• No results found

Je geld op een bank in het park

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Je geld op een bank in het park"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

A C T U E E L 17

K E R K + L E V E N - 1 2 M A A R T 2 0 0 8

H

ET REDELIJKE geloof, de gelovige rede. Tijdens de middeleeuwen groeiden de twee uit elkaar en sindsdien is het nooit meer goed gekomen. De breuk lijkt op een trauma, dat af en toe de kop opsteekt en de emoties hoog doet oplaaien, dan weer naar het collectieve onderbewust- zijn wordt verdrongen in de hoop te doen vergeten dat er een pro- bleem is.

De radicalen van beide strek- kingen verzieken de relatie tus- sen geloof en wetenschap intus- sen nog meer, bijvoorbeeld door actie te voeren voor creationisme of voor onvoorwaardelijk experi- menteren met het menselijke leven. Wat vooral ontbreekt in het

debat, is kennis, zegt theoloog Taede Smedes, werkzaam aan het vorig jaar opgerichte Overlegplat- form voor de Studie van de Ver- houding tussen Geloof en Weten- schap aan de

K.U.Leuven.

Hij brengt het christelijke fundamenta- listische den-

ken over de schepping in kaart en tracht aan het debat een genuan- ceerde stem toe te voegen, in de hoop al doende het wantrouwen van wetenschappers tegenover de theologie weg te nemen.

„In Duitsland worden scholen bestookt met creationistische pamfletten. In Nederland wordt een BBC-natuurreportage bijge-

stuurd door de EO vóór ze wordt uitgezonden. In de Verenigde Sta- ten vormt het religieuze fanatis- me met zijn streven naar een the- ocratie een echte bedreiging voor de democratie...

Gelukkig woedt in België de dis- cussie nog niet zozeer, maar we moeten ervoor beducht zijn. Het is niet goed voor de samenleving, en ook niet voor het geloof zelf, wanneer het radi- caliseert en verder afdrijft van de rede.”

Smedes verduidelijkt: „Integen- deel, de wetenschap kan het geloof verrijken. Zolang we God zien als gatenstopper van onze kennis, verdwijnt Hij steeds ver-

der uit het vizier naarmate die kennis vordert. Eerst is Hij de ver- klaring voor het ontstaan van leven op aarde. De evolutietheo- rie doet Hem aan de bron van ons bestaan verdwijnen. Met elke theorie wordt de ruimte van God krapper.”

Wetenschap dan als antwoord op het ‘hoe’ en religie op het

‘waarom’? „Bekijk het liever als twee verschillende talen”, aldus de theoloog. „Net zoals het woord

‘bank’ twee betekenissen kan hebben – een bank om je geld aan toe te vertrouwen en een bank om op te zitten – zo heeft ook het woord ‘vader’ een andere beteke- nis in religieuze zin dan in de wetenschappelijke. We noemen God onze Vader, maar kunnen

Hem niet onderwerpen aan een DNA-test.”

„We moeten vaardiger leren omspringen met die verschillen- de taalregisters. Het religieuze spreken is niet tegenstellend aan het wetenschappelijke, evenmin louter aanvullend. De twee mogen volwaardig naast elkaar bestaan.

De werkelijkheid heeft verschil- lende lagen en de natuurkundige verklaring ervan is niet meer of minder belangrijk dan de spiritu- ele of filosofische.”

Maria huilt

Met een vergelijking wil Taede Smedes zijn standpunt verder verduidelijken. „Neem nu een huilend Mariabeeld. Dat feno- meen kan een wetenschappelijke verklaring hebben: de ogen zijn gemaakt van hars en dat smelt onder bepaalde voorwaarden.

Daarnaast kan perfect een gelovi- ge interpretatie bestaan die men- sen aanspoort om Maria over- peinzend te beschouwen. De wer- kelijkheid is niet in één verhaal te vangen. Symbolen helpen dieper te zien.”

Geloof en wetenschap moeten wel elk hun eigen plaats kennen, voegt de theoloog eraan toe. God kan op zich geen factor zijn in de wetenschap. Je kunt zijn werk- zaamheid immers niet experi- menteel onderzoeken. Weten- schap en theologie moeten zich niet op elkaars terrein wagen. Kan het geloof op zijn beurt dan geen verrijking zijn voor de weten- schap? „Wel wat ethische kwesties zoals de beschermwaardigheid van het leven betreft”, klinkt het zuinig. „De theologie heeft wel degelijk iets te zeggen over een ethische kwestie als kloneren.

Hier kan het geloof aanzetten tot een waardevolle reflectie. Hier is het dan ook dat een katholieke universiteit het verschil kan en moet maken. Ze geeft aan alle dis- ciplines de ruimte en zou onder- linge uitwisseling kunnen bevor- deren.”

Op donderdag 17 april geeft Taede Smedes een lezing over Geloof of wetenschap. Een vals dilemma? Afspraak van 20 tot 22 uur in Aula Pieter De Somer, Charles Deberiotstraat 24 te Leuven. Meer info via de website www.theo.kuleuven.be/page/overlegplatform.

Geloof en wetenschap, gaan ze samen?

Het debat over de relatie tussen geloof en wetenschap geeft vonken. Wordt er over gesproken, veren voor- en tegenstanders geheid recht en vegen elkaar de mantel uit.

Geloof zou geen wetenschappelijke theorieën in strijd met de Bijbel aanvaarden. Wetenschap wijst geloof af, omdat het de rede zou beknotten. Zelden wordt vooruit- gang geboekt, alsof ze elkaar niet kunnen bevruchten.

L i e v e Wo u t e r s

Je geld op een bank in het park

Z

IET Taede Smedes geloof en wetenschap als twee weliswaar gelijkwaardige maar aparte taalvelden, Mark Van de Voorde ziet een link tussen de twee. Ter nage- dachtenis van Eric Vanden Ber- ghe, directeur van het grootsemi- narie van Brugge, schreef hij het boekje Over geloof en rede, waar- in hij het onderwerp filosofisch en spiritueel benadert. De missing link waarover Van de Voorde het heeft, is de liefde. Hoe hij daartoe komt?

Het geloof moet niet aan weten- schap doen, vindt ook onze voor- malige hoofdredacteur. Maar

zoals het geloof erbij gebaat is om de confrontatie met de rede niet uit de weg te gaan, zo kan ook de wetenschap putten uit de bron van het geloof. „Onze hedendaag- se kennis vertoont een merk- waardige paradox”, aldus Mark Van de Voorde. „Aan de ene kant weten wij steeds minder over steeds meer (onze aandacht is versnipperd en wij halen vele kleine weetjes uit de media), aan de andere kant weten wij steeds meer over steeds minder (wij worden eenzame specialisten naast elkaar).”

De wetenschap wordt op die manier een optelsom van afzon-

derlijke feiten, die de samenhang in het grotere geheel doet ver- dwijnen en geen perspectief of zin biedt. Ons

leven wordt dan herleid tot louter toeval, van wieg tot

graf natuurkundige wetmatighe- den volgend. Alleen de liefde biedt een uitweg uit deze trieste constellatie.

„De liefde zoekt kennis en de kennis vraagt om liefde”, zo lezen we. „Rede en geloof gaan samen op zoek naar de samenhang tus- sen toeval en zin.” Er is nog een tweede ontbrekende schakel. Dat

is de twijfel. „Geloven is geen weten, het is een zoeken en zich overgeven. De weg is misschien zelfs belangrij- ker dan het vin- den. Twijfel is geen spot, maar onkunde.

Ook Paulus kende die twijfel, waar hij zei: ‘Nu zie ik in een spie- gel, wazig, maar later zie ik van aangezicht tot aangezicht’.”

Stellen wetenschap en geloof zich beide wat nederiger op, waarbij ze erkennen dat ze elkaar nodig hebben om vooruit te komen in een zinvol geheel, dan komen we een heel eind ver-

der. Onze kennis leidt dan niet tot versnippering en eenzaamheid, ons geloof niet tot verlies van redelijkheid en tot vervreemding van de samenleving.

In de stijl van Mark Van de Voorde misschien eindigen met een citaatje? „Wat goed is verbon- den, leidt tot liefde. Wat slecht is verbonden, leidt tot haat. Wat niet is verbonden, leidt tot onverschil- ligheid.” Een boekje om bij na te denken. (LW)

Mark Van de Voorde, Over geloof en rede, Lannoo, Tielt, 2008, 128 blz., 14,95 euro, ISBN 978 90 209 7693 9.

‘Liefde is een missing link tussen kennis en geloof’

‘Nee , maar’

‘Ja , maar’

© Corbis

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

In de periode daarvoor waren deze kosten namelijk niet kenbaar bij marktpartijen en daarom kunnen deze kosten, met het oog op het rechtszeker- heidsbeginsel, niet alsnog

Al eerder leek er een verband te bestaan tussen melatonine en borst- kanker : proefdieren ontwikkelen minder vaak borstkanker als men hen extra melatonine geeft.. Men kan zich

Deze vraag werd eveneens gesteld aan de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Openbare Werken, Vervoer en Ruimtelijke

modellen die ik gezien heb is er echter meestal wel een aanname die empirisch niet relevant lijkt (zijn de marginale loonkosten hoger voor kleine winkels?) en empirisch onderzoek op

Het moment is nu gekomen om ons af te vra-.. gen of iedere tussenvorm tussen onderne- mingsgewijze produktie enerzijds en overheids- leiding of

Verzoening van wetenschap met een gegeven geloof kan soms ook gestalte krijgen door een bepaalde keuze te maken binnen de weten- schap of te pleiten voor een andere wetenschap; dan

Uit deze berekeningen blijkt duidelijk dat de voor- gestelde rotonde voldoende capaciteit heeft.. Er is zelfs sprake van een restcapaciteit van 30 %, wat betekent dat er naast

Door het terugbrengen van twee rijstroken naar één en het afsluiten van de toegang tot het cen- trum van de stad ter hoogte van de Kautershoek, is er een te hoge verkeersdruk