• No results found

ROBOTICA SUBSIDIES. Medialabs. Robots - 3D Printen - Met bijdragen van. DRones - Virtual reality - lasersnijden en meer!

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "ROBOTICA SUBSIDIES. Medialabs. Robots - 3D Printen - Met bijdragen van. DRones - Virtual reality - lasersnijden en meer!"

Copied!
48
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

DRones - Virtual reality - lasersnijden en meer!

Robots - 3D Printen -

ROBOTICA

Modulair lesgeven (én krijgen!) in de 21e eeuw met Fable robots

SUBSIDIES

Hoe betalen ze dat allemaal? Laat ons helpen met de zoektocht

Met bijdragen van

Sander Gordijn, Dieter Möckelmann, Sander van Acht, Adri Pijnenburg, Jan Valk en nog veel meer experts!

Medialabs

Hoe komt een medialab tot stand, waar begin je en nog belangrijker:

hoe maak je het succesvol?

ROBOTICA

Modulair lesgeven (én krijgen!) in de 21e eeuw met Fable robots

SUBSIDIES

Hoe betalen ze dat allemaal? Laat ons helpen met de zoektocht

Met bijdragen van

Sander Gordijn, Dieter Möckelmann, Sander van Acht, Adri Pijnenburg, Jan Valk en nog veel meer experts!

Medialabs

Hoe komt een medialab tot stand, waar begin je en nog belangrijker:

hoe maak je het succesvol?

2021 01

(2)

Robots PO Robots vo

MediaLabs Drones

Inhoud

03 Cubetto 05 Sphero Indi 07 Intelino

08 Bas Abbink, het ontdeklab 09 Meester Sander en de Bee-bot 09 Stoffen matten

10 Blue-Bot 11 Bee-Bot

13 Sphero Little Bits 15 Dash en Dot

16 Osmo / SoundBops 17 Trainingen en Gastlessen 19 Orboot

20 LEGO Spike

21 Sphero Mini en Bolt 22 Sphero RVR

23 SAM Labs

25 Dieter Möckelmann 25 Schone school 26 Micro:Bit 27 Fable 29 Medialabs 31 Pro-Bot

31 Rugged Robot 32 Merge Cube 33 Sander van Acht

(3)

zoveel subsidie mochten we voor onze partnerscholen helpen binnen te halen in 2021.

Ook willen weten wat de mogelijkheden zijn en de ‘do’s en don’ts’? Bel ons en we helpen graag verder!’

€875.000

www.derekenwinkel.nl

i

...EN MEER!

AR+VR

33 Infento

34 Virtual Reality 35 Robomaster 36 Tello Drone

37 De Virtuele School 38 3D Scannen

39 Coderen kun je leren!

40 Skillsmeter 41 Circuitmess 42 3D Printen 43 Printlab 44 Jan Valk

45 Makeblock Laserblok

Dat er op school aandacht moet worden besteed aan wetenschap en techniek en de zogenaamde

‚21e-eeuwse-vaardigheden‘, daar is iedereen het wel over eens. En dat robots, 3D printers, virtual reality en allerlei andere hardware hier een uitstekende rol in kunnen spelen, ook daar zijn we in het onderwijs

wel van doordrongen. Maar hoe zet je die technologie dan precies in? En welke apparaten moeten we waar gebruiken?

Dat is, door het grote aanbod, nog niet zo makkelijk. En daarnaast: heeft de gemiddelde leerkracht al niet genoeg te doen? Moeten ze nu dit zelf allemaal gaan uitzoeken?

Als aanbieder maar vooral als liefhebber van techniek en

betrokken ouder startte ik in 2014 met de verkoop en advisering van robotica binnen het onderwijs. En nu, ruim 7 jaar later, ben ik er trots op met een team van mensen onze robots, 3D printers, drones, lasersnijders en drones in honderden scholen terug te zien. Sterker nog: op veel van deze scholen hebben we ondertussen de labs waarin wordt gewerkt mogen ontwerpen en inrichten!

In dit magazine laten we graag ons assortiment zien, aangevuld met interessante interviews en artikelen van leerkrachten en overige experts over hun visie op technologie in het onderwijs. Maar ook laten we zien hoe je door

slim gebruik van subsidies de aanschaf in inzet van deze materialen betaalbaar maakt. Stuk voor stuk met partners die onze visie delen!

Misschien mogen we, na het lezen van dit magazine, ook u eens helpen om van wetenschap en techniek een vast onderdeel van uw lesprogramma te maken en verder te denken dan de producten alleen?

Klaas Kuperus,

directeur De Rekenwinkel

Aandacht besteden

(4)

www.primotoys.com

i

Cubetto is een op Montessori onderwijs geïnspireerde coderingstool waarmee kinderen van 3 tot 7 jaar een vriendelijke houten robot kunnen programmeren. Zonder schermen of geletterdheid; Cubetto wordt aangedreven door een programmeertaal die ze kunnen aanraken, door simpelweg blokken op de juiste plek te plaatsen.

Waar leerkrachten het meest van houden, is de veelzijdigheid van Cubetto in

vakoverschrijdende toepassingen. Het bevordert het leren van leerlingen op

kerndoelen zoals ruimtelijk redeneren, creatief en kritisch denken, sociaal-emotionele

communicatie, rekenen, geletterdheid.

Cubetto is gemaakt om de perfecte STEM-tool te zijn voor gebruik met de jongste leerlingen.

Wij hebben een heel uitgebreid pakket aan lessen en activiteiten gemaakt voor gebruik bij de Cubetto, dat u uiteraard gratis van ons ontvangt om te gebruiken in de les. Lees ook eens het uitgebreide handboek over het hoe en waarom van coderen bij jonge kinderen. En kinderen zelfstandig laten werken? Dat kan met de ingesproken video’s van de verhalen door Meester Sander.’

Wij zijn ontzettend enthousiast over de Cubetto en zijn van mening dat dit een erg leuke en leerzame manier is om jonge kinderen de basisbeginselen van coderen bij te brengen. Om leerkrachten op gang te helpen, geven we ook trainingen programmeren met Cubetto. Neem eens contact met ons op voor alle mogelijkheden

CUBETTO

3

(5)

Rechtdoor Links Rechts Functie Willekeurig Tegengesteld Achteruit Hallo, ik ben Cubetto

Ik ben altijd klaar voor avontuur. Haal me uit de doos zodat we elkaar kunnen ontmoeten!

Zoals je kunt zien, heb ik twee wielen.

Elk wiel heeft één motor.

Mijn buitenkant is van hout, mijn botten zijn van plastic en mijn brein is een computer.

Het enige dat ontbreekt, is dat jij mij aanwijzingen geeft.

Bord

Mijn bord is erg belangrijk.

Het is hoe je met mij praat.

Gebruik het met mijn kleurrijke blokken en vertel me waar ik heen moet gaan.

Op mijn bord zijn mijn wachtrij, mijn functielijn en een start-knop.

Blokken

Mijn blokken zijn er in verschillende vormen en kleuren. Elk geeft me een andere instructie.

Als je een blok op mijn bord plaatst en op Go drukt, zal ik mijn actie doen.

Een reeks blokken achter elkaar wordt een programma genoemd.

Dit zijn mijn basiscommando’s:

Wereldkaart

Mijn kaarten zijn de speeltuinen voor onze avonturen. Er zijn veel spannende plekken die we samen kunnen verkennen.

Ik hou van nieuwe ervaringen en heb verschillende kaarten om te verzamelen.

Als je toe bent aan iets nieuws, pak dan gewoon een nieuwe kaart!

(voorbeeldles)

(6)

i

https://www.derekenwinkel.nl/indi

De Sphero Indi inspireert kinderen tot fanta- sierijk spelgebaseerd leren, door ze in staat te stellen hun eigen doolhoven te ontwerpen en te bouwen, terwijl ze kritische probleemoplos- sendeen computationele denkvaardigheden aanleren.

Met zijn ingebouwde kleurensensor en kleu- renkaarten biedt Indi eindeloze mogelijkhe- den om de creativiteit van kinderen te stimu- leren, met of zonder de noodzaak van een app.

Bouw aangepaste doolhoven, los puzzels op en bestuur zo het stuur om de robot te laten rijden.

Leer beginnende programmeurs codeercon- cepten en zet programmeren in een hogere versnelling met nóg meer opties om interesse in informatica te wekken via de gratis Sphero Edu Jr-app.

Download het Nederlandstalige lesboek van onze website voor een compleet lesprogram- ma met Sphero Indi. Eens testen zelf testen?

Dat kan! Bestel de leenkist op onze website en krijg Sphero Indi, Cubetto én Intelino 3 weken op proef.

Duik in de wereld van STEAM met de nieuwe indi, de meest benaderbare leerrobot voor jonge kinderen!

(7)

Student Kit

Geef STEAM-leren een boost met de Indi Student Kit - een complete leeroplossing die is ontworpen om 1-3 leerlingen tegelijk aan de slag te laten gaan met deze nieuwe robot.

Deze kit bevat naast Indi, de instaprobot van Sphero, ook een stevige opbergkoffer, ge- kleurde tegels, de docentengids en stickers om Indi helemaal eigen te maken!

Class Pack

Dit Class Pack biedt leerkrachten alle middelen en hulpmiddelen die nodig zijn om een hele klas aan de slag te laten gaan met Indi robots.

In dit Indi Class Pack vind je naast 8 Indi

robots, ook 8 stevige opbergkoffers, gekleurde tegels en stickers ook een oplaadkoffer om meteen 8 stuks op te laden. Uiteraard met onze Nederlandstalige docentengids vol met lesvoorbeelden.

Indi biedt een schermloze

programmeerrervaring met een ingebouwde kleurensensor. Leerlingen kunnen ook nog verder leren met meer opties in de gratis Sphero Edu Jr-app. Dit Class Pack biedt

veelzijdige en eenvoudige implementatietools en materialen om leerlingen op weg te helpen op hun roboticareis. Ready to roll?

Nieuw!

Computationeel denken?

Voordat jonge leerlingen een programmeertaal kunnen leren of computerhardware kunnen assembleren, moeten ze leren creatief te denken om complexe logische problemen op te lossen.

De sleutel tot het voorbereiden van jonge leerlingen op het opgroeien met computerwetenschappen, is het versterken van computationeel denken.

Computationeel denken is het denkproces dat betrokken is bij het vinden van oplossingen voor complexeproblemen. Vaak wordt computationeel denken geassocieerd met informatica en programmeren, maar het kan prima worden

onderwezen zonder gebruik van enige technologie.

Naarmate jonge leerlingen hun

computationeel denken ontwikkellen, zijn ze in staat om logischer te

denken en problemen beter te omschrijven. Naarmate leerlingen patronen herkennen, het maken en gebruiken van algoritmen begrijpen, decompositie en het begrijpen van abstractie leren, zullen ze betere

denkers en probleemoplossers worden.

(8)

https://www.derekenwinkel.nl/intelino

i

De slimste trein ooit!

De Intelino Smart Train zit boordevol geavanceerde robottechnologie en een indrukwekkende lijst met functies.

Hij is gebouwd om interactief spelen en STEM-leren te combineren als geen enkel ander treinsysteem ervoor.

Al generaties lang groeien kinderen op met speelgoedtreinen. Intelino is de klassieke speelgoedtrein, maar dan opnieuw uitgevonden.

De intelligente trein van Intelino biedt kinderen vanaf 3 jaar de kans om spelenderwijs in aanraking te komen met programmeren. En dit in een doorlopende leerlijn, met bediening via de blokjes, app én Scratch!

De Intelino trein combineert traditioneel speelgoed met slimme, educatieve technologie. De eenvoudig te gebruiken treinset leert jonge kinderen vanaf 3 jaar de basis van het programmeren, maar is daarnaast ook erg uitdagend voor oudere kinderen door het gebruik van de app, Scratch en Python. Met die apps kunnen zelfs meerdere treinen tegelijk worden bestuurd. De programmeerbare Intelino trein wordt geleverd inclusief eigen rails, maar kan ook uitstekend rijden op de standaard, traditionele houten treinsets door een simpele adapter te gebruiken, om zo nog meer uitbreiding te creëren.

Daarnaast zijn er allerlei uitbreidingen verkrijgbaar, van bruggen en viaducten tot stations en extra rails!

(9)

“Mijn eerste ervaring met ‘nieuwe’ technieken is er één die ik niet snel vergeet. Tijdens het lesgeven aan groep 7 stond ineens onze directeur in de deuropening en hij riep: ‘Bas, wil je een 3D printer in de klas?’ Wauw, dat klinkt gaaf dacht ik en uiteraard zei ik ‘ja”.

Twee weken later was het al zover. Er stond een prachtige 3D printer in mijn klaslokaal. Tenminste dat moest het worden, want ik moest ‘m nog wel even zelf in elkaar zetten. Dat kleine detail hadden ze mij vooraf niet verteld. Dus ik dacht wel even

‘oh nee, hoe ga ik dat oplossen?’ Maar met hulp van een ouder en een paar leerlingen gingen we op ‘ontdekking’ en is het ons gelukt! We hebben gezamenlijk de 3Dprinter in elkaar gezet én hij werkte ook nog! Ik was zo blij als een kind en dat enthousiasme is gelukkig gebleven. Niet veel later kwamen ook de eerste robots in de klas en mijn leerlingen gingen op ontdekkingsreis in de wereld van robotica.

Nu is het mijn missie geworden om teams en andere scholen kennis te laten maken met programmeren en robotica, de twee trends die zowel in het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs zichtbaar zijn, op te nemen in het lesprogramma. Het programmeren stimuleert namelijk het probleemoplossend vermogen en helpt leerlingen om zich voor te bereiden op de beroepen en opleidingen van de toekomst.

Ik wil andere scholen graag laten ervaren, voelen én beleven dat robotica helemaal niet saai en moeilijk is. Dit doe ik vanuit mijn eigen Ontdeklab binnen IKC Magenta in Delden.

‘Samen met De Rekenwinkel en partner HCS - Happy Innovation, zetten we ons samen in om wetenschap en technologie een duurzame plek binnen het onderwijs te geven. In dit magazine vind je inspiratie over medialabs, ontdekkend en verschillende robots. Ook nieuwsgierig geworden?

Neem dan eens contact op voor een afspraak, dan laat ik je graag ons eigen Ontdeklab zien.

Beleef én ervaar!

Bas Abbink- ICT en W&T coördinator IKC Magenta

OntmoetOntdekOntwikkel

(10)

Mijn naam is Sander Gordijn en sinds 2010 sta ik voor een kleutergroep in Meppel. Kinderen van deze leeftijd hebben mijn hart gestolen en ik wil niets anders meer.

De onderwijsvisie die inh een kleutergroep wordt gehan- teerd, is precies waar ik me prettig bij voel. Mijn kracht is het om kinderen te laten stralen. Naast leerkracht ben ik ICT-coördinator. Ik verzorg de onderwijskundige visie op ICT gebruik in elke groep. Mijn specialisme ligt bij ICT en het jonge kind. Vanwege dit specialisme ben ik in 2013 uitgeroepen tot eduapp-expert en in 2017 tot meest innovatieve leerkracht van het jaar. Sinds 2016 heb ik mijn eigen bedrijf: MeesterSander.nl.

Meester Sander ademt onderwijs. Met ruim tien jaar ervaring in het onderwijs en een jonge geest is hij de vertegenwoordiger van het onderwijs van nu.

Vanuit een creatieve en innovatieve invalshoek laat hij zien hoe je het beste uit ieder kind kunt halen.

De combinatie van eigenwijze onderwijsnerd en druk- temaker met een ideale dosis drive maken van Meester Sander een expert in zijn vakgebied.

Hij weet alles over ICT en beschikt over de ervaring hoe ICT binnen het onderwijs een meerwaarde kan hebben.

Daarnaast loopt Meester Sander marathons en is hij zich ervan bewust hoe belangrijk beweging

is, ook binnen het onderwijs. Een goede balans tussen 21st Century Skills en lekker naar buiten gaan

is waar meester Sander volledig achter staat!

Wil jij starten met programmeren?

Schaf dan het Meester Sander programmeerpakket aan op onze site. In dit pakket zit een Bee-Bot inclusief ma- terialen zoals de Bee-Bot pijlen om inzichtelijk te maken welke stappen de kinderen gaan programmeren. En als extraatjes ontvang je heel veel verschillende jasjes om de Bee-Bot mee aan te kleden en uiteraard ons uitgebreide lesmateriaal!

Sander Gordijn - innovatie in het onderwijs

i

https://www.meestersander.nl

Stoffen matten voor Bee-Bot en Blue-Bot

Ga met Bee-Bot op avontuur! Onze stoffen matten zijn uitwasbaar, kreuken niet en kunnen veel makkelijker worden opgeborgen dan de plastic versies. Ontdek bijvoorbeeld de wereld van de dino’s, neem een duik in de zee of word een gevaarlijke piraat. Je ontvangt ook de down- load met daarin een korte uitleg, de mat om te printen, een Bee-Bot jasje en handige kaartjes om opdrachten mee uit te voeren.

De matten zijn ontworpen door Meester Sander om in te zetten in de onderbouw.

Natuurlijk uitgebreid getest met kinderen, en die zijn super enthousiast. Deze matten kunnen tevens dienen als praatplaat en passen uitstekend bij verschillende thema’s.

Natuurlijk kunnen de matten ook bij Cubetto worden gebruikt.

(11)

Hallo Blue-Bot!

Dit doorzichtige broertje van Bee-Bot kun je programmeren via de knoppen op zijn rug, net als bij de Bee-Bot. Maar de Blue-Bot kan nog meer! Hij kan schuine routes rijden van 45 graden, kan stappen en opdrachten herhalen en door de doorzichtige buitenkant zie je precies wat er in zit. En deze nieuwe Blue-Bot kan ook praten! Je kunt onder elke knop een spraakopdracht opne- men, die hij dan afspeelt tijdens het rijden. Bovendien kun je hem program- meren via een PC, Mac, iOS en Android via Bluetooth.

Blue-Bot helpt je met het coderen, de- buggen en simuleren van algoritmes.

Voer je algoritme in op de computer of op de handige TacTile Reader, waar je de codeerblokken in plaatst en stuur het via bluetooth naar je Blue-Bot om hem de opdrachten te laten uitvoeren.

Dankzij een doorzichtige buitenkant kunnen de kinderen zelf de onderdelen in de Blue-Bot zien en zien wat hun ac- tie teweeg brengt. Gebruik de Blue-Bot als een normale Bee-Bot en program- meer op de robot zelf.

Doelen voor Programmeren

Door Meester Sander.

“Als ik bezig ga met programmeren in mijn klas hou ik altijd twee doelen in gedachten. De eer- ste is dat ik kinderen wil leren om een code zo kort mogelijk op te schrijven. Hoe minder code je gebruikt, hoe minder fouten je kunt maken.

Dit kan bijvoorbeeld door cijfers voor de pijlen te schrijven.

Als tweede en nog belangrijker, is dat kinderen leren van hun eigen fouten en dat ze de kans krijgen om hun eigen fouten op te sporen. Zo leren ze dat ze nauwkeurig moeten werken en dat het niet erg is wanneer je fouten maakt, maar dat je ze wel zelf moet oplossen. Het is goed om als school af te spreken wat je tussen- doelen en einddoelen zijn voor het programme- ren. Wat moeten kinderen kunnen aan het eind van de basisschool? Beheersen de kinderen een echte programmeertaal? Dit zijn vragen die je moet kunnen beantwoorden, want zo hou je overzicht en zijn de doelen voor iedereen dui- delijk. Voor de onderbouw is het een mooi doel wanneer kinderen de Bee-Bot kunnen laten rondrijden en daarbij geef je de Bee-Bot een speciale opdracht. Bijvoorbeeld dat de Bee-Bot alleen naar rechts mag draaien of de Bee-Bot mag steeds maar één stap vooruit en moet dan weer een bocht maken.

Tenslotte kennen we allemaal het kind dat de Bee-Bot feilloos kan besturen en die niet meer uit te dagen lijkt. Dit kind kun je uitdagen door opdrachten te laten bedenken voor de rest van de klas, inclusief eigen creaties. Laat het kind programmeeropdrachten bedenken die andere kinderen kunnen oplossen.Je kunt deze kinde- ren allerlei materialen geven zoals de Bee-Bot

‘Local Area Set’ of gewoon Kaplablokjes. Hier- mee kunnen ze een eigen wereld of spel creë- ren. Je kunt de Bee-Bot op deze manier ook on- derdeel maken van je verteltafel, maar bedenk altijd wat je de kinderen wilt leren op het gebied van programmeren. Zo zorg je ervoor dat je aan- bod uitdagend is en kinderen goed voorbereid zijn op hun toekomst.”

Blue-Bot

i

https://www.derekenwinkel.nl/blue-bot

(12)

i

www.tts-international.com/blue

Leerlijn

Elke school moet in ieder geval een duidelijke leerlijn programmeren hanteren, waarin de Bee- Bot een rol speelt. Een leerlijn programmeren zorgt ervoor dat de leerkracht weet wat de leerlingen in een leerjaar moeten gaan leren en geeft houvast om activiteiten met en zonder robot in te plannen.

Maar hoe kom je aan een leerlijn? Een leerlijn die ik zou aanraden is die van FutureNL. Een compleet uitgewerkte leerlijn programmeren voor groep 1 t/m 8 met concrete doelen inclusief gratis lessen voor op het digibord.

De Rekenwinkel kan helpen met het opzetten van een complete leerlijn robotica met o.a. de Bee-Bot.

(https://futurenl.org/leerlijn- digitale-geletterdheid/)

Leren door te ervaren

Start het programmeren niet met een robot, maar laat kinderen eerst ervaren hoe het is om geprogrammeerd te worden. Kleuters leren door te doen en daar is programmeren uitermate geschikt voor. Dus één kind ‘speelt’ de Bee-Bot en de ander geeft opdrachten zoals “ga naar links” en “zet drie stappen vooruit”. Zorg voor een speelveld voor de kinderen; leg hoepels in het speellokaal of teken een raster op het schoolplein. Kinderen kunnen zo een route neerleggen met pijlen en deze volgen.

Het is een soort speurtocht. Zo maken ze kennis met de principes van het programmeren.

Pijlen voor deze opdracht kun je gratis downloaden van de website levendprogrammeren.nl of teken je eigen opdrachtkaarten.

Veel leerkrachten in de onderbouw zijn gek op de Bee-Bot. Het is een leuke robot waar je snel mee uit de voeten kan. En daar schuilt ook gelijk het gevaar. Leerkrachten zeggen: „Wij hebben de Bee- Bot, dus wij doen aan programmeren.“ Maar is dat wel zo? Vaak worden met de Bee-Bot taal of rekenactiviteiten gedaan en zie ik dat kleuters de basis van het programmeren van de robot al lang onder de knie hebben. Hierdoor ligt de nadruk van de activiteit helaas niet op het uitbreiden van kennis

en vaardigheden van het programmeren, maar zijn ze simpelweg alleen bezig om de taal- en rekenkennis verder te ontwikkelen.

In dit artikel geef ik tips om de Bee-Bot wél goed in te zetten in de klas, kinderen uit te dagen en leg ik uit hoe je deze robot onderdeel wordt van de leerlijn programmeren.

Als kleutermeester vind ik het erg belangrijk dat er op een goede manier aandacht besteed wordt aan het leren programmeren in de onderbouw.

Veel leerkrachten zijn gestart met programmeren door laagdrempelig in te stappen met de Bee-Bot.

Ik vind het jammer dat de Bee-Bot op veel scholen gebruikt wordt als leuke werkvorm. Ik wil laten zien dat programmeren meer is dan een robot naar een plaatje laten rijden.

de Bee-Bot in

de KLas

(13)

om/blue-bot

Meer dan pijltjes

Programmeren komt vaak neer op pijlen neerleggen of intoetsen, maar wist je dat opruimen ook programmeren kan zijn? Als jij instructies geeft aan de kinderen over het opruimen van de materialen in een bepaalde volgorde, dan ben je ook al met programmeren bezig. Of laat kinderen functioneren als robot tijdens het eten en drinken.

Dit doe je meestal met een liedje, maar ik stel voor om dit nu ook met opdrachten te doen. Eerst de tas pakken, daarna de tas openmaken. Je leert de kinderen dat je elke stap heel precies moet omschrijven. Je kunt als de tas dicht is nog niet je beker pakken. Laat de kinderen daarna de opdrachten benoemen die ze moeten uitvoeren op te gaan drinken. Je bent zo spelenderwijs bezig met programmeren. Je leert flexibel om te gaan met de leerlijn programmeren en je ziet dat het eigenlijk helemaal niet moeilijk is. Ga nu zelf op zoek naar programmeer activiteiten die je zo kunt toepassen in de klas. Kijk bijvoorbeeld naar je materialen in de klas, spellen uit de kast of naar dagelijkse routines.

Programmeren zichtbaar maken

Zodra de kinderen de basis te pakken hebben, kun je de Bee-Bot introduceren. Geef korte en duidelijke instructies over de Bee-Bot in de kring.

Daarna kunnen kleine groepjes kinderen ermee aan de slag. Loop steeds langs en controleer of de kinderen de opdracht hebben begrepen. Hoe concreter de opdracht, hoe beter de kinderen ermee uit de voeten kunnen. Start met eenvoudige opdrachten op een Bee-Bot mat.

Het is altijd goed om aan te sluiten bij je thema, maar daar ligt ook het gevaar. Koppel altijd een programmeerdoel en een doel voor een ander vak aan een opdracht. Vergeet je een van de twee dan is de context weg en zal de les een stuk minder uitdaging bieden voor de kinderen.

Van links naar rechts

Zodra de opdrachten ingewikkelder worden, is het belangrijk om zichtbaar te maken wat de kinderen aan het doen zijn. De kinderen programmeren de Bee-Bot met de pijlen op zijn rug. Je ziet alleen niet wat je geprogrammeerd hebt en dat is erg lastig als je een fout maakt. Daarom ga je dit programma zichtbaar maken. Laat de kinderen eerst de route van de Bee-Bot bepalen en neerleggen met pijlen. Dit kan met de pijlen van levendprogrammeren.nl of met de kaarten die bij de Bee-Bot startersset horen. De eerste stap is dat de kinderen de kaarten met de pijlen op de Bee-Botmat neerleggen. Dit is eenvoudiger dan de kaarten naast elkaar plaatsen. Het is dan een speurtocht voor de Bee-Bot. De kinderen pakken een kaart op en toetsen dan de juiste pijl in op de Bee-Bot.

Meester Sander.

i

https://www.derekenwinkel.nl/bee-bot

Een training of workshop met de Bee-Bot of andere robots? Kijk eens op pagina 17

(14)

Wat is het?

littleBits van Sphero is een hands-on leersysteem van elektronische bouwstenen waarmee leerlingen van alle leeftijden apparaten kunnen maken met technologie.

De magnetische Bits zijn gemakkelijk te gebruiken en eenvoudig te begrijpen, zonder dat daar eerdere ervaring of kennis voor nodig is. Deze STEAM-oplossingen zijn in te zetten in onderbouw en bovenbouw en zeer geschikt voor vakoverschrijdend onderwijs.

Er zijn meer dan 70 Bits beschikbaar, met zowel gangbare als nieuwe technologieën.

Code Kit

Stimuleer computationeel denken door eigen games en fysieke uitvindingen te bouwen, en programmeren met Google Blockly en Javas- cript. Deze Kit bevat meer dan 100 activitei- ten en 10 lessen via littlebits Classroom en de Code Kit App.

De set bestaat uit 16 Bits & 24 accessoires, om 1 tot 3 leerlingen tegelijk bezig te houden.

Gratis toegang tot de Code Kit App en ook beschikbaar als Code Class Pack (10 Kits, voor 30 leerlingen).

i

www.derekenwinkel.nl/sphero

STEAM+

Student Kit

Een gereedschapskist vól leerzaam materiaal.

Ontworpen om te onderzoeken, experimenteren en de creativiteit te prikkelen. Allemvaal belangrijke STEAM vaardigheden! Deze set is geschikt voor boven-

bouw PO en VO en bevat 19 Bits & 39 accessoires, ge- noeg om 1 tot 3 leerlingen tegelijk bezig te houden.

De STEAM+ kit is ook beschikbaar als STEAM+ Class Pack, met 10 Kits, voor 30 leerlingen.

Er is geen tablet of pc nodig, met deze set kan volledig autonoom gewerkt worden

zonder app.

(15)

Elektronische bouwstenen voor de 21e eeuw

De gigantische collectie van littlebits biedt bijna onbeperkte opties voor scholen, bibliotheken en makerspaces. Deze Pro Library bewapent je klaslokaal met alle Bits die je nodig hebt om creativiteit, ontwerpdenken, praktijkgericht leren en technische experimenten in de klas te ontketenen.

De Pro Library wordt geleverd met 10 stevige opbergkoffers om alles netjes en compleet te houden en kan geleverd worden met een wandoplossing, om zo alles als gereedschap aan een muur te bevestigen en zo altijd bij de hand te hebben.

Bestaat uit 308 Bits, om 32 leerlingen tegelijkertijd uren bezig te houden met de

inhoud van de STEAM+ en Code sets.

Breid uit wat je uitvindingen kunnen doen met de gratis, webbased littleBits Fuse-app om je Bits te programmeren met behulp van voorwaarden, loops en functies. Leerlingen kunnen virtuele circuits maken in hun eigen werkruimte en leren hoe littleBits in elkaar klikken om ervoor te zorgen dat hun Bits compatibel zijn en hun uitvindingen tot leven kunnen komen.

Ontworpen om de voortgang van leerlingen te volgen, kunnen ze aantekeningen maken in hun digitale notitieboekje en programmeren met behulp van blokken of JavaScript. Ze kunnen hun werkruimte opslaan en terugsturen naar de leerkracht voor beoordeling.

littlebits StarterKit

Deze inleidende set is speciaal ontworpen voor leerkrachten die op zoek zijn naar een flexibele, maar krachtige STEAM-oplossing. Wij weten dat Sphero littlebits daar uitstekend geschikt voor zijn en met deze set

kan elke leerkracht dat zelf ervaren, zonder direct grote in- vesteringen te moeten doen.

Het doel is om de tools en ondersteuning te geven die nodig is om leerlingen in staat te stellen creatieve problemen te creëren, ermee te experimenteren en op

te lossen door middel van hands-on leren en projectgebaseerdelessen.

Net als bij veel van onze robots, hebben we ook voor littlebits uitgebreid Nederlands lesmateriaal beschikbaar voor scho-

len die hier mee aan de slag willen!

Pro Library

(16)

Breng coderen tot leven!

Dash & Dot van Wonder Workshop zijn een geweldig leermiddel om kinderen tussen de 5 en 12 jaar in een volledige leerlijn kennis te laten maken met programmeren. De ‘21st century skills’ staan hierbij weer centraal.

Programmeren is kinderspel met deze stevige en uitdagende robots die volledig zelfstandig door leerlingen bestuurd kunnen worden. De robots kunnen niet alleen op afstand bestuurd worden, maar via vier gratis programmeer-apps (beschikbaar voor iPad- -iOS-en Androidtab- lets) leren kinderen alle fundamentele processen voor deze taal van de toekomst.

Onderwerpen zoals creatieve probleemoplossing, wiskunde, algo- ritmes- of zelf muziek maken, de mogelijkheden zijn bijna oneindig.

Afhankelijk van hun leeftijd of ervaring kunnen andere apps worden aangeboden aan kinderen met telkens nieuwe uitdagingen.

Door kinderen te laten werken met Dash & Dot leren zij spelenderwijs op een uitdagende en educatieve manier de vaardigheden van het programmeren. Dash & Dot zorgen ervoor dat de creativiteit en ver- beelding van kinderen tot leven komen.

Waar Dash en Dot zijn ontworpen om kinderen van 5 jaar en ouder voor het eerst te laten coderen, is Cue bedoeld voor kinderen vanaf 11 jaar. Cue heeft een robuustere programmeerinterface, inclusief de mo- gelijkheid om het in JavaScript te programmeren.

i

https://www.derekenwinkel.nl/dash-en-dot

(17)

Creatief denken en sociale interactie

OSMO is een uniek spelsysteem dat een geheel nieuwe interactie met de iPad biedt door de ombinatie van fysiek spel en tablet gameplay.

Osmo brengt fysieke spelletjes naar de tablet en stimuleert spelenderwijs creatief denken en sociale interactie. Alle spellen kunnen na aanschaf van de basisset gratis worden gedownload in de App Store.

Overleg met elkaar over de betekenis van woorden. Leer coderen met Awbie door aarbeien te zoeken en met geld omgaan in je eigen pizza restaurant. Niet voor niks is Osmo door Meester Sander opgenomen in zijn lijst met favoriete apps voor de iPad!

Osmo brengt kinderen en hun vriendjes, vriendinnetjes en families dichter bij elkaar door samen te werken. Plezier is met Osmo gegarandeerd een feit.

Nog nooit was spelletjes spelen en leren zo leuk!

i

i

https://www.derekenwinkel.nl/osmo

https://www.derekenwinkel.nl/soundbops

Muziek moet magie zijn, geen hogere wiskunde!

Soundbops’ bekroonde ontwerp, stapelbare bops en

kleurgecodeerde noten maken het het perfecte instrument voor iedereen om op te pakken en te spelen. Complexe concepten zoals akkoorden en toonladders kunnen worden aangeleerd door middel van experimenten, waardoor

pedagogiek wordt aangemoedigd door te spelen!

Soundbops is 10 instrumenten in één! Unieke geluiden maken het mogelijk lessen speciaal op geluid af te stemmen; en geeft jonge leerlingen de kans om met gemak een verscheidenheid aan muzikale texturen en tonen te ontdekken.

Muziek Maken

(18)

Je hebt een idee met welke materialen je wilt gaan werken, of welke techniek en techno- logie jullie willen inzetten op school. En dan? Gewoon kopen en hopen dat het goed gaat?

Wij hebben ondertussen de nodige ervaring opgedaan met de inzet van technologie op school en delen deze graag. Zonder duidelijke doelen en zonder inhoud, belanden de meeste (goedbedoelde) initiatieven namelijk vaak niet bovenaan het prioriteitenlijstje. Onze ervaren trainers komen bij jullie langs en demonstreren specifieke materialen of juist een hele leerlijn.

Ideaal voor een studiedag, een projectweek of een open dag!

We zorgen altijd voor voldoende eigen materialen en laten na afloop het gebruikte lesma- teriaal achter. Kun je geen afscheid van de materialen nemen? Dan maken we meteen een passend voorstel voor jullie school. Hiernaast een greep uit ons aanbod trainingen. Op onze website staan alle trainingen benoemd. Wil je eens een aantal materialen testen? Dat kan!

Op onze site vind je alle mogelijke leenkisten hiervoor.

https://www.derekenwinkel.nl/trainingen

i

Trainingen en gastlessen

(19)

Programmeren in de onderbouw

In deze workshop gaan we ge- zamenlijk uitgebreid in op de mogelijkheden rondom pro- grammeren met kleuters. Wat is scherm- loos coderen, welke tools kun je gebrui- ken en welk lesmateriaal is er om in te zetten? Maar ook vertellen we je waaróm coderen bij jonge kinderen zo belangrijk is. We maken hierbij gebruik van Cubetto, Intelino én Sphero Indi. Maar uiteraard gaan we ook schermloos (levend) pro- grammeren zonder robots of computers.

Doelgroep: PO groep 1-3 Duur: Dagdeel

3D Print Experience Basis

Graag willen starten met 3D printen op school, maar niet weten hoe, waarmee en wanneer? Dan is onze 3D Print Experience de perfecte start! Je krijgt een complete leerlijn rond- om 3D printen (en scannen) compleet met printer. We gaan in een startsessie uitgebreid in op de technieken, hoe de printer werkt en het bestaande lesmateri- aal. De training is voor leerkrachten, maar we kunnen natuurlijk ook een les met leerlingen invullen.

Doelgroep: PO groep 5-8

Fable

We gaan werken met de uitge- breide mogelijkheden van de Fable robot in de klas. We laten je verschillende lesmogelijk- heden zien van deze robot en laten het nodige lesmateriaal achter. Voor Fable hebben we de nodige lesboeken en acti- viteiten gemaakt die we gaan uitvoeren en uiteraard achterlaten. En over achterla- ten gesproken: na afloop krijgen jullie een Fable set die een maand lang getest kan worden!

Doelgroep: PO groep 6-8 en VO/MBO Duur: 2 uur

Programmeren in

de midden- en bovenbouw Ook voor de bovenbouw PO bieden we een interessante workshop aan. Samen gaan we uitgebreid in op de mogelijkheden rondom programmeren op de basisschool. Wat is coderen precies, welke tools en materialen kun je gebruiken en welk lesmateriaal is er om in te zetten? We maken in deze work- shop gebruik van Sphero Bolt, Pro-Bot, SAM Labs en Fable. De software die je hier- bij kunt inzetten, vergelijkbaar met Scratch, komt ook uitgebreid aan bod!

Doelgroep: PO groep 5-8 Duur: Dagdeel

3D Print Experience Uitgebreid

Iets meer willen doen of al aan de slag zijn met 3D printen in de klas? Dan is deze 3D Print Experience uitgebreide versie een perfecte start of nog betere opvolging! Een comple- te leerlijn rondom 3D printen (en scannen) compleet met de Ultimaker 2+. . Heb je al een printer maar wordt die niet goed ge- bruikt? Dan kunnen we daar ook de trai- ning op aanpassen.

Doelgroep: PO groep 5-8 en VO onderbouw

Lasersnijden

De lasersnijder willen gebrui- ken maar nog iets meer inspi- ratie en training nodig? Geen probleem! Wij hebben de perfecte training beschikbaar voor bij de Makeblock Laser- box lasersnijder. We laten je zien hoe het apparaat werkt, gaan aan de slag met ons exclusieve en unieke lesboek en uiteraard gaan jullie zelf ook iets maken.

Doelgroep: PO groep 6-8 en VO/MBO Duur: 2 uur

Veel meer trainingsaanbod vind je op onze website onder het kopje ‘Trainingen’!

(20)

19

Slechts

€59,95!

De interactieve AR Globe

Orboot Aarde

Verken landen, steden, dieren, culturen en nog veel meer

Orboot Dino

Laat al je Dinos tot leven komen!

Orboot Mars

Ontdek al de geheimen van de rode planeet

Met educatieve spelmodules Een geweldige toevoeging aan iedere les aardrijkskunde, maatschappijleer, geschiedenis of biologie! Neem leerlingen mee op een interactieve ontdekkingsreis

en inspireer de fantasie met deze interactieve AR (augmented reality) wereldbol.

i

https://www.derekenwinkel.nl/orboot

(21)

Een aanvulling op de leerlijn van LEGO,

perfect voor de stap na LEGO WeDo. Doordat de set heel laagdrempelig is, kan er op elk gewenst niveau gewerkt worden aan STEAM- vaardigheden. Onderzoek een uitdaging, ontwerp een model, bouw een prototype en test deze net zolang tot je de oplossing gevonden hebt. Het hart van SPIKE PRIME is de Hub die eenvoudig te bedienen is en tegelijkertijd talloze mogelijkheden biedt.

Dankzij de vele aansluitingspunten op de hub, de motoren, de sensoren en de nieuwe grote bouwelementen zijn leerlingen minder tijd kwijt met bouwen en hebben ze meer tijd om te leren.

De programmeeromgeving voor tablets en computers maakt gebruik van het beste van Scratch, om zo een systeem te creëren

waarmee zowel leerkrachten als leerlingen goed kunnen werken. De app bevat ‘Aan de slag‘-materiaal en daarnaast 3 modules over STEAM die gericht zijn op techniek en informatica.

De modules, die speciaal zijn ontworpen voor leerlingen van 10 tot en met 14 jaar en die zijn afgestemd op lessen van 45 minuten, zorgen dat leerlingen STEAM sneller onder de knie krijgen, doordat ze continu worden uitgedaagd om kritisch na te denken en complexe problemen op te lossen, ongeacht hun onderwijsniveau.

De uitgebreide online lesplannen, met een schat aan toegankelijk, interactief ondersteuningsmateriaal, bieden

leerkrachten alles wat ze nodig hebben om met vertrouwen les te geven, ongeacht hun ervaring.

MAAK WETENSCHAPPERS

met de nieuwe lego programmeertool

voor leerlingen vanaf 10 jaar

(22)

Op het eerste gezicht ziet de Sphero-bal eruit als een gewone plastic bal met een grappig logo. Maar laat je niet

misleiden! Dit is een via Bluetooth verbonden robot die is ontwor- pen voor gebruik met de Sphero EDU-app. Sphero is een robotbal die met elk besturingssysteem kan werken.

Sphero Edu is dé app voor het programmeren van de Sphero robots. Ga verder dan code door unieke STEAM-activiteiten op te nemen om te voltooien met de robot.

Sphero Edu-beginners zijn ontworpen voor de voortgang van leerlingen en kunnen robots opdrachten geven door een pad in de app te tekenen dat hun robot kan volgen. Gevorderde

codeerders kunnen codeblokken gebruiken om meer geavanceer- de logica te leren, terwijl pro‘s tekstprogrammering kunnen gebrui- ken en hun eigen JavaScript kunnen schrijven.

Toegankelijk vanaf bijna elk platform, kun je programmeren met je smartphone, tablet of laptop en de Sphero Edu-app of de Chrome- -app downloaden op Chromebooks en meer.

Sphero Edu is gebouwd voor makers, leerlingen, instructeurs en ouders. Sluit aan bij de groeiende gemeenschap en deel je creaties om te inspireren en geïnspireerd te worden. Met het interactieve platform kun je een klas of groep vanaf één gemakkelijke plek vol- gen. Iedereen kan zijn voortgang opslaan, van apparaat naar appa- raat springen en overal verder zoeken.

Wil je klein beginnen met enkele robots of een complete klaslo- kaal-set bieden, dan heeft Sphero een oplossing die aan alle eisen voldoet!

i

https://www.derekenwinkel.nl/sphero Samen met Jan Valk hebben we een volledige leerlijn programmeren met Sphero robots ontwikkeld. Van de Sphero Indi in onderbouw PO, via Sphero mini en Sphero Bolt naar Sphero RVR in het VO en MBO. Meer weten? Neem eens contact op of boek een training!

(23)

Wanneer je de Sphero robots op school wilt gaan inzetten, is er een aantal verschillende opties. Naast de standaard grote multi- packs, met daarin meerdere robots, heeft Sphero voor de Bolt een geweldige PowerPack beschikbaar. Een harde flightcase, inclusief 15 Sphero Bolts, oplaadmogelijkheid en veel accessoires. Gebruik je de robots op verschillende plekken in school bijvoorbeeld, dan is dit een ideale oplossing. Zo hoef je ook maar 1 stopcontact voor het opladen te reserveren!

De Bolt is ook erg leuk te gebruiken met de grote Sphero activitei- tenmatten die in verschillende thema’s kunnen worden ingezet.

Zo is er een stadsmat, een voetbalveld en nog meer!

Inductieve oplaadbasis met USB-oplaadkabel Snelstartgidsen in het Nederlands

Alle educatieve apps gratis

Minder weggooien en makkelijk opbergen

Meteen voldoende materialen voor een hele klas!

Sphero Bolt Powerpack

De Sphero RVR (Rover) is Sphero‘s revolutionaire kijk op de programmeerbare rijdende robot. Hij is direct uit de doos bestuurbaar, zit boordevol met sensoren en is gebouwd voor maatwerk. Met de RVR micro:bit adapter, koppel je via de micro:bit bijvoorbeeld een weerstation, lichtsensoren, thermometers, en nog veel meer.

De RVR is ook verkrijgbaar in een handige en voordelige 5-pack voor school.

Robot

SPHERO OP SCHOOL

(24)

De SAM Labs kits barsten van de

draadloze elektronische blokken die elk een eigen persoonlijkheid hebben. Van lampen tot motoren, van schuifregelaars tot zoemers, elk blok kan via de app met bluetooth verbinding maken met de andere. Verbinden doe je door simpelweg een lijn te trekken op je scherm met de SAM Space app, die je zowel als download en als online applicatie kunt gebruiken. Zonder licenties of moeilijke

inlog. Je werkt met inputs, outputs en gedragingen en zo bouw je binnen no time je eigen elektronische circuits!

De standaard connectie met de micro:bit (meegeleverd in de schoolsets) biedt nóg meer mogelijkheden!

De bouwblokken van techniek

(25)

Een leuke en interactieve manier om codering tot leven te brengen Uitgebreide lesplannen en projecten

Een intuïtieve visuele, op flow gebaseerde codeerapp die is toegesneden op elk niveau SAM Blockly maakt progressie naar op blokken gebaseerde programmering mogelijk Eenvoudig te installeren, draadloze SAM-blokken die gemaakt zijn om lang mee te gaan Geschikt voor Mac, iOS, Android, Windows en Chromebook

Uitgebreide ondersteuning en training beschikbaar

Veelzijdige technologie die voor verschillende onderwerpen kan worden gebruikt

Ontwerp algoritmen en programma‘s, gebruik logisch redeneren en computational thinking, beheer en simuleer fysieke systemen

Maak verbindingen tussen de virtuele SAM Blokken in de app om te zien hoe de gekoppelde fysieke blokken reageren.

Wijs gedrag toe in de SAM Space-app om de acties van de blokken te wijzigen.

ontdek de lol van STEAM

i

https://www.derekenwinkel.nl/samlabs

(26)

Nu, met 20 jaar als professional ervaring op het gebied van onderwijs en ICT wilde ik even om mij heen kijken..Is er veel veranderd sinds 2000? Natuurlijk hebben we nieuwe middelen; is social media niet meer weg te denken, kunnen we geen week ‘zijn’ zonder Google, is robotica en AI tot in de huiskamer doorgedrongen en kijken we geen TV meer, maar bepalen wij wát en wanneer we willen zien. Maar, hoe zit het in het klaslokaal? Nog even terug naar je huis en de straat, waar de zonnepanelen worden geplaatst, de Tesla’s worden geparkeerd en waar de supermarkt- medewerkers en de postbezorgers aan en af rijden om jouw online bestelde spullen te bezorgen. Hoe gaat dat in het klaslokaal? Laten we ook even kijken naar de medische wereld, waar sinds kort 3D printers

“botten” printen, en weefsel produceren, waar mensen met retinitis pigmentosa weer 60 pixels licht via een chip in hun oog kunnen onderscheiden en waar een hernia wordt verholpen door een chirurg die niet in hetzelfde ziekenhuis werkt waar de patiënt ligt.

Hoe gaat het met ICT op jouw school?

Lastig, weet ik uit ervaring. De ICT-er is vaak toch meer de systeembeheerder. Een collega die geen beeld op zijn/haar scherm krijgt, het geluid wat je niet hoort door de boxen. Met boeken, schriften en een bord als krijtbord gebruiken is dat vele malen makkelijker. Oh ja en dan nog de wifi? Stabiel, snel, onverwoestbaar?

En wat dacht je van appende en tik-tokkende

leerlingen. Wat moet je er als leraar mee? Volgen?

Hoe zit het dan met werk en privé? Het onderwijs zet het kind centraal, de leraar aan het roer, vormt de leerling voor het vervolg (opleiding of baan) en sluit aan bij de belevingswereld van het kind. Zoals Hans Hoornstra in zijn boek ‘De Digitale Intelligentie’

beschrijft, is de grondstof van het onderwijs

‘informatie’. Deze is anno nu niet meer in een vaste vorm (boek) maar in gasvorm (cloud) beschikbaar.

De beperkingen zijn vervlogen. Wat zegt dat over je rol als leraar?Waarom zou je de leerlingen nog in een cadans (rooster) naar school sturen en de manieren aangrijpen die het beste passen bij de leraar en niet de weg kiezen en de handvatten aanbieden die passen bij de leerling? Wat zegt dit over onderwijskundig leiderschap en het profiel van een leraar die nu voor de klas staat of er voor wil kiezen? De arts van een paar jaar geleden, moest het ook leren en zich aanpassen, zodat hij/zij op afstand een hernia kan opereren, de dakdekker moest zonnepanelen leren plaatsen en de automonteur moest meer dan diesel -en benzinemotoren leren maken. Dat konden zij zich 20 jaar geleden niet voorstellen. Mijn advies, vergeet niet waarom je ooit koos voor het onderwijs. Alle leerlingen die jij in je klas hebt, verdienen het om goed, eigentijds en mediawijs onderwijs te krijgen. Laat dat geen toeval zijn.

Dieter Möckelmann

i

www.onderwijsmetict.nl - 0639762929

De impact van technologie op het onderwijs

het schOne klaslokaal

Ventilatie is belangrijk om verspreiding van virussen te voorkomen in afgesloten ruimtes. Hoe is het gesteld met de ventilatie in uw klaslokalen? En hoe meet je dat? Met een meter in de klas die aangeeft welke waarde de CO2 en de luchtvochtigheid heeft, weet u of u moet ventileren of misschien zelfs even de klas uit moet gaan.

Samen met Dieter, hebben we het

Deltaplan Ventilatie Onderwijs opgericht.

Naast de CO2-meters bieden wij u ook een overzicht van waarden en het daarbij behorend advies van ventilatie. Onze monteurs komen dit desgewenst op locatie installeren en adviseren. Zorgt u ook voor een gezonde school?

i

www.deltaplanventilatieonderwijs.nl

25

(27)

De BBC micro:bit is een kleine computer die je kunt programmeren, aanpassen en bedienen om je digitale ideeën, games en apps te com- bineren met de echte wereld. Hij is slechts 4cm bij 5cm en ontworpen om leuk en eenvoudig in het gebruik te zijn. Je kunt van alles maken, zoals games, animaties en verhalen op school,

thuis en onderweg! Het enige dat je nodig hebt is fantasie en creativiteit om je ideeën tot leven te laten komen. De BBC micro:bit is vol- ledig programmeerbaar. Dit betekent dat elke LED individueel geprogrammeerd kan worden, net als zijn knoppen, inputs en outputs, accele- rometer, magnetometer en Bluetooth.

De Kitronik Uitvinders Kit voor de BBC micro:bit is een handige en leuke manier om aan de slag te gaan met het programmeren en werken met elektronica hardware op de BBC micro:bit.

Deze kit bevat alles wat je nodig hebt om 10 experimenten te maken met gebruik van LEDs, motoren, LDRs en condensatoren.

Om je te helpen met een vliegende start is er een

makkelijk te volgen tutorial boekje (Engelstalig) inbegrepen welke je door alles leidt wat je moet weten over het

programmeren van de micro:bit.

Je hoeft geen ervaring te hebben met

programmeren, het boekje helpt je met elke stap. Je zult binnen de kortste keren aan het programmeren zijn en circuits maken!

MICRO:BIT

Kitronik Inventor Kit

4TRONIX MK3 BUGGY

i

https://www.derekenwinkel.nl/microbit

Een toffe zelfbouw-auto die geprogrammeerd kan worden met de micro:bit.

Deze populaire kit maakt nu gebruik van een verwijderbare ultrasone sensor, die dezelfde connector gebruikt als

op de Minibit en BitBot XL. Dit maakt het gebruik van alternatieve add-ons mogelijk, zoals de nieuwe BitFace, 5x5 FireLed Matrix en OLED.

(28)

Test de Fable robot gratis 30 dagen

op school

30

DAY S FREE TRAIL

Het is nog nooit zo eenvoudig geweest om geavanceerde robots te bouwen – en nooit leuker!

Fable is een modulaire bouwset waarmee iedereen binnen enkele minuten een eigen robot kan bouwen. Je kunt op verschillende manieren de verschillende

modules in elkaar klikken om je eigen robot te creëren en hem zintuigen en beweging mee te geven. Afhankelijk van je ervaring, kun je de robot programmeren met eenvoudig te gebruiken hulpmiddelen in slechts één les.

Het systeem groeit mee met de leerlingen en bij het programmeren van de robot leren de leerlingen pragmatisch denken en geleidelijk

complexe problemen af te breken en terug te brengen tot eenvoudigere deelproblemen.

Leerlingen zullen ook leren dat er geen fout is bij het maken van een fout; dit is een volledig natuurlijk en wenselijk onderdeel van leren en ander innovatiewerk. Ze zullen genieten van een natuurlijk gevoel van prestatie wanneer ze een fout in hun eigen programma vinden en corrigeren.

Op deze manier leren leerlingen interactief te werken en complexiteit te beheren. Ze leren om eenvoudig en geleidelijk te beginnen, en om steeds lastiger wordende problemen om te gaan lossen door hardware én software die met hun meegroeit.

(29)

De software om Fable te bedienen is volledig gratis te downloaden en draait op alle platformen (Windows, IOS, Chromebook) dus kan op elk device op school worden gebruikt.

De Fable Blockly app is, zoals de naam al doet vermoeden, een vorm van Blockly en lijkt dus erg op Scratch.

Omdat steeds meer apparaten op die manier worden geprogrammeerd, is de overgang van PO naar VO bijvoorbeeld steeds makkelijker.

Bij Fable is niet alleen de hardware modulair - ook de software! Leerlingen beginnen in de Fable blockly in een eenvoudige modus en gaan daarna door in een uitgebreide modus, waar je gebruik kunt maken van bijvoor- beeld variabelen en lijstwerk. Naast de blokken, kun je ook tekstueel pro- grammeren in Python. En zo sluit de Fable software direct aan bij de pro- fessionele programmeertalen waar ze later ongetwijfeld kennis mee zullen gaan maken.

Voor de Fable robots hebben we enorm veel lesmateriaal ontwikkeld, voor elk niveau. Uiteraard vrij beschik- baar om mee aan de slag te gaan!

Nieuw!

Een nieuwe manier om contact te houden

met vrienden en klasgenoten

Er kunnen veel goede redenen zijn voor een kind om aan huis gebonden te zijn, ook al willen ze naar school. Of het nu gaat om een langdurige ziekte, pandemieën, angst of gewoon een gebro- ken bot, dit zijn allemaal situaties waarin het kind er misschien de voorkeur aan geeft om op school te zijn. Fable Connect is in die situatie de

ontbrekende schakel. Het helpt kinderen om vanuit huis naar school te gaan.

De Fable Connect-robot zorgt voor een echte aanwezigheid in het klaslokaal, omdat ze kunnen zien, horen, rondkijken en spreken. De duurzame batterij zorgt ervoor dat ze niets zullen missen.

i

https://www.derekenwinkel.nl/fablerobot

(30)

Aan de slag met wetenschap en techniek. Robots en programmeren inzetten.

3D printen en scannen of iets met VR...

(Bijna) alle scholen weten wel hoe belangrijk deze onderwerpen zijn en willen dit inzetten om leerlingen de zogenaamde 21e-eeuwse vaardigheden bij te brengen. Maar hoe doe je dat dan? En waarmee? En hebben we hier dan een lokaal voor nodig? Er zijn zoveel mogelijk- heden en aanbieders, dat het lastig kan zijn de juiste te kiezen. Wanneer u dit herkent, is het misschien een idee eens contact met ons op te nemen voor een vrijblijvend adviesgesprek over de invulling van het medialab op school. Wij kunnen scholen op alle niveaus adviseren en hebben ervaring bij het bouwen van labs van de kleuterklas tot het MBO.

https://www.eenmedialabopschool.nl

i

Medialabs:

Is úw school klaar voor de toekomst?

De Ruimte

Moderne technieken en toekomstige vaardighe- den leer je niet in een ouderwets, standaard klas- lokaal. Samen met het team maken wij een pas- send ontwerp dat voldoet aan de eisen van een medialab: het heeft de wow!-factor, is multifuncti- oneel, inspireert en nodigt uit om met de aanwe- zige materialen aan de slag te gaan.

De Materialen

Een moderne leeromgeving vraagt om nieuwe materialen. Dus geen afdankertjes en verouderde machines, maar juist een plek waar spliksplinter- nieuwe en hypermoderne materialen gebruikt worden. Zie het medialab als een kweekvijver voor wat elders in de school ingezet kan gaan worden!

(31)

De Docenten

Zonder docenten die weten hoe ze met de apparatuur om moeten gaan, is het zo goed als onmogelijk om kennis over te dragen aan de leerlingen. Binnen ons aanbod zitten dus standaard trainingen voor docenten om ervoor te zorgen dat de juiste kennis aanwezig is. Ook een gastles met leerlingen is een optie.

de lesinhoud

Een medialab op school is een serieuze investering.

Een investering die daarom wel op de juiste manier ingezet en gebruikt moet worden. Door de ervaring die wij hebben kunnen we een compleet lespro- gramma aanbieden of ondersteunen bij het maken hiervan.

Het Resultaat

Het resultaat is een hypermoderne ruimte met nieuwe technieken, waar leerlingen aan de slag kunnen, geïnspireerd worden en hun digitale vaardigheden ontwikkelen.

(32)

Rugged Robot Pro-BOt

De eerste programmeerbare ro- bot écht ontworpen voor gebruik buitenshuis! Met Bluetooth-func- tionaliteit en ontworpen voor ro- buuste uitdagingen, kan de Ruige Robot kan worden bediend via de robot zelf, via een tablet of met de TTS TacTile Reader (dezelfde als voor de Blue-Bot).

Met een geheugen van maximaal 256 stappen kan de Ruige Robot de meest uitdagende activiteiten uitvoeren. Met 3 snelheden kun- nen leerlingen instellen hoe snel

de robot beweegt. Hij beschikt ook over een obstakelsensor die kan worden in- en uitgeschakeld om leerlingen voor te bereiden op de meer complexe programmering die voor hen ligt. Een obstakel- sensor die aan en uit kan worden gezet detecteert obstakels voor de robot en draait 45 graden achter- uit voordat deze de rest van het programma uitvoert.

i i

https://www.derekenwinkel.nl/ruggedrobot https://www.derekenwinkel.nl/pro-bot Ontdek geavanceerde

besturingstechnieken en gebruik het scherm om op het apparaat te programmeren!

Na de Bee-Bot voor jongere kinderen, is de Pro-Bot

ontwikkeld voor kinderen vanaf groep 5 van de basisschool, maar we zetten hem ook in het VO wel in. Deze vloerrobot kan worden gebruikt voor het aanleren van meer geavanceerde besturingstechnieken. Gebruik het ingebouwde scherm en de knoppen om Pro-Bot te

programmeren om verschillende ingangen als triggers op te

nemen, zoals de geluids- en lichtsensor.

De Pro-Bot is erg robuust en dus duurzaam voor dagelijks gebruik en kan zelfstandig of via een PC werken met de Pro-Bot software.

De Pro-Bot an eenvoudig worden geprogrammeerd door de pijlen op de auto zelf of met de rest van de knoppen complexere opdrachten te maken. De routes kunnen worden getekend met een eenvoudig penmechanisme en een viltstift.

Daarnaast heeft de Pro- Bot volledig functionele

koplampen met lichtsensoren, spraakgestuurde functies/

bumpersensoren en 4 lokalisatiepunten waar het gebruik van K’Nex® mogelijk is.

(33)

Merge Cube

Neem een kijkje in de toekomst met de Merge Cube hologram! Deze VR/AR en gemixte realiteit, waarbij de digitale en fysieke wereld sa- mensmelten (=mergen), zorgen ervoor dat er hologrammen verschijnen op de kubus die je kunt aanraken en waar je mee kunt spelen.

De Merge Cube is geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar en kun je gebruiken in combinatie met de speciale, gratis te downloaden apps op je smartphone of tablet (IOS, Android en Windows). Houd de kubus in je hand en zie op het scherm een digitale, nieuwe wereld ontstaan.

Hierdoor kun je allerlei toffe spelletjes spelen en dingen ontdekken, allemaal in de palm van je hand!

Merge is gespecialiseerd in Virtual Reality en ontwerpt haar producten met als kern plezier, aangezien VR daarvoor bedoeld is. Daarnaast vinden zij dat speelgoed een positieve invloed moet hebben; het kinderen onder andere slimmer maakt en creatiever. Daarnaast moet VR veilig zijn, zodat je het alleen of met vrienden en familie kunt ervaren. Ervaar zelf het leren van de toekomst!

Door de Merge Cube Hologram te gebruiken samen met de Merge Headset, heb je meteen je handen vrij voor nóg meer mogelijkheden.

Speciaal voor onderwijs, is er de Merge Edu portal. Vol met

interessante lessen, STEAM-activiteiten en meer. En uiteraard alles in het Nederlands.

i

https://www.derekenwinkel.nl/merge

(34)

Met zijn organisatie Flooow helpt Sander van Acht scholen om digitale geletterdheid een structurele plek in het curriculum te geven. Samen met Sander hebben we een volledig nieuw lesprogramma voor het Amstelveen College gemaakt, als invulling voor het vak Digikunde, waarin computational thinking, robotica en

informatievaardigheden de basis vormen.

Sander is één van onze vaste partners als het gaat om het trainen en inspireren van docenten rondom nieuwe technologie. Robotica, virtual en augmented reality, hybride lesgeven en digitale ontwikkeltrajecten zijn Sanders

specialiteit! Bekijk via bit.ly/voorbeeldles_flooow één van Sander’s voorbeeldlessen over de Microbit en op bit.ly/voorbeeldwebinar_flooow een mini-webinar door Sander over ‘augmented reality’. Lijkt je dit ook interessant voor jouw school? Neem dan contact met ons op om samen jullie wensen te bespreken!

i

https://www.flooow.nl

Sander van Acht - helpt je de toekomst begrijpen

Klaar om de wereld te ontdekken?

De Infento Pro Kit is breed

inzetbaar in PO bovenbouw en VO onder- en bovenbouw. Alle types leerlingen en leraren kunnen er zonder basiskennis direct mee aan de slag. Zeker in combinatie met het uitgebreide lespakket.

De grote aantrekkingskracht van de Pro Kit? De vele Ontwerp Challenges en natuurlijk de ePulse® elektrische motor!

Zit de nieuwe Elon Musk op jullie school? Infento kan het technische kennisvonkje in elke leerling laten ontsteken. Wie wil er namelijk niet zijn eigen levensgrote elektrische voertuig bouwen om er daarna mee te racen op het schoolplein?!

i

https://www.derekenwinkel.nl/infento

(35)

Virtual Reality

VR zag er nog nooit zo geweldig uit!

VR beleven op school kan op veel verschillende manieren. Je kunt met een kartonnen houder van een paar euro en je smartphone al VR beleven voor bijna geen geld.

Wil je daarna écht goed VR inzetten en bijvoorbeeld virtueel modelleren, het oude Rome bezoeken in de geschiedenisles of het Achterhuis wanneer het over de Tweede

Wereldoorlog gaat, dan is een echte VR headset met betere beeldkwaliteit en snelheid aan te raden. En dan heb je twee opties: bedraad of niet bedraad. Wil je een losse headset, dan is de Oculus Quest 2 de beste optie. Van Facebook, dus wel een account nodig, maar meer dan de headset heb je niet nodig.

Wil je echt de volledige

mogelijkheden van VR ervaren, dan is

de HP Reverb G2 de allerbeste keuze.

Een verbluffende resolutie van 2160 x 2160 per oog, een beeldveld van 114°, plus geïntegreerde ruimtelijke audio en door een slimme assistent ondersteunde dubbele microfoons om volledige kracht van VR te benutten.

Een compromisloze VR headset met zeer realistische beelden.

Meeslepende soundscapes,

uitstekende tracking en prestaties.

Ontwikkeld in samenwerking met Valve en Microsoft, deze grensdoorbrekende headset levert een meer meeslepende ervaring dan welke andere VR headset dan ook. Ergonomisch ontworpen voor comfort. Geoptimaliseerd voor

compatibiliteit. We stellen je voor aan de nieuwe standaard in VR. in VR.

i

https://www.derekenwinkel.nl/reverb

HP REVERB G2

OCULUS QUEST 2

(36)

Robomaster EP

De RoboMaster EP Core is ge- bouwd om leren naar een hoger niveau te tillen.

Deze geavanceerde educatieve robot biedt een alles-in-één oplossing voor STEAM activiteiten en biedt artificial intelligence (AI) en programmeerprojecten voor leerlingen van alle leeftijden en ervaringsniveaus.

De RoboMaster EP Core is een ongeëvenaard educatief hulp- middel met krachtige mechani- sche accessoires en onbeperkte uitbreidingsmogelijkheden.

En dat begint al bij het feit dat je hem eerste helemaal zelf in elkaar moet zetten!

Hij is gemaakt van staal en afge- werkt met een strak, futuristisch

ontwerp en LED-verlichting. De RoboMaster EP Core is volledig uitgerust met de allernieuwste technologieën. Hij is daarnaast ontworpen voor klassikaal leren omdat de robots op elkaar kunnen reageren.

De veelzijdigheid voor hardware van derden, zoals LEGO bouw- stenen en 3D-geprinte objecten, biedt onbeperkte leeropties en ontsluit het potentieel en de ver- beeldingskracht van leerlingen.

De RoboMaster EP Core maakt deel uit van het RoboMaster portfolio van DJI, waar ook de nieuwe Tello drones onder vallen.

Deze zijn dus met elkaar te kop- pelen voor nóg meer uitdaging!

i

https://www.dji.com/nl/robomaster-ep-core

(37)

Tello EDU Drone

i

https://www.derekenwinkel.nl/drones De DJI Tello Edu drone is ideaal

voor gebruik in het onderwijs, zowel primair en voorgezet

onderwijs. Lichtgewicht, dus geen noodzaak voor een certificaat en klein genoeg om in een klaslokaal, hal of gymzaal mee te vliegen.

De drone vliegt nauwkeurig en stabiel dankzij de geavanceerde vluchttechnologie van DJI. En met de Tello Edu-app en Swift Playgrounds leer je code schrijven om de drone te programmeren.

De Tello Edu-app heeft een kleurrijke interface met speciale onderwijsfuncties en visueel programmeren. Met deze app op je iPhone of iPad heb je de volledige controle over

Tello Edu en kun je makkelijker manoeuvreren. Met de

Droneblocks app kun je op ieder device je drones programmeren met een vorm van Blockly

(Scratch) programmeren. En wanneer je dit onder de knie hebt, stap je over naar Python.

Programmeer een zwerm drones of gebruik de Mission Pads

voor nog meer spelplezier en uitdaging. De Tello Edu maakt 5-MP foto’s en 720p-video met elektronische beeldstabilisatie.

Heb je een RoboMaster Talent Tello, dan heb je de beschikking over een LED scherm op de drone, waarmee je geweldige lichtshows programmeert!

(38)

i

https://www.apel3doorn.nl

Als iets duidelijk is geworden tijdens de corona crisis, dan is het dat veel dingen op school door kunnen gaan door technologie te gebruiken.

Dat geldt ook voor open dagen en praktijklessen, door gebruik te maken van onze 3D scans met extra augmented reality oplossingen.

De scans die we maken, vullen we met informatieve hotspots die we kunnen vullen met tekst, foto’s, video’s, linkjes en nog veel meer.

Door een AR-schil over de scan te leggen, loop je met een virtuele gids door de school.

Interactief

We vullen de 3D scan met interactieve punten die

links kunnen bevatten, video’s, foto’s en nog veel meer. Zo wordt een rondleiding echt interactief

en kun je de bezoeker allerlei extra informatie en

ervaringen meegeven.

Klaar voor VR

Met onze gratis app bekijk je de ruimtes in met je

smartphone in virtual reality. Wij kunnen eigen,

gepersonaliseerde VR-brillen leveren, compleet met logo.

Zo steel je op elk event de show!

In Google Maps

De scans die wij met onze scanner maken, kunnen we uploaden naar Google Maps, zodat bezoekers via Google Streetview direct de

school in kunnen stappen.

de virtuele school

(39)

3D-Scannen

Matterport

https://www.derekenwinkel.nl/3d-scanning

i

Wil je aan de slag met 3D scannen in de klas en ben je op zoek

naar een betrouwbare en hoge resolutie 3D scanner, inclusief draaiplatform? Dan is de EinScan- SE of SP wat je zoekt!

De EinScan-SP 3D scanner is een zogenaamde ‘witlicht scanner’, dus er wordt geen laser gebruikt.

Veel veiliger voor leerlingen ook.

Maak met elke scan een geruisloze en zeer accurate kopie van de werkelijkheid en exporteer deze naar de bijgeleverde software.

De EinScan SE en SP zijn echte instap-scanners, met een hele lage leercurve. Ideaal dus voor gebruik in het onderwijs.

Voordelen van de EinScan SE/SP 3D scanners:

• One-click scanning

• Automatische kallibratie,

• zonder uitgebreide setup

• 4 seconden voor een scan

• Nauwkeurigheid van 0.05mm

• Slechts 2 minuten nodig voor een complete 360-graden scan De EinScan 3D scanners

exporteren bestanden waterdicht en klaar voor de 3D printer. In de gratis EinScan software vind je daarnaast functies voor o.a.

smoothing, auto-filling en nog veel meer.

Met de Matterport 3D camera maak je een virtuele versie van elke ruimte. Perfect voor het in beeld brengen van lokalen, prak- tijkruimtes of locaties die normaal niet elke dag te bezoeken zijn. Ook kan de scandata geëxporteerd worden naar een CAD-omgeving voor bijvoorbeeld game-ontwikke- ling of 3D design. Ontzettend veel educatieve opties dus!

De Pro2 Camera is ongelooflijk gemakkelijk te gebruiken. Koppel hem gewoon met elk apparaat waarop de Capture App 3.0 wordt uitgevoerd en begin met scannen.

De Pro2 gaat gemakkelijk van een enkele drukknop naar een defini- tief 3D-model en neemt minimale training in beslag.

(40)

Onze ‘Coderen kun je Leren!’ sets zijn speciaal ontwik- keld om de programmeer- en codeervaardigheden van kinderen op de basisschool te helpen groeien. De sets zijn samengesteld met materialen geschikt voor het benoemde niveau en worden verdeeld in 3 ver- sies:

Instapsets zijn een eerste kennismaking met programmeren op school. De Light set is een uitbreiding op de instapsets, met meer producten en aantallen per product. En wil je écht goed aan de slag, dan is er de Full en de Deluxe Set!

Alle sets worden geleverd met stevige opbergkist en ons uitgebreide, Nederlandse lesmate- riaal. Zo weet je zeker dat ook bij jullie op school programmeren en coderen een goede basis krijgt!

Onderbouw (Instapset) Stevige opbergkist

1x Cubetto startset

2x Intelino Smart Trein startset 2x Intelino adapter voor houten rails 1x Sphero Indi

Uitgebreid lesmateriaal Slechts €499

Midden en bovenbouw (Instapset) Stevige opbergkist 4x Sphero Mini 2x Sphero Bolt 1x USB laadstation 10x micro:bit V2 Uitgebreid lesmateriaal

Slechts €699

Volledige Leerlijn (Deluxe) 2x Stevige opbergkist 6x Cubetto startset 2x Cubetto Logica Blokken 2x Cubetto Logica Pack 4x Instelino Smart Trein startset 6x Sphero Indi 10x Sphero Mini / 10x Sphero Bolt 6x USB laadstation 30x micro:bit V2 2x SAM Labs Learn2Code Alpha Set Uitgebreid lesmateriaal Slechts €4999

39

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Deze interface moet het voor de personen mogelijk maken het virtuele prototype goed te bekijken en aan te passen, en er moeten mogelijkheden aanwezig zijn om te

U kunt extra ontvangers (apart verkrijgbaar) gebruiken voor de verspreiding van het HDMI-signaal naar meerdere locaties en uw verder gelegen schermen combineren tot een videowand..

ontvangers (apart verkrijgbaar) gebruiken voor de verspreiding van het HDMI-signaal naar meerdere locaties en uw externe schermen combineren tot een videowand.. Bij

Instead of attaching the virtual spring (which we actually model as a damped spring with K and D as spring and damp- ing constants respectively) to any of the robot’s links, we

Groei van industriële robots in China – Update mei 2018.. Yi

Deloitte voorspelt dat voor 286.000 van de 1.1 miljoen studenten en leerlingen over twintig jaar het werk waarvoor ze worden opgeleid niet meer bestaat.. 42 % van de MBO’ers zal

Ten onrechte heeft de Commissie geoordeeld dat is ge- handeld in strijd met artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC), nu de uiting niet is voorzien van

Bijna ben ik vergeten dat ik niet écht voor een goed gevulde zaal met vriendelijk kijkende toehoorders sta, maar in de app Virtual Speech.. De virtual- realitybril drukt wel