Inkleuring : Patrizia Zanotti www.casterman.com
© Casterman 2003 Oorspronkelijke titel: Les Celtiques
Rechten van vertaling en reproductie voor alle landen voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt. door middel van druk.
fotokopie, microfilm of op welke andere wijze ook zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
ISBN 90 303 8399 2 D. 2003/0053/173
HUGO PRATT
DE KELTEN
Concert in o-mineur voor harp en nitroglycerine Droom op een winterochtend
Cotes de nuits en roses of Picardy Burleske tussen Zuydcoote en Bray-Dunes
V4 2U60
VE MUZIKALE BRUG VAN BELLACORICK CROSS MOLINA Uit 41670 STAMT VELG DRUG EN OP # OKTOBER KOMT HIJ TERUG TOT LEVEN, ALO U WOR7T VERDEZELD VOOR LEN SPELER VAN 76 "FIDDLG 1 VE IERSE VIOOL, PE MUZIKALE HELD VAN 7E HORLEPIEP EN HET MIZ7EL OM, VOORAL ALS HET O'ROURKE BETREFT TE BENICTEN VAN HET REELS UIED VAT ALS HIJ HET AANHEFT
VERHAALT VAN WAT HET WOESTE IERLAN7 u PIET,
UiT IS EEN MAGIGCHE DRUG) DIE U VEIDT NAAR EEN BETOVERIG WERELD VOL HEERLVIJKHEI7.
Voorwoord
Mythes zijn eeuwig, tenminste voor zover ze een eigen leven leiden. Hun kracht schuilt in het feit dat ze op elk moment en onder alle omstandighe-
den kunnen worden ingepast in de taal en zo een logische b
voor een nieuw verhaal. In dit boek zijn nauwkeurige gegevens en fac- toren, aangepast aan het huidige leven, verbonden aan erg oude elementen: het gaat hier om het moderniseren van de mythe. het opwaarderen erv
asis vormen
an in een vastgesteld tekstverband zodat hij voor iedereen duidelijk tot uiting komt. Kort en goed, welke vertelling kan in onze tijd de duurzaamheid van de mythe beter tot uitdrukking brengen dan het Stripverhaal, onze hedendaagse uitdrukkings- mogelijkheid, de populaire techniek. waarbij het litteraire taalgebruik en de grafische kunst hand in hand gaan.
Daarvan uitgaande hoeft men alleen maar het werk van een geïnspireerde auteur als Hugo Pratt onder ogen te nemen. Zijn voorliefde voor de mythe wordt al vanaf het begin van zijn carrière duidelijk. Het personage van Corto Maltese is op zichzelf al de incarnatie van een mythologische figuur, een god of een held en in ieder geval een man die er altijd is geweest en nergens van- daan komt en die doorlopend door een veranderende wereld zwerft, waarvan hij de angsten en droombeelden op zich in laat werken. Want uiteindelijk is Corto Maltese eerder een koele getuige van, dan een acteur die een rol speelt in, de aangrijpende gebeurtenissen waarin hij wordt betrokken. Deze uitstra- ling, die uitverkorenen van een uitzonderlijke lotsbestemming verzekeren, kreeg hij omdat de auteur wilde dat hij zowel god als mens zou zijn. Als mens onderwerpt hij zich aan de gemeenschappelijke wet van het lijden, de wanhoop, het avontuur, en als god ontwart hij het gecompliceerde geheel aan evenemen- ten. En hij is niet echt sterfelijk, omdat hij zelf de datum en het uur van zijn dood kan bepalen, wat hem tot een uitzonderlijk wezen bestempelt. Uiteinde- lijk hoort Corto Maltese thuis in het rijtje helden die men ontdekt in de oude Keltische heldendichten, of die nu stammen uit Ierland, Gallië of Bretagne. Hij doet denken aan de held Cûchulainn uit de Ierse legendes, het bovenmenselijke personage, de incarnatie van de goden in het universum van de relativiteit, die helemaal in zijn eentje in staat is ten strijde te trekken tegen enorme legers die buiten proporties zijn, en die is omgeven door “het aureool der helden”, dat ook na zijn dood blijft stralen en het onbetwistbare teken vormt van zijn bovenna- tuurlijke staat.
Want de wereld van Hugo Pratt vormt het ontmoetingspunt van de confron- taties van antagonistische krachten die een beslissende strijd leveren. die door mythologen “de eschatologische strijd” wordt genoemd. Deze strijd, die steeds net weer wordt ontweken. komt in de geschiedenis tot uiting door steeds terug- kerende handelingen en het doorlopend terugkomen op bepaalde zaken. Temid-
den van die spanningen spelen de helden een rol als in een droom. Zijn de evene- menten waarin de held is verwikkeld her- senschimmen, of reageert hij werkelijk?
Alssts Wij zullen het nooit aan de weet komen.
Corto Maltese is een raadsel. Hij vormt het raadsel van de mens. En vreemd genoeg is Corto Maltese ook het voorbeeld van de Keltische held, die deelneemt aan acties die niet plaatsvinden, die droomt van wat hij niet is, maar die reageert in een univer- sum van vormen en tekens, alsof er geen enkel verschil bestaat tussen de werkelijk-
heid en de verbeeldingswereld. fl Op dat ogenblik wordt men zich ervan
bewust dat de Venetiër Hugo Pratt over- eenkomsten vertoont met de oude Veneten
van de Adriatische kust, de avonturiers van ruimte en tijd. en de Veneten van Vannes in Bretagne, het onverschrokken zeevolk en de droomverwekkers, die de onbetwistbare meesters waren van het Keltische avontuur in het land van de ondergaande zon. Corto Maltese is zonder twijfel een Kelt. En als Corto Maltese een Kelt is, komt dat doordat Hugo Pratt zichzelf nauw verbonden voelt met de bijzondere gevoeligheid van Keltische volkeren, en dat geeft hij grif toe. Hij bevestigt dat hij in zijn jeugd is beïnvloed door een bewerking van de romans van de ridders van de ronde tafel, die voor hem de weg openden naar onbekende werelden. Hij is geobsedeerd door het woud van Broceliande, de mysterieuze streek, waar niets normaal kan zijn en waar alles is onderworpen aan de beoordeling van de godheden van het oude heidendom.
Daar bevindt zich overigens ook de smeltkroes waar werkelijkheid en ver- beeldingswereld, zwart en wit, hoog en laag, goed en kwaad, worden samen- gesmolten. Broceliande biedt onderdak aan feeën en tovenaars. Viviane krijgt daar les van tovenaar Merlijn en, machtiger geworden dan hij. betovert ze hem, waardoor ze hem voor altijd verbindt aan een liefde die zijn gelijke niet kent.
Corto Maltese is echt één van de personages die thuis hoort in Broceliande. een dolende dichter, die opduikt op het ogenblik dat men het niet verwacht en die de evenementen volgens de wensen van de goden een andere richting geeft.
Bepaalde verhalen in de sage van Corto Maltese zijn, zonder zich te buigen over de Keltische mythologie, niet te doorgronden. Deze episodes vormen hedendaagse aanpassingen van een eeuwige mythe, die van de menselijke held.
de boodschapper van de goden, de drager van het licht, die andere mensen de mogelijkheid biedt door het struikgewas van het betoverde woud te trekken.
Deze rol van tussenpersoon geeft het personage een boeiende dimensie en doordat de begrippen van ruimte en tijd wegvallen, Kan het personage volledig één worden met de mythe. Corto Maltese is, als reiziger uit het verleden. als
HUGINN EN MLUNNIN
VE TWEE BEFAAMDE RAVENUIT 7E MYTHES UIT HET NOORZEN (BOOVACHAPPERD
VAN OZIN)
DRANZEL, KONING VAN 7E IERSE RAVEN
profeet van de toekomst en als persoon die altijd daar is waar de acties plaatsvinden, te vergelijken met de tovenaar Merlijn, die sluimert in een gevangenis van lucht in het hart van Broce- liande en die van tijd tot tijd wordt gewekt om hem één van zijn wonderen te laten verrichten.
In droom op een winterochtend van deze Wm en sage, die op het eerste oog weinig te maken LAN heeft met de context van Broceliande.
ontdekt men een duidelijke verwijzing MERLIN
76 TOVENAAR
naar Merlijn. Dit verhaal is, tegen de ZZ achtergrond van de eerste wereldoorlog in Engeland, in een eigentijds jasje gestoken. Het land wordt bedreigd door een Duitse invasie, en op dat moment ontwaken de feeën en tovenaars van de oude Keltische beschaving uit hun sluimer en zetten Corto Maltese aan tot actie. Buiten het Shakespeare-achtige karakter van Oberon (die ontegenzeggelijk van Keltische oorsprong is) duiken ook Morgane de fee en de oude wijsgeer Merlijn op. Puck daarentegen heeft de vorm aangenomen van een vreemde raaf, het favoriete dier uit de Keltische mythologie, waaruit men zowel de Gallische held Brâ le Béni, de Ierse godin Bobdh, als de moeder van de Arturische held Yvain kan distilleren. Was de raaf overigens niet het favo- MARIA VAN FRANKRIJK SCHRIJFT VERHALEN riete dier van Lug, de grote Pankeltische god van het licht, de ““Veelvuldige EN GEDICHTEN VOOR HET UITERST Maker”, die de zijnen redt door de kracht van zijn intelligentie?
BERAFFINCERDE HOF VAN KONING HENDRIK De eerste wereldoorlog wordt dus, net als de Trojaanse oorlog, een strijd ILÉN KONINGIN ALIÉNORA VAN AQUITAINE. tussen de goden. Aan de ene zijde staan de Keltische goden, aan de andere zijde
= de Germaanse. met voorop de Lorelei. En het “waar” is ingebed in het ware verhaal van de geschiedenis van Groot-Brittannië: het binnendringen van het eiland door de Saksen, als gevolg van het verraad van de Bretonse koning Vor- tigern, die viel voor de charmes van de Saksische Rowena. En als Corto Mal- tese in zekere zin de geest van Merlijn gestalte geeft, is een mooie Duitse spionne het evenbeeld van Rowena. De legende en de geschiedenis lopen bij de Kelten in elkaar over. Hier wordt de legende niet alleen verweven met de op zichzelf staande geschiedenis, maar hij daagt deze geschiedenis, de chronolo- gie, uit, door steeds terug te keren, dat wil zeggen, door het steeds weer actueel maken van een evenement, dat als voorbeeld kan dienen. Alleen de tussen- komst van Keltische krachten. gebundeld in het personage van Corto Maltese, zijn in staat om de herhaling van het onheil te weren. Groot-Brittannië ontkomt aan het Duitse gevaar en de Duitsers onderwerpen de goden van de oude Bre- toenen dus niet. Als Corto Maltese ontwaakt uit een, wat hij als een diepe slaap ervaart, ziet hij in zijn buurt een raaf: en deze raaf geeft het voortduren van de 76 GEDICHTEN VAN MARIA VAN Mythe aan. Zolang de Keltische goden waken over het Britse eiland. zullen de FRANKRIJK, DIE 76 "LAYEN WORDEN vrijheid en de democratie. die de oude karakteristieken vormden van de oude GENOEMD) BESCHREVEN IN 4475, ZIN Keltische gemeenschap. het fanatisme en de hegemonie. kenmerkend voor het
BEDASCERD OP BRETONSE OF
KELTISCHE CYCU agressieve Germanisme, overwinnen.
Dankzij het samengaan van de geschiedenis en de mythe is het Keltische denkbeeld nog nooit zo goed tot uitdrukking gebracht als in droom op een win- terochtend.
De achtergrond van Burleske wordt eveneens gevormd door de eerste wereldoorlog. In de strijd die de krachten van het goed en het kwaad leveren, bevindt Corto Maltese zich weer tussen de strijdende partijen. Maar hier zijn de verwijzingen in Keltische richting iets minder duidelijk, Een kermistovenaar, die op zijn manier ook een beetje profeet is, verbaast zijn publiek door zijn krankzinnige praatjes. Deze neptovenaar is evenwel de meester van de mario- netten. Hij trekt aan de touwtjes van de personages, die een symbolische bete- kenis hebben. En aan zijn zijde verheft zich een tovenares, die ogenschijnlijk al even “nep” is als de meester. Toch moeten wij ons niet vergissen. De schaduwen van Merlijn en de fee Viviane dwalen door dit komische fresco. En deze twee personages behouden al hun dubbelzinnigheid die ze ook in de legende hebben.
Waar is het goed? Waar is het kwaad? In principe weten we het niet, want Corto Maltese heeft net als elke goede Kelt die zich respecteert, de overtuiging dat er nooit een fundamenteel onderscheid kan wor- den gemaakt tussen zwart en wit, tussen dag en nacht. Maar de keuze van Hugo Pratt is duidelijk: aan één zijde de duisternis of de onderwereld, dat wil zeggen de Geallieerden. Want de komische personages die Merlijn en Viviane vertolken, lijken over te hellen naar de Duitsers. Maar dat is pure illusie, die aan het einde duidelijk wordt. Merlijn en Viviane zijn gemanipuleerd door een echte demon. die zich verschuilt achter het uiterlijk van een marionet. En het is tekenend dat één van de protago- nisten van het drama de luitenant van Trecesson is: Trecesson is één van de belangrijkste gebieden in het woud van Broce- liande. Tekenend zijn ook de personages van Melodie Gaël, de incarnatie van een tweeslachtige Viviane. of van kapitein Rothschild. belast met het onderzoek ten behoeve van de mili- taire veiligheidsdienst… De auteur heeft duidelijk gekozen voor een bondgenootschap tussen de Ierse, vernederd en dolend tus- sen twee doelen, en de Franse jood, die uiteindelijk in diskrediet is gebracht en statenloos is (laten we maar even denken aan kapi- tein Dreyfus). Zo komt de grootmoedigheid van een auteur tot uiting, die zich met respect buigt over de vluchtelingen van elk ras,
over de uitgestotenen van elk land, ongeacht de tijd. En het geheel van deze anekdote is gedompeld in de betoverende wereld van Adam de la Halle, de Franse troubadour uit de Middeleeuwen, die in zijn “Jeu de la Feuillée” op schit- terende manier de fee Morgane en alle tovenaars van Broceliande tot leven riep.
Ook daar storten we ons in een duidelijk Keltisch universum, dat zowel reëel en magisch, als grootmoedig en melancholiek is. Want wie was Melodie Gaël uiteindelijk? En wie is de luitenant van Trecesson? Alleen Corto Maltese zal op die vragen antwoord kunnen geven, maar dat zal hij nooit doen.
Concert in O mineur speelt zich elders af. Hier komen we terecht in Ier- land, maar nog steeds wel tijdens de eerste wereldoorlog. De schaduw van “de Paasopstand” in 1916 vormt de achtergrond. Ierland vecht in een Klimaat van haat en achterdocht voor vrijheid. Ook hier is de Keltische mythologie aan de orde, vooral als het gaat om het vrouwelijke personage, dat door Hugo Pratt Banshee wordt genoemd: een vrouw met een belangrijke en tweeledige rol. In de eerste plaats is ze een strijdster, zoals die in oude Ierse heldendichten ten tonele wordt gevoerd. Vervolgens is ze de fee, de habitus van de shee, dat wil zeggen, de “terp”, tumulus of dolmen, het gebied dat volgens het volksgeloof onderdak biedt aan de goden en de helden uit vervlogen tijden. Banshee brengt ongeluk aan degenen van wie ze houdt. Het drama dat zich rond haar afspeelt is daar het bewijs van en als Corto Maltese aan het eind van dit verhaal deze raadselachtige vrouw vraagt samen met hem te vertrekken, weigert ze, door zich erop te beroepen dat Ierland haar nog nodig heeft. Maar wat is de daar- achter schuilende waarheid? De wereld van Corto Maltese bestaat niet uit rond te trekken met een vrouw aan zijn zijde, maar uit het overal eenzaam ronddo- len, waarbij hij Banshee via verschillende toverformules weer kan ontmoeten.
Want het is altijd dezelfde vrouw die Corto Maltese op zijn weg tegen- komt. Zij is de goede of de kwade fee. Zij is Viviane en Morgane.
de godin van de oorlog of de liefde; de vrouw die de betovering uitspreekt, of het toverdrankje aanreikt, zoals Brangwaine in
de legende van Tristan en Isolde.
Het is dan ook duidelijk dat de Keltische mytho- logie een enorme stempel drukt op deze afleverin- gen van de sage van Corto Maltese. En dat van een discrete zinspeling tot aan het citeren van Gallische of Ierse bardengedichten. Men krijgt
de indruk dat de auteur is doordrenkt van de mythe en dat hij daarop de takken van een boom heeft geënt. waarvan het gebla- derte onophoudelijk groeit. Hugo Pratt heeft voor ons dat tijd- loze woud van Broceliande, dat voor eeuwig is verankerd in de herinnering van volkeren, herschapen.
En dat alles ademt een sfeer uit die zowel tragisch als poë- tisch is. De elementen van de sage zorgen. omdat ze perfect zijn aangepast aan onze tijd en uitstekend zijn te begrijpen door het huidige publiek, ervoor dat in eenieder van ons de grote waar- heden ontwaken. Zonder deze waarheden zou het leven één grote absurditeit zijn. Het werk van Hugo Pratt gaat het stripver- haal te boven: het vormt een gedicht, een weemoed, een enorme
schoonheid, waarin de heroïsche geest uit duistere tijden nieuw p &
leven wordt ingeblazen. ì
Volgens de legende is Merlijn inderdaad door Viviane opge- ES sloten in het woud van Broceliande. Van tijd tot tijd laat Viviane z hem vrij om de zonen van de onderdrukte en in gevaar verke-
rende Kelten te hulp te snellen. En jawel, ergens op het myste- rieuze eiland Avalon sluimert koning Arthur, bewaakt door zijn
zus, de fee Morgane. Op een dag zal hij ontwaken om de overgebleven Kel- ten, verspreid over de hele wereld. weer samen te brengen, om het grote konink- rijk waar hij van droomde weer gestalte te geven. Het koninkrijk van gerech - tigheid, broederschap en vrijheid, het koninkrijk dat niet bestaat, maar er zal komen. En Corto Maltese is dan ook niemand meer of minder dan de voor- spellende profeet van Merlijn en Arthur.
Jean MARKALE
ID ete wett <he
aa a SIDREAN an GHAIRE El “Ca. ellie frtade
du Île. Grote?
Rh of LAUG TERS ES
AI
dirt Gee ano do sene Ce LG dt
Lore La BEN. mm Obere Ea
Jally B.de Donedal
Gallyshann
7 Ende
JO 4
4 age 2 Melin Llerra Elp
Nie Porter na 9)
zE
mars Tiedla | Saa
Bant B
! Mizen HL
Ï zv
bij La
Zerg je Á albe
C.Clear
ze 7 eCintlervag Add FG N, 1
Vaney hang ij
NE: ER
ä zh oinphue bz Pel
5 van
inte
han
Lr NT 7 xe Hamtarling vod
Mr Ak
SA Ee)
ve Ï, alt teuronsay se
Pudha Mhas
ra En slott, |
doli WfPerns }Cahore Pt Vednasegrthy
an )aBroadway en, / Carnsore P*
is
242 PAAilsa Craig AG e
NT ri NC
we EDretrgem B. Z ude ma
der 852 Jeuedrtlo
Lpzmaaig ter
Dor Dundalk Bag)pe ran Brask Siaordafa op. Lambây
JBLIN |
eo [
fond =
lar ER PIL albriggart,
Calf of Man“ #
en NN
In o-mineur
. EiConcert
voor harp en nitroglycerine
Nn
EI
Dar
SN
NIn im}
an BEN
WAAR
OPGEPAST, McREA DAN 2 IKzie
DAAR IS IEMAND. EMAND.DAAR ZIJN ZE pn WEER … ELLENDE-
LINGEN! 4
nes ie U
(h
re Nl
Spend il SE
MDe all
RIJ NAAR HARPE
| MEWS, McREA
b SD 1 N
VO k ) /) d LE
DEE EE
Men: EE
ms 4) \ \
eeen
= KOMT EEN TRUCK, MET AUKILARIES ;
| DAARHEEN, O'BRIEN... EEN VAN ONZE) Let GOED OP,
PANTSERWAGENS STAA BRADT … DIE VAN IN BRAND, W// 8 DE 1.R.A. MOETEN id
IN DE BUURT ZITTEN... LET OP
DE RAMEN.
WE KUNNEN NIETS MEER DOEN £ VOOR DE BEMANNING, DIE ZIJN
LEVEND GEROOSTERD..,
GEZIEN...
HOPELIJK GAAT HET GOED,
ZEG, PATRICK. DAT IS ER EEN VAN
HEN. TEGEN DE MUUR, JIJ IK HEB HIER NIKS MEE
TE MAKEN, IK KWAM OP HET GELUID VAN DE
EXPLOSIE AF
GC l 4 fl TREK
KALM AAN, SOLDAAT,
JE NIEUWS- } EN HAAL DAT GIERIGHEID 4 à | IRONISCHJE LACHJE KOMT JE DUUR (#
le Wz JE TANDEN IN
4 dn MO)
LAAT DAT GE- WEER ZAKKEN,
O'HARA,
MAJOOR
Ï O'SULLIVAN
Ee EN TU
HMMM... CORTO MALTESE, HMMM. LA VALETTA
MALTA, HMM … WOÓN- Y ACHTIG TE ANTIGUA …
HMM. WEL WAT VER
E Van HUIS,
Pan ed
HMMM... GOED... IK BEN BEREID U TE GELOVEN. Ul HEBT GELUK GE- HAD... U HAD VANNACHT KUNNEN STERVEN
SS NN
kos
HMM. TJA U HEBT : IEMAND GEZIEN,
fla NERO ADERSTEL 2 IK,
ONMOGELIJK. IK HEB DE DATUM VAN MIJN DOOD NOG NIET VASTGESTELD,
GOED, MAJOOR Ö' SULLIVAN. TOCH JAMMER
DAT WE DIE ZEEMAN NIET DOOR ZIJN HOOFD ian GESCHO-
OAD ZAR aen
NI @
es AN
PATRICK FINNIUCAN iuês 1917
VIANA
nes ig A
WAT ZOEK JIJ IN IERLAND ?
IK ZAL 'M VINDEN OP DE DAG DAT IK EEN MEISJE TEGENKOM DAT AAN DE OEVER VAN EEN RIVIER ZIT TE
HUILEN … SINN FEIN. WIJ
…— ALLEEN …
SINN FEIN... WIJ ALLEEN, WELKOM N IERLAND, CORTO
MALTESE,
en
HIJ IS TWEE MAANDEN GELEDEN GEFUSILLEERD DOOR DE AUKILIARIES VAN O'SULLIVAN, PAT FINNUCAN WAS VOOR ONS HET SYMBOOL VAN DE IERSE
REVOLUTIE … MAAR LATEN WE GAAN
ZOALS OVERAL, HEB JE OOK BIJ ONS VAN DIE HUURSOLDA- TEN DIE DOOR DE ENGELSEN WORDEN BETAALD, O'SULLI- ‘ VAN IS ER EEN VAN, DE AN- DEREN ZIJN BRITSE EX-
WIE IS DE HUIDIGE LEIDER VAN DE SINN FEIN ?
DE GOUDEN KOOKPOT VAN DE LEPRE -
HOE WOU JE DIE VINDEN 7
TP
eli
OGAN, ALS JE WILT, WE HEB- EEN TWEE WEKEN GE- PÄ
LEDEN JE BOOD- SCHAP_ÓNT-
VANGEN.
NA DE PAASOPSTAND VAN 1916 IN DUBLIN, ONDER AANVOE- ! RING VAN PADRAIC PEARSE, DAT WEET JE, BRAK DE EENHEID ONDER DE OPSTANDELINGEN … ALLEEN PAT FINNUGAN WIST ZE BIJEEN TE HOUDEN EN EEN REVOLUTIONAIR ELAN >
TE GEVEN AAN WAT EEN GEWONE OPSTAND WAS. ZIJN DOOD BRACHT ONS Gt di
DICHTER TOT ELKAAR,
{ EN WAAR KOMEN DIE il î AUXILIARIES VAN MAJOOR
| ni O'SULLIVAN VANDAAN 7
IN
MIN a eld ON,Hz 17 4 De, B WS pe We
CTB SEAN FINNUCAN, PATS ZN B BROER WE GAAN NAAR g AN HEM TOE DAAR IS
ZIJN HUIS,
A
Near
19
WELKOM ,
D! UD CORTO
HOREN IS ER sf Nu NG NL MALTESE,
FEEST, IS ER „elf NWA! if \
SOMS IEMAND
DOE NIET ZO SARCASTISCH, CORTO MALTESE, WIJ HEBBEN DEZE BIJEENKOMSTEN
| NODIG... ZO HOUDEN WE ONZE TRADITIES N IN STAND,
JONGENS, DIT IS CORTO MALTESE, VRIEND VAN PAT FINNUCAN EN VAN SINN FEIN.
DE LAATSTE WAPENAFLEVERING HEBBEN WE AAN HEM TE DANKEN. KOM, CORTO/
7 TD
S GAAN JULLIE HEM 4 RWE. TJA, DAAR MOET IK HET OOK MET JE
HETSEAN? SON ON Se VEREEN VANGEN WORDT , (A | / NET ZOREDDEN AR? ALS PAT (44 i NEENU GELGr KE NIET ‘MOMENT eZ | HET JUISTE r GEHOUDEN. WE
B, MOETEN HEM
20
VANDAAG Ben iK
® EEN EVERzZ WIJN...
IK BEN KONING, Te wl) NN if
EN ONVERWinNELiJtg- IN
MIJN LIED En MIJN Woor?
ZORGDEN VROEGER Moog DE STEMMING
OP DE BIJEEN- KOMSTEN.
ORLIJK
IK Hap cl she BEN
WIE ZINGT DE VROUW VAN PAT GELAAT. VAND EEN zwar
DAAR 7 FINNUCAN... BANSHEE O'DANANN
WELKOM, CORTO MALTESE … IK HERKENDE JE GISTER- AVOND NIET, PAT HEEFT
ME VEEL OVER JE VER- TELD Nn ZIJN
JA … MAAR IK WIST NIET DAT PAT FINNUCAN
GETROUWD
IK WiL MAAR EÉN DING HEM WREKEN /
DAARVOOR BEN IK OOK GEBLEVEN,
DIE VROUWEN 215 1E
MijN STEM KLONK
ERNST/G EN &
HET SPIJT ME ERG … ALS JE OOIT OM dl VERLEGEN
ER IS HIER GEEN PLAATS VOOR VERRADERS
GOED, TOT JIJ DIE DOOR ENGELAND
BINNENKWAM., L_ WORDEN BETAALD /
| 4 HIJ HEEFT PAT VERMOORD...
EP HIJ. WAAROM DOOD JE DIE SCHOFT NIET 2
DE EERSTE DIE ZICH BEWEEGT, KAN TIM BRENNAN GEZELSCHAP GAAN HOUDEN … VAN- $ AVOND WORDT HIJ BIJ GREEN BRIDGE OPGE- _ *
je HANGEN. HEE!
NOG STEEDS IN HET LAND,
ZEEMAN 7
to ho
HOORDEN JULLIE DAT 7. TIM BRENNAN WORDT VAN-f | we MOETEN EEN NIEUWE AVOND OPGEHANGEN... WE MOETEN DE IRA. VAN AANVALSSTRATEGIE BE-
WAARSCHUWEN … OGAN, JIJ VALT DENKEN... DE ENGELSEN
YH HEBBEN HUN TRUCKS
/ MET METALEN NETTEN
AFGESCHERMD,
OGAN, KIJK, IK HEB HIER HAKEN VOOR DE HAALENVANGST...
BEVESTIG ZE AAN JE BOMMEN, DAN BLIJVEN DIE AAN DE
TRUCKS HANGEN
DA'S EEN GOEIE OPLOSSING. GA NU,
OGAN /
NIN
AnGOED... JIJ MOET NU OOK GAAN, CORTO... NEEM DIE IS VAN ONZE SCHUIL- NU DEZE SLEUTEL MEE! PLAATS BIJ DE HAVEN.
IEN BLIJF DAAR TOT ALLES KLAAR IS VOOR JE VERTREK...
BANSHEE GAAT MET
JA... DE BANSHEES VOORSPELLEN
ONHEIL …
DE BOMMEN EN DYNAMIETSTAVEN DIE WIJ en DAAROP
TOT ZIENS, CORTO.
EN ALS WE ELKAAR NIET MEER TERUG- ZIEN, VEEL GELUK /
… EN BEDANKT/
„VOOR WIE HEN TEGENKOMT, ZEKER ALS DAT GEBEURT OP EEN
TOT GAUW, CORTO
MALTESE /BRUG OVER EEN BEEKJE
ALLEEN VOOR DE ENGELSEN.
“| VOOR DE ENGELSEN EN VOOR De | | IK STOND TUSSEN 5 5 LACE VERRADERS VAN VOLK EN REVO-[ | CEE DEN ee Er RE DOL OP O'SÛLLI-
LUTIE.. ZOALS O'SULLIVAN … Ae EE P fi VAN, TOEN BEGON
N L DN:
EN O'SULLIVAN GOEDE VRIEN- TOTDAT sE ES VEgkocHT Hiv
DEN, MAAR TOEN … krens 5 p D ZICH AAN DE
HUWELIJK ES : ENGELSEN …
MISSCHIEN, MAAR LATER BEGON IK ME ECHT TÉ HECHTEN AAN PAT JIJ BENT TROUWENS WEL SNEL VAN BEGRID
HÈ, CORTO 4
MALTESE 7
DAT WAS NIET ZOMOEILIJK. EN NU IK ALS KLAAGMUUR HEB
GEDIEND, WAT ZIJN JE PLANNEN 7
GOED, IK HEB WAT MEER GEPRAAT DAN ANDERS IK SNAP HET, JIJ | JA... LUISTER, JEANNE D'ARC, WE
MAAR OVERKOMT JOU DAT NOOIT, SUPERMAN 7 Cil | BENT EENOUDE | WORDEN GEVOLGD DOOR EEN
| | HOND DIE ZIJN ENGELSE AGENT... WE KUNNEN 7 re | WONDENLIKTIN / BETER DWARS DOOR DE VELDEN
JAWEL,, MAAR 5 EENZAAM- GAAN. DAN DENKT HIJ
DAT IS LANG HEID, DAT WE EEN VERLIEFD
GELEDEN STEL ZIJN...
HEE, JULLIE Cms BEN JIJ NIET BANSHEE
teld | â O'DANANN, MEISJE 7
JA... MOIRA O'DANANN JOU MOETEN ZE HEBBEN OP HET COMMANDO... JIJ BENT GISTE-
REN GEZIEN BIJ EEN IN
S K PANTSER
WAT DENK JE DAT ZE MET ONS DAT IS ZO... MAAR HET DOET JE TOCH WAT ALS ER GEDAAN HADDEN 7. NA ONS
GEFOLTERD TE HEBBEN OM TE WETEN TE KOMEN WAAR DE LEDEN
VAN DE LRA, )
ZITTEN 2NL OM DUBLIN CASTLE IN TE KOMEN EN O' SULLI-
VAN EEN BEZOEKJE
TE BRENGEN /O'ROURKE, GA MAJOOR O'SULLIVAN HALEN /
IEMAND GEDOOD WORDT / DIE DAAR NIET OP REKENT.…. IK HEB
EEN IDEE /
GEEN MENS DIE ME ZO HERKENT...
EN NU GAAN WE WAT REKENIN-
WAARSCHUWEN DAT ONZE PLANNEN ENIGSZINS ZIJN GE- WIJZIGD..… IK ZORG
DAT JE OVER 'N DAG OF TWEE VAN
ME HOORT...
EN LATEN WE NUGE- NIETEN VAN
HET LAND-
GOED... JA. OP WEG NAAR GREEN BRIDGE.
U HEBT ZE GEVANGEN GENOMEN … ALLEMAAL
‚MOOI, COMPLIMEN- 577 TEN. TOT ZIENS,
LUITENANT, ISN
U HEBT ME LATEN
MAJOOR O'SULLIVAN /
„TOEN HIJ MET Z'N GROEP ONS KONVOOI OP DE WEG NAAR GREEN BRIDGE
AANVIEL
QD GREEN BRIDGE, NEE MAAR HET
KONVOOI DAT TIM
BRENNAN BEGE- LEIDDE NAAR ZIJN. |f
EXECUTIE VAN
VANAVOND 7
SCHITTERENDE ACTIE …
JA. M'N BESTE MAJOOR.., ER IS BELANGRIJK NIEUWS, HERINNERT U ZICH DE OPSTAN- DELING SEAMAS O'HOGAIN BIJGENAAMD OGAN 7, WEL,
DIE IS OMGEKOMEN
JA... ALLEEN WAREN TIM BRENNAN EN ZIJN À ESCORTE VERVANGEN
DOOR STROPOPPEN ONZE SCHUTTERS HEBBEN EN
DE Be VAN 0" HOGAIN WEGGEMAAID,
Al
5 5 me
a Á
WIJ DACHTEN AL JA, EEN FRAAIE ACTIE,
PROFICIAT, KOLONEL DANKZIJ DEGENE DIE DE KEE VAT OPSTANDELINGEN HEEFT
MEEGEDEELD DAT WIJ NAAR GREEN BRIDGE
GINGEN
VAN DEZE LAATSTE ACTIE
… DIE ONZE TROEPEN- BEWEGINGEN KENT,
HET COMMANDO VAN DE 1.RA, INLICHT-
TE EN ONS 70 ZWARE VERLIEZEN TOEBRACHT...
WISTEN ALLEEN JIJ EN IK.
EN AANGEZIEN IK HET NIET BEN... KAN ALLEEN JIJ HET
ZIJN... O'SULLIVAN /
HMMM... HEB JE HIER IETS
IK VERDACHT JE, OP TE ZEGGEN,
DUS GAF IK JE VALSE EN / O'SULLIVAN 7
INFORMATIE... EN ZO B
ZIJN JE KAMERADEN IN DE VAL GELOPEN. JE VRIEND TIM BRENNAN IS AL GEËXECUTEERD... HIER,
IN HET GEHEIM...
JA... HET SPIJT ME DAT IK DE IERSE REVOLUTIE
MAAR ÉÉN LEVEN TE GEVEN HEB …
DAT IS MAJOOR MAAR WAT
O' SULLIVAN 5 IS ER DAN AAN
DE HAND 7
LAAT JE GEWEER ZAKKEN …
OF MISSCHIEN IS HET IN DIT GEVAL
DAT WAS MAJOOR CORRECTER HEM TE OMSCHRIJVEN
O'SULLIVAN, MAAR ALS EEN DAPPERE AGENT VAN DE IRA.
HET WAS OOK EEN en ee de
VE HELD... 9/ é
SAADER ee WEGHALEN, SERGEANT,
HEE... WACHT 'NS/
IK HEB JOU NOG NOOIT GEZIEN
HIER,
SERGEANTJULLIE AUKILIARIES ZIJN VREEMDE SNOESHANEN. JUL-
LIE HEBBEN ZELFS DYNAMIET OP JE KANTOREN …, HEEL
ONVERANT WOORDELIJK,,,
Dl igg, / GAAT JE NIETS AAN, MAC. DE KOLONEL EN DE RO OWL WENSEN NIET GESTOORD TE WORDEN,
Te Ì Ze LAAT NIEMAND BINNEN,
es me. OO} MET WAT VOOR SMOES ze DIE OOK AAN-
ZIEZO... ZONDER
WROEGING … HÈ, JON-GENS 7. DENK MAAR
AAN ALLEN DIE JUL-
LIE TOT NU TOE a HEBBEN KOUD-
EN GEMAAKT.
WAT DENK JE 7 SLECHT, WE HEBBEN OGAN EN ELF DAPPERE KERELS VER-
WAT JIJ DEED IS VERTEL ME OVER DE VAN GROOT BELANG, / AFFAIRE FINNUCAN- |
MAAR HET MAAKT O'SULLIVAN, ONZE VERLIEZEN
NIET ONGEDAAN,
PAT FINNUCAN …
N
ALLES IS JA... JIJ MAG HET ZEKER TRIEST EN WETEN … MAAR
HET IS ZO'N TRIEST ROT- VERHAAL.
IK KAN ER NIET Bij... IK SNAP HET NIET, PAT „IN EEN IERSE
FINNUCAN HEEFT REPUBLIEK,
ALTIJD TEGEN DE ENGELSEN GEVOCHTEN,
HIJ GELOOFDE
MAAR VOOR ALLE REVOLUTIONAIRE GROE- LS ZE ER OOIT ACHTER PEN WAS PAT DE NATIONALE HEE ete re Ed Dr HIJ
OOL V
STRIJD TEGEN EEN VERRADER WAS, DE ENGELSE
KROON.
„HEM TE ELIMINEREN EN TE DOEN O'SULLIVAN HEEFT ALSOF HIJ DOOR DE ENGELSEN WAS DAT OPGEKNAPT GEFUSILLEERD. WE MAAKTEN, KORTOM, TOEN KOLONEL
VAN EEN VERRADER.. EEN NATIO- KING NAAR ENGELAND
NALE bd MOEST,
ee pg
0
GOED DAN! DE WARE VERRADER IN HET HELE SPEL WAS MIJN BROER
IK ONTDEKTE ZELF DAT HIJ CON- TACT HAD MET DE ENGELSE KOLO- NEL KING. EN IK WAARSCHUWDE ONZE AGENT O'SULLIVAN, DIE IN HET ENGELSE COMMANDO OP
DUBLIN CASTLE WAS GEÏNFILTREERD
HIJ GELOOFDE NOG MEER IN HET ENGELSE GOUD. DOOR HEM ZIJN ALLE REVOLUTIONAIRE LEIDERS VAN DE PAASOPSTAND VAN 1916 DIE WIS-
TEN TE VLUCHTEN, AANGEHOUDEN EN GEFUSILLEERD,
„WAS ONZE BEVRIJDINGSBEWEGING INGESTORT … DE OFFERS VAN ONS VOLK MOCHTEN NIET VERGEEFS
SINDSDIEN WERD O'SULLIVAN GEHAAT DOOR ZIJN MEDEBURGERS EN VERDACHT DOOR DE ENGELSEN,
DE WARE HELD IS O'SULLIVAN / MAAR DAT MAG GEEN MENS
OOIT WETEN.
(N \ KN
‚HET IERSE VOLK EN DE SINN FEIN MOETEN EEN MARTELAAR HEBBEN „IEMAND DIE TOT VOORBEELD STREKT, OM DOOR TE KUNNEN STRIJDEN TOT DE ALGEHELE BEVRIJDING … HET IMAGO VAN PAT FINNUCAN MOET ONAANGE-
TAST BLIJVEN, VOOR DE GESCHIEDENIS ZAL S
oe
… KOLONEL KING … DIE 1 ad
JIJ HEBT GEDOOD … EN ä
MOGELIJK VERMOEDDE DA OGAN OOK LETS, MAAR HIJ
HZ VIEL IN DE HINDERLAAG DIE KOLONEL KING VOOR HEM HAD GELEGD BIJ GREEN BRIDGE …
MAAR VERDER NIEMAND, ZELFS BANSHEE, ZIJN
VROUW NIET... IK MOET NU GAAN, VAARWEL, CORTO.
JE VINDT BANSHEE OP HET STRAND.
LUISTER... DAT LIJKT WEL MUZIEK. DEZELFDE MUZIEK DIE DE BARD- TOVENAAR MERLIJN HOORDE, TOEN HIJ MET MORGAN-
Rn, LE- FEE OP ZOEK WAS NAAR zj HET BETOVERDE ZWAARD,
„EN DIE MUZIEK INSPIREERDE KONING FINN VAN DE FIANNA TOT HET MAKEN VA A
EEN HARP,,
„DE WIND SPEELT DOOR DE BEENDEREN
VAN DAT Ss
ie ON
Zie JE, We
NET EEN HARP, DAT KARKAS DE HARP VAN IERLAND, IERLAND...
MIJN GOD, WAT PRAAT IK TOCH EEN ONZIN,
IK HEET BANSHEE, WEET JE NOGZ IK BRENG
ONGELUK …
DAT HEB IK BEIDE MANNEN VAN WIE IK HIELD, GEBRACHT.
MET JOU MAG IK DAT NIET
ei BEE ENDIEN
1 ONS ALLE
MAAL NODIG,
eas
|
2 D'IRLANDE dek
Î 5
wrchy PWS
f. Berdsey
lk derde ord Zh
idd
„heFreher ig dl
\ hyiel gb Chelfn orePr
ke iN |
LE PEREN
. nt À Ns ebravert == Greer di da. ä'
Chai Sn otanp
pEl z 9 Hincliesen
tLundy) Morte PIG RE Den
Barnstaple B. Brdgemgatero}Glaonbrchip iron dal
De horse
Byliewer Ure\ er lasún
4 ROPg
Á ati ZI, pe, Pam &fgastBourn
K IEN | a we Beachy
kr nch, Er A Hoed!
; ais mss Kl
ler gmrnorthe Sd mode Niet Bushel Lffao Bay — Hortland GD
5 Bill of Portland ES ‘ ä
p t.d'Aurt 9
19 Wived DA,
| Ü „Guernesey
cerne 1 Merm
Droom
op een winterochtend
JE KUNT ER HET BESTE 'S MORGENS VROEG HEEN:
GAAN, VANUIT AMESBURY, WILTSHIRE. HET LIGT TUSSEN DE ASAA EN DE A 503, TEMIDDEN VAN EEN ZEE VAN GRAS ONDER KRASSENDE RAVEN EN EEN STEUNENDE WIND. SINDS 4000 JAAR LIGT STONEHENGE DAAR EENTAAM INDE GESCHIEDENIS EN IN DE GROTE UAKTE VAN SALISBURY…
ij 1
4iradf
fl sin.
NU
ZN
…STONEHENGE, EEN OUDE NAAM IN DE GEOGRAFIE VAN DE MAGIE EN DE LEGENDE
Knip
VOOK 5 cn jnif zl
/ f
IE 1,
Ì
ERE el
NlIJ sl N=: zi
Hi .GOED! MAAR NEEM
JIJ DAN JE WARE
GEDAANTE AAN,
WAT IS MIJN
WARE GEDAANTE 7… IK WEET HET NIET MEER!
DE LAATSTE KEER DAT IK JE ZAG, ZOO JAAR GELEDEN, WAS IN HALLO- WEENNACHT BIJ JE VRIEND THUIS.
DE SCHRIJVER UIT STRATFORD-ON- AVON, VLAK VOOR ZIJN DOOD, MAAR
WE ZIJN HIER NIET OM HET VERLE- DEN OP TE HALEN. HET GAAT OM
EEN ERNSTIGE ZAAK, EEN GROOT GEVAAR BEDREIGT ONS
GOED DAN, OBERON … WAT IS ER NU WEER
AAN DE HAND IN ENGELAND 7
ER LIGT EEN DUITSE ONDERZEEËR TE WACHTEN VOOR TINTAGEL OM DE GE- ALLIEERDE STAF DIE BIJEENKOMT IN
HET OUDE KASTEEL VAN KONING ARTHUR
_ TE ELIMINEREN.
\\ MAAR OBERON. DAT IS ONZE
ZORG TOCH NIETONZE ZORG NIET 7, SNAP JE DAN NIET DAT MÈT
DE DUITSERS OOK HUN TROLLEN, HUN DWERGEN 9} NIG LUNGEN, DE DRAKEN, DE FEEËN VAN
4 HET VASTELAND EN UIT HET
ZWARTE WOUD MEEKOMEN 7 WE VERKEREN IN GEVAAR. ALLE ELFEN
EN FEEËN VAN ENGE- LAND ZULLEN ZICH
0 MOETEN VER-
JE HEBT GELIJK, OBERON. __ Nh 435 WIE ROEPT MIJ NAAR
MAAR MISSCHIEN KAN _W 4 mn … STONEHENGE?
MORGAN-LE-FÉE ONS if
HELPEN HET KLEINE a î VOLK OP TE
ROEPEN DAT IS ZO.
ORGAN-LE- FEE/
\
WEEEN SOMS … PUCK EN OBERON 7
JA, MORGAN JE KUNT JE NIET ALTIJD BLIJVEN SCHUIL- Bi, ONEE!.., DAN KOMEN OOK HUN ELFEN EN HOUDEN OP JE BETOVERDE EILAND AVALON, DE ; DE NIBELUNGENFEEEN MEE EN DE
DUITSERS ZULLEN SPOEDIG Ef on Gm VALKYREN AL DIE AGRESSIEVE
ENGELAND DWINGELANDEN IK KAN ZE
AANVALLEN, 5 ï p NIET UITSTAAN
JA, EN LORELEY, DE 14 ZWIJG, PLAAG-
WATERNIMF VAN DE GEEST / OF JE VER-
RIJN, DIE MOET LIEST JE HORENS IN
ERG MOOI DE LAATSTE DORRE
BLAADJES VAN DE BLACKBERRIES, DIT IS
EEN ERNSTIGE ZAAK … WE HEBBEN AL EEN
KEER EEN INVAL VAN ZE MOETEN VERDUREN EN
ONS HIER IN WEST- BRITTANNIË MOETEN
TERUGTREKKEN,
EN AAN HUN VOOR- VADEREN DE SAKSEN ESSEX, KENT, SUSSEX EN HET EILAND WIGHT MOE-
TEN AFSTAAN
ZO GEMAKKELIJK ZAL DAT NIET GAAN,
BERON. EEN AANTAL VAN ONS SLAAPT NOU TOT DE LENTE. MAAR ER IS IEMAND DIE
ONS ZAL HELPEN,
HIJ WAS ERBIJ TOEN DE EERSTE SAKSEN DE ENGELSE KUSTEN BETRADEN EN KONING Á ARTHUR VOLGDE ZIJN
RAAD OP IN DE OORLOG, MAAR SINDSDIEN ZIJN VIJFTIEN EEUWEN
VERSTREKEN EN,
©
MERLIJN, MYRDDIN, MERLIJN „ONTWAAK Ul
JE LANGE SLAAP /
\ \ N
MAAR NU GAAT HET ANDERS, WE ZULLEN KELTISCH BRITTANNIË NIET VERLIEZEN.
WE MOETEN ALLEMAAL SAMENKOMEN OM DE BEZETTERS TE VERJAGEN:
DE KORRIGANS UIT BRETAGNE, DE LEPRE- CHAUNS UIT WALES EN
‚ ALLE TOVENAARS,
\ FEEËN EN HEKSEN É5
UIT SCHOTLAND.
MERLIJN SLAAPT NOG IN HET WOUD VAN BROCELTANDE, IN DE MORBIHAN, IN BRETAGNE, DOOR EEN BETOVERING VAN VIVIANE,
8 EEN LEERLINGE VAN ME
O JA... IK WEET NOG HOE GEK HIJ OP VIVIANE WAS … MAAR IK MOET HEM
NU OPROEPEN.
|E WAAGT
HET MIJ
UIT MIJN €
DROMEN TE
HALEN 7
EEN NIEUWE SAKSISCHE INVASIE 2 DAN … HEB JE EEN NIEUWE KONING ARTHUR NODIG, EN MET HEM AL DE BESTE RIDDERS VAN DE RONDE TAFEL, EN EEN GROOT LEGER VAN
ROMEINSE BOND- GENOTEN
„EEN VERBOND MET TWEE SAKSISCHE BROERS, HENGEST EN HORSA, EN BE- LOOFDE HUN GROND IN ENGELAND, ALS ZIJ DE VIJAND ZOUDEN VERJAGEN, DAT DEDEN ZE, VORTIGERN TROUWDE MET DE ZUSTER VAN DEZE TWEE
BROERS, DE MOOIE ROWENA
DAT KAN NIET, VANWEGE EEN BE- TOVERING MOET KONING ARTHUR ZO EEUWEN SLAPEN... EN ER ZIJN ER PAS 15 VERSTREKEN .…
HELAAS, OBERON KUN JE DAN GEEN RESPECT OPBREN- GEN VOOR EEN VER-
DRIET VAN ZOVEEL
MAAR EEN PAAR JAAR LATER LIET HENGEST ANDERE SAKSEN KOMEN EN NAM VORTIGERNS PLAATS IN, TOEN KOZEN DE ANDERE BRITSE VORSTEN
JOUW VERDRIET VALT IN HET NIET BIJ DE RAMP DIE ENGELAND DREIGT TE TREFFEN,
EEN NIEUWE SAKSISCHE INVASIE … WE HEBBEN JE RAAD
WACHT... IK LUISTER NAAR DE NA HET VERTREK VAN DE ROMEINEN SLOOT EEN / ENGELSE KONING,
VORTIGERN
… BIJ MOUNT BADON, NIET VER VAN HIER, OM DEZE NIEUWE AANVAL TE STUITEN, ZOU
EEN NIEUWE KONING NODIG ZIJN, MORGAN, JIJ WEET WAAR DE KONING ZICH SCHUIL HOUDT, ROEP
KONING ARTHUR TOT HUN OPPERAANVOERDER EN BRACH- TEN DE SAKSISCHE INVAL TOT STAAN,
HOE ZIT DAT 7
EEN FEEËN- GESCHIEDENIS 7
VERDOMME, PUCK / WAT EEN VRAAG / NATUURLIJK IS HET EEN GESCHIEDENIS! ALLES IS HIER EEN GESCHIEDENIS / MAAR DE DUITSE ONDERZEEER IS EEN FEIT, DAT DE GEALLIEERDE STAF IN GEVAAR VERKEERT, IS EEN FEIT, EN DAT ONZE MOOIE TRADITIES VERGETEN DREIGEN TE WORDEN, IS
OOK EEN FEIT,
gE MOETEN WE MOETEN MAAR EG IS ER GEEN,
T No, A LEMAND VI En /
on k Der EEn SLAPEN IN DE
sd a ij JA... MAAR HET HUN ROES UIT KAZERNES
MOET 'N GEWONE NA HET BIER-
STERVELING ZIJN... GELAG VAN
LATEN WE EEN GISTEZEN..
SOLDAAT WAAR- bi ER IS ®
NIEMAND...
JA, TOCH WEL... DIE SLAPENDE,
WIE MET OPEN OGEN DROOMT IS GEVAARLIJK „HOE DAN OOK, HIJ IS DE ENIGE DIE WE ___GOED DAN... VANAF NU IS WANT HIJ WEET NIET WANNEER ZIJN DROOM A | BIJDE HAND HEBBEN. WE ZULLEN HEM HIJ DE BEWAKER VAN ONZE
AFGELOPEN IS, ï NIET MEER DAN DRIE KEER KUNNEN MAGISCHE WERELD.
Den HELPEN, ZOALS IN DE FABELS st PUCK, WEK HEM UIT ZIJN
LEN en a HALFSLAAP,
Wa: EZ { 2 ZZ
S=
WU
3
Auf
a /
EI De 5
STONEHENGE 7... WAT DOE IK IN STONEHENGE 7. MIS- Wk SCHIEN BEN IK HIERHEEN GEGAAN NADAT IK GISTER- AVOND IN THE GEORGE IN AMESBURY ZOVEEL
GEDRONKEN HAD,
KROAK … KROAK … IK HEET PUCK, MAAR OOK
ROBIN GOODFELLOW KROAK … KROAK …
HET WAS DE BEDOELING, MAAR OP HET LAATST...
KON IK HET TOCH NIET...
IK BEN ALS JIJ ER NIET W KEEN LAS UJERNIET WAS
GOD.
KAPO BP GEWEEST, MOOIE RAAF, MEA WAS IK DOODGEVROREN.
EN ONTZETTEND STOM VAN ME OM BUITEN TE
GAAN SLAPEN
PRACHTIG, IK BEN NIET ALLEEN STOM MAAR OOK GEK. ALS IK RAVEN BEGIN
TE VERSTAAN, WORDT HET HOOG TIJD DAT IK STOP MET DRINKEN EN EEN
GOEIE DOKTER OPZOEK.
NIET DOEN/,. NIET BEWEGEN /
HEEL... HEBT U U HEBT DAAR EEN LELIJKE
GESCHOTEN WOND. GING HET GEWEER
PER ONGELUK AF 7 4
vl Ale
IK WAS WEER EENS LAFF, HET SPIJT ME DAT IK U
HIERIN BETREK, ZEEMAN,
EQ VALT NIET VEEL TE MAAR „LUISTER. IK HEB MIJN LAND EN DE REPUTATIE
DOEN. EN ALS ER EEN IK HEB EEN AAN- VAN MIJN FAMILIE TE GRABBEL GE-
ANDERE OPLOSSING TAL FOUTEN GE- GOOID., MOEILIJK
WAS GEWEEST, HAD MAAKT IN MIJN WAAROM VER- TE BEGRIJPEN,
IK NIET VOOR DE LEVEN, ONDER TELT U ME DIT HÈ 2
ANDERE DAT IK ALLEMAAL 2
DOOD GEKOZEN... VERLIEFD WAS OP MIJN VROUW. EN DINGEN HEB GEDAAN DIE NIET DOOR DE BEUGEL KUN- NEN. IK BEN LAAG GEVAL-
LEN, M'N
WIE WEET... MISSCHIEN OMDAT IK DOOD- U TE REHA - JA MIJN VROUW, ROWENA, IS EEN DUITSE GA. MISSCHIEN OMDAT IK ALS KIND BILITEREN 7 SPIONNE … EEN SCHOONHEID … MAAR LEVENS- HIER, IN STONEHENGE KWAM SPELEN GEVAARLIJK. WAARSCHUW HET LEGER.
TOEN IK NOG NIKS OP M'N GEWETEN EEN DUITSE ONDERZEEER ZAL DE HAD... MISSCHIEN OOK OMDAT IK ER: GEALLIEERDE STAF AANVALLEN OP
BEHOEFTE AAN HEB ME, TE / KING ARTHUR CASTLE IN TINTAGEL …
REHABILITEREN PAK M'N WAGEN.,.RIJD SNEL
| NAAR TINTAGEL.…. ER LIGT Is
DAAR EEN SLEPER TE WACHTEN … HEE, WAT EEN MOOIE RAAF.
DIE WACHT OOK …
EEN 2 Ee
NEE... DOE WAT IK U ZEG. Á ae, ah eeN zis
ER IS GEEN MINUUT TE VERLIEZEN RIJD SNEL NAAR TINTAGEL VOORDAT
HET TE LAAT IS HELP ME.
VERROER JE NIET, ZEEMAN ?
a
rel,
EEN MAJOOR UIT HET SMERIG ZAAKJES, ZEEMAN
RN LEGER, DOOD 7… JIJ î / STIL JIJ / WACHT KOM DAT MAAR EENS UIT -
DETH) GAAT MEE, ZEEMAN … EVEN... MAJOOR lenea ce Her
WIE IS DIE MAJOOR, VORTIGERN WELSH
TOM 7 <N/ VAN DE "DUKE OF gee
CORNWALL'S p LIGHT
INFANTRY TINTAGEL *
IK AEB ER NIETS MEE TE
MAKEN... IK HEB GEEN TIJDS z MIST... WAA
TÉ VERLIEZEN … EA Ä EE E ds k KOMT DIE VAN. DAAN 7 IK ZIE
NIET SCHIETEN... STRAKS MAKEN ELLENDIGE MIST … IK ZIE AL WE ELKAAR NOG AF IN DIE 2 UREN NIETS MEER
Tee en
KALM. © JE HEBT GELIJK, HENGEST DE KUST JA HOOR, DAAR IS HET,
OVER \ WORDT AL WEER ZICHTBAAR GELUK- er EN OOK HET GELE LICHT ONZE BESTE EEN PAAR KIA IS HET DONKER, ZE ZIEN ONS í ROWENA WACHT OP DE AGENT IN
MINUTEN | NIET, WE ZOUDEN VLAKBIJ HET KAS- b ENGELAND /
TREKT TEL STEN a Ek
ZOUDEN DE ENGELSEN NU DOOR HEBBEN DAT DE DOOD VAN DE FIELD- MARSHALL
VORIG JAAR ZE KUNNEN ONZE ROGER EEN VROUW / ZUSTER ROWENA TOCH
Ee NIET VERDENKEN, ALS
Á VROUW VÀN ÉEN
ADELLIJK
PARLEMENTSLID.
JA... MAAR ONZE ZWAGER IS VOLGENS MIJ NIET ZO GELIEFD
BIJ ZIJN MENSEN … HET IS EEN VERMOEID MAN. HIJ ZAL ONS NIET LANG MEER
VAN NUT ZIJN
HENGEST, HORSA BROERS
me
IK OOK. MIJN GOD, | HEEL GOED... MAMA ROWENA,WE HEBBEN IETS
WAT ZOU IK GRAAG IS ALTIJD MAAR VOOR JE. DE KAISER IN DUITSLAND ZIJN, DRUK MET HAAR / STUURT JE HET IJZEREN
HOE IS HET MET GERANIUMS EN / KRUIS MET FRANJE, MOEDER 7,,, EN PAPA HEEFT EEN BRILJANTEN EN DEGENSVADER 7 INTRAVENEUZE \ VOOR JE DIENSTEN,
JECTIE VOOR CANA- ‚A KOM HIER,
RIS UITGEWERKT... EN HIJ
HEEFT ZIJN SCHILLER … HIJ BLIJFT EEN ROMAN-
MAAK DE BOOT GEREED, LUITENANT.
EN HOUD U SCHUIL ACHTER DIT FJORD pONDER HET KASTEEL,
LIEVE ZUS, IK HEB HET GEVOEL ALSOF WE
ELKAAR IN GEEN EEUWEN GEZIEN
HEBBEN,
IK BEN GEROERD...
MAAR HIERNA ”
MOETEN WE HOEZO % VORTIGERN | HIJ IS TOCH OOK
UITSCHAKE- | AKKOORD GEGAAN, LEN / HIJ HEEFT VEEL
GELD GEKREGEN,
DAT IS HET NIET. HIJ BEGINT TE DRINKEN, HIJ PRAAT TE VEEL HIJ IS TE GEVAARLIJK... ALS HIJ ZIJN EIGEN MENSEN VERRAADT OM GELD, KAN HIJ ONS NET
ZO GOED VERRADEN
EEN MAKKELIJK DOELWIT, GOED WERK, ROWENA ‚NU
ZIJN WIJ AAN ZET,
MAAR GOED... JULLIE
DOELWIT LIGT PRACHTIG, DAAR, DE KORVET ZUSJE / VAN DE GEALLIEER-
DE STAF, VANNACHT, TIJDENS DE GROTE VERGADERING, VALLEN JULLIE
EEN GELUK DAT ZE DEZE ZONE HEBBEN GEKOZEN,
DE MINISTER VAN DEFEN- SIE HEEFT VORTI- GERNS ADVIES
OPGEVOLGD,
GA JE GANG, DIT IS HET MOMENT... IK GA ,
NAAR IERLAND ALS IK KLAAR BEN (4 GOEDE JACHT,
HENGEST EN
%
JIJ, ALWEER, WAT IS ER, MOOIE RAAF 7 HEM NU OOK AL DE DAT VRAAG IK SN N
4 HELE DAG,
/ OND IS
‚DE H ‚SIN
A EADE WE ACH/… ELLENDIGE INTRIGANT, DAT ZULT U NIET ARME KEREL … HIJ WOU HET U KUNNEN NAVERTELLEN.
BESPAREN HEM TE MOETEN DODEN, HIJ MOET WEL VEEL
VAN U GEHOUDEN _ HOUDEN / ps
ELLENDELING.… BENT
MAAR WAT, 7 ö U DOOR DE DUIVEL
O! MIJN = en 5 GESTUURD 7
GOD 2/
U VALT IN HERHALING, MEVROUW... … HIER EEN COLLEGA VANMORGEN WAS IK IN STONEHENGE, VAN MATA HARI EN EEN IK TREF UW STERVENDE MAN... INEENS MOOIE, SYMPATHIEKE BEGINT HET TE MISTEN … NU BEN IK N 7 RAAF... WIE DAAR
DUITS ONDERTE EN EËR Te ek dg -
EN IETS VERDEROP B ISEEN BOLLE
EEN KORVET MET DE GEALLIEERDE
STAF,
ZO GA JE NIET MET EEN MES
OM,
Ee EN BEWAAK
fi ZEGGEN... Orrerd LADY ROWENA /
WIJ HEB -
BEN ELKAAR NOOIT EERDER ONTMOET, SERGEANT!
IK MOET RENNEN NAAR DE SLEPER DIE ME HIER se BRACHT... DAT IS DE ENIGE MANIER OM DIE ONREREE DE
TEGEN TE HOUDEN, WAARSCHU KORVET VAN HET KASTEEL
GOED,
MENEER !AH IK DACHT Al …
DAAR BEN JE WEER
HEE! SLEPER … GOOI GEEFT NIET...
DE TROSSEN LOS / ER LIGT EEN
KAPITEIN IS VIJANDELIJKE
AAN WAL ONDERZEEER IN
on HET FJORD BENE- DEN HET KASTEEL, DIE MOETEN WE
TEGENHOUDEN,
ie pn en
GOED, WE VAREN DE LANGZAAM BAAI UIT, LANGZAAM df RECHT
RECHT VOORUIT. dj \ VOORUIT!
WAT GEBEURT ER MET DE SLEPER,,, WAAR
IS DE BEMANNING 7
|_ TORPEDO
N /
| AEN3
AZ NK ie KLAAR. /
KAPITEIN ER KOMT EEN SLEPER
OP ONS AF.
TIL Z/
Kian
ULLIE %CORTO
EN EEN GRIJS-a | ARMER
ERR al 1 :
1
VERDOMME GEEFT NIET.WE
ENE Gl EE eur
MACHINES / DANSEN DOOR. SCHIETEN,
VOORUIT! 4
ZOIETS HEB IK NOG NOOIT MEE-
, GEMAAKT! DIE LUI HEBBEN EEN ere
° N PACT MET DE DUIVEL RN
GESLOTEN …
WAT GEBEURT ER {
OP HET KASTEEL DIN MITRAILLEUR- VAN KONING , Ì SALVO'S
ARTHUR 7 N
GOEIE GOD, KIJK ZELF MAAR, KAPI- TEIN.…. EEN ONDER-
ZEEËR DIE EEN BRANDENDE
SLEPER ONDER VUUR
NEEMT,
GEEF MIJ DE KIJKER /
DAT IS EEN DUITSE ONDER- ZEEËR,… LAAT ONMIDDELLIJK
HET ANKER LICHTEN / NIET LATEN
ONTSNAPPEN,
nT Sn ee Sj
HOU VOL,
VRIEND. == \
ER ZIJN OOKDIE SLEPER ì NOG EEN OUDE
OFFERDE ZICH VOOR ONS OP,
LA DAAR IS ER EEN... VLUG …
——
ZET DE SLOEPEN UIT OM DE OVER- LEVENDEN OP
EEN OUDE MAN EN … EEN MEISJE
5 IK KAN HET NIET
GELOVEN HET IS MIJN SCHULD. ALS DIE TWEE VERDRONKEN ZIJN...
ZOEK NOG EVEN
VERDER
JE VOLGENDE DAG, | DIT MILITAIR TRIBUNAAL
NTUDEEZD HEBBENDE DE BE- SOLON DORE EDS \ BEWIJZEN VAN SPIONAGE
TSPREKEN ? ze
7
MEVROUW, IK MOET U EROP
WIJZEN DAT U ZICH NIET HOEFT VOOR TE BEREIDEN OP EEN FEEST
WAAROM STAAN DE VROUWEN DIE ME INTERESSEREN
TOCH ALTIJD AAN DE ANDERE
KANT 7
KAPITEIN CORTO MALTESE... U BENT DE OORZAAK VAN MIJN NEDERLAAG EN DIE VAN MIJN BROERS HENGEST EN HORSA DESONDANKS KOESTER IK GEEN
7 WROK,
GEVANGENE VOORWAARTS,
MARS /
/ NEEMT U MIJ NIET KWALIJK, HEREN, MAAR IK ZOU NIET WILLEN DAT HET
OGENBLIKJE, IK WOU EVEN WAT ZEGGEN TEGEN
DEZE ZEEMAN /
OM U MIJN WAARDERING TE TONEN, SCHENK IK U DEZE ONDERSCHEIDING,
VAARWEL EN DENK AF EN TOE NOG EENS
IK BEGRIJP NIET GOED WAT U ej TOEN IK OP En niEtoRrD!
DAARBOVEN BESLOTEN HEBT. (Sd el ÚE WERELD E@ KEOAKT KROM!
WIL GEEN HANDELSREIZIGEZ-IN- 6 HERINNERINGEN ZIJN … DAT
HADDEN WE NIET AFGESPROKEN ….
&
ENA TER hân:
JIJ GENEERT JE OOK NERGENS DE ADMIRAAL HEEFT ME OPGEDRAGEN U DE VOOR, HE, MAKKER … CONSPICUOUS GALLANTRY MEDAL TE OVER-
HANDIGEN VOOR UW “BEAU GESTE". OVERIGENS IS ER EEN JAARLIJKSE GELDPRIJS AAN VERBONDEN, KAPITEIN,
CORTO MALTESE /
MET AL DIE MEDAILLES GA > EN DAAR KOMT
IK ME NOG EEN OUDE DE MIST WEER
GLORIEUZE VLAG OPZITTEN,
VOELEN,
sj
ZIJN JULLIE EZ ALLEMAAL 7
ROTZAKKEN.. IS HET NU UIT MET WIND JE NIET OP, OBERON, NIET IEDEREEN KRIJGT VERSTOPPERTJE SPELEN 7, KOMTE HET VOOR ELKAAR KOLONEL TE WORDEN MET VOORSCHIJN … ALS IK ZEG DAT WE EEN EIGEN AUTO.
BIJ ELKAAR MOETEN KOMEN, PRAAT IK NIET TEGEN
DE WIND/
IK BEN TEVREDEN GOED, PUCK … DITMAAL IS HET DE SAKSEN NIET GELUKT —_ | OVER JE. WAAR AAN LAND TE KOMEN... DAAR GAAT HET OM WE HEBBEN
IS CORTO ZE TERUGGEDRONGEN EN WE ZULLEN NU MINSTENS 20
MALTESE 7 JAAR GEEN LAST VAN ZE HEBBEN... -
HIJ LIGT ACHTER DIE
STENEN TE SLAPEN,
JE HEBT GELIJK,OBERON, MAAR 70 JAAR
ZIJN ZO VOORBIJ EN WE ZULLEN NIET Al- en TIJD OVER EEN KONING ARTHUR BESCHIK - ie ae
ZN EN, OF EEN CORTO MAL- \ „KOMST
TESE OM ONS RIJK
ELAAS/ ONZE WEGEN SCHEIDEN ZICH HIER, HET WAS MOOI WEER
INS MET ONS ALLEN TE WINNEN, MAAR NU MOET IK TERUG NAAR
HET WOUD VAN BROCELIANDE … EEN OUDE AFSPRAAK
MET VIVIANE
\
JA,JA ZOEK JE DROMEN MAAR WEER OPEN JE DROEVE WAANZIN, EENS ZUL JE TERUG-
KEREN IN HET BOS VAN PAIMPONT,..
ARE OUDE
JIJ OOK, LENTE.
HET IS BETER ZO, ALS HIJ WAKKER WORDT, ZAL HIJ NIET MEER WETEN OF DIT ALLES WERKELIJK- HEID WAS OF EEN DROOM. HIJ ZAL GEEN BEWIJ-
ZEN HEBBEN VAN DIT AVONTUUR, WEER EEN VERHAAL OM AAN KINDEREN TE
VERTELLEN ,, WZ
iin
EN nz (0 1 br
N
ONZE WERELD ZAL NOOIT ONDERGAAN... ZOLANG ER IEMAND IN BEIDE BRITTANNIES IS DIE OPEN STAAT VOOR DE DROOM... ZULLEN
WIJ ER ZIJN
MORGAN, HA, WAT JE DAAR ZEGT IS HET MOOI-
STE DAT IK
OOIT GEHOORD
HEB,
HOEVEEL TIJD IS ER VERSTREKEN SINDS IK STONEHENGE UIT IERLAND NAAR HIER HEB OVERGEBRACHT... EN SINDS DE SLAG OM, ADERLYD WAARBIJ GWENDOLEU
DE DOOD VOND EN MERLIJN GEK WERD
VAARWEL, OBERON EN RUK ME NIET MEER LOS UIT MIJN
ZOETE DROMEN,
VAARWEL, PUCK, ZACHTE
‚ WAT HEB JE „PAAR INJE HAND ? O0 NIKS BIJZONDERS,
DE MEDAILLES VAN CORTO MALTESE,
ZE ZIJN UIT ZIJN ZAK GEGLEDEN TERWIJL HIJ
SLIEP EN IK HEB ZE GEPAKT,
AH/ JIJ BLIJFT OOK
EEN KLEIN DIEFJE ,
EL, PUCK „OOK VÒÒR MIJ [$ HET MOMENT je
KOMEN OM TevuG te KEREN NAAR DE BOEKENKAST, NAAR DE STOFFIGE BLAD ZIJDEN EN 7 \ VAN DE OUDE BOEKEN...IN DE
—_ VERGETEN BALLADE VAN ))_HUON VAN BORDEAUX,
VAARWEL, TOT DE DAG WAAROP ONS GELIEF-
DE KELTENRIJK
ONS WEER
==
NODIG ZAL HEBBEN,
IK MOET CORTO MALTESE WEKKEN... ij Zg DAG, MOOIE RAAF. MAAR. IS DIT KROAK … KROAK … HEE, CORTO / STONEHENGE 7! WÄT DOE IK HIER 2
; es HOE BEN IK HIER
En EE 5 GEKOMEN 7
PRACHTIG … IK BEN NIET ALLEEN STOM... MAAR OOK GEK … ALS IK | RAVEN BEGIN TE VERSTAAN, WORDT HET HOOG TIJD DAT IK STOP MET
DRINKEN EN EEN GOEIE DOKTER EK,
GOD. IK BEN 5 ONTZETTEND KROAK.…. KROAK … IK
KAPOT GELUK && ‘STOM VAN ME HEET PUCK … MAAR OOK
ER OM BUITEN ROBIN GOODFELLOW.,.
TE GAAN KROAK, N
IN SLAPEN,
„EN VAN DIE DROOM BEN JIJ HET ENIGE TASTBARE DAT
ME REST, ALLEMACHTIG … IK HEB DIT AL EENS MEEGEMAAKT...
MAAR —, DAT WAS HET NATUUR- LIJK EEN DROOM,
SN
\
dd Sl Ex LTE
HOOR 'NS, JONGEN , IK HEB NIKS TEGEN RAVEN,
MAAR VERPLAATS JE EVEN IN MIJ, IK KAN JE NIET DE
HELE DAG OP SLEEP TOUW NEMEN... WAT ZULLEN DE MENSEN WEL NIET ZEGGEN 7
ze se en
s\n Z 1
us Sa dd
KOM, KOM, CORTO , EN DAT ZEG UIJ 7 KROAK... KROAK … WAT KUNNEN DE MENSEN
ONS SCHELEN ? KROAK.… KROAK …
7 Ärfas t Halnaut
en tk Cake
Péronne gist, Rocroi Ei mie 4 Y af NLARDE) S
ze zE . Ì Nma
ng Co Compiègne”: Soissons Yes
op EED mn a CTEPy gen dalen .
D B
Godafe ORNE
en E
ION SUP dink” Re
ee egen Es 5
==
ZE
ELAmGOUm ols”
i$
Ot Orne
99 „Périgdeux PÈzE Pérsg, En,
B
Aubusson vus8 oBes ul 77 A Sef
ge Á werp
€ Rpdand .
1 AR py Seed G Montpellier „5
keke,
i Or
j_ Foix’ Carcassonn
ZA FRANCE EN PROVINCES
evant 1789 |
Cotes de nuits
en roses of Picardy
ZO APRIL 1910, HET REGENT IN DE AUSTRALISCHE EN DUITSE LOOP GRAVEN. AAN WEERSZIJDEN VAN DE SOMME, TUSSEN CORBIE EN BEAY, MAAR HIJ, DAARBOVEN, KRIJGT EEN SCHUCHTER, WATERIG
ZONNETJE CADEAU. EEN LENTELONNETJE, VOOR CAVALERIEKAPI- Ss
TIEN MANFRED BARON VON RICHTHOFEN, DE "RODE BARON, DE Sega)
AAS VAN DE DUITSE LUUCHTMACHT, MET OP ZIJN CONTO: OO UIEG- TUIGEN, FF DODEN, 19 GEWONDEN, 10 GEVANGENEN. …
MOEDER
WAT IS
VLIEGEN
TOCH
MOOI /
| EEN VAN DE TWEE
VIJANDELIJKE TOE- STELLEN IS NEER-
GESTORT BIJ MORCOURT... 4
KOK 5 OVERWONNEN VIJANDEN,
ACH. IKN \ /y s
® À ER \ 4 / 3 ì \
N | \
VOOR MOEDERS VERZAMELING. HIJ MOET » AAN DE RAND VAN HET
BOS LIGGEN … DAAR HEB
WORDT, KAN IK ZIJN NUMMER
INPIKKEN
IK ZAL HET MET DEZE KASROZEN MOETEN DOEN ROSES OF PICARDY, VOOR MIJN
N ZOU HAAST
NE /
bj / Pd }|
Let AAA E de En oi pri
NML NEK Nn =
5
K NAE|
& 5 SEM EeBN
erLUITENANT LAWRENCE MISSCHIEN WEL FAMILIE VAN DIE SCHRIJVER DIE
TANTE FRIDA HEEFT GESCHAAKT,
O, WAT HAAT IK JULLIE ENGELSEN, MET JÛL- LIE SCHRIJVENDE d RES TOCH
QA SALUEER IK S\VOOR MIJN
LATEN WE HOPEN DAT ig HIJ INDERDAAD FAMILIE VAN
SRLe; DIE SCHRIJVER IS. DAN IS DE ERS SCHANDE VAN MIJN FAMILIE
Ós ‚f. hi /)
OMskabt 17
Nl WAT ZAG MIJN TANTE TOCH IN HEM, DAT ZE MAN EN KINDEREN VOOR HEM IN DE STEEK LIET?
ZIJN LAATSTE BOEK, SONS AND LOVERS,
IS MISSCHIEN NOG BETER DAN HET Zn
EERSTE. THE WAITE PEACOCK, | ; VEDA
JAMMER DAT HIJ SCHRIJVER
IS, EN GEEN PILOOT
lS _—
NT 8 i 7 N
NE Ee ER
AND ZAAN
„MINERVOIS, ROUSSILLON DES ASPRES, CORBIÈRES DU ROUSSIL- LON, SAINT- SATURNIN, LA CLAPE, ALLEMAAL WIJNEN WRAEIN JE OOK ROSÉS HEBT, MAAR VOOR MIJ
BESTAAT ER GEEN ROSÉ. IK HEB MALING AAN ROSÉ .… HEE, HOOR
JIJ OOK EEN VLIEGTUIG 7 JA... ZOU KUNNEN … MAAR HOOR 'Ns,
SANDY. SOMMIGE ROSES ZIJN BEST
Bf NEE, IK BEN BT MET SANDY EENS,.,
ROSÉ, DA'S NIKS HET | IS EEN WIJN DIE
SLECHT OPLEGT...
GEEF MIJ MAAR DE RODE BOURGOGNES „NEEM NOU EEN JAAR ALS RI 1915, WAAR KOM JE DAT TEGEN 2 EEN
> _CÔTE D'OR í CHAMBERTIN OF
ON Û ROMANÉE-CORTI,
| MRS! EEN CÔTE DE
JL nd A
TE
A
NEE / DIE BEWAAR IKVOOR EEN BIJZON- ii GELEGEN-
OS e HOEZO, __à
S Ni) BIJZONDERE
GELEGENHEID 7
‚DIE KAN IK /
BIJ BOSJESVOOR JE BEDENKEN /
KIJK, EEN VLIEGTUIG /
De
HEB JE MET DIE ITALIAANSE WIJNEN OOK … DIE KUN DE BAROLO- WIJNEN,
NATUURLIJK OMDAT JE DAAR TWEE FLESSEN VAN BIJ JE HEBT. ONTKURK
ZE TOCH /
rn n=
GEEA