• No results found

Ontmoetingen in psychotherapie

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Ontmoetingen in psychotherapie"

Copied!
15
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

ERika Rau

(REd.)

OntmOetingen in psychOtherapie

intERactionElE VoRmgEVing in 31 pRaktijkVERhalEn

ERika Rau

(REd.)

Ontm Oetingen in psych Otherapie

9 7 8 9 0 3 3 4 8 8 2 5 2

in dit boek gunnen psychotherapeuten de lezer een kijkje in hun praktijkruimte.

Wat maken ze mee met cliënten? Wat gaat er in hen om? Waarom doen ze bepaalde interventies of kiezen ze voor die precieze benadering? de psychotherapeuten zijn allen opgeleid in de interactionele Vormgeving, een vorm van integrale psycho- therapie die verschillende therapeutische stromingen in interactie samenbrengt tot een nieuw model. daarmee sluit deze therapievorm aan bij de vernieuwingen in psychotherapie omdat ze oog heeft voor de grotere context en voor meerdere sporen. aan de hand van talrijke casussen wordt de essentie van deze therapievorm zichtbaar gemaakt. het zijn kleurrijke en aangrijpende verhalen van oprecht zoeken naar contact en verbinding, van soms kleine en moeizame stapjes tot grootse ver- wezenlijkingen. therapeuten vertellen openhartig over hun ervaringen met cliënten en hun angsten, verlangens en valkuilen daarbij. na elke casus volgt een toelichting hoe de therapeut te werk is gegaan en een tip voor de lezer.

Eerst komt de therapeutische grondhouding en de samenwerkingsrelatie als bedding van een begeleiding aan bod. het hoofdstuk thema’s in therapie portretteert hoe mensen ertoe komen de draad van hun leven weer op te nemen bij hulpvragen als depressie, angsten en stressklachten, zelfvertrouwen, rouw e.d. in het hoofdstuk Specifieke Doelgroepen wordt duidelijk hoe therapie met jongeren, koppels en gezinnen om een aparte benadering vraagt.

dit boek wil een instrument zijn om andere therapeuten te inspireren, te verrijken en te ondersteunen. het kan dienst doen als handboek met praktijkverhalen in een therapieopleiding. daarnaast kan het ook een ruim publiek aanspreken van mensen die gefascineerd zijn door de wereld van psychotherapie.

Erika Rau is psychotherapeute. Ze volgde de opleiding interactionele Vormgeving aan de Educatieve academie en startte een eigen praktijk in Brussel. daarbij speciali- seerde ze zich in de behandeling van depressie en in het bevorderen van persoonlijke groei en zingeving. Ze bege- leidt eveneens workshops rond communicatie en sociale vaardigheden bij de vormingsorganisatie citizenne Vormingplus.

(2)

Inhoudsopgave

Woord vooraf 9

Inleiding 13

Hoofdstuk 1 – Wat is I.V.-therapie? 17

1. Een integrale en integratieve psychotherapie 17

2. De gehanteerde modellen 18

2.1 De I.V.-interactiedriehoek 18

2.2 Het hypothesemodel 20

2.3 De vier kwadranten van Ken Wilber 22

Hoofdstuk 2 – De Therapeutische Grondhouding 25

1. Aandachtige aanwezigheid 25

Maria en de betoverende spiegel, Ann Van Hecke 26

2. Zachtmoedige ontvankelijkheid 30

Roger en het verre land van Ooit, Anja Vercaigne 31

3. Rapport 33

Marleen en de vergallende onzekerheid, Chris Emmerechts 33

4. De nieuwe onschuld 36

Marij en het kinderliedje uit lang vervlogen tijden, Kris Jonckheere 36

5. Weerstand bij de therapeut 38

Jef en het schrikbewind van De Kleine, Peggy Van Looveren 38

Hoofdstuk 3 – De Therapeutische Relatie 43

1. Zorgen voor veiligheid 43

Paul en het imposante geheim, Jan Jacquemyn 44

2. De juiste afstand/nabijheid 46

Eva en de uitgestelde vlucht, Wendy Cools 46

3. Overdracht en tegenoverdracht 49

Najila en het houten schommelpaard, Sarie Goossens 50

(3)

6

• ONTMOETINGEN IN PSYCHOTHERAPIE

4. Empathische Directiviteit 52

Katrien en het afgepoeierde kind, Hilde Breda 52

5. Mee resoneren in het contact 56

Marjan en de delicate betovering, Sigrid Dirickx 56

6. Inzet en betrokkenheid van beide partijen 59

Vera en het diepe dal, Jürgen Peeters 60

Hoofdstuk 4 – Thema’s in Therapie 65

1. Depressie & Zingeving 65

Anna en het grote zwarte gat, Sigrid Dirickx 66

2. Angsten & Stressklachten 73

Bart en de dwingende takenlijst, Martine Cuvelier 73

3. Sociale Vaardigheden & Zelfvertrouwen 78

Greet en de dreigende dijkbreuk, Erika Rau 79

4. Seksueel Misbruik 86

Tania en het verbluffende tipje van de sluier, Jan Meysmans 87

5. Rouw 90

Annie en de wonderbaarlijke zonnestraal, door Els Haüser 90

Hoofdstuk 5 – Werkvormen 95

1. Thuisopdrachten 95

Valerie en het gebroken potje, door Ann Bilsen 96

2. Mindfulness 98

Marie en de op hol geslagen bloeddruk, Peggy Van Looveren 98

3. Visualisatie 101

Juul en het zilverwitte zelfvertrouwen, Maarten Van de Broek 102

4. Metaforen 109

Elke en de lamp van 60 watt, Anja Vercaigne 109

5. Symbolen 111

Jan en de troostende handen, Agnes Dreesen 111

6. Focusing 118

Karin en de oude schoenveter met knopen, Bruno Mertens 118

7. NLP-technieken 122

Carla en de antieke tempel, Heidi Nauwynck 122

Hoofdstuk 6 – Specifieke Doelgroepen 127

1. Therapie met jongeren 127

Els en de dolende ridders, Anita Sanders 127

Anke en de wilde leeuw, Chris Emmerechts 129

Clara en het grote stenen gezicht, Sonja Janssen 132

Vera en de vreemde eend, Chris Emmerechts 135

(4)

INHOUDSOPGAVE •

7

Arend en de jongen met de grote, groene handen, Jan Jacquemyn 137

2. Koppeltherapie 140

Ellen & Peter en de rondwarende spoken, Jan Meysmans 140

3. Gezinstherapie 143

Nancy en de nare nachtmerries, Pia Govaerts 143

Mieke, Lies en de majestueuze bloem, Wendy Cools 149

Bijlage: Overzicht werkvormen 161

Verklarende woordenlijst 177 Bibliografie 181

Personalia 183

(5)

Hoofdstuk 1

Wat is I.V.-therapie?

In dit eerste hoofdstuk schetsen we de filosofische basis van Interactionele Vormgeving (I.V.). We verduidelijken welk mens- en wereldbeeld gehanteerd worden en tekenen de krijtlijnen van de verschillende modellen waarop deze therapievorm gestoeld is.

1. Een integrale en integratieve psychotherapie

Interactionele Vormgeving beschouwt de werkelijkheid van de mens in essentie als relationeel. Een individu is een individu in relatie. Daarbij vertrekt men vanuit een inte- graal mensbeeld: de therapeut heeft belangstelling voor zowel de uiterlijk waarneem- bare buitenkant als de intrapsychische processen van een persoon én de wisselwerkin- gen daartussen. Hoe loopt de interactie tussen innerlijke processen onderling, zoals het onafgebroken spel tussen denken, voelen en willen? Hoe zijn de lichaamssensaties, gedachten en gevoelens van een individu verweven met de levenssituatie, met relaties en omgevingsfactoren? Er is aandacht voor binnen- en buitenkant, voor persoon en systeem, voor het individuele en het universele, voor het verleden, heden en toekomst en voor de interactie tussen al deze elementen, gaande van de materiële wereld tot de transpersoonlijke wereld. De behandelingswijze richt zich bijgevolg op de grotere samenhang, de heelheid en onderlinge verbondenheid van de verschillende elementen.

I.V. gaat ervan uit dat mensen niet alleen in interactie zijn met hun omgeving, ze geven er ook mee vorm aan. Dat doen ze door zin en betekenis aan hun levensomstan- digheden te geven. In elk van ons zit er een aangeboren streven naar individuele groei, een wens om onszelf gedaante te geven in de wereld. I.V. laat zich hierbij inspireren door denkbeelden uit wijsheidstradities van Oost en West.

I.V. is een integratief model en werkt eclectisch (de woorden in het vet vind je achteraan in de Verklarende woordenlijst). Afhankelijk van de cliënt en de hulpvraag gebruiken we zienswijzen en de daarbij horende therapeutische interventies en werkvor- men uit verschillende stromingen. Daarbij staat niet het referentiekader of de techniek centraal, maar wel de cliënt in zijn veelzijdige context. I.V.-therapie is geworteld in de

(6)

18

• ONTMOETINGEN IN PSYCHOTHERAPIE

humanistische psychologie, de transpersoonlijke psychologie en de systeemtheorie, en wordt gevoed door onder andere de Gestalttherapie, de cliëntgerichte gesprekstherapie, bio-energetica, NLP, de contextuele benadering en de Jungiaanse analytische psycholo- gie. Zo benaderen de therapeuten de cliënt vanuit vele verschillende invalshoeken. Ze hebben kaders om zich breed te oriënteren en instrumenten om thema’s te concretiseren of te verruimen.1

2. De gehanteerde modellen

2.1 De I.V.-interactiedriehoek

De I.V.-interactiedriehoek is een handig kader om de interacties tussen een cliënt en zijn omgeving in beeld te brengen. Het kader steunt op drie interactiefuncties, name- lijk de wil, het handelen, het waarnemen, en hun onderlinge wisselwerking. Deze drie functies spelen hun rol bij elke interactie, zowel in een intrapsychische als in een inter- persoonlijke dynamiek. Ze bevatten alle drie het vermogen om een individu te helpen zich te verwezenlijken-in-relatie.

R REGISSEUR

DE WIL

Semantiek

P PUBLIEK HET WAARNEMEN

A ACTEUR HET HANDELEN Gebeuren

Gericht gedrag

Figuur 1: I.V.-interactiedriehoek (Van den Bosch, B., & Vleugels, H., 2008, p. 50).

1. Meer informatie is te vinden op de website van de Educatieve Academie www.educatieve-academie.be of in het boek Veranderende denkbeelden in de psychologie. Interactionele Vormgeving in actie (2008), Standaard Uitgeverij.

(7)

WAT IS I.V.-THERAPIE? •

19

De wil is het menselijk vermogen om bewust naar iets te streven. Het geeft de moge- lijkheid om richting te bepalen, de waarneming te richten en is de motor om te komen tot doelgericht handelen. In het handelen zit de kracht actie te ondernemen. Het is het menselijke talent om in woord en daad op te treden en iets te laten gebeuren. Het waar- nemen geeft de kans om signalen op te merken, te ervaren en er betekenis aan te geven.

Deze functies vormen de polen van een driehoek. De verbindingslijnen tussen de drie polen geven de onderlinge invloed op elkaar weer, want ze zijn niet te scheiden van de persoon of het systeem waarvan ze deel uitmaken.

Op de semantische lijn, de lijn van het innerlijke verstaan van belevingen en bete- kenissen, richten we de aandacht, analyseren en interpreteren we de situatie. We focus- sen op het denken.

De lijn van het gebeuren is de procesmatige lijn. Er gebeurt iets, een beleving, die emoties oproept. De therapie richt zich op het voelen.

Op de lijn van het gerichte gedrag gaat het om ‘willen wat we doen’ of ‘doen wat we willen’ en experimenteren met nieuw, gewenst gedrag. De therapie concentreert zich op de handelwijze.

In I.V.-therapie zoeken we naar de overheersende interactiewijze, de ingang van de cliënt. We stellen vast op welke lijn de cliënt zich het meest bevindt of op welke lijn juist erg weinig. Mensen ontwikkelen vaak een bepaalde voorkeur om met een situatie om te gaan en zich tegen pijn te wapenen. Dankzij dit mechanisme hebben ze zich staande weten te houden, het is hun overlevingssysteem. Ze hebben bijvoorbeeld een scherp observatievermogen (waarneming), analyseren hun situatie (de semantische lijn), maar voelen zich leeg (lijn van het gebeuren) en weten niet wat te doen (lijn van gericht gedrag).

Ieder overlevingssysteem heeft een opbouwende bedoeling: zich zo goed moge- lijk handhaven in moeilijke situaties, met lastige emoties, destructieve gedachten of problematische taken. Door deze voorkeur voor een bepaalde vorm van interactie ontwikkelen mensen ook heel wat kwaliteiten. Anderzijds slagen ze er daardoor niet in andere facetten en interactiemogelijkheden in hun persoonlijkheid te integreren.

Afhankelijk van de ingang, de hulpvraag en de situatie van de cliënt spitst therapie zich meer toe op denken, voelen, of gericht handelen. De driehoek gaat draaien als waarnemen, wil en handelen soepel in elkaar overvloeien. We zijn (even) in balans.

Om de I.V.- interactiedriehoek te verduidelijken gebruiken we de metafoor van het theater. Daarin wordt de wil gepersonifieerd door de regisseur, het handelen door de acteur en het waarnemen door het publiek. De regisseur stuurt zijn acteurs, de acteurs treden op, het publiek neemt waar en ervaart. Het publiek en de regisseur komen elkaar tegen op de lijn van de semantiek en de gerichte waarneming. De regisseur en de acteur komen samen op de lijn van het gerichte gedrag. De acteur en het publiek vormen de lijn van het gebeuren waar de beleving centraal staat. Wanneer er geen vloeiend contact bestaat tussen de acteur, de regisseur en het publiek (tussen handelen, wil en waarnemen), is er een blokkade, loopt de persoon vast.

We kunnen de I.V.-interactiedriehoek ook als het ware openklappen, rekening houdend met onbewuste krachten. De driehoek wordt een cirkel.

(8)

20

• ONTMOETINGEN IN PSYCHOTHERAPIE

SCRIPT DOEL

WIL

WAARNEMEN

ATTRACTAAT

HANDELEN Procesgebied

Betekenisgebied

Creatiegebied

Figuur 2: Opengeklapte I.V.-interactiedriehoek in beweging (Van den Bosch, B., &

Vleugels, H., 2008, p. 76).

De scripts die we met ons meedragen, beïnvloeden de manier waarop we betekenis geven aan de wereld binnen en buiten ons. Ze zijn gekleurd door de cultuur waarvan we deel uitmaken, door onze biologische aanleg, door aangeleerd gedrag en onze eigen innerlijke wereld met al dan niet bewuste gevoelens, gedachten en motieven. Dit is het betekenisgebied.

In het creatiegebied worden bewust gerichte handelingen ingezet in functie van een wens, een doelstelling. Het doel of de gewenste toestand bepalen hoort bij het begin van therapie.

Het procesgebied met als basis het gebeuren en bovenaan het attractaat is het veld van het verlangen, de verwondering en de kracht van het onbewuste.

2.2 Het hypothesemodel

De I.V.-interactiedriehoek brengt de interactie symbolisch in beeld, het hypothesemo- del zet het meervoudig perspectief in schema. Het model is een handig instrument om het hele proces van de cliënt in een ruime context in kaart te brengen.

(9)

WAT IS I.V.-THERAPIE? •

21

Verleden

Context

Doel Ingang

Medespelers en hulpbronnen

Techniek en Interventie

Eigen maken De trans- formerende

ruimte Hulpvraag:

probleem of klacht Cliënt

Figuur 3: Hypothesemodel (Van den Bosch, B., 2012).

De I.V.-therapeut stelt de cliënt centraal en onderzoekt de klacht in zijn diverse aspec- ten en implicaties. Samen verkennen ze het verleden, de context en de huidige leefwe- reld van de cliënt in functie van de hulpvraag. Welke medespelers spelen een belang- rijke rol bij de gegeven problematiek? Met andere woorden: welke personen uit de omgeving van de cliënt zitten mee in de therapieruimte? Waar zijn hulpbronnen te vinden? Hulpbronnen bieden steun en stimulans voor zowel de cliënt als de therapeut.

Ze zorgen ervoor dat de cliënt zijn zware last niet alleen hoeft te dragen.

Het doel wordt verkend: wat wil de cliënt bereiken? De therapeut past zich aan aan de ingang van de cliënt om de juiste methodieken voor te stellen en uit te proberen.

Deze interventies en technieken helpen de cliënt om zich nieuwe, veranderende ele- menten eigen te maken, eerst in de transformerende ruimte van de therapie, vervol- gens in zijn werkelijke leven.

Via de verdiepende therapeutische dialoog worden deze componenten in het hypothesemodel steeds verder onderzocht, aangevuld en in beweging gebracht in ver- binding met de klacht en de doelstelling.

(10)

22

• ONTMOETINGEN IN PSYCHOTHERAPIE

2.3 De vier kwadranten van Ken Wilber

I.V. laat zich inspireren door het integrale model van Ken Wilber. Daarin verdeelt hij de werkelijkheid in vier gelijkwaardige kwadranten die aanvullend zijn en nauw met elkaar verbonden. Het is een manier om het geheel in beeld te brengen. De bovenste helft van het diagram is individueel, de onderste collectief; de linkerhelft omvat het innerlijke, de rechterhelft het uiterlijke. De binnenkant geeft mee vorm aan de buiten- kant; het individuele beïnvloedt het collectieve, en andersom.

INNERLIJK UITERLIJK

COLLECTIEFINDIVIDUEEL

IK (subjectief) Intentioneel

HET (it) (objectief) Gedragsmatig

WIJ (intersubjectief)

Cultureel

HET/ZIJ (its) (interobjectief)

Sociaal

Figuur 4: De vier kwadranten van Ken Wilber (Van den Bosch, B,. & Vleugels, H., 2008, p. 81).

Het eerste kwadrant linksboven omvat de innerlijke individuele wereld: het indi- vidueel bewustzijn van lichamelijke gewaarwordingen tot mentale ideeën, ziel en geest. De taal van dit kwadrant is de ik-taal. Dit is het individuele, subjectieve kwa- drant.

In het tweede kwadrant linksonder krijgt het innerlijke collectieve perspectief een plaats: de waarden, betekenissen, wereldbeelden en ethiek die een groep mensen ver- bindt. De taal van dit kwadrant is de wij-taal. Het gaat om de manier waarop mensen op een billijke en vreedzame manier met elkaar trachten om te gaan. Dit is het cultu- rele kwadrant.

(11)

50

• ONTMOETINGEN IN PSYCHOTHERAPIE

NAJILA EN HET HOUTEN SCHOMMELPAARD

SARIE GOOSSENS Najila is een jonge vrouw van 26 jaar. Ze is het beu dat grote stemmingswisse- lingen haar leven bepalen. Het ene moment voelt ze zich goed en staat ze zeer actief en ondernemend in het leven. Het andere moment heeft ze een kleine tegenslag en voelt ze zich neerslachtig. Dan komt ze er niet meer toe om de dag- dagelijkse dingen uit te voeren. Ze schetst de impact van die emotionele ups en downs: ze verliest er haar werk door, neemt impulsieve beslissingen, ondervindt moeilijkheden in relaties...

Als ze de therapieruimte binnenkomt, gaat ze zitten en begint ze meteen te vertellen. Ze heeft een grote behoefte om zich uit te spreken over de heftige emoties die ze ervaart. Ik luister en stel me vooral ontvangend op. Zo verlopen de eerste sessies. Op een zeker moment word ik gewaar hoe beklemd ik me voel. Ik merk dat ik samen met haar overspoeld dreig te geraken door al die intense emoties. Op de I.V.-interactiedriehoek zitten we samen vast op de lijn van het gebeuren en gaan van daaruit handelen: zij praat en ik zwijg. Ik stel geen vragen uit angst om nog meer over me heen te krijgen. Dit patroon weerspie- gelt zich ook in haar andere relaties. Ze heeft het gevoel dat ze geen vat heeft op zichzelf, op relaties en op haar leven. Najila voelt zich verward door wat ze ervaart en slaagt er niet in om gericht gedrag te stellen vanuit betekenisgeving.

Net hetzelfde gebeurt er in het begin bij mij in de therapie: ik kan niet meer gericht interveniëren als therapeute omdat ik ook samenval met mijn innerlijke ervaringen.

Ik begin te zoeken hoe ik goed voor Najila kan zorgen door een meer gepaste afstand/nabijheid tussen ons. Nu wordt het doel van de therapie me ook echt helder. Het doel ligt in het opbouwen van de regie en het verhelderen van het script. Onze taak ligt in het zoeken naar de betekenis van haar emoties. Als ze wat afstand kan nemen van haar gevoelens, zal ze stilaan de regie in handen kunnen nemen. Pas dan zal ze gericht kunnen handelen.

In de volgende sessie vertelt ze hoe ze zich in de steek gelaten voelt door haar vriend Bart. Ze huilt. Ik zet me wat achteruit, geef haar de tijd en vraag haar om alle woorden die in haar opkomen op te schrijven. Elk woord op een verschil- lende fiche. Ze schrijft: in de steek gelaten, Bart, eenzaamheid, liefde, verdriet en verwarring. We geven de fiches een plaats op de tafel in de gespreksruimte.

Therapeute (T): “Met welke fiche wil je vandaag aan de slag?”

Cliënte (C): “Ik kies de fiche ‘verwarring’. Dat is mijn grootste probleem.”

T: “Welk beeld roept dit thema voor jou op?”

C: “Ik krijg het beeld van een schommelpaard.”

T: “Welke gedachten roept dit bij jou op? Waaraan denk je bij het beeld van het schommelpaard?”

(12)

DE THERAPEUTISCHE RELATIE •

51

C: “Als kind vond ik het fijn om thuis op mijn schommelpaard te zitten. Toen was dat fijn, maar nu blijf ik maar schommelen. Heen en weer... ”

T: “Je schommelt heen en weer...”

C: “Ja, heen en weer, naar omhoog en omlaag, maar ik ga nergens naartoe hé.

Als kind was dat fijn, maar nu... Ik raak niet vooruit, niet achteruit in het leven...

Ik kom nergens.”

T: “Je komt nergens, zeg je. Kun je me een voorbeeld geven van een situatie waarin je deze verwarring voelde, waarin het schommelpaard aanwezig was?”

C: “Gisteren met Bart. Hij zou om 8 uur ’s avonds komen, maar sprak een berichtje in op mijn voicemail dat hij een uurtje later zou zijn. Hij wou eerst iets met zijn vriend gaan drinken. Ik was woedend toen hij aankwam!”

T: “Wat maakte je zo kwaad?”

C: “Dat weet ik eigenlijk niet... Nu ik er zo bij stilsta, denk ik dat ik gewoon bang was. Bang dat Bart meer plezier zou hebben met andere personen dan met mij...

Ik denk dat ik bang ben om hem te verliezen...”

Het beeld van het schommelpaard geeft vorm aan het gesprek en maakt het mogelijk dat Najila er ‘over’ kan praten zonder er zich in te verliezen. We bespre- ken in welke situaties het schommelpaard de kop opsteekt en haar gedrag gaat bepalen. Ze vindt zelf dat ze overreageert als ze verward is. Het bewustzijn van dit deel van haar persoonlijkheid, ‘het schommelpaard’, geeft haar de kans om het te leren beheersen en hanteren.

Na verloop van tijd slaagt ze erin het schommelpaard als een deel van zich, als een subpersoonlijkheid, te aanvaarden, te integreren en zelfs in te zetten om meer vat te krijgen op haar leven. Stilaan begint ze te zien dat ze zelf bepaalde handelingen stelt, dat deze haar niet overkomen. Ze leert een verschil te maken tussen de positie van het schommelpaard en de positie van de regisseur. Als regisseur kan ze immers wel gericht handelen.

In het verdere verloop van de therapie blijven we gebruikmaken van de fiches en kiezen we één of meerdere fiches per sessie die we verder uitdiepen. Deze interventie geeft een nieuwe dynamiek aan de therapie om tot meer helderheid te komen. Op deze manier plaatsen we haar problemen letterlijk op een afstand buiten haar, zodat ze meer ruimte in zichzelf kan ervaren. Deze techniek geeft ook mij meer afstand. Het biedt me een houvast waardoor reflectie en beteke- nisgeving op de voorgrond blijven.

Het beeld van het schommelpaard gebruik ik sindsdien in mijn sessies op momenten dat ik me voel afdwalen. Dan zet ik het gesprek stop om samen met de cliënt te ‘schommelen’, te onderzoeken wat er gebeurt, zonder op dat moment een richting te kiezen.

(13)

52

• ONTMOETINGEN IN PSYCHOTHERAPIE

TOELICHTING

Door inzicht te ontwikkelen in het patroon van overdracht waar we als the- rapeut mee instappen, kunnen we de cliënt een alternatief aanreiken. In de bovenstaande case merkt de therapeute hoe ze mee vast komt te zitten, even inhaakt in het patroon en er daarna uitstapt. Ze oriënteert zich aan de hand van de I.V.-interactiedriehoek. Ze zetten stappen in de richting van het doel van de therapie, namelijk meer regie opbouwen en gericht handelen.

TIP

Creëer de juiste afstand/nabijheid als je cliënt of jezelf overspoeld worden door emoties. Dat kan bijvoorbeeld door de emoties een plaats in de ruimte te geven, op fiches te noteren of aan een beeld te koppelen.

4. Empathische Directiviteit

Mensen die in therapie komen, willen veelal echt verbetering in hun situatie. Maar het vraagt veiligheid, vertrouwen en vooral tijd om iets anders te durven doen dan je gewoon bent. Als dit alles niet in voldoende mate aanwezig is, zal de cliënt in verzet gaan en weerstand bieden. Deze reactie hoort bij de wijze waarop de cliënt lastige situ- aties heeft overleefd. En dat verdient respect. ‘Empathische directiviteit’ is het sturend optreden van de therapeut dat vanuit afstemming op de cliënt vertrekt. In de onder- staande case lezen we hoe een therapeute dit in de praktijk probeert toe te passen en tot een samenwerking komt, ook al wordt die plots beëindigd.

KATRIEN EN HET AFGEPOEIERDE KIND

HILDE BREDA Katrien is 52 jaar en heeft last van faalangst, vooral in liefdesrelaties. Ze zou graag meer rust vinden in zichzelf en zich open kunnen stellen voor een man, wat tot nog toe in haar leven niet lukte. Ze is gespannen, zenuwachtig en erg verstrooid.

Ze is de oudste dochter in een gezin met vijf kinderen en heeft een groot ontwik- keld verantwoordelijkheids- en plichtsgevoel. Ze komt vrij onregelmatig naar

TOELICHTING

Door inzicht te ontwikkelen in het patroon van overdracht waar we als the- rapeut mee instappen, kunnen we de cliënt een alternatief aanreiken. In de bovenstaande case merkt de therapeute hoe ze mee vast komt te zitten, even inhaakt in het patroon en er daarna uitstapt. Ze oriënteert zich aan de hand van de I.V.-interactiedriehoek. Ze zetten stappen in de richting van het doel van de therapie, namelijk meer regie opbouwen en gericht handelen.

TIP

Creëer de juiste afstand/nabijheid als je cliënt of jezelf overspoeld worden door emoties. Dat kan bijvoorbeeld door de emoties een plaats in de ruimte te geven, op fiches te noteren of aan een beeld te koppelen.

(14)

Dit boek is online te koop (klik hier)

(15)

ERika Rau

(REd.)

OntmOetingen in psychOtherapie

intERactionElE VoRmgEVing in 31 pRaktijkVERhalEn

ERika Rau

(REd.)

Ontm Oetingen in psych Otherapie

9 7 8 9 0 3 3 4 8 8 2 5 2

in dit boek gunnen psychotherapeuten de lezer een kijkje in hun praktijkruimte.

Wat maken ze mee met cliënten? Wat gaat er in hen om? Waarom doen ze bepaalde interventies of kiezen ze voor die precieze benadering? de psychotherapeuten zijn allen opgeleid in de interactionele Vormgeving, een vorm van integrale psycho- therapie die verschillende therapeutische stromingen in interactie samenbrengt tot een nieuw model. daarmee sluit deze therapievorm aan bij de vernieuwingen in psychotherapie omdat ze oog heeft voor de grotere context en voor meerdere sporen. aan de hand van talrijke casussen wordt de essentie van deze therapievorm zichtbaar gemaakt. het zijn kleurrijke en aangrijpende verhalen van oprecht zoeken naar contact en verbinding, van soms kleine en moeizame stapjes tot grootse ver- wezenlijkingen. therapeuten vertellen openhartig over hun ervaringen met cliënten en hun angsten, verlangens en valkuilen daarbij. na elke casus volgt een toelichting hoe de therapeut te werk is gegaan en een tip voor de lezer.

Eerst komt de therapeutische grondhouding en de samenwerkingsrelatie als bedding van een begeleiding aan bod. het hoofdstuk thema’s in therapie portretteert hoe mensen ertoe komen de draad van hun leven weer op te nemen bij hulpvragen als depressie, angsten en stressklachten, zelfvertrouwen, rouw e.d. in het hoofdstuk Specifieke Doelgroepen wordt duidelijk hoe therapie met jongeren, koppels en gezinnen om een aparte benadering vraagt.

dit boek wil een instrument zijn om andere therapeuten te inspireren, te verrijken en te ondersteunen. het kan dienst doen als handboek met praktijkverhalen in een therapieopleiding. daarnaast kan het ook een ruim publiek aanspreken van mensen die gefascineerd zijn door de wereld van psychotherapie.

Erika Rau is psychotherapeute. Ze volgde de opleiding interactionele Vormgeving aan de Educatieve academie en startte een eigen praktijk in Brussel. daarbij speciali- seerde ze zich in de behandeling van depressie en in het bevorderen van persoonlijke groei en zingeving. Ze bege- leidt eveneens workshops rond communicatie en sociale vaardigheden bij de vormingsorganisatie citizenne Vormingplus.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Ik voeg daar aan toe, dat de kritiek die zij op onderdelen van het beleid ongetwijfeld zouden houden, voor de kiezers duidelijk maakt, hoe het beleid in onze richting zou

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of

probleemstelling van dit onderzoek ook een bepalende rol gespeeld in de keuze voor de case study, en dat is het dominant beeld in het Nederlandse integratiediscours

Uit het onderhavige onderzoek blijkt dat veel organisaties in de quartaire sector brieven registreren (van 51% in het onderwijs tot 100% of bijna 100% in iedere sector in het

Daarnaast is het percentage HBO-afgestudeerden dat op zoek is naar een andere functie in de sector cultuur en overige dienstverlening hoger dan bij de overheid als geheel, en

Een andere belangrijke doelstelling binnen de narratieve therapie is de cliënt begeleiden in het ontdekken van een identiteit die niet afhankelijk is van de verwachting van

Vernieuwende initiatieven die tijdens de lockdown ontstonden, waren ener- zijds initiatieven die naar verwachting vooral bruikbaar zijn in crisistijd. Anderzijds ontstonden

Is Getekend Damiaan zijn eer- ste stripscenario, het is niet zijn eerste redactionele ervaring.. Bart Maessen heeft als medeauteur en eindredacteur al meerdere hand- en