• No results found

I Vrijmoedig religieus

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "I Vrijmoedig religieus"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Tijdschrift Geestelijke Verzorging | jaargang 19 | nr 82

59

Vrijmoedig religieus

Michel Faber, Het boek van wonderlijke nieuwe dingen.

Podium, Amsterdam 2015. ISBN 9789057596902, 672 pag., € 25,00.

Jan Siebelink, Margje.

Bezige Bij, Amsterdam 2015. ISBN 9789023495161, 288 pag., € 19,90.

Joost Zwagerman, Wakend over God.

Hollands Diep, Amsterdam 2016. ISBN 9789048829651, 96 pag., € 19,99.

Dineke Havinga

I

N DIT ESSAY SIGNALEERT Dineke Havinga een trend bij Nederlandse schrijvers en opiniemakers. Zij is van mening dat de theologen onder de geestelijk verzorgers iets van hen kunnen leren.

Het ziet ernaar uit dat schrijvers vrijmoedi- ger kunnen zijn dan theologen om creatief, origineel, verrassend en zelfs een beetje gek met het gedachtegoed van Bijbel en geloof om te gaan. Zeker theologen die werken in de geestelijke verzorging moeten altijd op hun hoede zijn dat ze niet per ongeluk een taalveld betreden dat niet eigen is aan de ge- spreksgenoot. Zij stemmen af op de ander en luisteren die te voorschijn. Het is al onge- woon om jezelf te verhelderen in geloofstaal of je eigen situatie te duiden in Bijbelse taal, laat staan dat je die taal gebruikt om een an- der te voorschijn te roepen of verheldering te brengen in een situatie van ziekte of de- tentie. Wie spreekt die taal nog?

Tegelijkertijd is er iets geks aan de hand on- der schrijvers: Jan Siebelink schreef met Margje een haast theologische roman, door- drenkt van het verlangen om zijn ouders te laten ‘opstaan’, in de Bijbelse betekenis van het woord: een poging om ze te doen terug- keren en te hopen dat alles dan goed geko- men is en ‘God alles in allen zal zijn’. Een boek vol verlangen naar een vader die op dat

‘bed violen’ God ervoer, maar die ook zijn zoon iets van God zal doen ervaren. En de zoon zal daardoor een ervaring krijgen dat al het geploeter ook door God gekend zal zijn. Joost Zwagerman durft zich in zijn laat- ste gedichten, gemaakt vlak voor zijn suïci- de, over te geven aan een adembenemend

geding om God: ‘nochtans belijd ik, dat ik, tegen de klippen op, uiteindelijk in hem ge- loof’, sterker nog, ‘dagelijks staat Hij in mij op’ schrijft Zwagerman en zet dat scherp af tegen ‘Gods alomtegenwoordige afwezig- heid’, ‘Gods rotstreek’. Bijbelser kan haast niet.

Michel Faber heeft een pageturner geschre- ven van 600 bladzijden. Het gaat over een theologen-echtpaar, waarvan een van bei- den, Peter, zich als zendeling naar een an- dere planeet laat sturen. Zijn vrouw Beatrice is niet door de screening gekomen en blijft achter op aarde. Peter komt in een wonder- lijke wereld van een andere planeet terecht, waar hij alleen vanuit een ruimtestation met zijn vrouw kan mailen. Van daaruit gaat hij zendingswerk verrichten onder een volkje dat daar woont, dat totaal anders leeft dan de mensen op aarde en er ook heel

(2)

60

Tijdschrift Geestelijke Verzorging | jaargang 19 | nr 82

in al die werelden van verschil, letterlijk en figuurlijk. In dit boek wordt daarvoor de Bij- bel gebruikt, veelvuldiger dan je ooit in een literaire roman meemaakt, want ja, de Bij- bel is ‘het boek van wonderlijke nieuwe din- gen’. Dat betekent dat wonderlijke dingen uit de moeilijke brieven van Paulus aan de Galaten gewoon opnieuw mogen klinken en troostend mogen zijn, ook al versta je het niet helemaal. Het boek eindigt met de Mat- teüstekst: ‘ik ben met u, al de dagen, tot aan de voleinding van deze wereld’. Daarmee creëert Faber op onorthodoxe wijze in deze wonderlijke roman een vrijmoedige plaats voor God in de pleuris van deze tijd en in al- le verliezen die een mens kunnen treffen.

Alle drie de schrijvers kennen van huis uit de wereld van Bijbel en geloof, hebben die al heel lang achter zich gelaten en ke- ren daar ook niet zomaar naar terug. Maar ze voelen zich volstrekt vrij om als seculier mens zich in die geloofstaal uit te drukken en zichzelf uit te vinden met behulp van dat religieuze taalveld. Er is geen tegenstelling tussen gelovigen en niet gelovigen daarin, lijkt het.

Wat het ook bijzonder maakt is dat De Wereld Draait Door, de NRC, de Volkskrant, VN, kortom alles wat niet-religieus is, het boek van Fa- ber de hemel in prijzen. Dat begrijp je als theoloog haast niet, je zou het zelf niet dur- ven zonder bang te zijn iedereen van je te vervreemden. Maar blijkbaar mag het weer en gaat het echt ergens over. Misschien is het tijd om onze schroom te laten varen en het ook als geestelijk verzorgers weer meer te wagen met de taal van het geloof. Blijk- baar drukt die beeldende religieuze taal iets uit wat in onze gewone taal niet helemaal te zeggen valt. Met dank aan de schrijvers.

anders uitziet, maar dat met open armen op zijn evangelie zit te wachten. Ze noemen de Bijbel ‘het boek van wonderlijke nieuwe dingen’, wat ook de titel is van het boek. Hij wil de Bijbel wel vertalen in hun taal, maar zij willen Psalm 23 graag in de grondtaal zingen. Hij wordt op deze wonderlijke mis- sie geholpen door de zendingsreizen van Paulus. Zelden heb ik in een roman zoveel stukken Bijbelcitaat uit de brieven van Pau- lus gelezen, die in de roman werkelijk er- gens op slaan. Met die teksten troosten Pe- ter en Beatrice zich via de mailwisseling die ze hebben tussen aarde en de planeet waar Peter verblijft. Hartstochtelijk zoeken ze in die mails naar contact dat hout snijdt als je je op verschillende planeten bevindt. Tegelij- kertijd gaat het op aarde helemaal mis: apo- calyptische taferelen, oorlogen en geruch- ten van oorlogen, natuurgeweld. Beatrice voelt zich in haar angst onbegrepen door Pe- ter, die helemaal opgaat in zijn wonderlijke missie. Ze voelt zich godverlaten. Zal hij te- rugkeren om haar?

Waar gaat dit boek over? De schrijver, Faber, verliest zijn vrouw aan kanker tijdens het schrijven van dit boek. Het is eenvoudig om dit boek te lezen als een boek over liefde, over mensen die elkaar kwijtraken aan ziek- te en de dood en toch hartstochtelijk zoe- ken naar verbinding ondanks alle geschei- denheid van wegen. Tegelijkertijd staat het daar ook los van. ‘Waar in deze wereld is nu eigenlijk missie nodig?’, is de vraag die dit boek stelt. Het is ironisch over vormen van hedendaags kolonialisme. Maar misschien gaat het ook wel over schrijverschap. Als je aan het creëren bent ontstaat er een nieuwe planeet, op grote afstand van de ander en de aarde. En misschien gaat het ook wel over al- les wat mensen scheidt: ziekte, werk, dood, en de vraag of er dan taal is die het houdt

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Bij Brass Boer Bonaire staan onze chef-kok Stefan Martens, gastheer Feike Postma en het team voor je klaar voor een mooie brass-ervaring.. Lekker eten, goede wijnen en een

Omdat Marek en zijn vrouw een vrij minimalistische smaak hebben, was een van de eerste meubelstukken voor hun nieuwe flat een NEST-bureau in de kleur antraciet.. “Mijn

Samen met vele collega’s, leerlingen, ouders en andere betrokkenen hebben wij een lange en mooie route bewandeld om met elkaar scherp te krijgen wat onze school uniek maakt: wat

Kreeg Jan Engelman door zijn omgang met Pyke Koch allengs meer waardering voor het nieuw realisme in de schilderkunst, de schrijvers die hij in zijn nieuwe omgeving ontmoette

Er zijn kamers voor één persoon of voor echtparen en partners.. Richt u uw kamer liefst naar eigen smaak in met uw

Elke auto is uitgerust met meer dan 200 fysieke sensoren en de gegevens die worden verzameld tijdens een race worden zorgvuldig geanalyseerd door de leden van het designteam

Van het brede scala aan onderwerpen waarover Engelman als criticus schreef zal ik binnen deze studie vooral ingaan op drie hoofdgebieden, en wel op zijn visie op literatuur,

De verhouding tussen Engelman en Dudok was namelijk al in 1931 verstoord geraakt, toen de architect Engelman verweet de logica in zijn werk niet te waarderen, omdat deze