• No results found

GOD GEBEURT ALS WE DE PROBLEMEN STRUCTUREEL AANPAKKEN

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "GOD GEBEURT ALS WE DE PROBLEMEN STRUCTUREEL AANPAKKEN"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

GOD GEBEURT

ALS WE DE PROBLEMEN STRUCTUREEL AANPAKKEN

We voelen ons als christen aangesproken om onze naaste die het moeilijk heeft, te helpen. Dat behoort tot ons DNA en het is heel waardevol. Maar er kan een addertje onder het gras sluipen. Hulp kan een doekje voor het bloeden zijn. Ze kan betuttelend werken of mensen nog meer afhankelijk maken. Onbedoeld kan ze de sociale uitsluiting bestendigen.

We kunnen dit alleen doorbreken door werkelijk te luisteren naar de mensen in armoede, door vriendschap met hen te sluiten en met hen samen te werken. We kunnen hun stem versterken en te allen tijde opkomen voor hun waardigheid.

Armoede en sociale uitsluiting gaan niet alleen over inkomen. Armoede is een netwerk van sociale uitsluitingen dat zich uitstrekt over meerdere gebieden van het individuele en collectieve bestaan. Het scheidt de armen van de algemeen aanvaarde leefpatronen van de samenleving. Deze kloof kunnen ze niet op eigen kracht overbruggen. Armoede en sociale uitsluiting kunnen zowel de oorzaak als het gevolg zijn van een onvoldoende toegang tot inkomen, werk, opleiding, gezondheid, huisvesting en maatschappelijke participatie.

prof. Jan Vranken

Gelovige reflectie

In de Bijbel behoort het tot de kern van het verbond van God met zijn volk dat er aan elke mens recht wordt gedaan, ook aan ‘weduwe, vreemdeling en wees’. Voorschriften zoals de sabbatrust voor iedereen, de plicht om resten op het veld te laten liggen voor de armen, de kwijtschelding van schulden en de herverdeling in het jubeljaar, enz. kunnen ons ook vandaag inspireren. In Handelingen wordt verteld hoe de eerste christenen de solidariteit concreet maken en zorg dragen voor de menselijke waardigheid van iedereen: ‘zij bezaten alles gemeenschappelijk. (…) Er was geen enkele noodlijdende onder hen. (…) Aan ieder werd uitgedeeld naar zijn behoefte.’ (4,32-35)

Gespreksvragen

- Dragen de diaconale initiatieven van onze geloofsgemeenschap bij aan een structureel antwoord op sociale onrechtvaardigheid? Op welke manier?

- Zijn er bij ons plaatsen voor gesprek met mensen en gezinnen in kwetsbare situaties, beluisteren we hen?

- Worden mensen in kwetsbare situaties betrokken bij onze activiteiten? Werken we met hen samen?

- Nemen we deel aan overlegfora en initiatieven om de stem van de mensen in kwetsbare situaties te versterken?

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Gezondheids- en sociale diensten niet overlaten aan vrije marktwerking Het is ondertussen duidelijk dat vele publieke basisdiensten – zoals onder andere energie en

Schatten we ter vergelijking een model waarbij we niet enkel rekening hou- den met jongeren die een diploma behaalden dat hen een toegangsticket verleent tot het hoger onderwijs en

7 " In het bijzonder zal het Tweejaarlijks Verslag van het Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting, een blijvende

In het kader van de geliberaliseerde markt voor gas en elektriciteit en van het stijgend aantal huishoudens, dat te maken krijgt met energieschulden, heeft het Steunpunt

ciale cohesie wel mogelijk is zon- der het bestaan van sociale uitslui- ting en wordt het conceptuele raamwerk geschetst waarbinnen de betekenis van en de relatie tus- sen begrippen

De vraag blijft natuurlijk of betaalde arbeid inder- daad de beste garantie vormt tegen armoede en be- staansonzekerheid.. Op basis van het betoog van Karel Van den Bosch in

Nederlandse komaf was het armoederisico ruim 8 procent. Zowel in de groep huishoudens met een westerse als een niet-westerse migratieachtergrond verschillen de armoederisico’s sterk

Vervolgens leest u in hoofdstuk 6 over de resultaten van een oproep naar praktijkvoor- beelden van samenwerking tussen werk en inkomen en zorg en ondersteuning vanuit de gedachte: