• No results found

Een badkuip van onmetelijke proporties

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Een badkuip van onmetelijke proporties"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Een badkuip van onmetelijke proporties Baudet, T.H.P.; Rijpkema, B.R.

Citation

Baudet, T. H. P., & Rijpkema, B. R. (2012). Een badkuip van onmetelijke proporties. Nrc Handelsblad.

Retrieved from https://hdl.handle.net/1887/18954

Version: Not Applicable (or Unknown) License: Leiden University Non-exclusive

license

Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/18954

Note: To cite this publication please use the final published version (if applicable).

(2)

de omgeving: dit kan niets anders zijn dan moderne kunst.

Bij het ontwerp zag Bethem Crou- wel zich voor de opgave gesteld om– zoals het Programma van Eisen vroeg – het oude Stedelijk en de uitbouw samen te brengen tot één geheel. De architekten wisten dat in dit soort kwesties slechts één optie rest: de contradictie (of beter: kontradiktie!).

De uitbouw moest radicaal anders worden dan dat stoffige relict van Weismann, en juist dáárin zou de

‘eenheid’ liggen. ‘Post-moderne iro- nie’, zoals dat wordt genoemd. Mooi en niet-mooi, genoeglijk en afschu- welijk, baksteen en kunststof: overal werd het contrast gevonden.

Maar de brille van Benthem Crou- wel reikt verder. De uitbouw zou geen ‘gebouw’ mogen worden. Dat was het oude immers al. Nee, het zou een badkuip worden! De architekten betonen zich hiermee de ware erfge- namen van de grote voortrekker van de moderne kunst, Marcel Duchamp.

Duchamp vroeg: waarom kan een urinoir geen kunst zijn? Terecht vra- gen Benthem en Crouwel: waarom kan een badkuip geen museum zijn?

Ook scoren de scheppers van de badkuip met hun conceptuele ver- wijzingen. Terwijl duidelijk is dat de steriele witte ziekenhuiskleur ver- wijst naar het wit geëgaliseerde inte- rieur van het oude Stedelijk, kan de geoefende kijker nog veel meer bete- kenislagen in de badkuip ontwaren.

Z

o spreekt uit de keuze voor een badkuip serieuze cul- tuurkritiek. Een essentieel onderdeel van de menselij- ke habitat wordt immers met uitster- ven bedreigd. Zeker in Amsterdam, waar men nog altijd in ouderwetse huizen woont, is er ruimtegebrek.

Het ligbad wordt veelal door de ruimte-efficiëntere douche vervan- gen. Nu zouden we ons daar bij kun- nen neerleggen, maar zulke neer- slachtigheid is niet aan Benthem en Crouwel besteed. Zij springen in de bres voor dit uitstervend stuk sani- tair. De connaisseur van de moderne kunst herkent in de badkuip dan ook onmiddellijk dit statement. Een bad- kuip is misschien niet mooi, maar dat is niet iets om verwaand over te doen.

Een kuip heeft ook rechten! Door de badkuip in onmetelijke proporties te laten neerstrijken aan het Amster- damse Museumplein, hebben Ben- them en Crouwel de herinnering aan haar voor het nageslacht weten te be- wa r e n .

Het moge duidelijk zijn: Benthem en Crouwel verdienen alle lof voor hun bevrijdende werk. Niemand zal er meer aan twijfelen dat schoonheid definitief heeft afgedaan.

Als een klap in je gezicht staat aan het Museumplein de badkuip. De provocaties van de moderne kunst la- ten zich niet langer verstoppen ach- ter de muren van een bourgeois ge- bouw. Leve de vooruitgang! Weg met de schoonheid! Leve de badkuip!

Thierry Baudet en Bastiaan Rijpke- ma zijn als promovendi verbonden aan de faculteit der rechtsgeleerd- heid van de Universiteit Leiden.

Een badkuip

van onmetelijke proporties

De uitbouw detoneert zo met de omgeving:

dit kan niets anders zijn dan moderne kunst

M

et de plaatsing van de Amsterdamse grach- tengordel op de Unes- co -werelderfgoedlijst leek het lot van de hoofdstad beze- geld. Stel je voor! De stad zou voor eeuwig vastgeklonken zijn aan de lo- den last van haar verleden– en een statische museumstad blijven vol niet-functionele ornamenten en ge- bouwen uit een vergane tijd.

Dat noodlot is gekeerd! Na jaren van stilstand staat aan het Museum- plein dan eindelijk de nieuwe uit- bouw van het Stedelijk Museum, ook wel ‘de badkuip’ genoemd. In één klap is Amsterdam de eenentwintig- ste eeuw in gekatapulteerd!

Tot nu toe had Amsterdam het zwaar. Waar het centrum van Rotter- dam, de Unité d’Habitation in Marseil- le en het Noord-Koreaanse Pyon- gyang al geruime tijd de zoete vruch- ten van de moderniteit plukten, bleef Amsterdam zitten met een gedateerd centrum met achterhaalde esthetiek.

Al in de jaren vijftig van de vorige eeuw probeerde de visionair en vrij- heidsstrijder J. J. van de Velde de mo- derniteit in Amsterdam binnen te halen. Dwars door de Spuistraat met haar historische huizen zou een mo- norail aangelegd moeten worden.

Wat een goed idee! Verkeersproble- men zouden verdwijnen, en als bij- komend voordeel werden meteen die oubollige gevels aan het zicht ont- trokken. Een moedig plan dat slechts door kleinzielige protesten uit de on- derbuik geen doorgang vond.

In de jaren die volgden werden modernistische architecten en kun- stenaars – wier taak het is mensen uit hun sluimer wakker te schudden – in Amsterdam ronduit gemuilkorfd.

De ‘creatieve vernietiging’ van de Nieuwmarktbuurt was niet meer dan een schamele troostprijs. Een doekje voor het bloeden, zonder dat het esthetische juk werkelijk werd af- geworpen.

Het is de verdienste van Benthem Crouwel Architekten – jawel, met zo’n kekke ‘k’ – dat daaraan defini- tief een einde is gekomen. In een dap- pere vlucht voorwaarts hebben deze bouwkundige genieën alle estheti- sche normen overboord gegooid. Het gebouw is zo afzichtelijk en belache- lijk, het detoneert zo volkomen met

Kunst wil reinigen. De nieuwe aanbouw van het Stedelijk Museum wil dat ook, stellen Thierry Baudet en Bastiaan Rijpkema va s t .

Foto Olivier Middendorp

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Hierdoor is deze mogelijkheid waarschijnlijk alleen toepasbaar in die situaties waarbij de wijze waarop de verantwoordelijkheden worden gerealiseerd overduidelijk is of van

This approach, as described by Certo (1986:40), consists of inputs (such as knowledge and human capital), that go through a process (such as employee management), to deliver

The purpose of this study is to investigate the extent to which the existing training interventions in munici- palities can be able to build skills capacity for municipal staff

De L-bedrijven die aan slachterij A leveren hebben gemiddeld wat meer varkens dan het gemiddelde van alle geënquêteerde L- bedrijven.. De H-bedrijven die aan slachterij A leveren

Riet- en biezenoevers kunnen belangrijk zijn voor de vogelstand en zijn ook van belang voor diverse groepen insecten.. Verhoute stengels en overjarige planten vormen

In deze opdracht moeten de leerlingen kort beschrijven wat verzilting is, wat de gevolgen van verzilting zijn en voor wie en welke oplossingen er zijn bedacht voor verzilting..

Als we niet alleen naar de inwendige proporties van tonen kijken, maar ook naar uitwendige proporties van de combinaties van twee of meer tonen, dan blijkt dat daar de

Brief, van een Amsterdamsch heer, aan een heer te Rotterdam.. leend hebbende woordlyk heb afgeschreven,) in dezer voege: Myn Heer: wy hebben zeker veel benaauwdheids en