• No results found

Politieke ideologie van morgen

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Politieke ideologie van morgen"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

P O L I T I E K

20

K E R K + L E V E N - 2 5 M A A R T 2 0 0 9

R

UIM veertig jaar hadden christendemocraten het beleid in dit land vorm ge- geven. Een oppositiekuur en enige herbronning verder stelt Leo Tindemans in zijn nieuwste boek Mijn politiek testa- ment (Lannoo, 2009) bitter vast: „Er werden waardevolle teksten afge- leverd, maar er werd niets mee ge- daan.” Eén van die teksten betreft het doctoraat van Wouter Beke, en ook diens boek De mythe van het vrije ik (Averbode, 2005). Het boek bezorgde de jonge senator de faam van partij-ideoloog. Als stu- dent politieke en sociale weten- schappen in Leuven was Beke ge- boeid geraakt door het personalis- me na het lezen van Tindemans’

Toekomst van een idee (Lannoo, 1990). Het grootste verschil tussen beiden is hun leeftijd. De één blikt terug, betreurt. De ander kijkt vooruit, hoopt. Toch is het geen treuren zonder richting wijzen. En geen zorgeloos hopen.

– Welke zijn de beginselen van de christendemocratische ideologie?

Tindemans • De christendemo- cratie is gebouwd op de menselij- ke waarden die het christendom aanreikte en die intussen ge- meengoed zijn. Christenen doen aan politiek om hun plicht als staatsburger te vervullen en om de maatschappij te organiseren volgens die waarden, met het oog op het algemeen welzijn. Ook om de christelijke waarden te ver- spreiden, overtuigd dat iedereen daar beter van wordt.

Beke • Voor mij is het persona- lisme de kern. Het respect voor de mens als persoon staat centraal.

In relatie tot anderen heeft die persoon verantwoordelijkheden, rechten en plichten, maar krijgt hij ook kansen en kiest hij voor so- lidariteit. Daarom verdedigen wij de vrijheid van scholen, zieken- huizen, zorginstellingen, gehandi- captenverblijven... De onderwijs- en zorgsector staan vandaag on- der druk door de logica van de vrije markt. Ik ben bereid te strij- den voor de vrije keuze van iede- re mens voor een school of een zorginstelling die hij wil.

– Hoe christelijk is de christende- mocratie?

Tindemans • Een christelijke partij vraagt van haar aanhangers geen geloofsbelijdenis. Ieder die de christelijke beschaving op staatsgebied als doelmatig erkent en het geloof bij partijgenoten eer- biedigt, is welkom. Aan politiek doen veronderstelt het sluiten van compromissen. Het persoonlijke geweten is fundamenteel bij het bepalen van de grens tussen com- promis en gecompromitteerd

worden. Maar het predicaat

‘christelijk’ moet toch ook con- creet invulling blijven krijgen.

– Was het kartel van CD&V met N-VA een eerbaar compromis of een verloochening van identiteit?

Tindemans • De laatste tijd wekt de partij soms de indruk dubbel-

zinnige keuzes te maken om maar te kunnen regeren. Toch was ik niet tegen het kartel gekant.

Beke • Onze motieven waren allereerst om het paarse beleid van individualisme te breken.

Meer nog dan om de communau- taire dialoog, ging het ons om het communautaristische: het her- stellen van het gemeenschapsge- richt denken. En dat verhaal vond meer uitstraling in de samen- werking met N-VA. De kortston- dige overstap van Jean-Marie De- decker naar onze kartelpartner leidde tot een intern debat over onze identiteit. Hebben veel par- tijgenoten niet de woorden om het uit te drukken, ze voelen wel aan wat wezenlijk is voor ons. Op zulke momenten word je dat ge- waar.

Tindemans • Ik denk aan de je- zuïet Oswald von Nell-Breuning, nestor van de katholieke sociale leer en auteur van de pauselijke encycliek Quadragesimo anno (over het kapitalisme en de socia- le leer van de Kerk, n.d.r.). Hij zei:

„We moeten ons bezinnen, waar we staan, vanwaar we komen en waar we naartoe gaan.” Wij allen hebben een gezamenlijke lotsbe- stemming. We zijn mee verant- woordelijk voor de staat. We bou- wen eraan door de keuze die we maken in het stemhokje.

– Hoe ziet de CD&V de rol van de staat?

Tindemans • Jammer genoeg hoorde ik daarover bij ons nooit iemand praten. Dat bepaalt noch- tans voor een groot stuk onze visie

op de samenleving. Maar nu is het te laat.

Beke • Daar ben ik het niet mee eens. Ten gevolge van de wereld- wijde bankencrisis is de discussie net volop aan de gang. Op het mo- ment dat de staat werd afgeschre- ven – denk aan de privatisering van de ASLK en de spoorwegen –

werd ze overbevraagd. Onvoor- waardelijk geloof in de staat werd vervangen door even groot geloof in de markt. De mens werd niet meer dan een buffer tussen de twee. Als christendemocraten kiezen we allereerst voor de mens. Het verenigingsleven is wat een samenleving overeind houdt.

Tindemans • De christendemo- cratie is ontstaan als reactie op het ongebreidelde kapitalisme. Ik her- inner me nog goed hoe het libera- lisme in de jaren 1930, toen wij op school Quadragesimo anno lazen, voorbijgestreefd leek. Vandaag moet de staat weer meer verant- woordelijkheid nemen om de vrije- markteconomie te corrigeren.

– Socialisten en liberalen hebben evenzeer te kampen met een ideo- logische leegte. Horen ideologieën dan toch tot het verleden?

Beke • Bracht mei ’68 nog een herideologisering teweeg, in de jaren 1980 en 1990 beschreef filo- soof Francis Fukuyama het einde van alle grote verhalen. De val van de Muur deed het socialisme in- eenstorten. Iedereen schoof op naar het midden, waar de chris- tendemocraten zich niet meteen konden onderscheiden. ‘Ideoloog’

werd een scheldwoord.

We kregen catch-all-partijen:

ze vertegenwoordigen niet één bepaalde groep (katholieken, ar- beiders, elite), maar zijn in de vorm van losse verbanden vooral geïnteresseerd in verkiezingen.

Nu gaan we naar persoonspartij- en, waarbij vooral het boegbeeld telt. Meedoen aan spelprogram- ma’s en op televisie komen bepa- len het succes van de partij. Over goed en kwaad mag niet meer worden gesproken.

– De christendemocratie kwam tot bloei na de crisis van 1930. Biedt de huidige ook kansen?

Beke • Wat ons uit de crisis kan helpen, en wat we vandaag het meest missen, is vertrouwen. Dat is niet wollig. We moeten het soci- ale weefsel herstellen, het ver- trouwen van mensen in de instel- lingen en in elkaar.

Tindemans • Het is geen toeval dat Herman Van Rompuy dat in zijn speech als premier zeven keer uitsprak. Maar vertrouwen is niet iets wat je mensen kunt op- leggen. Je kunt alleen maar een beroep doen op hun zin voor ver- antwoordelijkheid. Alvast de Amerikaanse president Obama toonde dat het mogelijk is.

Lees meer op www.kerknet.be/dubbelgesprek

• Leo Tindemans, Een politiek testament, Lannoo, Tielt, 2009, 686 blz., 39,95 euro, ISBN 978 90 209 7377 8.

Politieke ideologie van morgen

To o n O s a e r & L i e v e Wo u t e r s

De laatste peilingen wijzen op een versnippering van het politieke landschap.

Hun ideologie overboord gegooid, lijken alle politieke partijen op elkaar.

Heeft de christendemocratie nog wel een verhaal voor de toekomst?

Minister van Staat Leo Tindemans en senator Wouter Beke in dubbelgesprek.

De crisis biedt kansen tot hernieuwing, maar de ideologen zijn dun gezaaid. © Frank Bahnmuller

Alleen met vertrouwen in elkaar en in de instellingen komen we uit deze crisis.

Dat is niet wollig. We moeten het sociale weefsel herstellen

Wij allen hebben

eenzelfde lotsbestem-

ming en zijn mee

verantwoordelijk voor

de staat. We bouwen

eraan door onze keuze

in het stemhokje

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Een schitterende ordening en een ongekende materiële welvaart kunnen wel voorwaarden scheppen voor culturele groei, maar de mens, staande in de maat- schappij, zal zich eerst

vind je terug in het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 (artikel 37undecies) en de codex secundair onderwijs van 17 december 2010 (artikel 110/11)� Iedere leerling met

Er staat informatie in over de overgang naar het hoger onderwijs, over wat universiteiten en hogescholen doen voor studenten, over redelijke aanpassingen,. en

Niet alleen leerlingen die erkend worden als persoon met een handicap door het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (RIZIV), de

Bijna de helft van de Belgen baar coma ligt laten gemeenschap werd een telefoni aan de wetenschap Daarvoor ziet zijn levenseinde op de gemeente Maar wat met sche hulplijn opgericht

Het totaal aantal medische han delingen bij het levenseinde blijl t toegenomen te zijn In 47 8 van alle overlijdens in 2007 werd er minstens één medische beslissing genomen die

De sociale pediatrie slaat niet alleen een brug tussen de curatieve op het individuele kind gerichte kindergeneeskunde en de op collectieve preventie gerichte jeugdgezondheidszorg,

Individuen beschikken ook over kennis zonder het zelf te weten, bijvoorbeeld door opgedane ervaringen die individuen maken tot wie zij zijn en die tot uiting komen in zeden