• No results found

Provo’s: Relletjesschoppers of maatschappijhervormers?

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Provo’s: Relletjesschoppers of maatschappijhervormers? "

Copied!
25
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Script

Radiodocumentaire

Provo’s: Relletjesschoppers of maatschappijhervormers?

De betekenis van Provo voor de Nederlandse maatschappij 1729152

Tijd Spreker Tekst Geluid

00.00 Introductie Afgelopen december en februari stond de Provobeweging weer volop in de belangstelling. De oprichter Roel van Duijn ging met pensioen en de artistieke kracht achter Provo, Robert Jasper Grootveld, overleed op 76- jarige leeftijd. Maar wat was die Provobeweging uit de jaren zestig ook alweer? Roos de Ridder klopte bij betrokken en historici aan, om via hun herinneringen en observaties een beeld te schetsen van de actiegroep.

00.30 The Who: ‘My

Generation’, loopt onder de hele introductie door 00.33 Radiofragment

1

van NCRV

Radiokrant over het leven van de provo’s

2

Een groepje excentrieke, arbeidsschuwe jongelui, die zichzelf provo’s noemen, heeft tijdens het weekeinde in Amsterdam de boel aardig op stelten gezet.

00.58 Robert Mulder

3

“We deden niks, ik bedoel er werd alleen maar geroepen en er werd geen geweld gebruikt, niets van dat alles. En bij het minste of geringste kwam de politie dus knuppelen, de mensen uiteen jagen.

01.14 Roos de Ridder

4

en Sara Stolk

5

Vraag: “Dus je bent ook wel in elkaar geslagen?” Stolk: “Nou, ik ben niet zozeer in elkaar geslagen. Ik heb wel af en toe in de politiecel gezeten, omdat we pamfletten uitdeelden in een straat waar dat niet mocht of dat soort onzin.”

01.29 Bart van Heerikhuizen

6

“Ik vond het meteen heel raadselachtig en intrigerend, ik had

onmiddellijk het idee: daar wil ik bij. Ik dacht meteen, dit is leuk. Hier wil ik mee te maken hebben.”

1 Cursief geschreven betekent dat het om archiefgeluid gaat.

2 Stichting Beeld en Geluid, ID: 83005. NCRV radiokrant 09-08-1965

3 Interview met Robert Mulder, vriend van Rob Stolk en provo, 21-11-2008

4 Roos de Ridder is de verslaggever en stelt de vragen. Deze zijn soms te horen.

5 Interview met Sara Stolk, vrouw van Rob Stolk en provo, 06-04-2009

(2)

Tijd Spreker Tekst Geluid Eerste Gedeelte

01.44 Robert Mulder “Beste Robert: belangrijk belangrijk dringend…” Zachtjes de fade out van ‘My Generation’

01.48 Robert Mulder “…Ga zo gauw mogelijk naar Rob Stolk, Karhuizerstraat 14 III, alhier in de Jordaan (…) en inderdaad daar aangekomen zaten ze dus in de woonkamer, zaten ze Provo op te richten.”

02.14 Fade in van ‘My

Generation’

02.20 Voice Over Robert Mulder was er als vriend van Rob Stolk bij, toen in mei 1965 een van de bekendste Nederlandse bewegingen uit de jaren zestig werd opgericht (…) vertellen over de samenleving van toen.

Instrumentaal stuk van

‘My Generation’

02:49 Roel van Duijn

7

“In die tijd was Nederland een parlementaire democratie, maar niet een democratie van het dagelijks leven. Demonstraties houden, of een actie in je straat of bij je bedrijf of op school ofzo, dat was er niet bij.”

03:04 Sara Stolk “Het was heel bekrompen, twas echt de tijd dat er bordjes op het gras stonden van ‘verboden op het gras te lopen’. Er mocht heel veel niet.

03:12 Niek Pas

8

“Het was een samenleving die vergeleken met vandaag de dag veel formeler was. Gezagsverhoudingen waren heel belangrijk. Destijds werd gewoon gezegd van tegen kinderen, jongeren, dit en dat moet je doen en dit en dit mag je niet doen.”

03:27 Voice Over En daar moest dus iets aan gedaan worden, vonden sommige jongeren. Roel van Duijn en Rob Stolk liepen beide rond met het idee om een anarchistische groep te vormen. Ze vonden elkaar via een anarchistisch tijdschrift en

besloten een groep op te richten met de naam Provo.

6 Interview met Bart van Heerikhuizen, Provo-aanhanger en socioloog, 13-11-2008

7 Interview Roel van Duijn, mede-oprichter van Provo, 30-09-2008

8 Interview met N. Pas, auteur Imaazje! De verbeelding van Provo 1965-1967, 7-10-2008

(3)

03:43 Niek Pas “Die naam die komt van een criminoloog, Wouter Buikhuisen (…) en het gaat om te provoceren en dat is wat zij ook wilden doen.”

04:08 Roel van Duijn “Provo was eh opstand tegen het gezag, tegen autoritaire overheersing, tegen een systeem waarin de een beveelt en de ander gehoorzaamt.”

04:20 Interviewfragment uit NCRV programma ‘Attentie’

9

Sprekers: Journalist, Rob Stolk

Journalist: “Wat is een Provo?” Stolk: “Een Provo is een anarchistische jongeman die zich dus afzet tegen deze samenleving op grond van de anarchistische filosofie, die dus al jaren bestaat.”

04:31 Interviewfragment uit NCRV programma ‘Attentie’

10

Sprekers: Journalist, Garmt Kroeze

Journalist: “Denkt u dat er een anarchie kan bestaan?” Kroeze: “Een helemaal zuivere een maatschappij dus zonder orde enzo, dat lijkt me dus niet mogelijk, maar we streven dus een zo onbegrensd mogelijke

zelfstandigheid van alle individuen na en we kunnen dus proberen een samenleving te creeëren die daar zo dicht mogelijk bijkomt.”

04:48 Voice Over Rob Stolk en Garmt Kroeze leggen in dit interview uit 1965, de nadruk op de anarchistische filosofie van Provo. Hoewel het voor hun een minimum aan centraal gezag betekende, legden de media dat heel anders uit, zoals blijkt uit een NCRV reportage uit 1965.

5:06 Radiofragment van NCRV Radiokrant over de provo’s

11

Provo’s zijn tegen alles, tegen werken, tegen de gevestigde orde, tegen de koningin, tegen iedereen, ook tegen zichzelf.

5:14 ‘My Generation’

van The Who

5:25 Voice Over Hoe voerde Provo actie tegen het gezag? Niek Pas ‘My Generation’

loopt zacht door onder de voice over

9 Stichting Beeld en Geluid, ID: 52252. NCRV Attentie 17-08-1965

10 Idem

11 Stichting Beeld en Geluid, ID: 83005. NCRV radiokrant 09-08-1965

(4)

05:29 Niek Pas “Nou, hele grappige acties, ludieke acties zoals ze het zelf noemden. En dan moet je denken aan acties die erop waren gericht, om zoals ze het zelf zeiden, de autoriteiten te ontmaskeren. Dus geen aanslagen, geen geweld, maar bijvoorbeeld ‘happenings’.”

Fade out ‘My Generation’

05:44 Radiofragment van NCRV Radiokrant de provo’s

12

Een groepje excentrieke, arbeidsschuwe jongelui, die zichzelf provo’s noemen, heeft tijdens het weekeinde in Amsterdam de boel aardig op stelten gezet. Provo’s komen ’s avonds meestal zaterdag bij elkaar in de hoop dat ze een happening krijgen. Een happening is een ander woord voor gewoon gek doen.

06:01 Roel van Duijn “Een happening, dat was een magische gebeurtenis in het holst van de nacht bij het Lieverdje. Daar kwam men bij elkaar om te spelen en onze gedachtes uit te wisselen en toespraken te houden en vuur te maken.”

06:17 Voice Over Maar Provo was niet begonnen met de happenings (…) Grootveld legde jaren later uit wat hij precies deed.

06:46 Robert Jasper Grootveld

13

“Ik kwam hier en ik had meteen al een goed idee (…) dat soort spreuken, die galmden over het plein”

07:18 Robert Jasper Grootveld tijdens een happening

14

“Deze week heeft de Nederlandse pers met een misselijk makende

middenstandsmentaliteit een anti-rookadvertentie geweigerd! Uche Uche Uche.”

07:32 Voice Over Roel van Duijn en Rob Stolk bezochten de happenings van Grootveld en sloten zich erbij aan. Ze gebruikten Grootveld’s platform en werden door hem geïnspireerd. Maar de anti-rookmagiër had zelf ook voordeel van zijn samenwerking met Provo.

07:47 Sara Stolk “Nou weet ik wel dat Jasper heel vaak helemaal geen inspiratie had om wat te doen (…) Jasper was heel vaak, wist hij niet meer wat moet ik nou vanavond weer gaan doen.”

12 Stichting Beeld en Geluid, ID: 83005. NCRV radiokrant 09-08-1965

13 Robert Jasper Grootveld in ‘Plaats van Herinnering’, VPRO Geschiedenis TV

14 Idem

(5)

08:06 Robert Jasper Grootveld

15

“Elke week kreeg ik verschrikkelijke plankenkoorts. Want dan was het zaterdag en dacht ik: ‘Oh jee nu moet ik weer’.”

08:15 Roel van Duijn “Het had niet een heel erg politieke lading wat hij deed. (…) Ja toen, zagen daar dus veel mensen een politiek gevaar in.”

08:40 Voice Over De combinatie van politieke en artistieke actievoering trok veel jongeren aan, waaronder Bart van Heerikhuizen. De toen 17-jarige scholier uit Heemstede kreeg op een dag een provopamflet in handen gedrukt.

Sindsdien was hij geïntrigeerd door de beweging.

08:56 Bart van Heerikhuizen “Die provo’s, die, dat had je meteen door als je die stukjes en pamfletjes van ze las, stonden aan de linkerkant maar t was anders dan wat ik gewend was (...) Ik dacht meteen dit is leuk, hier wil ik mee te maken hebben.”

09:21 Voice Over Bart van Heerikhuizen was ook amateur-radiomaker en ging op 14 augustus 1965 naar t Lieverdje, om opnames te maken van een happening.

09:29 Bart van Heerikhuizen “Daar was een stoep en daar stonden ontzettend veel mensen en ik stond daar dat weet ik nog. Tussen de toeschouwers met mijn microfoontje in de lucht.”

09:37 Happeninggeluiden

op het Spui

16

09:40 Bart van Heerikhuizen “Wat ik mij herinner, dat is een mengeling van opwinding en angst. Ik

vond t behoorlijk eng (…) Waar ik heel erg van geschrokken was, dat dat zomaar kon.”

Happeninggeluiden lopen door onder Bart zijn verhaal

17

15 Robert Jasper Grootveld in ‘Plaats van Herinnering’, VPRO Geschiedenis TV

16 Privécollectie Bart van Heerihuizen, zijn opnames van 14-08-1965

17 Idem

(6)

11:50 Voice Over En Bart was niet de enige die klappen kreeg (…) Bart van Heerikhuizen sprak twee dagen na de happening met Rob Stolk, over zijn ervaringen met de politie op die bewuste avond.

12:13 Rob Stolk

18

“We lopen dus zo op het Lieverdje af en er springen dus meteen een serie agenten op ons nek enzo (…) en naar het politiebureau afgevoerd he.”

12:50 Voice Over Roel van Duijn heeft een verklaring voor het harde optreden van de politie.

12:55 Roel van Duijn “Maar die mensen werden waren in die tijd nog vaak opgeleid in Schalkhaar (…) ja, een belachelijk streven.”

13:30 Voice Over Doeko Bosscher is historicus aan de Rijksuniversiteit van Groningen (…) keek hij er met andere ogen naar, omdat zijn vader politieman was in Amsterdam.

13:47 Doeko Bosscher

19

“Mijn vader moest de straat op om het gezag te herstellen (…) deze jongens hebben makkelijk praten, ze hebben nooit voor hete vuren gestaan.”

14:25 Voice Over De provo’s daagden de politie dus ook uit. En dat was niet voor niks. De

happenings, met het bijbehorende politieoptreden, zorgden ervoor dat Provo flink in de schijnwerpers kwam te staan.

14:38 Roel van Duijn “Die rellen die brachten ons publiciteit en dat bracht ons de gelegenheid om onze ideeën uiteen te zetten.”

14:45 Roos de Ridder, Roel van Duijn

Vraag: “Dus die rellen kwam u wel goed uit, of de beweging? Van Duijn: “Ja, dat was ook onze tactiek natuurlijk geweest (…) en dat slaagde volkomen omdat zij dus overmatig reageerde.”

15:10 Niek Pas “Provo was zelf heel erg media en beeld en ook tekstgericht. Provo is een imaazje, is een beeld en ze speelden ook een spel met beelden. Dan zetten ze zich weer neer als staatsgevaarlijke terroristen, anarchisten. En aan de andere kant zeiden ze ja maar we zijn helemaal niet staatsgevaarlijk, we zijn heel erg tegen geweld, we zijn gewoon geweldloos.”

18 Privécollectie Bart van Heerihuizen, zijn opnames van 16-08-1965

19 Interview met D. Bosscher, hoogleraar eigentijdse geschiedenis aan de RuG, 16-10-2008

(7)

15:32 Sara Stolk “Ze zeiden natuurlijk ook vaak echt provocerende dingen. Rob heeft weleens gezegd ‘nee we vreten de maatschappij uit’.”

15:38 Interviewfragment uit NCRV programma

‘Attentie’

20

Sprekers:

Journalist, Rob Stolk

Journalist: “Wat doet u en waar leeft u van?” Stolk: “Ja, ik doe iets heel vaags dat laat ik liever, ik werk dus niet.” Journalist:“Maar u verdient wel geld?”

Stolk: “Eh nee, nee ik verdien geen geld”. Journalist: “Waar leeft u van?”Stolk:“Eh, Ik parasiteer dus op kosten van deze maatschappij.”

15:52 Sara Stolk “Maar wij hebben eigenlijk behalve die korte periode dat’ie niet kon werken omdat’ie de gevangenis in moest, hebben wij nooit een uitkering gehad ofzo, heeft hij altijd gewoon gewerkt.”

16:01 Niek Pas Zij vonden dat natuurlijk prachtig, je moet voorstellen dat waren die kerngroep provo’s waren jongeren in de leeftijd van 17 tot 21/22 jaar oud, die krijgen in een keer die aandacht en zien dat dat werkt op een grappige manier, ludieke manier acties ondernemen, en ja daar wilden ze natuurlijk wel meer van.”

16:25 ‘My Generation’

van The Who 16:31 Roel van Duijn “Behalve die happenings deelden wij dus links en rechts speldenprikken uit (…)

en daarvoor kwamen wij in de gevangenis.”

Fade out ‘My Generation’

17:00 Sara Stolk “Ik heb wel af en toe in de politiecel gezeten, omdat we pamfletten uitdeelden in een straat waar dat niet mocht of dat soort onzin.”

17:08 Niek Pas “Dus provo’s werden opgepakt, in de cel gegooid, vervolgd voor eigenlijk dingen waarvan we vandaag de dag zeggen, nou ja. Ze mochten bijvoorbeeld niet

protesteren dus liepen ze rond met een wit spandoek waar niks opstond. Nou werden ze opgepakt, puur om uit te dagen en te tarten.”

17:25 Voice Over Het politieoptreden bleef niet beperkt tot het oppakken van de provo’s.

17:30 Sara Stolk, Roos de Ridder

“We werden wel vaak achtervolgd hoor, door van die kleine Volkswagen autootjes.” Vraag: “En dan? Keken ze of jullie iets verkeerds zouden doen om jullie op te pakken?”Stolk: “Ja wat we plan waren (…) Op een gegeven moment kregen we allemaal achtervolgingswaanzin, dat je mensen niet meer vertrouwt.”

20 Stichting Beeld en Geluid, ID: 52252. NCRV Attentie 17-08-1965

(8)

17:54 Voice Over De provo’s werden ook in de gaten gehouden via de pamfletten en maandbladen die ze uitbrachten (…) Robert Mulder herinnert zich één inval nog goed.

18:19 Robert Mulder “Nou, ik heb t maar één keer meegemaakt toen Provo één in beslag werd genomen (…) en ik heb ‘m nog steeds, haha.”

19:05 ‘My Generation’

van The Who 19:16 Voice Over In het maandblad schreven de provo’s ook over hun zogenaamde ‘Witte

Plannen’. Dit waren plannen voor de verbetering van de maatschappij. Het ging van ideeën voor betere kinderopvang tot mindere luchtvervuiling en betere sexuele voorlichting.

‘My Generation’

loopt zacht door onder de voice over

19:30 Roel van Duijn “Wit was de kleur waarin alle kleuren samen kwamen en ehm het was de kleur van de vrede. En niet alleen de vrede tussen de mensen maar ook vrede met de natuur.”

Fade out ‘My Generation’

19:42 Interviewfragment uit NCRV programma

‘Attentie’

21

Sprekers:

Journalist, Hans Korteweg

Journalist:“De provo’s hebben ook het Witte Fietsenplan gelanceerd, wat houdt het in en wat wilt u ermee bereiken?” Korteweg: “Ja, ziet u wij zijn dus tegen de auto (…) iedereen mag erop rijden en iedereen mag ernaar toe gaan, als die m maar weer neerzet voor de andere weer.”

20:16 Voice Over Ondanks de goede bedoelingen, zijn er nooit witte fietsen in het Nederlandse straatbeeld terecht gekomen (…) Roel van Duijn heeft daar wel een verklaring voor.

20:36 Roel van Duijn “Dat plan als zodanig is niet geaccepteerd, omdat dat zou symbolisch een te grote triomf zijn geweest van de provo-beweging. Dat konden de partijen in de

gemeenteraad gewoon niet over hun kleinzielige hart verkrijgen.”

20:50 Voice Over Niek Pas heeft een andere kijk op het Witte Fietsenplan.

20:55 Niek Pas “En ik denk dat de kracht van het Witte Fietsenplan het idee is (…) uiteindelijk werkt dat toch niet.”

21 Stichting Beeld en Geluid, ID: 52252. NCRV Attentie 17-08-1965

(9)

21:25 Voice Over Hoewel het Witte Fietsenplan dus nooit werd uitgevoerd, kreeg het wel enorm veel bekendheid. Dat kwam onder andere door het Provohuwelijk van Rob en Sara Stolk.

21:35 Sara Stolk “We zijn in 1965 getrouwd op de witte fiets, wat ontzettend veel opzien baarde (…) en verder was t eigenlijk niks bijzonders.”

22:42 Voice Over Een ander huwelijk dat de provo’s veel bekendheid bezorgde, was dat van prinses Beatrix met Claus von Ambsberg (…) het gooien van deze

rookbommen legde ze geen windeieren.

23:16 Fragment uit de live- uitzending van het huwelijk van Beatrix en Claus

22

“U bent, dames en heren, nu verbonden met de posten in de Raadhuisstraat en op de Westermarkt. En u ziet daar de gouden koets aankomen,

voorafgegaan door een escorte van officieren der cavalerie, die op het ogenblik aan het zicht worden onttrokken door kennelijk weer een rookbom.

Commentaar op deze gebeurtenissen dames en heren, kan bij deze strikt beschrijvende reportage het beste achterwege blijven, lijkt mij.”

Fanfare muziek tijdens het huwelijk

23:45 Roel van Duijn “In de tijd van dat huwelijk van Claus en Beatrix toen we met die

rookbommetjes opnieuw echt een flink doelpunt hadden gezet. Het was toch een soort van magische witte wam die er toen over Nederland werd

uitgestrooid.”

24:02 Niek Pas “Op de dag zelf waren het niet alleen maar provo’s die protesteerden, demonstreerden in Amsterdam (…) dus wat er die dag gebeurde met de rookbommen, maakte Provo alleen maar groter.”

24:24 ‘My Generation’

van The Who 24:39 Voice Over Provo had binnen een jaar dus enorme bekendheid verworven in zowel

binnen- als buitenland, door happenings, Witte Plannen en de rookbommen (…) de NCRV had ook weinig waardering voor hen.

‘My Generation’

loopt zacht door onder de voice over

22 Stichting Beeld en Geluid, ID: 154316. NTS Huwelijksreportage Amsterdam 10-03-1966

(10)

25:04 Radiofragment van NCRV Radiokrant over het leven van de provo’s

23

Provo’s leven onder onbeschrijfelijke omstandigheden (…) en verder leven of liever liggen ze in hun holen, stinkende broeinesten van handel in

verdovende middelen.

25:26 Voice Over Sara Stolk geeft aan dat er wel een kern van waarheid in zit

25:30 Sara Stolk “Want de Telegraaf, die schreef op een gegeven moment die provo’s zijn allemaal vies en hebben schurft en platjes, maar dat was eigenlijk wel waar ook (…) alles was van iedereen.”

25:51 Roel van Duijn “Er was een vleugel die dacht dat drugs bewustzijnsverruiming zou kunnen brengen (…) dan werd ik behoorlijk kwaad ja, als Provo niet op tijd gedrukt werd.”

26:34 Voice Over Onderlinge onenigheid was volgens Niek Pas typerend voor Provo.

26:40 Niek Pas “Ze relateerden dat aan een soort anarchistisch uitgangsprincipe niemand is het met elkaar eens, maar dat kan. Dus er waren veel discussie onderling, als bijvoorbeeld de één een pamfletje stencilde waarin hij opriep om iets te doen dan kon de ander een tegenpamflet stencilen.”

26:55 Voice Over Hoewel een anarchistische beweging uit principe geen leider heeft, zag het publiek Roel van Duijn wél als de leider van de beweging.

27:03 Roel van Duijn, Roos de Ridder

“Binnen Provo waren er dus ook mensen die zeiden van ja, Roel wordt te veel afgeschilderd als de leider, die komt alsmaar in de krant en die baalden daarvan.” Vraag: “Kon u dat begrijpen?” Van Duijn: “ Ja, ik kon alles begrijpen ja (…) dus ik bleef gewoon volop praten en daardoor werd ik toch de leider, ja.”

27:38 Voice Over Over de dagindeling van de provo’s, wordt nogal verschillend gedacht.

27:43 Sara Stolk “We sliepen ja de hele ochtend zeg maar, want we waren meestal ’s nachts op straat.”

27:48 Roel van Duijn ‘We stonden vroeg op en we gingen pamfletjes schrijven en verspreiden.”

23 Stichting Beeld en Gelui,d ID: 83005. NCRV radiokrant 09-08-1965

(11)

27:52 Sara Stolk “Roel, ja die lag meestal in zijn bed, die had last had van zijn hart of zoiets.

En ja, of hij was misschien een beetje bang ik weet t niet.”

28:01 Roel van Duijn “Ons tijdschrift Provo, daar werkten we hard aan (…) en we bereidden happenings voor.”

28:15 Voice Over Na twee jaar happenings vindt Provo dat het genoeg is geweest. Op 13 mei 1967 heft de beweging zich plotseling op.

28:24 Fragment opheffing van Provo.

24

Sprekers:

Journalist en toeschouwer

Toeschouwer: “Nou, ik heb in de kranten gelezen dus, dat vanavond Provo hier begraven wordt. Dat leek me een leuke begravenis, ik dacht daar ga ik bij zijn.” Journalist: “Wat verstaat u onder het begraven denkt u?”

Toeschouwer: Nou laat ik zeggen, ik hoop dat ze goed dood gaan.”

Spreekkoren en muziek tijdens opheffing 28:49 Roel van Duijn “Wij werden moe van ehm, de verplichting om steeds maar te provoceren.

Wij vonden dat andere mensen dat ook maar eens moesten gaan doen. We wilden niet eindeloos voortteren op een imaazje dat we hadden

opgebouwd.”

29:05 Sara Stolk “Twas gewoon, twas gewoon afgelopen, twas ja, dr zat gewoon verder niks meer in, twas niet meer interessant. Ik denk dat t op gegeven moment net zoiets wordt als een zanger die altijd zijn ene tophit ofzo moet blijven zingen. Dat is niet echt leuk.”

29:20 Fragment opheffing van Provo.

25

Spreker: Peter Bronkhorst

“Ik ben van mening dat we er nu toe kunnen overgaan om de Provobeweging op te liquideren.”

Geschreeuw uit het publiek

29:28 Voice Over Bart van Heerikhuizen vindt die opheffing een geniale zet.

29:31 Bart van Heerikhuizen “En wat ik ijzersterk aan Provo heb gevonden (…) en het ontbreken daarvan maakt het juist zo’n leuk stukje van de Nederlandse geschiedenis.”

30:11 Fragment opheffing van Provo.

26

Spreker:

Janhuib Blans

“Provo is opgeheven, u bent nu vrij, u hoeft niet meer mee te doen aan happenings!”

24 Stichting Beeld en Geluid, VHS 24850. NTS Monitor Opheffing Provo 14-05-1967

25 Idem

(12)

30:20 Voice Over En netzo snel als Provo in 1965 opkwam, verdween de beweging weer.

Maar ze is het symbool geworden van de jaren zestig in Nederland.

27

Zacht geschreeuw uit het publiek tijdens de opheffing van Provo

28

30:29

tot 30:43

‘My Generation’

van The Who met aan het einde een fade-out

26 Idem

27 Pas, N. (2003) Imaazje! De verbeelding van Provo (1965-1967) (Amsterdam: Wereldbibliotheek) 343.

28 Stichting Beeld en Geluid, VHS: 24850. NTS Monitor Opheffing Provo 14-05-1967

(13)

Tweede Gedeelte

00.00 Introductie In mei 1967 hief de bekende Amsterdamse protestbeweging Provo zich plotseling op, door middel van een allerlaatste happening. Inmiddels zijn we 42 jaar verder en kan er worden teruggeblikt op de beweging. Roos de Ridder ging op pad en stelde betrokkenen en historici de prangende vraag: Wat heeft Provo eigenlijk betekend voor de Nederlandse maatschappij?

00:26 Bob Dylan:‘The Times

They Are-a-Changing’

loopt onder de hele introductie door 00:31 Doeko Bosscher “Het was voornamelijk een gigantische rel schoppen, gewoon herrie

maken.”

00:36 Bart van Heerikhuizen “Nou dat zou ik zeker niet zeggen, nee maar dat is ook gewoon niet zo. Ze wilden veel meer dan dat.”

00:46 Roel van Duijn “We hebben heel veel aan de gang gezet, heel veel gedachtes opgewekt.”

00:55 Doeko Bosscher “Waardoor is Nederland nou het meest veranderd? Dat is denk ik doordat mensen op een heel andere manier in de jaren zestig tegen democratie en inspraak en medezeggenschap zijn gaan aankijken. Maar is dat nou de verdienste van Provo? Nee.”

01:15 Roos de Ridder en Niek Pas

Vraag: “U denkt wel dat de huidige maatschappij er anders uit zou hebben gezien zonder Provo?” Pas: De jaren zestig kun je niet, althans voor Nederland niet op de kaart zetten, niet bedenken zonder Provo daarin te betrekken. Dus wellicht dat Nederland er anders had uitgezien, ja.”

01:37 Robert Jasper Grootveld

29

“De Provo’s wat kunnen de provo’s worden? (…) Ik weet t niet. Ik hoop er het beste van.”

Zachtjes de fade out van ‘The Times They Are-a-Changing’

02:05 Voice Over Deze toekomstvisie van Robert Jasper Grootveld uit 1965 is niet uitgekomen (…) en socioloog Bart van Heerikhuizen.

‘The Times They Are- a-Changing’

29 Privécollectie Bart van Heerihuizen, zijn opnames van 16-08-1965

(14)

02:33 Fade out ‘The Times They Are-a-Changing’

02:45 Voice Over fragment van VPRO’s ‘Special Report’

30

Het is een raadsel: willen ze alleen maar agentje pesten en feest vieren, of willen ze nog meer?

02:51 Voice Over Na de opheffing van Provo vroegen programmamakers zich in 1967 ook al af wat de provo’s nou precies wilden (…) Doeko Bosscher heeft daar een duidelijke mening over.

03:07 Doeko Bosscher “Het was voornamelijk een gigantische rel schoppen, gewoon herrie maken.

Omdat ze dachten dat de maatschappij dat nodig had. Een soort schrik teweeg brengen, burgerschrik.”

03:18 Voice Over Robert Mulder, Sara Stolk en Bart van Heerikhuizen zijn het daar niet mee eens.

03:23 Robert Mulder “Als je nou zegt ze wilden alleen maar herrie schoppen, dat is natuurlijk niet helemaal waar. Provo’s hadden wel degelijk een idee over wat ze wilden.”

03:30 Sara Stolk “Ik vind het niet alleen relschoppers, dat zeker niet hoor.”

03:34 Bart van Heerikhuizen “Nou ja, dat is een standpunt dat je veel tegenkomt (…) maar ja, wie ben ik?”

04:01 Roos de Ridder, Bart van Heerikhuizen

Vraag: “Maar u zou niet zeggen: ze waren alleen maar uit op rellen en chaos? Van Heerikhuizen: Nee, nou dat zou ik zeker niet zeggen (…) het waren niet chaoten zoals dat in Duitsland heet.”

04:18 Voice Over Doeko Bosscher ziet dat toch anders.

04:21 Doeko Bosscher “Ook in de Amsterdamse gemeenteraad schiepen ze alleen maar chaos. En dat was ook de bedoeling, er moest ook chaos ontstaan.”

30 Stichting Beeld en Geluid, ID: 56148. VPRO Special Report over Provo 10-06-1967

(15)

Tijd Spreker Tekst Geluid 04:28 Niek Pas Nou daar ben ik het niet mee eens (…) dus Provo was zeker niet alleen chaos

om de chaos.”

04:50 Voice Over Aldus Niek Pas. Doeko Bosscher is niet onder de indruk van de ideeën en plannen van Provo.

04:55 Doeko Bosscher “Ze wilden de boel opstoken, ze wisten echt niet in welke richting (…) er werd niet gezegd hoe het land hervormd zou moeten worden.”

05:17 Roos de Ridder, Doeko Bosscher

Opmerking: “Maar ze maakten ook wel Witte Plannen.” Bosscher: “Jawel, maar dat was allemaal flauwekul (…) het was allemaal politiek zo mager als een lat.”

05:34 Niek Pas Dat ze, als je ze vergelijkt met hoe wetgeving tot stand komt of bureaus met ingewikkelde mooie plannen komen om dingen te veranderen, dat ze daarnaast heel dun waren, ja ok (…) dat deden de Witte Plannen natuurlijk heel goed.”

06:19 Voice Over Robert Mulder is het deels met Doeko Bosscher eens.

06:22 Robert Mulder “Het is wel zo dat het politiek een heel dun laagje was (…) en die dat ook konden plaatsen.”

06:41 Fragment van de VARA- rubriek ‘Dingen van de dag’

31

In de nacht van zaterdag op zondag is het op het Spui in Amsterdam bij het Lieverdje opnieuw tot een uitbarsting gekomen. De politie is nu opgetreden met de blanke sabel, tijdens een relletje dat tot een halve opstand uitgroeide.

06:53 Voice Over Doeko Bosscher hekelt vooral de manier waarop Provo optrad.

06:57 Doeko Bosscher “Provo was creatieve destructie (…) maar in feite bereik je in stadium waarin het land überhaupt niet meer bestuurd wordt.”

07:12 Roos de Ridder, Doeko Bosscher

Vraag: “En wat had hij dan kunnen doen om dat wel te bereiken?” Bosscher:

“Nou de zaak politieker moeten opzetten, met een echte politieke organisatie, met leden en een programma.”

31 Privécollectie Bart van Heerihuizen, Vara ‘Dingen van de dag’ 16-08-1965

(16)

Tijd Spreker Tekst Geluid 07:24 Roos de Ridder, Doeko

Bosscher

Opmerking: “Maar ja, dat wilden ze juist niet.” Bosscher: “Nee, maar dat wilden ze niet en daarom kan je maar beter ze niet al te erg geloven als ze zeggen dat ze een concrete andere maatschappij wilden opbouwen.”

07:35 Niek Pas “Om nou te zeggen dat ze het anders hadden moeten aanpakken, nee dat is niet zoals ze het gedaan hebben en dat wilden ze ook eigenlijk niet (…) en daarna verder.”

07:52 Voice Over Hoewel Provo volgens Niek Pas niet uit was op het vergaren van macht, had Roel van Duijn een duidelijk doel voor ogen dat toch enige macht vereiste.

08:02 Roel van Duijn “Een maatschappij die van onderop bestuurd werd, in een gecoördineerd systeem van raden met een minimum aan centraal gezag.”

08:12 Roos de Ridder, Roel van Duijn

Vraag: “Maar dacht u toen u begon dat het zou kunnen lukken, een complete anarchistische maatschappij?” Van Duijn: “Ja en met een beetje goede wil zou dat ook moeten kunnen ja.”

08:21 Voice Over Bij dit alles blijft dan de vraag, was Provo nu een politieke of culturele beweging? Bart van Heerikhuizen.

08:29 Bart van Heerikhuizen “Allebei!! Ja, nee dat is ook zo. Dat is het leuke van Provo (…) en dat maakte dat het zo’n leuke meltingpot maakte.”

08:59 Doeko Bosscher “Provo zou je vooral cultureel moeten noemen. Provo is een cultureel protest tegen een maatschappij die alleen nog maar gefocused is op materiële

waarden.”

09:10 Niek Pas “Ja, da’s beide. Dat is juist het verwarrende van Provo, het loopt allemaal enorm door elkaar (…) en zeker ook Provo.”

09:26 Roel van Duijn in het interview met Bart van Heerikhuizen bij het Lieverdje

32

“Volgende week zijn we van plan om een estafette te organiseren van het Lieverdje op een witte fiets met een torch of anarchy, een brandende fakkel, naar de Dokwerker en daarna andere lui op witte fietsen met die torch of anarchy naar Domela Nieuwenhuis en zo de stad rond.”

32 Privécollectie Bart van Heerihuizen, zijn opnames van 14-08-1965

(17)

Tijd Spreker Tekst Geluid

09:40 Fade in en stukje van

‘The Times They Are- a-Changing’

10:01 Voice Over Provo is inmiddels een belangrijk onderdeel van de Nederlandse

geschiedenis geworden en staat bekend als het symbool van roerige jaren zestig.

33

Achteraf wordt het vaak als een doelgerichte, samenhangende beweging gezien, maar foto’s en video’s uit die tijd geven een ander beeld. Robert Mulder en Bart van Heerikhuizen.

‘The Times They Are- a-Changing’loopt zacht door onder de voice over

10:21 Robert Mulder “Het waren jongens en meisjes eigenlijk, toch? (…) blaagjes zijn we.”

10:36 Voice Over fragment van NCRV’s

programma ‘Attentie’

34

Wij spraken met enkele provo’s. Zij vroegen of dit gesprek mocht plaatsvinden op het Nassauplein, voor het standbeeld van de anarchist Domela Nieuwenhuis.

10:43 Bart van Heerikhuizen “Ik zag laatst dat interview van die jongens die dan bij dat beeld van Domela Nieuwenhuis worden geïnterviewd (…) wat een sukkel was ik eigenlijk dat ik dat zo serieus nam.”

11:13 Interviewfragment uit NCRV programma

‘Attentie’

35

Sprekers:

Journalist, Rob Stolk

Journalist: “Is dan niet het gezag, de hele maatschappij uw vijand?”

Stolk: “Ehm, ja ieder gezag in de maatschappij, ieder

gezagsvertegenwoordigend orgaan in deze maatschappij is mijn vijand ja.”

11:23 Interviewfragment uit NCRV programma

‘Attentie’

36

Sprekers:Janhuib Blans

“Genet heeft gezegd eh, Genet, als ik me tegen het bestuur verzet en het bestuur versterkt zich (…) ik geloof dat dat mijn lijfspreuk moet worden.”

33 Pas, N. Imaazje! De verbeelding van Provo (1965-1967) 343.

34 Stichting Beeld en Geluid, ID: 52252. NCRV Attentie 17-08-1965

35 Idem.

36 Idem.

(18)

Tijd Spreker Tekst Geluid 11:47 Niek Pas “Nu, terugkijkend naar zo’n interview denk je knullig, gedateerd (…) maar

in die tijd werd dat ook niet als zodanig, werd dat niet zo ervaren.”

12:21 Voice Over Volgens Niek Pas, stelde de groep dus wel degelijk iets voor. Doeko Bosscher denkt daar anders over.

12:27 Doeko Bosscher “Het werd groter door de massa die zich dr omheen verzamelde (…) doordat iedereen kwam kijken en de politie optrad om het gezag te handhaven daarom werd het iets.”

12:51 Niek Pas “Maar goed, dan had het dus wel substantie want als er echt niks, als het geen substantie had gehad, was t niet interessant geweest om er politie op af te sturen (…) maar de vraag is: waarom komen er mensen op af? Niet omdat er niets gebeurt.

13:11 Fragment opnames Bart van Heerikhuizen bij het Lieverdje

37

“Wij zijn bang, wij zijn bang, wij zijn bang OE, wij zijn bang OE, wij zijn bang OE, wij zijn bang OE.”

13:26 Voice Over Omdat de provo’s vaak aangehaald worden als het over de jaren zestig gaat

38

, lijkt het alsof Provo de enige protest beweging was die Nederland in die tijd kende. Maar aan het begin van de jaren zestig was er bijvoorbeeld al de ‘Ban-de-bom-beweging’ die tegen de atoombom protesteerde. Was Provo uniek?

Fade out opnames Lieverdje

39

13:45 Doeko Bosscher “Ze zijn niet echt de eersten, ze zijn zeker ook niet de enigen, maar ze zijn de enigen die heel veel aandacht weet te verwerven, door middelen te gebruiken waar je niet omheen kunt, die wel aandacht moeten genereren.”

13:59 Niek Pas “Er hebben altijd buitenparlementaire, alternatieve, culturele politieke groeperingen bestaan (…) en heeft eigenlijk betrekking op heel veel facetten van de maatschappij.”

37 Privécollectie Bart van Heerihuizen, zijn opnames van 14-08-1965

38 Pas, N. Imaazje! De verbeelding van Provo (1965-1967) 343.

39 Privécollectie Bart van Heerihuizen, zijn opnames van 14-08-1965

(19)

14:19 Robert Mulder “Kijk Provo was natuurlijk ook een beetje een brug tussen de jaren vijftig en jaren zeventig (…) er was nooit iets gebeurt in die trant, van jongeren die dus plots de straat opgingen om op een fanatieke manier te protesteren.”

14:50 Voice Over Bart van Heerikhuizen ziet Provo meer als onderdeel van een sfeer van verzet in de jaren zestig.

14:56 Bart van Heerikhuizen “Dr waren een aantal processen waren gaande (…) dus ze hebben op die golf meegedreven.”

15:12 Roos de Ridder, Bart van Heerikhuizen

Vraag: “Maar denkt u dan ook dat t groter is gemaakt door de

geschiedenis?” Van Heerikhuizen: “Ja ja, een beetje wel, een beetje wel.

Maar t was iets nieuws en alles wat zich baanbreekt, wat t allereerste komt, wordt daardoor ook altijd een beetje uitvergroot.”

15:28 Fragment van VPRO’s

‘Special Report’

40

Spreker: Roel van Duijn

“Ik ben dus begonnen met te zeggen dat wanhoop de basis voor ons verzet is, zo’n twee jaar geleden. Maar eh, sindsdien hebben we eigenlijk zo ontzettend veel bereikt, we hebben zo veel invloed verspreid, we hebben de hele Nederlandse jeugd een beetje opgewekt om in verzet te komen en daarom ben ik wel iets optimistischer geworden.”

15:49 Voice Over Roel van Duijn zegt, in dit interview uit 1967, dat Provo veel had bereikt.

Maar hoe wordt daar nu tegenaan gekeken? Wat was, met andere woorden, de betekenis van Provo voor de Nederlandse samenleving?

16:02 Bart van Heerikhuizen “Maar wat nu de blijvende invloed van Provo is geweest (…) dus ze zijn wat dat betreft een beetje wegbereiders geweest.”

16:40 Roel van Duijn “We hebben heel veel aan de gang gezet, heel veel gedachtes opgewekt, over hoe democratisch een maatschappij kan zijn en ook hoe wij met het milieu moeten omgaan en dat een mens niet alleen geboren is om te werken maar ook om te spelen.”

40 Stichting Beeld en Geluid, ID: 56148. VPRO Special Report over Provo 10-06-1967

(20)

Tijd Spreker Tekst Geluid 16:57 Sara Stolk “Ja, zelf betwijfel ik het soms, of t heel veel te betekenen heeft gehad (…)

zelf vond ik het Witte Fietsenplan, was een goed plan.”

17:15 Doeko Bosscher “Dr is heel veel in beweging gebracht, maar het is dus allemaal niet afgemaakt (…) het was gewoon het uitje op zaterdagavond naar die happenings.”

17:34 Niek Pas “Nou ik denk dat Provo veel betekend heeft, veel betekend (…) en dat sprak veel jongeren en ook ouderen sprak dat aan.”

18:03 Voice Over Eén van die ouderen van Cees Egas, destijds staatssecretaris voor cultuur, recreatie en maatschappelijk werk. In de stoel bij Mies Bouwman vertelde hij geïnspireerd te zijn door de ideeën van Provo.

18:16 Fragment ‘Mies en scene’ van de VARA.

Spreker: Cees Egas

41

“Overigens moet ik u zeggen dat deze protesterende, provocerende jongeren die vind ik bijzonder interessant (…) dr zitten kerngedachten in die mij boeien en daar sta ik achter, maar niet achter alles wat provo’s doen en zeker niet de wijze waarop ze zich kleden.”

19:00 Voice Over Goed. Provo was dus een eye-opener en zette mensen aan het denken. Maar heeft de beweging concreet iets veranderd? Robert Mulder.

19:10 Robert Mulder “Het heeft naar mijn idee wel degelijk de samenleving helpen veranderen op een heleboel punten (…) in die tijd konden ze maar raak knuppelen met de bullepees.”

19:43 Niek Pas “Het zou te ver voeren om te zeggen dat Provo dingen heeft veranderd of in gang heeft gezet. Ik zou niet willen zeggen dat zoals hoe wij vandaag de dag leven dat dat direct door provo is beïnvloed.”

19:54 Doeko Bosscher “Waardoor is Nederland nou het meest veranderd? Dat is denk ik doordat mensen op een heel andere manier in de jaren zestig tegen democratie en inspraak en medezeggenschap zijn gaan aankijken (…) het was netzo goed gewoon de omvang van die generatie.”

41 Stichting Beeld en Geluid,VHS: 65673. VARA Mies en scene 10-03-1967

(21)

Tijd Spreker Tekst Geluid 20:21 Voice Over Roel van Duijn vindt dat Provo veel in beweging heeft gezet. Volgens hem

had Nederland er zonder Provo anders uitgezien.

20:29 Roel van Duijn “Er was niet bijvoorbeeld inspraak geweest in gemeentes, waardoor burgers in staat worden gesteld om op het stadhuis hun mening te komen geven, referendum was er niet geweest, vrijheid van demonstratie was dr waarschijnlijk ook heel beperkt gebleven.”

20:48 Doeko Bosscher “Ze hebben er allemaal wel een bijdrage aan geleverd, maar ze moeten daar niet het monopoly voor opeisen (…) nee, dat lijkt me sterk.’

21:15 Voice Over Sara Stolk en Robert Mulder denken dat de veranderingen ook zonder Provo hadden plaatsgevonden.

21:21 Sara Stolk “Ja, ik denk dat t toch wel gewoon door allerlei andere dingen gebeurd zou zijn.”

21:27 Robert Mulder “Maar dr waren wel andere groepen gekomen denk ik (…) milieuactivisten, die zijn er wel gebleven.”

21:47 Voice Over Niek Pas vond het niet juist de tegenwoordige verworvenheden aan Provo toe te schrijven, maar meent dat Provo wel degelijk invloed heeft gehad.

21:56 Niek Pas “Provo maakt deel uit van de jaren zestig, die hebben toch heel veel teweeg gebracht. De jaren zestig kun je niet, althans voor Nederland niet op de kaart zetten, niet bedenken zonder Provo daarin te betrekken. Dus wellicht dat Nederland er anders had uitgezien.”

22:10 Interviewfragment uit NCRV programma

‘Attentie’

42

Sprekers:

Garmt Kroeze

“In ieder geval is het dus zo dat de kapitalistische- en de communistische- maatschappijorde, dat die leiden tot mastificatie tot wereldoorlogen (…) en dat tegenspartelen dat willen we dus zo goed mogelijk doen, zo creatief mogelijk doen zo origineel mogelijk doen.”

42 Stichting Beeld en Geluid, ID: 52252. NCRV Attentie 17-08-1965

(22)

Tijd Spreker Tekst Geluid

22:30 Fade in en stukje van

‘The Times They Are- a-Changing’

22:50 Voice Over Belangrijk voor de blijvende bekendheid van Provo zijn de media geweest.

Doeko Bosscher over de rol van de media.

‘The Times They Are- a-Changing’loopt zacht door onder de voice over

22:58 Doeko Bosscher “Een heel grote rol, want Provo kon uitgroeien tot een fenomeen door alle aandacht die er was. Het was typisch een van de eerste dingen die in Nederland uitgroeiden tot een soort hype zou je tegenwoordig zeggen, dankzij het feit dat het overal te zien was.”

23:18 Robert Mulder “Zonder media was Provo niks geworden denk ik.”

23:22 Bart van Heerikhuizen “Provo had wel door dat kranten dat die een belangrijk medium waren om landelijke bekendheid te krijgen (…) hoe kun je zo’n hypje als het ware een beetje inzetten.”

23:50 Sara Stolk “Een hele grote rol natuurlijk, en dat wisten we ook wel (…) we gingen natuurlijk meteen de kranten bellen.”

24:19 Roel van Duijn, Roos de Ridder

“We hadden een voorbeeldige PR-strategie.” Vraag: “En waren jullie dan afhankelijk van de publiciteit? Van Duijn: Nee, we waren ook niet

afhankelijk van de publiciteit, want die maakten we natuurlijk ook zelf. We hadden zelf een tijdschrift en we verspreidden witte geruchten.” Vraag:

“Maar zonder de aandacht in de media was het waarschijnlijk niet zo groot geworden.” Van Duijn: “Nee dat is waar, het heeft natuurlijk wel

geholpen.”

24:42 Voice Over De provo’s hadden niet allen profijt van de media, ook het omgekeerde was het geval.

24:47 Robert Mulder “Ga maar na, de kranten, ik heb hier allemaal krantenknipsels liggen, die

vonden het heerlijk om erover te publiceren.”

(23)

Tijd Spreker Tekst Geluid 24:53 Sara Stolk “Die vonden t natuurlijk ook wel leuk om erover te schrijven denk ik (…)

en de volgende dag zaten we bij ‘De Vijf Vliegen’ met de pers enzo.”

25:18 Roos de Ridder, Sara Stolk

Vraag: Dus jullie hadden elkaar eigenlijk wel een soort van nodig?” Stolk:

“Ja dat was wel een soort van samenwerking denk ik.”

25:23 Roel van Duijn in het interview met Bart van Heerikhuizen bij het Lieverdje

43

“Nou goed eh dokter Buikhuisen heeft een boek geschreven over rel en alles wat daarmee samenhangt en hij zegt als de politie onnodig optreed, dan werkt dat relbevorderend en dat doet de politie ons insziens.’

25:35 Voice Over Dat harde optreden leidde ook tot veel aandacht in de media en dat was volgens Bart van Heerikhuizen gunstig voor de provo’s.

25:43 Bart van Heerikhuizen “Nou die politie heeft toen wel bijgedragen aan het succes van Provo door hun belachelijk, overmatig harde optreden (…) is het echt ontzettend, toch wel excessief geweldsgebruik.”

26:10 Doeko Bosscher “De politie had denk ik, zich niet zo uit z’n tent moeten laten lokken. Ze hadden er wat laconieker mee om kunnen gaan (…) Maar, ze hadden natuurlijk wel een strategie van laat maar doodbloeden kunnen proberen en dat hebben ze niet eens geprobeerd.

26:39 Bart van Heerikhuizen “Het bizarre is, het dubbelzinnige is dat dat wel bijdroeg aan het succes van Provo (…) en Provo had er een fan bij.”

27:03 Voice Over Maar het waren niet alleen de media en de politie die ervoor zorgden dat Provo bekend werd. Rob Stolk, in 1967, over het succes van Provo.

27:13 Fragment van VPRO’s ‘Special Report’

44

Spreker:

Rob Stolk

“Ik geloof dat juist de kracht van Provo altijd is geweest dat het een raadsel is. Het bestaat niet, het heeft nooit bestaan! Het is alleen maar een

wisselende groep individuen geweest die eh, nou een hoeveelheid activiteiten ontplooiden en daarmee dingen aan de orde stelde enzo.”

43 Privécollectie Bart van Heerihuizen, zijn opnames van 14-08-1965

44 Stichting Beeld en Geluid, ID: 56148. VPRO Special Report over Provo 10-06-1967

(24)

27:30 Niek Pas “De kracht lag in het heel goed aanvoelen wat vernieuwend was in de maatschappij, eh heel goed aanvoelen hoe je die vernieuwing op een originele manier kon laten zien.”

27:42 Bart van Heerikhuizen “Dat er een soort van hele leuke wisselwerking was tussen die, ja wat strenge en serieuze Roel van Duijn en die speelse en grappige en ontzettend inventieve Robert Jasper Grootveld (…) dat ongrijpbare maakte dat je ook geïnteresseerd bleef.”

28:13 Fade in en stukje van

‘The Times They Are- a-Changing’

28:34 Voice Over Al met al kan geconcludeerd worden dat de provo’s veel zaken op de politieke en culturele agenda hebben gezet (…) over hun blijvende invloed wordt verschillend gedacht.

‘The Times They Are- a-Changing’loopt zacht door onder de voice over

28:55 Fade in en stukje van

‘The Times They Are- a-Changing’

29:02 Voice Over Terugblikkend, heeft Sara Stolk nog wel spijt van iets. ‘The Times They Are- a-Changing’loopt zacht door onder de voice over

29:06 Sara Stolk “Wij hebben namelijk ja toch, achteraf dat wisten wij toen niet denk ik, ik niet, dat Van Hall, dus burgemeester van Hall in de oorlog dus een hele grote rol heeft gespeeld in het verzet enzo. En ja wij hebben hem toch ja eigenlijk een kopje kleiner gemaakt en dat is wel iets waar ik spijt van heb.”

Fade out ‘The Times

They Are-a-Changing’

(25)

Tijd Spreker Tekst Geluid 29:28 Roos de Ridder, Sara

Stolk

Vraag: “Maar hadden jullie toen echt doelgerichte acties ook op Van Hall?” Stolk: “Ja, wij hebben gedemonstreerd ‘Van Hall ten val, Van Hall ten val’. Want hij was tuurlijk het hoofd van de politie dus hij was

verantwoordelijk voor wat die deden. Hij heeft op een gegeven moment nog bij Mies Bouwman was dat volgens mij in dat programma zitten huilen.”

29:44 Fragment ‘Mies en scene’ van de VARA.

Spreker: G. van Hall

45

“Het is in de stad de laatste tijd, zoals u zegt, erg rumoerig geweest om maar een woord te gebruiken (…) en wij moeten proberen daar een oplossing voor te vinden want dit gaat zo niet.”

30:13 Sara Stolk “Nee, dat vind ik wel heel spijtig, ja.”

30:16 Roel van Duijn, Roos de Ridder

“Nee, ik heb geen centje spijt, integendeel ik ben er wel trots op.” Vraag:

“En, bent u nog ergens het meest trots op?” Van Duijn: Nou, op die beweging als geheel, die vooruitziendheid die we aan de dag hebben gelegd, daar ben ik erg trots op ja. Dat we een heleboel trends hebben voorzien en gewaarschuwd hebben tegen ontwikkelingen die de wereld in gevaar brengen.”

30:35 tot 30:50

‘The Times They Are- a-Changing’ van Bob Dylan met aan het einde een fade-out

45 Stichting Beeld en Geluid, ID: 155040 . VARA Mies en scene 19-03-1966

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De conceptlijsten hebben voor inspraak ter inzage gelegen en alle eigenaren van objecten op de lijsten zijn geïnformeerd over de aanwijzing en de vertaling naar het

De Raad van State heeft overwogen dat het risico op schade, door verschillende maatregelen bij aanleg, niet zodanig groot is dat de gemeenteraad het bestemmingsplan niet had

Vanaf 1 januari 2018 zal het verzelfstandigde schoolbestuur (Stichting Ultiem) de jaarstukken ter goedkeuring voorleggen aan de gemeenteraad zoals vastgelegd in de Statuten en

Het reglement is opgesteld volgens model VNG, sluit aan bij de bestaande werkwijze en kadert de in januari van dit jaar genomen besluiten ten aanzien van de vervanging van

Een bestuursorgaan kan bepalen tot welk percentage de schade als gevolg van rechtmatige reguliere infrastructurele werkzaamheden voor eigen rekening blijft, omdat deze niet

Helaas blijkt bij de versterking van het eerste dorp van de gemeente, Overschild, dat deze grens soms al overschreden gaat worden waardoor sloop van ons erfgoed niet te voorkomen

Ten eerste hoeft maar één bestemmingsplanprocedure gevoerd te worden, in plaats van voor ieder verzoek en/of ambtelijke aanpassing een aparte procedure.. Hierdoor kan er

In tweede lijn houdt ook Gedeputeerde Staten van provincie Groningen hier ook toezicht op. Voor een meer gedetailleerd beeld verwijzen we naar de rapportage in