• No results found

Beelden van historisch leven : historisch genre in de negentiende- eeuwse schilderkunst van Midden-Europa

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Beelden van historisch leven : historisch genre in de negentiende- eeuwse schilderkunst van Midden-Europa"

Copied!
35
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

eeuwse schilderkunst van Midden-Europa

Krul, R.K.

Citation

Krul, R. K. (2006, June 20). Beelden van historisch leven : historisch genre in de

negentiende-eeuwse schilderkunst van Midden-Europa. Retrieved from

https://hdl.handle.net/1887/4462

Version:

Not Applicable (or Unknown)

License:

Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the

Institutional Repository of the University of Leiden

Downloaded from:

https://hdl.handle.net/1887/4462

(2)
(3)
(4)

´In seiner Werkstatt Sontags früh Steht unser theurer Meister hie Sein schmutzig Schurzfell abgelegt Einen saubern Feierwamms er trägt.´

(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)

40. Illustratie bij Die Rheinfahrt door Friedrich Fouqué, Amadeus Wenzel Böhm naar Gustav Heinrich Naecke

(12)
(13)
(14)
(15)
(16)
(17)
(18)
(19)
(20)
(21)
(22)
(23)
(24)
(25)
(26)
(27)
(28)
(29)
(30)
(31)
(32)
(33)
(34)
(35)

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Er waren schilderijen en tekeningen te zien van militaire schermutselingen, ruitergroepen, een veeweide met slapende herder, een zeestorm (stellig met schip in nood) voor

En de beschouwer ervoer zijnerzijds eenzelfde vrijheid om die stemmingen op te nemen, en zich in de figuren in te leven, daarbij alleen geleid door de beeldopvatting - de

Het idyllische genre bleef gedurende de hele negentiende eeuw als variant van het genretafereel een vast bestanddeel van de schilderkunst. Eigentijdse en historische

In 1873 met Brožik naar München waar hij enige tijd bij de Hongaarse historieschilder Wagner (zie dl.. Bij de meeste van die latere rococoschilders - zoals Carl

Gérômes tafereel was eigenlijk een creatie in de kantlijn: hij had figuurstudie voor een historiestuk, waarmee hij naar de Prix de Rome had willen meedingen,

Humboldts idee dat juist bij historische genretaferelen de kennis van de beschouwer niet zou botsen met de keuzes van de schilder, en deze laatste in

Thieme-Becker, Allgemeines Lexikon der bildenen Künstler von der Antike bis zur Gegenwart , 37 dln., Ulrich Thieme, Felix Becker (ed.), Leipzig 1907-1950. TPSP Towarzystwo

Pięknych w Warszawie w latach 1860-1914, Breslau/Warschau/Krakau 1969 (Źródła do dziejów sztuki polskiej, XIV). Wiercińska, Janina, Maria Liczbińska, Bibliografia polska