• No results found

De in de humaniora gebruikte egoïsme/altruïsme-oppositie is een ideologisch construct en daarmee minder geschikt als analytisch instrument dan als object van studie.

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "De in de humaniora gebruikte egoïsme/altruïsme-oppositie is een ideologisch construct en daarmee minder geschikt als analytisch instrument dan als object van studie. "

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Stellingen

behorende bij het proefschrift The Economics of Friendship.

Changing conceptions of reciprocity in Classical Athens van Tazuko Angela van Berkel

1.

De in de humaniora gebruikte egoïsme/altruïsme-oppositie is een ideologisch construct en daarmee minder geschikt als analytisch instrument dan als object van studie.

Vgl. dit proefschrift pp.103-45, 156-7 n. 40, 221-2,; contra o.a. KONSTAN (1997).

2.

De aanwezigheid van affectieve emoties is geen criterium voor het gebruik van φιλία-terminologie in het Klassiek Attisch, maar is er wel compatibel mee.

Vgl. dit proefschrift pp.15-20.

3.

Voor een beter begrip van reciprociteit binnen φιλία-relaties is de vraag of verplichtingen “objectief” dan wel “subjectief” zijn minder verhelderend dan de vraag onder welke omstandigheden participanten ervoor kiezen uitwisselingen als subjectief gemotiveerd dan wel als objectiveerbaar verplichtend te presenteren.

Vgl. dit proefschrift pp.20-2, 103-45, 168-78.

4.

De implicaties van de aspectverschillen tussen χαρίζεσθαι en χαρίσασθαι—

namelijk voor de mate waarin de materiële dimensie van een uitwisseling miskend kan worden—waren voor Hesychius aanleiding om twee gescheiden lemmata te handhaven.

Vgl. dit proefschrift pp.244-5 n.35.

5.

De aanbevelingen die Socrates aan Theodote doet over het maken van vrienden in Xen. Mem. (III.xi.12-14) zijn een reductio ad absurdum van haar eufemistische taalgebruik; de werkelijke voorschriften voor een levensvatbare φιλία-band zijn vervat in de φίλτρον-metafoor en staan haaks op die in III.xi.12-14.

Vgl. dit proefschrift pp.269-2.

6.

In Xen. Mem. I.ii.6 is λάβοιεν niet een verplaatsingsoptativus maar een potentialis;

ἄν dient gehandhaafd te blijven.

Vgl. dit proefschrift, p. 227; contra DINDORF (1910).

(2)

7.

De beperkende bepaling in Ar. NE V.vi (1133b16-21) dat geld uitwisselingsobjecten

“in voldoende mate” commensurabel maakt “met betrekking tot nut” contrasteert niet zozeer theoretisch onmogelijke commensurabiliteit met praktisch werkbare vergelijkbaarheid, maar begrenst het domein waarin geld als maat kan dienen: in tegenstelling tot het nuttige zijn het plezierige en het goede niet uit te drukken in geld.

Vgl. dit proefschrift, pp.179-190; contra o.a. MEIKLE (1995), 6-27, CASTORIADIS (1978),MARX (1967).

8.

De Aristotelische notie πολιτικὴ φιλία verwijst naar banden die op dyadisch niveau instabiel en efemeer kunnen zijn, maar op het niveau van de polis samenhang smeden en de gemeenschap levensvatbaar maken.

9.

De lezingen van de handschriften (βTW Berl.) ῥιγοῖ (Pl. Theaet. 152b2) en ῥιγοῦντι (152b8) kunnen gehandhaafd blijven en nopen niet tot het postuleren van een werkwoord ῥιγώω.

Contra DUKE et al. (1995), MONTANARI (1995), ad loc..

10.

Protagoras’ maat der dingen is niet een waarheidscriterium.

Vgl. T.A. VAN BERKEL, “Van mensen en maten: Protagoras’ Homo Mensura-stelling,” Lampas 41.3 (2008).

11.

De leren huid die de jager in Dio van Prusa’s Euboïcus over zijn stadse tuniek aantrekt symboliseert de transformatie van het Klassieke Cynisme van Diogenes naar Dio’s nieuwe, op cynische leest geschoeide, retorica.

12.

De frase hanc legem (Verg. Georg. IV.487) wijst uit dat Vergilius verwijst naar een reeds bestaande, wellicht Hellenistische, versie van het verhaal van Orpheus en Eurydice waarin het omkijk-motief een precedent heeft.

13.

Valerius Flaccus’ vervanging van Apollonius Rhodius’ verwijzing naar Homerus’

Phaeaken als toonbeeld van gastvrijheid (AR, Arg. II.11) door de Latijnen uit Vergilius’ Aeneis VII (VF, Arg. IV.206, 209-210, 219) is een voorbeeld van demonstratieve her-ijking van de epiek op een nieuwe, Latijnse, grondtekst.

14.

Het neoliberale discours dat spreekt van een terugtrekken van de Staat ten gunste van de vrije markt verhult dat de Staat zich slechts terugtrekt als centrum van redistributie maar overigens actief het functioneren van marktmechanismen faciliteert.

15.

De identificatie van concentraties röntgenstraling en radiobronnen als restanten

van de supernova van 1006 op basis van pretelescopische observaties in Arabische,

Syrische, Latijnse, Japanse en Chinese bronnen is een voorbeeld van

interdisciplinaire wetenschapsbeoefening dat meer navolging verdient.

(3)

16.

Wie studenten academisch goed gedrag wil aanleren dient zich niet te beperken tot het cultiveren van een kritische houding, maar doet er goed aan ook het belang van openheid voor alternatieve invalshoeken en het vermogen tot het opschorten van oordeel over te brengen.

17.

Stelligheid is geen wetenschappelijke deugd.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

A priori is het natuurlijk ook erg onwaarschijnlijk dat de nu geponeerde steHingJuist zou zijn: waarom zou een markt geen geschIkt aHocatiemechänisme voor energie

Meerdere wetenschappelijke studies hebben het effect van een (verplichte) roulatie van accountantskantoren op controlekwaliteit onderzocht, met name door te analyseren of

Volgens deze theorie kunnen misconcepties dus worden bestreden door een aantal tegenvoorbeelden te geven: het creëren van een cognitief conflict.. Dan zal er ontevredenheid

Für einen Vergleich mit neuem Material (425 Zahne) aus Bohrungen in die Dingdener. Feinsande suche ich Hai- und Rochenzahne aus den umfangreichen

De Basiscursus Geologie wordt al sinds jaar en dag gegeven in het Museon en is het resultaat van samenwerking tussen Museon en Stichting Geologische

This graph time point is taken from when the GNPs were added to the cells….……….72 Figure 5-7: Normalised calculated cytotoxicity using xCELLigence data of the GNPs to the

STEP DRAWDOWN TEST DATA PLOT = Drawdown data.. LOCALITY Phalaborwa Foskor NPM Phase II

2 Indien er een 27xx code is vermeld houdt dit in dat er voor deze zorgactiviteit een aanspraakbeperking geldt en een machtiging vereist is. Deze 27xx coderingen zijn geen