• No results found

Festival Atlas 2015: een overzicht en analyse van het landschap van muziekfestivals in Nederland in 2015

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Festival Atlas 2015: een overzicht en analyse van het landschap van muziekfestivals in Nederland in 2015"

Copied!
108
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Amsterdam University of Applied Sciences

Festival Atlas 2015

een overzicht en analyse van het landschap van muziekfestivals in Nederland in 2015 van Vliet, Harry

Publication date 2016

Document Version Final published version

Link to publication

Citation for published version (APA):

van Vliet, H. (2016). Festival Atlas 2015: een overzicht en analyse van het landschap van muziekfestivals in Nederland in 2015. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Crossmedia.

General rights

It is not permitted to download or to forward/distribute the text or part of it without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), other than for strictly personal, individual use, unless the work is under an open content license (like Creative Commons).

Disclaimer/Complaints regulations

If you believe that digital publication of certain material infringes any of your rights or (privacy) interests, please let the Library know, stating your reasons. In case of a legitimate complaint, the Library will make the material inaccessible and/or remove it from the website. Please contact the library:

https://www.amsterdamuas.com/library/contact/questions, or send a letter to: University Library (Library of the University of Amsterdam and Amsterdam University of Applied Sciences), Secretariat, Singel 425, 1012 WP Amsterdam, The Netherlands. You will be contacted as soon as possible.

Download date:27 Nov 2021

(2)
(3)
(4)

MXStudio / Lectoraat Crossmedia Hogeschool van Amsterdam Amsterdam, 2016

Harry van Vliet

Festival Atlas 2015

Een overzicht en analyse van het landschap van muziekfestivals in Nederland in 2015

(5)

2 — Festival Atlas 2015

Inhoudsopga ve

(6)

Introductie

I - Omvang en Kenmerken

Nieuwe Muziekfestivals 2015 Bestaande Muziekfestivals 2015

II - Programmering

Blues Festivals 2015

Hardrock/Metal Festivals 2015 Dance Festivals 2015

III - Social Media

A – Z Muziekfestivals 2015

IV - Factsheets Provincies

Drenthe Flevoland Friesland Gelderland Groningen Limburg Noord-Brabant Noord-Holland Overijssel Utrecht Zeeland Zuid-Holland

Plattegronden Muziekfestivals 2015

Verantwoording

Festival Atlas team

Festivalinformatie websites Colofon

4

6 14 16 18 28 30 32 34 42 46 48 50 52 54 56 58 60 62 64 66 68 70 72 78 101 102 104

(7)

4 — Festival Atlas 2015 4 — Festival Atlas 2015

De Festival Atlas 2015 geeft een overzicht en analyse van het

landschap van muziekfestivals in Nederland in 2015. Dit is een druk en divers landschap. Een landschap ook dat veel bezocht wordt en

daarmee een belangrijke culturele, sociale en economische factor is.

Genoeg redenen om de kaart van dit landschap meer in detail in te kleuren.

Introductie

(8)

Introductie — 5

Een Atlas

De start van het festivalseizoen wordt ieder jaar breed uitgemeten in de pers met overzichten van de populairste festivals, soms vergezeld van een kaartje van Nederland waar die festivals plaatsvin- den. Dit is slechts het topje van de ijsberg, het festivallandschap is veel rijker dan dat. Maar hoeveel rijker dan? En als die rijkheid in kaart is gebracht blijven beweringen over festivalontwik- kelingen en -trends dan overeind? Mooie onder- zoeksvragen die om data vragen. Nu zijn er data- verzamelingen met informatie over festivals, echter deze dienen nagenoeg allemaal een commercieel doel, waardoor de data niet beschikbaar is als open onderzoeksdata. Daarom is een onderzoeksdata- base opgezet die verzamelde data over festivals vastlegt. Op basis daarvan kunnen overzichten worden gemaakt en onderbouwde uitspraken worden gedaan over het festivallandschap. Deze Festival Atlas is een eerste resultaat van dit onder- zoek.

Gebruik

Het overzicht en de analyse van het festivalland- schap kan studenten helpen beter te begrijpen hoe dit landschap eruitziet en welke relaties er zijn tussen bijvoorbeeld waar, wanneer en welke festivals plaatsvinden. Dit is niet alleen interessant voor studenten die zich bezighouden met event- management of eventmarketing maar ook voor studenten leisure, hospitality, crossmedia, cultuur en media, marketing en (commerciële) economie.

Voor de professionals werkzaam in of betrokken bij de event- c.q. festivalsector kan de atlas fungeren als referentie om bijvoorbeeld het eigen festival te positioneren in het landschap of om meer onder- bouwde uitspraken te doen over hoe de sector in elkaar zit. De onderzoeker moet door de gepre- senteerde data in deze atlas uitgedaagd worden nog meer verbanden te zien en te leggen om tot verdere interpretatie te komen van hoe het land- schap in elkaar steekt en zich ontwikkelt. En dan niet alleen op basis van de kwantitatieve data. De vele posters van de festivals in 2015 die we hebben opgenomen smeken bijna om een analyse vanuit

onderzoeksgebieden zoals visual storytelling, semiotiek en sociale identificatie.

Nulnummer

Deze editie van de Festival Atlas beschouwen we als een nulnummer. Allereerst vanwege evidente tekortkomingen. In deze editie zijn alleen maar muziekfestivals opgenomen, en dan nog niet eens jazzfestivals en klassieke muziekfestivals (zie Verantwoording). Bovendien moeten we onder- kennen dat ook met de 900+ muziekfestivals die nu geïdentificeerd zijn, het een onderschatting is van de werkelijkheid. De dataset is dan ook een sample en niet een beschrijving van de volledige populatie. Een omvangrijk sample, maar toch. We kunnen het aantal gevonden muziekfestivals nog verder in perspectief plaatsen in de wetenschap dat bijvoorbeeld het aantal georganiseerde dancefees- ten een veelvoud is van het aantal muziekfestivals.

Dan kom je al snel op enkele duizenden muziek- festivals/muziekfeesten per jaar in Nederland.

Een andere reden om van een nulnummer te spreken is dat onze ambitie alleen maar is aange- wakkerd bij het maken van deze editie. Deze editie is slechts een fractie van wat er mogelijk is en een klein deel van onze ambitie. Meer soorten festivals (filmfestivals, literaire festivals, et cetera), meer soorten data (ticketgegevens, sponsorinformatie, reviews et cetera) en meer historische gegevens betekent niet alleen een vollediger overzicht maar ook de mogelijkheid van meer en diepgaandere analyses. Middels de website www.festivalatlas.nl en komende edities zal hier (geleidelijk) invulling aan worden gegeven.

Tot slot zijn we ook erg benieuwd naar reacties op dit nulnummer. Dit mag zeker ook gelezen worden als een oproep om data en informatie te delen en om zo de festivalsector de komende jaren een atlas aan te kunnen reiken die beter, vollediger en verfijnder is ingekleurd.

(9)

6 — Festival Atlas 2015

I - Omvang en K enmerk en

Hoeveel muziekfestivals waren er

in 2015? Hoe zijn ze verdeeld over het jaar? Wat is het aandeel van gratis muziekfestivals hierin? Zijn er meer 1-daagse dan meerdaagse muziekfestivals? Hoeveel muziek-

festivals zijn er geannuleerd in 2015?

Hoeveel nieuwe muziekfestivals waren er in 2015 en waren dat vooral betaalde festivals?

6 — Festival Atlas 2015

(10)

Omvang en Kenmerken — 7

Het Festivalseizoen

In 2015 waren er in Nederland 924 muziekfestivals die samen 968 muziekfestivaledities verzorgden.

Deze muziekfestivals hebben een duidelijk seizoenspatroon: bijna driekwart van de muziek- festivals vond plaats in de zomerperiode van mei tot en met september. Op diverse dagen in 2015 vonden er 20 of meer muziekfestivals plaats op dezelfde dag. Op de vijf dagen met de meeste muziekfestivals vond 14% van alle muziekfestivals uit 2015 plaats.

De muziekfestivals hebben ook een duidelijk geografische patroon. De drie provincies met de meeste muziekfestivals waren Noord-Holland, Noord-Brabant en Zuid-Holland, samen goed voor 55% van alle muziekfestivals. De drukste steden waren Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven.

Samen met Utrecht en Groningen namen deze vijf steden bijna 30% van alle muziekfestivals voor hun rekening.

Het overgrote deel van de muziekfestivals zijn jaarlijks terugkerende festivals, sommige hiervan hebben meerdere edities gehad in 2015. Een aan- zienlijk deel van de muziekfestivals in 2015 is jong:

366 festivals, oftewel 39%, heeft pas 3 edities of minder gehad. Een derde (32%) van de muziekfesti- vals heeft meer dan 10 edities achter de rug. Deze

‘oude garde’ heeft zijn oorsprong in de periode van eind jaren 60 van de vorige eeuw tot 2005.

Enkele kenmerken van de muziekfestivals Meer dan driekwart (77%) van de muziekfestivals in 2015 zijn betaalde festivals geweest. Het patroon van gratis en betaalde muziekfestivals over de maanden heen komt sterk overeen met de algehe- le verdeling van muziekfestivals over de maanden.

Er zijn dus geen specifieke seizoensinvloeden op de verhouding gratis of betaalde festivals. Er is ook geen overduidelijke relatie tussen de verhouding betaald/gratis en provincies. De meeste provincies zitten rond de verhouding 75% - 25% (zie ook IV).

Het overgrote deel (73%) van muziekfestivals in 2015 zijn 1-daagse festivals geweest. De meer-

daagse festivals concentreren zich ook in de typi- sche festivalmaanden van mei tot en met septem- ber. Het patroon van 1-daagse en meerdaagse muziekfestivals over de maanden heen komt sterk overeen met de algehele verdeling van muziekfes- tivals over de maanden. Ook hier zijn er dus geen specifieke seizoensinvloeden. Het patroon van 1-daags festival en meerdaagse festivals gerelateerd aan provincies vertoond een grilliger patroon. De provincies Noord-Holland en Utrecht hebben relatief meer 1-daagse festivals, terwijl de provin- cies Noord-Brabant, Limburg, Friesland, Groningen, Zeeland, Flevoland en Drenthe relatief meer meer- daagse festivals hebben (zie verder IV).

Nieuwe en geannuleerde muziekfestivals Er waren in 2015 in totaal 127 nieuwe muziekfesti- vals, dat is 14% van het totaalaanbod van 924 fes- tivals. Dit betrof 130 festivaledities. Het overgrote deel (88%) vond plaats in de zomerperiode van mei tot en met september. De verdeling van de nieuwe festivals over de maanden correleert sterk met verdeling van bestaande festivals, en volgen hetzelfde seizoenspatroon. De meeste nieuwe muziekfestivals (65%) vonden ook plaats in de provincies met de meeste festivals: Noord-Holland, Noord-Brabant en Zuid-Holland. Oftewel: nieuwe muziekfestivals vonden vooral plaats in de drukste maanden in de drukste provincies. Voor nieuwe muziekfestivals geldt dat ze vaker dan bestaande festivals betaalde festivals zijn in plaats van gratis en ook vaker 1-daagse festivals in plaats van meer- daagse festivals.

Er zijn in 2015 in totaal 45 muziekfestivals gean- nuleerd, zo’n 5% van het totaalaanbod van de 968 festivaledities. In bijna alle gevallen betrof dit muziekfestivals die in de zomermaanden hadden moeten plaatsvinden. Geannuleerde muziekfesti- vals waren veelal betaalde 1-daagse muziekfesti- vals. Meer dan de helft (52%) van de geannuleerde muziekfestivals zijn jonge festivals die nog niet langer dan 3 edities bestaan. Een vijfde van de geannuleerde muziekfestivals betrof een in 2015 nieuw muziekfestival.

(11)

8 — Festival Atlas 2015

Aantal muziekfestivals in 2015 per maand Drukste dagen in 2015

Jaar van oprichting van de muziekfestivals in 2015

n=949

n=958 n=949

28

september5

27

27april

28

augustus29

24

mei5

23

4juli

27

30mei

jan feb mrt apr mei juni juli aug sep okt nov dec 23

34 30 80

132 117

142 143 131

55

36 26

0 40

20 60 100

80 120 140

2014 2011 2008 2005 2002 1999 1996 1993 1990 1987 1984 1981 1978 1975 1972

< 1970

Best Kept Secret

Le Guess Who?

DeBeschaving

Zwarte Cross Zomerpop

Parkpop Pinkpop

(12)

Omvang en Kenmerken — 9

Plaatsen met de meeste muziek- festivals in 2015

1+92+7+0+G 14+25+11+18+32+G

Percentage muziekfestivals in 2015 per frequentiesoort

Eenmalig Jaarlijks

Nieuw 2-3 Meerdere keren per jaar

Onregelmatig

4-5 6-10

> 10 Percentage muziekfestivals in 2015 per editie

92% 11%

25%

18%

7% 1%

14%

32%

Aantal muziekfestivals in 2015 per provincie

Noord-Holland Noord-Brabant Zuid-Holland Gelderland Limburg Overijssel

Friesland Utrecht

Groningen Zeeland Flevoland Drenthe

232 168

135 74

73 73 69 43 43 26 16

16 n=968

n=958 n=968

Amsterdam

123

38

Eindhoven

21

Den Haag

51

Rotterdam

27

Groningen

43

Utrecht

n=965

(13)

10 — Festival Atlas 2015

Aantal betaalde en gratis muziekfestivals in 2015 per maand Betaalde vs. gratis entree

Aantal betaalde en gratis muziekfestivals in 2015 per provincie

Percentage betaalde en gratis muziekfestivals in 2015 per provincie

n=924 jan feb mrt apr mei juni juli aug sep okt nov dec

22 1

6

5 1 6

5 29 27

60 18

39 22

28 43 37

90 94 96

88

46 31

20 110

Noord-Holland Noord-Brabant Zuid-Holland Gelderland Limburg Overijssel

Friesland Utrecht

Groningen Zeeland Flevoland Drenthe

190 40 127

91 54 50 42

55 35 36 17 14 8

38 42 17

20 23

11 5

5 4 2 7

Noord-Holland Noord-Brabant Zuid-Holland Gelderland Limburg Overijssel

Friesland Utrecht

Groningen Zeeland Flevoland Drenthe

83 17

77 68

76 71 65

83 88 88 81

88 53

23 32 24 29 35 17 12 12 19 12 n=933 47

n=933

77% 23%

gratis

€ € €

n=933

(14)

Omvang en Kenmerken — 11

Aantal 1-daagse en meerdaagse muziekfestivals in 2015 per maand 1-daags vs. meerdaags

Aantal 1-daagse en meerdaagse muziekfestivals in 2015 per provincie

Percentage 1-daagse en meerdaagse muziek- festivals in 2015 per provincie

n=949

73% 27%

daags1 >1

daags

n=949

n=949

n=949 jan feb mrt apr mei juni juli aug sep okt nov dec

19

30 24 59

109

73

102 93

36

28 23 97

4 4 6

21 23

44

45 41 38

19

8 3

Noord-Holland Noord-Brabant Zuid-Holland Gelderland Limburg Overijssel

Friesland Utrecht

Groningen Zeeland Flevoland Drenthe

192 39 108

96 52 42

55 57 28 27 16 10 10

58 36 20

28 16

10 15 14 8 6 6

Noord-Holland Noord-Brabant Zuid-Holland Gelderland Limburg Overijssel

Friesland Utrecht

Groningen Zeeland Flevoland Drenthe

83 17

65 73 72 60

77 85 65

66 67 63 63

35 27 28 40 23 15 35 34 33 37 37

(15)

12 — Festival Atlas 2015

Aantal nieuwe muziekfestivals in 2015 per maand Betaalde vs. gratis entree

Aantal nieuwe muziekfestivals in 2015 per provincie 1-daags vs. meerdaags

jan feb mrt apr mei juni juli aug sep okt nov dec

3 2

4 6

21 16

12 25

21

11

6 1

n=128

Noord-Holland Noord-Brabant Zuid-Holland Gelderland Limburg Overijssel

Friesland Utrecht

Groningen Zeeland Flevoland Drenthe

42 23

19 7

5 8

10 4

7 2 1

2 n=130

89% 11%

gratis

€ € €

n=126

87% 13%

daags1 >1

daags

n=128

(16)

Omvang en Kenmerken — 13

Aantal geannuleerde muziekfestivals in 2015 per maand

Aantal geannuleerde muziekfestivals in 2015 per provincie

Betaalde vs. gratis entree

21+31+7+17+24+G

Percentage geannuleerde muziekfestivals in 2015 per editie

7%

31%

17%

24% 21%

jan feb mrt apr mei juni juli aug sep okt nov dec

1 6

3 8

5 3 1

n=27

Nieuw 2-3

4-5 6-10

> 10

Noord-Holland Noord-Brabant Zuid-Holland Gelderland Limburg Overijssel

Friesland Utrecht

Groningen Zeeland Flevoland Drenthe

6 4

7 3

4 5

7

3 3 1

1 n=44

n=42

85% 15%

gratis

€ € €

n=33

(17)
(18)
(19)
(20)
(21)

III Social Media

De Festival Atlas is in de periode mei 2015 tatus peribus anderibus, sus. Reperis ex exerio dolupitatur, apeliquis ut quodi ut ium enis

dolupta non plis esti deribus. Dis nihiliquam, odio tem illaceperion exersperit plique quis volorempero id qui as nonsenim fugiat denisim inveliqui ipsum ditiant et hilles repe cum cusapeditem ipiet,

voluptium dusapitem quatem ne officit maioris dolut eum natur solest, odia ditasitenime nonet et qui doluptas earum qui aut et, que re, is dellaborepta vid quia verum audaess itaturem qui volorecti cum, si nimi, nonest, cuptur? Sum enestis mi, cus ipsunt, coruntem reribus, ea doluptia ditae praectincil ernatur?

18 — Festival Atlas 2015 18 — Festival Atlas 2015

II Programmering

Programmering is een belangrijke manier voor muziekfestivals om

publiek te trekken en zich van elkaar te onderscheiden. Wat is het aandeel van Nederlandse artiesten hierin?

Is die programmering vernieuwend of is er sprake van McFestivalisatie?

En hoe typeren muziekfestivals zichzelf?

(22)

Programmering — 19

Land van herkomst

Tijdens de muziekfestivals treedt een veelheid aan artiesten en bands op. In samenwerking met festivalinfo.nl is van 581 van de hier onderzochte muziekfestivals de programmering achterhaald. Dit waren in totaal 13403 optredens, gemiddeld ruim 20 optredens per festivals. Er is wel grote diversiteit in het aantal optredens per festival, van slecht 5 optredens tot meer dan 100. Van deze optredens is van 7996 bands het land van herkomst geregi- streerd. Deze bands kwamen uit 59 verschillende landen. Het overgrote deel zijn Nederlandse arties- ten/bands, 68%, de UK volgt met 8% en de rest van Europa komt in totaal op 13% met een groot aan- deel hierin van België en Duitsland. De USA levert 7% van de bands voor Nederlandse muziekfestivals in 2015.

Het aandeel van Nederlandse artiesten/bands wisselt per kenmerk van festivals. Zo is het aandeel Nederlandse artiesten/bands groter bij gratis dan betaalde muziekfestivals, en ook groter bij 1-daagse muziekfestivals dan bij meerdaagse muziekfesti- vals. Het aandeel Nederlandse artiesten/bands op muziekfestivals verschilt ook per maand maar daar is geen specifiek patroon in te ontdekken. Het is bijvoorbeeld niet zo dat in de zomermaanden, als veel buitenlandse band touren langs festivals, het aandeel Nederlandse artiesten/bands beduidend lager is. De maanden met het minst aandeel Nederlandse artiesten/bands liggen juist in de maanden oktober - januari, met een plotselinge stijging in februari en maart. Ook de verdeling over de provincies kent een grillig patroon: zo kent de drukste provincie Noord-Holland niet een wezenlijke andere verdeling van land van herkomst dan een minder drukke provincie zoals Utrecht.

De meest extreme verdelingen zijn te vinden bij de twee minst drukke provincies met het kleinste aandeel Nederlandse artiesten/bands (Flevoland) en het grootste aandeel (Drenthe).

Innovatie in programmering

Programmering is een belangrijke manier voor muziekfestivals om publiek te trekken en zich te

onderscheiden van elkaar. Tegelijkertijd is er de veel gehoorde kritiek dat festivals zo op elkaar gaan lijken, de zogenaamde McFestivalisering. Een ver- gelijking van Pinkpop en Lowlands geeft aan dat dit soort uitspraken goed onderzoekbaar zijn. Zo blijkt uit een vergelijking van de programmering van Pinkpop en Lowlands over de jaren 1993 - 2015 dat er enige overlap is en dat Pinkpop met name de eerste twee jaar volgend op een Lowlands editie bands ‘leent’ uit de programmering van Lowlands.

Als je Lowlands dus hebt gemist kun je het beste het jaar daarna naar Pinkpop gaan. Veel verder gaat het ‘trendsetten’ van Lowlands niet. Ook uit de innovatie-index die aangeeft hoe weinig herhaling van bands er is in de programmering van een festival (met een score van 1 als iedere editie een compleet nieuwe line-up is), ontlopen Pinkpop en Lowlands elkaar niet echt veel. Enkele nieuwere muziekfestivals zijn veel ‘innovatiever’, maar dat heeft ongetwijfeld ook te maken met het nog korte bestaan van deze muziekfestivals. Er is wel een cluster van festivals te zien met overlap maar ook vele festivals die om deze kern heen draaien alswa- re het een melkwegstelsel. Nadere analyse moet uitwijzen welke clusters zich lijken te vormen en of er een harde uitspraak is te doen over de McFesti- valisatie van Nederlandse muziekfestivals.

Genres

Muziekfestivals hanteren zelf meer dan 280 ver- schillende genretermen om hun festivals te type- ren, soms zelfs tientallen per festival. Deze genres variëren van bekende genres zoals rock, house en pop tot obscure aanduidingen zoals neurofunk, deathcore en nedertronica. In totaal zijn er 10418 verwijzingen naar genres aangetroffen op websites van muziekfestivals (data van hugo.events). Het meest gebruikt zijn de genres: dance, house, rock, pop, techno en electro, die samen ruim 45% van alle verwijzingen op festivalwebsites voor hun reke- ning nemen. Genretermen die weinig voorkomen maar wel meer dan 1% van het totaal vertegen- woordigen, zijn onder andere terror, dancehall, acid, breakbeat en salsa.

(23)

20 — Festival Atlas 2015

Herkomst van bands opgetreden op Nederlandse muziekfestivals in 2015

(24)

Programmering — 21 n=7996

(25)

22 — Festival Atlas 2015

Percentage land van herkomst bands op betaalde en gratis muziekfestivals 2015

Percentage land van herkomst bands op 1-daagse en meerdaagse muziekfestivals 2015

Percentage land van herkomst bands op muziek- festivals 2015 per provincie

Percentage land van herkomst bands op muziekfestivals 2015 per maand

n=7850 n=7850

NL UK Rest Europa USA Overige

NL UK Rest Europa USA Overige

Noord-Holland Noord-Brabant Zuid-Holland Gelderland Limburg Overijssel

Friesland Utrecht

Groningen Zeeland Flevoland Drenthe

67

70 69

81 69 61

63 77 56

94 63

76

1-Daags Meerdaags

76 11 5 5 3

60 17

11 8 4

Betaald Gratis

65 15

9 7 4

85 8 3 31

jan feb mrt apr mei juni

aug juli

sep okt nov dec

57

65 80 65

70 70 65 55

56 38

84 76

(26)

Programmering — 23

Lowlands Pinkpop

Best Kept Secret Bastard Fest Woo Hah! Festival Down the Rabbit Hole

0.9

0.98 0.65

0.81 1 0.54

b+65+54+90+81+100++8

Innovatie-index tot en met 2015 van 6 muziekfestivals

Overlap in programmering van Lowlands en Pinkpop in de periode 1993 – 2015 (hoe donkerder hoe meer overlap)

1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015

1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015

LowLands

Pinkpop

(27)

24 — Festival Atlas 2015

Onderlinge afstand van de programmering van 581 muziekfestivals

0.10

0.00

-0.10

-0.10 0.00 0.10 0.20

(28)

Programmering — 25

0.10

0.00

-0.10

-0.10 0.00 0.10 0.20

(29)

26 — Festival Atlas 2015

Genretermen gebruikt door muziekfestivals

(30)

Programmering — 27

> 4%

> 3%

> 2%

> 1

> 90%

> 50%

> 25%

> 10%

> 5%

n=10418 Gegevens aangeleverd door hugo.events

(31)
(32)
(33)
(34)
(35)
(36)
(37)

34 — Festival Atlas 2015 34 — Festival Atlas 2015

III Social Media

Social media lijkt een uitgelezen kans voor muziekfestivals om mond-tot-mond reclame te

stimuleren, en om zo bezoekers bij het festival te betrekken. Maar welke social media zetten muziekfestivals in? Hoe reageren bezoekers daarop?

En welke verschillen zijn er tussen de verschillende muziekfestivals?

(38)

Social Media — 35

Muziekfestivals en Social Media

Van de 12 social media platforms die onderzocht zijn, is er een duidelijke top 3 van platforms die door de muziekfestivals worden gebruikt: Face- book (73%), Twitter (57%) en YouTube (39%). Insta- gram blijft nog enigszins in het kielzog met 20%.

De overige platforms worden aanzienlijk minder tot zeer beperkt gebruikt. Dit is vooral opvallend voor de platforms die zich specifiek op muziek richten zoals muziekstreamingdiensten (Spotify, Sound- cloud, last.fm en Deezer) en een community- platform zoals MySpace.

Het aantal Facebook likes op pagina’s van muziekfestivals is gemiddeld 14.275, maar er zijn grote onderlinge verschillen. Een kleine groep van muziekfestivals (zo’n 15%) scoort boven dit gemiddelde met enkele extreme gevallen van hon- derdduizenden tot zelfs meer dan een miljoen likes (bijvoorbeeld festival A State of Trance). De meeste muziekfestivals (84%) zitten onder dit gemiddelde, met 17% die minder dan 1000 likes scoort. Eenzelf- de patroon is er bij Twitter followers en YouTube Views. Het aantal Twitter followers is gemiddeld 1974, ruim 75% van de muziekfestivals scoort echter lager, terwijl 2% van de muziekfestivals meer dan 10.000 followers heeft; bij YouTube is het gemiddelde bijna 784.000 views (!). Dit gemiddelde wordt veroorzaakt door een kleine groep van muziekfestivals (3%) die meer dan een 1 miljoen views scoren, met uitschieters van 117 miljoen views (Qapital) tot zelfs 185 miljoen (Liquicity Festival). 89% van de muziekfestivals komt niet boven de 100.000 YouTube views uit. Er is een sig- nificante samenhang bij de muziekfestivals tussen de aantallen Facebook likes, Twitter followers en YouTube views.

Nog meer verschillen tussen muziekfestivals Er zijn meer verschillen tussen muziekfestivals aangaande social media. Betaalde muziekfestivals scoren beter dan gratis festivals als het gaat om likes, followers en views. Mogelijk heeft dit te maken met het budget dat betaalde festivals beste- den aan marketing en communicatie. Meerdaagse

festivals scoren beter dan 1-daagse festivals qua likes en followers, maar niet qua YouTube views.

Bij YouTube views scoren juist 1-daagse festivals gemiddeld beter. Dit kan te maken met een aantal 1-daagse festivals die extreem veel views genere- ren. Nieuwe muziekfestivals score beduidend beter dan bestaande muziekfestivals als het gaat om likes, followers en views. Dit effect zien we niet als we jonge festivals (minder dan 4 edities) tegenover

‘oude’ festivals (meer dan 10 edities) afzetten: deze verschillen nauwelijks in aantal likes en followers, alleen het aantal YouTube views is bij jongere festivals hoger dan dat van oude festivals. Een beperkte analyse (71 festivals) van het effect van genre laat zien dat bezoekers van dance muziek- festivals extreem veel meer doen op social media dan bezoekers van blues en metal muziekfestival.

Deze verschillen zijn absolute verschillen, en is niet gecorrigeerd voor het aantal bezoekers omdat die data momenteel ontbreekt. Het effect van een aantal festivals die extreem scoren op social media zien we ook terug als we social media data afzet- ten in de tijd of per provincie.

Livestreaming muziekfestivals

Livestreaming is populair geworden door apps zo- als Meerkat en Periscope waardoor iedereen met een mobiele telefoon kan ‘uitzenden’. Het lijkt dan ook een uitgelezen mogelijkheid muziekfestivals te delen met anderen, soms ook tot grote vrees van festivalorganisatoren. Het gebruik van livestreaming bij muziekfestivals gebeurt echter nog maar op zeer bescheiden schaal in 2015 als we afgaan op het gebruik van de app Meerkat. Van de top tien van internationale muziekfestivals springt alleen SXSW eruit met bijna 400 ‘uitzendingen’ en 500+

kijkers. Grote muziekfestivals zoals Glastonbury en Roskilde komen niet verder dan enkele livestreams en enkele honderden kijkers. In Nederland valt alleen Pinkpop op met 23 Meerkat streams en meer dan 500+ kijkers, ruim 3200 namelijk. Bij de negen andere grote Nederlandse muziekfestivals die bekeken zijn, zijn er geen Meerkat livestreams gevonden of slechts een enkele.

(39)

36 — Festival Atlas 2015

Percentage van muziekfestivals in 2015 die gebruik maken van social media platforms

n=852

Gebruik van Meerkat bij muziekfestivals in 2015 wereldwijd en in Nederland (views en streams)

ADE Pinkpop Parkpop Life I Live Festival Zwarte Cross Lowlands

Big Rivers TT Festival Assen

Appelpop Defqon 1

5 1

23 46

24 5

1 0 500+

1 1 0 0 0 0 Glastonbury

Roskilde Werchter Exit Fuji Rock SXSW

Lollapalooza Sziget

Off festival Sonar

314 5

335

213

4

26 10

0

500+

0 391 0 2 0 319 3

Facebook Twitter YouTube Instagram Spotify SoundCloud Tumblr

Google+ Pinterest last.fm Deezer MySpace

73

57

39

20

6 4 4

1 1 1 1 0,5

(40)

a

r

Social Media — 37

1+15+42+17+25+G

> 1 miljoen

> 100 duizend

> 10 duizend

> 1 duizend

> 0

= 0

A State of Trance Sensation Qapital Mysteryland

Amsterdam Dance Event

1.085.662 922.604 555.262 454.466 432.478 Percentage muziekfestivals met aantal Facebook

Likes

Top 5 muziekfestivals met meeste Facebook Likes

42%

1%

17%

25% 15%

n=647

b

3+22+50+25+G 3+8+16+16+9+48+G

> 1 miljoen

> 100 duizend

> 10 duizend

> 1 duizend

> 0

= 0

> 1 miljoen

> 100 duizend

> 10 duizend

> 1 duizend

> 0

= 0

A State of Trance Qapital

Amsterdam Dance Event Sensation

Pinkpop

Liquicity Festival Qapital

Sensation A State of Trance Lowlands

244.930 106.069 76.771 62.348 57.879

185.830.238 117.329.695 48.423.275 45.894.936 18.728.915 Percentage muziekfestivals met aantal Twitter

Followers

Percentage muziekfestivals met aantal YouTube Views

Top 5 muziekfestivals met meeste Twitter Followers

Top 5 muziekfestivals met meeste YouTube Views

50%

16%

3%

3%

9%

22%

8%

16%

25%

48%

n=647

n=647

(41)

38 — Festival Atlas 2015

Totaal Betaald Gratis Totaal Betaald Gratis Totaal Betaald Gratis

14,8

18,4

3,3

2

2,4

0,8

0,8

0,1 1,1

Gemiddeld social media gebruik van betaald versus gratis muziekfestivals

Gemiddeld social media gebruik van 1-daagse versus meerdaagse muziekfestivals

a

a

r

r b

b

Gemiddeld aantal likes (x 1000)Gemiddeld aantal likes (x 1000) Gemiddeld aantal followers (x 1000)Gemiddeld aantal followers (x 1000) Gemiddeld aantal views (x miljoen)Gemiddeld aantal views (x miljoen)

Totaal 1 dag > 1 dag Totaal 1 dag > 1 dag Totaal 1 dag > 1 dag

15,6

14,3

18,1

2,3

1,8

3,3

0,8

0,2 1,1

n=620

n=630

(42)

Social Media — 39

Gemiddeld social media gebruik van jonge (<4 edities) versus oude (>10 edities) muziekfestivals Gemiddeld social media gebruik van nieuwe versus bestaande muziekfestivals

a

a

r

r b

b

Gemiddeld aantal likes (x 1000)Gemiddeld aantal likes (x 1000) Gemiddeld aantal followers (x 1000)Gemiddeld aantal followers (x 1000) Gemiddeld aantal views (x miljoen)Gemiddeld aantal views (x miljoen)

Totaal Nieuw Bestaand Totaal Nieuw Bestaand Totaal Nieuw Bestaand

14,3

20,2

13,6

2,3

3,9

1,7

0,8

0,5 3,3

n=435 n=646

Totaal Jong Oud Totaal Jong Oud Totaal Jong Oud

15,9 16,5

15,4

2,4 2,4 2,4

1,1

0,4 1,8

(43)

40 — Festival Atlas 2015

Gemiddeld social media gebruik muziekfestivals per genre

Gemiddeld social media gebruik muziekfestivals per maand

a r

b

Gemiddeld aantal likes (x 1000) Gemiddeld aantal followers (x 1000) Gemiddeld aantal views (x miljoen)

n=71

Dance Blues Metal Dance Blues Metal Dance Blues Metal

90

1,8 5,2

12,4

0,4 0,5

5,9

0,02 0,01

n=630 jan

10000 20000 30000 40000 50000 60000 70000 80000 90000

feb mrt apr mei juni juli aug sep okt nov dec

Facebook Likes Twitter Followers YouTube Views (x100)

(44)

Social Media — 41

Gemiddelde aantal Facebook likes van muziekfestivals per provincie

Gemiddelde aantal Twitter followers van muziekfestivals per provincie

Gemiddelde aantal YouTube views van muziekfestivals per provincie (x1000)

n=647

n=647

n=647

NH NB ZH GE LI OV UT FR GR ZE FL DR

21276

6728

4753

8435

5782 4668

24985

5857

3320 3819

14275

2040

NH NB ZH GE LI OV UT FR GR ZE FL DR

2176

774 738

1315 1360

655

4748

1099

793 654

3242

484

NH NB ZH GE LI OV UT FR GR ZE FL DR

2724

381 38 74 45 85

1109

36 12 103

1874

2

(45)
(46)
(47)
(48)
(49)

46 — Festival Atlas 2015 46 — Festival Atlas 2015

Het landschap van muziekfestivals kent pieken en dalen, niet alleen over de maanden van het jaar maar ook in de spreiding van muziek-

festivals over de verschillende provincies en steden. Iedere provincie heeft zo een eigen

muziekfestivalprofiel. Deze profielen worden zichtbaar in de factsheets per provincie.

IV - F actsheets Provincies

(50)

Factsheets Provincies — 47

Spreiding van festivals

Provincies verschilden onderling aanzienlijk in het aantal gehouden muziekfestivals in 2015.

Noord-Holland is de absolute koploper, deze provincie neemt alleen al bijna een kwart (24%) van het totale aanbod voor haar rekening. Noord- Brabant en Zuid-Holland volgen op de tweede en derde plek. Deze drie provincies verzorgen samen 55% van alle muziekfestivals. In de provincies Flevoland en Drenthe vinden de minste muziek- festivals plaats, met nog geen 10% van het aantal muziekfestivals dat in Noord-Holland wordt geor- ganiseerd. De spreiding van festivals in de provincie volgt echter een geheel ander patroon, in die zin dat er een omgekeerd evenredige relatie is tussen aantal muziekfestivals in een provincie en de sprei- ding ervan over plaatsen in de provincie: hoe meer muziekfestivals in een provincie hoe geconcen- treerder deze zijn in waar ze plaatsvinden, of hoe minder muziekfestivals in een provincie hoe ver- spreider ze worden aangeboden over de provincie.

Zo is de verspreidingsindex (zie Verantwoording) van provincie Zeeland 0,84, wat betekent dat bijna ieder gehouden festival in een andere plaats was, terwijl de spreidingsindex van Noord-Holland maar 0,22 is. De magneetwerking van grote steden zoals Amsterdam in Noord-Holland, en in andere provin- cies steden zoals Rotterdam, Eindhoven, Utrecht en Groningen lijkt hier debet aan te zijn.

Enkele kenmerken van de muziekfestivals per provincie

Voor wat betreft de verhouding betaalde/gratis muziekfestivals ligt dit gemiddeld rond de verhou- ding 75% - 25% voor alle provincies. De provincies Zuid-Holland, Overijssel en Drenthe hebben relatief iets meer gratis festivals, terwijl Friesland, Groningen en Flevoland relatief iets meer betaalde festivals hebben. Maar dit zijn geen significante afwijkingen. Er is zelfs een significante positieve correlatie tussen betaalde en gratis muziekfestivals over de provincies: hoe meer van het een, hoe meer van het ander.

De verhouding tussen 1-daagse en meerdaagse muziekfestivals over de verschillende provincies

kent een minder eenduidig patroon, maar heeft wel een significante positieve correlatie. De pro- vincies Noord-Holland en Utrecht hebben relatief meer 1-daagse festivals, terwijl de provincies Noord-Brabant, Limburg, Friesland, Groningen, Zeeland, Flevoland en Drenthe relatief meer meer- daagse festivals hebben. Deze laatstgenoemde provincies zijn voor het merendeel provincies met überhaupt minder festivals waardoor het lijkt dat deze provincies misschien minder festivals organiseren maar wel relatief meer meerdaagse.

Noord-Brabant past echter niet in dit patroon (relatief veel muziekfestivals, relatief minder 1-daag- se festivals) evenmin als de provincie Utrecht (relatief minder muziekfestivals, relatief veel 1-daag- se festivals).

Nieuwe en geannuleerde muziekfestivals per provincie

Het absolute aantal nieuwe muziekfestivals verschilt overduidelijk per provincie. De drie pro- vincies met de meeste muziekfestivals hebben ook de meeste nieuwe muziekfestivals in 2015:

Noord-Holland, Noord-Brabant en Zuid-Holland.

Kijken we naar het relatieve aandeel van nieuwe muziekfestivals dan scoren Noord-Holland (18%) en Groningen (17%) boven het landelijk gemiddelde (14%) en de provincies Friesland (9%), Zeeland (8%), Limburg (7%) en Flevoland (6%) onder het landelijk gemiddelde. Ook in de opbouw van de ‘leeftijd’

van de muziekfestivals zijn duidelijke verschillen per provincie te zien. Zo hebben Zeeland (54%) en Drenthe (53%) relatief beduidend meer muziek- festivals van meer dan 10 edities dan het landelijk gemiddelde (32%), terwijl Noord-Holland (24%) en Utrecht (23%) daar onder zitten.

De geannuleerde muziekfestivals vinden niet rela- tief meer plaats in de drukkere provincies, ook in provincies zoals Utrecht, Overijssel en Limburg zijn muziekfestivals geannuleerd waarbij het (kleine) aantal niet onderdoet voor het aantal annulerin- gen in drukke provincies zoals Noord-Holland en Zuid-Holland.

(51)

48 — Festival Atlas 2015

Drenthe

Meeste festivals (16)

Geannuleerde festivals (1)

Drukste dag: 11 september (3).

Spreidingsindex (0,63) Nieuwe festivals (2)

Aantal muziekfestivals in 2015 in Drenthe per maand (16)

10

11 10

2

0+94+6+0+G

Percentage muziekfestivals in 2015 per

13+13+7+13+54+G

frequentiesoort in Drenthe

Eenmalig Jaarlijks

Meerdere keren per jaar

Onregelmatig

Nieuw 2-3 4-5 6-10

>10

Percentage muziekfestivals in 2015 per editie in Drenthe

94%

7%

13%

13%

6% 13%

54%

Drukste plaatsen

n=16 n=15

n=16

jan feb mrt apr mei juni juli aug sep okt nov dec

1 1 2

3 4 5

(52)

Factsheets Provincies — 49

Aantal betaalde (paars) en gratis (oranje) muziekfestivals in 2015 in Drenthe per maand

Aantal 1-daagse (paars) en meerdaagse (oranje) muziekfestivals in 2015 in Drenthe per maand

Betaalde vs. gratis entree

Betaalde vs. gratis entree - Nieuw

1-daags vs. meerdaags 1-daags vs. meerdaags -

Nieuw

50%

53% 47% 50%

gratis

gratis € € €

€ € €

n=2 n=15

50%

63% 37% 50%

daags1

daags1 >1

daags

>1

daags

n=2 n=16

n=15

n=16

jan feb mrt apr mei juni juli aug sep okt nov dec

1 1 2-1 1-2 2

1-1 3

jan feb mrt apr mei juni juli aug sep okt nov dec

1 1 1-1

3 3

1 4-1

(53)

50 — Festival Atlas 2015

Flevoland

Meeste festivals (16)

Geannuleerde festivals (1)

Drukste dagen: 19 juni, 4 juli (2).

Spreidingsindex (0,38) Nieuwe festivals (1)

Aantal muziekfestivals in 2015 in Flevoland per maand (16)

10

11 12

7

0+87+13+0+G

Percentage muziekfestivals in 2015 per

6+6+25+19+44+G

frequentiesoort in Flevoland

Eenmalig Jaarlijks

Meerdere keren per jaar

Onregelmatig

Nieuw 2-3 4-5 6-10

>10

Percentage muziekfestivals in 2015 per editie in Flevoland

87% 19%

25%

13% 6% 6%

44%

Drukste plaatsen

n=16 n=16

n=16

jan feb mrt apr mei juni juli aug sep okt nov dec

2 2

4 3 3

1 1

(54)

Factsheets Provincies — 51

Aantal betaalde (paars) en gratis (oranje) muziekfestivals in 2015 in Flevoland per maand

Aantal 1-daagse (paars) en meerdaagse (oranje) muziekfestivals in 2015 in Flevoland per maand

Betaalde vs. gratis entree

Betaalde vs. gratis entree - Nieuw

1-daags vs. meerdaags 1-daags vs. meerdaags -

Nieuw

100%

87% 13% 0%

gratis

gratis € € €

€ € €

n=1 n=16

100%

63% 37% 0%

daags1

daags1 >1

daags

>1

daags

n=1 n=16

n=16

n=16

jan feb mrt apr mei juni juli aug sep okt nov dec

2 1-1 1-2

1 4 3 1

jan feb mrt apr mei juni juli aug sep okt nov dec

1-1 1 2 2-2 3 2-1 1

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

 Het gecorrigeerde gemiddelde aantal nieuwe strafzaken per jaar vrij is vrijwel gelijk gebleven over de onderzochte periode, namelijk ongeveer 0,7 nieuwe strafzaken per jaar dat

Cattle from four breed types ranging from large to small frame sizes (Simmentaler cross &gt; Bonsmara cross &gt; Afrikaner &gt; Nguni) were compared in terms of cow production

Heeft de minister al initiatieven genomen naar de organisatoren van culturele en muziekfestivals om te wijzen op de negatieve impact van druggebruik voor de faam van die

Verdere verschillen in social media Betaalde filmfestivals doen het iets beter in Facebook likes dan gratis filmfestivals, maar ze doen het daarentegen slechter qua

• Bij de foodfestivals zijn ook geen culturele fes- tivals meegenomen waar ook aandacht wordt geschonken aan het eten uit een bepaalde cultuur, omdat deze festivals als een

Voor het criterium kwaliteit wordt bij niet voldoen aan de norm een verbeterafspraak in de overeenkomst opgenomen, die bij het niet realiseren consequenties heeft bij de

De minister van Financiën reageert ook op onze constatering dat meer dan de helft van de uitgaven door het Rijk ter beschikking wordt gesteld aan medeoverheden, scholen, zorg en

- de belangrijkste termen en begrippen hanteren uit de kunstdisciplines beeldende vormgeving, dans, drama en muziek die voorwaardelijk zijn voor adequate receptie en reflectie,