Maatschappelijk gezien heeft hun Ievens- en/of werkerva-ring nauwelijks meer betekenis. Zij voelen zich veelal aangetast in hun eigenwaarde. Als voor een groeiend aantal mensen de nu vigerende idealen niet meer haalbaar zijn, moeten we - zonder te vervallen in fatalisme - leren Ieven met onvolkomen-heden en beperkingen. Als een volledige gezondheid voor een toenemend aantal mensen niet haalbaar is, moeten we ons afvragen of volledige gezondheid wei een

(2)

reeel doel is en in het verlengde daarvan, als de mogelijkheden in de gezondheids-zorg aangewend worden tot een niveau waarop men zich kan afvragen of het nog wei heilzaam is voor mensen, wordt het tijd de doelstellingen van de gezondheids-zorg bij te stellen. Als er in onze samenle-ving een toenemend aantal ouderen is, stelt dat de vraag naar de waarde van het verleden en van levenservaring.

Doet de samenleving zichzelf niet tekort door aan de waarde van zoveel mensen voorbij te gaan? Het is niet goed voor de samenleving dat ze op zo'n hoge produk-tiviteit gericht is dat het werktempo aileen nog maar bij te houden is als je jong en ge-zond bent. Het is niet goed wanneer domi-nerende idealen als gezondheid, jong-zijn, maatschappelijk succes, materiele welstand, door een toenemend aantal mensen (ouderen en jongeren) niet meer haalbaar zijn. Het is niet goed voor een sa-menleving als basisvorming maatschap-pelijk niet wordt gewaardeerd en dus nau-welijks aandacht heeft.

Levenservaring heeft een waarde dwars door aile culturen en tijden heen. lk heb gemerkt dat een oudere vrouw uit een dorpje in Kameroen mij wellicht niet veel kan leren over de praktische organisatie van een industrieel bedrijf. Maar als ik haar iets vertel over de familieverhoudin-gen, het wonen in een stad en problemen in onze samenleving, blijkt zij mij inzichten aan te kunnen reiken die niet aileen voor mij persoonlijk van waarde zijn, maar die ook een verhelderend Iicht werpen op de

462

Column

organisatie en inrichting van onze samen-leving.

Om de samenleving economisch en qua welzijn op peil te houden, zijn er ver-schillende capaciteiten nodig, sommige daarvan zijn persoonsgebonden, andere leeftijdsgebonden. In onze samenleving worden kennis en ervaring die van belang zijn in verband met het welbevinden van mensen maatschappelijk lager gewaar-deerd dan kennis en ervaring met betrek-king tot de economische organisatie van de samenleving. Dit mage bijvoorbeeld blijken uit de wijze waarop wij als samenle-ving omgaan met mensen die niet (meer) in het arbeidsproces staan als ook uit de wijze waarop in onze samenleving ge-dacht wordt over mensen uit een cultuur die qua economische en technologische ontwikkeling afwijkt van de onze.

Een samenleving die sterk gedomi-neerd wordt door een economische ratio-naliteit, een samenleving die mensen uit-schakelt aileen omdat ze oud zijn, verarmt zichzelf. In die zin is het waardevol om contact te onderhouden met mensen uit een andere cultuur en is het hoopvol dat de huidige generatie ouderen vitaal en zelfbewust is en van zich laat horen.

Wellicht dat zij ons nog eens wakker schudden ten aanzien van de immateriele aspecten van de inrichting van de zorg-zame en verantwoordelijke samenleving.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De brutoproductiewaarde van de primaire Nederlandse land- en tuinbouw was in 2007 met bijna 23 miljard euro ongeveer vier procent hoger dan in 2006 (tabel 8.2). Het grootste deel

Dit kan vermoedelijk deels worden verklaard door selectiviteit in de groep vrouwen die op 55-jarige leeftijd nog werkzaam zijn: vrouwen die eerder zouden uittreden, zijn op hun

In dit feitenoverzicht wordt nagegaan wat in 2018 het aantal en aandeel ouderen a met een zorgprofiel voor mensen met (lichte) verstandelijke beperkingen (ZZP-VG, ZZP-LVG, ZZP-

Doordat er in het onderzoek van een half jaar geleden (Engbers, 2013) al een samenhang gevonden is tussen identiteitsherinneringen en geestelijke gezondheid en

Aanwijzingen tegen het twee- continua model bij ouderen zijn dat de verandering van angst bij de effectstudie naar Op verhaal komen geen voorspellend verband

geeft uw ogen geen rust in het onderzoeken ervan; onderwijst uw kinderen dag en nacht daarin; zijt rusteloos uitziende en be- denkende dag en nacht alles, wat

Omdat dit onderzoek en eerdere onderzoeken aantonen dat sociale contacten het welzijn vergroten, dat de dorpen van de participanten de belangrijkste

Lichen ruber planus: huid en slijmvliezen (30-70%), meestal spontane genezing < 1-2 jaar, sterk jeukend, reactie T-cellen tegen antigeen in basale keratinocyten of