• No results found

Uitgeverij Dorar Dorar.nl

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Uitgeverij Dorar Dorar.nl"

Copied!
10
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

De vragen van de kleine moslim

Uitgeverij Dorar

De vragen van de kleine

moslim

De eerste kinderjaren zijn van immens belang voor de vorming van de visie van het kind ten aanzien van het bestaan. De begrippen die in dit stadium

uitgestrooid worden over het verstand van het kind, zullen uiteindelijk het basisfundament gaan vormen voor zijn persoonlijkheid op allerlei fronten.

De bedoeling is dat deze persoonlijkheid zal stroken met wat er geestelijk, maatschappelijk en religieus verwacht wordt van het kind.

In dit boek wordt vanuit de islamitische pedagogiek gekeken naar het moslimkind. Het eerste deel van het boek is toegespitst op de religieuze opvoeding

van het kind en behelst tal van fundamenten en principes die de ouders – met de Wil van Allah - zullen helpen in het opvoeden van hun kinderen. Het tweede deel richt zich in het bijzonder op de vragen die het kind heeft over de Islam.

Aan de hand van de nodige theorie en praktische antwoordmodellen worden de ouders wegwijs gemaakt naar het antwoord dat zowel religieus als didactisch

verantwoord is.

De religieuze opvoeding van het

moslimkind

Sheikh ‘Abdoellah ar-Rakaf

(2)

Beschrijving

Titel: De vragen van de kleine moslim

Subtitel: De religieuze opvoeding van het moslimkind Auteur: Sheikh ‘Abdoellah ar-Rakaf

Taal: Nederlands

Vertaling: Uitgeverij Dorar Bindwijze: Softcover

Verwachte verschijningsdatum: December 2019 Druk: 1e druk

Aantal pagina's: 152

Prijs: €12,95 (excl. €3,95 verzendkosten)

(3)

Inhoudsopgave

Inleiding

Deel 1: De religieuze opvoeding De betekenis van opvoeding

Het belang van een religieuze opvoeding De noodzaak van een religieuze opvoeding De doelstellingen van een religieuze opvoeding De beginselen van het opvoeden

Voorbeelden van opvoeding

De religieuze opvoeding van het kind De religieuze ontwikkeling van het kind De vruchten van een religieuze opvoeding De onderwerpen van een religieuze opvoeding

Opvoedkundige methoden voor het planten van het geloof Opvoedingsmiddelen

De karakteristieken van een opvoeder De pilaren van een religieuze opvoeding De eerste pilaar: Het geloven in Allah

Waarom leren we kinderen om van Allah te houden?

Hoe leren we onze kinderen om van Allah te houden?

De tweede pilaar: Het geloven in de Engelen De derde pilaar: Het geloven in de Boeken

Hoe maken we het memoriseren van de Koran aantrekkelijk voor het kind?

De vierde pilaar: Het geloven in de Boodschappers

Hoe leren we het kind om van de Profeet (vrede zij met hem) te houden?

De vijfde pilaar: Het geloven in de Laatste Dag De zesde pilaar: Het geloven in de Voorbeschikking Inleiding tot antwoorden

De redenen waarom kinderen zoveel vragen stellen

(4)

De soorten kindervragen

Waarom slaan ouders geen acht op de vragen van hun kinderen?

Hoe dienen de ouders om te gaan met de vragen van het kind?

Principes in de omgang met kindervragen Opvoeden middels het voeren van gesprekken De wijze van vragen formuleren tijdens een gesprek

Verschillende stijlen voor het beantwoorden van kindervragen

Algemene adviezen die in acht genomen moeten worden bij het beantwoorden (van kindervragen) Gemaakte fouten tijdens het beantwoorden van kindervragen

Deel 2: Praktische antwoordmodellen voor kindervragen over het geloof Vragen m.b.t. het geloven in Allah

Vragen m.b.t. het geloven in de Engelen Vragen m.b.t. het geloven in de Boeken Vragen m.b.t. het geloven in de Boodschappers Vragen m.b.t. het geloven in de Laatste Dag Vragen m.b.t. het geloven in de Voorbeschikking Slot

(5)

Inleiding

Alle lof zij Allah, de Heer der werelden, en vrede en zegeningen zij met de meest edele Profeet en de beste Boodschapper, onze Profeet Mohammed, diens familie en metgezellen. Voorts…

De eerste kinderjaren zijn van immens belang voor de vorming van de visie van het kind ten aanzien van het bestaan. De begrippen die in dit stadium uitgestrooid worden over het verstand van het kind, zullen uiteindelijk het basisfundament gaan vormen voor hun persoonlijkheid op allerlei fronten. De bedoeling is dat deze persoonlijkheid zal stroken met wat er geestelijk, maatschappelijk en religieus verwacht wordt van het kind. Met betrekking tot zijn volledige ontwikkeling is dit een essentieel punt. Dit zal het kind namelijk helpen om standvastig voort te zetten en hem in staat stellen om de schommelingen van het leven tegemoet te gaan. Hiermee zal het kind uitgroeien tot een evenwichtig en productief persoon. Aan de hand van hetgeen dat het om zich heen hoort en ziet, vormt het kind diens eigen persoonlijk ideaal van dit leven. Het enige wat in de overgebleven levensjaren dan nog resteert, is het bijstellen en ontwikkelen van het kinds kernbeeld, afhankelijk wat het later allemaal zal meemaken.

Dit boek is verdeeld in twee delen. Het eerste deel is toegespitst op de religieuze opvoeding van het kind en behelst tal van fundamenten en principes die de ouders – met de Toestemming van Allah - zullen helpen in het opvoeden van hun kinderen. Het tweede deel is gewijd aan praktische antwoordmodellen op kindervragen omtrent het geloof. Dit deel bevat de meest voorkomende vragen onder kinderen in verschillende leeftijdscategorieën, en in het bijzonder vragen die betrekking hebben op de zes pilaren van het geloof. Tevens wordt hierin het een en ander verduidelijkt over hoe om te gaan met deze vragen.

Allah is Degene Die succes schenkt en leidt naar de weg van leiding.

(6)

Het belang van een religieuze opvoeding

Opvoeding wordt in het algemeen gezien als het schenken van aandacht. Zonder het schenken van de nodige aandacht, kan er ook geen sprake zijn van opvoeding. Het beste waar men zijn aandacht aan kan besteden is het planten van het geloof. Heden ten dage ligt de focus van het leeuwendeel van onderzoekers op gebied van opvoeding voornamelijk op het intellectuele en lichamelijke aspect van opvoeden. Dit terwijl de religieuze opvoeding en de opvoeding van de ziel in de wind worden geslagen. Hun boodschap benadrukt voornamelijk het belang van werelds succes, met het materialisme als meetlat. Hierbij wordt geen acht geslagen op die ene vorm van succes die gelukzaligheid in het Hiernamaals met zich meebrengt. Vanuit dit oogpunt is onze theorie met betrekking tot opvoeding enorm verschillend aan die van hen.

Waarom leren we kinderen om van Allah te houden?

1. Liefde resulteert in respect en ontzag voor Allah, in zowel het openbaar als heimelijk. Het is keihard nodig dat onze kinderen hun Heer respecteren en ontzag voor Hem tonen in plaats van dat ze een relatie met Hem aangaan louter en alleen op basis van vrees voor Zijn Straf of het Hellevuur. Het aanbidden van Allah zal zodoende een spiritueel genot worden waarmee ze voortgaan en beschermd worden tegen misstappen.

2. Omdat Allah de Levende en de Onderhouder is Die het eeuwige bestaan geniet en nooit zal sterven.

Sluimer noch slaap overmant Hem. Hij is met hen, waar ze zich ook maar bevinden. Hij waakt over hen en ontfermt Zich meer over hen dan dat hun ouders dat doen. Het is dus noodzakelijk dat ze zich aan Hem binden en van Hem houden, zodat ze zullen weten dat ze een stevig houvast hebben, namelijk Allah.

Hoe leren we onze kinderen om van Allah te houden?

Getracht moet worden om het wonderbaarlijk Vermogen en de uitmuntende Schepping van Allah duidelijk naar voren te brengen. Allah heeft ons immers verwezen naar het overpeinzen van de schepping van de mens, zeggende:

“Laat de mens kijken naar waar hij uit geschapen is.”1 Ook zegt Hij:

“En in julliezelf, zien jullie dan niet?”2

Hetzelfde geldt voor het overpeinzen van het voedsel van de mens, hoe Hij dit tot stand heeft gebracht en de verschillende stadia die het heeft doorlopen. De Meest Verhevene zegt:

“Laat de mens dan kijken naar zijn voedsel.”3

Ook wordt het Vermogen van Allah duidelijk weergeven door een blik te werpen op Zijn schepselen die blijk geven aan Zijn Grootheid, zoals te vinden is in de volgende Woorden van Allah:

1 Soerat at-Taariq: 5

2 Soerat adh-Dhaariyaat: 21

3 Soerat ‘Abasa: 24

(7)

“Kijken zij dan niet naar de wijze waarop de kamelen zijn geschapen? En naar hoe de hemel is opgeheven? En hoe de bergen zijn neergezet? En hoe de aarde is uitgespreid?”4

Al deze grote betekenissen en wat het bevat aan zowel de schoonheid van de schepping als aan de Grootsheid en het Scheppingsvermogen van de Schepper, kunnen nader tot de geest van het kind worden gebracht, ongeacht zijn leeftijd. Dit gebeurt door gebruik te maken van de verschillende moderne hulpmiddelen en technieken die beschikbaar zijn. De natuurlijke aanleg van het kind zet hem vervolgens automatisch aan tot liefde voor Degene Die al deze grote zaken voor hem heeft gemaakt en deze ten dienste van hem heeft gesteld.

(8)

Waarom slaan ouders geen acht op de vragen van hun kinderen?

Dat men geen aandacht besteedt aan deze kindervragen en hier ontstemd door raakt, heeft vaak niet alleen te maken met het gegeven dat de ouder geen antwoord heeft op de vraag, of het belang van dit antwoord niet inziet. Noch is het zo dat men de mentale en opvoedkundige meerwaarde hiervan niet beseft. Er zijn meerdere redenen die hieraan ten grondslag liggen, waarvan de belangrijkste zijn:

De ouder vindt de vraag van het kind vreemd, onnozel of lichtvoetig, waardoor hij hier geen aandacht aan besteedt of hier geen oog voor heeft. Hiermee slaat de ouder de plank mis, omdat hij voorbij gaat aan het recht dat het kind heeft om eenvoudig en op zijn eigen en heldere manier na te denken. Dit gedrag (d.w.z.

het voorbij gaan aan dit recht van het kind) is een vorm van rationele autoriteit waar de ouder zich aan vastklampt. Echter vergeet hij dat het kind zijn eenvoudige en ondoordachte vraagt stelt uit een oprechte wil om ergens achter te komen of om de omgeving om hem heen te ontdekken. Afgezien van het feit dat deze vraag ook nog eens een geestelijk doel dient. Aan de hand van deze vraag is het kind namelijk op zoek naar een geestelijke balans die hij op een gegeven moment is verloren.

Gemaakte fouten tijdens het beantwoorden

De meest voorkomende fouten die we maken in het opvoeden van onze kinderen zijn:

- Geen rekening houden met de verschillende facetten en aspecten van het opvoeden. Het opvoeden bestaat namelijk uit de volgende aspecten: geloof, gedrag en kennis(overdracht). Een gemaakte fout in deze context is dat men zich focust op één van deze aspecten en de overige in de wind slaat. Of dat er in het opvoeden geen sprake is van een gezond evenwicht tussen deze verschillende aspecten.

- Het niet stapsgewijs opvoeden, het kind overvloedig berispen en hem er constant op wijzen dat hij tekortschiet.

- De wil hebben dat onze woorden ter harte worden genomen zonder hierbij enig tegenspraak van het kind te dulden.

- Geen advies inwinnen van (ervarings)deskundigen en specialisten, een haastige houding en een zwakte aan (het dragen van) zorg.

- Onduidelijkheid in het opvoeden en aansturen.

- De aanwezigheid van contradictie tussen onze woorden en daden.

- Het overbrengen van negatieve en ontmoedigende boodschappen.

(9)

Deel 2: Praktische antwoordmodellen voor kindervragen over het geloof

De antwoorden die tijdens dit hoofdstuk aan bod komen, zijn in eerste instantie bedoeld voor de ouders en degenen die te maken hebben met kindervragen. Hieronder vallen: leraren, leraressen, pedagogische adviseurs, degenen die naar verbetering streven, en degenen van wie wij hopen dat zij de inhoud van deze antwoorden kunnen vormgeven naargelang de leeftijd, niveau en capaciteiten van het kind. Wij zijn namelijk niet in staat om één antwoord te geven dat geschikt is voor alle kinderen, ongeacht hun niveauverschil in leeftijd, verstand en capaciteiten. Waar het ons om gaat is de kern en essentie van het antwoord, en niet zozeer de letterlijke bewoording.5

Vraag 1:

“Hoe kan het dat Allah alle mensen ziet, terwijl er enorm veel mensen zijn?”

Het antwoord op deze vraag kan praktisch gegeven worden. We nemen het kind bij de hand en gaan met hem de straat op. Hierna vragen we het kind om naar de mensen te kijken en het aantal mensen dat hij ziet te tellen en wij hierna ook meetellen. Vervolgens gaan we met het kind naar de tweede etage en laten hem hiervandaan wederom naar de mensen kijken en het aantal tellen. Daarna nemen we hem mee naar de hoogste etage en laten hem hiervandaan wederom tellen. Vervolgens geven we hem een verrekijker zodat hij de mensen nog scherper ziet en hen nog beter kan tellen. Aan de hand van dit praktijkvoorbeeld laten we hem inzien dat wij niet in staat zijn om datgene wat betrekking heeft op Allah te meten aan de hand van onze beperkte menselijke maatstaven. Het Vermogen van Allah is groter en geweldiger dan het vermogen van alle schepselen bij elkaar. In zijn geheugen moeten de volgende Woorden van Allah gegraveerd worden:

“Weet jij dan niet dat Allah overal toe in staat is?”6

Ook kunnen we het kind de volgende zintuigelijke vraag stellen: “Geloof jij dat een mier ons volledig kan zien, of geloof je dat dat hij slechts een waan of een schaduw ziet?” Het kind zal ongetwijfeld antwoorden dat de mier slechts een heel klein gedeelte van onze tenen zal kunnen zien, en dat de mier de teen van een mens wellicht ziet als een enorme berg. Hierna vragen we hem: “Denk jij dat het mogelijk is dat een mier jou zou vragen hoe jij alle mieren op één en hetzelfde moment kunt zien? Jij zou antwoorden dat dit hartstikke normaal is. Waarom? Dit past namelijk bij het vermogen dat Allah voor jou heeft geschapen. Het vermogen van de mier is ten opzichte van jouw vermogen zeer beperkt. Zo is het mogelijk dat een mier meerdere mierenhuizen heeft in één en hetzelfde hol en jij al deze verschillende plekken gemakkelijk in één oogopslag kunt zien. Omdat de mier een beperkt vermogen heeft, is zij niet in staat om datgene te zien wat jij wel ziet.

Aangezien we het eens zijn over het feit dat niets gelijk is aan Allah en dat Hij overal toe in staat is, is het ongepast om over Allah te vragen op basis van ons vermogen. Dit terwijl het voor Hem doodnormaal is.

Het Vermogen van Allah is namelijk groter en geweldiger dan wiens vermogen van de schepselen dan ook.

Allah is namelijk: “…overal toe in staat”7

5 Toevoeging vertaler: Tijdens het vertalen van de antwoorden hebben wij ons gehouden aan het taalniveau van de auteur. In de meeste gevallen betekent dit dat de ouder het gegeven antwoord zelf op een kinderlijke wijze moet formuleren en overbrengen.

6 Soerat al-Baqarah: 106

(10)

Vraag 2:

“Waarom worden we ziek? En waarom wordt de mens getroffen door rampen?”

Allah test alle mensen. Zal men geduldig omgaan met zijn ziekte of zal men boos worden? Degene die geduldig is wordt door Allah op een enorme wijze beloond. De gelovige zal hierdoor op de Dag des Oordeels overspoeld worden door blijdschap. Ziektes, rampen en pijn zijn allemaal voorbeschikt door Allah om hiermee de mens in rang te verheffen en om onze harten en gedrag te reinigen van hooghartigheid, verwaandheid en hoogmoed. Ook zoekt de gelovige toenadering tot Allah door Hem tijdens zijn ziekte te smeken en geduld te tonen. Hierdoor nemen zijn geloof en goede daden alleen maar toe, en zal Allah van hem houden. Daarnaast zal de mens de waarde van gezondheid en gunsten leren kennen.

Ook kunnen we het kind het voorbeeld geven van een auto door hem de volgende vraag te stellen: “Waarom is een auto gemaakt? Zodat deze zal rijden, toch? Waarom heeft de fabrikant de auto dan voorzien van remmen? Staat dit niet haaks op het doel van de auto, namelijk rijden? De aanwezigheid van remmen is noodzakelijk voor de veiligheid. De auto is gemaakt om te rijden en de remmen stoppen de auto op het aangewezen moment, zodat de bestuurder niet wordt verpletterd. Net zoals Allah ons geschapen heeft om gelukkig te zijn door Hem te aanbidden en te genieten van Zijn Gunsten, heeft Hij rampen geschapen om de onachtzame persoon te herinneren aan het grootse doel waar hij voor geschapen is. Dit zal hem wakker schudden uit zijn onachtzaamheid en hem herinneren aan zijn Heer waarna hij Hem om vergeving zal vragen, geduld zal tonen en op Zijn Beloning zal rekenen.

Contact

Aan de hand van dit korte inkijkexemplaar hopen we je een eerste indruk te hebben gegeven van het boek.

Uiteraard omvat dit inkijkexemplaar niet de totale inhoud.

Wil jij er zeker van zijn dat jij straks een exemplaar in huis hebt? Bestel het boek dan vandaag nog via info@dorar.nl of stuur ons een PM via onze facebookpagina: https://www.facebook.com/dorarshop

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

doorbrengen, kinderen met andere kinderen kunnen samen spelen en/ of ouders andere ouders kunnen ontmoeten in de. aanwezigheid van

Wanneer professionals doorheen hun hele werking inzetten op een open houding aannemen en communicatie met ouders en kinderen en jongeren, kunnen zij heel wat signalen opvangen over

Wanneer een organisatie mensen laat samen komen, betekent dit niet per definitie dat er een open plaats gecreëerd wordt waar iedereen zich welkom voelt en waar kinderen

Het proportioneel universalisme in de Huizen van het Kind kan verduidelijkt worden aan de hand van volgende metafoor: alle gezinnen komen samen in dezelfde woonkamer in het Huis

Ouders verwoorden verschillende essentiële aspecten in de grondhouding die zij verwachten van professionele hulpverleners: de vragen en wensen van ouders ernstig

De centrale vraagstelling van dit onderzoek was: ‘Welke ondersteuningsbehoeften hebben ouders van een kind met een handicap op vlak van opvoeding en op welke wijze kan daar zowel

Dit vraagt van hen een grote professionaliteit in het bewust en actief aandacht schenken aan het mogelijk maken van ontmoetingen tussen gezinnen (Geens et al., 2018). Al deze

Dat kan nuttig zijn als ouders nog in dialoog kunnen gaan met elkaar, maar het niet eens zijn over welke zorgen hun kind nodig heeft: wel of geen therapie of andere ondersteuning,