De Hervcrrper.
Officieel
Orgaan
van de NederduitschHervormde Kerk
in Afrika.Redactie:
—
Ds.
JAC VAN BELKUM,
Hoofd Redacteur.
Prof. Dr. S. P.
ENGELBRECHT.
Sub Hoofd Redacteur.
Ds. G. E. ALERS,
Ds. H. P.
WOLMARANS,
Ds. A. J.
BARGER.
Administrateur:
—
Mnr. H. J. L. Th.
ROORDA.
Intekenprijs
:
7/6 per ,aargang vooruitbetaalbaar.
Verschijnt op de 8ste en 23ste van iedere maand.
Alle abonnementsgelden te zenden aau
do Keer H. J. L. Th.
ROORDA,
P.K. Bus 444, Johannesburg,
No. 14. Pretoria, 23 januakie 1927.
JAARGANG
XVIII.INHOUD.
Biz.
De
Hervormer 161Offisieel 163
Kerkelike Berichten 163
Overdenking 166
Brieven van
Oom
Sarel 167Kerkdiensten 169
Vir die Sondagskool 169
Korrespondentie 170
Ned. Herv. Weeshuis 170
Dc Hervornjer.
23 Januarie 1927.
InGraaff-Reinet is door
“Ons
Koerant” ’n pamflet uitgegeven van dehand
van de heer P. B.de Ville.
De naam
van het pamflet is ,,Die Reg-maak
Party”.Op
de buitenbladzijde wordt dem-
houd gekarakteriseerd als “’nNuwe
en ’n Groot- gedagte”, en het pamflet wil niet behandeld wor- den als ,,’n pohtieke pamflet”,maar
als ,,politiekewetenskap”.
Waar
wij dit pamflet waardig keu- renom
er in deze plaats van ,,DeHervormer”
iets over tezeggen, is hetmet omdat
wij erwerkelik ’n ,,groot gedagte” of ’n brokje,.wetenskap” in heb- ben aangetroffen, neen, integendeel, er zit geen enkelegedachte in, laat staanwetenskap. Wij spre- ken er echter over,
omdat
de inhoud van ditpam-
flet in elk geval ’n weerspiegeling is van de
men-
taliteit van
sommigen
in ons land, ’n mentaliteit, die op de duurnog
veelonaangenaamheid
veroor- zaken kan.De
schrijver treurt,omdat
ons volk op politiek terrein verdeeld is. Hij acht het verkeerd en wil het nu rechtmaken, niet door herenigen,want
dat is nietdoenlik,maar
door ’nnieuwe partij te stichten, die denaam
van,,Regmaak
Party”moet
dragen.Die partij
moet
dan al de Afrikaners omvatten.Iedereen zal
gedwongen
zijn zich bij die partij aante sluiten, doordat in die partij ,,kerken staat poli- tiek” ineengesmolten
moeten
worden,want
het fundament van de Afrikaansepolitiekis... de Kerk!Die nieuwepartij zal verdeeld zijn in twee seksies
:
’nkerkelike seksie, en ’n staatsseksie. Kerk en Staat zijn danin die partij een. Inde kerkelike sek- sie
kunnen
alleen personenopgenomen
worden, die lid zijn van de Nederduits Gereformeerde Kerk!
Zuid-Afrikaners, Hollandssprekende Zuid-Afrika- ners, die niet lid zijn van de Nederduits Gerefor- meerde Kerk, zoals Hervormden, Gereformeerden,
e.a., hebben dus geen deel en geen erfenis in Zuid- Afrika!Zij zijn buitengesloten en moetenzichblijk-
baar of zelf tot ’n party organiseren, of zich
maar
bij de een of andere Engelsepartij aansluiten.
Dan
heeft ,,die
Regmaak
Party” dus alles rechtgemaakt en zal ons volk weer een zijn.Dan
moet, volgens de konstitutie, ,,dieRegmaak
Party” de kerke- raadsleden kiezen, de afgevaardigden naar de Sy- node benoemen, en de Schoolraadsleden, Stads- raadsleden en Volksraadsleden kiezen.Zoals reedsboven gezegd, bevat dit alles geen enkele ,,gedagte” of ,,wetenskap” en wij zouden de schrijver aanraden, de onlangs verschenen lij—
i62
DE HERVORMER.
23 Januarie 1927.vige boekdelen van Dr. de Visscher overde verhou-
dmg
van Kerk en Staat te lezen. Daarin zijn vele grote gedachten en veel wetenschap te vinden.Daarin
kan men
00k zien hoe nadelig het voor deKerk
is, als zij over de Staat wil heersen, en hoezij zelf daarbij achteruitgaat en verliest. Het is
merkwaardig
hoe in Zuid-Afrika langzamerhand de neigingopkomt
onder sommigen,om
’nvermenging te zoeken van Kerk en Staat.De komst
van het Godsrijk wilmen
door uiterlike dingen zoeken te bevorderen;met
’n uiterlik gelaat wilmen
dat Rijk laten komen.De
Kerkmoet
heersen, in de School- raden, inde Stadsraden, in de Provinsialeraden, in het Parlement.Wee
ons volk,wee
de Kerk van Zuid-Afrika, als dit gebeurt, en wij hier ’n vermen- gingkrijgen vanKerk
enPolitiek.De
Staatzaldan, ter wille van zelfbescherming, over de Kerkgaan
heersen, en de Kerk als haar slavingaan
beschou- wen. Neen, wij willen geen overheersing van deKerk
door de Staat,maar
00kniet een overheersing van de Staat door de Kerk.Deze tweeterreinen
moeten
gescheidenblijven.Het
gebeurt al teveel insommige
streken, datmen
de staatsbelangenuit ’n kerkgenootschappelik oog- punt beziet. Wij hebben in ons land ’n volkomen scheiding van Kerk en Staat, en dat 'kerkgenoot- schap, dat zichzelfnaar voren schuiftom
demacht
in handen te krijgen in onderwijszaken, in staats- zaken of
waar
00k, wordt er wel tijdelik door ge- baat,maar
lijdt er op de lange duur schade door.Het Koninkrijk
Gods
is een geestelik Koninkrijk, enmoet
doorgeestelikemiddelen bevorderd worden.Daar mag men
geen vreemd vuur op het altaar brengen.Moge
onzeKerk
dit steeds voor ogen hou- den, en nooit als Kerkmeedoen
aan ’n wereldse politiek, of jagen naar aardse macht. Luther, de grote Kerkhervormer, heeft gezongen:
Geen
aardsemacht
begeren wij;Die gaat welras verloren
!
Ons
staat de sterke Held ter zij,Dien
God
ons heeft verkoren.Vraagt gij zijn
naam
? zo weet Dat Hij de Christus neet,Gods
Eengeboren Zoon, Verwinnaar van de troon!De
zeeg’ is ons beschoren!
Naar
Rome-
Een
tijd geleden hebben wij inDe
Hervormer er aan herinnerd hoe in de Engelse Staatskerk ver- schillende stromingen zijn,waarvan
de ene uiterste in de richting van het Rooms-Katholicisme vloeit,envooral wat de opvattingvan het
Avondmaal
aan-betreft,
Roomse
kleuren vertoont, en op de duur een volkomen samenvloeiingmet
deRoomse
Kerk zou willen zien; de andere uiterste stroming gaat weerzo ver datmen
daar hetAvondmaal
geheel enalminacht, enliever zou willen, dat het
Avondmaal
nagelaten wordt. Tussen deze twee uitersten zijn verschillende andere stromingen. Het“Common
Prayer
Book”
wil iedereenvan de Engelse kerk be- vredigen, en wordt door de ganse Kerk aanvaard.Maar
nu wil de Rooms-Katholiek gekleurde stro-ming
dat dat PrayerBook
in zuiverRoomse
geest herzien zal worden. Die stroming schijnt het op dit ogenblik in de kerk te zullen winnen, en zal mis- schien haar zin krijgen, tenzij het Engelse Parle-ment
die voorgestelde herziening verwerpt. Als die herziening doorgaat, krijgtmen
in de Engelse kerkinelkgeval ’ngroteschepping eneenbittere strijd.
De
Engelse Kerk in Zuid-Afrika is,wat
haar Bis- schoppen en predikanten aanbetreft, een ontwikke- ling in de richting naar deRoomse
Kerk gunstig gezind. Indien de herziening van ’t PrayerBook
inRooms-Katholieke zin doorgaat, zal
Rome
op de duur in Zuid-Afrika door middel van de EngelseKerk
ongetwijfeld ’n grotemacht
krijgen.Daarom mogen
wij niet, wat deze zaak aanbetreft, onver- schillig zijn.De
droogte.Wij beleven een ontzettend jaar.
De
droogteneemt
de overhand en op vele plaatsenneemt
de ellendebij dedag
toe. Velen zijntotaalgeruineerd, en in de Kaapprovinsie is een distrikt door de Ad- ministrateur als noodlijdend verklaard.Wat
hetworden moet
weetGod
alleen. Doorvelenwordtge- vraagdom
’ndag
van verootmoediging.En
toch, het wilsoms
op ons de indruk maken, alsof onzedagen
van verootmoediging ’n gruwel zijn in de ogen des Heren.Want
zodra zulk ’ndag
van ver- ootmoediging uitgeschreven wordt, begint 00k de twist.Wordt
het van overheidswege bepaald, dan wordt doorsommige
leden van ons volk depolitiek er ingesleept. Vroeger wilden velen van de Natio-nal
Party onder geen omstandigheden deelnemen aan eendag
van verootmoediging door de Z.A.P.- Regering bepaald, en nu willen vele leden van de Zuid-Afrikaanse Partij weer niet deelnemen aan zulk een boetedag, die door de tegenwoordige Re- gering bepaald is.Toen
de tegenwoordigeRegermg
aan het be- windkwam,
hadden wij een goed jaar, een regen- jaar.Sommige
Nationalisten hebben zich er toen op beroemd, dat het isvanwege
de nieuwe Rege-ring, en nu dat het zo droog is, wijten anderen het 00k weer aan de nieuwe Regering. Als de dagen
23 Januarie 1927.
DE HERVORMER.
163van verootmoediging door de Kerken bepaald wor- den, is het nog erger. Het is al gebeurd, dat de Verenigde Kerk niet wilde
saam
werken,omdat
deHervormde
en de Gereformeerde Kerken ermee
begonnen waren en later zelfmaar
’ndag
van ver- ootmoedigingbepaald heeft. Zulkedagen zijn juistdagen
waarop
wij niet twisten mogen.Dock
wij vrezen, dat 00k tot ons gezegd kan worden„uw
verbodsdagen zijn Mij een gruwel”. Scheurnietuw
kleed,
maar
scheuruw
hart. Het past ons nietom
uiterlike boete te willen doen, neen.
God
geve, dat wij doorwaar berouw
ons steeds voorHem mogen
verootmoedigen in deze kommervolle t'jden.0FRS5EEL.
Vergadering van die Noordelike Ring.
Die agtiende vergadering van die Noordelike Ring sa D.V. gehou
word
op Dinsdag, 5 Apriom
10 uur v.m. en volgende dae in die kerkgebou te Pretoria.
Die
name
van die afgevaardigdes moet,met
die oog op losies, dadelik na dieverkiesing gestuur
word
aan die Skribavandie gemeente van Pretorian.l. die heer P. J. L. Grobler, Mainstraat, Pretoria.
Die afgevaardigdes
word
daaraan herinner dat hulle die kasboeke, notuleboeke, kopiee van doop -en lidmaatregisters en die jaarverslae van hulle gemeentes moet saambring.Beskrywingspunte moet die ondergetekende bereik nie later as die 22ste Maart nie.
Die broeders predikante
word verwag om met
die nagmaalsvierings die 2de en 3de April te Pre- toria behulpsaam te wees.
JOH. DREYER.
Skriba Noord. Ring.
Dullstroom.
Die Westelike Ring.
Volgens besluit sal die volgende vergadering vandie Westelike Ringplaas vind tePotchefstroom
in die
Kerkgebou
van die Ned. Herv.Gemeente
al-daar op
Maandag,
18 April 1927, en volgende dae.Predikante en Kerkrade van die Ring word herinner aandie besluit van 1926 dat Afgevaardig- des na die Ringsvergadering vroegtydig behoort aan te
kom
op die bestemde en bepaalde plekom
deel te
neem
aan die kerkdienste op dieSondag
voorafgaande, in die Gemeente,waar
die vergade- ring plaas vind.Die afskrifte van Doop- en Lidmaatregisters moet na invulling behoorlik
namens
die Kerkraadvir korrek gesertifiseer
word
deur Skriba’s of deur die kerkraad geoutoriseerde persone.Beskrywingspunte moet ondergetekende be- reiknie later as 18 Maart 1927, teneinde die Agen- da behoorlik in orde te kry.
J. J.
VENTER,
Skriba:
Kom.
v. d. W.R.Adres: 168 Collinsstraat, Brixton, Johannesburg.
Vergadering vandie Oostelike Ring.
Die agtiende vergadering van die Oostelike Ring sal D.V. gehou
word
opWoensdag,
die i6de Maart 1927,om
9 uur v.m. en volgende dae in die kerkgebou te Vrededorp, Johannesburg.Die Kerkrade
word
versoekmet
die eersko-mende Nagmaal
inDesember
of Januarie hulle af-gevaardigdes tekies, enmet die oog oplosies direk die
name
aan die ondergetekende op te stuur. Be- skrywingspunte moet die Skriba van die Ring be- reik nie later as die iste Maart nie.T. F. J.
DREYER,
Skriba.
Standerton.
KERKELIKE BERICHTEN.
Br. Nico
Campher
vestigt onze aandacht erop, dat in deAlmanak
van 1927 bij Venterskroon ten onrechte staat dat dieGemeente
vakant is, en dat Ds. P. J. J. Venter dekonsulent is, terwijlDs. Ennis de predikant is,want
Klerksdorp en Venterskroonzijn twee gekombineerde Gemeenten, met Ds. En- nis alspredikant van alle twee.
Predikanten Vergadering.
De
volgende vergadering van de Predikan- ten zal D.V. gehouden worden te Pretoria op 1, 2 en 3 Maart 1927.Dinsdag avond zal er een
samenkomst
zijnmet de studenten en
Woensdag
enDonderdag
desamenkomst
van depredikanten onderling.Woensdag middag
zal er weer een gemeen- schappelijke maaltijd gehouden wordenmet
da- mes.Bijzonderheden zullen later bekend
gemaakt
worden.Broeders Predikanten worden verzocht hun bestellingen zo te regelen dat zij die
dagen
vrijzijn en
komen
kunnen.L. E.
BRANDT, Waarnemende
Skriba.P.S.
—
Ds,Erasmus
heeft bedankt als Skriba.DE HERVORMER.
23 Januarie 1927.164
Konferensie van Guderlinge van die Oostelike Ring.
Ouderlmge
van die Oostelike Ringword
herin- ner aan die Konferensie vanOuderlmge
wat teGermiston sal gehou
word
op die 8ste en gde Febr.Die Konferensie begin die 8ste Febr.
om
7.30 n.m.in die kerkgebou te Germiston.
A
1 die ouderlinge iswelkom.
Ook
die predikante word hartelik uitge- nooi.Die wat wil
kom
moethullename
so gou moont-lik aan Mnr. P. Bouwer, 15 Oosthuizenstraat, Ger- miston, stuur.
A.
OOSTHUIZEN.
Voor Gwelo*
Ondergetekende erkent hiermede met innige dankbaarheid, de ontvangsten voor de Herv. Ge- meente teGwelo, de
som
van van deGemeente
Pietersburg, en desom
van .£1.5.11 van de Ge- meente Heilbron. Die giftenkwamen
goed te pas, bij de inwijding van een prachtig Herv. kerkje te Gwelo.Waar
blijven de andereGemeenten
met hun giften? Het werk in Rhodesie is belangrijk. Er is een schone toekomst voor onze kerk. Broeders, helpt die kleine enarme Gemeente
Gwelo. Zij teltnu 181 leden.
Deze bovenstaande
sommen
heb ik ontvangen, pas voor ik naar Gwelo inDesember
vertrok. Ik 11am het geld mee, enoverhandigde het aan Ouder- ling H. Oosthuizen.En
hetwas
juist goed van pas gekomen.En
dit is oorzaak, dat het geld deze keer niet afgedragen werd aan Mnr. Roorda.Groetend,
Ds. P.
W. ENNIS,
Klerksdorp.Ventersdorp.
Die gemeente het
Nagmaal
gevier op Dinsdag 26Desember
1.1. Dieopkoms was
bemoedigend, diestemming
ernstig. Die dienste het reeds op Sater-dagmiadag
25Desember
begin.Ons
plaaslike Pre- dikant hetal diedienste alleenwaargeneem
en het ernstige woorde tot ons gerig, ook met die oog op die jaarwisseling.Ons dank
die Here vir ontvange seeninge.Mag
ons nou ook ander totmeer
en gro- ter seen wees!
Dit
was
ons ’nvoorregom
dieouersvan Ds.Erasmus
ook weer in ons midde te he.Mag
dieHere hullenog lank spaar.
Ds.
Erasmus
hou buitediens (D.V.) op Wit- poort 23 Jan. 1927om
3 uur n.m., en op Witrands- fontein 13 Feb.om
3 uur n.m,Rensburgsrust, Qost-Afrika.
Weer
het ons die groot voorreg gehadom
Sy Eerw. Ds. Oosthuizen as herder en leraar in ons midde te he van 7 Nov. tot 28 Nov.Op
7 en 14 Nov. het onsgewone
Sondagdiente gehad, enop 28 Nov. het onsNagmaal
gevier.Die opkomst
was
by al die dienste baie goed,maar
metNagmaal
was; die kerkgeboutjie so vol dat baie van die grootmense
nie sitplekke gehad het nie.Al die dienste
was
deur SyEerw. gelei. Die prekewas
almal ernstig.Mag
die Heer gee dat die prediking in menig dorstighart goed geplantis.2 Jonge lidmate is voorgestel en aan 6 kitider- tjies is die Heilige
Doop
bedien.Die gemeente Rensburgrus is vol
moed
en metnuwe
hoop gaanons die toekoms in.Baie
jammer
dat ons nie ons eie leraar het nie,maar
ons beste hoop isom
ook binnekort te probeer beroep, as hulle ook aan ons sover hier in Oos-Afrika wilgehoorgee.Ons
gemeente word elke keer sterker.Ons
wildaarom
die gemeentes in ons vader- land hartelik bedank dat hulle nog aan ons denk,om
so af en toe ’n Predikant aan ons af te staan.(Ek glo as ons een het, sal dit hard gaan.)
Sondag
met Nagmaalviering lewer die leraar sy preek na aanleiding van Psalm 95 : 7—
8. “He- den, zoo gij Zijne stem hoort, verhardtuw
hart niet, gelijk teMeriba, gelijkten dage van Massa. inde woestijn.”
Dit
was
’n woord van ernstige vermaning en togook ’n woord van aanmoediging.Maandagmore
het die hele gemeente weer by-mekaar gekom
op versoek van die sknbanamens
Kerkeraad enGemeente om
’n adres aan die leraar te gee.Daar
is ook weeronsdank
aan SyEerw. uitge- spreek.Hy
bedank ook al die lede by wie hy tuis was, vir hulle vrye ontvangs.Ons wens
SyEerw.’n voorspoedige en geseende reis na die gemeente Arushaen ook tuis.
Mag
ons LieweHeer die leraar lang spaar en dat ons ook weer die voorreg sal heom
horn weer inons midde tehe.F. S.
OEIVIER,
Skriba.Sohweizer-Reneke.
Op
die 25e en 26cDesember
het onsNagmaal
gevier.
Ons
konsulent, Ds. Strydom,was
ook inons midde.Maar
deurdat hy ’11 keelontsteking had, kon hynet een preekvir ons hou. SaterdagmorehetDs.Venter ’n kerkdiens gehou, en in die
middag
voor-23 Januarie 1927'.
DE HERVORMER.
165bereidingsdiens. Die aand het Ds. van der Walt vandieGereformeerde Kerk gepreek. Die
Nagmaal
is
Sondagmore
deur ons twee lerare bedien. Ds.Esterhuisen van die Verenigde Kerk het die Son- dagmiddagdiens waargeneem, en die aand het Ds.
Venter gesluit. Die
Gemeente
begint sterk word, en praat van kerkbou.J. M. C. V.
KSerksdorp.
De
Ned. Herv.Gemeente
van KlerksdorpvierdcAvondmaal
op 8 en 9 Januarie 1927.De
opkoms' derGemeente was
zwak.De
oude kerkvader Ds.C W.
du Toilwas
a.1 Vrijdagmiddag te Klerksdorp aangekomen,om
Ds. Ennis te lielpen. Hij preektebij elke gelegenheid behalveZondagavond. Wij wa- ren alien verbaasd dat ZijnEerw.
nog
zo duidelik kon spreken, en dat zijn verstand 00k nog zo hel- der is.Diepe indruk hebben zijn preken 00k gemaakt,
want
tra.nen van velen der hoorders vloeiden. Wij zijnhem
dankbaar dat ZijnEerw. weder tot ons ge-komen
is.Zondag
n.m. is Ds. du Toit met oud-ouderling lhet Pienaarnaar Brakpan, distr. Lichtenburg ver- trokkenom
daareen paardagen
tekuieren.Vijf jonge kinderen werden gedoopt door Ds.
Ennis.
De
broeder Johannes Scholtz heeft aan de Klerksdorpse gemeente, vanaf de Delverijen,£88
17/6 gezonden als tienden, zijnde opbrengst van diamanten door
hem
verkocht. Broeder Scholtz iseen
arme man
enmoge
zijn voorbeeld door ande- ren gevolgd worden. Wij zijnhem
zeer dankbaar.Onze
volgende Avondmaalsviering zal zijn de eersteZondag
inApril,wanneerwij liopeneen grote bazaar tehouden.NICO
J.CAMPHER.
Lichtenburg.
De
gemeente van Lichtenburg vierdehaar eer- ste Nachtmaal in 1927, op Zaterdag enZondag
15 en 16 Januarie.Niettegenstaande de grote hitteen droogte als gevolg ervan,
was
de opkomst zeer goed, behalve alleenZaterdag.Zondag
echterwas
de kerk telkens geheel vol en waren vier voile tafels nodig voor de Nachtmaalgangers.Ds. J. van
Belkum
vanHeidelbergwas
overge-komen om
onze leraar te lielpen. Hij preekte Za- terdagmiddagover 1 Cor. 6 : 20: ,,Gij zijtduur ge- kocht” en wees erop, dat Jezus zichzelven vrijwil- lig hadopgeofferdom
ons te verlossen van de zon-de, en dat de gelovigennu 111 plaats van slaven des Satans, dienstknechten van Christus waren gewor- den en zo geroepen
om
zijn wil te volbrengen. Zon-dagmorgen
bij de Nachtmaalsdienst preekte hij over Johannes 13 : 34, nogmaals wijzend op de grote liefde des Heren, als grondwaarom
wij 00k elkander moeten hefhebben inwoord
en.daad.De
namiddagbeurt werdwaargenomen
door de plaatselike leraar, che sprak naar aanleiding van Tsalm 95: 1, 7, erop wijzende, datGod
zelf 00k tot ons spreekt en dat wij Zijn stem kunnen horen en 00k moeten.De
Heer toch spreekt tot ons, gelijk de natuur dat doet,maar
velen willen niet horen, tot hun grote schade, terwijl zij, die naarHem
ho- ren, grotezegen ontvangen. Wij werden opgewekt ten alien tijde te luisteren,omdat
het Pleden er al- tijdvoor ons is.Ds. van
Belkum
hieldweer deavonddienstnaar aanleiding van 1 Petrus 2 : 12: ,,Houduwen
wan-del eerlik (goed) onder de Heidenen.” Hij wees cr- op,, dat vele gelovigen zo slordig leven, dat hun werk zo dikwijls teleurstelde en dat er
daarom
zo veelkwaad
van degelovigen gesproken werd, waar- door zij verdrukt werden enGod
niet verheerlikt,wat
toch net doel der verlossing door Christus was.Tussen de middag- en avonddienst had Ds.
van
Belkum
nog een konferentiemet
degehuwde
zusters der gemeente alleen, waarin hij sprak over de onzedelikheid, die tegenwoordig zo grootwas
en over het misbruik van sterke drank, 00k door Afrikaanse vrouwen, waardoor het huiselik en ze- delik leven 00k were! ondermijnd. Hijvermaande
de zusters vooral de opvoeding der kinderen zorg- vuldig te behartigen.Voor de oude leraar
was
het een voorrecht, die in 1891 de gemeente organiseerdemet
slechts 17 lidmaten derHervormde
Kerk, die nuwas
aan- gegroeid tot een 500-tal,dank
zij hetwerk
naast de Heer der Gemeente, door de arbeid van devroe- gere en de tegenwoordige leraar,om
nog eens bier temogen
zijn en nog van dieoude ledendehand
temogen
drukken.Merkwaardig
is het, dat er zovelejonge
mannen
en vrouwen aan de Nachtmaalsdis aanza- ten.De
laatste tafelwas
bijna geheel ingenomen door de jongere zusters der gemeente. Dat is een goedbewijsvan de zegen op de arbeid van de leraar.Ook
wordt door de kerkeraad hard gewerktom
de schuld der kerk, dieontstaan is in de tegen- spoeden der laatste jaren, (sprinkhanen, droogte, misoogst) aftebetalen, en toontdegemeente
daar- voor veel medewerking.Moge
des Heren zegen op deze Avondmaals- viering rusten!166
EEN NIEUW BEGIN.
Josia begon den
God
zijns vaders David te zoeken. (2 Chr. 34 : 3.)Gedachten zijn niet enkel weefsels van den menschelijken geest, diehij vormt, bewondert, lief-
koost misschien, en dan weerloslaat, tot ze spoor- loos verdwijnen. Zij hebben 00k hun eigen waarde en kracht. Zij prentenzichinonsgeheugen, zij ver- binden zich
met
onzen geest, zij stuwen onzen wil.Het is niet alleen zoo, dat wij gedachten hebben.
Het is zoo, dat zij 00k ons hebben. Zoo ontstaan
soms
leidende, zelfs dwingende gedachten,dwang-
ideeen, waaronder de
mensch
zucht,maar waaraan
hij zich niet kan onttrekken.
Zulk een gedachte, die als een vanzelfsheid het oordeel beheerscht en het leven bepaalt, drukt Jeremia uit in de spreekwijze
: ,,De vaders hebben onrijpedruiven gegeten en der kinderentanden zijn
stomp geworden.” Dat zeide
men
in zijn tijd en in zijn land, het land der wijnstokken. Wij, in onzentijd, in het land der vruchtboomen, zeggen het eenigszins anders: ,,De appel valt niet ver van den stam.”
Men
meent: er bestaat een vast verband tusschen ouders en kinderen, als een ljzeren wet van oorzaak en gevolg. Mijn ouders zijn jong ge- storven—
ik zal niet lang leven. Zij hebben altijdmet tegenspoed te
kampen
gehad—
mij is geen ge-lukgeschoren. Zij hebben den vloek van een slech- ten
naam
gedragen—
ik zal mij daaraan niet kun-nen onttrekken. Of,
omgekeerd
: Mijn ouders zijn heel oudgeworden —
ik kan daarop dus 00k reke- nen. Mijnmoeder was
eenvrome
vrouw—
ik zal,eer ik sterf, 00k
God
nog wel vinden. Ik heb een eervollennaam medegekregen —
dezen zal ik zonder twijfel behouden. Zoo wordt het leven beurtelings gedrukt enopgeheven door de gedachte van het na- tuurlijke levensverband, alseen kracht, die onweer- staanbaarheerscht.De
profeet verzet zich tegen deze opvatting.,,Wie onrijpedruiven eet, diens tanden zullenstomp worden”. ,,Deziel, welke zondigt, die zal sterven”.
Hij openthet uitzicht op de zelfstandige betekenis, waarde, verantwoordelijkheid van elk menschenle- venals zoodanig. Hetiseenenieuwe schepping van God. Het brengt nieuwe mogelijkheden mede. Het opent nieuwe perspectieven.
Hoe
innig, benau-wend
en verwarrend innig, 00k samengestrengeld met anderer levens, daaruit voortgekomen, daar-mede
gevoed, daardoor geleid, daarnaargevormd
—
elk nieuwmensch
is toch een nieuwe scheppingGods
met eigen gaven, mogelijkheden, beloften, verantwoordelijkheid 00k. Goddank, dat het zoo is.Ook
wij hebben behoefte er aan het te hooren en te realiseren,om
te worden bevrijd van de dwang-23 Januarie 1927.
idee der natuurnoodwendigheid en te
ademen
inde sfeer der goddelijke Voorzienigheid.Jeremia zelf heeft hiervan een treffend voor- beeld beleefd in de persoon van den koning, zijn koning, Josia, bij wiensdood hyeen klaaglied heeft gezongen, als bij den dood van een der grooten in Israel.
Toch
leeft Josia in een tijd van decadentie.Hij is een der laatste vorsten van Juda, als alles tot ontbinding overgaat, uitwendig en inwendig, instellingen en menschen, het leven in al zijn vor- men, politiek, econonnsch, huiselijk, persoonlijk, kerkelijk. Hij isde zoon van een vader, die'zich zo6 misdraagt, dat zijn eigen knechten
hem
na korten tijd uit denweg
trachtente ruimen, zooalsmen
dat met een schadelijk dier doet.De
zoon is acht jaren oud.En
als wijhem
na acht jaren terugvindcn, dan zien wij een jongeman, die begint denGod
van zijn vader David te zoeken. Dit verrast als een wonder.Zie hierhet kind van een decadenten tijd, den zoon van een verdorven vader, die opgroeit in een ver- peste atmosfeer.
En
deze jonge man, tot voile be- wustheid ontwaakt, grijpt terug naar de gewijde traditie van zijn huis, van koning David, en gaat denGod
van zijn vader David zoeken. Uit den te-genwoordigen slechten tijd beroept lnj zich op het ideaal van het verleden. Boven de zinnelike en 11a- tuurlijke dingen uit heft hij zijn hart op tot den
God
des hemels en der aarde, den heilige en mach-tige, wiens bestel en leiding hij als levensbehoefte beseft.
Gelukkige jonge man, die onrustig wordt in het leven, dat
hem omrmgt,
voor wiendeze voile, bonte .wereld leeg en vaal wordt en die met den harts- tocht zijnerzielzoekt naardatgene, waarinhij rust vindt, dathij vereeren kan, waaraan hij zich wijdenmag.
Gelukkig ook de jonge man, die als hij ont- waakt is tot de onrust van den Godzoeker, weetwaar
en wat hij moet zoeken. Josia wist het. Hij had slechts terug te zien naar de geschiedenis van zijn huis en volk. Hij wist van zijn vader David en van diens God.Velen kunnen niet terugzien op deze wijze.
Zij hebben geen gewijde traditie, geen geestehjk voorgeslacht. Augustinus verhaalt, hoe hij, uit de zmnelijkheid ontwaakt, opstond
om God
tezoeken.Maar
hij wistnietwaar
enhoe. E11 hetheeft lange, moeilijkejarenvan zoeken en missen gekost eerhijden levenden
God
gevonden heeft.Ook
in onzentijd zijn er zodanigen, die, onrustig geworden te
midden van alleswat zij zien, begrijpenen genieten kunnen,
omdat
zij de ongenoegzaamheid daarvanzijngaanbeseffen, met koortsachtig verlangenzich uitstrekken naar wat anders is dan de aardsche werkelijkheid, hooger dan deze wereld, naar wat
DE HERVORMER.
23 Januarie 1927.
DE HERVORMER.
167goddelijk is, naar
God
zelven,maar
die denGod
hunner vaderen nietkunnen zoeken,omdat
hun va- deren zelven geenGod
hebben gehad. Het duurtsoms
zeerlang eer zij vinden, indicn zij alniet zoe- kend verdwalenof verslappen. Gelukkigdus die, als hij gaat zoeken, weet dat er eenGod
zijner vade- ren is, die de kracht en de heerlijkheid van hun le-venisgeweest, de
God
enVader vanJezus Christus, die zich manifesteert in het geloof van het voorge- slacht, 00k in dat van zijne voorouders en ouders, die metGod
hebben geleefd en inHem
zijn gestor- ven.Hoe
hetzij,Josia heeft denGod
vanzijnevade- ren gezocht engevonden. Hij is een anderman
ge-worden danzijnvadergeweest was, eennieuw man, die een nieuw leven is begonnen en aan zijn volk een nieuwe periode heeft geschonken.
Ten
slotte staat iedermensch
onmiddellijk tegenover God.Vernieuwing, wedergeboorte, bekeering zijn reali- teiten inhet Koninkrijk Gods.
Onze God
is een levende God, die schept en vernieuwt. Hij wil met, dat wij ons doordwang-
ideeen, als noodzakelijkheid en noodlot, Iaten be- heerschen,
maar
dat wij vrij worden in de verze- kerdheid, dat wijmogen
leven in de sfeer zijner voorzienigheid en liefde, als in eene nieuwe wereld, inderdaad eene van onbegrensde mogehjkheden.W.
J.AALDERS.
(Overgenomen
uit HetAlgemeen
Weekblad.)BRIEVES VAN
OOfV!SAREL,
UITKIJK,
Januarie 1927.Waarde
Neef Willem.Als gij deze brief in handen krijgt, is.de tijd
van een gelukkig en vrolik Kerstfeest, en een voor- spoedig Nieuwjaar 1927 te wensen, reeds voorbij.
Oom
schaamt zichnu wel een beetje,omdat
hij metzijn
wensen
zolaat komt,maar
hij wil het toch niet nalaten.Oom
wilimmers gaarne zien, dat zijnlezers een voorspoedig Nieuwjaar hebben en 00k een ge- zegend Kerstfeest mochten vieren. Alsmensen
hebben wij in deze dagen meer dan ooit behoefte aan voorspoedin hettijdelikeenzegen en genadeindegeestelike dingen.
Daarom
schrijftOom
dan 00k aan u en begint hij zijn werk voorDe
Hervormer, met de ouderwetse,maar daarom
toch niet minder hartelike en innigewens
: Veel heil en zegen in dilNieuwejaar 1927. Dat is
Oom's
bede voor u enuw
huis, Neef, en voor al zijn lezers, ja voor alle men- sen.
Oom
wil geenpredikatiehouden, datis nietzijn werk: hij laat dit over aan de leraars en aan hen die daartoe de genadeGods
hebben ontvangen.Toch
begintOom
deze brief met eenwoord
uit het EvangelievanJohannes (Hoofdst. 8 :44): ,,De dui- vel is in de waarheid niet staande gebleven,want
geene waarheidwas
inhem.”
In deze woorden heeft onze Zaligmaker het karakter der wereld zo kort en duidehk uitgedrukt. Gebrek aan waarheid, jaonwaarheid is hetkenmerk
dezer wereld, in deze dagen, helaas, 00k in de Kerk van Christus op aar- de. Lees toch eens goed, watuw Oom
nu schrijft en zeg dan eens eerhkof hij recht is of niet.Niet lang geleden had
uw Oom
een gesprekmet
een ljverig oprecht eneerlik leraar ener andere kerk. Hij had pas een begrafenis geleid en voelde zich zeer bedroefd en treurig.Waarom,
zo vroeghij, worden wij leraars telkens lastig gevallen
met
begrafenissenteleidenenlijkpredikaties tehouden.Oom
merkte op, dat in onze Kerk het houden van lijkpredikaties reeds in 1618 door de Synodewas
verboden (zie Art. 65 van de Kerken-ordening): ,,Daar de lijk-predicatienmet
en zijn, zalmen
ze niet instellen, en daar zij nu alreede zijn aangeno- men, zal naerstigheidgedaan
worden,om
dezelvc met de gevoegelijkstemiddelen af tedoen.”Ook
isvolgens de Kerkwet, het houden van lijkpredikaties aan de leraren niet opgedragen.
Waarom
heeftmen
die gewoonte dan niet la- ten staanin Z.-Afrika?Omdat
er in ons goede land nog zoveel is dat aan deRoomse
Kerk herinnert.Men meent
nu een- maal dat een gestorvene niet rustig kan in het graf liggen of naar de hemel gaan, wanneer niet de priesterhem
zalig spreekt. Ditis bijgeloofen niets anders. Daarbijkomt
dan nog, datmen
begeert, dat van de doden niets dan goeds zal worden ge- zegd, dat de priestermoet
verklaren, dat hij naar de hemel is gegaan,want
hij is toch een lid van de kerk.Om
dit teverhinderen, heeft de bovengcmelde Synode van Dordt, de lijkpredikaties afgekeurd.En
dat terecht!
Waarom moet
een leraar een begrafenis leiden b.v. van een kind nog geen twaalfmaanden
oud, wanneer noch vader nochmoeder
ooit in de kerkkomen
enin geheel hunleven wereldszijn?Waarom
moet een lijkdienst in de kerk of bij het graf ge- houden worden, van jong of oud, wanneer de ge- storvene geheel een werelds leven heeft geleid, 0111God
en zijn dienst zich niet heeftbekommerd
en gestorven is, zoals een heiden sterft die in Christus niet gelooft.Mogen
dezemensen
opeen christelike begrafe- nis aanspraak maken, alsof zij met Christus waren168
DE HERVORMER.
23 Januarie 1927.ontslapen en met
hem
zullen opstaan? Is dat geen leugen in het kerkelik leven, onwaarheid tegenoverGod
enmensen?
Nu
beweertmen
wel, dat er bij het graf een mooie gelegenheid is,om
te wijzen op de ernst van het leven,de zekerheidvan temoeten sterven,maar
wie dikwijls een begrafenis bijwoont, weetmaar
altegoed hoe weinig indruk zo’nplechtigheid maakt.
Er
mag
door enkelen over de dode worden ge- sproken, meestal spreektmen
overde mooie begra- fenis, d.w.z. de mooiekist, de velemensen, de goed gcklede dragers en dergelijke dingen,maar
niet over de ernst van het leven.Oom
meent, deleraars moeten die begrafenis- senmaar
afslaan, en alleen dan die houden, wan- neer waarlik een christen is heengegaan, die ge- toond heeft dit te zijn door trouw naar de kerk te gaan, en in zijn leven in alles een volger van Chris- tus te zijngeweest.Met
de doop aan de kinderen is hetzelfde het geval. Allemensen
inZ.-Afrika, op enkele uitzonde- ringen na, begeren de doop voor hun binders, 00kzij, die nooit in de kerk komen, voor de kerk niets bijdragen en
meer
in klubs, bioskopen, bar’s boe- ren dan in de kerk; die de kinderen niet zenden naar Zondagschool, katechisatie en in huis geen godsdienst houden noch de Schrift lezen. Datmen
deDoop
begeert, ja dikwijls eist voor de kinderenis
maar
eenRoomse
gewoonte. Die kerk toch leert, dat deDoop
de erfzonde afwast en als gevolg daarvan beweert zij, dat dus een ongedoopt kind dat niet is gewassen van de erfzonde, niet in de kernel kan komen. Dat 00k in onze kerk die leer geloofd wordt, weet leder leraar en 00k menige ou- derling.Wanneer
een ldein kindje plotseling ziek wordt en stervende is, wordt haastigom
de leraar gezonden, die hetdanmoetkomen
dopen. Die prak- tijk moet worden nagelaten.Wanneer
een ongedoopt kind sterft,komt
hetniet in de hemel,
omdat
de besprenkelmg met het doopwater niet is toegepast,maar
eerder (indien het er niet komt)omdat
het in Christus niet gehei- ligd isomdat
de ouders niet in Christus geloven.Als de Apostel Paulus I Kor. 7 :
12—16
schrijft over het geheiligd zijn van kinderen, dan beweerthij uitdrukkelik, dat zij dit zijn,
omdat
of beide, of een van beide ouders gelovig isen dus 00kdit kind aan de Heer is overgegeven.Zo is het dan 00k onredelik, dat ongelovige ouders aandringen op de doop hunner kinderen en nog bespottelikeris het, wanneer bij weigering van de
Doop
gezegd wordt tot de leraar: ,,nu gij zijtaansprakelik ervoor, als dit kind niet in de hemel komt,” alsof de leraar de kinderen en grote
men-
sen in de hemel brengt. Christus alleen brengt ze daar en wel alleenlik de gelovigen, die door zijn bloed gereinigd zijn van de zonde.
Verder begaan de ouders een meineed, wan- necr zij, ongelovig zijnde, op de Doopvragen met ja antwoorden,
omdat
zij weten moeten, dat zij zelve geen gelovigen zijn, en dus de kinderen 00k niet geheiligd,omdat
zij de Schriftmet
kennen en dus 00k de daar geleerde waarheden niet aanne- men; enomdat
zij geen voornemen hebben, hun kinderen op te vocden naar de Schriften.De
doop der kinderen is voor de ware gelovigen, een heilige en blijde zaak,omdat
zij hun kleinen aan de hoede des Herentoevertrouwen; dedoop derkinderen van ongelovigen is een klucht die totwenen
stemt en met tot lachen.Sommigen
begeren in onze dagen dat de for- mulieren voorDoop
enAvondmaal
zullen worden herzien ensommige
leraars, 00k in Z.-Afrika, laten grote stukken daaruit weg. Dit laatste is dwaas, want deze liturgiese opstellen zijn niet hun eigen- dom,maar
dat dergemeente, dieze alleen verande- ren kan, wanneer zij nietmeer
de uitdrukking vailhaar geloof zijn.
Nog
dwazer is het die oude geschriften te wil- len herzien,omdat sommigen
ze onbruikbaar, ver- ouderd vinden. Is het misschien 00k beter te zeg- gen,men
wil ze veranderen,omdat
het geweten hen aanklaagt?Daarom
niet de praktijk van hetAvondmaal
endeDoop, niet de Formulierenmoeten worden veranderd,maar
wij moetenveranderd wor- den.De
gelovigen moetenmeer
lerenteleven naarGods
wil en de ongelovigen is nodig, dat zij zich bekeren.Maar
nog onbehoorlikeris het, wanneer, zoals zo dikwijls gebeurt, de ongelovigen schelden en ra- zen op kerk en leraren,omdat
die niet willen doen, wat zij eisen.Wat
wij nodig hebben is reiniging der kerk in-en uitwendig; zijmag
niet zijn of wor- den een geldmakend Instituut, of een liefdadig- heidsgenootschap; zij is geroepen het Evangelie te prediken enzodoende hetRijk Gods tedoen komen.Geen
vormdienst,maar
waarheicl en oprechtheid hebbenwij nodig.Geve die ons de Heerdoor Zijn H. Geest.
Met
vele groeten, Neef,Uw Oom
SAREL.
23 Januarie 1927.
DE HERVORMER.
169KERKD! ENSTEN.
Dullstroom.
’t Heilig
Avondmaal
zal hier gevierd worden op D.V. de 29ste en 30ste Januarie.Trichardtsfontein.
Sondag
30 Jan.Nagmaal
deur Ds. A. Oosthui- zen.Brakpan.
Saterdag 5 Febr. 5 uur n.m. Kerkeraadsverga- dering; 7 uur Voorbereidingsdiens; 8 uur
Gemeen-
tevergadering.Sondag
6 Febr. to uur v.m. Nagmaal.Alle dienste
word
gelei deur Ds. Oosthuizen.Piet Relief.
Zo de Heer wil zal op 20 Februarie het Nacht- maal gehouden worden door Ds. Jac. van Belkum, zo nodig
met Aanneming
en Doop.Heidelberg.
30 Januarie te Balfour, ’s avonds 7.30 te Hei- delberg.
6 Februarie te Heidelberg leesdienst.
13 Februarie teHeidelberg, Ds. Jac. van Belkum.
Nam.
3 uur teTamboekiesfontein.20 Februarie te Heidelberg leesdienst.
27 Februarie te Heidelberg, Ds. Jac. van Bel- kum.
Pietersburg.
Die e.v.
Nagmaal
te Pietersburg sal wees, so die Here wil, die 5cle en 6de Febr. 1927, wanneer dieberoepe predikant, dieWel.Eerw. HeerDs.H. P.Wolmarans, bevestigsal word. Die brs. predikante wat die bevestiging wil bvwoon,
word
vriendelik uitgenodig.Vrijdagaand 7.30 Kerkraadsvergadering.
Saterdag, 10 v.m., Bevestiging deur Ds. J.
van Belkum.
Saterdag, 2.30 n.m., Voorbereiding.
Saterdag,
4—
5 n.m., Ontvangsin die pastorie.Saterdag, 7.30 n.m., Intreerede.
Sondag, 10 v.m.,
Awendmaal.
Sondag, 3 n.m., Nabetragting en Doop.
Sondag, 7.30 n.m., Slotdiens.
JOH. DREYER,
Konsulent.Ds. T. F. J. Dreyer.
29en 30 Januarie,
Nagmaal
te Eendracht.5 en 6 Februarie,
Nagmaal
teErmelo.VIR DIE SONDACSKOOL.
SONDAG
30JANUARIE.
Noach
in die Ark.—
Gen. 7.Die groot vloed
word
in die Bybel met lewen- dige kleure geskilder. Die beskrywing is eenvou- dig en vol majesteit. Die geskiedskrywer bring ’npaardinge duidelik op die voorgrond: die straf van
God
oor die sonde en die goddelike liefdewaarmee
die ark omring word.
Noach
en sy famielieword
gespaar,omdat
hy regverdig en godvresend is.Hy
moet die arkmaak
en
moet
dan van al die rein diere sewe en sewe, mannetjie en wyfie,,neem
en van al die onrein diere twee, mannetjie en wyfie. Net so van die voels.Dit lyk of die diere ’n voorgevoel het van die gevaar wat voorle. Vanself
kom
hulle na die ark toeom
ingelaat te word deur Noach.As
alger in is, shutGod
self die deur van die ark agterNoach
toe.
Die sewe dae is voorby. Die reen stort neei van bo. Uit al die fonteine bruis die water uit. Met die skepping het God, die Here ’n skeiding ge-
maak
tussen die water bo en die water onder die uitspansel.Nou word
dit weer een. Weldra isdaar net water, water oorals.Daar
is ’n onafsienbare waterspieel wat die oppervlakte van die aarde be- dek. Dieaarde is soos ’n see wat nie deur kustebe- grens is. Veertig dae en nagte duur dit so voort Soveel reent dit dat al die bergtoppe bedek isdem
die water. Vyftien elle is die water bo die hoogste bergtoppe. Vir honderd en vyftig dae is daar op die aarde net water. Al die
mense
en diere wat nog op die aarde is, verdrink. Alleen Noach, sy famie-lie en die diere in die ark is gespaar.
Hier sien ons hoe die
mens
deur sy sonde die ganse aarde meesleep in sy ondergang.Dis
merkwaardig
dat nie alleenGods
woord ons leer omtrent die sondvloed nie,maar
dat by verskillende heidense volke daar oorleweringe be- staan omtrent die vloed. So bestaan daar Indiese, Babyloniese, Chinesee.a.verhaleomtrent dievloed, wat in hoofsaak ooreenkom met die bybelse ver- haal.Selfs word nou vry algemeen deur natuurkun- dige
aangeneem
dat daar eens ’n vloed op aarde was. Ditword
op verskillende gronde aangeneem.Daar
isb.v. seeskelpe en versteningevan waterdiere gevind op die toppe van die hoogste berge. So b.v.op die Himalaia-gebergte in Indieop ’n hoogte van sestien duisend voet.
Op sommige
plekke op aardekom
daar verskynsele voor wat alleen verklaar kanword
as onsaanneem
dat daar eens ’n geweldige oorstroming plaasgevind het.DE HERVORMER.
23 Januarie 1927.170
SONDAG
6FEBR.
Noach gaan
uit die Ark.—
Gen. 8.Na
honderd en vyftig dae van aanhoudende strome van reentkom
daar eindelik ’n end. Die Here laat ’n windopkom
wat verandering in die weer bring.Langsamerhand
begin die water af teneem. Eindelikland die arkop die hoeberg Ararat, wat oor die 16,000 voet hoog is.
Naderhand
is die toppe van die berge sigbaar. Eers stuurNoch
’n raaf uit,
maar
diekom
nie weer terug nie.A
1dielyke het voldoende aas verskaf aan die raaf.
Dan
laat
Noach
’nduif uit.Hy
is nuusgierigom
te weet hoeveel die water al gesak het. Die duif vind geen plekwaar
hy kan sit nie en 00k geen voedsel enkom
terug.Na
sewe daeword
die duif weer uitge- laat.Hy kom
terug met ’n afgebreekte olyfblaar in sy bek. Die borne is al sigbaar.Sewe
dae later laatNoach
die duif weer uitvlieg,maar
hykom
nieterug nie. Die water isweggesak. Dieduif vind kos en ’n geskikte rusplek.Kort daarna verlaat
Noach
00k die ark, hy, sy vrou en hinders en al die dierevan die ark. Hulleis die eerste bewoners van die twede wereld.
Uit dankbaarheid dat hulle gespaar is, bou
Noach
’n altaar en offer daarop van al die rein diere. Die Hereneem
’n welbehae in sy offerande en beloofom
dieaarde niemeer
deur water te laat vergaan nie.Noach
beteken troos.Hy
is ’n tiepe van Kris- tus, onse Troos. In sy arkword
vele behou. So sal00k deur Kristus,onse Noach, onse Troosvele siele
behou word.
J. D.
K OR RESPONDENTS.
De
heer B. H. B. van Rietkop (Rhodesia), klaagt in een brief dat zijn gemeente is afge- scheept,omdat
de leraar, die hen zoukomen
be- zoeken, door een plotselinge aanval van ziekte ver- hinderd is te reizen.Wij plaatsen die brief niet, en geven B. H. B.
de raad om, indien hij meent te zijn afgescheept, een klacht te sturen aan de Kommissie der Alge-
mene
vergadering, van welke Ds. A. J. Barger, Middelburg, Tvl., de skriba is.Wij vragen alleen of de heer B. H. B. niet kan verstaan dat de teleurstelling nog groter isvoor de leraar die onverwacht ziek is geworden en dus de
reis van misschien 800 en 900 mijlen niet kon
ma
ken.
NEDERDUITS HERVORMD WEESHUIS.
Krugersdorp.
Ontvangste oor
Desember
1926 per Ds. A. JBargervan:
Mev. J. J. Botha,
Main
St., Pretoria 10/-;Mnr. N. Prinsloo, Oudezwaanskraal,
Erasmus
2/6;Mev. J. Hoogterp, Germiston, Kol.-boekie £2.7.6;
Mej. E. M. v. d. Merwe, Klipfontein, Kendal, Kol.- boekie£2.4/-; Mev. T. G. Grobler, do. do. 9/6; Mev.
P. J. Grobler, do. do. 8/-; Mev. P. G. Prinsloo, do.
do. 5/6. Totaal £6.7./-.
Ontvangste oor
Desember
1926, per Ds.Grobler:
Opbrings Verversingstent Dingaansfees
£17
8/9; Korting op tjek
£15
vir vakansie weeskinders£2.1.3; van Mnr. du Plessis vir donasie ontvang
£10; van Mev. T. Duvenhage, Muldersdrift £1.14/-;
van Mnr. Hooglan, virJ. L. Muller, Bethal £1.19.6;
Mnr. P. S. J. van Rensburg, Potchefstroom
£1
16/6; Mnr. M. Bezuidenhout, Barberspan £1.6/-; J.
Wolvaart, Barberspan 8/9; Mej.
Anna
Pretorius, Barberspan 15/3; Mej. Bettie van Vuuren, Goed- vooruitzicht, Klerksdorp £1.10/-; Mnr. J. A. Swa- nepoel, Houwater, Leeuwdoorns £15; Oud. C. J.Botha, Pietersburg £2.5.6; Mej.
Lena
Shaffer, Lek- kerlag 4/6; Mej. Martie Kruger, Vrede, Vryburg11/-; Mej. A. M. Venter, Moedverloren, Lesley 14/-;
Mnr. D. J. Joubert, Moedverlore, Leslie £1; Mnr.
P. J. Brits, Herv. Sondagskool, Pietersburg
£2
10/-; Mej. C. Breytenbach, Tweefontein, Sybrand- kraal £1.2.6; Mnr. R. H. Heuff, Sondagskool Er- melo £1; Mnr. T. van Marie, Konsert Olifantsrivier Oos, £2; Mej. H. Bezuidenhout, Sondagskool Vlak- fontein 3/8; Ds.
W.
Poen, vir Mev. Holtzhausen, Schoemansdal £2.10.9; Mejj.Anna
en A. Naude, Sondagskool Rietvlei 91, 15/-; Mev. Pons, S.A.V.F.Potchefstroom £2; Mnr. J. H. Lingenvelde, vir N.
van Staden, Brixton 12/6; Mev. A. P. Prinsloo, De- von 15/-; Mnr. J. H. Botha (Boeredag)
Lake
Chris- sie£8.3/-; Mev. J. E. Stoop, Dorkas Verg. Germis- ton £3.8/-; Mev. P. S. Nortje, Visgat 10/-! Mev. D.Erasmus, vir P.
Labuschagne
en Martie Kruger, Rooikop, Ventersdorp 18/9;van Vrind 10/-; Mej. H.Kruger, Kromfort C.S.V., P.P.Rust £1; Mej. H. T.
Steyn, Sondagskool Groot Marico £1.2/-; Mnr. F.
Posma, Ouhoutbossie Dingaansfees
Lydenburg £2
6d.
;Mnr. R. G. Ockerse, Holland£5;
West
Krugers- dorp Sondagskool 8/3; G.van Waardt, Sondagskool Pretoria £4.12.6; Phthisis Board £20.4/-; Skatkis- order £74; Ds. Grobler, Krugersdorp £5. Totaal£
199.1.5.Boekhouer Weeshuis
Kom.
M.
W. VORSTER,
23 Januarie 1927.
DE HERVORMER.
171De
Administrateur, de Heer H. J. L. Th.Roorda, is niet thuis,
omdat
hijom
ziekte door de Dokter naar de Natalse kust is gezonden.Men
wordt dus heel vriendelik verzocht, geen brieven of geld te sturen voor 1 Februarie 1927.DOODBERIC.
Na
’n geduldige lyding van 5weke
ismy
dier- bare dogterHETTIE
in die Here ontslaap, op 3 Des. 1926, in die ouder-
dom
van 6 maande. Bitteretrane vloei uitons oe as ons aan haardink; sywas
’nmore
sterrekie inons huis.Nog
ergerword
ons sielesmart as onskom
by die 19 Des. 1926 toeGod
van onsweggeneem
het, uit die Krugersdorp Hospitaal,
my
innig ge- liefde eggenoot en teerbeminde Pappie van 4 kin- derkies,GEORGE DIEDERIGK,
in die
ouderdom
van 38 jaar, na ’n bittere lyding van 7 maande. Die slae is hard en bloedend die wonde,dog
ekswyg
in eerbied en sien uit na ’n salige weersien.Die bedroefde eggenote en kindertjies,
SANNIE
V. D.BERG.
Groot
Manco.
DOODBERICHT.
Sag
enkalm
in sy Heer ontslaap op 21De
sember 1926, onse teder geliefde eggenoot, vader en behuwdvader,CERT JOHAKNES ZAGHARIAS HELBERC,
op die plaas Bosluishoek No. 441, distrik Pieters- burg, indie
ouderdom
van 73 jaar, 4maande
en 10 aae, synde gebore op 11 Augustus 1853, na ’n siekbed van ’n seer been en bloedvergiftiging, het- welk hy met voorbeeldige geduld en treffende kris- telikegelatenheid droeg,want
hy wist dat syn Ver- losser leeft Ses en twintig jaar heefthij als ouder- ling die Ned. Herv.Gemeente
van Pietersburg ge- diend, van 1888 tot 1914.Hy was
’n inniggodvre- sende, liefdevolle, vredeliewende broeder. Die vre- de het hy altoos gesoek en daarna gejaag. Sy kerk en leraars het hy liefgehad. Die belange van sy gemeente, en veral van sy afdeling het by horn swaar geweeg. Jaren lankwas
hy voorleser en voorsinger by die openbare eredienste.Hy
sal ge- misword
in sy huis, want hywas
’n voorbeeldig eggenoot en vader. In sy gemeente,want
hy het altyd die voorbeeldgegewe
deur self tedoen, sodat met sy siekte die hulp van die bure so groot was,dat
menigmaal
van hullemoes
omdraai, daar er te veel was. 'n Paar dae voor sy dood het hy al sy bindersnog
by sy siekbed gehad, buite sy oudste dogter en haarman,
hy het hulle allemaalvermaan om
getrou aan hulle kerk te wees en reg te lewe.Ons
treur oor sy heengaan,maar
misgun horn die rus van die heerlikVaderhuis nie.Wees
stil,my
siel, eenskomt
die tyd, Dat ge in ’t lig der eeuwigheid,Gods
grote werken salverstaan,En
zegge,God
heeft welgedaan.Hartelik bedank ons al die familiebetrekkinge en belangstellende die ons gedurende sy siekte, af- sterwe en
by
die begrawenis op 22Desember
1926 gehelp het en simpatie betoon het.Die treurende eggenote,
J. C.
HELBERG,
gebore Smit.Die treurende kinders,
G. P.
STEENKAMP,
en C.W. HELBERG.
J. Z.
HELBERG,
en M. E.STORM.
C. A.
STORM,
en E. M. M.HELBERG.
P. C.
HELBERG,
en M. M.JACOBS.
W.
H.DE KOCK,
enJ. J.
HELBERG.
A. H. A. P.
HELBERG,
en A.S.JORDAAN.
Potgietersrust, 24
Desember
1926.M. J.
POS.
J- c. GINKEL.
“SOUTHERN LIFE”-KANTOOR,
No. 6, ST.