• No results found

Review of Sneller, Agnes (2014) De Gouden Eeuw in gedichten van Joost van den Vondel (1587-1679)

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Review of Sneller, Agnes (2014) De Gouden Eeuw in gedichten van Joost van den Vondel (1587-1679)"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

362 De Zeventiende Eeuw 31 (2015) 2, pp. 362 - eISSN: 2212-7402 - Print ISSN: 0921-142x

DOI 10.18352/dze.10026 - URL: http://www.de-zeventiende-eeuw.nl

Publisher: Werkgroep Zeventiende Eeuw, supported by Utrecht University Library Open Access Journals Copyright: The Author(s). This work is licensed under a CC-by-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 license.

Agnes Sneller. De Gouden Eeuw in gedichten van Joost van den Vondel (1587-1679) (Zeven Provinciën Reeks, vol. 33.) Hilversum, Uitgeverij Verloren, 2014. 107 pp. isbn 978-90-8704-392-6. $ 14,00.

Een ‘onbenaderbaar historisch beeld’ noemt Agnes Sneller de ‘prins onzer dichters’ Joost van den Vondel in haar nieuwe boekje over Vondel, zijn gedichten en de Gouden Eeuw. Hoewel er in de voorbije eeu- wen meerdere malen geprobeerd is Vondels werk ook voor de gewone Nederlander toegankelijk te maken is dat doel in eerdere uitgaven dikwijls op een zijspoor geraakt zijn. Volgens Sneller hoeft dit echter niet het geval te zijn. Aangezien Vondel veel poëzie heeft geschreven in antwoord op verschil- lende gebeurtenissen in de Gouden Eeuw, maakt dit de gedichten ‘ook voor een leespubliek uit de eenentwintigste eeuw nog toegankelijk’ (p. 10).

Vondels leven valt samen met de periode die we de ‘Gouden Eeuw’ noemen. Op zijn manier reflecteerde Vondel op wat hij meemaakte tijdens zijn leven en Sneller neemt deze insteek over. Aan de hand van vier thema’s beschrijft zij met behulp van Vondels gedichten de Nederlandse Gouden Eeuw. Eerst wordt Vondels persoonlijke leven en de belangrijke rol van dichtgenootschappen in de zeventiende eeuw behandeld, gevolgd door gedich- ten over huwelijk en gezin. Hierop volgen gedichten over Amsterdam, handel en cultuur, afsluitend met de Oranjes en hun relatie met de Republiek.

Daarbij biedt ze niet alleen Vondels teksten aan, maar verrijkt deze met achtergrondinformatie en

historische feiten. Op deze manier passeren zowel de bekendere (zoals ‘Kinder-lyck’ en ‘Het stokske van Joan van Oldenbarnevelt, Vader des Vaderlands’), als Vondels onbekendere gedichten de revue.

Inherent aan de keuze om de Gouden Eeuw te beschrijven via Vondels gedichten is dat de nadruk sterk komt te liggen op Amsterdam. Hoe- wel Amsterdam in de Gouden Eeuw onmiskenbaar het belangrijkste centrum was, betekent dit niet dat alleen daar alles gebeurde. Sneller beseft dit ook en behandelt daarom meer dan alleen Vondels gedichten over Amsterdam. Zij schenkt aandacht aan de geloofstwisten en Vondels reacties daarop.

De gedichten over huwelijk en gezin mogen beschouwd worden als een reflectie op de huwe- lijksmoraal in de Republiek in het algemeen.

De opzet van het boek doet op een bepaalde manier denken aan de reeks Tekst in Context bedoeld voor de middelbare school. Echter, Sneller heeft een breder publiek op het oog. Door de com- binatie van gedicht en historische context kan dit boekje bovendien een goede eerste introductie zijn voor zowel de sociaal-historicus, de vaderlands his- toricus, de eerstejaarsstudent of de geïnteresseerde lezer die nog onbekend zijn met Vondels werk. En de verantwoorde wijze waarop Sneller omgaat met herspellen, maakt dit boekje toegankelijk voor de lezer die onbekend is met het zeventiende-eeuwse Nederlands, zonder afbreuk te doen aan de origi- nele teksten.

Tim Vergeer

Signalement

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Wat het tweede onderdeel betreft: de uitspraak dat de zeevaart nuttig is, behoeft zelf na het voorgaande hoofdstuk geen argumentatie meer, maar roept wel de vraag op of de zeeweg

Dat we hier te maken hebben met herschrijvingen van Vondel zelf wordt bevestigd door het feit dat deze varianten terugkeren in de uitgave van Poëzy-1650, alleen zijn het er daar

2 verzieren: verzinsels; 6 leugenklip: de gevaarlijke rotsen, die de Argo (het schip van Iason en de zijnen) moest passeren; 14 onversierde: waarheidsgetrouwe; 16 de beide

De inhoud diende men niet op te vatten volgens de een of andere er met de haren bij gesleepte uitleg, maar zoals de dichter haar verklaarde, omdat ieder de uitlegger van zijn

1 8 7 draeft de onuitbluschbaere liefde van koning David tot Absolon, onder zoo veele en verscheide hartstoghten van d'andere per- sonaedjen, doorgaens vooruit, onaengezien by den

De Orde was namelijk door voorspoed vermetel geworden en had de naburige Polen zonder noodzakelijkheid beoorloogd ; doch was in 1410 door koning Vladislaiis bij Danneburg in

1 ) Heerl#ck gezicht : in de schriftuurlijke taal wordt het woord gezicht veelal gebezigd in den zin van hetgeen ook wel met het bastaardwoord vizioen wordt uitgedrukt ; zoo b. En

Al deze verzen zijn toch niets anders dan erkenningen van Rembrandts kunst, die Vondel zeker niet volkomen heeft begrepen evenmin als iemand zijner tijdgenooten, al hebben