• No results found

Naar een menselijk afscheid

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Naar een menselijk afscheid"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

10/16/13 Naar een menselijk afscheid - De Standaard

www.standaard.be/cnt/dmf20131015_00792646 1/2

Naar een menselijk afscheid

16/10/2013 | Patrick Loobuyck

Zelfbeschikking bij het levenseinde wordt nog steeds niet altijd

gerespecteerd, zegt Patrick Loobuyck. We moeten het debat blijven voeren en het geweten van artsen én patiënten in rekening brengen.

Moraalfilosoof (UA, UGent)

Euthanasie uitvoeren bij uitzichtloos psychisch lijden is geen gemakkelijke oefening. Artsen moeten in eer en geweten een oordeel vellen over leven en dood. Collega Willem Lemmens heeft gelijk dat daarvoor geen sluitende objectieve criteria bestaan (DS 14 oktober).

Maar ik ben het grondig met hem oneens dat dit een nieuwe vorm van paternalisme introduceert.

Paternalisme betekent dat men een houding aanneemt van ‘wij weten wat goed voor u is’. Een arts die luistert en probeert mee te voelen met zijn patiënt en diens omgeving, en op basis daarvan beslissingen neemt, neemt juist de tegenovergestelde houding aan. Ik weet niet goed wat Lemmens verstaat onder het ‘rationeel, consistent en bewust gebracht verhaal’ op basis waarvan artsen beslissingen moeten nemen. De realiteit leert dat het kan gaan over aanhoudende existentiële pijn, over totaal gebrek aan

(2)

10/16/13 Naar een menselijk afscheid - De Standaard

www.standaard.be/cnt/dmf20131015_00792646 2/2

perspectief en levenskwaliteit, over mensonterende opnames in psychiatrische instellingen, over ten einde behandeld zijn, over een levensverhaal met een of meerdere pogingen tot zelfdoding. Wanneer de vraag naar hulp voor een waardig levenseinde niet gehoord wordt, kiest men er soms voor om zichzelf

compleet eenzaam van het leven te beroven, zonder een waardig afscheid van dierbaren. Afscheid nemen is sowieso moeilijk, maar mensen begeleid laten sterven kan de pijn voor alle betrokkenen draaglijker maken dan wanneer mensen aan hun lot worden overgelaten en zonder enig perspectief in pijn moeten verder lijden of zich soms in gruwelijke omstandigheden zelf van het leven beroven.

Anders dan bij mijn collega, stellen de media en wat ik hoor op het terrein bij patiënten en hun omgeving mij helemaal niet gerust inzake het respect voor onze zelfbeschikking. Er zijn nog zoveel schrijnende gevallen waar de vraag naar euthanasie moeilijk valt, onder meer doordat artsen en instellingen nog steeds vasthouden aan hun oude paternalisme. René Stockman, de Generale Overste van de Broeders van Liefde, beweerde openlijk dat euthanasie in zijn instellingen onbespreekbaar is (DS 5 oktober). Il faut le faire.

De realiteit leert dat ‘de humaniteit van een natuurlijke dood’ een fictie is. Laten we dus genuanceerd en in een open debat met elkaar blijven zoeken op welke manier we het levenseinde kunnen humaniseren, wars van paternalisme. We moeten daarbij zowel rekening houden met het geweten van artsen als van patiënten. Er zijn op dat punt al belangrijke stappen gezet, maar we zijn er nog lang niet.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

In de plannen voor de vervanging van de histori- sche eiken en beuken op het voorterrein worden de aftakelende lanen in één keer

Het probleem is dat de hogeropgeleiden hun levenswijze tot norm hebben verheven voor iedereen – er moet en er zal een ge- neratie mensen worden gekweekt die volledig de regie

Als je ziek bent door corona moet je alleen in een kamer liggen.. Thuis of in

echtgenote van de heer José De Bondt Geboren te Aalst op 15 november 1957 en onverwachts thuis overleden te Mere op 9 november 2018.. Gesterkt door de gebeden van de

Ook de mens heeft tijd en ruimte nodig om te groeien, te bloeien en vrucht te dragen, om doorheen de tinten van zijn levensweg tot wijsheid en rijpheid te komen. Want wijsheid

kan niet meer lopen of rennen of spelen. Hij kan niet meer glimlachen tegen Elsa, haar niet meer zacht op haar wang kussen. Elsa zal Rune nooit meer zien, omdat hij dood is. Als

Door de strenge coronamaatregelen mochten er niet veel mensen aanwezig zi De familie koos er daarom voor om de euthanasie buiten te laten plaatsvinden, zodat op zijn minst all

Crets besluit zijn pleidooi voor een “menselijk afscheid” met een concrete boodschap voor de beleidsmakers: “Beste beleidsmakers, als je wil dat we jullie vertrouwen, vertrouw ons