I N H O U D
I N L E I D I N G
7Α Α Α Α Α Α Α Α Α Α Α Α Α Α Α B O E K I - D E W E G
15- D E M E N S , de Zoekende Mens. - Godsdienst 17
- Hindoeïsme 23
- Jaïnisme 38
- Boeddhisme 42
- Taoïsme 54
- Jodendom - Israëls Godsdienst 58
- Onderwijzing van Jezus Christus 65
- Christendom 76
- Islam 173
- Andere levensbeschouwingen 183
- Belijdenisgeschriften 234
B O E K I I - D E W A A R H E I D
321- K O N I N K L I J K E K U N S T , de Hoogste Levenskunst. -Voorwoord Grootmeester 323
- Proloog 326
- Van idee naar symboliek 339
- Koninklijke Kunst 363
- Oorsprong – Geschiedenis 415
- Landmerken 444
- Hindoe, boeddhist, jood, christen, moslim, vrijmetselaar? 482
- Symboliek 498
- Persoonlijkheid 528
- Toekomstvisie 541
- Epiloog 553
- Supplement 569
B O E K I I I - H E T L E V E N
589 -W E T E N S C H A P E N S P I R I T U A L I T E I T , transcenderen tot hoger Niveau. Tijd = Illusie. - Inleiding 590
- Mystieke ervaring 596
- Proloog 607
- Tijdmeting 617
- Door- en overdenking 634
- Oorsprong ʹTijdʹ 643
- Werkelijkheid - Waarheid 649
- Bewustzijn - Ziel - Geest 657
- Epiloog 665
- Vragen en antwoorden 676
- Subjectieve piekervaringen 681
Ω Ω Ω Ω Ω Ω Ω Ω Ω Ω Ω Ω Ω Ω Ω Ω Ω Ω Ω Ω A A N H A N G S E L
689- Chronologisch overzicht 690
- Trefwoordenregister 714 - Uitgebreide inhoud 762
- Boek I 761
- Boek II 769
- Boek III 774
B E H O U D E N V A A R T
E E U W I G L E V E N – L I E F H E B B E N - D I E N E N
I N L E I D I N G
ʹIk ben als het middelpunt van een cirkel, tot hetwelk alle delen van de omtrek in gelijke verhouding staan, maar gij bent niet zodanig.ʹ
Dante Alighieri.
n een flits werd het geopenbaard: Drie boeken, die gedurende een reeks van jaren tot stand waren gekomen, vormen gezamenlijk in diepste wezen een „Trilogie‟ die concreet de Tao* van de menselijke ontwikkeling als wordingsproces laat zien; resulterend in: ʹDe kennis van Gods heilsplan voor de Mens.ʹ
De drie boeken zijn:
- De Mens, de zoekende Mens.
- Koninklijke Kunst. De Hoogste Levenskunst.
- Wetenschap en Spiritualiteit transcenderen tot hoger Niveau. Tijd = Illusie.
U leest het goed. Tijd is illusie. De „Trilogie‟ ontsluiert voor u het grote geheim van het leven en de waarheid over de meest fascinerende hersenbreker van de Mens: ‘Tijd’. Parmenides* stelde reeds: De ervaring van ‟Tijd‟
is een illusie. Het uitgangspunt van hem is dat je alleen „het Zijnde‟ (to eón) kunt denken en niet een ‟niet-Zijnde‟.
„Denken‟ en „Zijn‟ is één en hetzelfde. Als iets gedacht wordt is het onmogelijk te zeggen dat het er niet is. Het Zijnde is ruimte zodat er geen lege ruimte is en daardoor ook geen beweging. Immers als een voorwerp zich zou bewegen zou daar eerst een lege ruimte als een ‟niet-Zijnde‟ moeten zijn, dus is er ook geen tijd. Er zijn binnen ons mensdom twee soorten van mensen: ʹZij, die weten, en zij, die niet weten.ʹ Tot welk ras men behoort of welke godsdienst iemand belijdt, is van generlei belang; alleen de kennis van ʹGods Planʹ is voor de „Mens‟
essentieel.
Dit plan van God voor de mensen is zo groots en schoon dat iedereen die dit inziet er voor aan de slag wil gaan;
door „het Goede‟ te doen en weerstand te bieden aan het kwade. Hierbij geldt een ijzeren wet: „Niet uit zelfzucht, maar uit Liefde werkt men aan „Gods Plan‟. Wanneer u met de studie van dit boek begint geldt slechts: ʹZoekt en gij zult vinden; bidt en u zult gegeven worden; klopt en u zult worden open gedaan.ʹ
Het komt er niet op aan of men Hindu, Boeddhist, Christen, Moslim is, of welke levensbeschouwing men ook belijdt, of van welke nationaliteit ook, als men maar in Zijn dienst arbeidt. We noemen dit ook wel de ʹKoninklijke Kunstʹ. Het is de Kunst van God en zij die dit beoefenen arbeiden dus in Zijn dienst.
Het was in de tijd van de Oude Egyptische-, Eleusische-, Dionysische, Mithra-Mysteriën, Orphische en vele andere, reeds een moeilijk begaanbaar pad met vele struikelblokken. Slechts enkelingen konden zo‟n levensweg opgaan.
Een onweerstaanbare - innerlijke drang - voerde hen erheen.
- Ook toen, werd reeds door de onwetenden gewerkt om rijkdom en macht te verwerven, die onwerkelijk zijn en slechts voor een enkel leven gelden.
- Ook toen, beseften velen reeds dat er echter meer was - groter en meer gewichtiger dingen - die werkelijk en blijvend zijn voor een harmonieus leven in dienst van God.
- Ook toen, ontdekten zelf-actualiserende mensen dat de persoonlijke eigenschappen: Onderscheidingsvermogen - Begeerteloosheid - Empathie en Liefde, essentieel waren om met succes de smalle weg - de ʹTaoʹ van
naastenliefde, tolerantie, gerechtigheid en rechtvaardigheid - in het maatschappelijk leven te kunnen volgen om het hoogste doel te bereiken: de vereniging van de mens met het Goddelijke. Het volgen van die smalle weg was slechts mogelijk door zich te oriënteren op de Landmerken: Broeder/zusterschap en Liefde rustend op Wijsheid, Kracht en Schoonheid en stevig onderbouwd met Vertrouwen, Gehoorzaamheid, Leven in het Heden en Het hebben van een doel, met ʹd i e n e nʹals hoogste doel.
Maar is dit voor de huidige - egocentrische mens – niet te hoog gegrepen? Dat lijkt wel zo maar die innerlijke goddelijke vonk in de mens manifesteert zich op de meest onverwachte momenten. Natuurlijk zitten velen gevangen in een cultuurweb van nòg meer, nòg meer luxe, totdat als in een flits hun ogen opengaan en inzien dat er meer is op geestelijk gebied. Bovendien beginnen zij dan ook in te zien dat de natuurlijke welvaartskromme haar hoogtepunt heeft bereikt en zal ombuigen, omdat het allemaal maar tijdelijk is. Het is aan de dag van vandaag daarom niet alleen een uitdaging, die de moeite waard is om hierop bewust te focussen, maar vooral een ʹheilig moetenʹ.
Immers alleen dan is het vooruitzicht om te komen tot een harmonisch leven voor het mensdom en voor de individuele mens in het bijzonder, te verwezenlijken!
Het is een leven naar ʹGods Planʹ :
De ʹevolutieʹ in het algemeen en die van de Mens - geschapen naar Gods beeld en gelijkenis -
in het bijzonder.
Let wel, het is het evolueren naar volmaaktheid:ʹVolmaakte onzelfzuchtigheid en liefdeʹ. Geïnspireerd en aangedreven door die dynamische, innerlijke drang, is de mens voortdurend zoekende naar zijn oorsprong - naar
I
het ʹIn den Beginneʹ - naar zijn Schepper, waarmede de holistische mens naar ʹziel, geest en lichaamʹ - als geschapen zijnde naar Zijn beeld en gelijkenis - in de geest verbonden is! Jawel, ook nu in deze seculiere tijd is het mensdom - en hiermede ook de wetenschap - nog steeds daarnaar zoekende. Door ons zelfbewustzijn, intelligentie en als gevolg hiervan ons hoogmoedig gedrag, zijn wij van het pad afgedwaald en ging eigendunk en het hiermee gepaard gaande egoȉsme - aangewakkerd door jaloezie en afgunst - in de mens een dominerende rol spelen. Hetzelfde intellect - met de goddelijke vonk in de mens - zorgden echter voor de zekerheid dat er meer was dan dit aardse bestaan en bleef de mens daar naar zoeken. Daardoor en met de menselijke nieuwsgierigheid, bleven wij tot nu toe:
ʹDe Zoekende Mensʹ, hierbij de nadruk leggend op de wetenschapper die nog niet wil aanvaarden dat het fenomeen „Mens‟ de trits „Ziel - Geest – Lichaam‟ expliciteert.
Met de oerknaltheorie* dacht de wetenschap een aanvaardbaar kosmologisch model van het heelal en hiermede de oorsprong van mens en materie gevonden te hebben, maar gaandeweg brokkelt het geloof ook hierin af en ontstaan er weer nieuwe ideeën, die net zo min bewijsbaar zijn als de oerknaltheorie. Het is het goddelijke geheim dat door de stoffelijke mens niet te vatten is. Er is nog een geheim dat hiermede verband houdt en dat is de ʹTijdʹ. Slechts enkelen denken er over na en wie het gaat overdenken komt er niet uit. Toch is het heel simpel omdat de kosmos - ons heelal - virtueel is en de menselijke begrippen oneindigheid, eeuwigheid niet te bevatten zijn en slechts gestameld in woorden uitgedrukt kunnen worden. Binnen ons snel om zich heen grijpend IT- wereldje gaat men het langzaam maar zeker inzien dat wij allen geprogrammeerd zijn met tijd, maar in wezen
„Tijd‟ een illusie is!
ʹTijd en ruimte gaan op de hellingʹ, zo kopte het NRC in het katern ʹWetenschapʹ van donderdag 6 juli 2006, waarin Nobelprijswinnaar David Gross stelt:
ʹHet begrip „Tijd‟ geef ik niet graag op!ʹ
Nog een gewichtig punt te uwer overdenking zeker waard: ʹAls er niets is, wat is er dan wel?ʹ (Boek 2: ʹ DE WAARHEID - Koninklijke Kunstʹ)
Binnen deze verkenning zich gaan verdiepen hoe de primitieve mens zijn God vereerde, is niet de opzet van dit gewrocht van geestelijke arbeid, hoe interessant deze geschiedenis in het algemeen en de Antropologische wetenschap in al zijn verscheidenheid in het bijzonder, ook moge zijn. Door de gehele geschiedenis van de oudheid loopt de strijd om de macht tussen de verschillende hemellichamen zon, maan en sterren. Binnen de primitieve godsdiensten waren zij vanouds de goden waar de mens voor sidderde. Wanneer we nu de bloedrode zon in de kim - als het ware in de zee - zien verzinken wordt er slechts gefluisterd:“Wat schitterend mooi” en we gaan weer over tot de orde van de dag, zijnde: ʹGeen tijd.ʹ De moderne mens, opgroeiend binnen zijn eigen religieuze milieu, dient enige kennis te hebben van de levensbeschouwingen buiten zijn eigen vertrouwde wereldje, om in staat te zijn die tolerantie hiervoor op te bouwen, die nodig is om in vrede en vrijheid met anders denkenden te kunnen omgaan.
In het Oosten - het verre Oosten - is het India waar het Hindoeïsme ontstond met als stromingen het Djaïnisme en Boeddhisme, zoals we zullen zien.
Israël in het Westen, het nabije Oosten, is de bakermat waaruit het Christendom voortkwam met indirect de Islam. Na bespreking van het Hindoeïsme met de gelijktijdig ontstane stromingen Jaïnisme en Boeddhisme en behandeling van het Jodendom laten we eerst het licht schijnen op het zuivere onderwijs van
Jezus Christus; door Hem op bijzonder wijze uitgelegd aan zijn discipelen en door middel van gelijkenissen aan zijn eerste volgelingen. .
Daarna volgt de Islam, gesticht door de profeet Mohammed, die in 570A.D. te Mekka werd geboren en eerst op zijn veertigste levensjaar geroepen werd om de aanbidding van die ene God onder de Arabieren te prediken.
Sinds de dagen van de ʹVerlichtingʹ ging men er steeds meer vanuit dat de evolutieleer van Darwin afbreuk zou doen aan de godsdienst in het algemeen. Niets is echter minder waar; de wetenschap neemt Darwin‟s evolutieleer zelfs op de korrel. Regelmatig binden theologische wetenschappers de strijd aan of we nu moeten spreken van Evolutie of Schepping. Zoals we hiervoor al zeiden is Godsplan: Het evolueren van de „Mens‟ naar volmaaktheid. Voor een hoogmoedig, materialistisch afgestemd denkkader, is het ook onmogelijk om de verkondiging van Christus visie en boodschap dat God in en door de mens een virtuele wereld creëert aan te nemen. Daarom sprak onze Grote Meester ook in parabelen omdat de „Waarheid‟ nog niet voor een ieder toegankelijk was.
De mens blijft zoekende naar zijn oorsprong, naar zijn God. Wat nu wetenschappelijk als werkelijkheid wordt erkend zal over millennia door de ʹwetenschapʹ met een glimlach afgevraagd worden: ʹHoe kon men vroeger zo denken!ʹ
Zo vragen wij ons nu af dat in een klein landje als Nederland met een totale bevolking van bijna 17 miljoen zielen, een dergelijk grote verscheidenheid van levensbeschouwingen en geloofsrichtingen - ruim 300 - is doorgedrongen. Ongetwijfeld heeft de dekolonisatie van Nederland in het verleden hieraan eveneens een steentje bijgedragen. Hierdoor kwamen wij - Hollanders - in ons eigen land meer in aanraking met de Surinamer, de West Indiër en de Indonesiër, waarvan velen verhuisden naar Nederland.
Wij kregen niet alleen te maken met hun veelal orthodox protestantse en rooms-katholieke Christelijke Indiërs en Molukkers, maar vooral ook met hun verschillende inlandse religieuze, levensbeschouwelijke en bijgelovige
inzichten en culturen. Ook de Islam - fanatiek vanuit haar oorsprong - liet zich niet onbetuigd en de vele gastarbeiders uit Spanje, Polen, Marokko en Turkije, beinvloedden sterk de Nederlandse cultuur.
Zij veroverden aan het eind van de twintigste eeuw een vaste stek binnen onze gemeenschap.
Met ingang van 1 januari 2014 wordt de stroom nog aangevuld met Roemenen en Bulgaren. Overigens werden deze zogenaamde gastarbeiders met open armen ontvangen om de taken die de Nederlanders lieten liggen op te vangen.
Al die ontwikkelingen deed gaandeweg onze maatschappij veranderen in een multiculturele samenleving. Een samenleving in een seculiere tijd waarbinnen de bevolking een grote diversiteit etnische minderheden laat zien.
De terrorristische aanslag ʹNine~elevenʹ op de torenhoge wolkenkrabbers van New York bracht een ware omwenteling in de richting van het religieuze gedachtegoed tot stand en bracht het mensdom weer in een klap terug in een middeleeuwse cultuur van godsdienstoorlogen.
In 2015 brachten de oorlogen in het Oosten met name Syrië en andere Arabische en Afrikaanse landen een ware volksverhuizing tot stand naar de Europese landen en Turkije. Een volksverhuizing van vluchtelingen maar vooral ook gelukzoekers die niet meer te stuiten was en een zwaar beroep deed op de tolerantie van de autochtone bevolking. Deze migratie kunnen we eigenlijk zien als een natuurlijke gang van zaken conform de ijzeren natuurwet: „De natuur die te allen tijde naar evenwicht zoekt.
De kreet ʹInnovatieʹ bracht de ontwikkeling van het Westen in een stroomversnelling, terwijl men aan hele bevolkingsgroepen in het Oosten geen boodschap had, ergo zij werden en worden nog steeds op slinkse wijze uitgebuit, zoals zo vele Noord-Koreanen als een soort slaven in de Westerse Industrie te werk gesteld worden.
Ook vanuit de oorlogsgebieden komen zij in grote getale naar het ʹland van melk en honingʹ.
Deze hele geschiedenis is één van de oorzaken dat religieus en levensbeschouwelijk Nederland en tevens heel de Europesche Unie een veelkleurig religieuspatroon laat zien. Bijna alle belangrijke religieuze of levensbeschouwelijke opvattingen in de wereld zijn eveneens in Nederland vertegenwoordigd, waardoor we allen uit een bepaald milieu komen: Humanistisch, Vrijzinnig, Atheïstisch, Mohammedaans, streng katholiek, Christelijk, Protestants, Oud-Gereformeerd, Joods, Luthers of wellicht New Age; vult u zelf maar verder in!
Bij het zelfstandig zoeken naar waarheid zal niet alleen de oude Landmerken Liefde en Broederschap, aan u voorbij trekken, maar bovendien: „Op ú komt het aan‟, als bazuingeschal in uw oren klinken. De mens, ʹde zoekende mensʹ of anders geformuleerd als ʹde zoekende mens naar Waarheidʹ zal tot nadenken aangemoedigd worden en u doen overtuigen dat uzelf uw eigen levensbeschouwing moet bepalen.
U komt vanzelf tegen waar u nu staat en/of in welk religieus milieu u bent opgegroeid. Het kan ook zijn dat u na lezing en interpretatie tot de conclusie komt: ʹIn deze mensbeschouwing/overtuiging/geloof, daar zou ik me wel in kunnen vinden, in die zienswijze ook wel; of zelfs: daar ben ik van overtuigd.ʹ
Wanneer men van zijn medemens zegt: “Hij/zij is mijn vriend(in)”, geeft men hiermede te kennen:
ʹGelijkwaardigheid van mens-zijnʹ, al is die ander een Fransman, Canadees, Jood, Moslim, Boeddhist of bedelaar. Men ziet daarin dan alleen vrijheid en gelijkwaardigheid, gebonden door Liefde, de universele Broeder- en Zusterschap. Woorden als afgoderij, heiden of bijgeloof - denigrerend of als scheldwoord uitdrukkend - zult u niet aantreffen, behalve in enkele - door betweters opgestelde - belijdenisgeschriften.
Oude toestanden en gedachten moeten worden overwonnen en de vrouw, eeuwenlang en bij velen nog steeds, als de mindere van de man beschouwd, dient ten volle beschouwd te gaan worden als volwaardig ʹnaasteʹ.
Het nieuwe tijdperk breekt aan: het 11de tijdperk Aquarius. De som 1+1, van gevoel en verstand, de vrouw en de man, die in het komende tijdperk zullen samenwerken in reine vriendschap. Ieder mens die zich via zijn eigen levensbeschouwing en overtuiging uitdrukking geeft aan zijn/haar diepste gevoelens zullen we met de grootste tolerantie moeten respecteren. De mens is een religieus mens, zelfs de atheïst, zoals u tot ontdekking zult komen.
In het diepst van zijn ziel houdt de mondige, zelfactualiserende mens niet van geestelijke leiders die allen hun eigen visie op de voorgrond stellen; hij gaat zijn eigen weg hoe moeilijk die ook moge zijn, zich gesteund wetend door zijn innerlijke geleider! Af en toe kun je ervaren - hoewel soms nog onbewust - dat innerlijk ook geestelijke leiders tot deze erkenning komen. Symbolisch de ruwe steen bewerkend om ingepast te kunnen worden in de Tempel der Volmaking zoals de Grote Meester heeft voorgehouden en eens zei: “Laat de doden hun doden begraven, doch gij, ga henen en verkondig het Koninkrijk Gods”. Dat wil zeggen: Spreek over de alles omvattende „Liefde‟, in plaats van hel en verdoemenis! Wanneer we in de Bijbel geloven, die zegt dat wij
„in God leven, bewegen en zijn‟, dan moeten wij toch kunnen begrijpen dat een verloren ziel een onmogelijkheid moet zijn, want dan zou logisch geredeneerd een deel van „Godzelf‟ verloren gaan. Laten wij daarom vanuit onze eigen individuele ontwikkeling opzien naar Jezus Christus en alle bijzondere geloofs- en levensbeschouwingen - hoe interessant ook - op vier streken houden.
Bij het bestuderen van een godsdienst kan men de nadruk leggen op cultus of riten, de mythe, de leer en het innerlijk religieuze leven. Ook kan men godsdienst belichten vanuit een historische invalshoek, als een cultuurverschijnsel zoals de Godsdienstwetenschap, de Godsdienstfilosofie en Godsdienstfenomenologie dit doen, maar ook vanuit het ʹGeloofʹ zoals de Theologie, de Godgeleerdheid, de godsdienst benaderen. Het zal duidelijk zijn dat een dergelijk uitvoerige werkwijze niet het doel is van wat wij u willen aantonen.
Door middel van de opsomming van godsdiensten met haar vele religieuze stromingen, levensbeschouwingen en geloofsrichtingen willen wij het beeld weergeven van een mensdom dat zoekend is naar „Waarheid‟; een mensdom zoekende naar zijn oorsprong waarvan hij zich wel innerlijk bewust weet, maar dat nog steeds niet helder verlicht wil worden. Een eeuwigdurend zoeken, niet slechts de laatste tweeduizend jaar maar al vele duizenden jaren, vanaf het moment dat de mens bewust werd ʹMensʹ te zijn, een kind van God. Vanaf dit prille bewustzijn zijn er steeds mensen geweest, die hun bewust ʹwetenʹ aan anderen wilden opleggen. Het begon met de tovenaars en medicijnmannen; gevolgd door geestelijke leraren, dominees, priesters, zendelingen, pastors, imams, pausen en vele anderen in nog hogere hiërarchie die eigen overtuigingen aan hun naasten wilden opdringen en er niet voor terugdeinsden in naam van hun God geweld - marteling, terrorisme en oorlog - te exploiteren.
Het is toch een onbegrijpelijke zaak dat een ʹIsisʹ een hele wereld in de tang heeft?
Of speelt het kapitalisme - de wapenindustrie - in heimelijkheid een hoge toon mee? Het is toch onbegrijpelijk voor de gewone burger dat het niet mogelijk is - met al onze moderne technieken - waar we zo trots op zijn - een eind te maken aan een relatief kleine groep fanatici of beter gezegd foutief geprogrammeerden in onverdraagzaamheid jegens anders denkenden.
Bij de Soemeriërs - die als eersten het begrip ʹde stadʹ kenden - is al materiaal aangetroffen waaruit bleek dat duizenden jaren voor Chr., begrip was voor zaken die wij nu nog steeds als basis beschouwen van ons ethisch handelen zoals de Wet van Mozes. Ook doet verdieping in de Egyptische en Babylonische wijsheid ons herinneren aan de oudtestamentische boeken Spreuken, Prediker en Hooglied.
Welnu, met de opsomming wil ik u laten zien wat u al lang zelf vermoedde, dat de mens, ook de atheïst of marxistische atheïst met zijn verstandelijke ontkenning, nog steeds via velerlei wegen naar God zoekt; bijna achtien miljoen mensen in Nederland en meer dan 7 miljard in de wereld en dat vele groepen zo zelfverzekerd zijn dat zij die ene waarheid in pacht hebben dat zij hun overtuiging waarnodig met het zwaard aan de andere groepen willen opleggen. Het resultaat ondervinden wij nu zelf ook nog en het mensdom heeft tot generaties terug dit eveneens ervaren: conflicten en oorlogen zowel op grote en kleine schaal, nationaal en internationaal, waarbij we nu als nieuwe variant het ʹterrorismeʹ, als resultaat van het fanatistisch fundamentalisme, aan moeten toevoegen. Maar vooral willen wij hiermede aantonen dat alleen de levenshouding van verdraagzaamheid c.q.
tolerantie, die godsdienst ervaart ʹals het leven van God in de ziel van de mensenʹ, als zijnde een universele religiositeit, ʹwaarin alle mensen overeenstemmen en zich kunnen verenigenʹ terwijl een ieder hun bijzondere opvatting voor zich zelf houdt; dat alleen een dergelijke levenshouding een ʹUniversele Broeder- en Zusterschapʹ en hiermede vrijheid, rechtvaardigheid en vrede in de wereld kan brengen binnen een ʹUniversele Religiositeitʹ.
Dit noemen we: „De Waarheid’.
Deze religieuze houding heeft niets te maken met menselijke fantasieën en vooroordelen of geboden en verboden van een bepaalde geloofsorganisatie.
Zij heeft ook niets te maken met datgene waarin atheïsten zich zelf dwingen niet te geloven, maar wel met wat een atheïst weigert te denken: ʹhet mysterie van de oorsprong en het wonder van ons bestaan. De huidige wetenschap is in staat een graankorrel nauwkeurig samen te stellen maar als men die korrel in de aarde stopt gebeurt er niets! Er zit geen leven in. De innerlijke bouwkracht ontbreekt. Dit nu is het mysterie van „Het Leven‟, dat de atheïstisch denkende „Mens‟ niet wil inzien en daardoor niet in staat is te bevatten dat alleen de Opperbouwmeester des Heelals of de mens - man en vrouw geschapen naar Zijn beeld en gelijkenis - in dienst van Hem en namens Hem, dit kan bewerkstelligen!Atheïsten, fundamentalisten en alle fanatieke gelovige mensjes zijn net zo onvolwassen in hun persoonlijke ontwikkeling als de oprecht gelovigen die denken dat zij de waarheid in pacht hebben en het aan anderen dwingend willen opleggen. Alle godsdiensten, religies en levensbeschouwingen zijn scheppingen van de menselijke geest, zoals de kunstenaar zich doet manifesteren in zijn creatie als kunstwerk, welke de ene mens nog mooier en schoner vindt dan de andere mens. U zult begrijpen dat binnen het kader van dit bestek de beschrijving ervan zo kort mogelijk moest worden gehouden, in vogelvlucht en zonder meningsvorming, maar wel zodanig dat een juiste beeldvorming mogelijk is van de grote religieusculturele diversiteit in onze Nederlandse samenleving. In het Westen - waar het lijkt dat de mens het spoor kwijt is - worden de kerken afgebroken en verrijzen prachtige moskeeën terwijl kerkgebouwen worden omgetoverd tot allerlei algemeen gebruik of tot een appartementencomplex. Verrijst binnenkort de grootste Boeddhistische tempel in ‟s-Gravenhage, de Baha‟i-tempel zal ook niet zo lang meer op zich laten wachten.
Doormiddel van pseudo-godsdienst, spiritualiteit, de virtuele wereld en nog vele andere manieren blijft de mens echter zoeken naar zijn goddelijke oorsprong! Natuurlijk zullen we ook nog lange tijd met de regelmaat van de klok ervaren dat religie en wetenschap niet met elkaar conveniëren. De „Wetenschap‟ - maar ook de huidig ontwikkelde Christelijke mens - werpen in discussie nog al eens graag naar voren dat in het eerste Bijbelhoofdstuk Genesis aangegeven wordt dat God wereld en mens ruim vier duizend jaar geleden geschapen heeft, terwijl iedereen nu toch wel weet dat dit legendarisch is. Het is dezelfde discussie die dan ontstaat bij de vraag of God bestaat of niet! De wetenschap gaat echter nog steeds voorbij aan het feit dat de Bijbel een occult boek is en dat meer dan wetenschap nodig is om dit ʹBoek der Boekenʹ en alle andere Heilige Boeken* te kunnen doorgronden. Langzaam maar zeker naderen de wetenschap van de fysicus, de filosoof, de theoloog en de ware
kunstenaar elkaar en zal „Wetenschap, Religie, Filosofie en Kunst‟ in elkaar opgaan en zal ingezien worden dat de verrichte arbeid van deze disciplines, gezamenlijk leiden naar het ʹKoninkrijk Godsʹ; dan zal ook voor een ieder duidelijk worden wat ʹKoninklijke Kunstʹ werkelijk inhoudt. Vele eeuwen geleden gingen deze vier wegen uiteen, hiermede aangevende hoe ver zij verwijderd waren geraakt van hun gemeenschappelijke oorsprong: het ʹesoterischeʹ. Dan zullen ook de wetenschappers uiteindelijk erkennen zoals Einstein hen al voorging: ʹGod dobbelt niet!ʹ Maar we zijn op de goede weg nu onder leiding van de Oxford Universiteit een zestigtal wetenschappers bestaande uit antropologen, filosofen en psychologen uit twintig verschillende landen in een driejarig onderzoek onlangs vastgesteld heeft dat menselijke gedachten als oorsprong vanuit een innerlijk religieus kader zich manifesteren. Jammer dat zij niet ruiterlijk durven te erkennen dat er een goddelijke kern in de mens aanwezig is. Eerder werd al aangenomen dat een ʹideeʹ niet vanuit het brein maar van buitenaf door het
„hogerzelf‟ wordt ingegeven.
Immanuel Kant (1724-1804) zei het reeds zo:“Een idee is niets anders dan het begrip van een volmaaktheid die nog niet in de ervaring voorkomt.” De tijd gaat snel en het lijkt of de kunstmatige intelligentie en de „Informatie Technologie‟ (I T) ons zou willen overtroeven. Zowel de Europese Gemeenschap als de USA hebben gesteld dat zij binnen 10 jaar willen weten hoe die mens nu precies in elkaar steekt. Beide trekken hiervoor € 10 miljard uit om te weten wat er in die grijze bol - het meest intrigerende deel van de fysieke mens - huist. Het is duidelijk dat: zolang de wetenschap de menselijke ziel/geest blijft ontkennen, dan zal men het nooit weten. Of toch: Zou dit grote onderzoek uiteindelijk binnen 10 jaar leiden naar de erkenning van de grote oerkracht: God - de Opperbouwmeester des Heelals - die als een vonk in ons menszijn huist? Om het geheel overzichtelijk te houden is in het 1ste boek de indeling van de grote godsdiensten Hindoeïsme, Boeddhisme, Jodendom, Christendom en Islam aangehouden, aangevuld met een extra groep van godsdienstige stromingen die niet geheel conveniëren met de genoemde grote godsdiensten. Onder het ingewikkelde stelsel van godsdiensten in India - het Hindoeïsme - is het Boeddhisme binnen de wereldgodsdiensten ingeslepen. Het Boeddhisme is echter meer een wijsgerig stelsel van een van de vele Boeddha‟s. De oude religie, het Shinto of Shintoïsme van de Japanners, werd eveneens hierdoor sterk beïnvloedt. De Japanners, met hun vroegere verering van de goddelijke keizer binnen het Shintoïsme, zijn in feite niet meer godsdienstig. Het Shintoïsme is afgedaan; hoewel zij wel heel goed de culturele gewoonten en gebruiken van het Shintoïsme als zowel het Boeddhisme in hun opvoeding meekrijgen en heel goed kennen. Shinto is een inheemse Japanse religie en leeft naast het Boeddhisme. Het geheel is een bonte verzameling geworden van ideeën en levensbeschouwingen waarbinnen cultuur en metafysica van „Het Zijn‟ met elkaar rivaliseren. Bewust is gestreefd niet te commentariëren, ondanks de verleiding hiervoor soms niet te weerstaan was. Wilt u zich in een bepaalde religieuze stroming verder verdiepen dan is er in de bibliotheek en boekhandel literatuur in overvloed te vinden. De adressenboeken ʹGele Gidsʹ en ʹGelovig actiefʹ, alsmede de Kerkelijke organisaties en instellingen kunnen u hierbij eveneens van dienst zijn.
Het is van grote waarde om van de diverse godsdiensten en religies kennis te nemen om het Universele karakter van de „Zoekende Mens‟ te kunnen doorgronden. Het spreekt voorzich dat er pas een lichtje helder zal gaan schijnen wanneer u de drie boeken van begin tot eind-van Alpha tot Omega - hebt gelezen of beter gezegd:
“Hebt bestudeerd”. Het geheim? Dit wordt u duidelijk als een ʹapotheoseʹ, wanneer het tot u doordringt dat er geen materie is, maar alleen ʹUniversele Geest - Energieʹ. Deze opzienbarende ontdekking zal een kentering in uw levenshouding tot stand brengen die zich zal gaan richten op: Vrijheid, Zelfbeheersing, Tolerantie en Liefde.
Het is eensymbolische reis met de grote Meester als Geleider, zijnde: ʹ De Weg - De Waarheid - Het Levenʹ.
ʹKoninklijke Kunstʹ
convergeert het veelkleurige spectrum van godsdienst en levensovertuiging in een Universeel Religieus Broeder- en Zusterschap
van harmonie en verdraagzaamheid waarbinnen liefde en respect de duisternis doet wijken voor
het helder stralend Licht.
U I T G E B R E I D E I N H O U D
B O E K I
G O D S D I E N S T 17
Algemeen 17 Gulden regel 20
Verdeling Grote Godsdiensten 21 Resumé 21
H I N D O E Ï S M E
23Algemeen 23 Tempel 26 Levenswijze 27 Stromingen 28
-Ammachi 28 -Arya Samaj 28 -Babaji 28 -Divine Life society 28 -Eckankar 29 -Elan Vital 30 -Krisnah beweging 30 -Sri Chaitanya Gemeenschap 31
-Healthy-Happy- Holy Organisation (3-HO) 31
- Osho 31
-Rama krishna Vedanta Vereniging(RVVN) 32
-Sri Satthya Sai 32 -Sanathan Dharm 33
-School van Filosofie 33 -Self Realisation Fellowship 33
-Transcedente Meditatie (TM) 33
-Valdiek Sanatam Dharm 34
-Vedisch meditatiue en gespreks centrum Amsterdam 34
Zelfstandige Goeroes 34 Han Fatmann centrum 35 Yoga bewegingen 35 -Agni-Yoga Nederland 35 -Ananda Marga Pracaraka Sangha 35
-Krija -Yoga 35 -Mens.welz.SwadharmaYogaVedanteAshram 36
-Sri Aurobinkdo Ashram 36
-Govindadhama 36
J A Ï N I S M E
38 Algemeen 38 Profeten 40B O E D D H I S M E
42Algemeen 42 Stromingen 45 - Algemeen 45
- Mahayana-Boeddhisme 45
- Nichinen Soshua Soka fakkai 45
-Tiep Hin Orde 45
-Vietnamese Boeddhistische Samenwerking Ned. 45
-Theravada-Boeddhisme 46
-Buddharama Temple 46 -Stichting Buddhavihara 46
-Sayagyi U ba Khin Stichting 47 -Stichting Tidorp 47 - Jonge Boeddhisten in Nederland 47 Tibettaans Boeddhisme 47
- Algemeen 47 - Dharmadhatu 47 - Dophan-Ling 48 - Dzogchen Stichting 48 - Rigpa 48
- Jewel Heart 48
- Karma Delej Cho Phelling 49 - Sakya Thegchen Ling 49 - Shambala studiegroep 49 - Matreya Instituut 49 - Stichting NyingmaCentrum Nederland 50
Zen Boeddhisme 50 - Algemeen 50
- Hogen Daido Oslo-San en King 50 - Order Buddhist Contemplation (OBC) 50 - Association Zen International (AZI) 51 - International Zen Institute of Ancienzer (IZIA) 51
- Kanzeon Sangha 51
- Sanbi-Kyo-Dan 51
- Orde Arya matreya mandala 52
T A O Ï S M E
54Algemeen 54
-Onsterfelijkheid 55
-Noord en Zuid 55
T‟ai Chi Chuan 56
J O D E N D O M
-I S R A E L S - G O D F S D I E N S T 5 8Algemeen 58
Kabbala 61
Chassidisme 62
NederlandsIsraëlitische Hfdsynagoge A-dam 62
Nederlands Israelisch Kerkgenootschap (NIK) 62
Verbond v.Liberaal Rel. Joden in Nederland 62
Portugees Israelisch Kerkgenootschap 63
O N D E R W I J Z I N G V A N J E Z U S C H R I S T U S
65Algemeen 65
De Onderwijzing 66
- In de gelijkenissen 66
- In de Bergrede 68
- Evangelische zedeleer 70
C H R I S T E N D O M
7 6 Algemeen 7 6 - Overdenking ʹIn Christusʹ 77Oosterse kerken 78
- Algemeen 78
- Armeens Apostolische Kerk 81
- Oecumenisch Patriarch.v. Constantinopel 81
- Koptisch Orthodoxe Kerk 81
- Ethiopische Orthodoxe Kerk 81
- Overigen 81
Rooms- katholieke Kerk 82
- Algemeen 82
- Acht mei beweging 83
- Karmelbeweging 83
- Mariënburg vereniging 85
- Dominicaanse lekengemeenschap 86
- Gemeenschap de Hooge Berkt 86
- Ridderorde v.h. heilig Graf v.Jeruzalem 86
- Opus Dei 86
- Pro Petri et Sede 87
- Diverse verenigingen en groeperingen 87
Oud - katholieke Kerk 87
Oud Rooms Katholieke Kerk van Nederland 88
De Evangelische Lutherse Kerk 89
Nederlands Gereformeerde /Hervormde kerk 90
- Historisch overzicht 90
- Nieuwe scheuring 92
- Protestantse Kerk in Nederland (PKN) 93
- Op Goed Gerucht (OGG) 95
- Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt 96
- Algemeen 96
- Kerk en Maataschappij 96
- Waalse Kerken (Eglises Wallonen) 96
- Het Evangelisch Werkverband (EW) 97
Hersteld Ned.Hervormde Kerk (H N H K) 98
Voortgezette Geref. Kerken in Nederland 98
Overige Christelijke Kerken en stromingen 101
Adventisten 101
- Algemeen 101
- Jehova‟s Getuigen 101
- Kerkgenootsch zevendedag Adventist. 102
- Intern. Zendingsgenootschap der zevende dag Adventisten ReformatieBeweging 102
Afrikaanse Kerken/geloofsgemeenschappen 103
- Algemeen 103
- Kerk van Jezus Chritus op aarde door zijn afgezant Simon Kimbarger 103
- True Teachings of Christ Temple 103
- Christian Baptisch Church 104
- Damascus Christ Church 104
- End-Time Revival Ministry 104
- Maranatha Ministeries English fellowship 104
-Algemene kerk van het Nieuwe Jeruzalem 104
American Protestant Church 105
Amish 105
Anglicaanse kerk 105
Apostolische richting 106
-Het Apostolisch Genootschap 107
-Nieuw Apostolische kerk in Nederland (NAK) 108
-Katholiek Apostolische Gemeente 108
-Verdere afsplitsingen 108
Baptisme 109
Bond Nederland Israël 110
Charismatische vernieuwing 111
C3- Church 111
Chinese Christelijke Gemeente in Nederland 112
Christengemeenschap, Bew.tot Rel.Vernieuw. 112
Christengemeente te Amsterdam 113
Christelijk Gereformeerde Kerken (CGK) 113
De Familie 113
De Jonge Ritus 114
Efraïmgenootschap 115
Evangelische bewegingen en Gemeen ten 115 -Levensstroom 117
-De Deur 117 Gods KerkUnited Church of God - Holland (UCG) 117
Hernhutters 118
Evangelische Woon-en Leefgemeenschappen 118 Faith Evangelistic Assciation (FEA) 118
Gebedsgenezing 118
Onafhankelijke Katholieke Kerk 119
-Oneindige Weg 120
Gemeente des Heeren 120
Gemeente „Eben –Haëzer‟ te Rotterdam 120
Gemeente Gods (Anderson) 120
Gemeenten van Christus 121
Gemeente van Jezus Christus 121
Gereformeerde Gemeenten (G.G.) 121
-Gereformeerde Gemeenten in Nederland 122 -Ger.Gem.Nederl.buiten Synodaal verband 122
-Gereformeerde gezindte 122
Gnostieken 123
Het Zoeklicht 125
Hour of Power Europe 125
- Huis Gemeenten 125
Kasih Kristus Kerkgenootschap 125
Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der
Laatste Dagen (Mormonen) 125
- De Gereorganiseerde Kerk van Jezus Christus
van de Heiligen der Laatste Dagen 127 Kwa Sizabantu (Zending KSB) 127
Levend Evangelie Gemeente 128
Levende Steen Ministeries 128
Vergadering der Gelovigen 129
Broeders in Christus 130
Kerk van de Nazarener 130
Christelijke Wetenschap (Christian Science) 132
Des Heren Nieuwe Kerk 132
-Swedenborg genootschap 133
Doopsgezinde Beweging 133
Johan Maasbach Wereldzending 134
Kerk van het Vliegend Spagghetti -monster 134
Maranatha Beweging 136
- Maranatha-vereniging 136 Mennonitische Kerk 136
- Zie: Doopsgezinde Beweging en Baptisme
Middernachtsroep 136
Methodisme 136
-Algemeen 136
-African Methodist Epicopal Church(AMEC) 137
-Het leger des Heils 137
-Holland Methodisten Kerk 137
Korean Reformed Church in the Netherlands 138
Morgenstondgemeenten 138
Nationaal Kruisleger 138
Nederlands Spiritueel Kerkgenootschap (NSK) 139
Nicola-Communiteit 139
Christelijke Gemeente Nederland Noorse Broeders 140
Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland 141 Oecumenische Basisbewegingen en-gemeenten 141
Piëtisme 141
Pinksterbeweging 142
- Algemeen 142 -Universele Kerk van Gods Rijk (UKGR) 143 -Verenigde Pinkster- en Evangeliegemeenten (VPE) 143
-Bethel Pinksterkerk Nederland 143 -Zelfstandige Pinkstergroeperingen 144
Remonstrantse Broederschap 144
Sedevacantisme 146
SkIN - Samen Kerk in Nederland 146
Toronto -Blessing 146
TRIN (Touch, Reach and Impact the Nations) 146
Verenigingskerk van Nederland 147
Vrijzinnig Hervormden, Vereniging van 148 Vrije Evangelische Gemeenten (VEG) 148
Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB 149
Vrije Gemeente 150
Quakers (Genootschap van vrienden) 151
Rafaël Nederland 152
Rozenkruisers 152
-Algemeen 152
-Rosicrusian Fellowship 155
-Maçonnieke overlevering 156
-Amorc 159
-Lectorium Rosicruzianum 159
-Siva, Esoterische gemeenschap 160 -Orde van het Klassieke Rozenkruis „Fama Fraternitatis‟ 161 PL Kyōdan-Shinshūkyō 161
Sabbatisme 163
-Algemeen 163
-Verbond van Noachieten 164
-Jareïtisch Hebreeuwse Gemeenschap 164
Taizé Gemeenschap 164
Tabernakel Stichting De 165 Wereldwijde Kerk van God (Worldw.Church ofGod)165
-Church of God International 166
-Gemeente Gods, Nieuwe Ma an v.d 7d e dag 166
-Ré Evangelische Gemeente te Veendam 166
Uit de Bron v. Christus/Apostel Andreas Sticht. 167 Volle Evangel.Gemeenten in Nederland (VEGN) 167 Vrij-Katholieke Kerk in Nederland 167
Way International 168
Wachters van de Nacht 168
Zwingli-Bond 169
I S L A M
173Algemeen 173
-Koran 176
-Enig God 177
Verdeeldheid 177
-Soennieten 177
-Sji‟ieten 178
-Charidzjieten 178
-Ahmadyya beweging 178
-Alevitisme 179
-Salafisme 180 Soefisme 180
Verbreiding 181
A N D E R E L E V E N S -
B E S C H O U W I N G E N
1 8 3Algemeen 183
Animisme 183
Antroposofie 184
ARE (AssforResearch and Enlightment) 185
Atheïsme 185
-De Vrije gedachte 186
Auroville 187
Bahá ‟í Geloof 187
-Bahá ‟í s -visie op de mensenrechten 188
Caodaïsme 191
Confucianisme 191
Dageraadeiland 192
Druïdisme 192
- Gedachtegoed 193
- Symbool 194
- Jaarfeesten 194
Esoterisch Genootschap 195
Eeuw van Christus 196
Exist-Holland 197
Falun Gong 197
Fellowship Innerlight Nederland 198
-Filognostische associatie 198
- Manifest van Orde 199
Focolare beweging 201
Forestery 201
Foundation for Higher Learning 202
Graalsbeweging 202
Humanisme 203
-Humanistisch Verbond 203
Ietsisme 204
Kerk van satan 204
Lorber Stichting voor het Nederlands taalgebied 204
Malva Meditatie 205
Mandaeërs 205
Mazdaznan 206
Nederlands Ifa Genootschap 206
New Age 206
Omnicum Touch 208
Om-Shanti 209
Ophraïs 209
Paganisme 209
Peace Through Understanding 210
PopUpKerk 210
Raeliaanse Religie Nederland 211
Santo Daime Kerk 211
Scholing naar de Ziel 211
Scientology Kerk (Dianatics) 212
Share 212
-Transmissie meditatie 213
- Wie is Maitreya 214
Shintō 220
- Shintō –Boeddhistisch Genootschap de Blauwe Lotus 221
Sikhisme 221
Sjamanisme 222
Spiritisme 223
Spirituele gemeenschappen 224
-Algemeen 224
-Brahma Kumaris Sprirituele Akedemie 224 -Esprit,Centrum v. geestelijke en spirituele bewustwustw. 224
- Saswitha Stichting voor Yoga en Wijsbegeerte 224 - Stichting Sahaja-yoga Nederland 225
Subud 225
Theosofie 226
Transformanten Orde der 227
Voodoo 228 Werelddienst Stichting 229
White Eagle Lodge 230 Wicca 231 Winti 232 Zoroastrisme 232
B E L I J D E N I S G E S C H R I F T E N
234Algemeen 234
Belijdenis van de Boeddhist 239 Belijdenis C3 Church 239 Belijdenis en gebod van Jezus Christus 240 Joodse Beginselen des Geloofs 241
Geloofsbelijdenis Orthodoxe Kerk 242
Akte van geloof van „De Jonge Ritus‟
242
Geloofsovertuiging Jehovah‟s Getuigen 244
Nieuw Apostolische Geloofsbelijdenis 245 De Nederlandse Geloofsbelijdenis 246
De Dordsche Leerregels 256
Belijdenis - ritueel – van het Hindoeïsme 270
Geloofsbelijdenis van Nicea 271
Geloofsbelijdenis van het Jaïnisme 271 Rooms Katholieke Geloofsbelijdenis 272
Apostolische geloofsbelijdenis 272 Geloofsbelijdenis Christus 273 Geloofsbelijdenis van Trente 274 Beginselverklaring Nationaal Kruisleger 276
Goethe‟s geloofsbelijdenis 277
Remonstrantse Geloofsbelijdenis 278
Geloofsbelijdenis Verenigde Pinkster- en Evangelie- Gemeenten (VPE) 279
Belijdenis Christian Sciences (Christelijke Wetenschap) 282 Belijdenis Nederlandse Spirituele Kerkgenootschap 283 Belijdenis American Protestant Church 284 Theologische Verklaring van Barmen 1934 285 Belijdenis van de Mormonen 287 Geloofsbelijdenis van Athanasius 288 Apostolische geloofsbelijdenis 289 Islamitische geloofsbelijdenis 290 Konkordie van Leuenberg 1973 291
Geloofs-getuigenis Universele Kerk van Gods Rijk 295
Onveranderde Augsburgse Confessie 1530 296 De Onveranderlyke Santhorstsche Geloofsbelijdenis 312
B O E K I I
V
O O R W O O R DG
R O O T M E E S T E R 323P
R O L O O G326
V
A N I D E E N A A R S Y M B O L I E K 339-
Algemeen
339-
Het zoeken
339- Onstoffelijke wereld 341
- Holografisch model 343 - Wiskundige invalshoek 345 - Geest versus materie 346 - Waarheid 347 - Innerlijke drang 348
- Snaartheorie 349 - Levenspad 350
- Het worden
352 - Herinneringen 353 - Laatste stap 357 -Het zijn
359- Tot slot
361K
O N I N K L I J K EK
U N S T 363- Wat is ‘Koninklijke Kunst’
363 - Bouwers 365 - Maçonnieke inwijding 369 - Hiram mythe 371 - Het woord vrijmetselaar 372 - Maçonniek 373 - Identiteit 373 - Individuele omschrijvingen 376- Organisatie
380-
Algemeen 380 - Grootoosten 380 - Werkwijze 381 - Royal Arch 383- Afdeling van de Meestergraad - de Bouwhut 383
- Andere voortgezette werkwijzen 384
- Algemeen 384
- Orde der Hoge Graden 385
- De Schotse Ritus (A.S.S.R.) 387
- Overige werkwijzen 387
- Royal Order of Scotland 388
- Grand Col.of The Holy Royal Arch Knight Templar Priests 388
- District-Grootloge van Merkmeesters voor Nederland. Merkvrijmetselarij 388
- Order of Royal and Select Masters 388
- Verenigde Orde van de Tempel en van St.Jan van Jeruzalem 388 - Order of the Red Cross of Constantine 389
- Shriners 389 - Societas Rosicruciana in Anglia 390
- Order of Eri 390
- Order of the Secret Monitor 391
- Prince Hall –Vrijmetselarij 392
- Masculien/ Feminiene 392
- Algemeen 392
- Adoptieloges 395
- Gemengde loges 395
- Eerste vrouwelijke vrijmetselaar 395
- Orde Vita Femina Tertura 396
- Orde van Vrije Weefsters 397
- Irreguliere Orden 397
- In Nederland werkzaam 397
- Internationale Orde der Gemengde Vrijmetselarij
Le Droit Humain 397
- Nederlandse Grootloge der Gemengde Vrijmetselarij 397 - Nederlands Verbond van Vrijmetselaren(N.V.v.V.) 398
- Het Grootoosten van België 398
- Het Grootoosten van Luxemburg (G.O.L.) 398
- Niet in Nederland arbeidend 399
- Algemeen 399
- Ancient and Primitive Rite of Memphis-Misraim 400 - Vrijmetselarij Museum 403
- Studentenvereniging 404
- Vrouwenvereniging 404
- Stichtingen - Instellingen -Tijdschriften 405 - Vrienden v. Verzamelingen v/d Orde v.Vrijmetselaren 405 - Stichting Maçonnieke Familiekampen 405 - Maçonnieke Stichting Ritus en Tempelbouw 405
- De Veer Stichting 405
- Louisa Stichting 405
- Maçonniek Studiefonds 406
- Van Marenfonds 406
- Fama Fraternitatis 406
- Tijdschriften 406
- Doel en middelen
407- Oude statuten 407
- Beginselverklaring 407
- Ordegrondwet met nieuwe „Inleiding‟ 411 - Doelstelling Hoge graden en Schotse Ritus 412
O
O R S P R O N G- G
E S C H I E D E N I S415
- Oorsprong
415- Oude mysteriën 416
- Vrijmetselarij voortzetting tempelheren? 419 - Verband vrijmetselaars en rozenkruisers 420
- Geschiedenis
423- Engeland bakermat Vrijmetselarij 423
- Nederland 427
- Duitsland 437
-Frankrijk 438
- Overige landen in Europa 439
- Amerika 440
- Afrika 441
- Australië 441
- Conclusie 441
L
A N D M E R K E N444
- Algemeen
444- Nautisch
448- Maçonniek
450- De Landmerken door Joseph D. Evans 452
- Volgens Albert Mackay 453
- Volgens George Oliver 454
- Lijst van de Duitse historicus J.C.Findel 454
- Volgens Joseph Fort Newton 455
- Lijst van Rosco Pound 455
- Volgens J.W.Chetwode 455
- Volgens Achtbare Mr. P. Donker 455 - Primaire Landmerken volgens A.E. Thierens 455
- Theorieën 457
- Basisbeginselen van de Vrijmetselarij 457
- Fundament 460
- Inigo Jones 461
- Payne 462
- Betekenis „old‟ 462
- Broederschap en Liefde 464
- Filosofisch
468-Algemeen 468
- Vertrouwen 470
- Gehoorzaamheid 473
- Leven bij het heden 478
- Het hebben van een doel 479
H
I N D O E,
B O E D D H I S T,
J O O D,
C H R I S T E N M O S L I M,
E E N V R I J M E T S E L A A R?
482-
Een vrij man
482-
Godsbegrip
487- Johannes de Doper
489- Johannes de Evangelist
490- Zomer- en Winter St.jan
493-
Christelijke vrijmetselaar
498S
Y M B O L I E K 498- Algemeen
498- Algemene symboliek binnen de Vrijmetselarij
499- Loge 500
- Maçonnieke Tempel 500
- De zuivere Kubiek 503
- Het Tableau 503
- Het Alziend Oog 504
- De twee Kolommem 505
- De Gebroken Kolom 506
- De Ladder 507
-
Bouwsymboliek
508- Aan de arbeid met symbolen 509 - Schootsvel en handschoenen 509 - Hamer, beitel en ruwe steen 509
- Liniaal 510
- Vierentwintig-delige maatstok 510
- Schietlood 510
- Koord 511
-Troffel 511
- Koevoet 511
- Loefton 511
- Waterpas 512
- Gradenboog 512
- Winkelhaak 512
- Passer 512
-
Lichtsymboliek
513- De vlammende Ster 513
- Grote Lichten 514
- Bijbel 515
- Kleine Lichten 515
- Getallensymboliek
516- De getallen 517
-
Mathematica
523- Platonische lichamen 523
- Gulden Snede 524
- De cirkel 525
- Kwadratuur van de cirkel 526
P
E R S O O N L I J K H E I D 528
- Algemeen
528- Psychofysiek
529- Promotiebeleid
530- Ken Uzelve
531- De vrijmetselaar
532- Leiderschap
535- Iemand 537
- Hiërarchie 537
- Doel 537
- Leiderstype
537T
O E K O M S T V I S I E 541
- Algemeen
541- Masculien - Feminien
542- Dynamische ontwikkeling
543- Overdenking
544- Vernieuwing
545- Résumé
549E
P I L O O G553
- Algemeen
553- Etiket 553
- Samenspraak 554
- Derde millennium 557
- Koninklijke Kunst 559
- Samenleving
560- Algemeen 560
- Maatschappelijke verantwoordelijkheid 561 - De juiste man/vrouw op de juiste plaats 562 - Toegevoegde economische waarde 562
- Nieuwe Koers Democratie
564- Ten slotte
565-
De adelaar 566
S
U P P L E M E N T569
- Hoge graden 2
dehelft 18
deeeuw.
569- Het Charter van Keulen.
571- Enkele niet maçonnieke groeperingen
575- Algemeen 575
- Orde der Odd Fellows 575
- Orde der Illuminaten 576
- Martinisten Orde 584
B O E K I I I I N L E I D I N G
5 9 0M Y S T I E K E E R V A R I N G
5 9 6P R O L O O G
6 0 7T IJ D M E T I N G
6 1 7- Algemeen
617- Jaartelling
620- Kalendersystemen
622- In gebruik 622
- Assyrische kalender 622
- Bahà‟i – kalender 622
- Chinese kalender 623
- Ethiopische kalender 623
- Gregoriaanse kalender 624
- Hindoe-kalender 624
- Indiase kalender 625
- Iraanse kalender 625
- Islamitische kalender 625
- Joodse of Hebreeuwse kalender 627
- Julianse kalender 627
- Koptische kalender 627
- Liturgische kalender 628
- Maya kalenders 628
- Maçonnieke kalenders 629
- Thause kalender 630
- Niet meer in gebruik 630
- Attische kalender 630
- Azteekse kalender 631
- Babylonische kalender 631
- Egyptische kalender 631
- Repubikeinse kalender 632
- Romeinse kalender 632
D O O R- EN O V E R D E N K I N G
634O O R S P R O N G T IJ D
643W E R K E L IJ K H E I D - W A A R H E I D
649- Algemeen
649- Godsbegrip
652- Ondoorgrondelijk
654- Evolutie
655B E W U S T Z IJ N – Z I E L – G E E S T
657E P I L O O G
665- Resume
669- Overtuigingen
672- Transformaties
673VRAGEN EN ANTWOORDEN
676S U B J E C T I E V E P I E K - E R V A R I N G E N
681- Subjectieve mystieke ervaring
682- Piekervaring in Indonesie
682- Innerlijke drang
683- Jeugdherinnering
684- Vervoering in de Geest van de profeet Johannes
686.
Het ‘Verleden’ is al voorbij , - is er dus niet.
De ‘Toekomst’ moet nog komen, - is er dus niet.
Het ‘Heden’ is feitelijk niets omdat het - zo weer voor bij is.
Conclusie: ‘ Tijd ‘ is Illusie.
Het plafond van de beroemde basiliek in Barcelona de ‘Sagrada Família’ ofwel: Basílica i Temple Expiatori de la Sagrada Família.
(Basiliek en Boetetempel van de Heilige Familie) . Gebouwd naar een ontwerp
van Antoni Gaudí.
7
H E I L I G
7 7
H E I L I G H E I L I G
Heilig, betekent in het Hbr.: „Afzonderen‟. Iets is ‘Heilig’ wanneer het gebruikt wordt voor de dienst van Jahwe. „Heilig , heilig, heilig‟ , is de Here der heirscharen, de ganse aarde is van Zijn heerlijkheid vol. (Jes.6 1-3.) In dit Heilig woord zit iets annexerends. De „Heilige‟ annexeert mensen, dieren en eigenlijk alles, zelfs het meest profane. (Zach.14:20,21) Is het toeval dat dit boek 7 7 7 bladzijden telt? Neen, want er is geen „toeval’ in dit leven. ‟ Alles’ is voorbeschikt „Wijs en Goed’. Op mijn woord van eer, heb ik daar niet naar toegewerkt, maar kwam eerst op het laatst tot ontdekking. dat deze ‘Trilogie’ afsloot met blz. 7 7 7. Het onevengetal is bij de
‟Opperbouw Meester des Heelals‟ een geliefd getal voor occulte manifestatie aan de zelfactualiserende „Mens’.
Let wel, het getal zeven (7) is een heilig getal, zoals u hiervoor in „Getallen symboliek’ reeds hebt kunnen lezen. Het komt ook in vele plaatsen in de Bijbel voor. Deze drie maal ‘Heilig’ is voor mij een „Goddelijke‟
bevesting van de ‘Waarheid’ - in dit geschrift verkondigd - voor de zelfactualiserende ‘Mens’, strevende om een beter Mens te worden - strevende naar Volmaaktheid - zoals de opdracht van onze „Grote Meester’ uit Nazareth luidt.
777