• No results found

Erkennen, soms ook betalen

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Erkennen, soms ook betalen"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

13 oktober 2010

kerk 11

Gehuwde mannen priester wijden?

Meerdere Europese bisschoppen plaatsten de voorbije maanden kanttekeningen bij het verplichte celibaat voor priesters

Erkennen, soms ook betalen

Overal in Europa worstelt de Kerk met schandalen van seksueel misbruik

X

Merendeel betreft verjaarde misdaden

X

Overal werken onafhan- kelijke commissies

X

Enkel Oostenrijkers hanteren ‘tarieven’

Erik DE SmEt

Schandalen van seksueel mis- bruik troffen de voorbije maan- den zowat alle Europese landen met een groot katholiek bevol- kingsdeel. Slechts in Polen en Zuid-Europa blijft het windstil.

Opmerkelijk zijn de gelijkenissen in de aard van het misbruik en in de wijze waarop gerecht, publiek en kerkelijke overheid reageren.

Ook in het buitenland blijkt het misbruik vooral te dateren uit de jaren 1960 en 1970 en zijn de fei- ten dus gerechtelijk verjaard. De slachtoffers waren meestal jon- gens tussen hun twaalf en vijftien jaar. Vaak werden ze aangerand in internaten.

In Duitsland ging de bal aan het rollen toen het Canisiuscol- lege van de jezuïeten in Berlijn zelf uitbracht dat twee paters systematisch kinderen hadden misbruikt. In Zwitserland stond het internaat van de benedictij- nen in Einsiedeln in het oog van de storm. Sinds het verhaal in de pers kwam, meldden zich al 104 slachtoffers van 72 daders.

De reacties van de kerkelijke overheid waren in alle landen ge- lijklopend. Wanneer bleek dat een geestelijke zich bezondigde aan misbruik, werd de kwestie in het verleden haast altijd intern opgelost. De goede naam stond voorop, zodat haast nooit het ge- recht werd ingeschakeld.

Wellicht het zwaarst door de cri- sis getroffen is Ierland, waar vier bisschoppen, die in het verleden rechtstreeks betrokken waren bij het toedekken van misbruikge- vallen, onder druk van de publie- ke opinie hun ontslag indienden.

Van twee hulpbisschoppen wei- gerde de paus echter dat ontslag.

Over het algemeen blijkt dat alle betrokken bisschoppenconferen- ties nu een oplossing zoeken in de oprichting van een onafhanke- lijke commissie. In België instal- leerde kardinaal Danneels reeds in 2000 dergelijke commissie. In Nederland voert oud-minister van Onderwijs Wim Deetman, op verzoek van de bisschoppen en de oversten van religieuzen, een

onafhankelijk onderzoek. In zijn onderzoekscommissie zetelen vijf wetenschappers. De Neder- landers hanteren twee doelstel- lingen: waarheidsvinding en zorg

voor de slachtoffers. De Zwitserse bisschoppen richtten in 2002 een commissie van experts op om hen bij te staan in de aanpak van het probleem, maar er was de voor- bije maanden discussie of er een lijst van verdachte geestelijken moest worden opgemaakt.

De Oostenrijkse Kerk heeft reeds jaren af te rekenen met seksschan- dalen en tienduizenden Oosten- rijkers lieten zich al schrappen als lid van de Kerk, waardoor de Kerk heel wat inkomsten uit kerkbelas- tingen misloopt. Kardinaal Chris-

toph Schönborn had al langer laten blijken dat hij die zwarte bladzijde snel wilde omslaan. In maart 2010 stelde hij dan de gewezen gouver- neur van Steiermarken, Waltraud Klasnic, aan als hoofd van een on- afhankelijke commissie.

Schönborn stond de commis- sie ook toe te onderhandelen over schadevergoedingen. Vo- rige maand werd bekend dat er twee tarieven gelden: 5.000 euro voor ‘lichtere’ zaken, 15.000 euro voor slachtoffers van jarenlang misbruik. Het geld komt uit een

noodfonds, gespijzigd door de Oostenrijkse bisdommen en reli- gieuze orden. Klasnic onderhan- delde tot heden met vijf slachtof- fers over schadevergoedingen.

Anders ligt het in Duitsland, waar de bisschoppen onlangs ook besloten schadevergoedingen te betalen, maar vooralsnog geen bedragen bekendmaakten. Enkel lopende therapiekosten worden vergoed. „Er zullen evenwel altijd slachtoffers ontevreden blijven”, zei mgr. Ackermann, de bisschop van Trier die de zaak behartigt.

De Oostenrijkse kardinaal Christoph Schönborn richtte een noodfonds op. © Belga

Weldra orthodox concilie

De orthodoxe Kerken kwamen overeen om voor het eerst sinds het concilie van Nicea in 787 en de afscheuring van Rome in 1054 een concilie te houden. Dat zal wel- licht plaatsvinden in 2012. In de jaren 1960 opperde de toenmalige oecumenische patriarch Athena- goras voor het eerst het idee van een panorthodox concilie. Het werd echter opgeborgen in de ja- ren 1990 na de crisis in de dialoog tussen Moskou en Constantino- pel. Dankzij de nieuwe Russisch- orthodoxe patriarch, voorheen verantwoordelijk voor de dialoog van het patriarchaat van Mos- kou met de andere christelijke Kerken, kwam het weer ter spra- ke, ditmaal met succes. De ortho- doxen moeten het nog wel eens geraken over de onderwerpen.

Katholieke anglicanen

Nog vóór het einde van het jaar zou een ordinariaat worden op- gericht voor Britse anglicanen die overstappen naar de katho- lieke Kerk. Dat is een niet-terri- toriale eenheid onder leiding van een bisschop. Momenteel wordt in Rome nog onderhandeld over de exacte voorwaarden. Overstap- pende anglicanen aanvaarden het gezag van de paus en doen onder meer afstand van hun pensioen, maar mogen hun eigen liturgi- sche tradities behouden. (ivh) Enkele woorden van een bisschop

op radio of televisie worden vaak sneller opgepikt dan de herderlij- ke brief die hij schreef. Dat over- kwam de Brugse bisschop Jozef De Kesel nadat hij in een och- tendprogramma had gezegd dat

„mensen voor wie het celibaat menselijkerwijs onmogelijk is ook de kans zouden moeten krij- gen om priester te worden”. Door journalisten gevraagd om een re- actie, sloten de bisschoppen Jo- han Bonny van Antwerpen en Pa- trick Hoogmartens van Hasselt zich bij hun confrater aan.

Nieuw, zoals sommige media lieten uitschijnen, is die mening echter niet. De Braziliaanse kar- dinaal Paulo Evaristo Arns opper- de in het verleden meermaals het idee om de celibaatsplicht af te zwakken. In verscheidene andere landen voerden plaatselijke bis- schoppen hetzelfde pleidooi – in Nederland alvast de gewezen bis- schop van Breda, mgr. Tiny Mus- kens. In Oostenrijk drukte de re- centelijk teruggetreden bisschop van Eisenstadt, mgr. Paul Iby, de wens uit om gehuwde mannen tot priester te wijden.

De laatste tijd is de wens ook steeds meer te horen onder bis- schoppen. Luttele maanden gele- den kwam ook de voorzitter van de Zwitserse bisschoppenconfe-

rentie, mgr. Norbert Brunner van Sion, met hetzelfde onderwerp in het nieuws. Hij beoogt geen af- schaffing van de celibaatsplicht en blijft het celibataire priester- schap belangrijk achten voor de Kerk. Daarom dankt hij alle pries- ters voor hun trouw terzake. Ter- zelfder tijd wil hij nadenken over de wijding van gehuwde, dege- lijk opgeleide mannen, de zoge- heten viri probati, als aanvulling bij het bestaande priesterkorps.

Dat is overigens ook wat boven-

genoemde Belgische bisschoppen bedoelen: niet zozeer priesters la- ten huwen, als wel gehuwden tot priester wijden.

Weinig geweten is dat de voor- bije jaren in de katholieke Kerk al meermaals gehuwde mannen tot priester werden gewijd. Bene- dictus XVI schiep vorig jaar zelfs ruimte voor (gehuwde) angli- caanse bedienaars die – als gevolg van de spanningen in eigen ran- gen – wensen over te stappen naar de katholieke Kerk. Het priester-

schap van gehuwde mannen is bovendien een lange traditie in de met Rome verenigde oosterse Kerken, waar zij vooral worden ingezet als dorpsgeestelijken.

Gebrek aan moed

Mede als gevolg van de misbruik- schandalen in de Kerk staat de ce- libaatsplicht nu volop in de be- langstelling. Volgens sommigen is het celibaat de oorzaak van al- le ellende. De discussie is echter veel ouder. Nieuw is dat de plicht ongehuwd te zijn almaar meer mensen, ook gelovigen, voorbij- gestreefd lijkt. In Duitsland ging onlangs nog een petitie rond om de celibaatsplicht af te schaffen.

Volgens de Zwitserse jezuïet Ro- bert Hotz ontbreekt het de bis- schoppen gewoon aan moed om iets te veranderen. Hij zegt: „Ei- genlijk zouden de plaatselijke Kerken het recht moeten krijgen te beslissen of zij gehuwde pries- ters willen of niet.”

Volgens het Duitse blad Herder Korrespondenz is de discussie over het celibaat de test voor de be- reidheid van de Kerk om zichzelf te hervormen. Het breken met de traditie van het ongehuwde pries- terschap is echter zo ingrijpend, benadrukt het blad, dat de beslis- sing niet enkel aan de paus mag worden overgelaten. (eds) De Duitse bisschoppen namen een petitie in ontvangst van gelo-

vigen die de celibaatsverplichting willen afschaffen. © KNA-Bild

Ook in het buitenland

stond steeds de goede

naam van de Kerk voorop

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Daarom is Hij niet beperkt door de tijdsdimensie die Hij schiep en heeft Hij geen begin in de tijd — God is “de Hoge en Verhevene, Die in de eeuwigheid 3 woont” (Jesaja 57:15).

Als onderdeel van zijn groet koos de paus voor de belichting van twee thema’s: 1° zijn vreugde in hun verlangen om samen de Vader te aanbidden in gebed voor de komende Geest, en

Buiten de traditionele katholieke ketterijen, is de Rooms-katholieke Kerk van onze dagen vervuld met grote dwalingen die haast allemaal onbekend waren in de 16 de eeuwse kerk,

Waar in de conceptnota nog stond dat de grond rond de Engelmunduskerk niet zou mogen worden bebouwd en dat de gemeente zich sterk zou maken voor een dorpspark, blijkt nu uit

Ik hoop voor alle partijen dat, na goed onderzoek, er doordacht en zorgvuldig zal worden gebouwd, want bij eventuele ontstane schade zijn er alleen maar ver- liezers..

Maar de stap naar het gehuwde of het vrouwelijke priester- schap wil de katholieke Kerk niet doen.. Wij, anglicanen, als een deel

nen worden gewijd en dat ook in de rooms-katholieke Kerk van de late oudheid het gehuwde pries- terschap bestond, al zijn histo- rici nog niet erover uit of pries- ters

Daarin laat iemand opnemen dat hij bijvoorbeeld geen antibiotica meer wil bij zware dementie of een andere ziekte, waardoor hij zich niet meer kan uitdrukken.. Maar de kans