• No results found

Geloven in één tekst

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Geloven in één tekst"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

K E R K 8

K E R K + L E V E N - 5 M A A R T 2 0 0 8

B

EPAALD niet eenvoudig is het, om kort en krachtig iets te vertellen over de geloofsbelijdenis... Zoveel inhoud bevat het credo.

Wat wil bijvoorbeeld ‘schepper van hemel en aarde’ zeggen? En kun je dan zo makkelijk belijden dat Jezus ‘geboren werd uit de maagd Maria’? Er blijken boven- dien verschillende geloofsbelijde- nissen te bestaan, ook al stammen alle teksten af van de doopliturgie van de eerste christenen. Tijdens de paasnacht wordt het credo vaak in vraagvorm herhaald. Ge- loven wij in God, schepper en Va- der? In zijn zoon Jezus Christus?

En in de Geest en Gods heilswerk?

Precies daarom is deze tijd van het jaar, de aanloop naar Pasen, uitermate geschikt voor de Braambosserie Ik geloof. De pro-

gramma’s vormen trouwens een drieluik, dat als het ware de doop- formule herhaalt die in alle ge- loofsbelijdenissen is terug te vin- den: Vader, Zoon, Geest.

Twee bijzondere credo’s (naar het Latijn credo, ik geloof) ver- wierven een voorname plaats in de katholieke liturgie en verkon- diging. Het eerste is het zogeheten symbolum (de bundeling) van de apostelen. Wellicht ontstond dit credo omstreeks het jaar 200. Ou- dere lezers kennen de tekst onge- twijfeld uit het hoofd als de ‘twaalf artikelen des geloofs’. Het is deze geloofsbelijdenis die vaak wordt opgezegd tijdens de eucharistie- viering.

Een andere, meer omvangrijke tekst is de (lange) geloofsbelijde- nis van Nicea-Constantinopel. De- ze is van groot belang, omdat dit

credo het bindmiddel is tussen zo- wat alle christenen ter wereld, want erkend door katholieken, orthodoxen en protestanten. De- ze tekst is de vrucht van twee oe- cumenische concilies (in 325 en 381) en wilde een antwoord bieden op ketterse stromingen die de eenheid van de Kerk bedreigden.

Kernbedoeling was een antwoord te bieden op de vraag wie Jezus Christus precies is. Voorwaar geen eenvoudige tekst. Leest u maar de paragraaf over Jezus mee: „God uit God, licht uit licht, ware God uit de ware God. Gebo- ren, niet geschapen, één in wezen met de Vader.” Het grootste ge- deelte van Nicea-Constantinopel preciseert het geloof in Christus, tegelijk mens en Zoon van God.

Het gezamenlijke uitspreken van het credo kreeg uiteindelijk

een plaats in elke zondagsviering.

Joris Polfliet van de Interdiocesa- ne Liturgische Commissie legt uit:

„Dat gebeurde eerst in de ooster- se liturgie. In de westerse Kerk be- sliste het Concilie van Toledo pas in 589 dat het credo vlak vóór de communie diende uitgesproken.

Het werd beschouwd als een noodzakelijke uiting van de op- rechtheid van ieders geloof. Bo- vendien was het een teken van eenheid. In onze huidige liturgie wordt het credo echter uitgespro- ken op het einde van de woord- dienst. Nu klinkt het dus als een antwoord van de gemeenschap op het verkondigde Woord in de le- zingen en de homilie.”

Het blijkt interessant om de doopliturgie voor volwassenen voor ogen te houden. „Een van de sterke momenten op de weg naar

het doopsel is het overhandigen van de geloofsbelijdenis. In het bij- zijn van de kandidaat-dopelingen zegt de christengemeenschap de tekst op en nodigt de voorganger hen uit om de woorden gaande- weg tot zich te laten doordringen.

Het credo functioneert hier dus dubbel: het vertolkt de inhoud van het geloof én het is gebed. Tijdens de paasnacht beamen de dopelin- gen dan zelf de geloofsbelijdenis.

Dat gebeurt vlak vóór de onder- dompeling in de naam van Vader, Zoon en Geest. Deze drieledige structuur is ook te vinden in het credo.”

Nedergedaald

Wat moeten wij vandaag met zo’n teksten? Waarom worden ze in de zondagsmis nog steeds her- haald? Kunnen alternatieve belij- denissen ook? Joris Polfliet: „In niet weinig parochies gebeuren er vreemde zaken met de geloofsbe- lijdenis. De trinitaire structuur – de uitdrukking van het geloof in Vader, Zoon en Geest – moet ech- ter behouden blijven. De tekst van het credo is theologische taal, maar ook beeldtaal. Huub Ooster- huis zegt daarover dat de taal ‘ge- louterd is door het vuur’. Het is een verfijnd taalspel, dat de iden- titeit van Jezus Christus precies onder woorden wil brengen.”

Maar is deze tekst nog wel te verstaan? Alleszins, meent Pol- fliet. „Wel vraagt het credo uitleg en catechese. De uitdrukking ‘ne- dergedaald ter helle’ kun je ver- duidelijken met Bijbelse passa- ges, zoals de eerste Petrusbrief, of met de icoon van de verrijzenis.

Christus trekt iedereen uit de dood op.” En hij besluit: „In kinder- en gezinsvieringen is de vraag-en- antwoordvorm wellicht aangewe- zen, voor gewone zondagsvierin- gen het symbolum. Maar het mag geen aframmelen worden. De zin- volheid van de tekst moet ook doorklinken in de manier waarop hij wordt gebracht.”

Ik geloof, de serie Braambosuitzendingen over de geloofsbelijdenis zijn nog te bekijken op zondag 16 maart (via VRT één om 9 uur, via Canvas omstreeks 23.10 uur) en op zondag 30 maart (zelfde zenders, zelfde tijdstippen). Van de serie is ook een dvd verkrijgbaar tegen 15 euro zonder verzendingskosten. Bestellen? Braambos, Abdij Vlierbeek 3, 3010 Kessel-Lo, telefoon 016/77.29.92, website www.braambos.be.

Wat gelooft u eigenlijk als u ‘credo’ zegt?

E r i k D e S m e t

Geloven in één tekst

Deze maand zoomt Braambos, de katholieke televisie-uitzendingen op de openbare omroep, in op het eigene van het credo of de geloofsbelijdenis, de korte en krachtige samenvatting van het christelijke geloof die velen kennen uit de eucharistie. Waarom is deze tekst zo belangrijk? En ook, waarom bestaan er verschillende versies?

Q Ja , ik wens - vrijblijvend en vertrouwelijk - een infomap over de mogelijkheid om via een testament een toekomst te geven aan de eigen plannen van het Zuiden.

naam: ...

straat en nr.: ...

...

postcode: ... gemeente: ...

telefoon: _ _ _ _ / _ _ _ . _ _ . _ _

Stuur naar Luc Claessens, directeur Broederlijk Delen, Huidevettersstraat 165, 1000 Brussel (of bel naar 02.502.57.00)

K&L08

Uw steun vandaag is erg welkom. Maar onze strijd tegen armoede en onrecht vraagt een volgehouden inspanning.

Met een gift in uw laatste wil zorgt u dat we ook morgen de eigen plannen van mensen in het Zuiden steunen.

Zo maken we af, wat op één mensenleven een te grote inspanning vraagt. Vraag vandaag nog vrijblijvend onze infomap.

LEEF VOORT IN DE PLANNEN VAN HET ZUIDEN VIA EEN GIFT IN UW LAATSTE WIL

 Word zijn beschermengel

Advertentie

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Prevalente patiënten lijken niet te zijn meegenomen in de berekeningen, terwijl deze wel voor deze behandeling in aanmerking zullen komen als het middel voor vergoeding in

Aan de orde komen thema’s zoals de kerk in de verschillende fasen van de heilshistorie, discussies over de eenheid en de heelheid van de kerk, het spanningsveld tussen tolerantia

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of

Hoofdstuk 5 laat zien dat de dorsvloer bij Augustinus niet alleen functioneert als metafoor voor de permixtio van de kerk, maar ook als beeldspraak die inzichtelijk maakt dat

In reply to this Manichaean criticism on the church, Augustine argues that the church in its present form is like a threshing floor with wheat and chaff mixed together for the

5.2.4 De area als metafoor voor het onderscheid tussen koren en kaf in de context van de eigen kerk 5.2.4.1 Niet-homiletische werken. 5.2.4.2 Homiletische werken

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of

The evalution of rate constants for the transport between the respective compartments, and their sizes (i. the amount of cadmium in the com- partment) from the