• No results found

Democratische geschiedenis in perspectief: een analyse van de History Workshop en haar hedendaagse relevantie

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Democratische geschiedenis in perspectief: een analyse van de History Workshop en haar hedendaagse relevantie"

Copied!
64
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

       

 

Lisa  Willemaerts

 

    Scriptie  Master  Publieksgeschiedenis  

Begeleider:  Prof.  Dr.  Paul  Knevel   Tweede  lezer:  Dr  Arjan  Nobel   Academiejaar  2015-­‐‑2016   Universiteit  van  Amsterdam    

Democratische  geschiedenis  in  perspectief:    

Een   analyse   van   de   History   Workshop   en   haar  

hedendaagse  relevantie  

(2)

Voorwoord  

Voor   u   ligt   de   scriptie   Democratische   geschiedenis   in   perspectief:   Een   analyse   van   de   History  

Workshop  en  haar  hedendaagse  relevantie.  Hierin  onderzocht  ik  de  publiekshistorische  waarde  

van   de   History   Workshop   in   Engeland,   meer   specifiek   hoe   het   publiek,   in   het   geval   van   de  

Workshop  mannen  en  vrouwen  uit  de  arbeidersklasse,  bij  geschiedenis  betrokken  werd  en  wat  dit  

betekende   voor   de   vorm   van   geschiedenis   de   tot   stand   kwam.   Ik   schreef   deze   scriptie   tussen   februari  en  juli  2016  binnen  het  kader  van  mijn  master  ‘Publieksgeschiedenis’  aan  de  Universiteit   van  Amsterdam.      

 

Ik  wil  graag  mijn  begeleider  Dr.  Paul  Knevel  bedanken  voor  me  attent  te  maken  op  dit  interessante   onderwerp  en  me  tijdens  het  onderzoeksproces  met  raad  en  daad  bij  te  staan.  Ik  heb,  op  enkele   momenten   na   zoals   iedere   studenten   wel   zal   herkennen,   steeds   met   plezier   aan   deze   scriptie   gewerkt.    

 

Tevens  wil  ik  mijn  vriend  Siegfried  en  mijn  ouders  bedanken.  Siegfried  stond  steeds  voor  me  klaar   om  me  te  helpen,  aspecten  van  mijn  onderzoek  te  bespreken  en  te  zorgen  dat  ik  naast  mijn  strakke   schema  ook  tijd  nam  voor  ontspanning.  Mijn  ouders  boden  steeds  morele  steun  en  ondernamen   het  leeuwendeel  in  mijn  verhuis  terug  naar  België,  zodat  ik  deze  scriptie  tot  een  goed  einde  kon   brengen.  Bedankt!  

 

Ik  wens  u  veel  leesplezier.    

Lisa  Willemaerts   Bierbeek,  30  Juni  2016  

 

(3)

 

Inhoudsopgave  

Voorwoord   I

 

1

 

Inleiding   1

 

1.1

 

Het  ontstaan  van  publieksgeschiedenis   1

 

1.2

 

Status  Quaestiones   5

 

1.3

 

Onderzoeksvragen  en  methodologie   6

 

1.4

 

Terminologie   7

 

2

 

De  origine  van  de  History  Workshop   9

 

2.1

 

Oprichting  van  de  Workshop   9

 

2.1.1

 

De  “strijd”  met  Ruskin   9

 

2.1.2  

 

Het  doel  van  de  History  Workshop:  People’s  history  with  the  Public   11

 

2.2

 

Ontstaanscontext:  het  Britse  intellectuele  leven  na  de  Tweede  Wereldoorlog   13

 

2.2.1

 

De  opkomst  van  History  from  Below  en  democratische  geschiedschrijving  binnen  het  

Britse  culturele  marxisme   14

 

2.2.2

 

British  New  Left:  socialistische  people’s  history   17

 

2.2.3

 

Emancipatie  in  het  volwassenen  onderwijs   19

 

2.3

 

Meer  dan  sessies   20

 

2.4

 

Besluit   21

 

3

 

Het  hoogtepunt  van  de  History  Workshops:  Workshops  als  leerfestivals   23

 

3.1

 

Interactieve  sessies   23

 

3.1.1

 

Een  bruikbaar  verleden   23

 

3.1.2

 

Interactie  via  persoonlijke  verhalen   26

 

3.2

 

Geschiedenis  als  een  sociale  activiteit   29

 

3.3

 

Popularisering  en  academisering  vanaf  eind  jaren  zeventig   32

 

3.4

 

Besluit   33

 

4

 

Professionalisering  van  de  Workshop:  History  Workshop  Journal   35

 

4.1

 

History  Workshop  Journal  1976-­‐1985:  analyse  van  de  inhoud  en  doelstelling   36

 

4.2

 

Het  eerste  publiekshistorische  tijdschrift   38

 

4.3

 

Theorie  versus  interactie   40

 

4.4

 

Interactie  via  lezersbrieven  en  Enthusiasms  rubriek   43

 

(4)

5

 

Besluit:  de  hedendaagse  relevantie  van  de  Workshop   47

 

5.1

 

Het  belang  van  de  Workshop  voor  de  verdere  ontwikkeling  van  publieksgeschiedenis   47

 

5.2

 

De  relevantie  van  de  Workshop  methode   49

 

Lijst  met  afbeeldingen   54

 

Lijst  met  grafieken   54

 

Bibliografie   55

 

1.

 

Bronnen   55

 

2.

 

Artikelen   55

 

3.

 

Zelfstandige  werken   58

 

4.

 

Tijdschriften   58

 

5.

 

Websites   59

 

6.

 

Lezingen   59

 

Summary   60

 

(5)

1   Inleiding  

1.1   H

ET  ONTSTAAN  VAN  PUBLIEKSGESCHIEDENIS

 

Publieksgeschiedenis   is   een   eigenaardige   term.   Het   lijkt   namelijk   te   suggereren   dat   tot   het   ontstaan  van  deze  discipline  historici  geen  publiek  hadden.  Dit  is  natuurlijk  niet  zo.  Mondeling   historicus  Ronald  Grele  stelde:  

 

Historians  have  always  had  a  public.  From  its  earliest  times,  the  study  of  history  has  been  a   public  act,  although  different  historians  at  different  times  have  had  different  publics.1  

 

Historici  kenden  natuurlijk  altijd  al  een  publiek,  maar  door  de  professionalisering  aan  het  eind   van  de  negentiende  eeuw  werd  dit  publiek  steeds  exclusiever.  Historici  schreven  steeds  vaker   voor  een  publiek  van  vakgenoten  en  onderwijs  vormde  een  van  de  enige  manieren  waarop  ze  een   breder  publiek  aanspraken.2  Zowel  in  Amerika  als  in  Europa  zien  we  in  de  jaren  zestig  en  zeventig   van  de  vorige  eeuw  historici  naar  voren  treden  die  hiertegen  reageren  en  geschiedenis  buiten  de   academie  willen  brengen.  Publieksgeschiedenis  kent  echter  een  verschillende  ontstaanstraditie   op  beide  continenten.  Terwijl  de  Amerikaanse  variant  begon  als  een  discipline  aan  de  universiteit,   was  publieksgeschiedenis  in  Europa  eerder  een  bottom-­‐‑up  ervaring.    

  De  term  Public  History  werd  voor  het  eerst  gebruikt  in  Amerika  aan  het  eind  van  de  jaren   zeventig.   Publieksgeschiedenis   betekende   bij   het   ontstaan   van   de   term   de   toepassing   van   de   historische  methode  buiten  de  muren  van  de  universiteit.3  Amerika  verkeerde  vanaf  het  midden   van  de  jaren  zeventig  in  een  economische  crisis  en  dit  was  ook  voelbaar  aan  de  universiteiten.  De   werkplekken  voor  geschiedenisdoctorandi  werden  schaarser.  De  American  Historical  Association   adviseerde   departementshoofden   zelfs   om   aan   de   toelatingsbrieven   aan   doctorandi   een   waarschuwing  toe  te  voegen,  waarin  de  toekomstige  studenten  duidelijk  gemaakt  werden  dat  de   job  opportuniteiten  gering  waren.4  De  oprichting  van  een  Public  Historical  Studies  opleiding  aan   de  universiteit  van  Santa  Barabara  in  1976  moest  een  antwoord  bieden  op  dit  gebrek  aan  jobs.   Robert  Keller  en  G.  Wesley  Johnson  hoopten  via  deze  opleiding  studenten  vaardigheden  mee  te   geven  die  hun  zouden  voorbereiden  op  een  job  buiten  de  academie.  Historici  zouden  werkzaam  

                                                                                                                         

1  R.  GRELE,  ‘Whose  Public?  Whose  History?  What  Is  the  Goal  of  a  Public  Historian?’,  The  Public  

Historian,  3(1981),  41.    

2  IBIDEM.  

3  R.  KELLEY,  ‘Public  History:  Its  origins,  nature  and  prospects’,  The  Public  Historian,  1(1978),  1.   4   D.   D.   MERINGOLO,   Museums,   Monuments   and   National   Parks.   Towards   a   New   Genealogy   of   Public  

(6)

worden  in  de  regering,  bedrijven  of  onderzoeksinstellingen  en  hier  vragen  beantwoorden,  die  niet   zoals  binnen  de  universiteit  door  de  historicus  zelf  opgesteld  werden,  maar  door  het  ‘publiek’.5    

De   oprichting   van   deze   opleiding   wordt   binnen   de   Amerikaanse   context   dan   ook   vaak   gezien  als  het  beginpunt  van  publieksgeschiedenis.  Toch  verschenen  er  de  laatste  jaren  studies   die  aantonen  dat  historici  reeds  veel  eerder  posities  in  de  maatschappij  innamen.  Zo  beschouwt   Denise   Meringolo   de   National   Parks   Service   die   het   het   natuurlijke   en   culturele   erfgoed   van   Amerika  bewaart  en  openstelt  voor  het  publiek  als  de  geboorteplaats  van  publieksgeschiedenis.6   Ook  Ian  Tyrell  toonde  in  zijn  boek  Historians  in  Public  aan  dat  historici  reeds  vanaf  het  ontstaan   van  geschiedenis  als  universitaire  discipline  een  publieke  functie  hebben.7  Er  heerst  echter  wel   unanimiteit   over   het   feit   dat   de   opleiding   een   institutionalisering   van   publieksgeschiedenis   in   Amerika   in   gang   zette.   Na   de   oprichting   van   de   opleiding   in   1976,   kwam   er   in   1978   ook   een   tijdschrift  genaamd  The  Public  Historian  en  in  1980  werd  de  National  Council  for  Public  History   opgericht.8    

In   Europa   vond   de   institutionalisering   van   publieksgeschiedenis   pas   veel   later   plaats.   Wanneer  Johnson  tussen  1981  en  1983  naar  Europa  reisde,  stelde  hij  dat  hij  tijdens  deze  reizen   getuige   was   van   the   birth   of   modern   public   history   on   the   old   continent.9   Ondanks   dat   publieksgeschiedenis  nog  geen  aparte  discipline  was  aan  de  Europese  universiteiten  of  een  eigen   vaktijdschrift  kende,  zoals  The  Public  Historian,  waren  er  wel  reeds  Europese  historici  die  zich  met   geschiedenis  buiten  de  academie  bezighielden.  In  Nederland  zien  we  de  eerste  publiekshistoricus   reeds  in  de  jaren  zestig  opduiken.  Loe  de  Jong,  toenmalig  directeur  van  het  Rijksinstituut  voor   Oorlogsdocumentatie,  bracht  tussen  1960  en  1965  een  21-­‐‑delige  documentaire  reeks  uit  over  de   bezetting   van   Nederland   tijdens   de   Tweede   Wereldoorlog.   Hij   onderrichte   zo   de   Nederlandse   bevolking   over   hoe   de   oorlog   door   Nederland   had   gewoed.10   Ook   in   andere   landen,   zoals   Engeland,   richtten   historici   zich   al   lang   voor   1981   op   een   niet-­‐‑academisch   publiek.   Edward   Thompson  en  Eric  Hobsbawm,  beide  linkse  Britse  historici,  schreven  werken  over  het  ‘gewone’   volk   in   een   toegankelijke   stijl.11   Het   publiek   had   voor   deze   historici   echter   voornamelijk   een   passieve  rol.  Dit  was  net  zoals  in  de  Amerikaanse  publieksgeschiedenis.  De  scheiding  tussen  de  

                                                                                                                         

5  KELLEY,  ‘Public  History:  Its  origins,  nature  and  prospects’,  24-­‐‑25;  G.  W.  JOHNSON,  ‘Editor’s  Preface’,  

The  Public  Historian,  1  (1978),  6-­‐‑7.  

6  MERINGOLO,  Museums,  Monuments  and  National  Parks.  Towards  a  New  Genealogy  of  Public  History  

(Public  History  in  Historical  Perspective),  Massachusetts,  2012.  

7  I.  TYRRELL,  Historians  in  Public.  The  Practice  of  American  History,  1890-­‐‑1970’,  Chicago  en  Londen,  

2005.  

8  MERINGOLO,  Museums,  Monuments  and  National  Parks,  XIV.  

9  P.  KNEVEL,  ‘Public  History.  The  European  Reception  of  an  American  Idea?’,  Levend  Erfgoed,  6  (2009),  

4.    

10  IBID,  7.  

11  C.  HILL,  R.H.  HILTON,  E.J.  HOSBAWM,  ‘Past  and  Present:  Origins  and  the  early  Years,  Past&Present,  

(7)

historicus  en  zijn  ‘publiek’  was  ook  zeer  duidelijk.  De  historicus  was  de  actieve  onderzoeker,  die   met   zijn   historische   methode   buiten   de   academie   trad   en   het   publiek   had   enkel   de   rol   van   vragende  partij  of  passieve  ontvanger  van  de  interpretatie  van  het  verleden  door  de  historicus.    

Toch  zien  we  echter  in  Engeland  ook  andere  initiatieven  van  historici  opduiken,  waarin   het  ‘publiek’  een  meer  actieve  rol  speelt.  Deze  bewegingen  ontstonden  binnen  de  people’s  history   discipline.  People’s  history  of  history  from  below  was  een  onderdeel  van  sociale  geschiedschrijving   waarbij  de  nadruk  binnen  het  onderzoek  op  de  gewone  man  en  vrouw  uit  het  verleden  lag.12  De   reeds   vernoemde   historicus   Thompson   was   een   van   de   grondleggers   van   deze   soort   geschiedschrijving.  Met  zijn  werk  The  making  of  the  English  Working  Class  trachtte  Thompson  de   Engelse   ‘wever   en   de   boer’   van   de   vergetelheid   te   redden.13   Hij   toonde   niet   enkel   de   rol   van   economische  en  politieke  veranderingen  bij  de  vorming  van  maatschappelijke  klassen,  maar  gaf   ook  aandacht  het  sociale  en  culturele  leven  van  de  arbeiders.  De  ervaringen  van  de  gewone  man   en  vrouw  uit  het  verleden  stonden  dus  centraal  binnen  de  people’s  history.  Vanaf  de  jaren  zeventig   kwam  er  ook  steeds  meer  aandacht  voor  ‘community’  projecten,  die  een  breder  publiek  wilden   aanspreken  en  dit  publiek  actief  betrekken  bij  het  schrijven  van  deze  geschiedenis  binnen  people’s  

history.14    

Een   van   deze   eerste   bewegingen   die   een   actieve   rol   gaf   aan   het   ‘publiek’   bij   de   interpretatie   van   het   verleden   was   de   History   Workshop.   De   History   Workshop   werd   in   1967   opgericht   door   Raphael   Samuel.   Samuel   kwam   in   1962   naar   Ruskin   College,   een   college   voor   volwassenen   studenten   uit   de   arbeidersklasse.   Als   tutor   begeleidde   en   doceerde   Samuel   de   studenten   tijdens   hun   twee   jaar   durende   studie.15   Hij   vond   echter   de   opleiding   in   Ruskin   niet   voldoende  inspeelden  op  de  noden  en  talenten  van  de  studenten.  De  studenten  kwamen  namelijk   slechts   in   beperkte   mate   in   contact   met   historisch   onderzoek,   terwijl   Samuel   vond   dat   deze   studenten  omwille  van  hun  levenservaring  juist  met  autoriteit  over  bepaalde  aspecten  van  het   verleden  konden  schrijven.  In  1967  organiseerde  Samuel  de  eerste  History  Workshop  in  Ruskin   College  om  zijn  studenten  de  kans  te  geven  zelf  onderzoek  te  voeren  naar  hun  ‘eigen’  geschiedenis.   De   studenten   gebruikten   hun   achtergrond     en   ervaringen   in   onder   anderen   de   vakbonden,   de   industrie   en   de   landbouw   om   een   people’s   history   van   deze   bewegingen   en   groepen   uit   de   samenleving  te  schrijven.16  De  Workshop  breidde  zich  snel  uit  tot  grote  nationale  bijeenkomsten   waar  honderden  professionele  en  amateurhistorici  op  een  interactieve  manier  hun  kennis  met   elkaar  deelde.  Samuel  wilde  niet  dat  de  deelnemers  aan  de  Workshop  op  een  passieve  manier  van                                                                                                                            

12  R.  SAMUEL,  ‘People’s  History’,  R.  SAMUEL  red.,  People’s  History  and  Socialist  Theory,  XVI-­‐‑XVII.   13  BURKE,  ‘People’s  History  or  Total  History’,  6.  

14  SHARPE,  ‘History  from  Below’,  33-­‐‑34;  Samuel,  ‘People’s  History’,  XVIII.  

15   K.   GENTRY,   ‘Ruskin,   Radicalism   and   Raphael   Samuel:   Politics,   Pedagogy   and   the   Origins   of   the  

History  Workshop’,  History  Workshop  Journal,  76(2013),  190-­‐‑191.  

16   R.   SAMUEL,   ‘On   the   Methods   of   the   History   Workshop:   a   reply’,   History   Workshop:   a   Journal   of  

(8)

een  historicus  leerde  hoe  de  arbeidersklasse  in  het  verleden  leefden,  maar  dat  ze  hier  een  actieve   rol  in  speelden.  Hij  nodigde  hen  uit  en  zette  hen  aan  om  het  verleden  zelf  te  interpreteren.  De   historici  zouden  niet  de  rol  van  de  alwetende  expert  opnemen,  maar  historische  autoriteit  delen   met  de  amateurhistorici.    

De   History   Workshop   geldt   dus   als   een   belangrijk   beginpunt   voor   de   hedendaagse   publieksgeschiedenis.   Haar   ideeën   over   het   publiek   betrekken   bij   de   interpretatie   van   het   verleden   worden   vanaf   de   jaren   tachtig   een   belangrijk   aspect   binnen   publieksgeschiedenis.   Ronald   Grele   stelde   in   1981   dat   publiekshistorici   mensen   zouden   moeten   helpen   om   zelf   aan   geschiedenis  onderzoek  te  doen  en  om  hen  te  laten  inzien  welke  rol  ze  spelen  bij  de  interpretatie   van  gebeurtenissen.17  In  1998  kwam  de  echte  doorbraak  van  dit  idee  met  de  The  Presence  of  the  

Past:   Popular   Uses   of   History   in   American   Life   van   Roy   Rosenzweig   en   David   Thelen.   Ze  

publiceerden  hierin  hun  bevindingen  uit  een  enquête  over  hoe  het  verleden  aanwezig  is  in  het   dagelijkse   leven   van   meer   dan   tweeduizend   Amerikanen.   Uit   hun   onderzoek   bleek   dat   de   Amerikaanse  bevolking  dagelijks  in  contact  kwam  met  het  verleden  en  dit  verleden  gebruikten   om  hun  hedendaagse  situatie  en  zichzelf  beter  te  begrijpen.  Ze  stelden  dat  de  mensen  het  verleden   niet  via  collectieve  kaders  interpreteren,  maar  dit  begrijpen  en  gebruiken  op  een  persoonlijke  en   intieme   manier.18   Deze   nadruk   op   persoonlijke   interpretaties   en   ervaringen   met   het   verleden   deed   publiekshistorici   heroverwegen   wat   hun   rol   nog   zou   kunnen   zijn   in   de   samenleving.   Rosenzweig   stelde   dat   publiekshistorici   niet   minder   belangrijk   werden,   maar   dat   ze   moesten   leren  om  samen  met  het  publiek  aan  geschiedenis  doen.  De  publiekshistoricus  moest  dus  leren   luisteren  naar  wat  het  publiek  te  vertellen  had  over  het  verleden.19    

De  inbreng  van  het  publiek  is  dus  niet  langer  weg  te  denken  binnen  publieksgeschiedenis.   Een  heel  eenvoudige  definitie  voor  de  hedendaagse  publieksgeschiedenis  is  dan  ook:  history  for,  

by   and/or   with   the   public.20   Geschiedenis   wordt   in   deze   definitie   een   dialoog   tussen   publiekshistorici   en   het   publiek.   Deze   interactie   tussen   beide   groepen   wordt   ook   wel   Shared  

authority   genoemd.   Michael   Frisch   introduceerde   het   begrip   in   zijn   studie   over   oral   en   public   history  uit  1990.  Hiermee  bedoelde  Frisch  dat  mondelinge  en  publiekshistorici  in  dialoog  moeten  

gaan   met   de   persoon   die   ze   interviewen   of   met   hun   doelpubliek   en   de   autoriteit   voor   de   interpretatie  van  het  verleden  zo  delen.21    

                                                                                                                         

17  GRELE,  ‘Whose  Public?  Whose  History?  What  Is  the  Goal  of  a  Public  Historian?’,47.  

18  R.  ROSENZWEIG  en  D.  THELEN,  The  Presence  of  the  Past:  Popular  Uses  of  History  in  American  Life,  

New  York,  1998,  18.  

19  R.  ROSENZWEIG,  ‘Afterthoughts:  Everyone  a  Historian’.  Geraadpleegd  via  

http://chnm.gmu.edu/survey/afterroy.html  op  17  juni  2016.  

20  F.  DANNIAU,  ‘Public  History  in  a  Digital  Context.  Back  to  the  Future  or  Back  to  Basics?’,  BMGN-­‐‑Low  

Countries  Historical  Review,  128(2013),  119.  

21  M.  FRISH,  A  Shared  Authority:  essays  on  the  Craft  and  Meaning  of  Oral  and  Public  History,  Albany,  

(9)

De  vraag  naar  hoe  het  publiek  betrokken  kan  worden  bij  geschiedenis  blijft  ook  vandaag   nog   centraal   binnen   de   hedendaagse   debatten   rond   publieksgeschiedenis.   In   deze   scriptie   onderzoek   ik   dan   ook   de   History   Workshop   als   voorloper   van   publieksgeschiedenis   en   haar   relevantie  voor  de  hedendaagse  discipline.  

 

1.2   S

TATUS  

Q

UAESTIONES

 

De  History  Workshop  vormde  reeds  meermaals  het  onderwerp  van  historisch  onderzoek.  Deze   werken   handelden   voornamelijk   over   het   ontstaan   en   het   ideeëngoed   van   de   beweging.   Zo   onderzocht   Bill   Schwartz,   toenmalig   redacteur   van   de   History   Workshop   Journal,   in   1993   de   oprichting   van   de   Workshop   in   zijn   artikel   History   on   the   Move:   Reflections   on   the   Workshop.   Schwartz  toonde  aan  dat  het  marxistische  populisme  de  drijvende  kracht  achter  de  oprichting  van   de  Workshop  vormde.  De  Workshop  bouwde  op  dit  idee  voort  en  stelde  dat  iedereen  een  historicus   kon  zijn.22  Kynan  Gentry  benadrukte  in  2013  het  belang  van  nieuwe  radicale  pedagogische  ideeën,   zoals  die  van  de  organische  intellectueel  van  Antonio  Gramsci.  Gramsci  stelde  dat  iedereen  een   intellectueel  is  of  kan  zijn,  omdat  iedereen  in  staat  is  zijn  ideeën  te  ordenen  en  te  ontdekken  hoe   hij/zij  als  historisch  wezen  gegroeid  is.23  Dit  had  een  grote  impact  in  hoe  men  over  onderwijs  en   de  verhouding  tussen  docent  en  student  dacht  en    inspireerde  Samuel  met  name  om  verder  te   kijken   naar   de   mogelijkheden   van   volwassen   studenten   aan   Ruskin   College.   Samen   met   de   opkomst  van  people’s  history  maakte  zulke  pedagogische  modellen  de  oprichting  van  de  Workshop   mede   mogelijk.   Gentry   toonde   daarbij   ook   aan   dat   Samuel’s   persoonlijke   en   politieke   overtuigingen  een  grote  impact  hadden  bij  de  oprichting  van  de  Workshop.24  Dit  vormde  ook  het   onderwerp  van  het  artikel  van  Sophie  Scott-­‐‑Brown  uit  2016.  Zij  beschreef  hoe  de  persoonlijke   groei  van  Samuel  als  socialist  en  onderwijzer  een  vooraanstaande  rol  speelde  bij  de  oprichting   van  de  Workshop.25    

  Ook  andere  historici  namen  het  leven  van  Samuel  onder  de  loep.  In  zijn  artikel  Against  

conformity:   Raphael   Samuel   onderzocht   Ken   Jones   de   politieke   en   intellectuele   werken   van  

Samuel.  Hij  trachtte  hiermee  de  grote  invloed  die  Samuel  had  in  de  ontwikkeling  van  een  meer   democratische  vorm  van  geschiedenisonderwijs  in  Engeland  aan  te  tonen  en  wat  zijn  werk  voor   het  educatieve  beleid  aan  het  eind  van  de  jaren  negentig  kon  betekenen.26  Dit  vormde  tevens  het   onderwerp   in   het   artikel   van   Dave   Russel,   waarin   de   auteur   erkende   hoe   het   democratische  

                                                                                                                         

22  B.  SCHWARTZ,  ‘History  on  the  Move:  Reflections  on  the  History  Workshop’,  Radical  History  Review,  

57(1993),  202-­‐‑220.  

23  GENTRY,  ‘Ruskin,  Radicalism  and  Raphael  Samuel’,196;201;  SCHWARTZ,  ‘History  on  the  Move’,  207.   24  GENTRY,  ‘Ruskin,  Radicalism  and  Raphael  Samuel’,178-­‐‑211.  

25   S.   SCOTT-­‐‑BROWN,   ‘The   Art   of   the   Organiser:   Raphael   Samuel   and   the   Origins   of   the   History  

Workshop’,  History  of  Education,  45  (2016),  372-­‐‑390.  

(10)

onderwijsmodel  van  Samuel  zowel  successen  als  tegenslagen  kende  binnen  de  History  Workshop.   Hij  ging  echter  niet  dieper  in  op  de  omstandigheden  hiervan.27  

  Naast  deze  academische  studies,  verschenen  er  ook  verschillende  artikelen  van  auteurs   die  na  de  dood  van  Samuel  hun  herinneringen  aan  hem  en  de  Workshop  deelden.  Als  lid  van  de  

History  Workshop  beschreef  Anna  Davin  in  haar  artikel  The  only  problem  was  Time  hoe  de  eerste  

workshops  in  Ruskin  eruitzagen,  hoe  het  tijdschrift  werd  opgericht,  maar  ook  de  tegenslagen  die   deze  initiatieven  kenden.28  Stuart  Hall  schreef  in  zijn  artikel  Raphael  Samuel  1934-­‐‑1996  over  zijn   samenwerking   met   Samuel,   diens   drijfveren   bij   de   oprichting   van   de   Workshop   als   ook   de   projecten  die  hij  hierna  ondernam,  zoals  het  schrijven  van  Theatres  of  memory.29  Sheila  Rowbottan   legde  vanuit  haar  standpunt  als  mede-­‐‑workshoporganisator  herinneringen  over  Samuel  vast.  Ze   vertelde   over   haar   ervaringen   tijdens   de   workshops   en   de   oprichting   van   de   vrouwengeschiedenisgroep.30   Uit   al   deze   herinneringen   kwam   dus   vooral   naar   voren   hoe   de  

Workshop  functioneerde  en  welke  ideeën  ten  grondslag  lagen  aan  haar  oprichting.  

 

1.3   O

NDERZOEKSVRAGEN  EN  METHODOLOGIE

 

Zoals   uit   het   voorgaande   literatuuroverzicht   bleek,   is   de   Workshop   als   startpunt   binnen   de   hedendaagse   publieksgeschiedenis   nog   niet   uitgebreid   onderzocht,   ondanks   dat   verschillende   publiekshistorici  zoals  Paul  Ashton,  Hilda  Kean  en  Fien  Danniau  wel  benadrukten  dat  de  History  

Workshop  een  belangrijke  voedingsbodem  was  voor  het  ontstaan  van  public  history  in  Europa.31   Met   deze   masterscriptie   zal   getracht   worden   dit   hiaat   in   het   onderzoek   op   te   vullen.   In   de   volgende   hoofdstukken   wordt   onderzocht   hoe   de   workshops   eruitzagen   en   op   welke   manier   Samuel  interactie  met  amateurhistorici  uit  de  arbeidersklasse  bewerkstelligde.  Daarbij  zal  ik  ook   nagaan   wat   deze   samenwerking   met   de   arbeidersklasse   betekende   voor   de   vorm   van   geschiedenis,   die   binnen   de   History   Workshop   tot   stand   kwam.   Hierbij   wordt   onderscheid   gemaakt  tussen  de  workshopsessies  en  het  tijdschrift,  dat  in  1976  werd  opgericht.  In  het  besluit   zal  de  hedendaagse  relevantie  van  de  ideeën  van  de  workshopbeweging  geëvalueerd  worden.  De   vraag  of  publiekshistorici  vandaag  nog  iets  kunnen  leren  van  de  History  Workshop  over  interactie   met  het  publiek  staat  hierbij  centraal.  Deze  scriptie  zal  zich  vooral  focussen  op  de  periode  tussen   1970   en   1985   in   Groot-­‐‑Brittannië.   Deze   periode   komt   overeen   met   het   hoogtepunt   van   de  

Workshop  als  publieksbeweging.    

                                                                                                                         

27  D.  RUSSEL,  ‘Raphael  Samuel,  History  Workshop  and  the  Value  of  Democratic  Scholarship’,  Popular  

Music,  16  (1997),  217-­‐‑220.
  

28  A.  DAVIN,  ‘The  only  Problem  was  Time’,  History  Workshop  Journal,  50  (2000),  240-­‐‑245.   29  S.  HALL,  ‘Raphael  Samuel  1934-­‐‑1996’,  New  Left  Review,  221  (1997),  119-­‐‑127.  

30  S.  ROWBOTHAM,  ‘Some  Memories  of  Raphael’,  New  Left  Review,  221  (1997),  128-­‐‑132.  

31  P.  ASHTON  en  H.  KEAN,  ‘Introduction:  People  and  their  Pasts’,  People  and  their  Pasts  Public  History  

today,  P.  ASHTON  en  H.  KEAN  red.,  New  York,  2009,  2;  DANNIAU,  ‘Public  History  in  a  Digital  Context.   Back  to  the  Future  or  Back  to  Basics?’,  119.    

(11)

Om   bovenstaande   vragen   te   beantwoorden   onderzocht   ik   drie   verschillende   soorten   bronnen,  namelijk  verslagen  van  de  workshops,  flyers  en  de  eerste  tien  jaargang  van  de  History  

Workshop  Journal.32  De  verslagen  van  zowel  nationale  als  lokale  workshops  werden  gepubliceerd   in  het  tijdschrift.  Dit  gebeurde  echter  niet  systematisch.  De  eerste  tien  jaargangen  bevatten  24   verslagen   van   workshops   in   Engeland   en   Ierland.   De   organisatoren   van   de   desbetreffende   workshops  beschreven  in  deze  verslagen  de  deelnemers,  de  inhoud  van  de  sessies  en  gaven  tevens   informatie  over  de  participatie  van  de  deelnemers.  Uit  dit  bronmateriaal  kon  ik  achterhalen  hoe   de   organisatoren   interactie   tijdens   de   sessies   stimuleerden   en   welke   manieren   het   meest   succesvol  waren.  Voor  de  eerste  tien  jaar  van  de  Workshop  had  ik  geen  toegang  tot  soortgelijke   verslagen  en  heb  ik  getracht  dit  te  compenseren  met  workshopflyers,  artikelen  van  Samuel  en   workshopleden   over   de   werking   van   de   workshops   en   secundaire   literatuur.   De   flyers   van   de   workshops   gaven   met   name   informatie   over   de   inhoud   van   de   sessies   en   de   sprekers   van   de   nationale   workshops   in   Ruskin.   Toch   verstrekte   ze   ook   inzicht   in   de   idealen   van   de   workshopbeweging.  Deze  flyers  staan  zowel  online  op  de  website  historyworkshop.org.uk  en  zijn   tevens  gedeeltelijk  gepubliceerd  in  de  collectanea  van  de  Workshop  uit  1991.33  Voor  het  hoofdstuk   over  de  werking  van  het  tijdschrift  werden  de  eerste  tien  jaargangen,  van  1976  tot  1985,  aan  een   kwalitatieve  en  kwantitatieve  analyse  onderworpen.    

 

1.4   T

ERMINOLOGIE

 

Om  enkele  onnodige  vraagtekens  weg  te  halen,  zal  ik  drie  termen  reeds  nader  verklaren.  De  eerste   is   arbeidersklasse   of   working   class.   Deze   term   klinkt   vandaag   de   dag   verouderd,   maar   uit   een   enquête  in  Engeland  tussen  1949  en  1951,  bleek  dat  de  Engelse  samenleving  toch  nog  sterk  in  een   drie   klassensysteem   dacht.34   Samuel   gebruikte   de   term   om   de   socio-­‐‑economische   achtergrond   van   de   Ruskin   studenten   te   beschrijven.   De   Working   class   omving   de   mensen   en   families   die   manuele   arbeid   verrichtten.   Er   wordt   soms   ook   wel   gesproken   over   working   classes   om   de   verschillen   in   beroep   en   inkomen   aan   te   duiden.   De   studenten   van   Ruskin   college   hadden   achtergronden  in  de  manuele  arbeid,  zoals  de  industrie,  landbouw,  maar  ook  in  de  vakbonden.35   Ik   heb   de   term   working   class   dan   ook   zo   letterlijk   mogelijk   vertaald   en   zo   tot   de   term   arbeidersklasse   gekomen.   De   tweede   term   die   ik   wil   verduidelijken   is   amateur   en   amateurhistoricus.  Hiermee  worden  die  personen  bedoeld  die  aan  historische  onderzoek  doen   vanuit  interesse  in  geschiedenis,  maar  dit  niet  op  professionele  basis  doen.  De  term  reflecteert   dus   niet   zozeer   hun   capaciteiten,   maar   hun   professionele   aanstelling   als   historicus.   Het   derde                                                                                                                            

32  History  Workshop.  A  Journal  of  socialist  historians,  1(1976)  -­‐‑  9(1980);  History  Workshop.  A  Journal  of  

socialist  and  feminist  historians,  10  (1980)  -­‐‑20  (1985).  

33  R.  SAMUEL  red.  History  Workshop  A  collectanea  1967-­‐‑1991,  London,  1991.   34  A.  MARWICK,  British  Society  since  1945,  Londen,  1982,  38-­‐‑44.  

(12)

begrip   waar   ik   een   kanttekening   bij   wil   maken   is   Workshop.   Wanneer   ik   Workshop   met   een   hoofdletter  schrijf  bedoel  ik  de  History  Workshop  beweging,  terwijl  workshop  met  kleine  letter   verwijst  naar  een  individuele  sessie.    

 

(13)

2   De  origine  van  de  History  Workshop  

2.1   O

PRICHTING  VAN  DE  

W

ORKSHOP

 

2.1.1   D

E  

STRIJD

 MET  

R

USKIN  

 

Samuel  toonde  zich  in  zijn  beschrijvingen  van  het  ontstaan  van  de  History  Workshop  een  ware   romanticus.   Hij   creëerde   een   beeld   van   de   oprichting   als   een   eenzame   strijd   tegen   het   examensysteem  van  Ruskin  en  meer  algemeen  tegen  de  manier  waarop  aan  geschiedenis  gedaan   werd  binnen  de  academische  wereld.  

 

It  started  in  1967,  at  Ruskin  College  Oxford,  as  an  attack  on  the  examination  system,  and  the   humiliations  which  it  imposed  on  adult  students.  It  was  an  attempt  to  create,  within  a  very   limited  compass,  an  alternative  educational  practice,  to  encourage  Ruskin  students,  working   men  and  women,  drawn  from  the  labour  and  trade-­‐‑union  movement  to  engage  in  research,   and  to  construct  their  own  history  as  a  way  of  giving  them  an  independent  critical  vantage   point  in  their  reading.36  

 

Toch  was  Samuel  niet  de  eerste  nog  de  enige  die  via  geschiedenis  en  onderwijs  naar  emancipatie   van   de   arbeidersklasse   streefde.   Zowel   andere   linkse   historici,   zoals   Hobsbawm   en   Thompson   (die  in  het  tweede  deel  van  dit  hoofdstuk  aan  bod  komen),  als  ook  Ruskin  College  zette  zich  in   voor  de  politieke  en  historische  erkenning  van  de  arbeidersklasse.  

Ruskin  staat  bekend  als  the  College  which  brought  the  working  man  to  Oxford.37  In  1899   richtten   de   Amerikaanse   geleerden   Walter   Vrooman   en   Charles   Beard,   Ruskin   op   als   een   onafhankelijk  college  voor  vakbonds-­‐‑  en  Labour  afgevaardigden  uit  de  arbeidersklasse.  Dit  was   een  belangrijke  stap  in  de  emancipatie  van  de  arbeidersklasse.  Een  universitaire  opleiding  was   toen  immers  niet  weggelegd  voor  het  merendeel  van  de  arbeidersklasse.  Ruskin  College  was  in   dat  opzicht  een  alternatief  educatief  platvorm  voor  oudere  studenten  die  uitgesloten  waren  van   de  traditionele  opleidingsvormen.  In  haar  beginjaren  was  Ruskin  eerder  een  beweging  dan  een   college.   Zo   werden   er   geen   examens   afgenomen   en   organiseerde   het   College   lezingen   in   verschillende  industriesteden  in  Engeland  en  richtte  lokale  Ruskin  Halls  op.  Het  lessenpakket  was   vernieuwend  en  sloot  nauw  aan  bij  de  recent  opgekomen  sociale  wetenschappen,  zoals  sociologie   en  psychologie.    

Al  snel  verloor  het  college  echter  haar  onafhankelijke  en  vooruitstrevende  karakter.  De   invoering   van   examens   leidde   in   1908   tot   een   studentenprotest   tegen   de   te   sterke   band   van                                                                                                                            

36  R.  SAMUEL,  ‘History  Workshop  1966-­‐‑1980’,  R.  SAMUEL  red.,  People’s  History  and  Socialist  Theory,  

1981,  Londen,  410.  

(14)

Ruskin  met  de  universiteit.  Het  college  werd  volgens  de  studenten  een  opstapje  naar  Oxford  in   plaats   van   een   alternatieve   manier   van   studeren   voor   leden   van   de   arbeidersklasse.38   Het   examensysteem  bestond  uit  vijf,  drie  uur  durende,  examens  die  de  studenten  aflegden  aan  het   einde  van  hun  tweejarige  opleiding.39  Samuel  gaf  bij  zijn  aanstelling  als  tutor  in  1962  dan  ook   kritiek  op  dit  examen  systeem  en    stelde  dat  deze  manier  van  examinering  vernederend  was  voor   de  studenten.  Hij  wilde  terug  naar  een  systeem  dat  het  begrip  van  de  processen  in  de  geschiedenis   van   studenten   testte,   door   individueel   onderzoek   en   papers.40   In   1966   stak   opnieuw   studentenprotest  omtrent  de  relatie  van  Ruskin  met  Oxford  de  kop  op.  Ditmaal  uitte  de  studenten   kritiek   op   de   invoering   van   het   Special   Oxford   diploma,   dat   de   studenten   toegang   gaf   tot   de   universiteit  van  Oxford.  Ruskin  college  zou  zo  gereduceerd  worden  tot  een  vooropleiding  voor   Oxford   in   plaats   van   een   op   zichzelf   staande   opleiding   zijn.   Deze   onvrede   met   het   onderwijssysteem  zorgde  mee  voor  de  voedingsbodem  van  waaruit  de  Workshop  groeide.41  

De   Workshop   werd   opgericht   in   een   tijd   waarin   de   Engelse   samenleving   enkele   grote   veranderingen   doormaakte.   Vanaf   de   jaren   vijftig   steeg   de   welvaart   en   sociale   mobiliteit   in   Engeland.  De  regering  richtte  huisvestingsprogramma’s  en  het  sociale  zekerheid  programma  in,   waarbij   je   in   ruil   voor   een   wekelijkse   bijdrage   beschermd   was   tegen   inkomensverlies   en   gezondheidszorg  werd  breder  toegankelijk.  De  leden  uit  de  arbeidersklasse  hadden  het  op  veel   vlakken,  zoals  werk-­‐‑  en  woonomstandigheden,  beter  dan  ooit  tevoren.  Toch  bleef  onderwijs  een   punt   van   ongelijkheid,   want   hoewel   steeds   meer   kinderen   naar   school   gingen,   bleef   de   arbeidersklasse  sterk  ondervertegenwoordigd.  Zo  ging  in  1950  slechts  3%  van  de  adolescenten   uit  de  arbeidersklasse  naar  de  universiteit  en  dit  bleef  ook  lange  tijd  zo.  Terwijl  het  totaalaantal   studenten  aan  de  universiteit  in  jaren  zestig  verviervoudigde,  was  het  aandeel  van  studenten  uit   de  arbeidersklasse  met  amper  0,1%  gestegen.  De  “strijd”  die  Samuel  met  de  History  Workshop   voerde,   ging   dus   niet   over   stemrecht   of   betere   werkomstandigheden,   maar   om   beter   en   meer   geëmancipeerd   onderwijs   voor   de   arbeidersklasse.   Met   de   Workshop   trachtte   Samuel   de   deelnemers  een  stem  te  geven  en  wilde  hij  aantonen  dat  ook  hun  geschiedenis  de  moeite  waard   was.    

Samuel  benadrukte  deze  “strijd”  vaak  in  zijn  latere  beschrijvingen  van  de  oprichting.  Zo   uitte  dit  romantische  beeld  zich  tevens  in  de  onderstaande  uitspraak,  waarin  hij  het  radicale  en   vernieuwende  karakter  van  de  beweging  wilde  benadrukken.  Ruskin  was  volgens  hem  haar  band   met  de  arbeidersklasse  verloren  en  via  de  History  Workshop  wilde  hij  deze  relatie  herstellen.    

                                                                                                                         

38  GENTRY,  ‘Ruskin,  Radicalism  and  Raphael  Samuel’,  189-­‐‑192.  

39  H.  POLLINS,  ‘History  Workshop:  The  Making  of  a  Myth,  Bulletin  of  the  Society  for  the  Study  of  Labour  

History,  42(1981),  18.  

40  SCOTT-­‐‑BROWN,  ‘The  Art  of  the  Organiser’,  384.   41  IBID,  382.    

(15)

It  is  quite  true  that,  from  the  very  circumstances  of  its  origin,  the  Workshop  gave  a  privileged   place   to   experience,   since   it   was   our   argument   that   adult   students,   so   far   from   being   educationally  'underprivileged',  the  working  definition  adopted  by  the  College  authorities,   were   peculiarly   well-­‐‑placed   to   write   about   many   facets   of   industrial   and   working   class   history.42  

 

Samuel  beoogde  met  deze  uitspraak  aan  te  tonen  dat  in  tegenstelling  tot  de  opleiding  aan  Ruskin   de  workshopbeweging  de  talenten  van  de  arbeidersklasse  wel  erkende  en  verder  wilde  helpen   ontwikkelen.  Via  zijn  artikel  History  Workshop:  the  Making  of  a  Myth  trachtte  tutor  aan  Ruskin,   Harold  Pollins  dit  beeld  te  ontkrachten  en  aan  te  tonen  dat  de  workshopbeweging  minder  radicaal   was  dan  Samuel  deed  uitschijnen.  Pollins  stelde  dat  de  studenten  were  not  discouraged  at  Ruskin  

from   being   adventurous   and   seminar   papers   by   them   often   were   enlivened   by   their   personal   evidence.43   Ook   de   stelling   van   Pollins   was   natuurlijk   niet   zonder   bijbedoeling.   Als   tutor   aan   Ruskin  College  wilde  hij  natuurlijk  de  reputatie  van  deze  instelling  in  eren  herstellen.  De  waarheid   ligt  vermoedelijk  dan  ook  ergens  tussen  beide  uitspraken  in.  Ondanks  dat  de  “eenzame”  strijd  van   de  History  Workshop  dus  minder  geïsoleerd  was  dan  Samuel  deed  uitschijnen,  ging  hij  wel  verder   dan   zijn   voorgangers   en   tijdgenoten   in   de   creatie   van   een   platvorm   voor   democratische   geschiedschrijving.  

 

2.1.2

 

  H

ET  DOEL  VAN  DE  

H

ISTORY  

W

ORKSHOP

:

 

P

EOPLE

S  HISTORY  WITH  THE  

P

UBLIC

 

Samuel  beschreef  het  doel  van  de  Workshop  om  historisch  onderzoek  toegankelijker  te  maken   voor  het  brede  publiek  vaak  als:  Bringing  the  boundaries  of  history  closer  to  people’s  life.44  Dit  uitte  

zich   op   twee   manieren   in   de   werking   van   de   Workshop.   Enerzijds   promootte   Samuel   via   de  

Workshop   onderzoek   naar   people’s   history.   Hij   wilde   de   studenten   kennis   laten   maken   met  

onderzoek  dat  aansloot  op  hun  leefwereld  en  hen  zo  in  staat  stellen  hun  eigen  geschiedenis  te   ontdekken   alsook   inzicht   te   geven   in   hoe   hun   huidige   situatie   historisch   gegroeid   was.   De  

Workshop   had   in   dat   opzicht   ook   een   uitgesproken   politiek   karakter.   De   deelname   aan   de  

workshopbeweging  was  voor  vele  namelijk  ook  een  politieke  daad,  waarbij  ze  hun  ongenoegen   met   de   hedendaagse   situatie   van   de   arbeiders   toonden.   De   workshops   waren   niet   louter   seminaries   over   geschiedenis,   maar   bijeenkomsten   waar   de   leden   uit   de   arbeidersklasse   hun   eigen  geschiedenis  terug  claimden.  De  focus  lag  in  de  beginperiode  dus  sterk  op  arbeiders-­‐‑  en   industriële   geschiedenis,   aangezien   het   merendeel   van   de   studenten   mannen   waren   met   achtergronden  in  de  industrie  of  de  landbouw.  Spontane  vormen  van  protest,  zoals  de  rank  and                                                                                                                            

42  SAMUEL,  ‘On  the  methods  of  the  History  Workshop:  a  Reply’,  163.   43  POLLINS,  ‘History  Workshop:  the  Making  of  a  Myth’,  16.  

(16)

file  bewegingen  waren  geliefde  thema’s,  waarbij  de  nadruk  lag  op  de  gewone  werklieden  en  niet  

de   organisatoren   of   leiders   van   de   opstanden.45   Samuel   wilde   dit   soort   geschiedenis   ook   implementeren  in  de  vakken  aan  Ruskin  College  en  pleitte  in  1968  voor  Labour  history  courses   waarin  de  eigen  ervaringen  van  de  studenten  die  in  de  industrie  werkzaam  waren  geïntegreerd   werden.46  Aan  het  begin  van  de  jaren  zeventig  raakte  de  Workshop  ook  beïnvloed  door  de  ideeën   van  de  vrouwenbeweging  en  de  Workshop  evolueerde  langzamerhand  ook  tot  een  platvorm  om   vrouwengeschiedenis  te  promoten.    

De  inhoud  van  de  workshopbeweging  sloot  dus  nog  vrij  nauw  aan  bij  het  bestaande  veld   van  people’s  history.  Haar  echte  vernieuwing  lag  in  de  manier  waarop  dit  verleden  onderzocht   werd  en  hoe  niet  professionele  historici  betrokken  werden  bij  de  interpretatie  van  het  verleden.   Samuel  wilde  het  onderzoeksproces  demystificeren  en  democratischer  maken.  Hij  zette  tijdens  de   workshops  zijn  studenten  en  later  ook  andere  amateurhistorici  aan  om  zelf  onderzoek  naar  het   verleden  te  doen  en  hierbij  hun  eigen  ervaringen  te  gebruiken  bij  de  interpretatie  van  de  bronnen.   In  dit  aspect  zien  we  duidelijk  hoe  sterk  die  emancipatorische  gedachte  speelde  bij  Samuel.  Via  de   workshop  hielp  hij  studenten  uit  de  arbeidersklasse  een  stem  te  geven  en  meer  vertrouwen  te   krijgen  in  hun  eigen  kunnen.  Ondanks  dat  de  Ruskin  studenten  reeds  in  beperkte  mate  onderzoek   uitvoerden   tijdens   hun   opleiding,   was   de   schaal   waarop   dit   tijdens   de   History   Workshop   plaatsvond  ongekend.  De  Workshop  groeide  namelijk  als  snel  uit  van  een  seminarie  voor  Ruskin   studenten   tot   grote   leerfestivals   waar   honderden   academici   en   amateurhistorici   uit   de   arbeidersklasse  samenkwamen  om  hun  kennis  over  geschiedenis  te  delen  en  samen  het  verleden   te  interpreteren.    

De  Workshop  was  hiermee  een  van  de  eerste  voorbeelden  van  een  project  waarin  shared  

authority   tot   stand   kwam   en   beïnvloedde   zo   de   manier   waarop   publiekshistorici   de  

samenwerking   met   hun   publiek   benaderden.   De  interpretatie  van  het  verleden  was  binnen  de  

Workshop  namelijk  niet  langer  het  alleenrecht  van  professionele  historici,  maar  een  gezamenlijke  

praktijk  tussen  academici  en  amateurhistorici.  De  workshops  kenmerkte  zich  de  dus  door  een   egalitair  karakter,  waarin  getracht  werd  de  kloof  tussen  beide  partijen  te  overbruggen.  Op  dit  vlak   toonde   Samuel   met   de   History   Workshop   zich   radicaler   dan   Ruskin   College,   waar   de   tutor   en   docent  toch  nog  steeds  een  geprivilegieerde  positie  ten  opzichte  van  haar  studenten  genoot.  Het   onderzoek   van   de   studenten   leidde   tot   zelfstandige   werken   in   de   vorm   van   pamfletten   en   sommige   van   hen   stonden   als   spreker   op   de   workshops,   naast   bekende   historici   als   Eric   Hobsbawm  en  E.  P.  Thompson.47    

                                                                                                                         

45  R.  SAMUEL,  ‘History  Workshop  1966-­‐‑1980’,  412.   46  SCOTT-­‐‑BROWN,  ‘The  Art  of  the  Organiser’,  384.  

47   R.   SAMUEL,   ‘Editorial   Introduction’,   R.   SAMUEL   red.   History   Workshop   A   collectanea   1967-­‐‑1991,  

(17)

De   keuze   voor   de   naam   History   Workshop   was   dan   ook   geen   toeval.   Deze   weerspiegelt   namelijk  de  ideeën  die  achter  haar  oprichting  schuilgingen.  ‘Workshop’  was  geïnspireerd  op  de  

theatre  workshops  van  Ewan  MacColl  en  Joan  Littlewood  uit  de  jaren  1940  en  1950.  De  theatre   workshop   was   een   theatergezelschap   dat   op   een   communale   wijze   werkte.   De   acteurs   en  

technische  medewerkers  leefden  als  groep  en  verdeelden  de  taken  op  een  gelijkwaardige  manier,   waarbij  iedere  week  een  andere  ‘weekchef’  werd  aangeduid.  Dit  idee  van  gelijkwaardige  partners   stond  ook  centraal  in  de  History  Workshop.48  De  term  workshop  gaf  daarnaast  ook  al  aan  dat  het   om  (inter)actieve  sessies  ging,  waar  iedereen  op  een  gelijkwaardige  manier  van  elkaar  leerde.  

Samuel   creëerde   een   romantisch   beeld   over   de   Workshop   als   strijdmiddel   voor   de   emancipatie  van  en  beter  onderwijs  voor  de  arbeidersklasse.  In  zijn  latere  beschrijvingen  van  de   oprichting  benadrukte  hij  het  radicale  en  vernieuwende  karakter  van  de  Workshop.  Toch  is  de  

Workshop  niet  in  een  intellectueel  vacuüm  ontstaan.  Zoals  uit  het  bovenstaande  deel  reeds  bleek,  

waren   de   ideeën   van   Samuel   niet   geheel   vernieuwend   voor   Ruskin   College.   Daarnaast   zijn   er   tevens   verschillende   historische,   politieke   en   educatieve   bewegingen   die   een   inspiratiebron   vormden   voor   Samuel.   In   het   vervolg   van   dit   hoofdstuk   wordt   het   intellectuele   landschap   waarbinnen  de  Workshop  zich  ontwikkelde  behandeld.    

 

2.2  

ONTSTAANSCONTEXT:  HET  BRITSE  INTELLECTUELE  LEVEN  NA  DE  TWEEDE  WERELDOORLOG  

Zowel  Sophie  Scott-­‐‑Brown  als  Kynan  Gentry  wezen  op  het  belang  Samuel’s  opvoeding  en  carrière   voor  de  oprichting  van  de  History  Workshop.  Voor  dit  onderdeel  van  de  scriptie  heb  ik  me  dan  ook   voornamelijk   gebaseerd   op   hun   artikelen,   als   ook   het   boek   van   Dennis   Dworking,   Cultural  

Marxism  in  Postwar  Britain.49    

Raphael   Samuel   werd   geboren   op   26   december   1934   in   het   noorden   van   Londen.   Zijn   moeder,   Minna   Nerenstein,   werd   vanaf   1939   lid   van   de   de   Britse   communistische   partij   (Communist  Party  of  Great  Britain)  en  communisme  was  vanaf  dat  moment  een  vormde  factor  in   haar  leven  en  bijgevolg  ook  dat  van  Raphael.  Na  haar  scheiding  in  1941  stortte  Minna  zich  volledig   op   het   partijleven   en   had   hier   een   heel   publieke   rol   in.   Ze   organiseerde   bijeenkomsten,   gaf   publieke   toespraken   en   zette   verschillende   initiatieven   op   om   sociale   rechtvaardigheid   in   de   maatschappij  te  verbeteren,  zoals  het  opvangen  van  kinderen  die  op  de  vlucht  waren  voor  het   Nazi   regime   in   Duitsland.50   Doordat   Samuel   reeds   als   kind   op   een   heel   intensieve   manier   in   aanraking   kwam   met   het   communisme   was   het   voor   hem   echt   een   manier   van   leven.   Voornamelijk  het  idee  van  collectivisme  en  egalitarisme  had  een  sterke  indruk  op  hem  nagelaten                                                                                                                            

48  Samuel,  ‘History  workshop  1966-­‐‑80’,  414.  

49  GENTRY,  ‘Ruskin,  Radicalism  and  Raphael  Samuel’;  SCOTT-­‐‑BROWN,  ‘The  Art  of  the  Organiser’;  D.  

DWORKIN,  Cultural  Marxism  in  Postwar  Britain,  Durham  en  Londen,  1997,  

50   P.   CONWAY,   ‘Minna   Keal   (http://www.musicweb-­‐‑international.com/keal/).   Geraadpleegd   op   20  

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Korteweg-de Vries Instituut voor Wiskunde Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica. Universiteit

Indien de Hessiaan in een stationair punt ~a te veel eigenwaarden 0 heeft, geeft deze geen informatie.. We moeten dan op een andere manier het gedrag van f rond ~a

Gebruik geen schriften, syllabi of andere hulpmiddelen..

Gebruik geen schriften, syllabi of andere hulpmiddelen..

Gebruik geen schriften, syllabi of andere hulpmiddelen..

Gebruik geen schriften, syllabi of andere hulpmiddelen..

De verschillen die er zijn op het gebied van de omvang van de berichten en het genre van de artikelen met de vorsing van Wester, Pleijter en Hijmans kan men verklaren doordat

Om dit tegen te gaan wordt in Goudriaans plan voor een GSV de waarde van geld niet alleen gekoppeld aan goud, maar ook aan het gewogen ge- middelde van een mandje van