Een inspirerende
boodschap
DOOR
SPENCERW. KIMBALL (opdeoktoberconferentievan1969)';:
.:
' :::::;;;ti#M|HMijn jeugd heb in een dorre streek doorgebracht. Het
kwam
mij voor alsof er bijna nooitregen op dege- wassenvielom
onshetseizoen te laten doorkomen. Erwas
niet ge- noegwater inde rivierom
devele dorstende sloten en de tienduizen- den drogehectarengrondvan water te voorzienom
het gewas te be- vloeien.We
hebbengeleerdom
regente bid- den.Altijdbadenwe om
regen.Erbestond behoefteaan eenspaar- bekken
—
eenhogedam
diede re-genindeherfst,winterenlentekon tegenhouden
—
en vasthoudenvoor hetlangedrogeseizoen.Toenikdaar zo over nadacht werd het
me
duidelijkdaterveelverschil- lendereservoirsbestaan. Spaarbek- kens voordewateropslag en opslag- ruimtenvoorvoedingsmiddelenvoor onsgezin.Enschurenensilo'szoals Jozefin Egypte zebouwde
als op- slagplaatsvoordeopbrengstuitde zeven jaren van overvloedom
tegen dezevenmagerejarenvan droogte enhongersnoodopgewassentezijn.Ik
kwam
tothetbesef dat er opslag- ruimten van kennis zouden moetenzijn
om
de toekomst het hoofd te kunnenbieden.Reservoirsvanmoed om
onzegolven van vreeste over- winnen die door de narigheden in ons leven komen. Een reserve aan lichaamskrachtwaardoorwe
besmet- tingen en ziekten de baas kunnen worden. Een overschotvan blijmoe- digheid; voldoende uithoudingsver- mogen;toereikendgeloof. Ja, reser- voirs volgeloofzodatwe,alsde we- reldons bestookt,dapper en krach- tig standhouden. Als de verleiding van deverderfelijkewereld rondom ons onze energie verslindt, onze '~3.geestkracht uitput, ons tracht neer tehalentothetpeilvande ons om- ringende wereld,hebben
we
eensur- plus aan geloof nodig. Geloof,om
onzetienersvan nu—
op hunuiterst moeilijkeweg
naar het volwassen worden—
tebegeleiden.Geloof dat ons doormomenten
van lusteloos- rr"
heidheenhelptdoor onzeontstelte- nis,onzeteleurstellingen, desillusies *
L.D.S.
'CHUECHTRANSLATION SERVICES
LIBRART
en jaren van tegenspoed, behoefte, verwarringenfrustatie.
Enwiemoetendiereservoirsoptrek- ken? Heeft
God
daarom ieder kind niettwééoudersgegeven?INHOUDSOPGAVE
Eeninspirerendeboodschap,Spencer W.Kimball 266 SpencerW.Kimball
—
eenbijzondermens,Boyd K. Packer 268
Delevensloopvan een profeet 271
ZusterKimball 274
Desamenstellingvanhet
Oude
Testament,Keith H. Meservy 277
Vraagenantwoord 281
Eigentijdseopenbaring:Sleutel totbegrip van het
Oude
Testament, RobertJ. Matthews 283
Bijzondere verhalenuithetlevenvanonzeapostelen 287
Wees
waakzaam,HaroldB.Lee 290Raadgevingen aan deheiligen, Harold B. Lee 294
Vatmoed, Gordon B. Hinckley 297
Openbaring, Spencer W. Kimball 300
Dekleine
STER
Alleswel,MargaretC.RichardsenCarolC.
Madsen
.... 49Lieve vriendjes 50
Pionierfiguren 52
Voor de grap 53
De wagen
diezoeenzaam
reed,LucyParr 54President Spencer W. Kimball, twaalfde presidentvan deKerk.
Uitgegevendoor
DE KERK VAN JEZUS CHRISTUS VAN DE
HEILIGENDER LAATSTE DAGEN
Juli1974
74e Jaargang
Nummer
7Hinckley
Monson
GordonB.Thomas
S BoydK.Packer MarvinJ.Ashton BruceR.McConkieL.
Tom
Perry Eerste Presidium:Spencer W.Kimball N.EldonTanner Marion G.
Romney
Raadder Twaalven:EzraTaftBenson MarkE.Petersen DelbertL.Stapley LeGrand Richards HughB.
Brown
Howard W.Hunter Adviseurs J.Thomas
Fyans,ManagingDirectorof Internal
Communi-
cations;
JohnE.Carr,Directorof Distributionand Translation;
DoyleL.Green, DirectorofChurch Magazines;
DanielH.Ludlow, Directorof Instructional Materials.
Redactie LarryHiller;
E.H.Chardon,coördinator KerkelijkVertaalbureau Postbus 13042 2502 Utrecht
CorrespondentHollandse Ring C.J.Bos
PieterPostlaan 65 3008Rotterdam
Correspondente Nederlandse Zending
I.deVisser-Koppenberg Ariaweg52
Amersfoort Layout
VerlagKircheJesuChristi der Heiligen der LetztenTage Abonnementen
DE STER
verschijnteenmaalpermaand.Prijs/8,— perhalfjaar,f15,— perjaar.
Gironummer240615t.n.v.
NederlandseZending, Amersfoortse- straatweg214,Huizen(N.H.),Post
Bussum
Voorledenvan deHollandse Ring:gironummer1673338t.n.v.Administratie
DE
STER,Vlaardingen.Druk
PaulGieseKG,Offenbacha.d.Main West-Duitsland
©
1974by the Corporationofthe PresidentofTheChurchofJesusChrist ofLatter-daySaints, SaltLakeCity,VS.267
M
74e Jaargang •
Nummer
Een inspirerende
boodschap
DOOR
SPENCERW. KIMBALL (opdeoktoberconferentievan1969)';:
.:
' :::::;;;ti#M|HMijn jeugd heb in een dorre streek doorgebracht. Het
kwam
mij voor alsof er bijna nooitregen op dege- wassenvielom
onshetseizoen te laten doorkomen. Erwas
niet ge- noegwater inde rivierom
devele dorstende sloten en de tienduizen- den drogehectarengrondvan water te voorzienom
het gewas te be- vloeien.We
hebbengeleerdom
regente bid- den.Altijdbadenwe om
regen.Erbestond behoefteaan eenspaar- bekken
—
eenhogedam
diede re-genindeherfst,winterenlentekon tegenhouden
—
en vasthoudenvoor hetlangedrogeseizoen.Toenikdaar zo over nadacht werd het
me
duidelijkdaterveelverschil- lendereservoirsbestaan. Spaarbek- kens voordewateropslag en opslag- ruimtenvoorvoedingsmiddelenvoor onsgezin.Enschurenensilo'szoals Jozefin Egypte zebouwde
als op- slagplaatsvoordeopbrengstuitde zeven jaren van overvloedom
tegen dezevenmagerejarenvan droogte enhongersnoodopgewassentezijn.Ik
kwam
tothetbesef dat er opslag- ruimten van kennis zouden moetenzijn
om
de toekomst het hoofd te kunnenbieden.Reservoirsvanmoed om
onzegolven van vreeste over- winnen die door de narigheden in ons leven komen. Een reserve aan lichaamskrachtwaardoorwe
besmet- tingen en ziekten de baas kunnen worden. Een overschotvan blijmoe- digheid; voldoende uithoudingsver- mogen;toereikendgeloof. Ja, reser- voirs volgeloofzodatwe,alsde we- reldons bestookt,dapper en krach- tig standhouden. Als de verleiding van deverderfelijkewereld rondom ons onze energie verslindt, onze '~3.geestkracht uitput, ons tracht neer tehalentothetpeilvande ons om- ringende wereld,hebben
we
eensur- plus aan geloof nodig. Geloof,om
onzetienersvan nu—
op hunuiterst moeilijkeweg
naar het volwassen worden—
tebegeleiden.Geloof dat ons doormomenten
van lusteloos- rr"
heidheenhelptdoor onzeontstelte- nis,onzeteleurstellingen, desillusies *
L.D.S.
'CHUECHTRANSLATION SERVICES
LIBRART
en jaren van tegenspoed, behoefte, verwarringenfrustatie.
Enwiemoetendiereservoirsoptrek- ken? Heeft
God
daarom ieder kind niettwééoudersgegeven?INHOUDSOPGAVE
Eeninspirerendeboodschap,Spencer W.Kimball 266 SpencerW.Kimball
—
eenbijzondermens,Boyd K. Packer 268
Delevensloopvan een profeet 271
ZusterKimball 274
Desamenstellingvanhet
Oude
Testament,Keith H. Meservy 277
Vraagenantwoord 281
Eigentijdseopenbaring:Sleutel totbegrip van het
Oude
Testament, RobertJ. Matthews 283
Bijzondere verhalenuithetlevenvanonzeapostelen 287
Wees
waakzaam,HaroldB.Lee 290Raadgevingen aan deheiligen, Harold B. Lee 294
Vatmoed, Gordon B. Hinckley 297
Openbaring, Spencer W. Kimball 300
Dekleine
STER
Alleswel,MargaretC.RichardsenCarolC.
Madsen
.... 49Lieve vriendjes 50
Pionierfiguren 52
Voor de grap 53
De wagen
diezoeenzaam
reed,LucyParr 54President Spencer W. Kimball, twaalfde presidentvan deKerk.
Uitgegevendoor
DE KERK VAN JEZUS CHRISTUS VAN DE
HEILIGENDER LAATSTE DAGEN
Juli1974
74e Jaargang
Nummer
7Hinckley
Monson
GordonB.Thomas
S BoydK.Packer MarvinJ.Ashton BruceR.McConkieL.
Tom
Perry Eerste Presidium:Spencer W.Kimball N.EldonTanner Marion G.
Romney
Raadder Twaalven:EzraTaftBenson MarkE.Petersen DelbertL.Stapley LeGrand Richards HughB.
Brown
Howard W.Hunter Adviseurs J.Thomas
Fyans,ManagingDirectorof Internal
Communi-
cations;
JohnE.Carr,Directorof Distributionand Translation;
DoyleL.Green, DirectorofChurch Magazines;
DanielH.Ludlow, Directorof Instructional Materials.
Redactie LarryHiller;
E.H.Chardon,coördinator KerkelijkVertaalbureau Postbus 13042 2502 Utrecht
CorrespondentHollandse Ring C.J.Bos
PieterPostlaan 65 3008Rotterdam
Correspondente Nederlandse Zending
I.deVisser-Koppenberg Ariaweg52
Amersfoort Layout
VerlagKircheJesuChristi der Heiligen der LetztenTage Abonnementen
DE STER
verschijnteenmaalpermaand.Prijs/8,— perhalfjaar,f15,— perjaar.
Gironummer240615t.n.v.
NederlandseZending, Amersfoortse- straatweg214,Huizen(N.H.),Post
Bussum
Voorledenvan deHollandse Ring:gironummer1673338t.n.v.Administratie
DE
STER,Vlaardingen.Druk
PaulGieseKG,Offenbacha.d.Main West-Duitsland
©
1974by the Corporationofthe PresidentofTheChurchofJesusChrist ofLatter-daySaints, SaltLakeCity,VS.267
President Kimball heeft eens gezegd:
„Welke moeder
kijktvol liefdeop
haarkindje neer en ziet het niet in haar verbeelding als president vande
Kerkofleidervan haarland!Zo met
haar kleintje in haararmen
genesteld fantaseert ze het als toekomstig staatsman; profeet zelfs.Soms
wordtzo'ndroom
werkelijkheid!Eriseenmoeder geweest
dieons Shakespeare
schonk, eenandere
schonkons
Michelangelo,een
an- dere Galileïenweer een
andereJoseph
Smith.Als
de
theologen onzekerzijn en twijfelen, als lippen zich dingen aanmatigen en harten on- zekerworden
ende mensen
,...ronddolenom
het
woord
des Heren te zoeken,maar
... het nietvinden'. Als misverstanden uitde weg
ge- ruimdmoeten
worden, ergeestelijke duisternis is ende
hemel klaarheidmoet
verschaffen, wordtereen kindgeboren
..."
(Spencer
W.
Kimball in een toespraakop de
aprilconferentievan1960.)Zo
isook Spencer Wooley
Kimballgeboren.De
Here heeft de nederige beginstadia geregeld.Hij gaf
ons
niet alleeneen zakenman, een
bur- gerlijk bestuurder, redenaar, dichter, musicus en leraar. Ofschoon hij (SpencerW.
Kimball)al dezehoedanigheden
bezit,gafdeHere ons
doorhem een
vader, een patriarch voor Zijn gezin, een apostel en profeet, èneen
president voor ZijnKerk.Reeds
jongvielhijop
doormoed en
geduld.Als kleinejongen kreeghijeens
eenverlamming
dieongeneesbaar
scheen enwaarvan
hij tenslotte door priesterschapsbediening herstelde.Eens
verdronkhij bijna,maar
istoen gered.Toen
hij elfjaarwas
brachtzijnvaderzijnmoe-
der,diehaarelfde kindverwachtte
en
er slecht aantoewas, naarSaltLake City,omdat
deme-
dischezorgdaarbeterwas.Op
zekeredag
ont- vingmen op
school bericht datde
kinderenKim- ball thuismoesten komen. De
jongeSpencer
rendede
klas uit naarzijn broers en zusjesinde
hal.Ze spoedden
zichmet
z'nallennaarhuis en troffen daar bisschopMoody
aan. Hij sloeg zijnarmen om
iedervande
kinderenheen
enzei toen vol liefde en medeleven:"Mama
isover- leden."(Laterkregen ze eenlievestiefmoeder).
Op
dertienjarige leeftijd kreeg hij typhus enzweefde weken
langop
hetrandjevande dood
endaarna
kreeg hij pokken. Hetzag ernaaruit ofde
beproevingen nietophielden.Een
lijdens-268
weg waarvan
slechts enkelemensen
afwisten,maar
diehij meestalalleenmoest
gaan.Nadathij tot
de
Twaalvenwas
geroepen,werd
hij enige keren door een hartaanval getroffen.
De
dokters schrevenhem
rust voormaar
hij wildegraagonder
de Indianen vertoeven diehij zoveel sympathietoedraagt. BroederGolden
R.Buchanan
brachthem
naarde
verblijfplaatsvan broederen zuster Polacca,hoog
in dedenne-
bossen vande
staat Arizona.Daar
verbleef hijenigetijdtot zijnhartzichhersteldeenhij
kwam
er
weer
opkrachten.Op
zekeremorgen werd
hijgemistinhetkamp.
Toen
hijniet voor hetontbijt terugwas
gingen broederPolacca
en andere Indianenhem
zoe- ken en troffenhem
een aantal kilometersvan
hetkamp
aan.Hijzataande
voet vaneenhoge
boom, zijn bijbel opengeslagen bij het laatste hoofdstuk van het evangelie naar Johannes.Hun
bezorgde gezichten ziende zei hij: „Van- daag zes jaar geledenwerd
ik geroepen tot apostelvande
Here JezusChristus.Ikwildede
dag graagdoorbrengen met Hem
wiens getuigeikben".
*
De
moeilijkhedenmet
zijn hart keerden terug,maar
hieldenhem
niet lang van zijn werk. In 1957 kreeg hijeen
keelaandoening ende
diag- nose luidde keel-en stembandkanker.Ging
dit zijn Golgothaworden? Een
operatiewas
nodig enhijginghiervoornaarhetoosten vande
Ver- enigde Staten. Broeder Harold B. Leewas
er ook.Toen
hij voor de operatie klaargemaakt
werd,greepde
angsthem
aan; nietbegrijpende hoehijzonderstem
zoukunnen
leven,daarpre- diken en sprekentoch zijn roeping uitmaakten.In innig
gebed wendde
hijzichtotde Heer.„De man
diedoor
u geopereerd wordt iseen
bijzondermens",
zei broederLeetotdechirurg.Als resultaat
van de
zegeningen engebeden kon
ereen lichtere operatie verrichtworden dan de
artshadvoorzien.
Een
lange herstelperiode brak aan. Zijnstem was
bijnaweg,maar
daarvoor in deplaatswas
ereen nieuwe
gekomen. Een
rustige,overreden- de, zachte stem, eenaangeworven
stem,een
stemwaar
zo bijzonderveelvan
uitgaat,diede
heiligen der laatstedagen
steedsweer
fasci- neert.Ondertussen ging zijn
werk
verder. Bij inter- views typte hij het antwoordop
de vragen diehem werden
gesteld en hij bracht het grootste gedeeltevanzijntijdop
kantoordoor.Toen moest de
proefopde som genomen
wor- den.Kon
hij spreken?Kon
hij prediken?Voor
zijn eerstetoespraakging hij naarzijn geboor- testreek terug.
Daar
op een conferentievan de
ring
Graham
stond hijop de
kansel verge- zeld van broeder Delbert L. Stapley, zijn toe-genegen
metgezeluitArizona.,,lkben", zei hij,„hier
teruggekomen om onder
mijneigenmen-
sente zijn. Ikheb
hiergepresideerd als ring- president." Misschien dacht hij dat,mocht
hij falen, hij hieralthanstussenzijn eigenmensen
zou zijn, die veel vanhem
hielden en het be- grijpen zouden. Grootwas
echter het enthou- siasme. BroederKimballwas
terug!Bij een andere gelegenheid,
op weg
naareen
conferentie in Arizona, slipte hijmet
zijn autoop
een gladdeweg
in hetwoud
Kaibab. Hij'l&£
Én
Hetgezin poseert vooreenfotograaf, terwijlSpencer
bijzijnvaderopschootzit
Andrew
Kimball, vader Olive Woolley Kimball, moeder van president Kimball van president Kimball269
storttelangs
de
berghellingovergrote rotsblok- ken naarbeneden
enkwam op
een lager gele- genweg
terecht.Door Gods
voorzienigheidwas
juist
op
dieweg
onmiddellijke hulpverlening voorhanden. Zuster Kimball had ernstig letsel opgelopen enwerd
naarhetziekenhuisvan
Ka- nabinUtah overgebracht.Toen
hijzichvan
eengoede
verzorging van haar vergewist had, stap- te broeder Kimball opde
bus en begaf zich naarde vergadering.De
gevolgen van zijn keelziekte van destijdsdeden
zichweer
gelden en tussenzijn afspra- kenop
kantoorin,werd
hijdaarvoor behandeld.Hijleed
aan
verlamming van de gezichtsspieren en ditwas
uitermatehinderlijk.Twee
jaar geleden adviseerdenzijn artsen eenopen
hartoperatieom
heteerderopgelopen
let- sel aan zijn hart te herstellen. Zijn verwanten wetenzichzijndilemma nog goed
teherinneren.Hoe
zou het aflopen?De
dokterskonden
niets garanderen,want
degegevens
betreffende 77- jarigendie zo'ndiepgaande
ingreep,een open
hartoperatie,hadden ondergaan waren
zeer summier.Maar ook
nuwas
het een bijzondermens
diegeopereerd werd.De
chirurgvroegom
eenzegen
van president Harold B. Lee.Deze
chirurg heeft verklaard:„Een
vande meest
ris-kante en
complexe
operaties die ooit zijn ver- richt."Nog waren de
fysieke beproevingen niet ten eindemaar
het bovenstaande is wel typerend voorde hinderpalen die hij moest overwinnen.Onder
dit alles heefthijeen
opmerkelijke blij-moedigheid
aan
de dag gelegd enheefthij nooit geklaagd.Zijnteleurstellingen heefthijvoorzichgehouden
en nooitkwam
hij een afspraak niet na.Gelukkig heeft zijn dokter onlangs verklaard:
„Bijeen
diepgaand onderzoek
naaruw
lichame- lijkegezondheid
inhetalgemeen,wijzenalonze
bevindingenop
een uitstekende lichamelijke constitutieen goede
lichaamsfuncties. Nooit is er eerderiemand geroepen om de Kerk
te presideren die zo grondig medisch getest isvoordie ordening...
U
hebteensterk lichaam;uw
hartisbeterdanhetjaren isgeweest,en
.. .voorzoverwij datop
voorhand kunnen
zeggen, kunt udeze nieuwe
taak, zonder overdreven zorgvooruw
gezondheid,op
unemen."
EigenlijkispresidentKimballzelf
ook een nauw-
gezetchirurg.Geen
medicus,maar een
doktervoorgeestelijk welzijn.
Menig
zedelijkkankerge- zwelheefthij uitgesneden,menig
ongunstigka- rakter gezuiverd,menige
verkeerde instelling van de geest is doorzijn inspanning genezen.Sommigen, aan de
randvande
geestelijkeon- dergang, zijn doorhem
gered. Hij heefteen boek
geschreven dat jaren invoorbereiding ge- weest is.The
MiracleofForgiveness (Hetwon-
derder vergeving. Binnenkortkomt de
Neder- landse vertaling.) Velen zijn gesterktdoor
zijn raadgevingen. Ontelbareanderenhebben
erde
krachtuitgeputom
inhun
levenordeop zaken
te stellenenzijndeelgenoot
geworden van
dat wonder.Erzijn inzijn leven
ook nog
andere beproevin-gen
geweest, groter nogdan
diewe
vermeld- den, te heiligom
neer te schrijven,maar
hij heeftzijnbroeders vande Twaalven
eroverver- teld.Twee
keer,beidemalen
toenhij belastwas met
eenringkwartaalconferentie,werd de macht
vandeverleiderop hem
losgelaten.Indie uren hieldhij stand.Er kanhierverdernietoveruit-geweidworden,
maar
hetwas
ongeveeralswat zijngrootvaderHeber
C.Kimballalsaposteldes Herenmeegemaakt
had toen hijeen
beginmaakte met
hetwerk
inEngeland. Hetwas
niet geheelvreemd
aan watde
profeetJoseph
on- dervond toen hij in het heilige bos voor het eerst neerknielde.Deze
beproevingenhebben hem
nederigonderworpen gemaakt aan
de macht des Heren.Samen
biddenmet Spencer W.
Kimball is een belevenis!270
Spenceren CamillaKimball pas getrouwd
Het gezin van Spencer Kimball toen hij als algemene autoriteit geroepen werd
ish;
1906
Met eendeel van zijn verzameling Indiaanse kunst
Spencer Kimballalslid van het ringpresidium
ïvensl
'residentSpencerW. Kimball neemt, naeen werh zaam leven, degroteverantwoordelijkheden vande presidentvan de Kerk op zich; vol dienstbaarhek aan
God
ende mensen.Hiervolgt een overzicht van belangrijke gebeurte nissenuitpresidentKimballsleven:
1895 28 maartinSaltLakeCityindestaatUtahge boren alszesde kindvan
Andrew
Kimballer Olive Woolley.1898 In mei met het gezin verhuisd naar Thatcher indestaatArizonawaarzijnvader
was
geroe- penalspresidentvan deringSt.Joseph.Krijgt op 6 juni van Samuel Claridge zijn patriarchalezegen, waarin wordt gezegddat hij eens het Evangeliezal prediken tot de Lamanieten.
Op
18 oktobersterftzijnmoedein Salt Lake City, waarheen ze
om
gezonc heidsredenen is gegaan. Acht van haar ei kinderenzijnnog inleven alszeoverlijdt.Op
5 oktobergedoopt doorGeorgeA.Hoopes en bevestigddoor JohnF. Nash.Zo
ndag ssch o o11erraar.GeordendtotleraarinhetAaronischePriester- schap op10
december
doorJames L
Wilkins.1914 Afgestudeerdaan
de
GilaAcademy
inArizona.Op
6junidoorzijnvadertotpriestergeordend.Op
15september door Edwin S.Davis geor- dend tot ouderling in het Melchizedekse Priesterschap,p o er
DriegebroedersKimball:
Andrew
Gordon,SpencerWoolley enDelbertGheen
Kimball omstreeks 1906 19071909 1910
1914
Een mannenkwartetuitde apostelen:MarkE.
Petersen,MatthewCowley, Spencer W. Kimballen EzraTaftBenson.
Hun
begeleiderisHaroldB.Lee271
Bijaldiebeproevingenheefthijzijngevoel voor
humor
zekerniet verloren. Dathij erg gelukkigis, is
hem
aantezien.Op
reismet hem
hoefje je zeker niet te vervelen. Steeds gaat er een sterke positive invloed vanhem
uit. Zijn fijnehumor
getuigtaltijdvangoede smaak
enlevens- wijsheid.Hij isgelukkig enpositief en
men
voelt zich bijhem op
zijngemak.
Zijnhanddruk
is stevig en oprechten hij letzeerspeciaalop hen
die an- ders overhethoofd gezienworden en gewoon-
lijk
geen handdruk
krijgen.Zij diehem
voorde
eerste keer ontmoetenworden
door zijn harte- lijkeeenvoud
en zijnfijnehoffelijkheiddiepge- troffen.Een
duidelijkekaraktertrekvan presidentSpen- cerW.
Kimballiszijngewoonte
hardtewerken.Toen
het welzijnsprogramma ingevoerdwerd
verklaarde het Eerste Presidium: „In het leven vande
leden van de Kerkmoet werken weer worden
verheven tot een belangrijk beginsel".Hij werkt graag en hard. Het is karakteristiek voor
Spencer W.
Kimball dat hijwerken
vanaf zijnjeugd alseenzegen
heeftondervonden.Familie, vrienden en
bekenden
van president Kimballweten
dathij nooitstil zit.Hijmoet
al- tijd ergensmee
bezigzijn. Vroeg uitde
verenmaakt
hij lange uren zonderveel te pauzeren.Zo'n
twee
keerperdag
legt hijzichop de
vloerneer—
misschieninhetkantoorvaneen
bisschop ofinde kamer
van eenhoge
raad alshij een conferentiebijwoont—
enslaaptdan
tienminu- ten.Daarna
gaathijweer
volenergieverdermet
zijnveelomvattendetaak.
Ik reed ze eens voorbij
op de
autosnelweg inde
buurtvan de grens vande
staat Idaho.Ze
gingen noordwaarts; naar een conferentie. Zus- terKimballreed.Broeder Kimballzatop de
ach- terbankmet
zijnpapieren naastzich;zijn kleine schrijfmachineop de
gebruikelijke plaats,op
zijn schoot.
Zo
kon hij doorwerken,meer doen
voor anderen. Dit mobiele kantoor is typisch voorzijntoewijdingtot zijnwerk.Zijdiewelmet hem samen
gereisd hebben,drukken ersteeds hunbewondering
overuit.Waar
haalt hijde
krachtvandaan? Men
kan krachtputtenuitvelerlei bron— maar één
bron, alleen voorhem, kanworden
uitgedruktin éénwoord —
Camilla.CamillaEyring
werd
leraresaande academie
inThatcherin
de
staatArizona enSpencer
voeldezichtot dit lieve meisjeuitde
Mexicaanse
kolo- niesangetrokken.Samen met
haarfamiliewas
ze,
met de
uittocht, uitMexicogekomen,
vluch- tendvoorde
legersvan Pancho
Villa. Haar ou- dershadden
haaraangespoord een
opleiding tevolgen en met weinig bestaansmiddelenstu- deerde ze aande Brigham Young Academy.
Ook
zijvoeldezichaangetrokkentotde
knappe, verzorgd uitziendejongeman met
zijn gevoel voor humor, heldere geesten fijne beschaving.Het
was
watmen
liefdeop
het eerste gezicht noemt. Binnen enkeleweken
wisten ze dat ze voor elkaarbestemd waren
en hetwerd
een tempelhuwelijk.Zuster Kimball is
een
buitengewone vrouw.Ze
is intelligent, innerlijk zeer beschaafd en een krachtige persoonlijkheid.
Van
alleswat voor president Kimballvan
belangis, vormt het gezin het middelpunt. President en zuster Kimball
hebben
vierkinderen,alhad- den ze ermeer
gewild.Maar
het grillige padwaarover
geesten het aards bestaan bereiken, isvaak
door hindernissenversperd.Soms
ishet erg moeilijk, onmogelijk zelfseen
geest uit te nodigenditpadtebewandelen.De
Kimballszijn ergdankbaar
voorhun
kinde- ren.Hun
driezonen
zijnop
zendinggeweest
en allevierhun kinderenhuwden
inde
tempel.Er (Wordt vervolgdopblz.305)272
1917 1918
1924
1938
1943
1946
1951
1952
1955
dendtot zeventiger,daarnavoor28
maanden
opzending gegaan naardeCentrale Staten vanNoordAmerika.HuwelijkmetCamillaEyring,op16november.
Op
1 januarigeroepen alsringsecretarisvan dering St.Joseph, diendeonder zijnvader.Blijft ringsecretaris tot19februari 1938.Gaat op 1 juni 1918 metzijn vrouw detempel te SaltLakeCitybinnen
om
verzegeld teworden.Op
31 augustussterftzijnvader.Op
8september wordthijtothogepriester ge- ordend door president Heber J. Grant en geroepen als tweede raadgever in het pre- sidiumvan dering St.Joseph.Wordt op 20 februari president van de ring Mount Graham.
Wordt op8juliopgebelddoorJ.ReubenClark Jr., die spreekt
namens
president Heber J.Grant. Hij krijgttehoren dathij is geroepen
om
diensttedoeninde Raadder Twaalven.Op
7 oktoberdoor presidentHeberJ.Grant inSalt LakeCity totapostel geordend.Krijgtvan presidentGeorgeAlbert Smith op- drachttegaan werken met deLamanieten,als vervullingvandezinsnedeuit zijnpatriarchale zegen.
Wordt alslid van het Kerkelijk Comitévoor Indianenbelangenalsgedelegeerdegezonden naarde Pan-AmericanIndianconferentie van de Volkenbond.
Reist
samen
met Bruce McConkie, van de Eerste Raad van Zeventig, naar Mexico en Centraal Amerikaom
dat land in te wijden voor het zendingswerk, de Mexicaanse Zen- dingopte splitsenendeCentraalamerikaanse Zendingteorganiseren.Reist vergezeldvanzijnvrouwvan 13april tot enmet11september doorhetzendingsgebied van Europa. Bezoekt 116 plaatsen in de
President en zuster Kimball inMünchenin1973
1957
1959
1960
1961
1964
1966 1970
1972
1973
Noorse,Zweedse, Deense, Finse, Britse, Ne- derlandes, Franse, Zwitserse, Oostenrijkse, Oostduitseen WestduitseZending en beëin- digtdereisop11september met deinwijding vandetempelinZollikofeninZwitserland.
Ondergaat eenoperatievooreen kwaadaar- dige keelaandoening. Verliest zijn ene stem- band en een deelvande andere. Is tijdelijk zijn volledig spraakvermogen kwijt. In au- gustusverlaathijhet ziekenhuis.
VerlaatSaltLakeCityop7februarivooreen reisvan zevenweken door dedriezendings- gebiedendieerdaninZuid-Amerikazijn.Zijn vrouwvergezelthem.
Begintinoktober, vergezeld vanzijn echtge- note,aan eenvier
maanden
durendereisnaar 18 landen in hetzuidelijkdeel van de StilleOceaan, Australiëen Nieuw-Zeeland. Vestigt indietijdviernieuweringen.
Gaat in december met zijn vrouw, broeder Howard
W.
Huntervande RaadderTwaalven en diensvrouw opweg
naarEuropa en het heiligeLand.KomtteruginfebruarinainEu- ropa verscheidene ringconferenties geleid te hebben.Gaatop 28meiopreisdoorBraziliëenUru- guay.
BezoektChili,Argentinië,UruguayenBrazilië.
Wordt plaatsvervangend president van de Raadder Twaalven,nade doodvan president David O.McKay.
Ondergaatop12april eenopenhartoperatie.
Wordt op 7 juli, na de dood van president JosephFieldingSmith,president vandeRaad der Twaalven.
Op
30december geordend enaangesteldals presidentvanDe
KerkvanJezus Christusvan deHeiligen der LaatsteDagen. Hij isde op volgervanpresidentHaroldB.Lee.I
Met president Lee op de aprilconferentiein1973
273
Mevrouw
Camilla Eyring Kimball heeft gedurende haar huwelijksleven met haar echtgenoot ook de verantwoordelijkheden gevoeld die aan diens func- ties in de Kerk verbonden waren. Toen president SprencerW. Kimballtotpresidentvande Kerk werd aangesteldnam
de verantwoordelijkheidvan zuster Kimballtoe.Zij heeft president Kimball sinds hijdrie
weken
na hunhuwelijkop16november1917totringseeretaris werd aangesteld, gesteund inde
uitoefening vanzijn kerkelijkefuncties. Haar gedrag waserop ge- richtdeechtgenote vaneen hedendaagseprofeette zijn.
„Bezorgdheid" is hetwoord
waarmee
zij haarver- antwoordelijkheidschetste. „Ikvoel dat heteen be- langrijkefunctieis enik koester hetverlangen mijnman
in zijn zeer grote verantwoordelijkheid te on- dersteunen. Ik wil opgenerlei wijze afbreuk doen aan zijn invloed,"zei zij. „Ik heb het verlangente doen entezeggenwat in overeenstemming is met deaard vanzijn functie.Ikzoumij ergongelukkig voelenalsikietsdeedwaarmee
ikhem
niet volledig ondersteunde."Hoewelzijbegrip heeftvoordelastdieopdeschou- dersvan haar
man
rust, heeft zuster Kimball met trillendestemgezegd:„Ikhoud van mensen,ikhoud van plezieren ik lachgraag." Zij heeftgezegddatzijzich nietanderswenstvoortedoen danzijwer-
keiijkisen inde Kerknietbuitende gemeenschap wil staan. „Ik hoop dat ik een echte heilige der laatste dagen ben," zeizij. „Ikhoudvan het Evan- gelieen ikben van meningdateen
mens
zichalleen doorhetnalevenvanhetEvangelieopzijngemak
en veilig en gelukkig kan voelen. Ikbenwerkelijkver- zekerd vandewaarheid vanhetEvangelie."Zuster Kimball isin Colonia Juarez,in Mexico, aan de voetvan het gebergte, deSierra Madre, opge- groeid.Tot 1912 leefde Camilla Eyring methaar fa- milie in vrede en voorspoed in het
mormoonse
dorpje. Plotselingwas hetdoorde Mexicaansebur- geroorlogmetde rustinhetstadje gedaan. Camilla
was
toen 17jaaroud.Injuli1912 besloten devadervan Camilla en ande- ren dathet tijdwerd
om
tevertrekken. Zijverbor- gen hun kostbare eigendommen op devliering en onder de vloervan hun huizen.De
familievan Ca- milla,dieuitdertienpersonen bestond,mochtslechts één kistmetpersoonlijkeeigendommen
meenemen.Hoewel Camilla'svader dacht datzijnaenkelewe- ken weer zouden kunnen terugkeren, duurde het veertig jaarvoordat Camilla hethuis,waarinzijge-
woond
had,weerterug zouzien.De
volgende dag werden haar familie, de andere vrouwen, kinderen enoudemensen
op detreinge- zetdienaarElPaso,inTexas,ging.Héttreinstel;*tlat bestond uitenkelegammele
passagiers-en goedè-j$
...,- '
<v
Zuster Camilla Eyring Kimball
.n!::%.
d*P
'^iPiPWl
:
274
..,.!. :- v
™^W*..-4..,Ac
renwagons,maarwaarinmeer dan1000mensenge- propt waren, slingerde hetstationnetjeuit.
„Wij hadden hetverschrikkelijk toendevertraagde treineindelijkvertroken doordeverstikkendehitte van
de
julizon reed.De
mensenzaten alsharingen ineenton.Sommige
wagonszatenzovoldaterbij- nageen staanplaatsenmeer warenenwijvreesden#
voortdurend datwij doorderevolutionairenzouden wordenaangevallen," herinnert zuster Kimballzich.„Je voeldejeopgejaagdvee."
InElPasowerdenCamilla,haarfamilieende andere
mormoonse
vluchtelingen ondergebrachtinprimitieve houten loodsen.De
kleine ruimtendie aan dege- zinnenwaren toegewezen werdenslechtsdoor oude dekens vanelkaar gescheiden. CamillahadinColona Juarezeengelukkigejeugdgehad enwas
nietvoor- bereidopdesituatiegeenhuismeertehebben.ToenCamilla enkele
weken
in ElPasowas,boodde Mexicaanseregering tenslotteiederevluchtelingdie ergensindeVerenigde Statenfamiliehad,waarhijof zij heen kon gaan eengratis treinkaartjeaan. Ca- milla werd naar de Brigham Young Academie in Provo (Utah) gestuurdom
haarintrek bij haaroom
KarlEyring te
nemen
enhaar schoolopleiding afte maken. „Ikwas
het onhandigste zeventienjarige meisje dat ooit geleefd had," zegt zuster Camilla Kimball. Van de nacht waarin zij alleen pertrein naar Provo vertrok, herinnertzij zich: „In mijn on- wetendheidpakteikmijnjasbijmijnandere bagagein.Toenwij in degebergten van Colorado aankwa- men,
sneeuwde
het endetreinwas
nietverwarmd.Ikvroorbijnadood.Ikhad eenpaaropgerolde dunne dekensbijmij, maarik
was
te trotsom
dezeom
mij heen teslaan, totikbijnabevroor.Geen
kindheeft ooitmeer
aanmisplaatstetrotsaan de daggelegd danik."Nadat zij met zeerhogecijfersgeslaagd
was
voor demiddelbareschool,ontvingzijinjuni1914 een on- derscheiding in de huishoudkunde en eenspeciaal diplomaom
aan kerkelijkeonderwijsinstellingen te kunnen lesgeven. Zij heeft twee jaar les gegeven aan de MillardAcademie in Hinckley, Utah.Zij liep verderéénjaarcollegeaan deuniversiteitvan Utah en gedurende één zomer bezochtzij deUniversitet vanCalifornië teBerkeley.Zuster Kimball zegt: „Iedereen moetzijnbestdoen
om
bij te blijven. Een vande doelstellingen vande Kerkisdegeestlevendtehouden." Sinds haarkin- derjaren islezen eengeliefdtijdverdrijfvoor zuster275
Kimball geweest. Zij streeft naar voortdurende in- tellectuelevooruitgang.
Na
haarjaaraandeUniversiteitvan Utah, ging Ca- milla alsonderwijzeres naar Arizona,waarheenhaar familieverhuisdwas.Toenzijpresident Kimball voor deeerstemaal ontmoettewaszijonderwijzeres.„Hetwas op een dansavondenhet
was
nietzo'n fijne ervaring," lachtezij. „Ikwas
een nieuweling in de groepen hijdanste nietmetmij.Ikwas
eenbeetje boos op hem;ikvonddat dathetminstewas wathijkondoen. Dit
was
voordat hij opzendingging. Hijhadveel vriendinnen."
De
volgendekeer datzijhem
zagwas
toenhijteruggekomen
was van zijn zending.Op
een avond indeherfstwachttezijop debus toendejongeSpen- cerW.Kimballeraan
kwam
enzei:„Jijbenjuffrouw Eyring,nietwaar?"Hijgingnaardeplaatswaarzus- terKimballwoonde om
daareen vriendoptezoe- ken.„Nadathijzichhadvoorgesteldgingenwijnaast elkaarzitten indebus.Hijvroegmijofhijeens bij mijlangsmochtkomen.Datwashetbeginvanonze vriendschap en dieleiddetoteenkorte verkering."De
volgendeweek
brachtSpencerhaarthuiseenbe- zoek.Zijmaaktezichjuistklaarom
uittegaanmet een jongemanenwas
gekleedineendusterenhad krulspelden in haar haar.De
jongeman,waarmee
Camillaeen afspraakje had,kwam
nogvoordatSpen- cerweervertrokken was, en daaromgingen zijdie avond metz'ndrieënuit.Hetduurdenietlangvoordat Camilla en Spencer hun wederzijdseliefde ontdek- ten.„Wijontmoetten elkaarinseptemberenhuwdenin november,"verteltzij.
Zuster Kimball zegt: „Je vindtnooit een gelukkig leven.Jemaakthet."Haarechtgenoot,vierkinderen, zevenentwintig kleinkinderen en vele vrienden ge- tuigenvandegrotevreugdediezijvoorheninhun levenisgeweest. Zuster Kimball schrijfthaar geluk- kige huwelijk toeaan hunbeiderwaardering voor het standpunt van het Evangelie inzake het huwelijken hetleven.„Wijwetendathet huwelijkeeuwig isen datwijzowelaanonze toekomstalsaan ons heden bouwen,"zei zij. „Wij hebben dezelfde idealen en wij
komen
uithetzelfdemilieu;geenvanonsbeidenwas
rijk.Wijmoestenzuinigzijnenhaddendezelfde opvattingenover dewaardevan hetgeld. Wijheb- ben dezelfde meningen over de opvoeding en het Evangelie."Hoe
zuster Kimball het gelukheeftgevondenisgeen geheim.„Eenmens
kan geluk vindendoorhetEvan- gelienate leven," zeizij. „Het Evangeliestrekt zich uitoveralledingen van hetleven. Hetis ingesteldom
demens
gelukkigtemaken."Presidenten zuster Kimball zijn leden van dewijk
Monument
Park2,Ring Bonneville (Utah),alwaarzijdeleidstervandelesgeestelijklevenvande
ZHV
is.Alsvrouw dieorganiserenkan,zei zij ons: „Ikben van mening dattijderg belangrijk is. Ik bengraag metopbouwende zakenbezig.Ikmis het geduld
om
metmijn handenover elkaarte zitten."Zijvindt delessenvan de
ZHV
erg stimulerend en enormgoed.„Ikhoudvande ZHV,"zeizij.„Ikvraag mijafofeen vrouwin de Kerkooitdegelegenheid voorbijmag
latengaanom
naardeZHV
tegaan."Zuster Kimballisvanmeningdat ergeenenkelken- nisniveau bestaat,of hetwordtdoor de ZHV-lessen aangevuld, en datvrouwenvoortdurend vooruitgang moeten maken. „Hetisvoor eenvrouwvan beteke- nis
om
intellectueel levendigteblijven," zeizij.„Hetiszo makkelijkom, wanneerjeouderwordt, luite worden en niet werkelijkde aandrift tevoelen
om
veel telezenenopdebeste wijze begruikte
maken
vanjetijd.Ikvinddatmoeders op hun hoede moetenzijn voorde invloeden waaraan hun kinderen zijn blootgesteld en de verleidingen kennen
waarmee
zij te
maken
hebben," vervolgde zij. „Zelfs groot- moeders moeten een bepaaldeinvloedop hunklein- kinderenuitoefenen. Ikhebaltijd getrachtonzekin- terentelerendatdemens
nietvolmaaktis,maardatGods
plan vooronsheil wel volmaakt is. Wanneer iemanderin slaagthetEvangelievoorhonderd pro- centnateleven,ishijeenheeleindopweg
naarde volmaaktheid."Haar stralende leven toont dat die mensen geluk vinden, diezichzelfwegcijferen, dievanalle hoog- moedigheidafscheidwillendoen, omdatzijheteeu- wigevóórzich zien. „Zie mij nietalseentoonbeeld van deugd. Ikbenverschrikkelijk menselijk," voegt
zij eraantoe. Maarallendie zusterKimball kennen, moeten onwillekeurig denken aan hetgeen in de Spreuken geschrevenstaat:
„Wiezal een deugdelijke huisvrouw vinden?
Want
haar waardijisverreboven derobijnen...Zijsmaakt.dat haar koophandel goed is; haarlamp gaat des nachtsnietuit." (Spreuken 31:10,18.)
Spencer W. Kimball Camilla Eyring, in de zending lerares aan deGila vandeCentrale
Academy
indetijd StatenvandeVereinigde vanhaarverloving met Statenin1914-1916 Spencer W. Kimball276
Inveelopzichten komthet
Oude
Testamentonsals een moeilijk te begrijpenBoek
voor. Het handelt overeen geheel anderetijdenmaatschappijdan de onze.Om
een volledig inzichtte kunnen krijgen in hetEvangelievanJezusChristus,moetenwe
echter weten wat dit belangrijke deel van de Bijbel in- houdt-
hoehetontstaanis,waarom
hetzo belang- rijkisenwaarom
hetnu zoveel voor onsbetekent Petrus, die het alleen met hetOude
Testament moeststellen,heeftgezegd:,,... geen profetieder Schriftisvan eigen uitlegging; Want de profetieis voortijds nietvoortgebrachtdoor denwileensmen- sen,maar deheiligemensen Gods,vandenHeiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken."(IIPet.1:20,21.)
Petrusmaaktezichvooralzorgen
om
mensendiede Schriften naar eigen goeddunken wilden uitleggen.In zijn verklaring zet hij ons uiteen
waarom
het Oude TestamentSchriftis.Waarom
christenenjood hetbeidenin huncanonhabbenaanvaard,en waar-om
deheiligen derlaatstedagen het alseen deel van hun standaardwerken zien. (Zie LV 50:13-24;68:1-5; I Ne.22:2.) Als heilige
mannen
onderGods
inspiratie gesproken hebben en het gezag hebben ontvangen het volk des Heren doormiddelvan ge- bodentoe tespreken zijn die woorden gezagheb- bendgeworden.(LV28:2; 43:1-7.)
We
weten datde Schriften door onvolmaakte men- senzijngeschreven. (Ether 12:23-29.)We
wetenook dat hetOude
Testamentovername-foutenbevat, ver- taalfouten, èn fouten die ontstaanzijn doordat de mensen de tekst foutief hebben gemoderniseerd.(Moz.1:23,40-42; INe.13:23-29.) Maar ondankshet feitdatde teksten nietaltijd zo overkomen als ze door geïnspireerde mannen zijn geschreven, heeft hunwaarde detanddestijdsdoorstaan enhunheil- zame invloed heeft het
gemoed
van velen geïnspi- reerd.Ongeveerzesduizendjaargeleden begondeeerste auteurvandezeoudsteheiligekroniekenzijnwerk.
Zouhij begrepen hebben hoeenorm belangrijk de geschiedschrijvingwas
waarmee
hij bezigwas?
Zouhijingezienhebbenwat een onmetelijke invloed die verslagen duizendenjaren laterzouden hebben op het leven van zijn nageslacht? Vermoedelijk wel.
Hetisduidelijkdat deschrijversvan vroeger groot gewicht hechttenaanwat ze optekenden.
Adam
was deeerste. Zijnverslagen bevattendege- slachten vandeuitverkoren dienstknechtendesHe- ren (Moz. 6:8;LV
107:40-42; Abr. 1:4); de rechten vandielijnophetPriesterschap(Abr.1:28,31);ken- nisvanhet planvan zaligheid(Mozes6:45-68; 7:1);een verslag vandeschepping(Abr.1:28,31)ennog meerprofetischerichtlijnendoor deHere gegeven.
Isdit allesmisschien nietdoor
Adam
zelfgeschre-eamenetelling
t>an het Ouöe
eetament
)OORKEITHH.
MESERVY
Broeder Meservy, lectorinoudegeschriftenaan deBrighamYourtq Universiteit,istweederaadgeverindebisschapvandederde wijk van PleasantViewinProvo.
277
ven,danzijnze geschreven doordiena
hem
kwa- men,waaronder Henochdie schreef watergebeurdeindegrotevergadering van dekinderenvan Adam, toendeHerezelfaan degetrouwen verscheen. (LV 107:53-57.) Nietalleen
Adam
enHenoch hebbenver- slagengemaakt,maar ook Abraham.(Abr. 1 :5.)Ook
Jozef behoorde tot debekende schrijvers van de belangrijke profetischeverslagen.(II Ne.3; 4:1, 2.)We
nemen aan dat dergelijke mannen zeer nauw- keurig warenmet hetgeen zeopschriftstelden zo- datde geschiedschrijvinginvolgendegeneratiesze- kerwerdgesteld.Mozesvolgdedezetrantzozeer datzijngeschriften, bekend alsde Wet, deschriften dietoenbijde jo-
deningebruikwaren overheersten.
Eenvan de redenen
waarom
zijn geschriften in alhunomvang zonaar voren
komen
isdat erietszeer belangrijks in zijnlevenisvoorgevallen dat invloed hadzowel op deopenbaringen diehij van de Here had ontvangen als op de geschriften van vroeger waarzijnvolkdebeschikking overzoukrijgen.Vanaf
Adam
totMozes(zo'n 2.700jaar) is hetwerk des Heren bestuurd doorde bediening ende orde van het Melchizedekse Priesterschap (LV 107:40-57;84:6-17). Daardoor waren de openbaringen en ge- boden, diede mensenin diepariode van
God
ont- vingen,in overeenstemmingmethet priesterschaps- gezagdatze droegen.De openbaringen werdenop- geschreven en warende geschriften voorde kinde- rendesHerenindietijd.De
Here breidde de mogelijkheid van deze zelfde bediening ook uit tot de volgelingen van Mozes.Maarzijverstokten hunhartenkeerden haarderug toe. De Heregafhungeboden dieze,toen,nietge- hoorzaamwaren. Het gevolg
was
datHijde geboden herriep en Zijn handelen met hen aan hun rijpheid aanpaste.Daarom
ontnam de Here hun zowel de volheid van het Priesterschap alsZijn zegeningen.HetisduidelijkdatMozes degeschriftenvan
Adam,
Henoch,Abraham
en Jozef heeftbewerktvoor het boekGenesis. ZelfschreefMozes
de volgendevier boeken, die delagerewetten bevatten,daardekin- deren Israëls niet rijp warenom
hogere weten te aanvaarden.Daarvoor in de plaats gafHij hunhet lagere prie- sterschap, het LevitischePriesterschap, èneen wet
in overeenstemming met de machtdaarvan. (Mos.
13:28-30; Gal. 3:6-29.) De
zogenaamde
Mozaïsche wet, in de boeken Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium,was
het gevolg. (LV 84:6-28; Ex.34:1, 2uitdeGeïnspireerde Versie;Deut. 10:2;Heb.
4:10.)
De
aandeze mensen gegeven nieuweopzetwas
zo andersvan aard dat zonder bezwaarvan een Mo- zaïsche evangeliebedeling kan worden gesproken.Dezebedeling zou zoblijventotdeHereeen nieuwe wetgever zou introduceren die hetgezag zou heb- ben deoude gangvan zaken, die door
Mozes was
vastgesteld, te wijzigen. (Jezus Christus
was
die Wetgever.) AlsHijzoukomen
met de nieuwe weten bedelingzouden de mensen geestelijkrijp genoegzijn zicherin teschikkenenhet oude kunnenruilen voorhetnieuwe.Mozesgafzederaaddaaropvoor- bereidte zijn. (Deut. 18:15-19; zieook II Ne. 26:1;
32:6;IIINe.9:17-22; 15:1-10; 20:23;Joh.5:45-47.) Zo werden hetMelchizedekse Priesterschap met de daarbijbehorendewet, die inde dagenvan
Adam
in Israëlgevestigdwaren,inde dagenvanMozes
weg- genomen. Ditzou een verklaring kunnen zijnvoor hetfeitdater,vanafde dagenvanAdam
totdie van Mozes, zo weinig kronieken overde Kerk zijn.We nemen
aandattoen hetPriesterschapwerdwegge- nomen, ook zijnwetten en kroniekenweggenomen
werden.(Alma12:9-11;Ether4:1-7.)Ondankshetfeitdatdetijdvan
Adam
totMozes
on- geveertweemaalzo langduurdealsdievan Mozestot Christus (van
Adam
tot Mozes ongeveer 2.700 jaar; vanMozes
tot Christus ongeveer1.300 jaar), handelt hetheleOude
Testament,metalsenigeuit- zondering Genesis, over de instelling en bestendi- ging van de Mozaïsche bedeling. HetOude
Testa- ment is dus hoofdzakelijk de geschiedenisvan de„MozaïscheKerk",met Genesisals inleiding.
We nemen
aandatMozes degeschiedschrijving van weleerheeftbewerkten hetboekGenesis geschre- ven.(Moz. 1:42;2:1.)Al doendeheeft hij dièzaken eruitgeput die voorzijn volk nuttig waren en hun deachtergrondzoudenlatenziendiezenodig had- denom
hetvolgendeteweten:wieze waren,waarze vandaan kwamen, hun roeping als het uitverkoren volk, hun eerder geslotenverbondenèn huntegen- woordige en toekomstige verantwoordelijkheid je-gensGod. (Gen. 12-50).
De
2.000jaargeschiedenis vanafAdam
totAbraham worden verhaald in maar negen hoofdstukken. (Gen. 3-11). Daaraan vooraf gaathetverslagvandeschepping. (Gen.1-2).De boeken direct na Genesis
—
Exodus, Leviticus, Numerien Deuteronomium—
verhalenoververande- ringeninhet priesterschap,overhoe de wetdiemet hetpriesterschapin verband stondwerdontvangen, waardoor de Mozaïschebedeling een aanvang kon nemen.De
wetvan Mozes, indeze boeken vervat, werd defundamentele, alles omvattende wet. Zijn functie in dietijd iste vergelijkenmet dievan de Leer enVerbondennu.De
andere profetenbouwdenverderop watertoen gevestigd was, maar de Thora vormde het funda- ment voor de verdere ontwikkelingen. Vanaf toen moestende kinderen Israëlsdiewet kennenen na- leven.Diewerd huntotgezaghebbendeleiddraad—
278
hun ijzeren roede. (Deut. 6:1-9; 10:12, 13; 5:28-31;
17:18-20; Joz. 1:5-8.) Latere profeten en leiders citeerden er vaak uitals aanzet tot een bepaalde
actie.Met de doodvanMozes werdditwetslichaam geslotenennietswerdermeer aantoegevoegd. Het bleefeen boekenserieapart,de ThoravanMozes.
Er
kwamen
andere profeet-schrijvers.Sommigen
kennenwe,sommigenniet.Hoewel Jozuamisschien nietalsprofeetgeroepenis,was
hijweliemanddie zichonderscheidde door deleidingvandeGeest na tevolgen. (Num.27:18.)De
joodsetraditiezegt dathijdeschrijverisvan hetboekdatzijn
naam
draagt.Waarschijnlijker is dat hij het materiaal heeft ge- schreven waaruit
men
laterheeftkunnenputten.Het is nietbekend wie Richteren en Ruth geschre- ven hebben. De joodse traditie zegt dat Samuël Richterenheeftgeschreven. Datkan heelgoed zijn,
omdat
we
weten dat hij zich bezighield met het schrijvenvanofficiëlekronieken.(ISam.10:25.)Mis- schien daterin dietijd, waarinde monarchiewerd gevestigd,nog een fundamentele veranderingplaats- vondaangaandehetsoortkronieken diewerdenbij- gehouden. Vanaf toenisereentweedesoortverslag bijgehouden dat de koninklijke aangelegenheden behandelde—
dekroniekenvandekoningen.(IKon.11:41;14:29; 15:7; 15:31; enz.) Dezewerden door de schrijvervan het boek Koningen gebruiktalsbron.
De schrijver heeft ook nog geputuit de profetieën en openbaringen van dediverse profeten. (I Kron.
29:29; 30;IIKron.9:29;12:15;13:22; 32:32; 33:15, 19;
enz.)Dezewerden,
samen
metnogmeerkoninklijke geschiedschrijving, gebruikt als basismateriaal voor hetschrijvenvandekronieken.Vooreenverklaringoverde tweesoorten kronieken op de koperen platen dient
men
I Ne. 5:10-13te lezen. Verder lezenwe
inI Ne.9:3-4deaanwijzing vande HereaanNefiom
twee soortenplaten tema- ken.Hij moestgroteenkleineplaten bijhouden.De
Bijbel laatduidelijkziendatereenverscheidenheid aan verslagenwerdbijgehouden,die terbeschikking stondenvan desamenstellersvan de boekendiein deBijbelvoorkomen.
Nu
we
ietswetenoverhetbasismateriaalwaaruitde schrijversvan Koningenen Kronieken hebbenkun- nen putten stelt dat ons misschien instaat enkele verschillen diewe
in deze boeken tegenkomen, te plaatsen.Dejoden brengen de geschriften van de Bijbel in driecategorieën onder:dewet, de profetenende geschriften. Genesistoten metDeuteronomiumzijn de wet.Jozua, Richteren, Samuëlen Koningen zijn ingedeeldonderdeprofeten.
Om
eenofandere ons onbekende reden werd Kronieken niet hier onder gerangschikt,maar onder deGeschriften.Duidelijk isdataldieboekenin de vormzoals
we
ze nu hebben,zijnsamengesteld door eenofmeer- dere schrijvers. In die hoedanigheid heeft hij ge- functioneerd net als elders Mormon, die ook het werkvanzijnvoorvaderen bewerkte.
„Ongeveer600v.Chr.wordthetduidelijkdat ereen compilatievan geschriften
—
eenboek—
ontstaat.De
geschriftenbevattenin dietijdblijkbaar dewet,de geschiedschrijving van de koninkrijken en de ge- schriften van de profeten—
ookdie profeten wier geschriftenniet voorkomeninonsOude
Testament (Jozef,Zenos,Neum
enZenock)."Hetis nietzo moeilijkindeBijbelde handvan de bewerker teontdekken. Vaak,als
we
geboeid zijn doorwatwe
lezen,zoudenwe
graageensoverzijnschouderwillengluren
om
inzijn basismateriaalte kijken. Maarhetwerk van deauteurisonherroepe-lijk.
Wat
weggelatenofwat gehandhaafdishangtafvanzijn oordeel. Hoegeweldig ishet
Mormon
aan hetwerketzienendantebedenkenhoe nauwgezethij,opaanwijzingvandeHere,zijnwerkdeed.
Waar
hijietstoevoegde(de
Woorden
vanMormon)ofweg
liet(IIINe.26:6-12; 28:25),gafhijsteeds gevolgaan aanwijzingen vandeHere.
Men
neemtaan datdelatereprofeten(Jesaja,Jere- mia, Ezechiël,Daniëlendetwaalf„kleine" profeten-
HoseatotenmetMaleachie -)allenhetboekheb- bengeschreven dathunnaam
draagt.Indewereld derwetenschap klinkt hetwellichtketters, maar de heiligen derlaatstedagen hebben toegangtotmeer schriftdelen. Die laten ons zien wie de kronieken van weleer opgesteld hebben, en hoe een heilige opdrachtaanvaard en uitgevoerd werd. (Erkwamen
enkele opvallende uitzonderingen voorop deze re- gel, maaruitzonderingen bevestigenderegel;zoals Omni8-11.)Wij levenineentijdwaarin
we
onze eigenSchriften hebben zien ontstaan, enwe
zijn ook begunstigd meteenononderbroken, waarachtige, profetische be- diening. Wij weten dat profeten hetmensdom
iets tebieden hebben en dat zestellig profeteren kun- nen aangaande toekomstige gebeurtenissen.Hun
geestelijk inzichtis niet beperkttot dehorizon van hun eigentijd.
Veel profetenhebben bijhet schrijvenvan hunpro- fetieën gebruik gemaakt van een secretaris. Dat deedJeremia, althansbijenkelegelegenheden.(Jer.
36:1-4.)
Ook
Joseph Smith deed dat. Maar de ge- schreven woorden waren nog steeds de woorden vandeprofeet.Ook
kan hetzijndatlatere schrijvers en bewerkers aan de geschriften van de profeten hebbengewerkt.De restvan deBijbel bestaatuiteenaantalversla- gen dat door de joden de geschriften wordt ge- noemd. Daartoebehoren dePsalmen,de Spreuken, Job, het Hooglied, Ruth, Klaagliederen, Prediker,
279
Esther,Daniël (die wij onderbrengen onder depro- feten),Ezra,Nehemiaen Kronieken.Deze behoorden blijkbaar niet totde Schrift in de dagenvan Nefi;
wellichtmoeten deze boeken in of nadeBabyloni- sche ballingschapzijntoegevoegd.
Van
sommige
vandezekroniekenkunnenwe
inzienwaarom
zeindecanon zijnopgenomen,maareris erééndatJoseph Smith geheel uitdeBijbel heeft weggelatentoen hij dieonderinspiratie reviseerde.Het manuscriptvan de Geïnspireerde Versie bevat dezeaantekening: „Het HoogliedvanSalomoisniet geïnspireerdgeschreven."Ditontheftdeheiligender laatstedagenvande noodzaakzijnvoorkomeninde Schriften terechtvaardigen.
Hoe
zithetnu met deandereboeken?Alswe
onsin herinnering roepen wat de Here heeft gezegd:
,,... Mijn ziel schept behagen in het gezang des harten;ja,hetgezang der rechtvaardigeniseen ge- bedtot Mij,en hetzal meteenzegen op hun hoofd worden beantwoord" (LV 25:12), kunnen
we
heel goed begrijpenwaarom
de Psalmen, een verzame- ling Hebreeuwse gezangen van verschillende auteurs,indeSchriftenzijnopgenomen.Uitdeover- levering en uit de opschriften die boven verschei- dene Psalmenstaanwordtduidelijkdat Davidinditboekeen zeer groot aandeelheeftgehad.Dezege- zangen geven blijk van zo'n groot geloof en zo'n grote geestkracht dat ze de christenen, sinds het christendom los staat van het jodendom, totgrote geestdriftbewogen hebben.
Sommige
deskundigen rekenen het getuigenisvan Jobtot 'swerelds besteliterairewerken. Het worstelt schrijnend en dramatisch methet aloude probleem, van watdeHeremet demens
voorheeft.Het geloof datinditboektotuitdrukkingwordt gebrachtstrekt allemensentenvoorbeeld.Spreuken en Predikerworden onder de wijsgerige literatuur gerangschikt en verschaffen inzichtin de praktische levensproblemen. Allerwege denkt
men
dat Salomo deze beide boeken heeft geschreven, evenalshetHoogliedvan Salomo. Ezra enNehemia vormeneigenlijkéénboek, datdegeschiedenisver- meldt vandeterugkeervande JodenuitdeBabylo- nische ballingschap (538v. Chr.en daarna.) Zevat- tendeJoodsegeschiedenisweerop,die ophieldnaIIKoningenofIIKronieken. WaarschijnlijkheeftEzra dezebeideboekengeschreven.
Estheris een ontroerend verhaal datde Jodenerg aanspreekt,omdatdieimmerszolang,onderworpen aan de wreedheid van hun onderdrukkers, onder vreemdevolkerenhebbengeleefd.Erisnietbekend wiehet heeftgeschreven en wanneer.
Ongeveer600v. Chr.wordthet duidelijkdatereen combinatie van geschriften
—
een boek—
ontstaat.De
geschriften bevattenindietijdblijkbaardeWet,degeschiedschrijving van het koninkrijken de ge- schriften van de profeten
—
ook die profetenwier geschriftennietvoorkomen in onsOude
Testament (Jozef, Zenos,Neum
en Zenock). Tussen Nefi en Christus werden nog meer kronieken toegevoegd, zoalswe
in onze tegenwoordigeBijbel kunnenzien.Indietijdiserdus nog meerbewerkt.
Wij hebben nu 39 boeken in het
Oude
Testa- ment ennemen
aandatdithetaantal isdatereens was.Maar dejodenhebbenerinhunBijbelmaar24.Daarmoetwelaan worden toegevoegd dathun24 boeken preciesdezelfde zijn alsonze 39, maar de nummering en samenstelling vande onderscheiden boeken in deBijbel is anders dan onzeStatenver- taling(endelaterevertalingen).
Anderzijdsheeftde katholiekekerk nietalleeneen ander aantal en een verschillende samenstelling, maar verder ook een aantal boeken die joden en protestanten eruit hebben gelaten
—
de apocriefe boeken,boekendie volgens henevenheiligzijn als deandereinhun canon.Toen deprotestantenzich losmaaktenvan
Rome
en stelden datdeBijbelde hoogsteautoriteitvooralle gelovigen was,kwam
de vraag naar voren welke boeken deBijbelzoumoetenbevatten.De
protestan- ten besloten dat de stem van de joodse gemeen- schap inPalestina de beslissendestem moestzijn.Daaruit voortvloeiend hebben de protestanten de apocriefe boeken uit hun Schrift verwijderd. Het standpunt van de heiligen der laatste dagen over deapocriefeboeken wordt weergegeven inafdeling 91van deLeerenVerbonden.Hoe hebben dejoden in Palestina besloten welke boeken in hun canon moesten voorkomen? Het is te lang geleden
om
daarovereen duidelijkinzicht tekunnen verkrijgen.
Er moet bepaald zijnwelke boeken gezaghebbend waren en relevantenwelke niet.Of zo'nbesluitnu aanéén
man
was voorbehouden, zoalsbijMormon, ofaan een aantal mensen,zoals bijde samenstel- lingvanonzeLeerenVerbonden,wetenwe
niet.Veel aanwijzingen, in het
Oude
Testament en inde openbaringen uit de laatstedagen, doen ons iets inzienover oorsprong, groeien ontwikkeling van hetOude
Testamentenzijn uiteindelijkverschenen als ééngeheel,samengestelduitveleboeken. Erisech- ternogveeldatom
nadereophelderingvraagt.Eén dingisduidelijk:datde handdesHerendesamen- stelling en overdracht ervan bestuurt. Het is een wonderlijk boek,inenkele opzichten kan hetop éénlijn gesteld worden met andere geschriften die
we
hebben,maar met eenuniekerol, daarhetonsver- haaltover,,... dehandelingendes Hereninande- relanden,ondermensen
vanouds..."(INe.19:22.)280