• No results found

Nochtans zou het, in het kader van het thema "water", voor de hand hebben gelegen om in het paviljoen hieraan de nodige aandacht te geven

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Nochtans zou het, in het kader van het thema "water", voor de hand hebben gelegen om in het paviljoen hieraan de nodige aandacht te geven"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Vraag nr. 8

van 9 oktober 1998

van de heer JOACHIM COENS Belgisch paviljoen Expo '98 – Thema's

De wereldtentoonstelling in Lissabon, met als thema "water en oceanen", is eind september ten einde gelopen. Het was een unieke gelegenheid om Vlaanderen zowel toeristisch als cultureel te pro- moten.

Zelf heb ik de wereldtentoonstelling niet kunnen bezoeken, maar naar verluidt zou er, in vergelijking met andere landen, geen aandacht zijn geschonken aan onze belangrijke wereldhavens Antwerpen, Gent en (Zee)Brugge, die op zich eveneens grote toeristische trekpleisters zijn en waar in het verle- den ook Portugezen hun handelswaar kwamen ver- kopen. Nochtans zou het, in het kader van het thema "water", voor de hand hebben gelegen om in het paviljoen hieraan de nodige aandacht te geven.

Kan de minister-president dit eventueel verklaren ? Waarom werd er ook geen aandacht gegeven aan de grootse tentoonstelling "Van Memling tot Pour- bus" ?

Antwoord

Het Belgisch paviljoen op Expo '98 Lissabon werd ingericht volgens de nieuwe federale realiteit, namelijk de deelstaten en de federale staat kregen er elk hun eigen tentoonstellingsruimte en stonden elk in voor de inrichting van hun eigen paviljoen- gedeelte. Het geheel werd gecoördineerd door het federale Commissariaat-Generaal Expo '98 Lisboa.

Het algemeen concept van het Belgisch paviljoen was van de hand van de Antwerpse ontwerper Frans Van Praet, die ook in '92 de vormgeving van het Belgisch paviljoen in Sevilla uitvoerde.

Het Vlaamse paviljoengedeelte, dat één derde van de totale oppervlakte in beslag nam, vertoonde een opmerkelijk architecturaal concept van Paul Van- debotermet, in de vorm van een koepelvormige stalen constructie die samengesteld was uit een aaneenschakeling van prisma's, bespannen met witte kunststof. Het geheel vormde één groot net- werk van "reflecterende kristallen", die als scherm dienden voor een audiovisuele presentatie waarin grootbeeld en videoprojectie elkaar aanvulden.

Vlaanderen wordt voorgesteld via een originele doorlopende video-evocatie van een viertal minu-

ten met een snelle, soms flitsende montage van beelden die het expo-thema illustreerden. Onze zeehavens namen een prominente plaats in binnen deze videofilm, naast waterlandschappen en belangrijke internationale projecten op het vlak van maritieme technologie, zoals havenbouw en baggerwerken. Verder kwam in deze audiovisuele montage ook vooruitstrevend Vlaams wetenschap- pelijk onderzoek rond water en zee aan bod en werden relevante culturele en artistieke items getoond uit ons historisch en hedendaags patrimo- nium. De historische steden kwamen uitgebreid aan bod, met het oog op hun toeristische aantrek- kingskracht. Deze creatieve audiovisuele evocatie werd prachtig omkaderd door speciaal hiervoor gecomponeerde muziek van Wim Mertens, zodat de bezoeker gedurende de beperkte "doorloop- tijd" een dynamische "impressie" over Vlaanderen in zich kon opnemen.

Ook in de officiële catalogus van het paviljoen, waarin Vlaanderen evenals de andere deelstaten over enkele pagina's beschikte, werden onze havens en historische steden in de verf gezet in tekst en illustratie.

Naast deze prominente aanwezigheid binnen het Belgisch paviljoen, was Vlaanderen gedurende de ganse expoperiode in Lissabon present met een uitgebreid cultureel programma van podiumkun- sten en muziek. Een belangrijke blikvanger was de grote kunsttentoonstelling "The Fascinating Faces of Flanders" in het prestigieuze Cultureel Centrum van Belém. Vlaanderen had, na Spanje, het belang- rijkste culturele programma in Lissabon tijdens Expo '98.

De aanwezigheid van Vlaanderen in Lissabon werd tevens promotioneel sterk ondersteund met een fraaie en ruim verspreide brochure "Una Criaçao de Flandres" omtrent het Vlaams cultureel pro- gramma. In deze brochure werden al de belangrij- ke tentoonstellingen die de komende jaren in Vlaanderen op het getouw staan mee in de focus geplaatst, waaronder ook de tentoonstelling "Van Memling tot Pourbus".

Het is niet toevallig dat Vlaanderen opteerde voor een sterk culturele aanwezigheid, gezien de histori- sche banden sedert vijf eeuwen tussen Vlaanderen en Portugal en de intense wederzijdse uitwisseling op economisch, mercantiel en cultureel gebied.

Tot slot kunnen we de Vlaamse themadagen ver- melden die in het Belgisch paviljoen plaatsvonden, met name de dagen rond "de Vlaamse waterbouw en havens" georganiseerd door het departement

(2)

Leefmilieu en Infrastructuur en FITA (Flanders International Technical Agency), alsook de dag georganiseerd door Toerisme Vlaanderen. Daar- naast organiseerden de steden Antwerpen en Gent op eigen initiatief activiteiten in het paviljoen waarbij de havens en de toeristische troeven in de kijker werden gesteld.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De vertrouwenspersoon heeft vrije toegang tot de gebouwen van de gemeente voor zover deze gebruikt worden voor de toeleiding naar, advisering over en de bepaling van de

[r]

Gemotiveerde bezwaarschriften kunnen gedurende 6 weken na de dag van verzending van de vergunning worden ingediend bij het college van Burgemeester en Wethouders van Velsen

Gemotiveerde bezwaarschriften kunnen gedurende 6 weken na de dag van verzending van de vergunning worden ingediend bij het college van Burgemeester en Wethouders van Velsen

Deze middelen worden ingezet voor het integreren van de sociale pijler (onder andere wonen – welzijn – zorg) in het beleid voor stedelijke vernieuwing en voor

Onderstaande grafiek geeft naar geslacht en leeftijd de samenstelling weer van het aantal personen dat in het vierde kwartaal van 2016 werkzaam is bij het Rijk.. De blauwe kleur geeft

Dergelijke inbedding (a) onderstreept de relevantie van integriteit in het dagelijkse werk, (b) draagt bij aan verdere normalisering van het gesprek over integriteit, (c) kan

een goed signaal betreffende het commitment van de uitvoeringsinstellingen zijn, wanneer het opdrachtgeverschap voor het programma niet automatisch bij BZK wordt neergelegd,