• No results found

Tabel 0.1: test

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Tabel 0.1: test"

Copied!
4
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

1

Tabel 0.1: test

Test met een margin yel 6: een lange

opmerking hierbij

tast

Note: Accented characters like in café generate an error if compiled with 1: accents

pdflatex, because the limitations of the soul package; use xelatex or lualatex instead.

Een canon van het Nederlands verleden.

Iedere tijd

1

ontwerpt een eigen versie van het verleden. Vroeger gebeurde dat bij het kampvuur. Later werd dat op scholen meeslepend verteld. Nu zou televisie het voor de hand liggende medium zijn. Alleen, dat gebeurt

niet. Daar lijkt de gedachte te heersen dat geschiedenis eigenlijk te saai is 3: was: schijnt

om een aardig kijkerspubliek te trekken. Daarom krijgt het de vorm van

een gezelschaps spelletje, zoals de verkiezing van ‘de grootste Nederlander 4: delete

aller tijden’.

Het is de vraag op grond van welke kennis de kijkers straks deze historische

‘idol’ kiezen. 5: commentaar op een

zin; ik maak het lekker lang om nieuwe regels te forceren.

Gezien de verbrokkeling van het geschiedenisonderwijs kan het hier moeilijk om veel meer gaan dan bliksemschichten in het donker.

Dat er weinig belangstelling zou zijn voor serieuze geschiedenis is een merk- waardig vooroordeel in ‘Hilversum’, dat ook heerst in ‘Den Haag’. Alleen al de opmerkelijk hoge oplagen van een auteur als Geert Mak zouden op het tegendeel kunnen wijzen.

1

Dit is een voetnoot waarin ik een verbetering wil aanbrengen 2: was: moet

(2)

2

Weinig behulpzaam zijn pleidooien van al

7: was: diegenen die wie, bezield

van de meest nobele gedachten, beweren dat er geen his- torisch besef meer bestaat. Daarbij blijken zij meestal te bedoelen dat niemand meer een proefwerk kan maken dat sommigen van ons nog wel kennen van de middel- bare school (althans: van vóór de Mammoetwet): ‘wie deed wat, wanneer en waarom?’ Met hoon duikt telkens weer het beruchte proefwerk van het Historisch Nieuws- blad op, waarin Kamerleden op dit soort vragen een dikke onvoldoende scoorden. Een herhaling onlangs on- der ‘gewone mensen’ leverde een nog droeviger beeld op.

Naast onwil heerst ook onzekerheid: welk verhaal valt hier te vertellen? De schuchterheid over het historisch verhaal is vooral een gevolg van verande- ringen in de samenleving. Nederland is ‘ontzuild’. Kerken en politieke bewe- gingen hebben aan overtuigingskracht ingeboet. Het (emancipatie-)verleden van de eigen bevolkingsgroep is minder

8: was: bruikbaar

geworden relevant gemaakt. Bijpassende ritu-

elen zijn vervaagd. De geschiedenis is minder vanzelfsprekend. Niet langer zijn hieraan wijze lessen en aansporingen te ontlenen. Historische kennis is verschraald tot eruditie.

Als we weer historisch besef willen kweken, dan gaat het niet zozeer om de weetjes: de jaartallen van rampen, vorsten en ontdekkingen — al is daar op zich

9: add zelf helemaal niets mis mee. Het gaat om de gedachte dat het heden niet goed te begrijpen valt zonder enig inzicht in de ontwikkeling tot dat heden. Anders gezegd, het gaat om het vermijden van het misverstand dat de wereld een schouwtoneel is waarvoor iedere dag het doek opnieuw wordt opgehaald.

Tegen deze ambitie klinken doorgaans twee bezwaren. Het eerste is dat dit allemaal voortvloeit uit nostalgie. Oude schoolmeesters zouden een achterhaald verlangen koesteren naar de overzichtelijkheid van de ‘nationa- listische en etnocentrische geschiedschrijving van onze blanke voorvaderen’.

Dit klinkt al erg genoeg, maar gewoonlijk volgt dan nog dat we nu eenmaal

(3)

3

in een ‘postmoderne wereld’ leven. De fragmentatie van mens en samen- leving is niet langer in een consistent verhaal te vatten. ‘Laat duizend bloemen bloeien’ en het komt vanzelf wel goed.

Het tweede bezwaar is dat historisch besef op zichzelf, als een manier om naar de werkelijkheid te kijken, een tijdelijk verschijnsel is. Het is aan het eind van de achttiende eeuw opgekomen, beleefde zijn bloeitijd in de ne- gentiende eeuw en zal nu ten onder gaan. We leven in een ‘posthistorische wereld’. Dit bezwaar versterkt de gedachte — die ook bij enkele belangrijke historici leeft — dat de strijd al is verloren en dat het geschiedenisonderwijs maar beter helemaal kan worden afgeschaft. Belangstelling voor geschiede- nis is op z’n best een oude-mannenkwaal.

• test

• test nog een test 10: add

• test

• test

En zo mogen we kiezen uit tuchteloosheid of vruchteloosheid. Het gevolg van deze verwarring is de opmerkelijke dictatuur van het nu en hier, het zo- genaamde presentisme. Bijna tien jaar geleden merkte Rudy Kousbroek al eens op dat in Nederland, in tegenstelling tot allerlei andere landen, vooral de gedachte leeft dat weinig uit het verleden nog interessant of waarde- vol kan zijn: “Dat is wat in dit land dat eigenaardige gevoel geeft dat er een dimensie ontbreekt.” In het openbare debat is de continuïteit met het verleden nagenoeg afwezig.

11: delete

Een dergelijke

12: was: c

Continuïteit wordt

13: was: doorgaans

veelal gevonden in een canon: een geheel aan kennis en inzichten, aan ordening en interpretatie van het verleden.

Daaraan dienen we meteen toe te voegen dat een dergelijk geheel niet on-

veranderlijk is. Integendeel, een canon mag en kan niet worden gecanoni-

seerd. Essentieel is juist dat deze voortdurend onderwerp is van reflectie.

(4)

4

Wie en wat verdienen een plek in de canon en waarom?

14: delete Michaël Zeeman

zei hierover eens: “De canon leert geen vaststaande grootheden, de canon onderwijst lezen, kijken en luisteren, dat is kritisch oordelen.” De canon nodigt uit tot kritiek, tot aanvulling en in ieder geval tot gebruik.

We hebben geprobeerd

15: a comment

without highlighting een beknopte canon te formuleren voor de ‘Neder-

landse’ geschiedenis. Bij de samenstelling hebben drie criteria een rol ge- speeld. Hoe heeft het huidige Nederland zich gevormd? Welk politiek- bestuurlijk systeem was in dit

16: gebied overheersend? Welke ontwikkelingen

hebben de Nederlandse samenleving sterk hebben beïnvloed?

Aan deze proeve van een canon zouden we een motto willen meegeven dat aan Willem van Oranje is toegeschreven: ‘Hoop is niet vereist om ergens aan te beginnen, succes niet nodig om te volharden.’

17: was: One, Two,

Three Four Five Six

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Brief, van een Amsterdamsch heer, aan een heer te Rotterdam.. leend hebbende woordlyk heb afgeschreven,) in dezer voege: Myn Heer: wy hebben zeker veel benaauwdheids en

Er moet duidelijk blijken welke formule(s) je hebt gebruikt en welke waarden je daarin hebt ingevuld.. Je krijgt een diagram, meting tekening

Het feest van de wereldberoemde de beroemdheid was in volle gang, toen omstreeks elf uur het licht uitging.. Toen het licht één minuut later weer aanging, was de beroemdheid

Dat succes willen we dit jaar herhalen met het boek Canon Zorg voor de Jeugd – een gedrukte versie van de digitale canon, waarin aan de hand van 25 vensters de moderne geschiedenis

Andere vormen zoals strokenteelt of gewoon oude boomgaarden kunnen wel een deel van dat voedsel leveren, maar zijn dan bijvoorbeeld onderdeel van natuurinclusieve

droogte, vraat van verschillende vlinders, maar vooral ook van de eikenprachtkever, en verder de verzuring van bosbodems, waar- door bomen niet meer in staat zijn essentiële

De boom heeft een hoge weerstand tegen wind, kan zeer goed langs de kust toegepast worden, is uitste- kend bestand tegen kanker en redelijk tot goed bestand tegen andere

Zowel Henry Kuppen als Toon Ebben willen dit onderstrepen, maar wagen te betwijfelen of dit persé moet leiden tot monoculturen van soorten: “De burger zal niet merken dat in de