• No results found

Toekomst wijzen

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Toekomst wijzen"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

K E R K 9

K E R K + L E V E N - 8 N O V E M B E R 2 0 0 6

G

ODGELEERDEN – en er studeerden er heel wat af de voorbije jaren – ko- men tegenwoordig te- recht in heel verscheiden werkterreinen, lang niet altijd in een kerkelijke of pastorale omge- ving. Sommigen zijn zelfs politiek actief of mengen zich met overtui- ging in het maatschappelijke de- bat. En dat is meer dan nodig, nu religie almaar vaker wordt afge- schilderd als bron van geweld en onverdraagzaamheid, of verdron- gen wordt naar de privésfeer.

Ook de aankomende academici laten zich hierbij niet onbetuigd.

Een van die youngsters is Jürgen Mettepenningen. Hij schreef Kerk midden on(e)liners, een boekje over de plaats van christenen in de samenleving. En hij roert zich af en toe in de media, als het gaat over Kerk en samenleving. Aan- leiding voor een gesprek over de maatschappelijke opdracht van theologen en hun rol in onze Kerk.

Na een lichte aarzeling steekt hij van wal. „Theologen staan als het ware tussen Kerk en maat- schappij. Ze proberen vooreerst te

duiden wat de Kerk met haar standpunten eigenlijk bedoelt.

Wat ze aan de mensen te zeggen heeft, pogen zij uit te leggen en in- zichtelijk te maken. Omgekeerd hebben zij de taak om wat leeft in de bredere samenleving aan de- batten, ontwikkelingen, verlan- gens te vertolken in de Kerk. Niet alleen signaleren, maar tegelijk ook doordenken, en op die manier binnenbrengen in de theologie en het kerkelijke milieu.”

Valt een theoloog dan niet tus- sen twee stoelen? „Als theoloog sta je met beide voeten in beide werelden. Almaar meer theolo- gen zijn leek. Zij ervaren in hun ei- gen leven, relatie en engagement hoe onze samenleving evolueert.

Ze voelen dus heel goed aan wat mensen beroert en dient meege- nomen in het theologische naden- ken. Wat moet gedistilleerd wor- den voor de Kerk? Hoe kan de Kerk inspelen op ontwikkelingen in de samenleving?”

„Een katholieke godgeleerde is echter pas theoloog, als hij in de traditie van de Kerk gaat staan. En in die zin loyaal is. Wie zich voort-

durend afzet tegen de Kerk, of er aanhoudend op schimpt, kan zich bezwaarlijk zo noemen. Wezenlijk is zijn taak gelegen in vertolking.

Is hij bezig met de vertolking van wat de Kerk over dat geloof zegt, zodat de mensen goed begrijpen wat de Kerk denkt. Anderzijds vertolkt hij wat het volk Gods aan het instituut heeft te zeggen. Zijn kader is zijn kennis van het onder- zoek naar de bronnen van het ge- loof en de manieren waarop dat geloof zich uitte.”

Durven spreken

Een voorbeeld? „Een van de gro- te problemen vandaag is dat men- sen de taal van de liturgie niet lan- ger begrijpen. Ze weten zelfs niet meer waarvoor de symbolen staan. Dat komt omdat ze niet meer binnen die traditie staan. Ze staan er als vreemden tegenover.

Dat maakt het vooral jonge men- sen erg moeilijk, wanneer ze ken- nis willen maken met en open- staan voor het christendom en het geloof. Wanneer ze een kerk be-

treden, stappen ze een vreemde wereld binnen. Het is een pijnpunt in onze samenleving en het mag gesignaleerd aan het instituut. Als theoloog mag ik me evenwel niet beperken tot louter aanwijzen. Ik moet me ook inspannen om – als deel van die Kerk – constructief loyaal na te denken over hoe het dan wel zou moeten. Dat wil niet zeggen dat we de Kerk alleen maar moeten verdedigen. Theolo- gen hebben ook een kritische pro- actieve rol.”

En dat is niet steeds een comfor- tabele positie, weet de kerkhisto- ricus. „Het gaat inderdaad soms ten koste van veel onbegrip en de eigen positie. Iemand als Yves Congar, nu algemeen erkend als een groot theoloog, heeft er lang onder geleden dat hij niet werd begrepen. Heel wat theologen moesten voor hun rehabilitatie wachten op het Tweede Vaticaans Concilie. Dit neemt niet weg dat onze tijd nood heeft aan profeten.

Niet om de toekomst te voorspel- len, maar om vooruit te denken vanuit de situatie waarin we ons nu bevinden. Dat is onze roeping.

En dat gebeurt wellicht te weinig, omdat we aan de universiteit eerst en vooral wetenschappelijk moe- ten renderen met nieuwe publica- ties. Al staat ook de universiteit natuurlijk onder druk, wil ze in- ternationaal meetellen.”

Toch neemt de theoloog de handschoen op en schrijft een boekje zonder voetnoten over Kerk vandaag? „We moeten als theoloog die tijdsgeest goed aan- voelen en van daaruit durven na- denken over de identiteit van de Kerk. Het boek is een oproep om als Kerk midden de mensen te staan. Tussen diegenen die zap- pen en surfen in het leven, op al- lerlei vlakken: relaties, werk, ont- spanning. In een wereld waar al- les vlug en snel dient gezegd. We mogen ons verhaal niet opofferen aan die manier van samenleven.

We moeten wel op een bepaalde manier inspelen op de tijdsgeest en zoeken waarvoor mensen kun- nen openstaan. Naar aankno- pingspunten speuren om onze boodschap te vertolken.”

Is dat voldoende, willen we tot slot weten. „Ik houd ook een plei- dooi voor een Kerk die niet louter aanwezig is, maar ook durft te spreken. Vanuit de inspiratie die ons drijft, vanuit die eigen bood- schap inspelen op de situaties waarmee we worden geconfron- teerd. In die zin zie ik zeker toe- komst voor onze Kerk. Nederig en toch zelfbewust, want we mogen fier zijn op ons geloof. We hebben iets te zeggen en dat mag dan ook klinken!”

Met zijn boekje schreef de auteur uiteraard niet de definitieve analyse met recepten- boek. Het bevat wel uitgesproken meningen als aanzet tot discussie en verder nadenken.

Jürgen Mettepenningen, Kerk midden on(e)- liners, Uitgeverij Averbode, Averbode, 2006, 176 blz., 14,95 euro, ISBN 90 317 2384 3.

Toekomst wijzen

To o n O s a e r

Boekenwurmen en kamergeleerden. Ziedaar het klassieke beeld van ‘de’ theoloog, beeld dat niet meteen wordt doorbroken als je in Leuven een theoloog van vlees en bloed opzoekt. De leden van de faculteit Godgeleerdheid houden kantoor in kleine kamertjes in de prachtige Maurits-Sabbebibliotheek. Letterlijk tussen de boeken, 1.200.000 stuks. Maar vergis u niet. Ze weten toch wel wat zich daarbuiten afspeelt.

Jürgen Mettepennningen: ‘Theologen vandaag moeten hun werkkamer uit, de straat op.’ © Hugo Maris

In gesprek

Mettepenningens boek ver- schijnt in de reeks Christenen in

dialoog van uitgeverij Averbode.

„Daarmee willen we het intellectu- ele debat van christenen onderling en met de bredere samenleving ondersteunen”, aldus uitgever Filip Noël. „Het is onze bedoeling om in elk boekje, dat in omvang bewust beperkt werd gehouden, een bepaald actueel thema te be- handelen. We streven een acade- misch niveau na, maar leesbaar voor een breed publiek.”

Gilbert Van Belle van de K.U.

Leuven is lid van de begeleidende redactieploeg. Hij verduidelijkt:

„We willen inpikken op onderwer- pen en problemen die zich opdrin- gen in de hedendaagse samenle- ving en die in de media uitvoerig aan bod komen. Wij streven een verhelderende en informatieve re- flectie na in een open en opbou- wende stijl vanuit de christelijke mens- en wereldvisie.”

Meer weten? Surft u dan naar www.averbode.be/christenenindialoog.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

verbondenheid met Jezus is ten diepste leren liefhebben om te zien wat belangrijk is in het leven, het is groeien in mens zijn, in zo goed als God zijn.. Vermenigvuldigen is

Deze van oorsprong Braziliaanse pinkstersekte, Igreja Universal do Reino de Deus (IURD; of: Universal Church of the Kingdom of God, UCKG) heeft internationale vestingen.. Dus ook

Smallstonemediasongs.com printed & distributed by KoormuziekNL, Dordrecht - www.koormuziek.nl Vermenigvuldigen van deze bladmuziek zonder toestemming van de uitgever is

Dit gemeen overleg worde zóó geregeld, dat de verschillende belangen van het volk, voor welke de Overheid te waken heeft, naar eisch behartigd worden.. Hiertoe

Wanneer daar drie kernpunten genoemd worden, die bij belijdenis doen van belang zijn, komt dominee van Vlastuin niet verder dan: berouw hebben, de betekenis

In het christelijke geloof gaat het niet zozeer om schuld, maar om zondebesef.. „Zonde is een bij uitstek relationeel begrip”,

Maar dat besef is duidelijk niet aanwezig in Rome, waar het dogma en het instituut kerk ver boven de kernwaarden van het geloof en het respect voor de individuele gelovige

Door de invoering van de WNRA behouden werknemers wel de arbeidsvoorwaarden die voortvloeien uit de thans geldende cao, maar de WNRA regelt niet dat werknemers automatisch