• No results found

COMMENTAAR Vanaf wanneer roepen we de dood in?

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "COMMENTAAR Vanaf wanneer roepen we de dood in?"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

17-8-2017 Vanaf wanneer roepen we de dood in? - De Standaard

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170815_03019548 1/2

Sterven krijgt nieuwe rituelen. De scène van de dood verandert

KAREL VERHOEVEN

Vanaf wanneer roepen we de dood in?

Vijftien jaar na de euthanasie-wet zijn we als maatschappij lang niet klaar met het zelfgekozen levenseinde. Op Jean-Jacques De Gucht en Open VLD na heeft niemand zin om aan de wet zelf te sleutelen. Ook in Nederland, waar het ‘voltooid leven’ was uitgegroeid tot struikelsteen in de formatiegesprekken, zijn verdere wettelijke stappen nu van de baan. Maar daarmee

verdwijnt de discussie niet. De vraag rijst hoe we ze voeren zonder partijpolitieke regie.

Twee nieuwe ervaringen voeden het gesprek. Het zijn

persoonlijke en ethisch aangrijpende ervaringen. De eerste is dat almaar meer mensen getuige zijn van een overlijden via

euthanasie. In elk gezelschap vertellen mensen doorgaans met zorgvuldige nuance over die ervaring van het zelfgekozen stervensmoment. Sterven krijgt nieuwe rituelen. De scène verandert. De dood komt terug uit het ziekenhuis naar de

huiskamer. Er is de troost dat ouder, partner of vriend terminaal lijden is bespaard. Wie met misprijzen praat over het

spreekwoordelijke glas champagne voor of na de euthanasie, miskent de troost die de stervende of de geliefden ervaren of de

dankbaarheid voor het leven die ze in zulke intense momenten beleven.

De tweede ervaring is dat almaar meer mensen zeer oud worden, tot ze moe worden van het leven. Lichamelijk takelen ze af, tot ze ook dat laatste vermogen verliezen waar ze levensplezier uit halen, om nog te bewegen, te lezen, te kijken, te praten. Ze

vereenzamen. Ze verliezen de regie over hun leven en zijn afhankelijk van zorg. Zo te eindigen wordt een schrikbeeld voor de generatie die ervoor staat. De twee ervaringen versterken elkaar. Mensen eigenen zich de keuze toe om zich dat lijden te besparen.

Ook al is het nog niet uitzichtloos of ondraaglijk, of voorlopig alleen in existentiële zin.

Dat de discussie politiek niet ontvlamt, schept ruimte. Het gesprek over euthanasie volgt almaar minder de klassieke levensbeschouwelijke breuklijnen, ondanks een

demarche van Rome. Het wordt een discussie over leven. Wanneer vinden we het leven zinvol? Hoe heroïsch willen we daarin zijn? Vanaf wanneer roepen we de dood in? En hoe zorgen we ervoor dat we geen morbide maatschappij worden die een doodsdrift legaliseert. Als eenzaamheid een belangrijk argument wordt, of gêne voor het

veroorzaken van te veel zorg, falen we.

We hebben dus nood aan een discussie die open is voor nieuwe ervaringen over leven en dood zonder nieuwe normen te zetten. Als het parlement er niet toe komt, moeten

COMMENTAAR

(2)

17-8-2017 Vanaf wanneer roepen we de dood in? - De Standaard

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170815_03019548 2/2

nieuwe democratische overlegvormen er zich maar eens aan wagen.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Toen Brits premier Winston Churchill destijds door zijn minister van Buitenlandse Zaken werd gevraagd over wat God hem zou vertellen na zijn dood, antwoordde

van boven naar onder, van links naar rechts - er zijn geen woorden voor - in moeilijke omstandigheden.. over-leven na

Heeft de vraag niet meer te maken met eenzaam zijn, zich overbodig voelen, de controle over het leven tussen de vingers voelen glippen en het gevoel hebben anderen vooral tot last

Hij schertste half ernstig "Ja, maar toch dichter bij God." Als het leven is geleefd, zoals Jef Geeraerts in zijn laatste interview opmerkte, is waardig sterven wat de

Het is goed dat er over euthanasie gedebatteerd wordt, zegt Rik Torfs, maar op het eind van de rit moet de politiek wel een breed gedragen consensus zien te vinden?. Het onderwerp

‘Als je niet meer aangeraakt kunt worden zonder pijn te voelen, als je pijnpomp verhoogd moet worden voor elke verzorging omdat je het anders niet kunt verdragen, dan is het toch

"Hij maakt daarin duidelijk dat als hij in een ziekenhuis belandt en zich niet meer kan uitdrukken, hij elke therapeutische tussenkomst afwijst", zegt zijn advocaat Joris

Maar het leidende beginsel blijft overeind: het leven moet prachtig zijn, zoniet valt de dood te verkiezen.. Zelfdoding is vandaag niet enkel een uitweg voor mensen die diep