• No results found

Jaargang 27, Nr. 03 maart 2021

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Jaargang 27, Nr. 03 maart 2021"

Copied!
8
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Jaargang 27, Nr. 03 maart 2021

PASTORAAT:

Pastor Hans van Zonneveld Tel: 06-19925042

e-mail:

j.vanzonneveld@caiway.nl H. ANTONIUS ABT KERK HEES Dennenstraat 121, 6543 JR Nijmegen.

Tel: 024 - 377 06 31 Tel: 06-53240809

e-mail: h.antoniusabt@gmail.com Website: www.stefanus.nl

Financiën H. Antonius Abt kerk:

IBAN: NL12 RABO 0135 8024 58 IBAN: NL48 INGB 0000 8209 40 Ten name van: Parochie H.

Stefanus, Locatie H. Antonius Abt.

DE GOEDE HERDERKERK Fanfarestraat 57,

6544 NS Nijmegen.

tel: 024 - 373 26 46

e-mail: parochie.degoedeherder.

nijmegen@gmail.com

www.stefanus.nl/degoedeherder Financiën kerk De Goede Herder:

IBAN: NL63 RABO 0135 8044 50 IBAN: NL90 INGB 0000 9787 79 REDACTIE

Redactieadres:

Dhr. Herman Wanders.

Marialaan 390 6541 RR Nijmegen

e-mail: hwawanders@gmail.com Tel. 024-3777749

Redactieleden:

Mevr. A. van Munster.

Dhr. Herman Wanders.

Eindredactie:

Mevr. A. van Munster.

Advertenties:

Mevr. Cecile Ooms

e-mail: cmmooms@planet.nl Druk:

Bookbuilders BV.

tel: 024 - 641 61 21 www.bookbuilders.nl Parochie H. Stefanus ANBI: 824137152 OASE, Informatieblad van de kerken in Hees en Neerbosch-Oost.

Volgende uitgave: 02 april 2021. Kopij inleveren vóór 21 maart 2021.

40 DAGEN….

Na 40 dagen en nachten verschijnt Jezus uit de wildernis. Verzocht, verleid, maar niet bedrogen. Zondeloze overwinnaar. Hooggespannen verwachtingen. Maar ook een God-mens komt niet onbeschadigd, ongehavend uit zo’n ervaring. Want zo’n ervaring breekt je, lichamelijk, mentaal en spiritueel. Het breekt je zodat God je opnieuw kan opbouwen, terug in elkaar kan zetten, beter, sterker, perfecter misschien.

Dat is althans de verwachting van mensen, wanneer ze zich aan zo’n intense vasten of boetedoening onderwerpen. Of is het de valse hoop die we onszelf voorspiegelen, onder het mom van heiligheid en deugd? Wat is de reden, de échte reden, om in de wildernis te gaan?

Laat ons een kat een kat noemen, als we onszelf of anderen dit opleggen, moet er wel een bijzonder goede reden voor zijn! Want wat gebeurt er als de opbouw, het terug, en beter, in elkaar zetten, op zich laat wachten of helemaal niet gebeurt?

Wie of wat willen we in de wildernis tegenkomen? Weten we waar we aan beginnen of wat we van anderen eisen? Wie sturen we de wildernis in en waarom?

Wie of wat komen we in de wildernis tegen en wat gebeurt er daarna? Als de honger en dorst weg zijn, wat dan? In het verhaal hierboven beseft Jezus wie Hij is en geeft Hij eindelijk luidop toe aan dat besef. Dan komt de satan Hem verleiden, en de satan is zijn spiegelbeeld, een exacte kopie. We zijn met andere woorden onze eigen grootste tegenstander. En die van anderen. De verwachtingen zijn gespannen. De teleurstelling is groot. Gedoemd om te mislukken en dat is niet heilig of vroom of goed.

Vasten draait niet om wat we in die periode weglaten of uit ons leven bannen: de chocolade, de drank, de TV, etc. De veertigdagentijd gaat niet om wat we in die periode willen bereiken:

meer in of over de Bijbel lezen, meer bidden, meer aan goede doelen geven, enzovoort. Hoe betekenisvol die symbolische daden voor het individu ook kunnen zijn.

Maar het doel van de wildernis moet grootser, de ambitie moet groter durven zijn. De wildernis is waar God wacht, waar ons ego wacht en waar onze medemens wacht, want die is ook in de wildernis, zijn eigen wildernis. De wildernis is heel individueel maar ook heel gemeenschappelijk. Zelfs de heremieten uit de Vroege Kerk hebben dat zo ervaren, want als eentje de afzondering introk, volgde algauw een reeks anderen.

Covid is onze wildernis gebleken; theologen en predikanten zullen hier nog jaren op kunnen teren, zich over kunnen verlekkeren. Misschien ontstaan er op het einde van deze virale rit, deze epidemiologische achtbaan, wel twee groepen mensen: een groep die erdoor gekomen is, die er zich doorgeworsteld heeft; en een groep die is achtergebleven, alle inspanningen ten spijt, meer nog, een groep die we hebben achtergelaten. Financieel, structureel, mentaal, digitaal en ga zo maar door.

Maar we moeten die wildernis ook dóór naar de opstanding. Daar draait het uiteindelijk om, niet om de zelfkastijding en de hemelse bonuspunten, maar om het mens-zijn. Het grootste probleem, vond Luther, is dat we God niet God laten zijn. Vandaar dat het eerste gebod met de andere geboden vooraan in de Catechismus staat. God moet God zijn en de mens moet dus mens zijn, en zichzelf in volledige mensheid ontmoeten, herkennen en erkennen. Zichzelf, en de ander ook.

Soms lees je tekst die helemaal verwoordt wat je zelf zeggen wilt. Een boodschap die hele- maal aansluit bij wat je voelt en denkt. Dit was voor mij afgelopen week het geval toen ik een tekst onder ogen kreeg van Jo Jan Vandenheede, een luthers predikant en theoloog. In het licht ook van de oecumene, wil ik u deze tekst niet onthouden. Wat hij schrijft, is wat ik zelf in deze dagen graag met u wil delen. Afgelopen zondag was de lezing uit het Evangelie van Marcus: een citaat:

In die tijd dreef de Geest Jezus naar de woestijn. Veertig dagen bracht Hij in de woestijn door, terwijl Hij door de satan op de proef werd gesteld.

Hij verbleef bij de wilde dieren… (Uit Marcus)

De tekst van dhr. Vandenheede sluit hier naadloos op aan. Ik wens u alle inspiratie hierbij.

Patrick van Dievoet

(2)

Ruimte voor uw advertentie?

bel 024 377 17 13

Massagepraktijk Julia Lans Shiatsu / Ontspannings / Voetreflex en Stoelmassage Florence Nightingalestraat 45 6543 KT Nijmegen

06 - 42 80 49 66

www.massagepraktijkjulialans.nl

(3)

VEERTIG DAGEN EN VEERTIG NACHTEN

Ik lag in een kleine grot, uit de bijtende wind, en ik trok mijn gewaad dicht om me heen.

De dorst was weg. De honger was weg.

Ik keek naar buiten, buiten de grot, naar de sterren.

En schitterend in hun densiteit waren de momenten van pijn, van verlies, van angst, van plotse spijt, van verdriet, van ongemakkelijke en getormenteerde verwondering.

Pijn, zoals de sterren zelf, op elk moment met een eigen oneindig kleine vorm en grootte.

Al deze herinneringen trokken zich rond mij samen, als een groot kledingstuk dat zich rond me wikkelde, rond en over en onder tot het mij zoals mijn huid volledig omhulde.

Ik huilde hardop. Ik wil. O Vader in de hemel, ik strek handen van vlees en bloed naar U uit.

Ik verlang naar U in uw volmaaktheid met dit onvolmaakte hart.

Ik strek naar U uit wat voor mijn eigen ogen aan het vergaan is en ik staar naar uw sterren vanuit de gevangenis van dit lichaam, maar dit is niet mijn gevangenis, dit is mijn Wil.

Dit is uw Wil.

De ochtend kwam.

En de ochtend kwam opnieuw en opnieuw.

Ik lag in een hoopje en het zand waaide over me.

En de stem van de Heer was niet in de wind; en zij was niet in het zand;

en zij was niet in de zon; en zij was niet in de sterren.

Ze was in mij.

Veertig dagen en veertig nachten.

Uit: A. Rice, Christ the Lord: The Road to Cana. Eigen vertaling

(In de Wildernis, Ron Dicianni)

NIEUWE WEBSITE VOOR ANTONIUS ABT, GOEDER HERDER EN BETHLEHEM!!!

Al langere tijd wilden wij de website voor onze locaties een frissere uitstraling geven, eenvoudiger maken, makkelijker en sneller te raadplegen. Meer foto’s er in en bovenal om het gemakkelijker te maken om snel de vieringen, die we op video hebben gezet, terug te vinden.

We nodigen u van harte uit daar eens een kijkje te nemen!!!

U toetst in uw webbrowser in: katholiek-nijmegen-west.nl en u bent waar u zijn wilt! Eén van de kopjes, die u nu kunt aanklikken, is “Vieringen”. Maar u vindt er ook actuele foto’s en actuele (en historische) informatie!

We zijn benieuwd te horen wat u er van vindt. Commentaar en aanvullingen zijn altijd van harte welkom!

H. ANTONIUS ABT KERK HEES EN DE GOEDE HERDERKERK

(4)

In verband met COVID-19 zullen er tot nader bericht geen diensten worden gehouden in de beide locaties (H. Antonius Abt kerk en De Goede Herder kerk).

Wel wordt elke week een video opname gemaakt van de weekendviering. U kunt die volgen via de website van de parochie H. Stefanus. (zie onder aan deze pagina).

Maar ook op onze nieuwe website: https://katholiek-nijmegen-west.nl

De Antonius Abtkerk is elke zondag van 14.00 tot 15.00 uur open. U kunt dan even binnenlopen voor een moment van rust en gebed. Er is iemand aanwezig die uw vragen kan beantwoorden

Hieronder treft u de andere informatie van beide locaties.

Financiën Antonius Abt t/m januari 2021 2020

Kerkbijdragen € 3.329 € 5.496

Collecte € 155 € 407

Overleden:

19 februari 2021 Bep Otten - Teunissen Leuvensbroek 21-12 Nijmegen 90 jaar.

Geven we haar terug in de Handen van de Levende Heer.

De Goede herder kerk is elke zaterdag van 14.00 tot 15.00 uur geopend. U kunt dan even binnenlopen voor een moment van rust en gebed. Er is iemand aanwezig die uw vragen kan beantwoorden.

Het parochiecentrum is elke maandag geopend van 09.30 uur tot 12.00 uur. U bent dan van harte welkom.

De andere dagen is het parochiecentrum gesloten.

Financiën De Goede Herder t/m januari 2021 2020

Kerkbijdragen € 1.531 € 3.044

Collectes € 0 € 483

Overleden:

19 febr. 2021 Gerda Kroesen - Peters Albanystraat 7 Nijmegen 92 jaar.

Geven we haar terug in de Handen van de Levende Heer.

Om de viering en ook alle voorgaande vieringen te bekijken via de website:

Type in uw internet browser: : https://katholiek-nijmegen-west.nl

Klik vervolgens op het kopje: opgenomen vieringen en vervolgens kiest u de viering die u wilt bekijken door op deze te klikken.

Een andere optie is via de website van parochie H. Stefanus: www.stefanus.nl Vervolgens kiest u of: Antonius Abt of De Goede Herder

Na deze keuze klikt u op het kopje ‘Vieringen’ en hier klikt u vervolgens op het plaatje naast de viering die u wilt bekijken.

DE GOEDE HERDERKERK

Parochiecentrum is geopend maandag 9.30 - 12.00 uur.

H. ANTONIUS ABT KERK HEES

Pastorie is telefonisch bereikbaar: 024-3770631 of 06-53240809

(5)

Vastenproject 2021

Wereldvrouwenhuis ‘Mariam van Nijmegen’

In de vorige Oase van februari 2021 hebben wij u kennis laten maken met het Wereldvrouwenhuis ‘Mariam’

van Nijmegen, ons vastenproject 2021.

U hebt kunnen lezen wat het wereldvrouwenhuis doet, hoe het is begonnen …en daarna.

Hoe migrantenvrouwen bijvoorbeeld na een scheiding en geen verblijfsvergunning hebben, bij niemand terecht maar ook niet terug kunnen of durven naar hun land van herkomst en daardoor op straat komen te staan.

Het wereldvrouwenhuis wil deze vrouwen een tijdelijk ‘thuis bieden’ en hen daarbij begeleiden.

Het activiteitenprogramma

Vrouwen, die in het Wereldvrouwenhuis wonen, volgen een programma van activiteiten en lessen. Dat is een verplicht programma, gericht op versterking van de zelfredzaamheid. Het bestaat uit Nederlandse taalles, gezondheidsvoorlichting, fietsles, sport en spel, workshops creatieve vaardigheden.

Drie keer per week volgen de vrouwen in het Wereldvrouwenhuis taalles. Deze taalles wordt gegeven door vrijwilligers. De spreek- en taalvaardigheid van de vrouwen loopt sterk uiteen. Sommige vrouwen kunnen zich redelijk redden met Nederlands, voor anderen is de Nederlandse taal helemaal nieuw.

96 wereldvrouwen

In de periode 2013 tot en met 2020 hebben 96 wereldvrouwen tijdelijk onderdak gevonden in het Wereldvrouwenhuis. De wereldvrouwen komen uit maar liefst 28 landen. Toplanden zijn Eritrea, Iran en Somalië. De leeftijd van de vrouwen varieert. De jongste vrouw die in het Wereldvrouwenhuis onderdak vond was 17 jaar, de oudste 73. De laatste paar jaar komen er vooral veel jonge vrouwen naar het Wereldvrouwenhuis.

Waar gaan de vrouwen naartoe?

Het Wereldvrouwenhuis vangt vrouwen slechts tijdelijk op. Na zes maanden gaan ze verder. Dat kan een bestaan in de illegaliteit betekenen. Sommige vrouwen kunnen terecht bij familie, bekenden of landgenoten. Anderen krijgen onderdak bij particulieren of bij een andere opvangorganisatie. Sommige vrouwen leiden een zwervend bestaan. Ongeveer een kwart van de vrouwen vertrekt naar Ter Apel voor een herziene asielaanvraag of naar een azc in verband met een bevalling. Van sommige vrouwen weten we niet hoe het hen is vergaan nadat ze uit het huis waren vertrokken.

Wat kost het?

€ 3.380 zijn de kosten die we maken om 1 vrouw 1 jaar in ons huis op te vangen.

€ 65 Hiermee kunnen we een vrouw 1 week in ons huis opvangen

€ 20 zijn de huisvestingskosten voor 1 vrouw voor 1 week

€ 10 is het zakgeld dat 1 vrouw per week krijgt om vrij te besteden

€ 15 zijn de maaltijdkosten voor 1 vrouw voor 1 week

€ 5 zijn de reiskosten van 1 vrouw voor 1 week

€ 5 zijn de kosten voor activiteiten van 1 vrouw voor 1 week

€ 9 zijn de kosten voor begeleiding voor 1 vrouw voor 1 week

€ 1 zijn de organisatiekosten voor 1 vrouw voor 1 week

Wilt u ook bijdragen aan dit vastenproject? Dat kan door uw bijdrage over te maken:

Voor De Goede Herder:

Op IBAN: NL63 RABO 0135 8044 50 onder vermelding van Vastenactie 2021.

Voor de H. Antonius Abt kerk:

Op IBAN: NL12 RABO 0135 8024 58 onder vermelding van Vastenactie 2021.

Dank voor uw bijdrage.

ALGEMEEN

(6)

www.garagevanottele.nl 024 - 377 10 09

  Nieuwe Nonnendaalseweg 98 6542 PL Nijmegen

Tel. 024-378 62 38

info@hobbycentrumdenonnendaal.nl www.hobbycentrumdenonnendaal.nl www.dehaasdemode.nl

(7)

DE KARDINAAL EN DE OECUMENE (Column Mgr. De Korte)

Recent verscheen de biografie van Johannes kardinaal Willebrands. Dr. Karim Schelkens, de auteur van het vuistdikke boek, heeft een geweldig mooie en heldere studie geschreven. Ikzelf heb goede herinneringen aan kardinaal Willebrands. Hij leefde de laatste jaren van zijn leven in de luwte bij de zusters van Denekamp. Meerdere keren mocht ik hem daar bezoeken en had hij boeiende verhalen over zijn rijke leven. Ik ben dankbaar dat hij in 2001 bij mijn bisschopswijding, naast kardinaal Simonis en bisschop de Kok, mij de handen heeft opgelegd.

Kardinaal Willebrands was een aantal jaren aartsbisschop van Utrecht maar heeft vooral naam gemaakt door zijn activiteiten in Rome. Vele jaren was hij secretaris van kardinaal Bea. Na de dood van Bea werd hij diens opvolger als president van de Pauselijke Raad voor de bevordering van de eenheid van de christenen. In die functie ontmoette hij allerlei boeiende personen uit de christelijke wereld. Zijn leven was, met de ondertitel van de biografie, een leven in gesprek. De studie van dr. Schelkens beschrijft het leven van een oecumenisch pionier. Zijn rijke gaven van hoofd en hart heeft de kardinaal ingezet om de eenheid tussen de christelijke kerkfamilies te bevorderen. Voor hem was dat een zaak van geloof en gehoorzaamheid. Jezus bidt in het Evangelie naar Johannes immers hartstochtelijk dat zijn vrienden de onderlinge eenheid bewaren.

werk van de Geest

Lange tijd hebben christenen het gebed om eenheid genegeerd. Vóór het Tweede Vaticaanse Concilie (1962-1965) leefde er binnen onze Kerk een breed wantrouwen jegens andere christenen. Na het Concilie zien wij een zoektocht naar eenheid. Vandaar dat de oecumenische beweging en de interreligieuze dialoog de wind in de zeilen kregen. Andere gelovigen waren geen vijanden meer maar schepselen van God.

Andere christenen waren geen ketters meer maar broeders en zusters in Christus. Als historicus ben ik voorzichtig om Gods hand in de geschiedenis aan te wijzen. Maar voor mij is de oecumenische beweging een groot geschenk van Gods Geest. Heilzaam voor alle christenen en uiteindelijk voor de gehele wereld.

Kardinaal Willebrands heeft lange tijd zijn partij in het oecumenische orkest meegeblazen. Een reden tot blijvende dankbaarheid.

maand van de Bijbel

Tussen 24 januari en 21 februari organiseren een groot aantal christelijke media en organisaties de Maand van de Bijbel. Bij gelegenheid daarvan vroegen de organisatoren aan dr. René de Reuver, scriba van de Protestantse Kerk en aan mijzelf om een aantal brieven te schrijven over de plaats van de Heilige Schrift in ons eigen leven. Het boekje met als titel Houvast verschijnt eind januari en wil mensen in deze onzekere coronatijd bemoedigen. Een protestantse kerkleider en een bisschop publiceren samen brieven over de betekenis van de Heilige Schrift om protestantse en katholieke gelovigen in deze nare en lastige tijd een hart onder de riem te steken. Wij schrijven bijna vanzelfsprekend over het lijden en het verdriet door de coronapandemie maar ook het belang van onderlinge gemeenschap, de betekenis van tijd en eeuwigheid en over de komende Veertigdagentijd en dat alles in het licht van het bijbels getuigenis. Persoonlijk zie ik dit initiatief als een kleine vrucht van de oecumenische beweging.

oecumenische samenwerking

Op oecumenisch terrein is de afgelopen halve eeuw ontzettend veel gerealiseerd, ook binnen ons eigen bisdom. Hopelijk houden wij het oecumenische vuur brandend. Niet alleen door samen te bidden en te vieren maar ook door samen te leren en te dienen. Juist op het terrein van catechese en diaconie is er oecumenisch nog veel winst te behalen. Kardinaal Willebrands was een oecumenisch ambassadeur. Zijn inzet voor de eenheid van de christelijke wereld heeft blijvend vruchten opgeleverd. Wij zijn geroepen om, op de plaats waar wij wonen en leven, onze bijdrage aan de eenheid van alle leerlingen van Christus

te leveren. Mgr. dr. Gerard de Korte

ALGEMEEN

(8)

Een uitvaart die recht doet aan het leven van de overledene. Dat is van belang wanneer een dierbare overlijdt en dat is dan ook waar Klopper & Kramer naar streeft. Samen met de nabestaanden bekijken we mogelijkheden, wensen en behoeftes. We luisteren, adviseren en ondersteunen, zodat elke uitvaart een gebeurtenis wordt waar nabestaanden met een goed gevoel op terugkijken.

Uitvaartcentrum Oud-Mariënboom Groesbeekseweg 424 | Nijmegen (024) 323 44 44 www.kk.nl

N K U

De vertrouwde naam in uitvaartzorg

Persoonlijke & Stijlvolle Uitvaartverzorging

Dag en nacht bereikbaar

Marie Curiestraat 45 6533 HV Nijmegen www.postma-uitvaart.nl Zowel voor particulieren als verzekerden!

W at is de tijd in het leven?

Tijd is alles en tijd is niets.

Alles komt op z’n tijd.

Alles wat goed is, heeft tijd nodig.

Alles wat tijd krijgt, wordt goed.

Tijd geef je aan dingen die goed moeten worden.

W ant tijd is meer . Tijd is zorgzaamheid en aandacht geven in moeilijke tijden.

U kunt ons rechtstreeks bellen Telefoon 024 - 356 39 29

Samen zorgen we voor een zorgzaam afscheid

Krayenhofflaan 32 6541PT Nijmegen

024 - 377 53 05 www.krayenhoff.nl

UW KERKBIJDRAGE NAAR:

Parochie De Goede Herder IBAN: NL 63 RABO 0135 8044 50

Parochie H. Anthonius Abt IBAN: NL 12 RABO 0135 8024 58

NIJMEGEN

SCAN DE CODE

Schrijf je in en ontvang direct hoge korting op je ANAC Polish autowasbeurt!!

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Je kunt roepen – en dat kan een zeker suc- ces hebben, maar het staat in de Bijbel dat de Messias zijn stem niet zal verheffen op straat.. De impact die je hebt op de

"En waarom zou het onvermijdelijke lijden dat ons overkomt, niet door liefde vruchtbaar kunnen worden voor de hele wereld, Hem achterna?", vraagt Danneels zich

De scheiding tussen kerk en staat, die het eigenlijke, op de achtergrond liggende thema van het recente debat leek te vormen, kan nooit betekenen dat kerkelijke

Jaarlijks sterven in ons land 101.500 mensen, waarvan 40.000 onder medische begeleiding.. 'Systematisch vergeet

Kardinaal Godfried Danneels: 'Er is geen plaats meer in onze cultuur, noch voor de dood, noch voor het lijden.'wdk.. ©

Samen met de Harmonie, Diaconie en Labor is ook door Plaatselijk Belang Wesepe gehoor gegeven aan een bijdrage voor drie jaar om het Leerorkest te ondersteunen op de A.. Op 21

We kunnen leren van deze epidemie en als mensen hiervan zouden leren en dit zouden toepassen op hun leven, dan blijkt dat er ook heel veel gewonnen is.. Never waste a good

Uit de brief met als onderwerp ‘Geactualiseerde afspraken en werkwijze Wro per 25 novem- ber 2014 van Gedeputeerde Staten van Fryslân (ingekomen 2 december 2014) volgt dat