• No results found

Geanimeerde OPDRACHT 1. Verhalen vertellen is wat ons. tot mensen maakt. We communiceren met verhalen om anderen emotioneel te

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Geanimeerde OPDRACHT 1. Verhalen vertellen is wat ons. tot mensen maakt. We communiceren met verhalen om anderen emotioneel te"

Copied!
5
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

THUISOPDRACHT

Geanimeerde kunst

--- --- --- ---

WEETJE:

Verhalen vertellen is wat ons tot mensen maakt. We communiceren met verhalen om anderen emotioneel te

betrekken bij de boodschap. De manier waarop we communiceren is natuurlijk wel

enorm veranderd! Of... toch niet? Vroeger maakten mensen afbeeldingen op de muren

van grotten om anderen een verhaal te vertellen. Tegenwoordig gebruiken

we sociale media hiervoor. Waar mensen ooit gebruik maakten van

kleitabletten, hebben wij onze moderne tablets!

Hierboven zie je een beroemd kunstwerk van Hieronymus Bosch, een Nederlandse schilder. Het werk heet ‘De tuin van het aardse genoegen’ en hij schilderde het tussen 1490 en 1510. Het was voor die tijd een heel ongebruikelijk kunstwerk.

Kunstenaars schilderden eigenlijk alleen portretten, landschappen of Bijbelse taferelen. Dit schilderij laat de fantasie van de kunstenaar zien. In dit schilderij gebeurt enorm veel. Het vertelt eigenlijk een heel verhaal, maar gebruikt daar maar drie beelden voor. Hoewel er veel gebeurt, is het statisch. Tegenwoordig hebben we natuurlijk de mogelijkheid om een verhaal te vertellen

met oneindig veel beelden: dynamisch.

OPDRACHT 1

Wat zie je allemaal op het schilderij gebeuren? Welk verhaal denk je dat de kunstenaar wil vertellen?

Bron: ‘De tuin van het aardse genoegen’, Hieronymus Bosch

(2)

Welke versie van het kunstwerk vind jij het meest interessant?

Leg uit waarom:

Drie Nederlandse kunstenaars hebben samen Studio Smack een ‘vertaling’ gemaakt van het kunstwerk naar video. Ze hebben hiermee een beeld gegeven aan wat zij denken dat er gebeurt in het schilderij. Bekijk de video via deze link: digi-doener.link/smps

--- --- --- ---

OPDRACHT 2

Statisch, anoloog schilderij Dynamisch, digitale vertaling

Een goed verhaal bouw je op met de juiste bouwstenen. Als je met jouw verhaal een groot publiek wilt bereiken dat het verhaal niet meer vergeet, noem je dat storytelling. Storytelling kan worden gebruikt voor reclame, maar ook voor voorlichting, school of in films en series.

OPDRACHT 3

Dit schilderij van Grant Wood is wereldberoemd. Het heet American Gothic. Je ziet een boer en zijn dochter, met op de achtergrond hun huis. Het schilderij is gemaakt in 1930. Kijk eens naar het schilderij. Het lijkt een gewoon portret. Maar de man en zijn dochter kijken niet zo blij. Zijn ze soms niet

gelukkig? Hebben ze net ruzie gehad? En waarom heeft hij een hooivork in zijn handen? Het schilderij heeft heel veel mensen aangezet tot denken. Er zijn talloze ideeën bedacht over wat de schilder eigenlijk wilde vertellen met dit schilderij en er zijn nog wel meer parodieën op gemaakt.

De hoofdpersoon - de persoon waarmee iets gaat gebeuren: wie van de twee wordt jullie hoofdpersoon? De boer, of zijn dochter? In een goed storytelling-verhaal is de hoofdpersoon iemand waar het publiek zichzelf in herkent.

Het incident – er gebeurt iets onverwachts.

Het conflict – de gebeurtenissen stapelen op tot een climax en de hoofdpersoon slaat zich er op geheel eigen wijze doorheen.

Elk storytelling-verhaal bestaat uit 3 onderdelen:

1.

2.

3.

Bron: ‘American Gothic’, Grant Wood

WEETJE:

Nike gebruikt storytelling in hun reclames niet alleen om hun spullen te verkopen, maar ook om aandacht te vragen voor maatschappelijke zaken

zoals kansengelijkheid en je dromen waarmaken:

Just do it!

(3)

--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- Bedenk zelf een storytelling bij dit schilderij. Gebruik hierbij de volgende drie onderdelen.

Beschrijf de hoofdpersoon

Wie is hij of zij? Denk aan naam, leeftijd, beroep, woonplaats, (on)getrouwd, kinderen, etc.

--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- Beschrijf het incident

Wat gebeurt er met de hoofdpersoon in het schilderij? Maak dit zo vreemd, grappig, eng en fantasievol als je zelf wilt.

(4)

--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- Het conflict

Hoe gaat de hoofdpersoon om met de onverwachte gebeurtenis? Komt het goed, of loopt het volledig uit de hand?

OPDRACHT 4

Hieronder staat een storyboard. Vertel jouw verhaal nu aan de hand van een aantal schetsen.

Hoe ga je het stilstaande beeld laten bewegen en wat is het verhaal daarbij?

(5)

WEETJE:

Je moet er wel helemaal voor naar Milaan, maar tegenwoordig kun je een opleiding volgen tot Social Influencer.

The Social Academy leert toekomstige influencers niet alleen hoe ze mooie

foto’s en video’s kunnen maken, maar ook hoe zij zorgen voor

veel volgers en die door goede interactie ook vast

OPDRACHT 5

Hieronder zie je tien vakjes met dezelfde afbeelding. Bekijk je storyboard en probeer het verhaal zo duidelijk mogelijk in chronologische volgorde in de vakjes te tekenen. Zorg ervoor dat je de opeenvolgende afbeeldingen goed op elkaar af laat stemmen. Knip de afbeeldingen uit en maak van elke afbeelding een foto. Verwerk deze afbeeldingen tot een GIF, door bijvoorbeeld

GIFmaker.me te gebruiken. Let op dat je de afbeeldingen in de goede volgorde zet! Je kunt de afbeeldingen daarna ook aan elkaar nieten en zo een analoge GIF maken, ook wel een flipboekje genoemd.

Sla de GIF die je gemaakt hebt op en deel deze met je familie of vrienden. Welk kunstwerk vinden zij meer interessant, statische of dynamische kunst? Als je wilt mag je jouw filmpje ook delen met ons via: hallo@futurenl.org. Wij zijn erg nieuwsgierig!

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Bij de laatste grote grondwetsherziening (van 1983) bleek de overgrote meerderheid voor handhaving en daarmee is het pleit - ook voor mij - voorlopig beslecht. Het

Inmiddels zijn we vier jaar verder en is het aantal lessen uitgebreid naar tien lessen voor eerstejaarsstudenten en vijf voor tweedejaarsstudenten en zijn ook docenten geschoold in

De Erfgoedsite is een gezamenlijk initiatief van de steunpunten Culturele Biografie Vlaanderen vzw en het Vlaams Centrum voor Volkscultuur vzw, in opdracht van de Vlaams minister

Kijk goed naar je vertelplek en realiseer je dat het verhaal zich niet dáár moet afspelen, maar in het hoofd van de kinderen.. Ga even op de plek van het

Langzaam maar zeker dringt het besef door dat de wereld waarin Holden en Prissy leven verre van ideaal is.. Bij de twee hoofdpersonen, maar ook bij

Bij het verhaal van de Heilige Familie horen we bijvoorbeeld: ‘Ik ben de oude os die met grote ogen naar het kindje in de kribbe kijkt.’ En ook volwassenen delen: ‘Ik ben die-

Claartje zegt: "Het mag niet, maar ik ben wel nieuwsgierig.” Peter loopt naar de lage kast en neemt het doosje in zijn hand.. Ze bekijken het aan

Bohlmeijer heeft in zekere zin ook oog voor deze ruimte: Deze verhalen kunnen […] meer of minder ruimte laten voor het geestelijke.. 56 Ook stemt hij in met de idee dat er