• No results found

Kleio in de klas

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Kleio in de klas"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Kl

e

io

rijksmuseum

Portret van een plantage

Getrouwe weergave van overzees bezit

Eveline Sint Nico-laas is conservator

militaria en varia 18e

eeuw.

De Surinaamse kunstenaar Gerrit Schouten (1779-1839) maakte in het begin van de negentiende eeuw een kijkkast met een voorstelling van een plantage die helemaal van papier is gemaakt. Het stelt de koffie- en katoenplantage Zeezigt voor, gelegen aan de Motkreek dicht bij zee.

Tot het einde van het schooljaar bespreken experts van het Rijksmuseum Amsterdam verschillende objecten uit de collectie, verspreid over de tijdvakken, en plaatsen deze in hun historische context.

Zelfde indeling

Plantages in Suriname hadden meestal in grote lijnen eenzelfde indeling. Een pad met aan weerszijde bomen en struiken voerde de bezoeker vanaf het water rechtstreeks naar het plantershuis. Rondom het grote huis lagen de bedrijfsgebouwen als de timmerloods en de koffieloods. Verder weg van het plantershuis stonden de slavenvertrekken met daarachter de velden waar de gewassen werden verbouwd. Een reisverslag uit 1824 beschrijft de aankomst op Zeezigt: ‘Zoo voeren wij dan nagenoeg 2½ uur voort, toen eindelijk het schoone woonhuis der plantaadje Zeezigt zich aan ons vertoonde, op een afstand van slechts 10 à 15 minuten van de zee verwijderd. [....] Verbeeldt u dan een ruim tweeverdiepings lusthuis, in den Italiaan-schen smaak gebouwd, met eene vooruitste-kende galerij van voren, waarboven een balkon geplaatst is, welke het verrukkelijkst uitzigt aan de linkerzijde op de kreek levert, terwijl men aan de regterhand van daar meer dan een half uur ver in zee ziet...’

Op het diorama zien we in de deuropening van de galerij de eigenaar staan. Hij kijkt toe hoe slaven het terras voor het huis

schoonve-S

chouten maakte dit soort

driedimensio-nale portretten van plantages in opdracht van plantage-eigenaren. Soms was die eigenaar een Europees handelshuis waarvan de bestuurders graag wilden weten hoe hun overzees bezit eruitzag. Maar ook planters in Suriname bestelden bij Schouten diorama’s. In beide gevallen verlangde de opdrachtgever een waarheidsgetrouwe weergave van zijn bezit. Zeezigt was in 1785 aangelegd door Johannes Baak en stond in 1793 in de Surinaamse Al-manak vermeld als een koffie- en katoenplan-tage in eigendom van het handelshuis Meurs & Baak. In 1821 ging het eigendom van de plantage over op D. Holswilder, van wie de

En-gelsman R. Cook het drie jaar later kocht. Voor een van deze twee

mannen maakte Schouten dit gedetailleerde en daarom

zeer informatieve diorama.

50 2014 Kleio2

(2)

Kl

e

io

rijksmuseum

Portret van een plantage

Getrouwe weergave van overzees bezit

gen. Dit terras werd ook wel gebruikt voor het drogen van koffiebonen in de zon. Aan de ach-terzijde van het plantershuis wordt de katoen gedroogd in de zon. De katoenoogst vond twee keer per jaar plaats en moest snel gebeuren om te voorkomen dat het gewas door onge-dierte werd aangetast. Een katoenplantage beschikte daarom altijd over een relatief groot aantal slaven. Na het drogen werden de zaden uit de katoen verwijderd. Dit moest zorgvuldig gebeuren,omdat de pitten een olie bevatten die de katoen kon bederven.

Rechts op de voorgrond zien we een loods waar slaven bezig zijn met het bewerken van hout. Veel plantages hadden een eigen hout-werkplaats of kuiperij, ook wanneer dit niet het belangrijkste product was. Zowel hout als mankracht was immers ruim voorradig, zodat men op de plantage het verpakken en het ver-voer van de producten zelf kon verzorgen. Zelfredzaamheid was belangrijk in de binnen-landen. Voor een bezoek aan de hoofdstad Paramaribo was men minstens een dag onder-weg, vaak langer. Dit betekende dat de planter en zijn familie ook voor hun dagelijkse maal afhankelijk waren van wat de plantage ople-verde. Niet voor niets is er voor het grote huis een uitgebreide moestuin te zien, waar onder andere bonen en kool werden verbouwd.Voor luxegoederen, kleding en drank bleef men ui-teraard afhankelijk van aanvoer uit de stad. Ui-terst rechts, bij de timmerwerkplaats, arriveert zojuist een pondo, een klein vrachtscheepje met een dak van pinabladeren. De slaven bren-gen de kisten en vaten aan wal. Op de kisten staan de letters PL (ineen) en Z, een verwijzing naar de naam van de plantage Zeezigt.

Voor het huis ligt een tentboot waarmee de ei-genaar en zijn gezin zich naar de stad of naar andere plantages lieten brengen. Zij zaten in het overdekte gedeelte van de boot uit de zon

2014 Kleio2 51

Onder:

Diorama met een voorstelling van de Surinaamse plan-tage Zeezigt, Gerrit Schouten, onge-dateerd. Collectie Rijksmuseum. Linker pagina: Detail van het diorama, waarop de houtwerkplaats goed te zien is. Col-lectie Rijksmuseum. Hiernaast:

Detail van het diorama, het huis van de plantage-eigenaar. Collectie Rijksmuseum.

en regen, terwijl slaven, gekleed in livrei met sjerp en hoge hoed, hen roeiden.

Geheel links zien we een sluis waarmee het waterpeil werd geregeld. Elke plantage was een zelfstandige polder met rondom dijken en een eigen afwateringsstelsel. Door de afwisse-lende regentijden en droge tijden fluctueerde het waterniveau sterk. Het waterreservoir rechts van de sluis diende daarom als buffer. Omdat plantage Zeezigt dicht bij de oceaan lag had men bovendien te maken met de ge-tijdewerking. Als het zoute zeewater de akkers zou overstromen, was de oogst verloren. Vanaf de jaren twintig ging het steeds slechter met de plantage. De katoenprijzen schommel-den flink in deze tijd en tussen 1824 en 1844 werd Zeezigt driemaal overvallen door een ka-toenwormplaag, een keer geteisterd door een orkaan en kwam het door hevige regens ook nog een keer onder water te staan. Schouten lijkt nog net de glorietijd te hebben vastgelegd.

Volgende keer een bijdrage van Harm Stevens,

conservator geschiedenis van de twintigste eeuw. n

Een afbeelding van het diorama is in groot formaat te vinden op de website van het Rijksmuseum. Ga naar www.rijksmuseum.nl en klik op zoeken. Voer het collectienummer NG-1983-1 in. Er zijn nog meer diorama’s van Gerrit Schouten in bezit van het Rijksmuseum, zoek daarvoor op ‘diorama’s’. Bij dit artikel is een bijpassende les gemaakt. Deze is te vinden op de website van Kleio: www.vgnkleio.nl/kleio.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Net als bij de familie van Clermont weten we echter ook in dit geval niet of de schuldena- ren daarna moesten opdraaien voor de con- sequenties van hun weigering, zoals die door

Het bedrijf moet er ook voor waken dat er bij inhuur van externen geen kennis verloren gaat.” René Zendijk (L&G) vreest dat de kwaliteit van de audits er dan niet op voor-

Als nu de steenen gebakken zijn, kan de metselaar met kalk en steen het huis opbouwen Hiermede is hij op dit plaatje bezig.. Er zijn dus heel wat menschen noodig om een huis gereed

Bij deze rooier wordt een aparte rooiketting met schaar ge- leverd voor het geval dat een gewas met geheel afgestorven loof moet worden gerooid. Een en ander maakt dit werktuig

Therefore, the results of this study would create awareness on seed endophytes and facilitate/stimulate studies on the role of these fungi

d. Approaches to understanding clients' problems should be participative, based on developing enduring relationships with business clients and communities and providing

Je mocht wel studeren, maar de universiteit was misschien niet voor ons soort mensen. En toen kwamen de jongens, en die gingen

Hij droeg mijn straf aan het ruw houten kruis, maar Hij had daar ook weg kunnen gaan.. Hij bleef daar voor mij, verdroeg