• No results found

CLARA SCHUMANN-WIECK GRATIS

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "CLARA SCHUMANN-WIECK GRATIS"

Copied!
6
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

CLARA SCHUMANN-WIECK GRATIS

Auteur: Kees van der Vloed Aantal pagina's: 200 pagina's Verschijningsdatum: 2012-04-16 Uitgever: Aspekt B.V., Uitgeverij

EAN: 9789461531773 Taal: nl

Link:

Download hier

(2)

Het eenvrouwsbedrijf van Clara Schumann

(3)

Nu is dat de standaard, toen was dat bijzonder kort. Schumann pionierde ook door de componist centraal in het programma te stellen. Met componeren stopte ze na de dood van haar man. Ze vond het haar missie de muziek van Robert uit te geven en bekend te maken. Zo stond ze toch weer in zijn dienst en schaduw, ook al was hij er niet meer. Dat had zeker te maken met de tijdsgeest van de 19de eeuw. En ik geloof ook dat Clara oprecht meende dat haar man de betere componist was. Maar er speelt volgens Janssens nog iets. Mannen hebben daar veel minder last van. Ik vind Clara Schumann als componiste ondergewaardeerd. Geef Beethoven en Bach een tien, dan krijgt zij een negen. Wat is mis met een negen? Ze werd in als eerste vrouw docent aan het befaamde Dr.

Na de dood van haar man kreeg ze veel steun van de vioolvirtuoos Joseph Joachim en de beginnende componist Johannes Brahms, die op het echtpaar veel indruk had gemaakt met zijn pianospel. Hij was zeker verliefd, Clara wellicht ook. Maar ze gaf er niet aan toe en moedigde hem aan zijn eigen weg te gaan in de muziek. Er zat hoe dan ook veel dramatiek in hun relatie. Ze schreven elkaar dagelijks. Maar op een bepaald moment beslisten ze elkaars brieven terug te geven.

Brahms smeet die van hem in het water. Zij stak ze in brand. Slechts een deel kon door haar kinderen worden gevrijwaard. Ze cultiveerde haar imago. Al wat daar niet mee strookte, moest verdwijnen. Ze vernietigde niet alleen een deel van haar brieven aan Brahms, ze hield ook - in overleg met Brahms en Joachim - werk van haar man achter. Zijn vioolconcerto vond ze bijvoorbeeld te veel getekend door zijn ziekte. Van 10 tot 13 uur geeft Veerle Janssens een lezing over Schumann. De concerten beginnen om Belangrijke mededeling. PDF krant. Particulier loopt niet warm voor obligaties La Lorraine. Franstalige liberalen botsen in strijd om kerst op Vlaams front. Franse Gemeenschap wil nieuw overlegcomité over bubbels.

Besmettingen in de VS bereiken nieuw record.

Gokondernemer en eventorganisator nemen hippodroom van Oostende over van familie Desimpel. Beginnen met beleggen: Aflevering 1. In de greep van de cocaïnemaffia. Wie wordt de scale-up van het jaar? Nieuws Cultuur Muziek. Schermvullende weergave. Koen Van Boxem. Ik vind Clara Schumann als componiste onder gewaardeerd. Geef Bach en Beethoven een tien, dan krijgt zij een negen. Veerle Janssens. Vijf keer Clara Schumann. Op haar 71ste gaf Clara Schumann haar laatste concert. Vijf jaar later overleed ze. Home Updates De liefdes van Clara. De Duitse pianiste Clara Wieck werd jaar geleden geboren in Leipzig. Haar leven leest als een roman.

Ze huwde in tegen de wil van haar vader met componist Robert Schumann, haar pianoleraar. Zelf een uitstekende pianiste én componiste, moeder van acht kinderen en echtgenote van een psychisch kwetsbare man, moest ze haar mannetje staan. Zoals het ten huize van de Schumanns kon geklonken hebben… Concertgebouw — Kamermuziekzaal Andante Johannes Brahms Intermezzo op. Iedereen Klassiek categorie: Klassieke muziek. Delen op Facebook Twitter. Klara presenteert: Dagelijkse kunst categorie: Blijf verwonderd! Klara stelt voor : een digitale release 'Clara's Heart'. Hierop enkele composities van Clara Schumann, naast werk van haar man Robert Schumann en haar vriend Johannes Brahms, en dit in een nog nooit eerder gehoorde combinatie van zang, piano en harmonium.

Een unieke live opname gemaakt op 26 oktober in het Concertgebouw Brugge tijdens Iedereen Klassiek. Klara over Clara categorie: Blijf verwonderd! Clara Schumann werd jaar geleden geboren als Clara Wieck. Nederlands, pagina's, Aspekt, Soesterberg, Nederlands, p.

Beschrijving van het leven van de beroemde concertpianiste Clara Wieck , de echtgenote van Robert Schumann.

Non-Fictie, Kinderboek. Nederlands, pagina's, Altiora, Averbode, Nederlands, 38 pagina's, Albersen, 's-Gravenhage, Historische roman, Biografie. Nederlands, daisy streaming audio 05 uur, 54 minuten mannenstem , Dedicon, Grave, Engels, XI, pagina's, Oneworld, London, Engels, pagina's, Gollancz, London, Clara Wieck verwerft wereldfaam als concertpianiste en later als echtgenote van de componist Robert Schumann.

Fictie, Biografie, Historische roman. Engels, pagina's, Vintage, London [etc. Levensbeschrijving van de pianiste en componiste Clara Wieck, echtgenote van de componist Schumann.

Clara Schumann

Nederlands, pagina's, Arbeiderspers, Amsterdam [etc. Biografie van de concertpianiste en componiste Clara Wieck , echtgenote van de componist Robert Schumann. Nederlands, pagina's, Aspekt, Soesterberg, Nederlands, p. Beschrijving van het leven van de beroemde concertpianiste Clara Wieck , de echtgenote van Robert Schumann. Non-Fictie, Kinderboek. Nederlands, pagina's, Altiora, Averbode, Nederlands, 38 pagina's, Albersen, 's-Gravenhage, Historische roman, Biografie. Nederlands, daisy streaming audio 05 uur, 54 minuten mannenstem , Dedicon, Grave, Engels, XI, pagina's, Oneworld, London, Engels, pagina's, Gollancz, London, Clara Wieck verwerft wereldfaam als concertpianiste en later als echtgenote van de componist Robert Schumann. Fictie, Biografie, Historische roman. Engels, pagina's, Vintage, London [etc. Levensbeschrijving van de pianiste en componiste Clara Wieck, echtgenote van de componist Schumann.

Engels, xvi, p. Engels, pagina's, G. Harrap, London [etc. Engels, pagina's, Edition Leipzig, Leipzig, Duits, pagina's, Hoffmann und Campe, Hamburg, Clara leerde pas heel laat spreken, vermoedelijk pas toen ze vier jaar oud was. In die periode woonde zij een jaar lang bij haar grootouders. Toen ze vijf werd ging ze terug naar haar vader en begonnen de intensieve pianolessen. Haar eerste openbare optreden was op 20 oktober in het Gewandhaus in Leipzig. Ze speelde tijdens een concert van de pianiste Caroline Perthaler [4] samen met Emilie Reichold , ook een leerlinge van Wieck, een quatre-mains van Friedrich Kalkbrenner. Hierover schreef de Allgemeine musikalische Zeitung uit Leipzig:. In hetzelfde concert werden wij aangenaam verrast door de pas negenjarige, muzikaal uiterst begaafde Clara Wieck, die variaties over een mars uit Moses van Kalkbrenner voor vier handen ten gehore bracht, en daarmee algemene en welverdiende bijval oogstte.

Onder de liefdevolle leiding van haar vader die zeer ervaren en kundig is op het gebied van pianospel en muziek zien wij alle reden om van haar in de toekomst grootse prestaties te verwachten. In haar jonge jaren trad ze op in talrijke steden in binnen- en buitenland. Amper negentien jaar oud viel haar in Wenen de eer ten deel om als kaiserlich königliche Kammer-Virtuosin benoemd te worden.

Ook met componeren begon Clara heel vroeg. Toen Clara tien of elf jaar was werden haar Quatre Polonaises op. Daarop volgden Caprices en forme de valse , Valses romantiques , Soirées musicales , een pianoconcert en meer. Clara leerde Robert Schumann in kennen; zij was toen acht, hij achttien. Robert had plezier in het meisje en vertelde haar en haar broertjes zelfverzonnen sprookjes. In die periode had hij een liaison met een

(4)

meisje dat hij in zijn dagboeken Christel noemde. Bedoeld wordt hiermee waarschijnlijk Christiane Apitzsch die naar men denkt als dienstmeisje bij de Wiecks werkte.

In verloofde hij zich met Ernestine von Fricken , eveneens een leerlinge van Wieck. Boze tongen beweren dat hij zich terugtrok uit die verbintenis toen hij hoorde dat ze een aangenomen kind was en daarom geen recht had op de erfenis. Clara was van begin af aan onder de indruk van Robert.

Toen ze zestien was kwamen ze nader tot elkaar. Nog in zijn latere brieven kon Robert van de eerste kus in vuur en vlam raken.

Hij noemde haar teder zijn Zilia of zijn Chiara en gaf een deel van zijn pianocyclus Carnaval , op. Clara's vader daarentegen was geenszins bereid haar hand aan een jonge man te geven die geen beroep had en niet eens meer pianist kon worden. Robert had namelijk een blessure aan de middelvinger van zijn rechter hand opgelopen die hijzelf als zwakte en verlamming omschreef en die zijn carrière als pianovirtuoos aan een voortijdig einde had geholpen. Zijn neiging om Clara in alles te controleren nam tirannieke trekken aan. Hij verbood het jonge paar ieder contact.

In eerste instantie bereikte hij zijn doel door talloze concertreizen voor Clara te plannen.

Hij bewaakte haar dag en nacht en maakte ook briefcontact onmogelijk. Kennelijk confisqueerde hij ook de inkt zodat ze niet aan Robert kon schrijven. Uit haar heimelijke brieven aan hem spreekt haar nood:. Neem me niet kwalijk dat mijn handschrift er zo liederlijk uitziet. Stel je voor dat ik staand voor de commode op mijn blaadje schrijf, terwijl ik iedere keer naar de andere kamer moet lopen om mijn pen in de inktpot te dopen. Bedenk dat het al tien uur is en ik doodsbang op mijn kamertje sta te schrijven.

Wieck stuurde zijn dochter in naar het bevriende echtpaar Serre naar Maxen bij Dresden. De Serres bleken de relatie tussen de twee echter te steunen. In schreef Schumann zijn Noveletten en droeg ze officieel op aan de sopraan Clara Novello die in Duitsland gastoptredens gaf. Maar officieus waren ze voor haar naamgenote Clara Wieck bedoeld. Tenslotte wendden Robert en Clara zich in september tot het hof in Leipzig met het rekest, vader Wieck te verplichten om toestemming voor het voorgenomen huwelijk te geven, ofwel deze toestemming ambtshalve te verlenen.

De zaak schoot niet op, niet in de laatste plaats door toedoen van Friedrich Wieck. Op 1 augustus verleende het hof de toestemming, waarop het huwelijk op 12 september in de Gedächtniskirche Schöneberg bij Leipzig voltrokken werd, één dag voor Clara's eenentwintigste verjaardag.

De middag van die dag bracht het stel door in het Gutspark van Mölkau, zoals nog steeds op een gedenkplaat in Leipzig -Mölkau te zien is.

Tijdens de eerste jaren in Leipzig werden twee dochters geboren, Marie — en Elise — In de jaren daarna in Dresden en Düsseldorf volgden nog zes kinderen: Julie — , Emil — , Ludwig — , Ferdinand — , Eugenie — en Felix — Een min of kindermeisje nam de zorg voor de kinderen op zich, zoals in de burgerij destijds gebruikelijk was.

Het vierde kind was een jongen, de zoon waarop ze lang hadden gehoopt, maar hij stierf al toen hij nog maar 16 maanden oud was. De eerste vier huwelijksjaren woonden de Schumanns in het tegenwoordige Schumann-Haus in Leipzig. Ze organiseerden er ook concerten en lezingen in de concertzaal. In kwam het tot een verzoening tussen Wieck en het echtpaar Schumann. Vader Wieck zette de eerste stap. Het samenleven met Robert was voor Clara ondanks dat ze er zo lang naar verlangd had ook enigszins ontluisterend. In haar voorstelling had ze hun liefde tijdens de jaren waarin ze van elkaar gescheiden waren tot bovenaardse proporties geïdealiseerd.

Nu werd deze blootgesteld aan het leven van alledag. In elk geval was Clara nu bevrijd van de knellende dominantie van haar vader. Eindelijk kon ze de onder het regime van haar vader verzuimde algemene ontwikkeling inhalen. Ze las Goethe , Shakespeare en Jean Paul. Robert zag het niet graag dat Clara haar concertpraktijk wilde voortzetten. Hij verlangde haar aanwezigheid aan zijn zijde. Op zijn verzoek beperkte Clara haar studie op de piano omdat hij zich anders niet op het componeren kon concentreren. Bovendien wilde hij dat Clara meer zou componeren en haar stijl aan de zijne zou aanpassen. Hij was niet te spreken over het soort romantische composities waarbij het enkel om virtuositeit en bravoure ging, die hij niet serieus genoeg vond.

Hij streefde naar een musikalische Zweisamkeit in Einheit muzikaal met zijn tweeën een eenheid vormen , het vroegromantische ideaal van een kunstenaarsgemeenschap. Zo bracht de in door het echtpaar gezamenlijk gepubliceerde liederencyclus de recensenten in de netelige situatie, dat men niet kon zeggen welk stuk van wie van de twee was. Robert introduceerde ook een echtelijk dagboek. Om de beurt schreven Clara en hij erin. Vroeger had haar vader haar dagboek gecontroleerd, nu werkte ze mee aan een dagboek dat door haar echtgenoot gelezen werd. Maar voor de gesloten en zwijgzame Robert was het dagboek ook een manier om met elkaar over moeilijk bespreekbare dingen te communiceren. En Clara maakte gebruik van het dagboek om hem haar visie op bepaalde zaken te openbaren. Al gauw kreeg Clara het voor elkaar dat ze weer kon gaan optreden. Gezien de financiële situatie van het gezin was dat ook verstandig.

De inkomsten uit Clara's concerten waren onmisbaar voor de Schumanns om het hoofd boven water te houden. Overigens kwamen haar concerten ook aan haar man ten goede; door zijn beschadigde vinger kon hij immers zijn eigen werken niet meer in het openbaar spelen. Clara vertolkte zijn composities op haar concerten en verschafte ze daarmee op den duur bekendheid in heel Europa. Zij droeg op deze wijze aanzienlijk aan zijn roem als componist bij. Clara reisde voor concerten naar Denemarken , een reis die ze alleen maakte — per trein, voor die tijd een heel avontuur.

Op een concertreis in naar Rusland voor concerten in Petersburg en Moskou vergezelde Robert haar. Ze werden er door de familie van de tsaar ontvangen. Het is bekend dat Robert Clara's roem niet altijd kon waarderen. In de praktijk speelde zij de hoofdrol en oogstte ze al het succes tijdens de tournees. In december verhuisden de Schumanns naar Dresden. Robert deed er vergeefse pogingen om een aanstelling als vaste dirigent van een concert- of opera-instelling te bemachtigen. In de jaren tot was hij vaak ziek en somber. In elk geval hadden ze nu een groter huis waardoor Clara in een afgescheiden ruimte piano kon studeren zonder haar man bij het componeren te storen.

Eind werd Robert de aanstelling als stedelijk muziekdirecteur in Düsseldorf aangeboden. Dit aanbod nam hij aan. Het gezin verhuisde in naar Düsseldorf. Clara gaf concerten en assisteerde haar man bij het werk met het orkest en het koor. Beiden klaagden over gebrek aan discipline bij de musici, waardoor de repetities en concerten niet aan hun verwachtingen voldeden en het gewenste succes uitbleef. Extra belastend was dat het gezin binnen Düsseldorf [9] nog drie keer moest verhuizen. Ondertussen werd er weer een kind geboren en had Clara bovendien nog een

(5)

miskraam.

Begin bereikte Roberts aandoening, die mogelijk het gevolg was van een eerder opgelopen syfilis , een nieuw hoogtepunt. In toenemende mate had hij last van Gehöraffektionen gehoorhallucinaties : geluiden en opdringerige tonen, zelfs hele muziekstukken kwelden hem en hielden hem uit zijn slaap. Hij had ondraaglijke pijn en bij tijd en wijle hallucinaties. In zijn dagboek schreef hij hierover tot 17 februari , daarna niet meer. Op carnavalsmaandag 27 februari stortte hij zich vanaf de toenmalige pontonbrug in de Rijn om zich van het leven te beroven, maar werd door omstanders gered. Daarna werd hij op zaterdag 4 maart in de psychiatrische inrichting in Endenich, tegenwoordig Schumannhaus Bonn, opgenomen.

Clara was in die periode zwanger van hun jongste zoon Felix en ging een tijdje bij een vriendin wonen. De artsen raadden haar af om haar man in deze beklagenswaardige toestand op te zoeken. In menig biografie wordt de situatie zo voorgesteld als zou Robert zichzelf als potentieel

gewelddadig hebben gezien. Uit angst zijn geliefde vrouw iets aan te doen zou hij zich vrijwillig bij de psychiatrische kliniek hebben laten opnemen.

Voor deze visie is echter geen bewijs en zij geldt inmiddels als omstreden. In Roberts dagboeken is hierover niets te vinden. De bron voor deze zienswijze is de driedelige biografie over Clara die verscheen: Clara Schumann.

Ein Künstlerleben. Maar de dagboeken die door Marie Schumann aan hem waren toevertrouwd zijn door het nageslacht niet meer in te zien — hij of Marie zou ze hebben verbrand. Clara bezocht haar man pas na twee jaar in de psychiatrische kliniek, twee dagen voor zijn dood. Sommigen denken dat Litzmann door zijn voorstelling van Robert als gevaar voor vrouw en kinderen Clara wilde behoeden voor het verwijt dat zij pas zo laat naar Robert toe was gegaan, zo ook Dieter Kühn in zijn Clara Schumann. Clara zou na Roberts opname herhaaldelijk verzocht hebben haar man te mogen bezoeken maar van de behandelende arts geen toestemming hebben verkregen Wolfgang Held: Clara und Robert Schumann. Elke recentere biografie over Clara Schumann buigt zich over de vraag wat er tussen Clara Schumann en Johannes Brahms speelde. Clara had de veertien jaar jongere componist in leren kennen en waarderen. Robert zorgde er met zijn essay Neue Bahnen voor de Neue Zeitschrift für Musik voor dat de tot dan toe onbekende kunstenaar onder de aandacht van het publiek werd gebracht.

Kort na de opname van Robert in Endenich intensiveerde het contact tussen Clara en Brahms. Het staat vast dat Brahms verliefd was op Clara, er zijn talloze brieven die hiervan getuigen. Wat er in de tijd tot werkelijk is gebeurd blijft in het duister, voornamelijk omdat Clara en Brahms met wederzijds goedvinden bijna al hun brieven tot hebben vernietigd. Evenwel hield alleen Brahms zich helemaal aan de afspraak, Clara bewaarde enkele brieven die iets over hun relatie prijsgeven.

Feit is dat Brahms een tijdlang bij Clara in Düsseldorf woonde. Sporadisch begeleidde hij haar ook op haar concertreizen. Hij had veel vaker in haar nabijheid willen zijn maar durfde het niet: "Ik dacht — als zo vaak — eraan om naar u toe te komen. Maar ik vreesde dat het ongepast zou zijn. Tegenwoordig komt alles in de krant.

In zijn brieven treffen we veel verschillende vormen van aanhef aan: van geachte mevrouw via dierbaarste vriendin of innig geliefde vriendin tot tenslotte geliefde mevrouw Clara. In de brief van 25 november zien we zijn overweldigende vreugde over het feit dat zij hem plotseling tutoyeert:

Dierbaarste vriendin, hoe liefdevol kijkt het intieme woordje je me aan! Duizend maal dank hiervoor, ik kan niet ophouden het steeds weer te bekijken en te herlezen, nu ik het voor het eerst zie staan. Zelden heb ik een woord zo gemist als bij het lezen van uw laatste brief. Hij had als jongere van de twee nooit gewaagd om haar voor te stellen om elkaar te gaan tutoyeren, en hij kan er nu maar langzaam aan wennen. In zijn brief van 31 mei schrijft hij zeer expliciet over liefde en tederheid:. Mijn geliefde Clara, ik wilde dat ik je zo teder kon schrijven als ik je bemin en zo veel liefs en goeds zou kunnen doen als ik het je wens. Je bent me zo oneindig lief dat ik er geen woorden voor kan vinden.

Voortdurend wil ik je lieveling en andere lieve namen noemen zonder er ooit genoeg van te krijgen je te vleien. Clara's reactie op deze liefdesuitingen is onbekend. Na de dood van Robert wordt de toonzetting duidelijk nuchterder. Uit Brahms brieven spreekt nu voorzichtig medeleven. Uit de overgeleverde dagboekaantekeningen van Clara komt naar voren hoe ze zich zelf graag wilde zien: ze zou als roemrijke artieste de geschiedenis ingaan — en als liefhebbende echtgenote van Robert Schumann.

Na de dood van Robert plaatste Clara vijf van haar zeven kinderen uit huis. De twee jongsten, Eugenie en Felix hield ze vooralsnog bij zich. In oktober verhuisde ze naar Berlijn [9] en in naar Baden-Baden. Haar leven bleef gevuld met succesvolle concertreizen in talrijke steden in Duitsland en Europa. Ze was en bleef de overal gevierde pianiste. Haar zoon Ludwig, geestelijk en lichamelijk gehandicapt, betekende een belasting voor haar. Na een inzinking van Ludwig, liet ze hem in in een psychiatrische inrichting op slot Colditz opnemen. In , inmiddels blind geworden, stierf hij aldaar.

Het boeiende leven van het muziekale wonderkind Clara Schumann

Ook Clara Schumann was zich daarvan bewust. Clara Schumann componeerde dus wel, maar ze twijfelde voortdurend aan haar talent. Die is ingebed in de traditie van de 19de eeuw. Mooi en ontroerend, maar misschien niet echt vernieuwend. Het doet echter niets af van de verdienste.

Ze is baanbrekend omdat ze als een van de eerste vrouwen naam heeft kunnen maken als componiste. Het leven van Clara Schumann, geboren in in Duitsland, was er een waar tabloids nu van zouden smullen. De muziek kreeg ze met de paplepel mee. Haar vader, Friedrich Wieck, was een pianoverkoper en muziekpedagoog. Haar moeder, Marianne Tromlitz, was een pianiste en sopraan. Clara praatte niet voor ze vier was. Op haar vijfde scheidden haar ouders. Haar vader voedde zijn dochter alleen op. Clara bleek aan de piano uitzonderlijk begaafd. Op haar achtste gaf ze haar eerste concert, met eigen composities. Een paar jaar later trok ze als het nieuwe wonderkind onder begeleiding van haar vader op tournee door Frankrijk, Oostenrijk en Duitsland.

Het is enigszins te vergelijken met de tournees die vader Leopold Mozart 50 jaar eerder deed met zijn jonge zoon Wolfgang. Het doel was wel anders. Vader Mozart promootte zijn zoon om hem aan een vaste aanstelling aan een hof te helpen. Friedrich Wieck wilde aan zijn dochter zo veel mogelijk geld verdienen. Chopin stierf vrij jong, Liszt stopte toen hij tot abt werd gewijd en Thalberg vertrok voor een tijd naar Amerika. Zo beheerste Schumann zonder concurrentie het concertleven als grootste pianovirtuose van Europa. Haar techniek was fenomenaal. De carrière van

(6)

Schumann ging niet in een lange rechte lijn. Op haar negende ontmoette ze de jonge componist Robert Schumann, die een leerling van haar vader werd. In kwam hij bij Clara en Friedrich Wieck inwonen. Van het een kwam het ander. De twee werden verliefd. In vroeg Robert Clara ten huwelijk. Vader Friedrich ging uit zijn dak.

Hij zag zijn inspanningen voor Clara tenietgedaan en reageerde furieus. De zaak kreeg bijzonder veel aandacht in de pers. In konden ze eindelijk trouwen. Het huwelijk zou het leven van Clara helemaal veranderen. De vrouw stond ten dienste van de man. Maar toch. In een hele dag is er geen uurtje voor mij te vinden! Zelfs partituren lezen heb ik weer moeten opgeven. Langzaam kwam ze in opstand tegen het nietsdoen, ook al omdat haar echtgenoot niet veel geld verdiende. Hij componeerde, maar was nauwelijks bekend. Hij runde een muziektijdschrift, maar dat was ook geen doorslaggevend succes. Enigszins uit noodzaak stemde hij toe dat zijn vrouw weer ging optreden.

Robert bleef mokkend en ziek op zijn hotelkamer achter. Ook financieel was de concertreeks een groot succes. Met haar honorarium in Rusland kon het echtpaar 14 jaar de huur van hun toenmalige appartement in Leipzig betalen. In de jaren 40 ging het Clara en Robert Schumann redelijk voor de wind. Ze componeerden alle twee, zij trad veel op en ze kregen het ene kind na het andere. Met een rist gouvernantes en dienstbodes bestierde Clara het huishouden.

Het geluk duurde niet lang. Robert werd ziek. Vrijwel zeker vertroebelde een vroeg opgelopen syfilis zijn verstand. Hij werd langzaam maar zeker gek. In probeerde hij zelfmoord te plegen door in de ijskoude Rijn te springen. Hij werd gered en opgesloten in een psychiatrisch ziekenhuis in Endenich bij Bonn. Clara mocht hem niet bezoeken omdat hij er te slecht aan toe was. Pas twee dagen voor zijn dood in zag ze hem opnieuw.

Voor de laatste keer. Ze was 36 en weduwe van zeven kinderen - het achtste was vroeg gestorven. Het is heerlijk virtuoos - jawel, soms mag dat zeker. Pianoconcerto, opus 7 Première op haar zestiende in het Gewandhaus onder leiding van Felix Mendelssohn.

Misschien kreeg ze hulp van Robert. Het tweede deel is verrassend een duo voor piano en cello, niet georkestreerd dus. Niet omdat ze dat niet kon, maar omdat ze een oogje had op een cellist en daarmee Robert iets wilde duidelijk maken. Drei Romanzen voor viool en piano, opus 21 Geschreven voor violist en vriend Joseph Joachim. Variationen über ein Thema von Robert Schumann, opus 20 Een muzikaal spel met citaten.

En dan begon Johannes Brahms ook nog te variëren en citeren. Clara Schumann treurde niet lang. Als concertpianiste trok ze door Europa.

Ze deed alles zelf. Ze boekte de zalen, ze scheurde tickets, maakte affiches, ze regelde haar reizen. Eigenlijk is ze de uitvindster van het moderne recital. Elke week de hoogtepunten van Klara in uw mailbox? Schrijf u hier in:. Klara Continuo. Alle playlisten. De podcasts van Klara. Home Updates De liefdes van Clara. De Duitse pianiste Clara Wieck werd jaar geleden geboren in Leipzig. Haar leven leest als een roman. Ze huwde in tegen de wil van haar vader met componist Robert Schumann, haar pianoleraar. Zelf een uitstekende pianiste én componiste, moeder van acht kinderen en echtgenote van een psychisch kwetsbare man, moest ze haar mannetje staan. Zoals het ten huize van de Schumanns kon geklonken hebben… Concertgebouw — Kamermuziekzaal Andante Johannes Brahms Intermezzo op. Iedereen Klassiek categorie: Klassieke muziek. Delen op Facebook Twitter.

Klara presenteert: Dagelijkse kunst categorie: Blijf verwonderd! Klara stelt voor : een digitale release 'Clara's Heart'. Hierop enkele composities van Clara Schumann, naast werk van haar man Robert Schumann en haar vriend Johannes Brahms, en dit in een nog nooit eerder gehoorde combinatie van zang, piano en harmonium. Een unieke live opname gemaakt op 26 oktober in het Concertgebouw Brugge tijdens Iedereen Klassiek. Klara over Clara categorie: Blijf verwonderd! Clara Schumann werd jaar geleden geboren als Clara Wieck. Op haar verjaardag, 13 september, presenteert Mark Janssens een speciale Maestro over het leven van pianiste, componiste, echtgenote en moeder Clara Schumann.

Hij praat met journaliste Veerle Janssens die diep in het leven van Clara is gedoken.

Garden Planner Journal And Log Book : Plant Record Notebook, Garden Journal Gardening Notebook, Plan pdf, epub, mobi

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

mans andere naeste vrunden die dairvoor zoo veel willen betaelen als een vreemde dairvoor meest biedende, zonder dat zij comparante wil dat dezelve vrunden aen denzelven coop

Community-based care includes disease prevention, health promotion, health care, and rehabilitation services delivered by the National Public Health System in conjunction with

Het Fonds Clara zal jaarlijks goedgekeurde projecten tot een bedrag van maximum 2000 euro financieel ondersteunen.. Om in aanmerking te komen voor een subsidiëring vult de school

Jitse: “Twee jaar geleden repeteerden we als soldaatjes en kinderen op het bal ook met de jonge Clara en Frits en toen dacht ik: ‘Oei, dat is écht een grote rol en die

Hij heeft geen idee of hij zijn bruid, zijn grote liefde en hart terug zal vinden, maar toch blijft de hoop in Daan sterk door de liefde voor Hajar die steeds maar groter

Daan en Hajar hebben het erg leuk samen, totdat Hajar Moeder Marokko opricht. Dit is een stichting die zich inzet voor Marokkaanse vrouwen die Nederlands willen leren. Hajar geeft

Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen I Philippe Herreweghe I Jane Peters François-Frédéric Guy I Christian Gerhaher I Gerold Huber I Fortepianotrio Florestan I

Van de liefde die hij ademt voor Maria en Jezus, begreep ik aanvankelijk niet veel, maar naarmate ik mijn hart openstelde, begon ik toch een en ander anders aan te