• No results found

Bedelen weer verbieden?

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Bedelen weer verbieden?"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

nr. 19 | weekkrant | 8 mei 2013 | jaargang 74 | www.KerKenleven.be

12 dossier Vaticanum ii, het werk is nog niet af

Kardinaal Danneels verwacht van paus Franciscus nog heel wat ingrijpende hervormingen

Bedelen weer verbieden?

Amper twintig jaar geleden werd de wet op de landloperij afgeschaft, maar nu gaan er stemmen op om het bedelen opnieuw te verbieden

kerk & leven

X

X

Nieuwe en opdringerige groep bedelaars uit Oost-Europa in Gent is het motief

X

X

Andere bedelaars evenzeer geviseerd

X

X

Arm zijn is geen misdrijf en bedelaars beboeten, brengt bendes nog niet in het vizier

Lieve Wouters

Bedelen is van alle tijden en de aanpak van het fenomeen maak- te een hele evolutie door. In de middeleeuwen konden geken- de bedelaars rekenen op liefda- digheid, landlopers daarentegen werden verjaagd. De wet op de landloperij van eind negentien- de eeuw maakte dat onderscheid niet. Wie geen brood kon ko- pen, werd bestempeld als land- loper en opgesloten in Wortel of Merksplas.

Vanaf 1920 kwamen er meer en meer sociale wetten die de pro- blemen bij de wortel aanpakten en aan het einde van de twintig- ste eeuw stonden beide kolonies zo goed als leeg. Onder Europe- se druk werd de omstreden wet in 1993 afgeschaft. Bedelaars, nu

‘dak- en thuislozen’, kwamen te- recht in de hulpverlening.

Moeten de kolonies weer open?

Daar lijkt de Gentse burgemees- ter Daniël Termont (SP.A) op aan te sturen met zijn oproep om be- delarij opnieuw strafbaar te ma- ken. De motivering voor die op- roep is te zoeken in de komst van een nieuwe en opdringeri- ge groep bedelaars in Gent. Die groep komt bovenop de relatief grote instroom van Roma uit Bulgarije, Slowakije en Roeme- nië sinds vele jaren.

In de landen van herkomst krijgt deze etnische minder- heidsgroep te maken met bittere discriminatie. Waar het stadsbe- stuur altijd zoveel mogelijk in- zette op integratie enerzijds en ontrading van nieuwkomers an- derzijds, lijkt het nu te kiezen voor een andere aanpak.

Elias Hemelsoet is als onderzoe- ker sociale agogiek aan de UGent gespecialiseerd in onderwijs aan Romakinderen. Als medeoprich- ter van de zelfhulpgroep Opre Roma kent hij de problematiek van de Roma in Gent erg goed. Hij begrijpt dit initiatief van de bur- gemeester niet.

„Als het is om overlast aan te pak- ken, volstaan de GAS-boetes, die nu al geregeld uitgedeeld wor- den”, zegt hij. „Als het is om de bendes aan te pakken, kun je be-

ter de bedelaar volgen naar de uitbuiter. Ik ben het er volstrekt mee eens dat criminele netwer- ken moeten worden opgerold, maar hier lijkt het er meer op dat de stad een sociaal fenomeen wil aanpakken omwille van een schoon straatbeeld. En dat is on- rechtvaardig.”

Bij de zelfhulpgroep Opre Ro- ma begrijpen de Roma die hier al langer verblijven, zelf niet goed waarom zij gestraft worden voor feiten waar ze niets mee te maken hebben. Hemelsoet: „Ze voelen zich weggedrukt door een nieu- we groep die agressief te werk gaat door gehandicapten en kin- deren in te zetten en door on- gevraagd wagens te wassen aan kruispunten. Bedelarij is een pro- bleem, zowel menselijk als soci- aal, maar meer dan een misdrijf

is het een symptoom van de grote ongelijkheid in Europa.”

Het is dan ook vooral op dat ni- veau dat er meer actie moet wor- den ondernomen, vindt de auteur van Roma in het Gentse onderwijs (Academia Press, 2013). „Iets ver- helpen aan het nog altijd stuiten- de racisme in hun landen van her- komst, zoals Slowakije, was een bindende voorwaarde voor die landen om bij de Europese Unie te komen. Er is echter maar wei- nig veranderd. Europa is te laks.”

Intussen ziet de jonge onder- zoeker dat ook ‘reguliere’ bede- laars in Gent uit de chique win- kelstraten worden verjaagd. Een algemeen verbod op bedelen zou niet enkel Roma treffen, die al dan niet in georganiseerde groe- pen op die manier wat geld ko- men verdienen in ons land, maar

evenzeer andere dak- en thuislo- zen. In onze samenleving is er in- derdaad nog altijd (een groeien- de) groep mensen die een beroep moet doen op liefdadigheid om te kunnen eten.

Die liefdadigheid staat onder druk, omdat ze geen structure- le oplossing biedt en onrecht in stand zou houden. De ogen slui- ten voor de ellende en de reali- teit van die mensen, is echter ook geen humaan antwoord. „Of je nu geld geeft of niet, vanuit het christelijke perspectief is het vooral belangrijk dat je een bede- laar waardeert als mens. Dat kan evengoed door hem naar de juis- te hulp te leiden of het gesprek aan te gaan. De bedelaar nege- ren daarentegen, kan nooit bij- dragen tot zijn gevoel van mens- waardigheid”, zegt Hemelsoet.

aartsbisdom

Geld geven is niet altijd het goede antwoord, maar de bedelaar negeren, zal zeker niet bijdragen tot menswaardigheid. © Reporters

„We moeten het probleem bij de wortel aanpakken, in plaats van het

symptoom te bestrijden”

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

 Als jij, in eerdere ervaringen, bewezen hebt aan jezelf dat je een doorzetter bent, sociaal begaafd en commerciële kwaliteiten hebt, is het voornemen om een eigen zaak te

Hierdoor zou het beheersmatig werken een manier van begeleiden kunnen zijn die niet aansluit bij deze visie en missie, omdat de cliënt op deze manier beperkt wordt in het maken

Nooit eerder was een orthodoxe patri- arch aanwezig op de intronisa- tie van een paus en al zeker niet na het Oosters Schisma in 1054, de scheuring tussen de

Op deze bijeenkomst zal een deskundige op gebied van rouwverwerking informatie geven over zelfdoding, over signalen die hierop kunnen duiden en over mogelijkheden om zelfdoding

Ouders spelen een grote rol in de sportbeleving van hun kind: voor, tijdens en na de wedstrijd en thuis.. Een ouder is een rolmodel voor het kind, toeschouwer, supporter

Stel je dus IEDERE DAG de vraag welke kleine stap of welke 15 minutenactie ga je vandaag zetten in de richting van je belangrijkste doel (afvallen, die eigen zaak).. Kies

met mijn verstand in neutraal, niet wetend wat ik aan het zeggen was, en niet echt wetend dat mijn gebeden werden beantwoord … maar op een of andere manier werd ik door deze praktijk

Vaak heeft de langstlevende bij deze testamentvorm de bevoegdheid om de nalat- enschap te gebruiken zoals hij of zij dat wilt en mag het dus ook ‘opmaken’, met als gevolg dat er