• No results found

The Eco Zoo. " : " De rol van user experience in een educatieve website.

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "The Eco Zoo. " : " De rol van user experience in een educatieve website."

Copied!
22
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

The Eco Zoo 

De rol van de user experience in een educatieve website 

             

 

Wat is de rol van de user experience binnen een educatieve website, en in hoeverre heeft driedimensionaliteit  invloed op de mogelijkheden om tot een betere user experience te komen? 

(2)

VOORBLAD  PERSOONLIJKE GEGEVENS  Naam    Tom van der Put  Groep:    CMD4 II  Studentnr:   120559  Email:     tma.vanderput@student.avans.nl      ONDERWIJSINSTELLING  Communication & Multimedia Design  Avans Hogeschool Breda  Lovensdijkstraat 61    SCRIPTIEDOCENT  Harold Konickx    DATUM  2 april 2009   

(3)

INHOUDSOPGAVE  Voorblad ... 2  Persoonlijke gegevens ... 2  Onderwijsinstelling ... 2  Scriptiedocent ... 2  Datum ... 2  Inleiding ... 4  Hoofdstuk 1 | Terminologie ... 6  Driedimensionale interface ... 6  Interactie ... 7  User experience ... 7  Cognitie ... 7  Scope ... 8  De volgende stap ... 9  Hoofdstuk 2 | Literatuuronderzoek ... 10  Cognitieve psychologie ... 10  Een conclusie: De link tussen cognitieve psychologie en user experience ... 11  2d vs 3d en hun invloed ... 11  Conclusie 2d vs 3d en hun invloed ... 12  Conclusie van het literatuuronderzoek ... 13  De volgende stap ... 13  Hoofdstuk 3 | Case Study ... 14  The Eco Zoo ... 14  Conclusie van de case study ... 18  Conclusie ... 19  Literatuur ... 20  Boeken ... 20  Webbronnen ... 20  Algemene bronnen ... 21       

(4)

INLEIDING 

De  afgelopen  jaren  hebben  er  op  het  gebied  van  internet  en  websites  behoorlijk  wat  ontwikkelingen  plaatsgevonden.  Deze  scriptie  gaat  over  één  van  die  ontwikkelingen:  het  gebruik  van  een  driedimensionale  interface op een website en de gevolgen die het kan hebben voor de user experience. 

Het  gebruik  van  driedimensionale  elementen  in  websites  is  de  afgelopen  jaren  behoorlijk  toegenomen.  De  verklaring  daarvoor  is  eenvoudig:  de  gebruikte  technieken  worden  steeds  toegankelijker.  Een  van  de  meestgebruikte 3d engines die op het web gebruikt kan worden is naar alle waarschijnlijkheid Papervision3D.  Hiervan bestaan geen statistieken ‐er is niet zomaar te zien welke engine er gebruikt is‐  maar gezien de grote  community  is  het  erg  aannemelijk.  Papervision3D  is  pas  sinds  een  relatief  korte  tijd  beschikbaar  voor  de  ontwikkelaars van websites: in december 20061 werd de opensource versie uitgebracht. 

Omdat het mij opviel dat veel websites die een driedimensionale interface hebben zo zijn opgebouwd dat veel  gemaakte  keuzes  op  het  gebied  van  interactie  niet  overeenkomen  met  de  theorie  achter  het  interactieontwerpen zoals ik die ken, ben ik op onderzoek uitgegaan.  

Toen ik begon aan mijn scriptie ben ik op zoek gegaan naar een antwoord op de vraag of een driedimensionale  interface bij kan dragen aan de beleving die een gebruiker heeft bij het bezoeken van een website. Meerdere  artikelen gingen in op de effecten die een driedimensionale interface kan hebben op het leren van bepaalde  stof,  en  de  manier  waarop  dingen  door  de  hersenen  opgenomen  kunnen  worden.  Ik  heb  besloten  om  hier  meer over uit te gaan zoeken, en mij dus ook te richten op de effecten die een driedimensionale interface kan  hebben  op  het  ‘cognitief  gedrag’  van  de  mens.  Na  onderzoek  bleek  dat  de  ‘beleving’  die  de  gebruiker  ondervindt bij het ‘gebruiken’ van de interface een belangrijke rol speelt. Omdat de website van The Eco Zoo,  een educatieve site die zich richt op kinderen, me erg aanspreekt vanwege de prettige interface en de goede  user experience die geboden wordt, ben ik deze website verder gaan onderzoeken, om er zo achter te komen  wat er precies goed aan de website is, en of mijn veronderstelling dat het een ‘goede’ website is die een goede  interface  heeft  en  een  goede  user  experience  biedt  correct  is.  Aan  de  hand  hiervan  heb  ik  de  volgende  onderzoeksvraag geformuleerd: 

Wat is de rol van de user experience binnen een educatieve website, en in hoeverre heeft  driedimensionaliteit invloed op de mogelijkheden om tot een betere user experience te komen? 

Voor  mijn  scriptie  kom  ik  een  aantal  termen  tegen,  die  wellicht  op  meerdere  manieren  geïnterpreteerd  kunnen worden. Om een zo duidelijk mogelijk verhaal op te zetten, en voor mezelf duidelijk te stellen wat ik  precies versta onder elke term, begint mijn scriptie met een introductie op de gebruikte termen. Na uitleg van  deze termen kader ik af in welke gebieden mijn onderzoek zal plaatsvinden, en welke onderdelen ik ook zeker  niet zal behandelen.   

Het  tweede  hoofdstuk  betreft  mijn  literatuuronderzoek.  Ik  beschrijf  mijn  onderzoek  naar  wat  cognitieve  pyschologie is, en op welke manier cognitieve processen gerelateerd zijn aan user experience. Ook kijk ik naar  eerder gepubliceerde onderzoeken die te maken hebben met twee‐ en driedimensionale interfaces en de rol  die ze hebben bij leerprocessen.   Het derde hoofdstuk bestaat uit een case‐study. Hierin onderzoek ik de website van The Eco Zoo, een website  met een volledig driedimensionale interface. De website die ik ga onderzoeken is een website die naar mijn  oordeel erg goed is. In het tweede hoofdstuk zal ik uitzoeken of mijn mening, wat in feite een ‘vooroordeel’ is,  klopt. Dit doe ik door op een aantal punten mijn visie ‐uiteraard onderbouwd met feiten‐ te geven.           1  Mandolesi, p. 2 

(5)

Ik  besluit  deze  scriptie  met  een  conclusie  waarin  ik  de  resultaten  van  zowel  het  literatuuronderzoek  als  de 

(6)

HOOFDSTUK 1 | TERMINOLOGIE 

In  mijn  onderzoeksvraag  heb  ik  het  over  de  derde  dimensie.  Hiermee  doel  ik  op  de  extra  dimensie  die  een  driedimensionale  interface  ten  opzichte  van  een  tweedimensionale  interface  heeft.  In  dit  hoofdstuk  zal  ik  uitleggen  wat  een  driedimensionale  interface  is,  en  op  wat  voor  soort  driedimensionale  interface  ik  in  mijn  onderzoeksvraag doel. 

Een ander woord wat in mijn onderzoeksvraag terugkomt, en wat een sleutelrol in deze scriptie speelt, is ‘user  experience’. Ook hierop geef ik in dit hoofdstuk een introductie. Omdat alle begrippen een zeer ruime betekenis  kunnen  hebben,  geef  ik  na  de  uitleg  van  deze  begrippen  een  ‘afkadering’.  Hierin  beschrijf  ik  de  grenzen  van  deze scriptie.    DRIEDIMENSIONALE INTERFACE  Om duidelijk te maken wat een driedimensionale interface is, zal ik beide begrippen apart uitleggen. Ik begin  met driedimensionaal:   Driedimensionaal (ofwel: 3d) wil zeggen dat een object drie meetkundige dimensies heeft: lengte, breedte en  hoogte. In feite is een driedimensionaal object dus een ruimtelijk object. Het beeldscherm van een computer  geeft  echter  alleen  een  platte  afbeelding  weer;  de  lengte  en  de  breedte.  Om  die  reden  wordt    er  bij  de  weergave  van  driedimensionale  afbeeldingen  op  een  computermonitor  gebruik  gemaakt  van  perspectief.   Hierdoor  ontstaat  het  idee  dat  er  diepte  in  een  afbeelding  zit.  Er  kan  dus  gezegd  worden  dat  een  driedimensionaal beeld op een computer een ‘virtueel driedimensionaal beeld’ is. 

 

Het  woord  interface  is  een  breed  begrip.  In  deze  scriptie  behandel  ik  de  computerinterface.  Die  interface  is  een schakel tussen de mens en de computer. Dit wordt ook wel een mens/machine‐interface genoemd.   Zonder tussenkomst van een interface kan de mens niet met de computer communiceren. Zowel de grafische  weergave op de monitor, als de monitor, het toetsenbord en de muis zijn interfaces. Mijn scriptie behandelt de  grafische interface; de weergave die op de monitor zichtbaar is.  Veel voorkomende elementen in een grafische interface zijn onder andere teksten en afbeeldingen, maar ook  knoppen en scrollbalken. Een grafische interface waarbij gebruik wordt gemaakt van perspectief om tot een  driedimensionaal beeld te komen, is dus een driedimensionale interface.       

(7)

INTERACTIE 

Het woordenboek van Van Dale geeft aan dat interactie ‘wisselwerking’ betekent. In het geval van interactie  tussen een mens en een computer, gaat het dus over de wisselwerking tussen de mens en de interface die op  het beeldscherm van de computer getoond wordt. 

In  een  interface  kunnen  verschillende  onderdelen  voorkomen  die  een  actie  van  de  gebruiker  vereisen.  Wat  maakt  bijvoorbeeld  dat  een  gebruiker  ziet  dat  een  object  in  een  interface  een  knop  is,  en  dat  er  op  geklikt  moet worden om iets te laten gebeuren? Als een tekst enkele knoppen (of in het geval van veel webpagina’s:  links) bevat, zullen deze links vaak een andere kleur hebben, of bijvoorbeeld onderstreept zijn. Als men met de  muiscursor over de knop beweegt, verandert deze cursor in een handje. Het veranderen van de cursor door de  actie van de gebruiker, de eerdergenoemde wisselwerking dus, is de interactie die op dat moment plaatsvindt.  In  het  geval  van  een  interface  van  een  website  zoals  ik  deze  in  mijn  scriptie  beschrijf,  zou  ik  interactie  omschrijven als ‘de feedback, ofwel de reactie(s), die door de interface aan de gebruiker gegeven worden op de  door de gebruiker verrichtte handelingen’.  

 

USER EXPERIENCE 

De user experience is de manier waarop de bezoeker ‘iets’ ervaart. Dat ‘iets’ is in het geval van deze scriptie de  driedimensionale  website.  Interactie  en  user  experience hebben  veel met  elkaar  te maken. Als  de  interactie  goed  is,  en  de  interface  dus  op  een  goede  manier  reageert  op  de  handelingen  van  de  gebruiker  is  de  kans  groot  dat  de  beleving  goed  is.  Het  hangt  van  meerdere  factoren  af  of  een  reactie  ‘goed’  te  noemen  is,  dat  heeft onder andere met de doelgroep en het doel van de interface te maken.  

Tijdens de case study, die in hoofdstuk drie behandeld wordt, zal ik daarover een en ander beschrijven. Omdat  de beleving een gevoelskwestie is, zal dat lastig zijn, en mogelijk zullen andere gebruikers van de interface hier  een andere mening over hebben. 

Bij het bouwen van een website, is het voor de user experience uiteraard van belang om naar de doelgroep te  kijken.  Gemiddeld genomen  zal  een  kind een  andere beleving  wensen  dan  een  zakelijke  gebruiker.  Senioren  willen weer op een andere manier de beleving ervaren. Vooral bij de doelgroep die in deze scriptie behandeld  wordt, kinderen, is de beleving erg van belang. Een drukke website die uit veel kleuren bestaat, en waar overal  op de website knoppen staan waar op geklikt kan worden, zal voor kinderen interessant zijn. Senioren hebben  meer baat bij een website met een heel duidelijke structuur, en zo min mogelijk elementen in de interface. Bij  het ontwerpen van een beleving zal dus heel goed naar de doelgroep gekeken moeten worden.    COGNITIE 

De  cognitiewetenschap  houdt  zich  bezig  met  het  ontrafelen  van  de  werking  van  ons  brein2.    In  mijn  onderzoeksvraag heb ik het over het beïnvloeden van de manier waarop bepaalde dingen, zoals in het geval  van  van  een  educatieve  website,  de  gegevens  die  door  de  gebruiker  van  de  website  onthouden  kunnen  worden.  De  cognitiewetenschap  behandelt  vele  vlakken,  zoals  bijvoorbeeld  de  motoriek  en  het  taalgebruik3 

       

2 http://www.voorzieningen.leidenuniv.nl/general/img/Cognitie%20vj04_tcm38‐50968.pdf  3

(8)

van  de  mens.  In  deze  scriptie  behandel  ik  maar  een  gedeelte  van  deze  wetenschap:  het  opnemen  van  informatie van de hersenen, en/of het leren van bepaalde stof.  

Omdat  ik  in  het  derde  hoofdstuk,  waarin  ik  mijn  literatuuronderzoek  beschrijf,  veel  dieper  zal  ingaan  op  de  cognitie en alles wat daarmee te maken heeft, laat ik het voor dit hoofdstuk bij deze korte introductie.    

SCOPE 

In  dit  gedeelte  van  mijn  sciptie  beschrijf  ik  welke  gebieden  van  de  hierboven  besproken  onderdelen  ik  ga  behandelen, en welke gebieden niet tot de scope van deze scriptie behoren. 

Met  de  driedimensionale  interface  die  ik  in  deze  scriptie  behandel  doel  ik  niet  op  een  website  waar  enkele  elementen in 3d uitgevoerd zijn. In feite geeft een schaduwrandje om een afbeelding al een driedimensionaal  effect: door de schaduw het lijkt of het plaatje loskomt van de achtergrond, en ontstaat het idee dat er diepte  in zit. Deze scriptie richt zich echter op een totaal driedimensionale interface waarbij, zoals eerder uitgelegd,  gebruik wordt gemaakt van perspectief. 

Mijn  onderzoek  richt  zich  alleen  op  de  interfaces  die  gebruikt  worden  op  het  web.  Een  driedimensionale  interface op het web is namelijk zoals in de inleiding beschreven relatief nieuw. Driedimensionale stand‐alone  applicaties  worden  al  sinds  zo’n  15  à  20  jaar  gebouwd:  de  mogelijkheden  daarvoor  zijn  aanzienlijk  groter.  Omdat  het  gebruik  van  driedimensionale  interfaces  op  het  web  relatief  nieuw  is,  en  de  mogelijkheden  wat  beperkter  ‐en  daardoor  de  uitdaging  om  tot  een  interface  te  komen  die  voldoet  aan  alle  eisen  die  door  de  opdrachtgever  gesteld  worden  groter  is‐,  vind  ik  het  interessanter  om  me  bij  deze  scriptie  alleen  daarop  te  richten. 

Voor de computer zijn meerdere mogelijkheden bedacht waardoor op een realistischere manier dan de eerder  behandelde perspectieftekeningen een driedimensionale ervaring kan worden weergegeven. Veelal werkt dit  door middel van een speciaal soort bril, met een groen en rood glas bijvoorbeeld. Ondanks dat deze techniek  voor  een  betere  gebruikerservaring  kan  zorgen,  zal  ik  dit  soort  interfaces  niet  behandelen  in  mijn  scriptie.  Reden hiervoor is dat de drempel om tot die beleving te komen vrij hoog is; iemand zal niet snel een speciale  bril aanschaffen en opzetten om een website goed te kunnen bekijken. 

In  deze  scriptie  zal  ik  cognitieve  psychologie  behandelen.  Cognitieve  psychologie  is  een  heel  breed  begrip,  waarover  op  de  vorige  pagina  al  een  korte  introductie  te  lezen  was.  In  deze  scriptie  behandel  ik  alleen  het  gedeelte  van  de  cognitieve  wetenschap  waarin  uitleg  gegeven  wordt  over  de  manier  waarop  de  hersenen  bepaalde zaken kunnen opnemen, de manier waarop de mens dingen leert dus. In hoofdstuk drie geef ik een  uitgebreidere uitleg. Bij het schrijven van die uitleg hou ik deze afkadering in gedachte, waardoor ik daar maar  een klein gedeelte van de cognitieve psychologie zal behandelen.  Bij de case study kijk ik naar één website. Ik heb hiervoor gekozen zodat ik deze website beter kan behandelen.  Ik heb gekozen voor de website van The Eco Zoo. Hier heb ik niet zomaar voor gekozen. Toen ik de website  voor het eerste bezocht was ik erg onder de indruk van de gebruikte technieken, en de user experience die die  tot gevolg hebben. Een zoektocht op internet leert dat ik niet de enige ben, er zijn veel blogs te vinden die het  een  en  ander  over  deze  website  schrijven.  Door  de  redactie  van  de  website  ‘The  Favorite  Website  Awards’  (TheFWA) is The Eco Zoo gekozen als beste website van 2008.  

TheFWA is een website die elke dag een nieuwe ‘site of the day’ bekend maakt. The Eco Zoo is ‘site of the year  2008’  geworden.  Deze  award  wordt  door  verschillende  weblogs  omschreven  als  ‘een  van  de  meest  prestigieuze prijzen’. Om die reden is het dus een zeer interessante website om te onderzoeken. Wellicht is de  reden waarom deze website zo goed bevonden wordt wel ‘de sleutel tot succes’ in de ‘webdesignwereld’. 

(9)

 

DE VOLGENDE STAP 

In het volgende hoofdstuk beschrijf ik mijn literatuuronderzoek. Bij het literatuuronderzoek ga ik op zoek naar  een  antwoord  op  mijn  onderzoeksvraag  door  middel  van  het  onderzoeken  van  literatuur.  Hierbij  zal  ik  met  name  dieper  ingaan  op  cognitieve  psychologie,  en  de  relatie  die  dat  heeft  met  user  experience.  Daarnaast  behandel  ik  tweedimensionaliteit  versus  driedimensionaliteit,  en  de  invloeden  op  het  onthouden  van  onderdelen die zich binnen een educatieve website bevinden. 

(10)

HOOFDSTUK 2 | LITERATUURONDERZOEK 

 In dit hoofdstuk behandel ik het theoretische gedeelte van mijn scriptie. Ik zoek uit wat cognitieve psychologie  is, en in hoeverre een interface van invloed kan zijn op de manier waarop wij dingen leren. Daarna zoek ik uit  wat  user  experience  is,  en  wat  de  interface  in  combinatie  met  een  goede  user  experience  voor  invloed  kan  hebben op het leren van dingen.   Als ik die informatie gegeven heb, zal ik aan de hand van verschillende onderzoeken bekijken wat de invloed  van een driedimensionale interface is bij het opnemen van leerstof, en in hoeverre er in dat opzicht verschillen  zijn tussen een tweedimensionale en een driedimensionale interface.    COGNITIEVE PSYCHOLOGIE 

Het  woord  cognitie  is  gebaseerd  op  een  Latijns  woord:  ‘cognoscere’.  Dit  betekent  ‘kennen’  of  ‘weten’.  De  cognitieve psychologie is een relatief nieuwe opvatting van de bewustzijnspsychologie. In het verleden hebben  vele filosofen hun oordeel gegeven over de bewustzijnspsychologie. Herman Kolk behandelt in zijn boek Actief  en passief bewustzijn de geschiedenis van de bewustzijnspsychologie. Hij gaat in op de opvattingen van vele  filosofen. Een aantal filosofen is van mening dat het bewustzijn een actief proces is; een activiteit, of een vorm  van handelen. Andere filosofen zijn het daar niet mee eens, en vertellen in hun opvatting dat het bewustzijn  een passief proces is; het bewustzijn doet ‘in wezen niet meer dan de omgeving registreren’4.  De huidige opvatting van de bewustzijnspsychologie die ontstaan is in de jaren vijftig van de vorige eeuw5 is de  cognitieve psychologie. Herman Kolk schrijft dat er bij de cognitieve psychologie vanuit wordt gegaan dat het  bewustzijn een actief proces is. Onderwijspsychologe Joke van Velzen onderschijft dat, en vertelt in haar boek  Kennis  &  denken  &  leren  dat  er  in  de  cognitieve  psychologie  een  aantal  veronderstellingen  gedaan  worden.  Eén  daarvan  is  dat  de  mens  de  informatie  niet  passief  maar  actief  verwerkt6.  Ze  schrijft  dat    ‘kennis  en  betekenis ontstaan en bestaan uit subjectieve interpretatie’. Hierover zegt ze ‘De mens registreert niet alleen,  maar geeft hier een persoonlijke betekenis aan’.  

Marc  Brysbaert  schrijft  in  het  boek  ‘Psychologie’  dat  motivatie  samenhangt  met  emotie.  Activiteiten  die  als  aangenaam  ervaren  worden  en  waarvan  mensen  aangename  gevolgen  kunnen  verwachten  oefenen  meer  aantrekkingskracht  uit  dan  activiteiten  die  als  ongenaam  ervaren  worden,  en  waarvan  de  gevolgen  naar  verwachting ook onaangenaam zullen zijn7. Hij beschrijft een voorbeeld wat dit duidelijk maakt:   ‘Mensen zullen meer eten als het voedsel op een aantrekkelijke manier gepresenteerd wordt’8  Aan de hand van dit voorbeeld wordt duidelijk dat motivatie en emotie wat met elkaar te maken hebben. In  het voorbeeld zorgt de manier van presenteren voor meer motivatie. Voor het leren van bepaalde stof kan dus  hetzelfde gezegd worden: als de presentatie goed is zal er meer zin zijn om iets te leren. De presentatie zal in  dit geval de driedimensionale user interface zijn.   In de psychologie spreekt men bij dit soort gedrag van prestatiemotivatie. Bij mensen die succes willen hebben  of bepaalde doelen willen bereiken is er sprake van een motivatie om iets voor elkaar te krijgen, en dat ook  goed  voor  elkaar  te  krijgen.  De  manier  waarop  iets  gepresenteerd  wordt  triggert  die  prestatiemotivatie.          4 Kolk, p. 14  5  Kolk, p. 199  6  Velzen, van, p. 24  7 Brysbaert, p. 396  8  Brysbaert, p. 434 

(11)

Hiermee  wordt  duidelijk  dat  iedereen  op  een  andere  manier  kan  reageren  op  een  bepaalde  gebruikersinterface. 

Faalangst is ook een onderdeel van de prestatiemotivatie. Brysbaert schrijft dat wanneer iemand herhaaldelijk  onaangename  ervaringen  ten  gevolge  van  een  mislukking  ervaart,  er  een  associatie  plaatsvindt  met  die  activiteit. Die persoon raakt dan steeds minder geneigd om die activiteit uit te voeren9.  

Hiermee  wordt  bewezen  dat  een  goede  interactie  belangrijk  is:  de  manier  waarop  de  interface  reageert  op  handelingen  van  de  gebruiker  is  van  belang.  Wanneer  een  reactie  van  de  interface  door  een  gebruiker  als  ‘onduidelijk’ wordt ervaren, en voor een onverwachte reactie zal zorgen, is dat een ‘onaangename ervaring’  voor de gebruiker, waardoor de gebruiker dus een negatieve ervaring aan de activiteit die die ‘onjuiste’ reactie  tot stand bracht gekoppeld wordt. Dit kan logischerwijs leiden tot het besluit van de gebruiker om de website  te verlaten.     EEN CONCLUSIE: DE LINK TUSSEN COGNITIEVE PSYCHOLOGIE EN USER EXPERIENCE 

Duidelijk  is  geworden  dat  als  iets  door  de  mens  interessant  gevonden  wordt,  er  een  ‘positieve  persoonlijke  betekenis’  aan  gegeven  wordt.  Het  citaat  van  Brysbaert,  ‘Mensen  zullen  meer  eten  als  het  voedsel  op  een  aantrekkelijke manier gepresenteerd wordt’10, maakt dit nog eens extra duidelijk. 

Gesteld kan worden dat de emotie en motivatie met elkaar te maken hebben, en de motivatie dus kan worden  verhoogd door ‘het’ leuker te maken. ‘Het’ kan in het geval van deze scriptie ‘het leren’ zijn.  

Als gezorgd wordt dat de user experience goed is, en de gebruiker dus een positieve ‘ervaring’ heeft bij het  bezoeken  van  een  website,  is  dat  een  positieve  emotie.  Dit  bewijst  dat  een  goede  user  experience  bij  zal  dragen aan de motivatie om te leren, en dus een positieve invloed heeft op het leren van bepaalde leerstof.    Andersom is het ook het geval. Een onduidelijke reactie van de interface zal leiden tot een negatieve prikkel bij  de gebruiker. Wanneer dit meerdere malen voorkomt, vindt bij de gebruiker een negatieve associatie plaats  met die handeling, en kan een gebruiker doen besluiten de website te verlaten.    2D VS 3D EN HUN INVLOED 

Nu  het  belang  van  een  goede  user  experience  binnen  een  educatieve  website  duidelijk  is  geworden,  ga  ik  verder met het onderzoeken van het belang van tweedimensionaliteit versus driedimensionaliteit.  

Er is meerdere malen onderzoek gedaan naar de invloed van een twee‐ danwel driedimensionale interface op  het  ‘spatial  memory’.  Spatial  memory  betekent  in  het  Nederlands  zoiets  als  ‘ruimtelijk  geheugen’.  Uit  een  test11 die beschreven wordt door Andy Cockburn van de University of Canterbury in Nieuw Zeeland, komt naar  voren dat de invloeden van een tweedimensionale en een driedimensionale interface op het onthouden van  ruimtelijke situaties niet groot is. Er zijn wel wat verschillen zichtbaar, maar deze zijn marginaal. De schrijver  concludeert dan ook dat driedimensionale effecten geen invloed hebben op de effectiviteit van het ruimtelijke  geheugen.           9  Brysbaert, p. 410  10 Brysbaert, p. 434  11  Cockburn 

(12)

Omdat er twee verschillende tests gedaan zijn, en deze beiden een ander resultaat tot gevolg hadden; bij de  ene test was de tweedimensionale interface net in het voordeel, en bij de andere test had de driedimensionale  interface  net  wat  meer  voorsprong,  is  de  conclusie  van  Cockburn  dat  er  in  dat  opzicht  geen  verschillen  zijn  tussen een twee‐ en driedimensionale interface, en dat er door het gebruik van een driedimensionale interface  dus geen voordeel behaald kan worden op het gebied van een educatieve website, dus een logische conclusie.  Cockburn  schrijft  echter  wel dat  er  eerdere  tests  gedaan zijn, 

waarbij er resultaten behaald zijn die wél een positieve invloed  hadden op het ruimtelijke geheugen bij het onthouden van de  locatie  van  objecten  in  de  interface.  Ik  ben  op  zoek  gegaan  naar een verklaring voor de verschillen in de resultaten van de  test van Cockburn en de andere tests die hij aanhaalt. Bij het  bestuderen van de twee‐ en driedimensionale interfaces zoals  deze  door  Cockburn  gebruikt  zijn,  wordt  duidelijk  dat  het  om  heel  erg  saai  ogende  interfaces  gaat.  De  enige  vormgeving  is 

het puur noodzakelijke, en niets meer. Van een grafisch ontwerp is dus in feite geen sprake. In het screenshot  is te zien hoe de door Cockburn gebruikte (‘kale’) driedimensionale interface eruit ziet. 

Met deze resultaten, en de verschillen die door Cockburn aangegeven worden met andere tests, krijg ik het  vermoeden  dat  bij  de  andere  tests  een  fraaier  ogende  interface  gebruikt  is,  en  de  resultaten  die  in  het  voordeel waren van de driedimensionale interface niet zo veel te maken hadden met de extra dimensie van de  driedimensionale interface ‐en daarom in het voordeel waren van die interface‐ maar dat de driedimensionale  interface  juist  van  een  aantrekkelijker  grafisch  ontwerp  voorzien  was,  waardoor  deze  een  betere  user  experience bood. Dit zou de afwijkende resultaten die uit het onderzoek van Cockburn komen verklaren.    

CONCLUSIE 2D VS 3D EN HUN INVLOED 

Naar  aanleiding  van  het  onderzoek  van  Andy  Cockburn  en  zijn  conclusie  dat  er  geen  verschillen  zijn  in  een  tweedimensionale of driedimensionale interface en hun invloed op de leerprocessen van de mens, maar dat er  wel eerdere onderzoeken gedaan zijn waarbij resultaten behaald zijn die beweren dat een driedimensionale  interface wel invloeden heeft, kan ik niet anders dan concluderen dat er in deze meer onderzoek nodig is om  tot een goede conclusie te komen. Het onderzoek wat door Andy Cockburn uitgevoerd is, is met vierenveertig  testpersonen  gedaan,  waardoor  ik  geen  reden  zie  om  zijn  onderzoeksresultaten  te  wantrouwen.  Dat  hij  aangeeft  dat  andere  onderzoeken  wel  tot  andere  resultaten  geleid  hebben,  is  echter  wel  een  interessant  gegeven.  Doordat  Cockburn  gebruik  gemaakt  heeft  van  een  heel  saaie,  onaantrekkelijk  ogende  interface,  is  duidelijk  dat  er  geen  invloed  geweest  kan  zijn  van  andere  factoren,  zoals  hierboven  in  het  gedeelte  over  cognitieve psychologie beschreven is. 

 

(13)

CONCLUSIE VAN HET LITERATUURONDERZOEK 

Het  literatuuronderzoek  wijst  uit  dat  de  verschillen  tussen  een  tweedimensionale  interface  tegenover  een  driedimensionale  interface  bij  het  leren  van  ruimtelijke  omgevingen,  waarbij  ik  me  voorstel  dat  –  als  de  resultaten  positief  geweest  waren  –  het  een  zeer  interessant  gegeven  zou  zijn  wat  toepasbaar  is  bij  de  ontwikkeling  van  leermethodes  voor  bijvoorbeeld  topografie,  nihil  zijn.  De  schrijver  refereerde  aan  andere  onderzoeken waarbij wel verschillen aangetoond zijn die in het voordeel van een driedimensionale interface  zijn.  

Het andere deel van mijn literatuurstudie laat wel duidelijk positieve resultaten zien. Gesteld kan worden dat  een goede user experience zorgt voor een positieve emotionele prikkel, waardoor de motivatie om iets te gaan  leren hoger wordt. De gebruikte literatuur beschrijft dus dat een goede tegenover een slechte user experience  meer  invloed  heeft  op  de  cognitieve  processen  van  de  mens  die  te  maken  hebben  met  het  opnemen  van  informatie, dan een tweedimensionale tegenover een driedimensionale interface.  

Zoals  ik  in  mijn  onderzoeksvraag  beschrijf,  ben  ik  benieuwd  naar  de  kansen  die  een  driedimensionale  omgeving  kan  bieden  om  tot  een  goede  user  experience  te  komen.  In  het  volgende  hoofdstuk  bekijk  ik  een  praktijksitatuatie, de  website  van  The  Eco  Zoo,  en  zoek ik  uit  wat  de  rol  van  driedimensionaliteit binnen die  website is, en of de user experience die die website biedt iets te maken heeft met het driedimensionaal zijn  van de website. 

Zoals  ik  al  eerder  beschreef  zou  een  uitgebreid  onderzoek  op  dit  gebied  tot  zeer  interessante  resultaten  kunnen leiden. Als ik echter naar de resultaten van het literatuuronderzoek kijk, verwacht ik dat de conclusie  van een praktijkonderzoek tot eenzelfde conclusie als dit dit literatuuronderzoek zou komen.    DE VOLGENDE STAP  Na dit literatuuronderzoek beschrijf ik de resultaten van de case study naar de website van The Eco Zoo. Ik kijk  op welke vlakken de website goed is, en op welke vlakken het wellicht beter zou kunnen. Hiermee probeer ik  erachter te komen of de resultaten die in het literatuuronderzoek naar voren gekomen zijn, ook stand houden  in de praktijk.     

(14)

HOOFDSTUK 3 | CASE STUDY 

Omdat mijn vraagstelling is gebaseerd op een praktische situatie, heb ik ervoor gekozen om een case study uit  te  voeren.  Ik  heb  gekozen  voor  een  case  study  van  de  site  ‘ecodazoo.com’,  een  site die  voor  mijn  gevoel  erg  goed  is,  omdat  deze  lijkt  te  voldoen  aan  alle  belangrijke  regels  die  betrekking  hebben  op  het  gebied  van  interactie‐ontwerpen, en die tijdens mijn studie aan bod gekomen zijn. In deze case‐study zal ik uitzoeken of dat  gevoel klopt, en wat daar de reden van is.  Het hoofdstuk begint met een inleiding op mijn case study, gevolgd door de resultaten ervan.  Omdat dit hoofdstuk geheel over The Eco Zoo gaat, en het belangrijk is om te weten waar het allemaal over  gaat, raad ik sterk aan om voor het lezen van dit hoofdstuk de website op ecodazoo.com te bekijken.    THE ECO ZOO  De site The Eco Zoo, ecodazoo.com, is in 2008 gebouwd door de Japanse Flash specialist Masayuki Kido12, in  opdracht van McCANN ERICKSON Japan, een Japans marketing‐communicatie adviesbureau.   Ik heb een aantal punten bepaald waarop ik naar The Eco Zoo zal ‘beoordelen’. Allereerst zal ik beschrijven wat  de  doelgroep  van  de  website  ongeveer  is,  en  leg  ik  uit  waarom  ik  denk  dat  dat  de  doelgroep  is.  Ik  vervolg  daarna met een beschrijving van de laadtijd van de website en de duidelijkheid van de bediening. Vervolgens  beschrijf ik enkele onderdelen die wat te maken hebben met de toegankelijkheid van de website,   De gekozen punten zijn punten die van belang zijn om duidelijk te maken wat voor website het precies is, voor  wie deze bedoeld is, en waarom het een goede of slechte website is. Door mijn visie te geven op deze punten,  probeer ik een zo goed mogelijk beeld van mijn visie op deze website te geven. Ik besluit dit hoofdstuk met  een conclusie waarin ik mijn visie uiteenzet.    DOELGROEP 

Omdat  mij  na  een  zoektocht  op  het  Internet  niet  duidelijk  werd  welke  doelgroep  de  opdrachtgever  in  gedachten had voor deze website, heb ik een inschatting gemaakt. Dit heb ik gedaan door te kijken naar de  grafische  elementen  in  de  website.  Deze  grafische  elementen  maken  duidelijk  dat    deze  website  zich  vooral  richt op kinderen in de leeftijd van ongeveer 6 tot 12 jaar. Dit is vooral af te leiden aan het kleurgebruik en de  getekende stijl van de grafische elementen. Het taalgebruik op de website sluit ook prima bij deze doelgroep  aan. 

Het enige punt is dat de website alleen in het Japans en Engels te bekijken is. Voor een doelgroep als deze zou  ik verwachten dat er meer talen beschikbaar zijn. Wellicht is hier nog een en ander van in aanbouw. Aan de  grafische  elementen  is  echter  wel  duidelijk  te  zien  dat  het  allen  bitmaps  zijn,  waardoor  de  mogelijkheid  om  andere talen in te bouwen niet echt opengelaten lijkt.    LAADTIJD          12  www.marketingfacts.nl/berichten/20080707_designtip_the_ecozoo_en_sultana, www.mccann.co.jp/eng 

(15)

De  laadtijd  van  een  website  heeft  veel  te  maken  met  de  usability,  en  zelfs  met  de  user  experience.  Als  het  laden van een website snel gaat, is dat de eerste positieve experience die een gebruiker heeft bij het bezoeken  van de website, en uiteraard is een eerste indruk belangrijk. Dit maakt dat de laadtijd van een website wellicht  een van de belangrijkste punten op het gebied van user experience. Uiteraard mag een snelle laadtijd niet ten  koste gaan van de bruikbaarheid van de website.  De website van The Eco Zoo is opgebouwd uit meerdere Flash‐movies. Bij elkaar zijn die movies ongeveer 5  megabyte  groot.  Met  een  internetverbinding  met  een  snelheid  van  twee  megabits  per  seconde,  wat  in  de  Europese  Unie  vorig  jaar  juni  door  bijna  75%  van  de  internetverbindingen  gehaald  werd13,  is  de  laadtijd  ongeveer veertig seconden. Een laadtijd van veertig seconden is erg lang, maar acceptabel indien een website  gebruik maakt van Flash14, wat in deze situatie het geval is.  

Om uit te zoeken hoe het gesteld is met de laadtijd van The Eco Zoo heb de website op meerdere verschillende  computers  geopend.  Het  blijkt  dat  de  internetverbinding  veelal  de  bottleneck  is;  zodra  de  movie  geheel  gedownload is, is de website binnen enkele momenten bruikbaar. Bij erg snelle internetverbindingen, waarbij  de laadtijd dus erg kort is, vormt de computer vanzelfsprekend wel de bottleneck.   Op een zeer snelle computer met een zeer snelle internetverbinding, wordt de intro na minder dan 5 seconden  al weergegeven. Omdat computers en internetverbindingen in de toekomst alleen maar sneller zullen worden,  zal de grootte van een website steeds minder een probleem vormen.   Positief aan het laden van de website is dat er een voortgangsindicator wordt getoond. De bezoeker van de  website ziet dan dat er wat geladen wordt, en kan zien dat het allemaal binnen een aantal seconden klaar zal  zijn. Zo weet de bezoeker waar hij aan toe is, wat weer onderdeel uitmaakt van de user experience.    DUIDELIJKHEID VAN DE BEDIENING 

De  duidelijkheid  van  bediening  is  erg  van  belang.  Van  de  doelgroep  zoals  ik  die  eerder  ingeschat  heb,  basisschoolleerlingen, is bekend dat ze graag dingen uitzoeken, en dus ‘verkennend’ ingesteld zijn, en op zoek  zijn naar nieuwe dingen die ontdekt kunnen worden. Voor een interactieontwerper kan dat een uitdaging zijn,  maar van de wetenschap dat kinderen graag ontdekken kan ook handig gebruik gemaakt worden.  

Als  de  driedimensionale  ‘wereld’  geladen  is  wordt  eerst  kort  een  handje  weergegeven.  Dit  handje,  wat  een  muiscursor voor moet stellen,  ‘sleept’ de wereld een klein beetje op en neer. Dit geeft de suggestie dat de  wereld bewogen kan worden door het bewegen van de muis. Uit het oogpunt van consistentie is de vorm van  het handje een onjuiste ontwerpkeuze. Het handje komt namelijk in het geheel niet meer terug in de rest van  de  interface.  Ook  wordt  niet  duidelijk  gemaakt  dat  de  muisknop  ingedrukt  moet  worden  om  de  wereld  te  bewegen. 

In hoeverre dit een probleem is, is afhankelijk van de moeite die de gebruiker wil doen om te ontdekken hoe  de website in elkaar zit. Kinderen vinden het geen probleem om spelenderwijs dingen te ontdekken; niet voor  niets zijn veel educatieve applicaties voor kinderen op het principe van ‘spelenderwijs ontdekken’ gebaseerd.  Daarom is dit een keuze die voor deze doelgroep prima is. Bij een website voor senioren zou ik de gemaakte  keuze  echter  afkeuren.  Voor  deze  doelgroep  zou  inconsistentie  namelijk  wel  voor  onduidelijkheid  kunnen  zorgen.          13   http://ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm/doc/implementation_enforcement/broadband_acces s/Broadband_data_july_08.pdf  14  http://www.benefit‐from‐it.com/index.php?fa=wdu101needSpeed.loadTime 

(16)

 

RESOLUTIE  

De  resolutie  is  bij  de  bruikbaarheid  van  een  website  van  groot  belang.  Een  hoge  resolutie  kan  problemen  geven bij kleine beeldschermen. Het kan dan namelijk voorkomen dat de website niet in een keer getoond kan  worden, waardoor elementen van de interface wegvallen, en er daardoor problemen met de usability kunnen  ontstaan. Bij een lage resolutie is bovengenoemd nadeel niet van toepassing, maar kunnen onderdelen minder  groot worden weergegeven, wat bij bepaalde doelgroepen als groot nadeel gezien kan worden.  

De website is precies goed te bekijken op een monitor met een resolutie waarvan de breedte 1024 pixels is. Dit  is  een  gangbare  resolutie,  die  door  maar  liefst  93%15 van  de  internetbezoekers  bekeken  kan  worden.  Onder  internetbezoekers versta ik in dit geval ‘de bezoekers van www.w3schools.com’. Hierdoor is de kans dat een  beeld ontstaat wat niet geheel realistisch is. Statistieken van ‘alle bezoekers van het internet’ bestaan echter  niet, maar gezien de grote bezoekersaantallen van deze website, kan er redelijkerwijs vanuit worden gegaan  dat een goed beeld van de internetbevolking geschetst wordt in deze statistieken.    TOEGANKELIJKHEID 

De  toegankelijkheid  van  de  website  is  niet  zo  goed.  Mensen  met  een  beperking  zullen  zeer  waarschijnlijk  moeite hebben met het bezoeken van de website. Zo kunnen blinden en slechtzienden weinig beginnen met  de  website.  Omdat  er  gebruik  gemaakt  wordt  van  Flash,  zal  de  website  nooit  door  een  braillemonitor  weergegeven kunnen worden. Text‐to‐speech oplossingen, waarbij de teksten dus uitgesproken worden door  de computer, kunnen de teksten binnen een flash‐movie normaal gesproken wel uitspreken16.  

In  Nederland  wordt  voor  overheidssites  gebruik  gemaakt  van  normen  die  opgesteld  zijn  door  de  Stichting  Waarmerk  drempelsvrij.nl.  Als  een  website  aan  de  normen  die  door  deze  stichting  opgesteld  zijn  voldoet,  wordt er een waarmerk afgegeven, waarmee aangetoond wordt dat de website een toegankelijke website is.  Als een website dit waarmerk heeft, is dus redelijkerwijs aan te nemen dat het een website betreft die zonder  problemen door mensen met een beperking ‘bekeken’ kunnen worden. Kijkende naar de gestelde normen17,  wordt al snel duidelijk dat de website van The Eco Zoo daar in geheel niet aan voldoet.  

Indien Javascript in een browser uitgeschakeld is, wordt er een afbeelding weergegeven waar op te zien is dat  javascript  ingeschakeld  moet  worden.  Een  alternatieve  tekst,  die  dus  gelezen  kan  worden  door  iemand  met  een beperking, ontbreekt. Zo zijn er nog veel meer punten waarop deze website niet voldoet aan de normen  die gesteld zijn door de Stichting Waarmerk drempelsvrij.nl.  

Er  kan  dus  gesteld  worden  dat  de  website  in  geheel  niet  erg  toegankelijk  is,  uitgaande  van  de  in  Nederland  gangbare normen hiervoor.    HOE VOELT DE INTERFACE AAN          15  http://www.w3schools.com/browsers/browsers_display.asp  16 http://campusone.ulster.ac.uk/current/accessibility1.php  17  http://drempelsvrij.nl/files/documenten/normatief_document.doc 

(17)

Het gevoel van een interface is een lastig te beschrijven onderdeel. Dit gevoel zal voor iedereen anders zijn. Ik  beschrijf dit vanuit mijn eigen oogpunt, waarbij ik zo goed mogelijk probeer te beschrijven hoe deze website  benaderd  zal  worden  door  iemand  die  wat  minder  ervaring  met  het  gebruik  van  het  Internet  heeft,  en  ook  geen voorkennis over deze website heeft , en de website dus nooit eerder bezocht heeft. 

Het  aanvoelen  van  de  interface  kan  het  beste  omschreven  worden  als  ‘de  reacties  van  de  interface  op  de  handelingen die door de gebruiker verricht worden’. De interactie dus. En die kan goed genoemd worden; de  bediening is zoals eerder omschreven duidelijk, de interface wordt, ondanks dat het een vrij gecompliceerde  interface is, relatief vlot geladen en vanwege een consistente doorvoer van de elementen binnen de interface  kan geconcludeerd worden dat de interface duidelijk is. Ondanks dat er een aantal nadelen aan de gebruikte  interface zitten, die ik verderop in dit hoofdstuk zal behandelen, ben ik dus van mening dat de interface goed  aanvoelt.     NADELEN VAN DE GEBRUIKTE INTERFACE  Het eerste nadeel van de gebruikte interface heb ik al eerder beschreven: de toegankelijkheid van de website.  Voor mensen met een beperking zal de website niet of nauwelijks te bekijken zijn, en is de informatie die op  de website gegeven wordt dus niet bruikbaar. Ik vraag me wel af in hoeverre dat een probleem is. Het grootste  deel van de kracht achter deze website heeft te maken met de grafische vormgeving en de user experience die  daarbij hoort. Als de teksten door iemand met een beperking wel te lezen zouden zijn, zou deze persoon de  experience van de website nooit meekrijgen. Op de website wordt niet heel veel informatie gegeven, en de  informatie die gegeven wordt, is naar alle waarschijnlijkheid ook wel via andere wegen te bekijken. Kijkende  naar bovenstaande gegevens kan ik wel stellen dat mensen met een beperking niet binnen de doelgroep van  deze website zullen vallen. Ik wil wel benadrukken dat het van belang is dat een website drempelsvrij is, en er  dus geen groepen mensen uitgesloten worden.  

Een  ander  nadeel  is  de  bediening  van  de  website.  Deze  kan  in  de  eerste  instantie  wat  onduidelijk  zijn,  wat  zorgt voor een drempel. De website is echter wel zo opgezet, dat de bediening al snel duidelijk wordt door wat  te klikken en de muiscursor te bewegen. Nadat de website geladen is, wordt een animatie getoond, waarbij de  interface  even  ronddraait.  Hierdoor  geeft  de  maker  van  de  site  een  duidelijke  hint  richting  de  bezoeker,  waardoor de bediening van de interface al wat duidelijker wordt. 

De  interface  kent  wel  een  tegenstrijdigheid.  Wanneer  de  muiscursor  over  sommige  ‘klikbare  elementen’  gaat,  verandert  de  cursor  in  een  handje ‐het bekende teken dat er ergens op geklikt kan worden‐. Dit is  echter  niet  altijd  het  geval.  Hierdoor  kan  eventueel  enige  verwarring  ontstaan.  In  het  schreenshot  hiernaast  is  hier  een  voorbeeld  van  te  zien.  Wanneer  de  muiscursor  over  de  vis  bewogen  wordt,  verandert  deze  niet.  Als  er  echter  over  het  tekstballonnetje  ernaast  gegaan  wordt, verandert de cursor in een handje. Wel heeft een klik op beide  elementen eenzelfde actie tot gevolg.  

Overigens is uiteraard de gehele interface ‘klikbaar’, waarmee ik wil zeggen dat de muisknop ingedrukt moet  worden  om  de  driedimensionale  wereld  te  bewegen.  Om  onderscheid  te  maken  tussen  deze  manier  van  ‘klikken’ en de daadwerkelijke knoppen waar op geklikt kan worden is de keus van de maker van de website  om de cursor niet altijd een handje te laten zijn goed te verdedigen.  

(18)

HET ‘NUT’ VAN HET GEBRUIK VAN 3D IN DEZE INTERFACE  Ik zal beginnen met het nader specificeren van het kopje van dit blok, en dan met name het woord ‘nut’. Van  onderdelen in een interface kan gezegd worden dat ze nut hebben als ze een positief effect hebben, op welke  manier dan ook. Als de driedimensionaliteit van de interface door de gebruiker als prettig wordt ervaren, dan  heeft deze dus nut. Of de interface als prettig ervaren wordt heeft uiteraard te maken met de voorkeuren van  de gebruiker. Kijkende naar wat user experience is, wat in hoofdstuk 2 nader uitgelegd wordt, wordt duidelijk  dat  er  bij  de  ontwikkeling  van  deze  website  rekening  gehouden  is  met  het  ontwerpen  van  een  goede  user  experience. De ervaring van deze website had nooit op deze manier ontwikkeld kunnen worden wanneer de  interface tweedimensionaal geweest was. Er is weinig voorstellingsvermogen voor nodig om tot de conclusie  te komen dat driedimensionaliteit in deze interface een positieve bijdrage levert aan de user experience.      CONCLUSIE VAN DE CASE STUDY  Wanneer we kijken naar de nadelen zoals deze hierboven opgesomd zijn, lijkt het er wellicht op dat de website  een  groot  aantal  nadelen  heeft,  en  helemaal  geen  voordelen.  Dit  moet  echter  genuanceerd  worden;  de  website  heeft  zeker  een  aantal  negatieve  punten,  maar  deze  vallen  in  het  niet  wanneer  we  kijken  naar  de  positieve punten. Vooral de geboden user experience is een groot pluspunt. Zoals eerder aangegeven was het  onmogelijk geweest om tot deze user experience te komen met een tweedimensionale interface. Het gegeven  dat de boom aan alle kanten bekeken kan worden, en dat er dus niet alleen serieuze theoretische stof op de  website te bekijken is, maar dat er ook speels    

(19)

CONCLUSIE 

Deze conclusie beslaat zowel de het literatuuronderzoek als de case study. Ik zal eerst ingaan op de conclusie  die  betrekking  heeft  op  het  literatuuronderzoek,  en  daarna  betrek  ik  het  praktische  gedeelte  van  mijn  onderzoek, de case study, erbij. 

 

Allereerst herhaal ik de onderzoeksvraag nogmaals: 

Wat  is  de  rol  van  de  user  experience  binnen  een  educatieve  website,  en  in  hoeverre  heeft  driedimensionaliteit invloed op de mogelijkheden om tot een betere user experience te komen? 

Het literatuuronderzoek heeft uitgewezen dat een goede user experience vooral afhangt van de wensen van  de ‘gebruiker’ die de beleving moet ondergaan. Duidelijk wordt hierbij dat de user experience veel te maken  heeft  met  cognitieve  psychologie.  Prestatiemotivatie  speelt  hierbij  een  belangrijke  rol,  kort  gezegd  is  de  motivatie van iemand om iets te leren afhankelijk van de manier waarop het gepresenteerd wordt. Hiermee  wordt ook duidelijk dat het belangrijk is om voor een duidelijke interactie te kiezen bij het ontwikkelen van een  website; de reactie van de interface op de handelingen van de gebruiker moeten begrijpelijk zijn, en eventuele  foutmeldingen  moeten  ook  helder  weergegeven  worden.  Onduidelijke  meldingen  of  reacties  die  door  de  gebruiker niet verwacht worden kunnen leiden tot een negatieve associatie met de handeling die vooraf ging  aan  de  onduidelijke  melding  of  reactie,  waardoor  de  gebruiker  deze  handeling  niet  meer  uit  zal  voeren,  en  wellicht kan besluiten om de website te verlaten en niet meer te bezoeken. 

 

In de eerste instantie realiseerde ik het me niet zo, maar feitelijk is de website die ik onderzocht heb in de case  study een driedimensionale interface waarin tweedimensionale elementen zitten die op een driedimensionale  manier  worden  weergegeven.  Het  boek  wat  geopend  wordt  na  een  klik  op  een  van  de  dieren  of  de  tekstballonnetjes bij de dieren, is een driedimensionaal ‘uitklapboek’; eigenlijk tweedimensionale elementen  dus.  Echter,  door  deze  elementen  werkelijk  plat,  zonder  enig  perspectief  en  dus  tweedimensionaal  weer  te  geven, zou de user experience totaal anders zijn. Uit de case study blijkt namelijk dat de de mogelijkheden om  tot  een goede  user  experience  te  komen  zijn  namelijk  met  een driedimensionale  interface groot  zijn; groter  dan  met  een  tweedimensionale  interface  mogelijk  is.  Met  name  bij  de  doelgroep  zoals  die  in  deze  scriptie  besproken is, kinderen, zal de driedimensionaliteit echt iets kunnen toevoegen aan de user experience. Voor  zakelijke gebruikers die snel op zoek zijn naar bepaalde gegevens heeft een speelse driedimensionale interface  geen toegevoegde waarde. Wellicht is een driedimensionale interface op zo’n manier te ontwikkelen dat de  snelheid  van  het  opzoeken  van  gegevens  hoger  ligt  dan  bij  een  conventionele  tweedimensionale  interface,  maar dat onderzoeken zou een scriptie op zich worden. 

Samenvattend  is  de  rol  van  de  user  experience  binnen  een  educatieve  website  dus  groot,  en  kan  de  user  experience zeker verbeterd worden door in plaats van een tweedimensionale interface gebruik te maken van  een driedimensionale interface.    

(20)

LITERATUUR  BOEKEN  Brysbaert, Marc: Psychologie  Gent, Academia Press, 2006  Kolk, Herman: Actief en passief bewustzijn  Rotterdam, 2000  Saffer, Dan: Designing for Interaction: Creating Smart Applications and Clever Devices   Berkeley, Peachpit Press, 2006  Velzen, Joke van: Kennis & denken & leren  Antwerpen – Apeldoorn 2008    WEBBRONNEN  Assistive technology  op http://campusone.ulster.ac.uk/current/accessibility1.php  Datum van raadplegen: 12 maart 2009  Broadband access in the EU: situation at 1 July 2008  op  http://ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm/doc/implementation_enforcement/broadband_acces s/ Broadband_data_july_08.pdf  Datum van raadplegen: 18 maart 2009  Browser Display Statistics  op http://www.w3schools.com/browsers/browsers_display.asp  Datum van raadplegen: 20 maart 2009  Chalmers, Philip Phil: Web Usability course ‐ Acceptable page load times  op http://www.benefit‐from‐it.com/index.php?fa=wdu101needSpeed.loadTime  Datum van raadplegen: 19 maart 2009  Chaurasia, Gaurav: 3D Interfaces to Improve Human Memory  op http://www.slideshare.net/odcsss/3d‐interfaces‐to‐improve‐human‐memory‐midterm  Datum van raadplegen: 12 februari 2009  Cockburn, Andy: Revisiting 2D vs 3D implications on spatial memory  op www.cosc.canterbury.ac.nz/andrew.cockburn/papers/auic‐2d3d.pdf  Datum van raadplegen: 26 februari 2009  Cognitiewetenschap   op http://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_wetenschap  Datum van raadplegen: 16 maart 2009 

(21)

Hamel, Ronald: De beleving van ruimte in de omgeving  op www.ziedaar.nl/article.php?id=327  Datum van raadplegen: 10 maart 2009  Haring, Bas: Cognitie: over bewustzijn, communicatie, leren en het brein.  op http://www.voorzieningen.leidenuniv.nl/general/img/Cognitie%20vj04_tcm38‐50968.pdf  Datum van raadplegen: 2 maart 2009  Klaveren, Laurens van: Designtip: The EcoZoo en Sultana  op www.marketingfacts.nl/berichten/20080707_designtip_the_ecozoo_en_sultana  Datum van raadplegen: 17 februari 2009  Kowalczuk, Ranae: Applying 3D web‐based and augmented reality environments in public avalanche education  op http://www.avalanche.org/~issw2004/issw_previous/2006/proceedings/data/papers/062.pdf  Datum van raadplegen: 8 februari 2009  Lee, Tae Rim: The Role of the Internet in Statistical Education  op http://isi.cbs.nl/iamamember/cd2/pdf/800.PDF  Datum van raadplegen: 8 februari 2009  MacManus, Richard: 3D Interfaces on the Web ‐ Useful or Novelty?  op http://www.readwriteweb.com/archives/3d_interfaces_on_web.php  Datum van raadplegen: 11 februari 2009  Mandolesi, Bruno: Blender + Papervision = Bringing real 3D into the web ‐ Blender Conference 2008  op download.blender.org/documentation/bc2008/papervision_blender.pdf  Datum van raadplegen: 4 maart 2009  McCANN ERICKSON Japan  op www.mccann.co.jp/eng  Datum van raadplegen: 1 maart 2009  Nielsen, Jakob: 2D is Better Than 3D  op http://www.useit.com/alertbox/981115.html  Datum van raadplegen: 7 februari 2009  Streefkerk, Koen: White paper Interactieve 3D  op http://xfer.nl/downloads/Whitepaper_interactieve3D.doc  Datum van raadplegen: 10 februari 2009  The FWA: Favourite Website Awards  op www.thefwa.com   Geraadpleegd vanaf: maart 2009  Velleman, Eric: Waarmerk Drempelvrij, normatief document. Succescriteria voor toegankelijkheid van  webcontent op basis van de WCAG1.0 richtlijnen van het W3C.  op http://drempelsvrij.nl/files/documenten/normatief_document.doc  Datum van raadplegen: 11 maart 2009  ALGEMENE BRONNEN  Oosterbaan, Warna: Een leesbare scriptie. Gids voor het schrijven van scripties, essays en papers  Amsterdam – Rotterdam 2008 (2004) 

(22)

  Taaladvies.net  op www.taaladvies.net  Geraadpleegd vanaf: maart 2009  Van Dale  op www.vandale.nl  Geraadpleegd vanaf: maart 2009   

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Upon receiving notification of account activation you will be able to log into the website using your e-mail address and established password..

Citroenzuur kan het hele jaar door gebruikt worden maar (vooral tijdens het broedseizoen en de opfok van jonge dieren) moet men er wel op letten dat de dieren voldoende

Kijk dan eens op deze pagina, hoe ik jou kosteloos kan matchen aan een goede Virtuele Assistent uit mijn team: https://mirasaia.nl/mira-matcht/.?. Wat kun je

De Graaf, boomverzorger in de eigen bomenploeg van de gemeente Dronten, heeft twaalf exempla- ren van de Dendro Tree Wear aangeschaft voor boombescherming tijdens gemeentelijke

Dat heb ik gedaan.” Niet lang na zijn terugkomst in Nederland, startte Floris in 1981 zijn eigen (inmiddels verkochte) boomver- zorgingsbedrijf: Pius Floris Boomverzorging, wat

Om die kloof te overspannen hebben Joost Verhagen van Cobra boomadviseurs bv, Jan Willem de Groot van Boomadviesbureau de Groot en Fons van Kuik van PPO Wageningen de

Deze middelen worden ingezet voor het integreren van de sociale pijler (onder andere wonen – welzijn – zorg) in het beleid voor stedelijke vernieuwing en voor

Dergelijke inbedding (a) onderstreept de relevantie van integriteit in het dagelijkse werk, (b) draagt bij aan verdere normalisering van het gesprek over integriteit, (c) kan