• No results found

Thom en de anderen

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Thom en de anderen"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Marijke Mous is adviseur

bestuurscommunicatie

ITINERARIA

Thom en de anderen

Er zijn meer mensen bang voor spinnen dan voor leeuwen. Meer voor slan· gen dan voor beren. Wespen zijn enger dan olifanten. Over dit fenomeen hebben wetenschappers zich gebogen en zij kwamen met de conclusie dat dit onpraktische gevoel gevoed werd door twee factoren: de mate waarin een mens zich kan identificeren met het dier en het ooit door Rudy Kousbroek zo briljant geïntroduceerde begrip 'aaibaarheidsfactor'. In Nederland zijn meer mensen bang voor moslims dan voor christenen. Terwijl christenen zich toch nooit speciaal gepresenteerd hebben als aai-baar. De aaibaarheid van buitenlanders is mij vroeger ooit bijgebracht in meesterwerken als 'Sjors en Sjimmie' en 'Samba het kleine negertje'. Ook Hiawatha met zijn vriendinnetje Zilverster en Kleine Sjang masseerden mijn meisjeshart tot warme emotie voor negers, indianen en chinezen. Maar in die verhalen werd niet gerept over geloof Christelijke leraren ver-telden dat niet-christelijke kinderen die (per definitie ongedoopt) doodgin-gen hun verblijf in het hiernamaals in het voorgeborchte zouden doorbren-gen en nooit in de hemel konden komen. Daarmee werd iedere poging tot identificatie de kop ingedrukt. Mijn conclusie moet zijn dat waar het om mensen gaat, aaibaarheid minder belangrijk is dan cultuur en de ver-wantschap die je daar mee kunt voelen.

In Nederland leven mensen van meer dan honderd nationaliteiten en min-stens even zoveel culturen. Wie maakt zich in dat kader nog druk over het verschil tussen de Brabander en de Fries? Nee, we zijn druk bezig in kaart te brengen voor welke van die culturen we bang mogen of moeten zijn. En hoezeer we moeten of kunnen eisen dat de manier van denken en leven van 'nieuwkomers' dan wel 'medelanders' zich aanpast aan de onze. Mag inte-gratie gelijk gesteld worden met assimilatie? Zo ja, assimilatie waarin? Dus moet er discussie komen over waarden en normen (in deze volgorde s.v.p). Kortom, Nederland is op zoek naar zijn culturele identiteit, al was het alleen maar om de verschillen zichtbaar te maken. Te discrimineren. In de politiek manifesteert zich overduidelijk de identiteitscrisis van de Nederlandse samenleving. Vroeger moesten Pipa de Clown en Mammaloe een grappige versie van herkenbare Nederlanders markeren tegenover Klukkuk, de Indiaan en Liang Wang Tsang Tseng, de poepchinees (mij is ontschoten hoe ook weer die grote domme lieve zigeuner heette). Nu maken Peter Jan B. en Maria Thrhoeven zich sterk om de christelijke traditie te verheffen tot de norm die waarde moet geven aan het huidige Hollandse levensgevoel. In kongsie met het morrend volk dat xenofobie 'eindelijk bespreekbaar' gemaakt zag door de vileine PF, verslaan zij moeiteloos in de polls de liberalen en de sociaal-democraten. Die hebben van schrik hun lei-ders ten val gebracht. De VVD heeft een aardige erudiete levensgenieter ver-vangen door een deskundige leperd, de PvdA deed haar deskundige leperd aan de kant voor een hoogbegaafd gummihoofd. En nu maar hopen dat die twee nog iets klaarmaken tegenover de rechtschapen, godvrezende hoekste-nen van een maatschappij die zij zelf tot onleefbaar hebben bestempeld. Niemand is bang voor D66. De partij voor homo's, vrouwen en sociaal bewogen mannen, met respect voor iedereen. Nederland van dertig jaar geleden. Redelijk, fatsoenlijk, tolerant en rationeel. D66'ers hebben nauwe-lijks behoefte aan identiteit tegenover het islamitisch machismo. In de tijd van de spinnen, de slangen en de wespen maken de leeuwen, de beren en de olifanten pas op de plaats. Thom, de aaibare, kust Roger op beide wan-gen en vertelt het congres dat hij 'van binnen' best boos is over van alles. Van Thom mag je ook anders denken dan hij. En daarin heeft hij geen gelijk. De bescherming van de Hollandse smeltkroes vraagt venijnige ver-dediging. Misschien waren de scherpe tandjes van Lousewies effectiever ge-weest. Ik maak mij zorgen over het gedachtegoed van Hans.

27

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

D e activiteiten van ‘Wojciech’ waren de eerste 25 jaar van haar bestaan vooral kerkelijk van aard. Dit kerkelijke ka- rakter van de vereniging uitte zich vooral in een

Husly’s ontwerp voor de marmeren vloer van de Burgerzaal in het stadhuis van Weesp ge- tuigt zowel van een kennis van de klassieke Italiaanse architectuurtraktaten en de

Nuijten: ‘En als iemand toch gaat vissen, is dat makkelijker te achterhalen.’ Wat haar opvalt, is dat jonge onderzoekers vaak niet goed op de hoogte zijn van wat op en over de

De mate waarin de gemeente intern op Europa georganiseerd is, de mate waarin men van Europese wet- en regelgeving op de hoogte is – dit is overigens slechts marginaal (maar voor

Door de verticale tuin vervaagt de scheidingslijn tussen architectuur en landschap. Zo kunnen gebouwen niet alleen een onderdeel vormen van het landschap, maar zelf verworden

Uit het antwoord moet blijken dat Libië geen en Egypte wel een rivier heeft die irrigatiewater kan leveren. 15 maximumscore

As recently as his final book, 2000's Boss Cupid, Gunn's poetry still mixed melancholy with the rush and buzz of electric youth.. Outside of the American Beatniks, he was

Na de dood van Gian Galeazzo, hertog van Milaan, en nadat diens plaats in 1494 was ingenomen door Lodovico Sforza, gebeurde het dat Leonardo omwille van zijn grote faam door de