• No results found

De onbereikbare binnenkant van het verleden

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "De onbereikbare binnenkant van het verleden"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

De Onbereikbare Binnenkant

van het Verleden

Over de enscenering van het culturele erfgoed

Pascal Gielen

foto’s van Wendy Marijnissen

Hoe vreemd is het verleden in onze samenleving?

Hoe ensceneert de erfgoedsector het verleden?

En hoe gaat de erfgoedparticipant er mee om?

uitnodiging

Zolang de teletijdmachine niet bestaat, kunnen we wat was niet van binnenuit aanvoelen en begrijpen. Daarom is het ver-leden de Grote Vreemde in onze maatschappij. De historische wetenschap weet dat maar al te goed. Ze vat dan ook conse-quent enkel maar de schil van de geschiedenis. Diezelfde we-tenschap verwijt de erfgoedsector wel eens dat ze pretendeert toch iets van de binnenzijde te laten voelen. De sector mis-kent bij momenten de onoverbrugbare historische afstand.

In De Onbereikbare Binnenkant van het Verleden onder-zoekt Pascal Gielen onder meer die kritiek voor tien uiteen-lopende ‘erfgoedcases’. Zowel de erfgoedpresentaties als de ervaringen van bezoekers worden nagegaan voor het Etnografisch Museum, De Kathedraal en het Museum van Hedendaagse Kunst in Antwerpen, het Provinciaal Open-luchtmuseum Bokrijk, het Groeningemuseum in Brugge, het In Flanders Fields Museum in Ieper, de Ken-Uw-Stad-Kwis over Leuven, het schuttersgilde Sint-Joris in Meer en het Provinciaal Gallo-Romeins Museum van Tongeren.

Gielen bekijkt bovendien hoe vier beladen – want voor de erfgoedsector moreel geladen – noties in het landschap reso-neren. De eerste heet ‘nostalgie’, de tweede ‘het evenement’, de derde ‘behoren’ of ‘identiteit’ en een laatste ‘het publiek’.

De belangrijkste conclusie luidt dat de erfgoedsector op andere uitgangspunten dan de historische wetenschap koerst. De sector steunt op een belevingsregiem met een alternatieve kennispolitiek. Die maakt mogelijk dat de erf-goedsector meer ‘essayistisch’ te werk kan gaan. Ze kan innovatiever, speculatiever, subjectiever, maar ook meer ideologisch, moreel of politiek met het verleden omgaan dan de historische wetenschap. Ze moet dat ook doen! De Onbereikbare Binnenkant van het Verleden volgt twee

jaar na het boek Cultureel Goed dat Gielen samen met Prof. Dr. Rudi Laermans schreef. Terwijl dat eerste boek over erf-goed veeleer op een theoretische en een beleidsmatige ma-nier de discussie over de sector opent, stuurt De

Onbereik-bare Binnenkant van het Verleden op concrete voorbeelden

van erfgoedpresentaties. Daarmee krijgt de theoretische voorzet van Cultureel Goed niet alleen een empirische in-vulling, het kan met name ook als een ‘leerboek’ voor iedere erfgoedprofessional en -amateur worden gelezen. Gielen laat immers niet alleen zien hoe het verleden vandaag wordt

(2)

Naamsesteenweg 201 | 3001 Leuven | t 016 300 110 | f 016 300 119 | email: bestellingen@lannoocampus.be | www.lannoocampus.com

Bestelbon

Instelling ... Naam ...Voornaam ... Straat + nr ... Plaats ... Postcode ... E-mail ... Tel ... BTW ... Bestelt ... ex. van De Onbereikbare Binnenkant van het Verleden (ISBN 978-90-209-6728-9) aan €24,95 (exclusief verzendkosten) Datum ... Handtekening ...

De vermelde prijzen zijn inclusief BTW & exclusief verzendkosten (€ 2,50). Betaling gebeurt contant na ontvangst van de factuur. Bij beschadiging of foute levering kunt u de boeken binnen de 7 dagen terugsturen.

gepresenteerd, hij trekt er ook lessen uit 156 interviews met beleidsmakers, erfgoedprofessionals, -amateurs en bezoe-kers. Daardoor is het boek niet alleen leerrijk, maar ook een levendige vertelling over een bijzonder kleurrijk erfgoedland-schap. De Onbereikbare Binnenkant van het Verleden is dan ook niet alleen een erg bruikbaar boek voor beleidsverant-woordelijken, erfgoedprofessionals en -amateurs, maar ook voor docenten/studenten (kunst-)geschiedenis, culturele studies en andere kunst- en cultuurwetenschappen. Boven-dien richt De Onbereikbare Binnenkant van het Verleden zich op de leergierige erfgoedtoerist.

Pascal Gielen doceert kunstsociologie en -beleid aan de Rijksuniversiteit van Groningen en bekleedt het lectoraat ‘Kunst in Samenleving’ van de Fontys Hogeschool voor de Kunsten te Tilburg. Daarvoor was hij verbonden aan het Centrum voor Cultuursociologie en het interuniversitaire steunpunt voor beleidsgericht cultuuronderzoek Re-Creatief Vlaanderen waar hij de erfgoedsector onderzocht. Gielen is auteur van Esthetica voor beslissers (2001), Kunst in

Netwer-ken (2003) en samen met Rudi Laermans van Een omgeving voor Actuele Kunst (2004) en Cultureel Goed (2005).

De Onbereikbare Binnenkant van het Verleden

wordt voorgesteld op vrijdag 21 december 2007 in Het Huis van Alijn. U bent welkom vanaf 17u.

Het Huis van Alijn • Kraanlei 65 • 9000 Gent

Programma

17u00 Fotopresentatie Wendy Marijnissen

17u15 Inleiding Sylvie Dhaene, directeur van Het Huis van Alijn 17u30 Boekpresentatie Pascal Gielen

18u00 Een eerste commentaar door Prof. Dr. Paul Vandenbroek (KULeuven, KMSKA) 18u30 Overhandiging van het eerste exemplaar door de uitgever

19u00 Receptie

U wilt er die avond graag bij zijn?

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Kaia voelt zich helemaal alleen, niet begrepen en gesteund door haar klasgenoten, haar vroegere vriendin- nen, haar meester op school.. Zelfs niet door haar moeder, die na

de kleine letter klimmen. de kraai

In relatie tot de transitie van de jeugdzorg stelt de Nationaal Rapporteur (2013): ‘Wetende dat deze meisjes niet altijd binnen hun regio geplaatst kunnen worden en het

De manier waarop je bij een eerste bezoek aan de hoofdstad Dakar door de stad wandelt, wordt al meteen bepaald door het doel van je komst, dus de plaatsen waarop je je aandacht

Vanessa Vansintjan, staf- medewerker Geschiede- nis bij het Davidsfonds moet het antwoord schul- dig blijven, maar dat de Nacht van de Ge- schiedenis weerom veel volk zal lokken,

Evengoed gaat dit nummer echter over mensen die afscheid nemen van aspecten van het leven.. Mensen die met pensioen gaan en hun leven drastisch

Het beeld dat in deze hoofdstukken naar voren komt is dat van een continuüm: op het niveau van de instellingen wordt het ambt nauwelijks gewaardeerd voor het functioneren van

Froeyman verhoudt zich zo onge- veer tot Levinas zoals Levinas zich zelf tot Heidegger verhield: hij stapt in diens denkwe- reld, gebruikt diens begrippen en vult diens