• No results found

Sharia is niet zo eng als politici ons doen geloven

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Sharia is niet zo eng als politici ons doen geloven"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Sharia is niet zo eng als politici ons doen geloven

Otto, J.M.

Citation

Otto, J. M. (2011). Sharia is niet zo eng als politici ons doen geloven. Trouw. Retrieved from https://hdl.handle.net/1887/18053

Version: Not Applicable (or Unknown)

License: Leiden University Non-exclusive license Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/18053

Note: To cite this publication please use the final published version (if applicable).

(2)

Trouw donderdag 3 rlOvernber 201 1

S haria is niet zo eng als politici ons doen geloven

Het negatieve beeld van de islam en de sharia levert electoraal gewin op.

Maar veel van de verhalen lcloppen niet. Laat politici zich goed informerenw

Jan Michiel ouo

Van Vollenhoven lnstimut/LUCIS.

Universiteit Leiden: redacteur/co- auteur van 'Shana incorporatpd' Nu Tunesië naar de stembus is ge- weest. in Egypte vrije verkiezingen naderen. en straks ook in Libië. stijgt de spanning weer. In Tunesië heeft de islamistische Ennahda-partij ge- wonnen. De Libische interim-leider Jibri] heeft aangekondigd daT hel

recht in zijn land op de sharia zal worden gebaseerd. In Egypte staat de Moslimbroederschap op winst. Gaan 'de islamisten' als ze aan de macht zijn. overal de sharia invoeren?

Zullen vrouwen. christenen. ho- moseksuelen. wijndrinkers. musici.

dansers en zaldcenrollers een angsti- ge toekomst tegemoet gaan? Loopt het straks uit op barbaarse vrouwen- onderdrukking en wredere lijfstraf.

fen? Zo ja. hebben we er dan wel goed aan gedaan om zo op democra- tisering aan te dlingen. en Libië zelfs militair te 'bevrijden'?

[n Nederland is deze vraag extra spannend omdat de regeringscoalitie afhankelijl( is van een anti-islampar- tij. Hoe 'ilechter het beeld van de is- lam. des te steviger zir de coalitie.

Het beeld van de islam - en de sharia - is in vijftien jaar tijd veranderd van neutraal naar uitgesproken negatief.

Daar llebben sommige politici en een ldein aantal wetenschappers hard en systematisch aan gewerkt, en het karwei is nu af, voorlopig.

Als we tegenwoordig het dierbaar- ste wat we als maatschappij bezitten willen benoemen, dan zeggen we: rechtsstaat. Als we het engste en ge- vaarlijkste, en meest bedreigende willen benoemen dan zeaaen we' sharia. Dat laatste mag d~n mis~

Aanhangers van het nieuwe regime in Libië bidden in Tripoli; hun leider wil het recht op de sharia baseren. FOTO REUTERS

schien wapperende waanzin zijn. llet levert politieke winst op.

Sommige politici hebben de repu- tatie integer te zijn. Femke Halserna was er zo een. en het geldt ook voor

In Saoedi-Arabië is in geen j aren een vrouw gestenigd

André Rouvoet. War zeiden zij over de sharia? Halsema merkte kort voor haar afscheid op dat steniging van vrouwen in de moslimwereld 'aan de orde van de dag is', en zij noemde Sa- oedi-Arabië als voorbeeld ('Pauwen Witteman', 7 september 2010).

Ze moet gedacht hebben dat dat zo was. Maar haar opmerking was vol- strekt bezijden de waarheid. In Saoe-

di-Arabië is in geen jaren een vrouw gestenigd. Gelulddg maar. Er gebeu- ren wel andere kwalijke zaken. In Iran hebben het laatste decennium wel enkele stenigingen op last van staatsrechtbanken plaatsgevonden.

Gemiddeld een in de zoveel jaar. Af:

grijselijk. Dat doet een cynisch re- pressief bewind om de schrik erin te llouden. In andere landen gelukkig niet meer.

Rouvoet had vorige week in Trouw een mooi stuk over het belang van respect voor minderl1eden. Hij schreef dat de Moslimbroederschap verzekerde dat de sharia alleen in Egypte wordt ingevoerd als de meer- derheid daar voor is. Pardon? In 1980 is de sharia daar ingevoerd door een grondwetswijziging. Is het sindsdien handenhakken en stenigen? Neen, evenmin als dat bestaat in Maroldw en Turkije waar de meeste Neder-

landse moslims vandaan komen.

Is de rechtspositie van de vrouw dramatisch verslechterd in Egypte?

Neen. de laatsté grote wijziging. in 2000. betrof juist een verbetering van her echtscheidingsrecht van vrouwen. op basis van een liberale uitleg van de sharia. Er gebeuren wel andere kwalijke zaken in Egypte.

Rouvoet eindigt zijn stuk met: 'Om grondrechten vitaal te houden. is een ruimhartige democratische gezind- heid onontbeerlijk'. Inderdaad. Ook onontbeerlijk is. dat politici. nu de is- lam en de sharia zulke belangrijke onderwerp zijn geworden in de Ne- derlandse politiek. zich daarover goed informeren alvorens publieke uitspraken te doen. Kritisch als de teiten daartoe aanleiding geven. po- sitief als er goed nieuws is te melden.

en altijd evenwichtig. Dar proberen de meeste wetenschappers ool< te doen.

Wij zijn allen benieuwd naar wat er gaar gebeuren in naam van de sha- ria in Tunesië. Egypte en Libië. Voelt men voor lIet Turkse model, zoals Er- dogan onlangs in Caïro bepleitte?

Een seculiere staar lijkt onwadr- schijnlijk. Als er zoals in Libië etni- sche tegenstellingen moeten worden overbrugd. of grote sociaaleconomi- sche verschillen zoals in Egypte. dan is het geloof vaal< bij uitstek de bin- dende factor die een regime legitimi- teit en stabiliteit kan geven. Het Egyptische model anno 1980? Dat lijkt al waarschijnlijker. Het Iraanse model dan? Daarvoor ontbreekt in Noord-Afrika de traditie van machti- ge schriftgeleerden en ayatollahs.

De gesprekken z,ijn in volle gang.

Laten wij eerst luisteren, en goed proberen te begrijpen wat daar gaan- de is.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

The jurisdiction of Religious Courts has increased; new national laws on Islamic economic law – banking, taxa- tion, almsgiving – have been promulgated; two major Compilations

For instance, Sharia in the West is often studied from the point of view of the effects that contem- porary practices and laws of Muslim majority countries may have in Western

Deze aanpassingen (waarover hierna meer) zijn echter niet afdoende om te voldoen aan de maatschappelijke vraag naar meer effectieve maatregelen, en ze komen ook niet tegemoet aan

Volgens artikel 217-220 heeft de directie onder meer tot taak islamitisch recht te ontwik- kelen in het kader van het nationale recht, ontwerpregelingen te maken inzake

Zij kregen op het gebied van de sharia adviezen van islamitische schriftgeleerden, maar deze adviezen waren niet bindend en werden, wanneer dat zo uitkwam, gemanipuleerd om een

Under Ontario’s Arbitration Act, Muslims will be able to settle disputes in matters of contracts, divorce and inheritance privately with the help of arbitrators […]”6 Echoing

En de sharia kan weliswaar niet zomaar door de wetgever worden ingevoerd, maar men maakt zich terecht zorgen over conser- vatieve – vaak jonge, en in Nederland geboren en getogen

After many rounds in court, Ahmed, who had permanent residence in Norway, appealed to the Supreme Court claiming that “his marriage to Laila was invalid since she never