• No results found

Verborgen schatten op zolder

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Verborgen schatten op zolder"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Tom Heylen

cidse, netwerk van katholieke hulporganisaties uit veertien Eu- ropese landen plus de Verenigde Staten en Canada, neemt het op Europees niveau op voor de min- der ontwikkelde landen. Samen met Caritas Europa organiseerde het begin maart een driedaagse over beider aanpak van armoede in de wereld.

„Op de gastenlijst dan stonden medewerkers van de Europese Commissie. Zij mochten al onder- vinden dat een gesmeerde samen- werking vruchten draagt”, lacht Steffi Rosenbusch van cidse. „Eu- ropese ontwikkelingshulp moet breder worden beschouwd. Wij plaatsen de factoren die de hulp hinderen op de agenda van de Eu- ropese instellingen. Eerlijke han-

del bijvoorbeeld, kwijtschelding van schuldenlast en milieumaat- regelen. De armste landen lijden het meest onder de klimaatver- andering. In de strijd daartegen moeten we dus rekening houden met hun situatie. Ook ijveren wij voor stevige lokale middenvel- dorganisaties, ook in staten met een minder stabiel regime.”

Gulle schenker

De driedaagse werd afgeslo- ten met een aantal aanbevelin- gen voor de Europese Commis- sie. „Behalve de erkenning van de rol van het middenveld vragen we een betere samenwerking van lokale organisaties met hun res- pectieve overheden alsook met de Europese Commissie. Ook ijveren we voor een open beleid, waarin de verschillende partners die ont- wikkeling willen versnellen, een onbelemmerd zicht krijgen op de te volgen procedures.”

Sinds 2007 kunnen partners uit het Zuiden immers rechtstreeks projectaanvragen indienen bij de Europese Commissie. „Wereld- wijd zijn de Europese Unie en haar leden het gulst, als het gaat over ontwikkelingssamenwer- king”, benadrukt Steffi Rosen- busch. „Maar liefst 52.000 orga- nisaties maken aanspraak op een stuk van de Europese ontwikke- lingshulptaart. Dat is overweldi- gend, maar moet toch correct ver- lopen. Ook daarvoor ijveren we.”

Behalve aanbevelingen aan het adres van de eu doen cidse en Ca-

ritas Europa ook suggesties aan partners in Noord en Zuid. Zo zou een gesmeerd werkend net- werk tussen Noord en Zuid, even- als tussen organisaties onderling, de hulp doeltreffender kunnen maken. „En om die hulp op de juiste plek te krijgen, bieden wij verstaanbare informatie over het

indienen van projecten, want de Europese formuleringen zijn vaak onverstaanbaar”, besluit Ro- senbusch. „Wij bundelen ook er- varingen uit het Zuiden. Onze partners daar kennen hun noden het best. Met die informatie stap- pen we naar de Europese Com- missie. En dat werkt.”

kerk & leven

31 maart 2010

kerk 11

GEZIEN VTMOP

Naam + voornaam . . . .

Adres . . . .

Postcode . . . .

Stad . . . .

Tel.: . . . .

Nieuw model Stannah

Bestek en documentatie gratis:

Toestel SO95 (gratis nummer) tel 0800 95 950 Stannah

trapliften de ideale oplossing.

Stannah trapliften de ideale oplossing.

info@stannah.be www.stannah.be Poverstraat, 94

1731 Relegem fax: 02 366 44 80 Stannahbvba

Advertentie

Europese hulp eerlijk verdelen

Verstaanbare informatie over projectsteun maakt dat hulp juist terechtkomt

Verborgen schatten op zolder

Oosterse religies helpen verloren elementen christendom te herontdekken

X

Aantrekkelijke elemen- ten oosterse religies ook in christendom

X

Contact met oosterse religies stimulans voor westerse gelovige

Ilse Van HalsT

Meer dan ooit spreekt het myste- rieuze Oosten tot de verbeelding.

Oosterse culturen en talen, ge- rechten en massage, mystiek en religie – het is allemaal ‘in’. Waar- om lonken zovele westerlingen oostwaarts? Wat is er in de ooster- se religies te vinden dat er niet is in de christelijke traditie? „Niets”, antwoordt Francis Britto dood- leuk tijdens een studiedag van ucsia en de Pastorale dienst van de Universiteit Antwerpen over deze intrigerende vraag.

Als Indiase jezuïet is Britto de geknipte man om zich te wagen aan een antwoord. Hij zegt: „Pas door de vele tradities van het hin- doeïsme te bestuderen, ontdekte ik dat de aantrekkelijke aspecten van het hindoeïsme ook te vinden zijn in het christendom. Pas door het contact met de oosterse gods- diensten werd de betekenis van heel wat aspecten van het chris- tendom me duidelijk.”

Stuk voor stuk boeiende aspec- ten, zoals de betekenis van het be- grip ‘God’, van zonde en van ont- hechting – geloofselementen die tot Britto’s verbazing vandaag

amper ter sprake komen in het christendom. „Het Westen heeft geen tekorten. Het weet alleen niet meer welke schatten het op zolder heeft liggen”, legt hij de vinger op de wonde. „We banen ons een weg door het leven met onze rugzak vol schatten. Stuk voor stuk waardevolle dingen die we niet willen missen en die we daarom zorgvuldig opbergen.

Maar wat hebben we eraan, als we ze niet uit onze tas halen en ze al-

maar dieper bedelven onder nieu- we bagage?”

Uit ervaring wijs geworden, raadt hij aan: „Je kunt oosterse lampionnen gebruiken om deze verborgen schatten te herontdek- ken en opnieuw te leren gebrui- ken. Oosterse religies en ruimer de interreligieuze dialoog vor- men voor de zoekende wester- ling een stimulans om te heront- dekken wat al in zijn christelijke traditie vervat zit en dat naar bo-

ven te halen. Het helpt hem zich te concentreren en te groeien in zijn geloof.”

Bij wijze van illustratie verwijst de pater naar het verdampen van het zondebesef in het Westen.

„Hier gaat amper nog iemand te biecht. Hindoes daarentegen spoelen nog steeds hun zonden weg in de Ganges. Zij kennen het begrip erfzonde niet. Zonde is voor hen een vorm van onwe- tendheid en beperktheid. Hin-

does voelen zich ‘blind’ en willen de ogen openen. Daarom hunke- ren ze naar God. Ze leren ons het christelijke concept van zonde te herontdekken en te verruimen.”

Britto’s stelling krijgt bijval uit Vlaanderen. Johan Vanhout- te getuigt dat hij nog steeds met vreugde jezuïet is dankzij medi- tatietechnieken uit het boeddhis- me. „Tijdens een schrale periode in mijn gebedsleven herontdekte ik de band met Christus en groei- de ik in de ignatiaanse spirituali- teit dankzij het samen urenlang mediteren – bewegingloos, ge- dachteloos, woordloos. Wat bij- zonder moeilijk is voor de stress- konijnen die westerlingen zijn.”

Bruno Spriet, student vergelij- kende godsdienstwetenschappen aan de K.U.Leuven, maakte in In- dia kennis met het sikhisme, het hindoeïsme, het boeddhisme en- zovoorts. „Deze godsdiensten wierpen een nieuw licht op mijn geloof en mijn geloofsbeleving.

We kunnen veel van elkaar le- ren. Niet om elkaar te overtuigen, maar om elkaar beter te begrijpen en zo jezelf beter te begrijpen.

Het loutert ons en helpt ons ons- zelf te herontdekken.”

De mensen in het Zuiden kennen hun eigen de noden het best.

Dat moet Europa nog beter leren inzien. © Hans Van der Linden

Oosterse religies vormen voor de zoekende westerling een stimulans. © Belga

Het Westen heeft geen

tekorten. Het weet alleen

niet meer welke schatten

het op zolder heeft liggen

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

3p 11 Geef aan met behulp van tekst 9 en tekst 10 hoe, volgens Armstrong, metafysische uitspraken wel betekenis kunnen hebben.. Waarom is het nu, vanuit het perspectief

Compassie: Er kan alleen dialoog plaatsvinden als iedereen, vanuit verschillende perspectieven en met hun eigen redenen, compassie voelt voor hen die lijden of voor de

Als algemene wetenschappelijke methodologie heeft deze ma- nier van werken een belangrijke eigenschap: onderzoekers die slechts nieuwe wetenschappelijke bevindingen rapporteren als

Deze indeling van de religies van de mensheid is niet langer alleen het dominante model in onze westerse cultuur, maar wordt ook krachtig ondersteund door vele religieuze tradities

Tot slot U ziet dat ik de opvattmg als zou het m de berichten over de opstandmg van Jezus m het Nieuwe Testament om metaforen gaan, van de hand wys (Ter Linden heeft dat woord

is een bezinning op de waarde van het christendom voor de Verlichting op zijn plaats en zinvol en dat is wat Van Gennep in De terugkeer van de verloren Vader doet.. Hij pleit

Dat vriendschappelijke betrekkingen in de dialoog tussen de godsdiensten soms ook tot overgang naar een andere religie of tot gemengde huwelijken kunnen leiden wordt doorgaans

Dat leerlingen stilstaan bij hun eigen houding ten opzichte van de katholieke christelijke godsdienst, is een voorwaarde voor de bepaling van een nieuwe open houding en visie: