• No results found

'Heer, wijk niet van mijn zijde'

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "'Heer, wijk niet van mijn zijde'"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

samenleving

6

17 juli 2013

Advertentie

‘Heer, wijk niet van mijn zijde’

Koning Boudewijn gaf een sterk moreel en humanitair koningschap door

X

X

Koning Boudewijn maakte er geen geheim van dat hij gelovig was

X

X

Zijn geloof gaf zijn koningschap een andere wending

X

X

Toch waren er enkele moeilijk te verklaren wanklanken

Ilse Van Halst

Ongetwijfeld weet u nog waar u was, op 31 juli 1993, toen u het nieuws vernam van het voortijdi- ge overlijden van koning Boude- wijn. Of misschien was u een van de tienduizenden Belgen die in- getogen aanschoven in lange rij- en op het Paleizenplein in Brus- sel, een paraplu als bescherming tegen de loden zon, om een laat- ste groet te brengen aan de ge- liefde vorst. „Wij hebben een ko- ning verloren, maar God heeft ons in ruil een voorspreker en een beschermer geschonken”, verwoordde kardinaal Godfried Danneels het in zijn homilie tij- dens de uitvaartplechtigheid op 7 augustus in de Sint-Michiels- kathedraal.

Die God is volgens kardinaal Danneels ‘het mysterie’ van ko- ning Boudewijn. Tijdens de uit- vaartplechtigheid zei hij: „On- der het lover van zijn publieke en politieke activiteiten stroom- de een kalme en verborgen bron:

zijn leven-in-God. Het gebed, de dagelijkse eucharistie, het lezen van de Schrift, zijn liefde voor de maagd Maria, de boetvaar- digheid – het zijn de verborgen bronnen die de stroom van zijn bestaan voedden.”

Boudewijn zelf maakte er geen geheim van dat hij diepgelovig was. „Als ik om me heen kijk, ontdek ik telkens opnieuw de

Liefde van God voor mij en voor de mensheid. Ik zie dat telkens wanneer mensen trachten van- uit het evangelie te leven, de dingen beginnen te veranderen:

de agressiviteit, de angst en de droefheid maken plaats voor vre- de en voor vreugde.” (uit Kardi- naal Suenens, Koning Boudewijn.

Het getuigenis van een Leven, FIAT, Ertvelde, 1995).

Ook al was Boudewijns geloof een persoonlijke aangelegen- heid, toch bepaalde het de ma- nier waarop hij zijn koningschap invulde. In een van de brieven,

die kardinaal Suenens in zijn boek citeert, bidt Boudewijn:

„Leer mij, Heer, te zijn wat Gij wilt voor wie ik zal ontmoeten:

een getuige van uw Liefde voor de mensen. Maar, Heer, wat wil dat zeggen in de concrete positie waarin ik mij bevind? Hoe moet ik het aan boord leggen? Heilige Geest, ik vraag het U: wijk geen duimbreed van mijn zijde. Wees mijn kracht, mijn wijsheid, mijn voorzichtigheid, mijn humor, mijn moed, mijn verstand.”

Historicus Mark Van den Wijn- gaert, emeritus professor aan de KU Brussel, licht toe hoe de ko- ning op dat vlak evolueerde: „Van een veeleer klassiek katholicisme groeide hij in de jaren 1970 on- der invloed van kardinaal Sue- nens naar de Charismatische Ver- nieuwing toe. Vanaf dan kwam zijn overtuiging meer uitdruk- kelijk op de voorgrond in zijn

koningschap, hoewel deze hem voordien ook al richting gaf.” Van den Wijngaert verwijst naar de wet-Collard van 1955, die het ka- tholieke onderwijs benadeelde.

Boudewijn vond dat hij die niet mocht ondertekenen. Gaston Eyskens wist hem er toen van te overtuigen dat een koning geen vetorecht heeft. De historicus vervolgt: „In de loop van de ja- ren 1970 vroeg Boudewijn aan de regering om zijn klassiek ko- ningschap op een meer morele en humanitaire manier te mogen uitoefenen. Nadien bekommerde hij zich vooral om wie naast het sociale vangnet terechtkwam.”

Kardinaal Danneels typeerde de koning daarom in de uitvaart- plechtigheid treffend als koning- herder naar het voorbeeld van David uit het Oude Testament:

„Er zijn koningen die meer zijn dan koning. Zij zijn herders voor

hun volk.” En verwijzend naar Boudewijns weigering in 1990 om de abortuswet te onderteke- nen: „Deze koning-herder was bovenal een model voor zijn volk.

Hij gaf het voorbeeld van een fijn geweten, uiterst delicaat, gevoe- lig voor de geringste morele en spirituele impulsen. Het gewe- ten was voor hem iets absoluuts:

het was de stem van het diepste in de mens en de stem van God.”

Van den Wijngaert beschouwt de weigering veeleer als een diep- tepunt. „Verblind door de grens tussen goed en kwaad, ging hij tegen de grondwet in, daarbij het gevaar lopend een konings- kwestie uit te lokken.” Nochtans kreeg Boudewijn de kans om in zijn kerstboodschap van 1989 zijn persoonlijke standpunt te vertolken zodat de wereld wist dat hij tegen abortus was. „De regering hoopte dat hij enkele maanden later als staatshoofd alsnog de abortuswet, gestemd door een meerderheid in het par- lement, zou bekrachtigen, zoals zijn functie vereiste. Tevergeefs.

De vorst handelde hier als katho- liek, niet als staatshoofd.”

De moord op de verdreven pre- mier Lumumba is voor Van den Wijngaert een andere wanklank.

„Boudewijn wist dat de Congo- lese premier gevangen en ver- moord zou worden, maar verwit- tigde niemand. Dat was schuldig verzuim. Waarom handelde hij zo, terwijl hij zo katholiek was?”

Toch blijft de balans van Bou- dewijns koningschap in de ogen van Mark Van den Wijngaert po- sitief. Hij ziet het de geschiede- nis veeleer ingaan als voorbeel- dig dan als katholiek, weliswaar met enkele kleine dissonanties.

En zijn erfenis? „Boudewijn gaf een koningschap door dat poli- tiek is uitgehold, maar moreel en humanitair sterk staat. Een as- pect dat Albert II in ere houdt”, besluit Van den Wijngaert.

Bidden voor slachtoffer en beul

ACAT België-Vlaanderen ijvert voor afschaffing foltering en doodstraf

nicole leHoucq

„Bidden voor slachtoffers van foltering en hun namen noemen, schept een besef van solidariteit en verbondenheid”, zegt Jacque- line Van den Broucke. Al sinds 1995, toen Luc De Prest, monnik van de Sint-Andriesabdij in Lop- pem, de Vlaamse afdeling van de in 1974 in Frankrijk opgerichte oecumenische mensenrechten- organisatie ACAT lanceerde, is zij er actief.

Action des Chrétiens pour l’Abolition de Torture et Peine de Mort ijvert voor de afschaf- fing van vervolging, foltering en doodstraf vanuit evangeli- sche bewogenheid. Zo organi- seert ACAT België-Vlaanderen omstreeks 26 juni, de Internati- onale Dag van de Verenigde Na- ties voor Steun aan Slachtoffers van Marteling, al sinds 2005 een

nachtelijke gebedswake. Dan roept ACAT christenen van al- le gezindten op minstens een kwartier lang te bidden voor die slachtoffers en aldus een interna- tionale gebedsketen te vormen.

Vervolging

„We bidden ook voor wie fol- tert”, benadrukt Van den Brouc- ke. „Omdat beulen vaak slachtof- fer zijn van een systeem en opdat ze tot inzicht zouden komen.

Het gebed voedt ook onze inzet, het is een belangrijke pijler van ACAT. Daarin schuilt het belang- rijkste verschil met Amnesty In- ternational, al gaat hun werking ruimer dan de onze. Soms rijst de vraagt of het nodig was om een specifiek christelijke men- senrechtenorganisatie op te rich- ten. ACAT heeft net als doel om christenen en Kerken gevoelig te

maken voor de problematiek van foltering en doodstraf. We wer- ken ook samen. Zo deed Amnes- ty International een beroep op ACAT toen ze een vraag naar bij- bels binnenkreeg.”

ACAT organiseert briefschrijf- acties en informeert haar leden via nieuwsbrieven. Sonja Dhelft rolde als vanzelf in dat vrijwilli- ge engagement. „Mensen staan er vaak niet bij stil dat je in som- mige landen voor zo’n inzet ver- volgd kunt worden”, zegt ze. „Al zijn we een kleine afdeling van het overkoepelende FIACAT en wordt opvolging vinden moei- lijk, ik blijf gedreven.”

Op 28 september organiseert ACAT een Dag voor de Mensenrechten en tegen de Doodstraf. Meer info via www.acat-belgie-vlaanderen.org of 050 40 61 32.

Koning Boudewijn herkende in het aangezicht van elke mens het gelaat van Christus. © Reporters

NV Coopman Liften Heirweg 123 | B-8520 Kuurne info@comfortlift.be | www.comfortlift.be

SERVICE 24u/24u - 7d/7d Trapliften

VRIJBLIJVENDE OFFERTE / BEZOEK Bel gratis : 0800 20 950 www.comfortlift.be

Wij verhogen uw comfort !

adv_kerkleven_100x100.indd 1 2/05/13 14:18

Kardinaal Danneels:

„Er zijn koningen die meer

zijn dan koning. Zij zijn

herders voor hun volk”

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Het onderzoek van Filip Dewallens naar het statuut van de ziekenhuisarts kon niet op een beter moment komen. Het statuut bestaat nu bijna 30 jaar, maar grondig juridisch onderzoek

Daarbij koppelt de auteur de eigendomsexclusiviteit voor het eerst zeer expli- ciet aan de (actieve) elasticiteit van het eigendomsrecht. Hierdoor komen een aan- tal paradigma’s op

Opvallend is dat de moderne soft law-codifi caties die de bouwstenen kunnen worden van een toe- komstig Europees wetboek de leer van het verbod op rechtsmisbruik niet expliciet

Deze middelen worden ingezet voor het integreren van de sociale pijler (onder andere wonen – welzijn – zorg) in het beleid voor stedelijke vernieuwing en voor

Dergelijke inbedding (a) onderstreept de relevantie van integriteit in het dagelijkse werk, (b) draagt bij aan verdere normalisering van het gesprek over integriteit, (c) kan

Zo’n 700 aan de MAEXchange genoteerde initiatieven, producenten van maatschappelijke waarde, laten gezamenlijk zien dat de sector van maat- schappelijke initiatieven met recht

In deze PBLQatie hanteren we een aanpak die is gebaseerd op de samen- hang tussen de burger en zijn digitale vaardigheden, het beleid dat de overheid voert bij het inrichten van

Omdat artikel 13 lid 4 Zvw niet toestaat dat de vergoeding voor niet-gecontracteerde zorg wordt gedifferentieerd naar de financiële draagkracht van de individuele verzekerde, zal