Rondom de vloedlijn
Blok, V.
Citation
Blok, V. (2005, April 20). Rondom de vloedlijn. Retrieved from https://hdl.handle.net/1887/2723
Version:
Corrected Publisher’s Version
License:
Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the Institutional Repository of the University
of Leiden
Downloaded from:
https://hdl.handle.net/1887/2723
- 1 -
6WHOOLQJHQ
Behorende bij het proefschrift van Vincent Blok: 5RQGRPGHYORHGOLMQ)LORVRILHHQNXQVW LQKHWPDFKLQDOHWLMGSHUN(HQFRQIURQWDWLHWXVVHQ+HLGHJJHUHQ-QJH
Vier stellingen met betrekking tot het onderwerp van het proefschrift:
1) 'HU$UEHLWHUis geen politiek of sociaal-economisch geschrift. De kern ervan is de gestalte. Deze heeft bij Jünger een RQWRORJLVFKHdimensie, dat wil zeggen dat zij de YHUKRXGLQJbetreft tussen de werkelijkheid en de menselijke beantwoording daaraan (§7).
2) Jüngers gestalte is noch Platoons noch Nietzscheaans. Niet Platoons, want de gestalte behoort niet tot een bovenzintuiglijke ideeënwereld. Niet Nietzscheaans, want zij is niettemin onttrokken aan de tijd (§10).
3) Heideggers verloving en breuk met het Nationaal-Socialisme behoort tot de ILORVRILVFKHHPSLULHZijn ontwerp van een filosofisch Nationaal Socialisme dat een ‘Begegnung’ zou zijn met de planetaire macht van de techniek is mislukt. Het empirische ervan is dat het NRQmislukken – en ook had kunnen slagen (§11). 4) Heidegger benadert Jünger eenzijdig wanneer hij diens schrijven begrijpt vanuit
Nietzsches metafysica van de wil tot macht. Daarmee ziet hij het eigenlijke $QOLHJHQ van Jünger over het hoofd: het dichten van de gestalte van de arbeider (§13).
Vier stellingen met betrekking tot de filosofie:
1) Heidegger begeeft zich in de grond van de metafysische traditie, wanneer hij de vanzelfsprekende doorgankelijkheid van ‘zijn’ en ‘denken’ niet YRRURQGHUVWHOWmaar stilstaat bij deze YRRURQGHUVWHOOLQJDit stilstaan bereidt een manier van spreken voor die niet gebonden is aan het VWHOOHQ– en dus niet aan de propositie.
2) Dit proefschrift kan niet Heideggeriaans zijn. Het is geen weergave van Heideggers ‘standpunten’ of ‘filosofie’. Het gaat in op Heideggers manier van spreken, in onderscheid met die van de wetenschappen, onder andere de filosofische wetenschap van de Heideggerkunde.
3) Het gesprek tussen Heidegger en de panmechanica van het Darwinisme is nog nauwelijks begonnen. Onderwerp van dit gesprek zal in ieder geval zijn: de plaats van het menselijk denken als onderdeel van de natuur.