• No results found

Het Leven van Jezus (koorboek)

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Het Leven van Jezus (koorboek)"

Copied!
13
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Wie 'musical' hoort, zal niet direct aan 'Jezus' denken.

Niet voor niets was 'Jesus Christ Superstar' geen alledaagse productie. Maar musicals zijn er in allerlei soorten en maten. Ria van Buuren heeft het, als het over 'Het Leven van Jezus' gaat, liever over een 'koorwerk'. Samen met componist André Pouwer waagde ze zich aan de sprong om het

leven van de Messias op een andere manier te schetsen.

Wie 'musical' hoort, zal niet direct aan 'Jezus' denken.

Niet voor niets was 'Jesus Christ Superstar' geen alledaagse productie. Maar musicals zijn er in allerlei soorten en maten. Ria van Buuren heeft het, als het over 'Het Leven van Jezus' gaat, liever over een 'koorwerk'. Samen met componist André Pouwer waagde ze zich aan de sprong om het

leven van de Messias op een andere manier te schetsen.

“Het is eigenlijk, lang geleden, een verzoek geweest van een dirigent” vertelt Ria over de oorsprong van 'Het Leven van Jezus'. Hoewel deze haar vroeg om materiaal te schrijven voor een project, veranderde dit later en bleef het werk onafgemaakt op de plank liggen. Ria pakte andere uitdagingen aan, zoals het uitgeven van een gedichtenbundel en het vertalen van Engelstalige koorliederen voor onder andere de European Choral Club. Ook schreef ze kinderliedjes en stelde ze samen met Wim Pols een programma samen met daarin gedichten, liedjes en verhalen verwerkt.Tegenwoordig schrijft ze

Bijbelverhalen voor het boek 'Vertel het Maar', dat landelijk in veel kinderkerk diensten gebruikt wordt.

Woorden creatief gebruiken, had duidelijk haar hart. En toen ze vijf jaar geleden het koorwerk over Jezus' leven weer oppakte, maakte ze het daadwerkelijk af. Een ontmoeting met Cees van Vugt van Small Stone Media bracht het werk verder. “Ik vertelde hem dat ik dit had geschreven, en hij liet weten precies naar zoiets op zoek te zijn”

zegt Ria. “Het werk had alleen nog geen muziek. Via hem kwam ik daarvoor vervolgens in contact met André Pouwer.”

Die eerste kennismaking voelde heel

vertrouwd (“alsof we elkaar al jaren kenden” - Ria) en ook André beschrijft het begin van de samenwerking in die termen. “Cees heeft een goeie neus voor dit soort matches, dat blijkt!”

zegt hij. André is ook een creatieveling met meerdere gezichten, die niet alleen componist en producer is, maar ook bandleider is geweest van de Ronduit Praiseband. Tegenwoordig maakt hij ook tweemaal per jaar een productie van twee uur voor de Telekids Musicalschool.

Leerlingen maken zo al doende kennis met het format en de eigenheden van musicals. Het is een vorm van muziek maken die André

aanspreekt: “Meer nog dan 'stand alone' liedteksten, kun je je als componist verplaatsen in de verhaal lijn en de achtergronden. Dit heeft natuurlijk z'n weerslag op de muziek. Diepere lagen en betekenissen dienen zich zo aan in de muzikale taal.”

Die taal gaat in dit koorwerk hand in hand met de teksten die Ria aanleverde. André hoefde hier slechts op in te haken. “Voor mij als componist zit de tekstinterpretatie al besloten in de tekst, woordkeus en metrum” zegt hij. “Ik hoef het alleen nog maar 'uit te pakken'. Dat wil zeggen: op te schrijven. Daarbij is het leven van Jezus voor mij uiteraard geen nieuw verhaal. De insteek is bij mij altijd 'eigenheid' 'voelbare inhoud' en 'toepasbaarheid' geweest. Ik probeer niet een bepaald muzikaal idioom na te bootsen maar laat me simpelweg leiden door de verhaallijn en de tekst. Die tekst brengt emotie mee. Daar waar Ria de accenten heeft gelegd ga ik met haar mee en geeft klank aan de woorden op die manier dat deze kleur krijgen en meer betekenis, gevoel. Daarbij heb ik altijd de gebruiker (koor en solisten) in het vizier. Zij moeten er mee uit de voeten kunnen.”

Je moet als schrijver altijd ergens beginnen, maar het werk aan 'Het Leven van Jezus' begon niet met een geboorte in Bethlehem, zoals misschien verwacht. “Bij het schrijven van het koorwerk, dacht ik wel na over welk begin en slot ik zou kiezen, maar het werk vormt zich bij mij al schrijvende” zegt Ria. “Ik begon met wat liedteksten, waarvan de eerste volgens mij 'het Hogepriesterlijk Gebed' was. Nadat ik feedback had gevraagd van Elly Zuiderveld, die ik toch als een soort mentor zie, ben ik het verder gaan schrijven en werd de teksten van de verteller ingevoegd.” Het lied dat uiteindelijk de opening zou worden van het koorwerk, kreeg ook een bredere blik dan de geboorte van Jezus. “Het laat weten hoe wij het als mensen verknoeid hebben en dat God een plan heeft om het goed te maken.”

In 'Het Leven van Jezus' komen verschillende hoofdrolspelers uit Zijn leven aan bod. Er sprong er voor Ria, bij het schrijven van de liedjes, wel één uit. “Voor de tekst probeerde ik me bij een lied als 'Maria bij het kruis' in te leven in haar; wat er op dat moment in haar om ging. Dat werd voor mij een aangrijpend lied. Ik heb voor de teksten geput uit zowel de Bijbel als datgene wat uit mijzelf kwam. Wat dat betreft, gaf ik mezelf ook de vrijheid om te schrijven.”

André gaf zichzelf ook de vrijheid om muziek te componeren vanuit zichzelf, en geen 'voorbeelden' te gebruiken. “Eerlijk gezegd heb ik geen vergelijkend 'warenonderzoek' gedaan in die zin dat ik heb onderzocht welke muziek er zoal reeds gemaakt is door de eeuwen heen op basis van deze teksten” aldus André. “Ria neemt als tekstdichter in de teksten haar eigen gevoel en overtuiging mee en ik doe dat in de muzikale vormgeving. Wat er uit komt is een optelling van beide artistieke invallen. Ik visualiseer wat er gebeurt in de tekst en schrijf dat op. 'That's it'.”

Hoewel het leven van Jezus natuurlijk met zowel geboorte als dood & opstanding de

belangrijkste christelijke feesten beslaat, ziet Ria het werk als iets, dat dit overstijgt. “Ik heb niet de indruk dat er veel Nederlandstalige werken zijn die op deze manier door het leven van Jezus heen gaan” zegt Ria. “In ongeveer een uur tijd krijg je een overzicht wat Jezus heeft gedaan, en betekend heeft. Het kan daardoor ook prima buiten kerst en pasen om, uitgevoerd worden!”

Tekst: Leon van Steensel

Het Leven van Jezus

(2)

De wereld was zo mooi

Gods relation to His creation is told in a wonderful manner in the four parts of this song: from creation itself (He blessed His work) to His intervention (He sent His Son), the new mission (He built His church) and the promise of the future (He sends His Son back to

us). A song that can stand on its own as a testimony of God's relationship with Man, but also serves as part of the diptych with the corresponding closing song.

Gods relatie met Zijn schepping wordt op een fraaie manier vertelt in de vier delen van dit lied: van de schepping zelf (Hij zegende Zijn werk), het ingrijpen (Hij stuurde toen Zijn Zoon), de nieuwe opdracht (Hij stichtte zo Zijn kerk) en de belofte van de toekomst (Hij zendt ons weer Zijn Zoon). Een lied dat op zichzelf kan staan als getuigenis van Gods relatie met de mens, maar ook dient als deel van het tweeluik met het bijbehorende slotlied.

VOCAL PARTS: SATB/Solo SCORE: Vocal, piano & rhythm CHOIR: Adult Choir/Youth Choir DIFFICULTY: Moderately easy STYLE: Hymn

ORDERnr. / BESTELnr.:

NEDERLANDS-17.1548.02

N E

&

? bbb bbb 46 46

Œ œœœ œ œœœ œœœ œœ œ œœœ

‰ jœ œ w.w

Bb/Eb Ab/EbEb Bb/Eb Eb Rustig, vloeiende beweging q = 122

Œ œœœ œ œœœ œœœ œœœ œœœ

w ˙

‰ jœ œ w

Bb/Eb Ab/EbEb Bbsus Bb

Œ œœœ œ œœœ œœœ œœn œ œœ

‰ jœ œ w.w

Cm Dm7(b5)Cm G/C Cm

&

?

&

? bbb

bbb bbb bbb

..

..

..

..

..

..

4

Œ œœ œ œœœ œœœ œœœ œ œœœ

˙ œ œ œ œ

‰ jœ œ œ œ œ œ

Eb/Bb Ab Gm7 Fm7 Bb7sus

Œ œœœ œ œœœ œœœ œœ œ œœœ

‰ jœ œ w.w

Bb/Eb Ab/EbEb Bb/Eb Eb

∑ Œ ‰ Jœ

DeDe DeDe 1st time: Solo

2nd time: Unison 3rd/4th time: All div

∑ Œ ‰ Jœ

Œ œœœ œ œœœ œœœ œœœ œœœ

w ˙

‰ jœ œ w

Bb/Eb Ab/EbEbBb7sus Bb

ECC17.1548.02D

© 2014 Small Stone Media bv, Holland - Smallstonemediasongs.com Reproduction of this publication without permission of the publisher is a criminal offense subject to prosecution

DE WERELD WAS ZO MOOI

Music: André Pouwer Lyrics: Ria van Buuren-van den Berg

Duration: 4'10 uit de musical 'Het leven van Jezus'

&

? bbb bbb 4644 4644

ŒŒŒŒ œœœœœœœœœœœœœœ œœ œœœœœœœœœœœœœœœœœœœœœ œœœœœœœœœœœœœœœœœœœœœ œœœœœœœœœœ œœ œœœœœœœœœœœœœœœœœ

‰‰‰ jjjœœœjjœ œœœ ww.ww

Bbb/Eb Abb/EbEb Bbb/Eb Eb Rustig, vloeiende beweging q= 122

ŒŒŒŒ œœœœœœœœœ œœ œœœœœœœœœœœœœœœœœœœœœ œœœœœœœœœœœœœœœœœœœœœ œœœœœœœœœœœœœœœœœœ œœœœœœœœœœœœœœœœœœœ

ww ˙˙˙

‰‰‰ jjjœœœjjœ œœœ ww

Bbb/Eb Abb/EbEb Bbsus Bb

ŒŒŒŒ œœœœœœœœœœœœœœ œœ œœœœœœœœœœœœœœœœœœœœœœœœœ œœœœœœœœœœœœœœœœœœœœœ œœœœœœnn œœ œœœœœœœœœœœœ

‰‰‰ jjjjœœœjjœ œœœœ www.ww

Cm Dm7(b5)Cm G/C Cm

&

?

&

? bbb

bbb bbb bbb

....

....

..

..

4

ŒŒŒŒ œœœœœœœœ œœ œœœœœœœœœœœœœœœœœœœœœ œœœœœœœœœœœœœœœœœœ œœœœœœœœœœœœœ œœ œœœœœœœœœœœœœœœœœ

˙˙˙ œœœœ œœœ œœœ œœœ

‰ jjœœœjjœ œœœœ œœœœ œœœœœ œœœœ œœœœ

Ebb/Bb Ab Gm7 Fm7 Bb7sus

ŒŒŒŒ œœœœœœœœœœœœœ œœ œœœœœœœœœœœœœœœœœœœœœ œœœœœœœœœœœœœœœœœœœœœ œœœœœœœœœœ œœ œœœœœœœœœœœœœœœœœ

‰‰‰ jjjœœœjjœ œœœ ww.ww

Bbb/Eb Abb/EbEb Bbb/Eb Eb

∑ ŒŒŒŒ ‰‰‰‰ JJJœœJJœ

DeDe DeDe 1st time: Solo

2nd time: Unison 3rd/4th time: All div

∑ ŒŒŒŒ ‰‰‰‰ JJJJJœœJJJJœ

ŒŒŒŒ œœœœœœœœœœœœœ œœ œœœœœœœœœœœœœœœœœœœœœ œœœœœœœœœœœœœœœœœœœœœ œœœœœœœœœœœœœœœœœ œœœœœœœœœœœœœœœœœœœ

ww ˙˙˙

‰‰‰ jjjœœœjjœ œœœ ww

Bbb/Eb Abb/EbEbBb7sus Bb

ECC17.1548.02D

© 2014 Small Stone Media bv, Holland - Smallstonemediasongs.com Reproduction of this publication without permission of the publisher is a criminal offense subject to prosecution

DE WERELD WAS ZO MOOI

Music: André Pouwer Lyrics: Ria van Buuren-van den Berg

Duration: 4'10 uit de musical 'Het leven van Jezus'

&

?

&

? bbb

bbb bbb bbb

7 œ œ œ œ ˙ Œ ‰ Jœ

wewe wewe

reldreld reldreld

waswas waswas zozo zozo

mooileeg hardmooi!

toentoen toenWat

œ œ œ œ ˙ Œ ‰ Jœ

Œ œœœ œ œœœ œœœ œœ œ œœœ

‰ jœ œ.w w

Bb/Eb Ab/Eb Eb Bb/Eb Eb

œ œ œ œ œ œ œ ‰ jœ

GodNo wijJe

haarach zuser

hadna werdnu

gede vange

schazond boma

pen.vloed ren.ken

eenEn Eenbe

œ œ œ œ œ Jœb

œ œ œ œ œ œ œ ‰ Jœ

Œ œœœ œ œœœ œœœ œœœ œœœ

w ˙

‰ jœ œ w

Bb/Eb Ab/Eb Eb Bbsus Bb --

-

-- - - -

- - -

- - - -

- - - - -

&

?

&

? bbb

bbb bbb bbb

9

œ œ œ œ œ œ œn œ œ œ

duifA kleiant

damde woordtne

kreeg groepvrij niet

heidhet aan'tvan

recht mengaf doel

voorte sendat

eenwo volgd'

God nenver Hemhaar

kenop heefttot

ningshet hetge

œ œ œb œ œ œ œ œ œ œn

œ œ œ œ œ œ œ œn œ œ

Œ œœœ œ œœœ œœœ œœn œ œœ

‰.w jœ œ w

Cm Dm7(b5)/C Cm G/C Cm

˙ Ó Œ ‰ Jœ

land.

vlucht.

graf.

steld.

MaarEn MaarDe

˙

˙ Ó Œ ‰ Jœ

Œ œœ œ œœœ œœœ œœœ œ œœœ

˙ œ œ œ œ

‰ jœœ œ œ œ œ

Eb/Bb AbGm7 Fm7 Bb7sus -

--

- - - - -

- -

&

?

&

? bbb

bbb bbb bbb

11 œ œ œ œ œ œ Œ ‰ jœ

ooktoen doorbood

kreeg schaphet de

wahij eeuwdie

deter Hijen

plicht wegleer

heen dewas

voor werkt mocht slui

œ œ œ œ œ œ Œ ‰ Jœ

Œ œœœ œ œœœ ....˙˙˙˙

‰ jœ œ ˙ œ œ

w œ œ

Ab Bb/Ab Ab

œ œ œ œ œ œ ‰ jœ œ œ

al Gods merhij

les Geest

opde zorg door nieuw bij

te in bede

dra men ginzij

gen sen.

nen.nen, en Tot Eenont

om dat waakre

een de gente

œ œ œ œ œ œ Jœ œ œ

œ œ œ œ œ œ ‰ jœ œ œ

œ œ œ œ œ œ Jœ œ œ

Œ œœœ œ œœœ ....˙˙˙˙

‰ jœ œ ˙ œ œ

w œ œ

Fm Eb/F Fm

- -

- - - - - - -

--

-- -- -

- -

2 ECC17.1548.02D

&

?

&

? bbb

bbb bbb bbb

13

.œ jœ œ œ Œ ‰ jœ

naam blij boogna

te de zijngaf

ge bood opstanGod

ven schap hemding

aan aan toenals

.œ Jœ œ œ Jœ

.œ jœ œb œ

b .œ Jœ œ œ Œ ‰ Jœ

Œ œœœ œ œœœb œœœ ˙˙˙b

‰ jœ œb ˙ œ œ

wb œ œ

Ab/Db Db

b jœ .œ jœ ˙

boom ie Godte

en der kenzijn

bloem is Geestin

en ver onsde

plant.

teld.

lucht.

gaf.

.œ Jœ b.œ Jœ ˙

.œ jœ .œ jœ œb œ

.œ Jœ .œ Jœ ˙

Œ œœœœbb ..œœ jœ ˙˙ œb œ

˙ ˙ œ œ

Bbm7 Db/Eb Absus Ab

- - --

- -

- -

&

?

&

? bbb

bbb bbb bbb

15 Œ œ œ œ œ œb

En Dan GodEn

God zegt zondGod

zag God zagons

dat dat datnu

het het het

œ œb œ œ œ

Œ bœœ œœ œœ œbœ œœ

Œ œœ œœb œœœ œœœb œœœb

Œ œb w

b .w

Ab/Gb Gb Ab/Gb Db/Gb Dbsus/Gb

œ œ œ œ ˙b Œ

zeer ge nietde

goed noeg we reldgoed

was is gingin

œ œ œ œb ˙

œ œb œ œ ˙ Œ

œb œ œ ˙

œœœ œœœb œœœb œœœ œœœb œœœ

Œ œb w

.w b

Dbsus Db -

- -

&

?

&

? bbb

bbb bbb bbb

17 Œ œ œ œ œ œ

en en enen

ze zendt stuur sticht

gen ons dete

de weer toenzo

zijn Zijn zijnzijn

Œ œb œ œb œ

œ œb œ œ œ

Œ œ œ œ œb œ

‰ œb œ œ œ œ Jœ

Œ.w œœb œ œ œ œ

b

Cb2

˙ ∑

werk.

Zoon.

Zoon.

kerk.

˙ ∑

œ œ œb œ œ œ

‰ œb œ œ œ œ Jœ

‰ jœb œ œ Nœ œ œ

.w b

Db

-- -

-

3 ECC17.1548.02D

!

(3)

Zomaar een meisje

The characters of Mary, Joseph and Jesus may sometimes seem far removed from us, but this song brings them very close. Mary's surrender to God's will and Joseph's step of faith in marrying Mary is sung in two beautifully parallel verses. It ends with us as ordinary

people who found Jesus. A relational song that puts Jesus' birth in a personal perspective. It includes a solo part.

Maria, Jozef en Jezus kunnen in de kerstvertelling ver van ons af staan, maar dit lied brengt hen juist dichtbij. Maria's overgave aan God en Jozef's vertrouwenstap om Maria te trouwen lopen op een mooie manier parallel. En het eindigt ook met ons als gewone mensen, die die Jezus hebben gevonden. Een relationeel lied dat Jezus' geboorte in persoonlijk perspectief zet, inclusief een solopartij.

VOCAL PARTS: SATB/Solo SCORE: Vocal, piano & rhythm CHOIR: Adult Choir/Youth Choir DIFFICULTY: Moderately easy STYLE: Hymn

ORDERnr. / BESTELnr.:

NEDERLANDS-17.1549.02

N E

&

?

#

# 44 44

Œ œœ œœ œœ œœ

œ œ œ œ œ œ

G

P

Moderato q = 108

œœ œœ œœ œœ œœ

˙ œ œ œ œ˙

D/F# D

œœ œ œ œœ œœ

œ œ œ œ.˙ œ

Am7 Bm7

˙˙ œœ œœ

œ œ œ œ œ.˙ œ

C D

Cmaj7

&

?

#

#

5 Œ œœ œœ œœ œœ

œ œ œ œ œ œ

G œœ œœ œœ œœ œœ

˙ œ œ œ œ˙

D/F# D

œœ œ œ œœ œœ

œ œ.˙ œ œœ

Am7 Bm7

˙˙ œœ> œœ#>

œ œ œ œ œ

˙ ˙

G/A A7 Cmaj7

&

?

&

?

#

#

#

#

9

˙ œ œ

Zo maar een

˙ œ œ

˙ œ œ

˙˙ œœ œœ œœ

œ œ ˙ œ

D

F

˙>

meis je

œ ˙ Œ

œ ˙ Œ

œœË >..˙˙

œœ ..˙˙

G C

œ œ œ œ œ

in de bloei van haar

Œ œ œ œ œ œ

∑ wwwww ggggg ggggg gggww

C2

œ .˙

le ven,

œ .˙

∑ œ œ œ œ œ œ œ œ3 3 w

œ .˙

w

G/D D

- -

-

ECC17.1549.02F

© 2014 Small Stone Media bv, Holland - Smallstonemediasongs.com Reproduction of this publication without permission of the publisher is a criminal offense subject to prosecution

ZOMAAR EEN MEISJE

Music: André Pouwer Lyrics: Ria van Buuren-van den Berg

Duration: 3'30 uit de musical 'Het leven van Jezus'

&

?

#

# 4444 4444

ŒŒŒŒ œœœœœœ œœœœœœœœ œœœœœœœœ œœœœœœ œœ œœ œœœœ œœœ œœ œœœ

G

P

Moderato q= 108

œœœœœœœœœœ œœœœœœ œœœœœœœœ œœœœœœœœœœœœœœ œœœœœœœœœœ

˙˙˙ œœ œœœ œœ œœ˙˙˙

D/F# D

œœœœœœœœ œœ œœ œœœœœœœœœœœœ œœœœœœœœœœœœœœ œœœ œœœ œœœœ œœœ.˙˙˙˙ œœœ

Am7 Bm7

˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙ œœœœœœœœœœœœ œœœœœœœœœœ œœœ œœ œœœ œœœœ œœœ.˙˙˙˙ œœœœœ

C D

Cmaja 7

&

?

#

#

5 ŒŒŒŒ œœœœœœ œœœœœœœœ œœœœœœœœ œœœœœœ œœ œœ œœœœ œœœ œœ œœœ

G œœœœœœœœœœ œœœœœœ œœœœœœœœ œœœœœœœœœœœœœœ œœœœœœœœœœ

˙˙˙ œœ œœœ œœ œœ˙˙˙

D/F# D

œœœœœœœœ œœ œœ œœœœœœœœœœœœ œœœœœœœœœœœœœœ œœœ œœœ.˙˙˙˙ œœœœ œœœœœœ

Am7 Bm7

˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙ œœœœœœœœ> œœœœœœœœœœ##>

œœœ œœ œœœ œœœ œœœ

˙˙˙˙ ˙˙˙˙

G/A// A7 Cmaja 7

&

?

&

?

#

#

#

#

9

˙˙˙˙ œœœœ œœœœ

Zo maar een

˙˙˙˙˙˙˙ œœœœœœ œœœœœ

˙˙˙ œœœ œœœ

˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙ œœœœœœœ œœœœœœœœ œœœœœœœœœœœœœœ œœ œœœ ˙˙˙ œœœ

D

F

>œœœ

˙˙˙>

meis je

œœœ ˙˙˙˙˙ ŒŒŒŒ œœœ ˙˙˙˙ ŒŒŒŒ œœœœœœœœ Ë >..˙˙˙˙˙˙˙˙

œœœœœœœœ ..˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙

G C

œœ œœœ œœœ œœœ œœ

in de bloei van haar

ŒŒŒŒ œœœœ œœœœ œœœœœ œœœœœ œœœœ

∑ wwwwwwwwwwwwwwwwwwww gggggggggggggggggggggggggggggg gggggggggggggggggggggggggggggggg ggggggggggggggggggwwww

C2

œœœ .˙˙˙˙

le ven,

œœœœœ .˙˙˙˙˙˙˙

∑ œœœ œœœœ œœ œœ œœ œœœ œœ œœœ3 3 ww

œœœ .˙˙˙

ww

G/D D

- -

-

ECC17.1549.02F

© 2014 Small Stone Media bv, Holland - Smallstonemediasongs.com Reproduction of this publication without permission of the publisher is a criminal offense subject to prosecution

ZOMAAR EEN MEISJE

Music: André Pouwer Lyrics: Ria van Buuren-van den Berg

Duration: 3'30 uit de musical 'Het leven van Jezus'

&

?

&

?

#

#

#

#

13

‰ œ œ œ œ œ

heeft van de eng el

˙˙ ˙˙˙˙

˙˙ ˙˙

Am7

œ œ œ œ

Gods bood schap ge

Œ œ œ œ œ

Œ œ œ œ œ

...˙˙˙ œœ œœ

...˙˙˙ œ œ

Em7

œ œ ˙

hoord.

œ œ ˙ œ œ ˙

œœ œœ ˙˙

œ œ ˙

˙ ˙

D G/D C

œ œ œ œ œ

Zij heeft een vou dig

‰ œ œ œ œ œ Œ

‰ œœ œœ œœ œœ œœ œ

œ œ ˙ œœ

Am G/B

-

- - - -

&

?

&

?

#

#

#

#

17 jœ œ œ œ

haar ant woord ge

Œ ‰

Jœ œ œ œ

Œ ‰ Jœ œ œ œ

˙˙ œœ œœ œœ

˙˙ ˙˙

C

w

ge

w w

www wwŒ .˙

G/D

w

ven:

w

˙ ˙

ww w

˙.˙ ˙ œ

D 7sus D

- - - - - -

&

&

?

#

#

#

20

˙ ˙

"Ja Heer,

Œ ‰ jœ œ œ œ œ

œ œ .˙

G

P

SOLO Œ œ œ œ

ik ben uw

www ww

Am7

˙ ˙

dienst maagd,

Œ œ œ ˙˙˙

‰ jœ .˙

w

Bm7

Ó ˙˙

œ œ œ œ ˙

Em2 -

&

&

?

#

#

#

24 ˙ ˙

Ja Heer,

˙ ˙

w

˙˙# ˙

A9/C#

Œ œ œ œ

ik ben Uw

˙ œ œ

w ww

D7/C

˙ ˙

dienst maagd

œ œ œ œ œ œ œœ

ww

G/B

w

œ œ œ œ œ œ œœ

wwb

Gm/Bb -

3 ECC17.1549.02F

&

&

?

&

?

#

#

#

#

#

28

˙ Ó

wwb

Ja,wb

œb œn œb œb œn œ œœbb wwb

Eb/Bb

˙b ˙

Ja Heer,

˙˙b

b ˙˙

Ja Heer,

˙˙b ˙˙

œb œb œb ˙

‰ jœb .˙

œ .˙

Ab/C Abmaj7/C

w ww w N

Œ œ œ ˙

‰ jœ .˙

w

G/B

˙ ˙n

Ja Heer,

˙˙b n˙˙

ja Heer

˙b ˙

œœb œb œb ˙n

‰ jœ .˙

wb

Eb/Bb Eb2/Bb

w N

ww N

w

ww ww

F/A

&

&

?

#

#

#

33

˙ ˙

mij ge

˙˙ ˙

˙˙ ˙

C/G

SOLO ˙ ˙n

schie de

œœ œn œ ˙˙˙n

‰ jœ œ ˙

˙n

F Dm7

naarw

˙˙ ‰ jœ œœ

˙ ˙

w

C/G

Uww

˙˙ ‰ jœ œœ

ww#

E/G#

- - - -

&

&

?

#

#

#

37

w

woord,

˙˙˙ b˙˙

˙˙ ˙˙

Am C7/G

˙ ˙

mij ge

˙˙˙ ˙˙˙n

˙˙n ˙

Fmaj7 Dm7

˙ ˙

schie de

˙˙˙ œœœ œ œ œ

˙ ˙

Em7

- - - - -

&

&

?

#

#

#

40 naarw

˙˙

b ‰

œ œ œ wn

Fsus

Uww

˙ œ œn œ œ

wwn

F

woord."w

w www

C

4

!

ECC17.1549.02F

(4)

Jezus' doop

The successful ministry of John the Baptist and his baptism of Jesus is accompanied by a fittingly upbeat melody in this song, suitable for mixed choirs and easily accompanied by piano. It closes out with the best message as contained in that baptism: “I send you my

greatest treasure, I delight Myself in Him!”

De succesvolle bediening van Johannes de Doper en diens doop van Jezus worden in dit lied voor vierstemmig koor, dat eenvoudig te begeleiden is met piano, voorzien van een passende opgewekte melodie.

En het sluit af met een de mooiste mededeling die in deze doop besloten lag: “ik zend naar u mijn grootste schat, want Hem heb ik zo lief gehad!”

VOCAL PARTS: SATB SCORE: Vocal, piano & rhythm CHOIR: Adult Choir/Youth Choir DIFFICULTY: Moderately easy STYLE: Hymn

ORDERnr. / BESTELnr.:

NEDERLANDS-17.1550.02

N E

&

?

&

? b

b b b 44 44 44 44

œ œ˙ œ œ œ˙b

˙ ˙

˙ ˙

Bb Cm7

Moderato q = 108

F

œ .˙

˙˙ ˙˙

˙ ˙

˙ ˙

Bbmaj7/D C7/E

œœ œ œœ œ œ˙

˙ ˙

˙ ˙

F Gm7

œ .˙

˙ ˙n

˙ ˙

˙ ˙

Am7 G7

&

?

&

? b

b b b

5

œ œ œ œ œ

˙ ˙

˙ ˙

˙ ˙

C Dm7

œn .˙

˙ ˙

˙# ˙n

˙ ˙

E7 Am7

œ œ .˙..˙˙ œœ

.˙ œ

.˙ œ

Gm11

Ó. œœ

1.Jo

Ó. œ

œ

œ œ ˙..˙˙ œœ

.˙ œ

.˙ œ

C7

F

-

ECC17.1550.02C

© 2014 Small Stone Media bv, Holland - Smallstonemediasongs.com Reproduction of this publication without permission of the publisher is a criminal offense subject to prosecution

JEZUS' DOOP

Music: André Pouwer Lyrics: Ria van Buuren-van den Berg

Duration: 2'10 uit de musical 'Het leven van Jezus'

&

?

&

? b

b b b 4444 4444 4444 4444

œœ œœœ˙˙œœœ˙˙ œœœ œœœ œœœœ˙˙˙bbb

˙˙˙ ˙˙˙

˙˙˙ ˙˙˙˙

Bb Cm7

Moderato q = 108

F

∑ œœœœ .˙˙˙

˙˙˙œœ˙˙˙˙˙˙ ˙˙˙˙˙˙˙˙

˙˙˙ ˙˙˙

˙˙˙ ˙˙˙˙

Bbmaja 7/D C7/E

œœœœœ œœ œœœœœœœœœœ œœœœ œœœ˙˙˙

˙˙˙˙ ˙˙˙

˙˙˙ ˙˙˙

F Gm7

∑ œœœ .˙˙˙˙

˙œœ˙˙ ˙˙˙nn

˙˙˙˙ ˙˙˙

˙˙˙˙ ˙˙˙

Am7 G7

&

?

&

? b

b b b

5

∑ œœ œœ œœœœ œœœœ œœœ

˙œœ˙˙ ˙˙˙˙

˙˙˙˙ ˙˙˙

˙˙˙˙ ˙˙˙

C Dm7

∑ œœœnnnn .˙˙˙˙

˙˙˙ ˙˙˙

˙˙˙˙#### ˙˙˙˙nnnn

˙˙˙˙˙˙˙ ˙˙˙˙

E7 Am7

œœœ œœ .˙˙˙˙..˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙ œœœœœœœœœœ

.˙˙˙ œœœ

.˙˙˙ œœœ

Gm11

Ó. œœœœœœœœ

1.Jo

Ó. œœœ

œœœœ

œœœ œœ ˙˙˙˙..˙˙˙˙˙˙˙˙˙ œœœœœœœœ

.˙˙˙ œœœ

.˙˙˙˙ œœœœ

C7

F

-

ECC17.1550.02C

© 2014 Small Stone Media bv, Holland - Smallstonemediasongs.com Reproduction of this publication without permission of the publisher is a criminal offense subject to prosecution

JEZUS' DOOP

Music: André Pouwer Lyrics: Ria van Buuren-van den Berg

Duration: 2'10 uit de musical 'Het leven van Jezus'

&

?

&

? b

b b b ..

..

..

..

..

..

9

œ œ œ œ

œ œ œ œ

hanJe uit

neszus de

sprak bijhe

inJo

œ œ œ melœ

œ œ œ œ

œ œ œ œ

œ œ œ œ

œ œ œ œ

œ œ œ œ

F Bbmaj7 C/Bb

œ œ œ œ

œ œ œ œ

hande kwam

woes Godsnes tijn:

stem:

kwam, "Het

"Hij wist

œ œ œ œ

œ œ œ œ

œ œ œ œ

œ œ œ œ

œ œ œ œ

œ œ œ œ

Am7 F/A C 7sus/G C7

œ œ œ œ

œ œ œ œ

Lamhij is

Godsmet mijn

eenzal Zoon

"Hijer ver

œ œ œ œ

œ œ œ œ

œ œ œ œ

œ œ œ œ

œ œ œ œ

œ œ œ œ

F Fmaj7/A Bb F

--

- - - -

- -

&

?

&

? b

b b b

12

œ œ œ œ

œ œ œ œ

spoeis heer

dighet lijkt

zijn".

Lam".

Hem.

VeelEn

œ œn œ Ikœ

œ œ œ œ

œ œ œ œ

œ œ œ œ

œ œn œ œ

œ œ œ œ

Gsus G Csus C

œœ œœ œœ œœ

menna zend

zijnsen naar

hoordoop u

streekden

œ œ œ mijnœ

œb œ œ œ

œœ œœ œœ œœ

œ œ œ œ

œb œ œ œ

Eb2 Bbmaj7/D Dm7 Gm7

œ œ œ œ

œb œ œ œ

naarbij groot

zijnhet ste

stemmeer schat,

ende

œ œ œ wantœ#

œ œ œ œ

œb œ œ œ

œb œ œ œ

œ œ œ œ#

œ œ œ œ

Cm7 F7 Bb2 D7

- -

- -

-

&

?

&

? b

b b b

15

œ œb œ œ œ œ œ œ œ œ œ

werHeil' Hem

denge heb

daarGeest Ik

geop

œ œ œ œzo

œ œ œ œ œ œb œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ

Gm F7/A Bb Bb2/D

œ œ œ œ œ

œ œ œb œ œ

doopt liefJe

doorzus ge

hem,neer, had,

ende

œ œ œ wantœ#

œb œ œ œ

œ œ œ œ œ

œ œ œb œ œ

œ œ œ œ#

œb œ œ œ

Ebmaj7

F7 Bb D7

œ œb œ œ œ œ œ œ œ œ œ

werHeil' Hem ge

heb den Geest

Ik daar op

zo ge

œ œ œ œ œ œ œ œ œ œb œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ

Gm F7/A Bb Bb2/D

œ œ .˙

œ œ .˙b

liefJe doopt door

zusge

œ .˙

œb .˙

œ œ .˙

œ œ .˙b

œ .˙

œb .˙

Ebmaj7 F7

-- -

- -

- -

- - -

3 ECC17.1550.02C

!

ZING OOK HET MEESTERWERK VAN BACH

IN DE NEDERLANDSE VERTALING VAN RIA BORKENT

DE NEDERLANDSE TEKST IS GEPLAATST

Powered by Small Stone Media

NU EXCLUSIEF BIJ DE

DE NEDERLANDSE

MATTEÜS

! PASSIE

De 11 koralen zijn ook los te bestellen!

Meer informatie of bestellen op www.europeanchoralclub.com.

Velen bezoeken jaarlijks de uitvoeringen van de Matthäus Passion van Bach die door het land gegeven worden. In 2011 is er een bijzonder project tot stand gekomen:

de Matteüs Passie, een goed zingbare, poëtische en brontekstgetrouwe vertaling.

Het Christelijk Literair Overleg liet het werk vertalen door Ria Borkent. Borkent zegt hierover:

“Met deze Nederlandse editie is het werk toegankelijker gemaakt voor een breed publiek en worden mogelijk nog meer mensen geraakt door de magistrale muziek van Bach en het verhaal van Jezus

Christus en zijn vrijwillige overgave aan lijden en dood, dat daarin verklankt wordt.”

Dirigent Pieter Jan Leusink voerde het werk meerdere malen uit met het 'Bach Choir & Orchestra of the Netherlands', o.a. in het Concertgebouw te Amsterdam.

DeEOmaakte een prachtige Tv-registratie, die op deECCsite te zien is.

Bekijk, beluister en bestel op www.koormuziek.NL!

(5)

Een mens leeft niet van brood alleen

There are nog many songs about Jesus' temptation in the desert, but this composition manages to capture the battle with a solo that is to be brought with authority and a choir that adds beauty and power to the conclusion of these temptations: “For He alone

is God!”. When used in a musical setting, the spoken parts are interspersed in the verses.

Er zijn niet veel liederen over Jezus' verzoeking in de woestijn, maar deze compositie weet de strijd te vangen met een solo die zeggingskracht uit moet stralen, en het koor dat de conclusie van de verzoekingen ook kracht bij zet: “Want Hij alleen is onze Heer!”. In een musical setting loopt de gesproken vertelling door de coupletten heen.

VOCAL PARTS: SATB/Solo SCORE: Vocal, piano & rhythm CHOIR: Adult Choir/Youth Choir DIFFICULTY: Moderately easy STYLE: Hymn

ORDERnr. / BESTELnr.:

NEDERLANDS-17.1551.02

N E

&

?

&

? bb

bb bb bb 43 43 43 43 .˙.˙

Mmm.˙.˙

œ ˙

..˙˙

..˙˙

Bb/D 1st time tacet

π

P

Met zeggingskracht q = 80

œ ˙

œ ˙

.˙.˙

œœ ˙˙

..˙˙

Eb7(#11) Eb

˙ .˙. .˙.˙

...˙˙˙

..

˙˙

F 7sus

.˙.˙

.˙.˙

...˙˙˙

..˙˙

F/Eb

?

&

?

&

? bb

bb

bb bb bb

5

.˙.˙

Mmm.˙.˙

œ ˙

..˙˙

œ œ ˙

Bb2/D

œ ˙

œ ˙

.˙.˙

œœœ ˙˙˙

œ œ ˙

Eb7(#11) Eb

.˙.˙

.˙.˙

...˙˙˙

..˙˙

Bb2/F

Ó ‰ Jœ

EenGe Ik SOLO

.˙.˙

.˙.˙

...˙˙˙

..˙˙

F

-

ECC17.1551.02C

© 2014 Small Stone Media bv, Holland - Smallstonemediasongs.com Reproduction of this publication without permission of the publisher is a criminal offense subject to prosecution

EEN MENS LEEFT NIET VAN BROOD ALLEEN

Music: André Pouwer Lyrics: Ria van Buuren-van den Berg

Duration: 2'30 uit de musical 'Het leven van Jezus'

&

?

&

? bb

bb bb bb 4344 4344 4344 4344 .˙˙˙.˙˙˙˙

Mmm.˙˙˙.˙˙˙

œœœ ˙˙˙

..˙˙˙˙˙˙˙

..˙˙˙˙˙˙

Bbb/D 1st time tacet

π

P

Met zeggingskrachtq= 80

œœœœ ˙˙˙

œœœœœœ ˙˙˙˙˙

.˙˙˙.˙˙˙˙

œœœœœœœœœœœœœœœ ˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙

..˙˙˙˙˙˙˙

Eb7(#11) Eb

˙˙˙˙ .˙˙˙˙˙˙˙. .˙˙˙.˙˙˙

...˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙

..

˙˙˙˙˙

˙˙˙

F 7sus

.˙˙˙˙.˙˙˙

.˙˙˙.˙˙˙˙

...˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙

..˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙

F/Eb

?

&

?

&

? bb

bb

bb bb bb

5

.˙˙˙.˙˙˙˙

Mmm.˙˙˙.˙˙˙

œœœ ˙˙˙

..˙˙˙˙˙˙˙˙˙

œœ œœ ˙˙˙

Bb2/D

œœœœ ˙˙˙

œœœœœœ ˙˙˙˙˙

.˙˙˙.˙˙˙˙

œœœœœœœœœœœœœœœœœœœœœ ˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙

œœ œœ ˙˙˙˙

Eb7(#11) Eb

.˙˙˙˙.˙˙˙˙˙˙

.˙˙˙.˙˙˙

...˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙

..˙˙˙˙˙˙˙˙

Bb2/F

Ó ‰‰‰‰ JJJJœœJJœ

EenGe Ik SOLO

.˙˙˙˙.˙˙˙˙

.˙˙˙.˙˙˙˙˙

...˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙

..˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙

F

-

ECC17.1551.02C

© 2014 Small Stone Media bv, Holland - Smallstonemediasongs.com Reproduction of this publication without permission of the publisher is a criminal offense subject to prosecution

EEN MENS LEEFT NIET VAN BROOD ALLEEN

Music: André Pouwer Lyrics: Ria van Buuren-van den Berg

Duration: 2'30 uit de musical 'Het leven van Jezus'

?

&

? bb

bb bb

9

Jœ œ œ

loofwil mens leeft

datje nietsa

je vantan mij

.˙œ ˙˙

Œ ˙

F7/A

œ œ œ œ ‰ Jœ

brood zelfnu

nual ver

leen, echtlaat,

verdat want

.˙œ ˙

Œ.˙ ˙˙

Bbsus Bb

.œ Jœ œ œ

zoekik weet

hiermij dat

doenniet er

metzal ge

.˙œ ˙˙

Œ ˙

F7/A

œ œ œ œ ‰ jœ

watde schre

zejij ven

steen zegt?

staat:

enIk 'aan

.˙œ ˙

Œ.˙ ˙˙

Bbsus Bb

- -

-

-

- -

- -

?

&

? bb

bb bb

..

..

..

..

13 ..

œ œ œ ‰ Jœ

weetweet bid

datdat slechts

Goder God,

naast geefge

œ ˙

œ ˙

Œ.˙ ˙˙

Cm

œ œ œ ‰ Jœ

brood schre Hem

onsven de

geeft staat eer,

hetdat want

œ ˙

œ ˙

œ ˙

œ ˙

Bb/D Eb

1, 2.

Jœ œ œ

woord

God dat

zichHij nietge

ver

œ œ œ œ œ œ

˙ œ

˙ œ

Bb/F

˙ œ

sprozoe ken ken

˙ œ

˙ œœœ

˙ œ

˙ œ

F 7sus Eb/F

˙ Œ

heeft.

laat.

..˙˙.˙

.˙.˙

Bb

- - -

- -

-

?

&

?

&

? bb bb

bb bb bb

18 3.˙ œ œ

Hij al

˙ œ œ

˙ œ œ

"Hij al

˙ œ œ

˙ œ œ

œœœ œ œ œ œ .˙

Bb/F

F

F ˙ œ œ

leen is on

˙ œ œ

˙# œ œ

leen is

˙ œ œ

˙# œ œ

œœ œ œ œ œ

#

D/F#

œ œ .œ Jœ

ze Heer, want

œ œ .œ jœ

œ# œ .œ Jœ

on ze Heer, want

œ œ .œ jœ

œ œ .œ Jœ

œœ œ œ œ œ œ

Gm -

-

-

-

3 ECC17.1551.02C

!

WARM AANBEVOLEN!

Bekijk, beluister en bestel op www.koormuziek.NL!

Bekijk, beluister en bestel op www.koormuziek.NL!

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Daarmee ligt een vergelijking met de heilige bisschop Servaas voor de hand, die op zijn beurt op de naar het westen gerichte zijde van de Noodkist is afgebeeld.. Aan de oostkant

Generally speaking the results indicate that beak gape as well as OEC expansion might act as vocal tract articulators to generate different note types within each zebra finch

context, we investigated (1) whether the occurrence of specific long-finned pilot whale vocalisation types was associated with foraging periods and diving phase, and (2) whether

From its beginnings as an extra-curricular choir breakout ensemble at Grief Point Elementary School, to being featured performers at the Powell River Vocal Summit, the Junior

Reduction and oxidation of rhodium/aluminum dioxide and rhodium/titanium dioxide catalysts as studied by temperature- programmed reduction and oxidation.. Citation for published

Straks wanneer de grote dag begint, en het licht voor altijd overwint, zal de hemel opengaan, komt de Heer er aan.. Heffen wij dit loflied aan: Jezus komt in heerlijkheid,

Chapter 5 Avian vocal variation and hybridization: F1 lab-bred hybrids 79 similar to individuals from a natural hybrid

In non-songbirds, first generation hybrids may have vocalizations that closely resemble the typical species specific vocalizations of one parental species.. When using AFLP