• No results found

Hugo De Ridder

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Hugo De Ridder"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

K L A P S T O E L 7

K E R K + L E V E N - 1 9 A P R I L 2 0 0 6

Weinig auteurs kunnen zo’n indrukwekkende lijst publicaties én verkochte exemplaren voorleggen als Hugo De Ridder. Over de Wetstraat en met name de CVP van Martens en Dehaene schreef hij zulk archief bijeen, dat eerstgenoemde een beroep op hem deed voor zijn zopas verschenen Memoires. Maar wat denkt deze éminence grise over thema’s zoals vrijheid van meningsuiting en euthanasie?

L i e v e Wo u t e r s

‘Vroeg of laat roept

iedereen op zijn moeder’

OEN een onder- zoek in 1989 de- creteerde dat De Standaard zich te betuttelend opstelde en de lezer voortaan zelf hoofdredacteur zou zijn, voel- de Hugo De Ridder zich niet meer thuis bij wat ondanks alles nog steeds „zijn geliefde krant” is.

Dankzij de publicatie van zijn bestseller Omtrent Wilfried Mar- tens (waarvan meer dan veertig- duizend exemplaren werden ver- kocht) kon de voormalige chef po- litieke redactie een nieuwe car- rière uitbouwen als zelfstandig auteur. De zeventig inmiddels ruimschoots voorbij, geeft Hugo De Ridder daarnaast les aan de Antwerpse Lessius Hogeschool en is hij een veelgevraagd spreker.

– Nooit spijt gehad van uw plotse vertrek bij De Standaard?

Natuurlijk wel, maar dat is geen positieve levenshouding, zeker niet voor een ouder wordend ie- mand. Het leidt snel tot frustratie of verbittering. Aanvankelijk heb ik wel enkele onheuse dingen ge- zegd over mijn vroegere krant en de evolutie binnen de pers.

Manu Ruys was dertig jaar lang het onbetwiste uithangbord van de krant geweest en ik blijf hem

‘mijn vereerde leermeester’ noe- men. Toen hij met pensioen ging, vonden beheerders en directie dat de krant meer moest inspelen op markt en koper. Dit was volledig in tegenspraak met mijn ‘verouderde’

opvatting. In mijn ogen moest een krant leiding geven vanuit een cohe- rent samenlevingsmo- del, de zogeheten lijn van de krant. Maar De Stan- daard zou voortaan dus een hoofdzakelijk com- mercieel product wor- den. Toen ik merkte dat dit systematisch en zon- der veel redactioneel weerwerk kon gebeuren, ben ik weggegaan.

Weldra zag ik het on- vruchtbare van mijn scherpe kritiek in. Als be- heerder van de Lessius Hogeschool kreeg ik de kans een opleiding jour-

nalistiek voor afgestudeerde li- centiaten op poten te zetten. Jaar- lijks leveren we een 25-tal goed gevormde en ethisch geschoolde journalisten af. Volgend jaar komt er zelfs een Master in de Journa- listiek. Als ik voor mijn studenten sta, voel ik me soms opnieuw chef van een groep enthousiaste en ge- dreven redacteurs.

– In het totaal verkocht u ruim 300.000 boeken. Hoopt u op een of andere manier invloed te hebben uitgeoefend?

Ik wilde de lezer vooral een beeld geven van ‘de Wetstraat zo- als ze is’. Er gaat geen week voor- bij zonder vraag naar historische opheldering. Zelfs Wilfried Mar- tens deed een beroep op mij voor zijn Memoires en de auteurs van de overigens beklijvende NTG- theatermonoloog over Martens vermelden in interviews dat ze heel wat inspiratie uit mijn boe- ken hebben gehaald.

Maar het boek waar ik meer dan tien jaar na het verschijnen nog de meeste reacties op krijg, is geen politiek werk. De omheinde kamer is het relaas van een ver- scheurende en verwarrende lief- de tussen een priester en een jon- ge vrouw. Het is een waar gebeurd verhaal. Een kennis had de dag- boeken van de twee betrokkenen personen thuis liggen. „Elke keer dat ik dit lees, krijg ik de tranen in de ogen”, zei ze toen ze me de dagboeken toe- vertrouwde. Het werd een roman waarin ik het innerlijke leven van die mensen tot uiting liet ko- men, zonder sensatie.

– Mohammedcartoons in een Deens krantje zet- ten in februari de wereld op zijn kop. Hoe ver gaat vrijheid van meningsui- ting voor u?

Het verbaasde me hoe toen de persvrijheid plotseling als hoogste criterium werd uitgeroe- pen door kranten die zelf hun redacties afremmen om aan echte onder- zoeksjournalistiek te doen en kritiekloos over- nemen wat de industrie van het toerisme, mode, gezondheid enzovoort

oplepelen. De persvrijheid mag niet worden verengd tot de vrij- heid van de hoofdredacteur of commentaarschrijver om zijn me- ning te uiten.

Telkens wanneer de persvrij- heid wordt ingeroepen, ben ik be- schaamd dat het om zulke banale dingen gaat: het liefdesleven van een politicus, een auteur die in zijn boeken mensen met naam en toenaam beledigt, een affiche van een toneelgezelschap dat Maria met een blote borst toont.

In mijn ogen is persvrijheid be- doeld om de macht te temperen, onrecht aan te klagen en wantoe- standen te onthullen. Ze kan nooit een vrijbrief zijn om anderen te beledigen, te kwetsen, aan te zet- ten tot rassenhaat of tot het stellen

van immorele handelingen. Ont- zettend veel vunzigheid wordt verspreid via het internet in naam van diezelfde vrijheid. Persvrij- heid moet omzichtig gehanteerd worden en gaat volgens mij ge- paard met respect en inlevings- vermogen.

Als gelovige voel ik me – en ve- len met mij – vaak beledigd door de media en kan ik me ook inbeel- den dat een moslim tot in zijn diepste gemoed gekwetst is door die cartoons. Een beschaafd mens, gelovig of niet, doet zijn schoenen uit als hij een moskee binnenstapt en loop niet in zwembroek rond in een kathedraal. Zou de wereld er beter op worden als we dat in naam van de vrijheid morgen ineens wel zouden doen?

– In Het ultieme transfer, gepu- bliceerd in 1992, beschreef u het he- le euthanasiedebat zoals het bijna tien jaar later zou gevoerd worden, uitgelokte incidenten, verscheu- rende getuigenissen op tv en uit- eindelijke legalisering incluis. Net zoals u voorspelde, werd er (door de christendemocraten) enkel meer geld voor palliatieve verzor- ging tegenover gesteld. Vertelt uw glazen bol ook hoe het verder evo- lueert?

Het euthanasiedebat was een recyclage van het abortusdebat.

Bovendien kon ik onze situatie spiegelen aan het Nederlandse voorbeeld. Ik had geen glazen bol nodig om te weten hoe het zou verlopen. Nu gaat het over uitbrei- ding naar dementerenden. Horen we hierin niet vooral een debat tussen semi-intellectuelen die vanaf een zekere leeftijd vrezen dat er met dat prachtige verstand van hen wel eens iets zou kunnen mislopen? Het heeft veel met hoogmoed te maken.

Het levenseinde draaglijk ma- ken is een taak die gewetensvolle artsen reeds geruime tijd op zich nemen. Daar is geen wetgeving voor nodig. Naarmate de farma- ceutische onderzoekers de grens tussen pijnstillend en levensver- kortend handelen verder zullen verkennen, zal blijken dat de eu- thanasie-forcing meer geïnspi- reerd was door partijdoctrines dan door mededogen.

De absolute zelfbeschikking is natuurlijk een mythe waarvan de herauten vooral te vinden zijn bij gezonde en bemiddelde mensen.

Het ‘ik als maat van alle dingen’ is een zelfoverschatting die je wel enkele jaren kunt cultiveren.

Maar vroeg of laat ligt elke mens te roepen op zijn moeder, als me- tafoor voor het opperwezen waar- door hij een tijdlang op de wereld mag rondlopen.

– Is het geloof voor u meer dan de culturele context waarin u bent op- gegroeid?

Het is een levenshouding waar ik consequent in probeer te zijn.

Mijn scoutsopvoeding herinnert me nog steeds aan mijn dagelijkse goede daad. Verder wil ik sober le- ven en propageer ik de ‘warme hand’: beter met warme hand ge- ven, dan na je dood testamentair met een koude.

© Wim Hendrix

Als gelovige voel ik me vaak beledigd door media.

Telkens als persvrijheid wordt inge- roepen, ben ik beschaamd dat het om zulke banale dingen gaat

K

HUGO DE RIDDER

T

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

„Gaat nu terstond aan zijn leerlingen zeggen: Hij is verrezen van de doden, en nu gaat Hij u voor naar Galilea; daar zult gij Hem zien.. Dat had ik u te

Het brood dat wij vandaag nodig hebben om de dag door te komen: niet minder en niet meer vragen we aan God.. Onder dat minimum begint het tekort en

139 Dat wil zeggen: hoe kunnen mensen zo gestimuleerd en toegerust worden dat ze de verbanden waarin ze leven op persoonlijke wijze kunnen toe-eigenen en vormgeven, en wel op

Als Kerk, als bisdom krijgen we pas écht betekenis als we ook een brug kunnen leggen naar de samenleving, als we er kunnen zijn voor mensen die op onze weg komen.. Christenen

Vandaag nemen heel wat van onze leerlingen afscheid van onze school en op dit moment voelen wij, in ons samen zijn en samen vieren, een hart kloppen, ons hart voor elkaar.. Wat

Van de reis is de gemeente bovendien niet de eindbestemming, want voor veel taken geldt dat de verantwoordelijkheid weliswaar overgaat naar gemeen- ten, maar dat van daaruit voor

„Dit is dé plek waar ik de opge- stane Heer en zijn barmhartige moeder ontmoet, elke week op- nieuw met de krop in de keel”, vertelt Luc Verreycken (49), die

Iréne: «Ik ga mijn man vroeger verliezen omdat hij zijn levens- einde niet zelf mag bepalen, omdat de wet niet is aangepast?. Misschien zelfs wel jaren vroeger, want niemand