• No results found

Imperatief Programmeren (INFOIMP) 7 maart 2005

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Imperatief Programmeren (INFOIMP) 7 maart 2005"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Departement Informatica en Informatiekunde, Faculteit B`etawetenschappen, UU.

In elektronische vorm beschikbaar gemaakt door de TBC van A−Eskwadraat.

Het college INFOIMP werd in 2004/2005 gegeven door Lex Bijlsma.

Imperatief Programmeren (INFOIMP) 7 maart 2005

Opgave 1 (20 punten)

a) Welk verschil maakt het of een methodeheader begint met het woord public of private?

b) De methode paint van een applet heeft een parameter van type Graphics. Leg uit wat die parameter voorstelt en hoe hij bij aanroep een waarde krijgt.

c) Gegeven zijn een int-variabele x en een double-variabele d. Is er een verschil in het resultaat van de toekenningen d = x*17/10; en d = x*1.7;? Beargumenteer waarom (niet).

d) Klassen spelen een rol bij de structurering van programmatekst en ook bij de typering van variabelen. Leg uit wat die twee rollen zijn en hoe ze zijn verbonden.

e) Wat betekent het als in de header van een klasse de woorden implements AdjustmentListener staan?

f) Hoe kun je een waarde van String naar int converteren?

Opgave 2 (20 punten)

Schrijf een methode

public static String splits(String vierniveaus)

waarvan de parameter bestaat uit vier door schuine strepen gescheiden woorden. De parameter kan bijvoorbeeld inleiding/voorkennis/definities/algebra zijn. De methode geeft de woorden weer in een andere opmaak: in dit voorbeeld ziet die eruit als:

Hoofdstuk: inleiding Sectie: voorkennis Subsectie: definities Onderwerp: algebra

Opgave 3 (30 punten)

Schrijf een applet met daarin een knop en een tekst die bijhoudt hoe vaak er op die knop is gedrukt.

(2)

Opgave 4 (30 punten)

Schrijf een applet die een vierkant kader met ronde hoeken, zoals afgebeeld, tekent. De ronde hoeken worden bepaald door cirkelbogen met als straal de halve dikte van de kaderlijnen. Met behulp van twee schuifregelaars zijn de grootte van het kader en de dikte van de kaderlijnen in te stellen.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Het eerste cijfer wordt vermenigvuldigd met 7, het tweede cijfer wordt vermenigvuldigd met 6, het derde cijfer met 5, enzovoort, en het laatste cijfer met 1.. Alle uitkomsten

Deze methode levert een nieuwe string op, waarin elk voorkomen van het character dat als eerste parameter wordt meegegeven, is vervangen door het character dat als tweede

Zie het tweede plaatje: er is tweemaal op de knop geklikt, en er zijn dus een zwarte buitenring, een donkergrijze band, een lichtgrijze band, en een witte kern. Op het derde plaatje

Het antwoord op dit onderdeel heeft dus een vaste vorm: voor elk van de zes variabelen x1 t/m x6 het woord sub, super, impl of prim, met daarachter de naam van de klasse, interface,

b) Welke relatie bestaat er tussen het begrip klasse en het begrip object ? En welke tussen het begrip klasse en het begip methode?.. Wat is het verband tussen die

De methode sluit test of speler kleur, door te zetten op veld (x, y), ´ e´ en of meer stenen van de tegenstander insluit in de richting (dx, dy), waarbij dx en dy −1, 0 of 1 zijn?.

Deze methode levert 0 op als de string die door de methode onder handen wordt genomen, en de string die als parameter wordt meegegeven, precies gelijk zijn.. De methode levert

In het tweede plaatje heeft de gebruiker driemaal op de knop gedrukt, en zijn er rond elk steentje dus vier kringen zichtbaar. In het derde plaatje heeft de gebruiker tienmaal op