• No results found

Les11: Over de Dood Les12_De Grote Feesten van Heilige Maria

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Les11: Over de Dood Les12_De Grote Feesten van Heilige Maria"

Copied!
12
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Les11: Over de Dood

Les12_De Grote Feesten van Heilige Maria

Joh. 10:30 – Ik en de Vader, Wij zijn één’.

Joh. 14:13 – maar wat jullie zullen vragen in mijn naam, zal Ik doen, zodat de Vader verheerlijkt wordt in de Zoon. Joh. 14:20 – Op die dag zul je inzien dat Ik in mijn Vader ben, en dat jullie in Mij zijn zoals Ik in jullie ben.

Jes. 44:6 – Zo spreekt de Heer, Israëls koning en verlosser, de Heer van de machten: Ik ben de eerste en Ik ben de laatste, en buiten Mij is niemand God!

Het eerste dat wij van God kennen is: dat Hij één en enig is. Hij kan niet in zichzelf

verdeeld zijn. Hij deelt zijn Goddelijkheid niet met andere Godheden. Het Christendom is de godsdienst van de ene God. Het Christendom is dus een monotheïstische

godsdienst.

(2)

Les11: Over de Dood

Gen2:15-17 -

Toen bracht God de mens in de tuin van Eden, om die te bewerken en te beheren. En God gaf de mens dit gebod: `Van al de bomen in de tuin moogt ge vrij eten, maar van de boom van de kennis van goed en kwaad moogt ge niet eten, want op de dag dat gij daarvan eet, moet ge sterven.'

Het loon van de zonde is de dood:

Rom .6:23 – Want het loon van de zonde is de dood, maar de gave van God is het eeuwig leven in Christus Jezus onze Heer.

Door de zondvloed, is onze levensduur ingekort met 120 jaar:

Gen. 6:1-3 – Toen de mensen talrijk begonnen te worden op de aardbodem en dochters kregen, zagen de zonen van God hoe mooi de dochters van de mensen waren, en zij kozen uit die dochters ieder een vrouw. Maar de Heer zei: ‘Mijn levensgeest zal niet altijd bij de mens blijven, want hij is maar een nietig wezen; de duur van zijn leven zal honderdtwintig jaar bedragen’.

1. Wat is de dood?

De dood wordt door de Bijbel “het loon van de zonde” genoemd. Wij ervaren de dood dan ook als een gewelddaad die de eenheid tussen lichaam en ziel verbreekt.

(3)

De dood scheidt lichaam en geest:

Wijsh. 2:2-3 – Wij zijn maar toevallig ontstaan en later zal het zijn alsof wij er nooit geweest waren, want de adem in onze neus is als damp en het denken is een vonk in het kloppen van ons hart. Als zij gedoofd is, vergaat het lichaam tot as en de geest vervliegt als ijle lucht.

3. Hoe doet de liefde van God dat?

Gods liefde doet dat, door de mens «naar zijn beeld» te herstellen. God heeft dat gedaan door zijn Zoon Jezus Christus die als mens het waarachtig «beeld van God» is.

4. Welke soorten dood bestaan er in de Orthodoxe kerk?

In de Orthodoxe kerk bestaan er twee soorten dood: a) Natuurlijke dood b) Geestelijke dood.

5. Wat is natuurlijke dood?

Volgens de Orthodoxe traditie is natuurlijke dood het moment dat lichaam en geest gescheiden worden.

6. Wat is geestelijke dood?

Wanneer de menselijke geest eeuwig afscheid neemt van God en in de hel belandt, wordt dit door de Orthodoxe kerk als geestelijke dood beschouwd.

7. Wanneer worden de overledenen herdacht?

In het Orthodoxe kerkelijke jaar worden alle overledenen twee zaterdagen herdacht.

(4)

De eerste zielenzaterdag valt op de zaterdag voor de zondag van de vleesonthouding (3de week van Voorvasten).

De tweede zaterdag valt op de zaterdag voor Pinksteren.

Deze zaterdagen worden «zielenzaterdagen» genoemd.

- De eerste zielenzaterdag worden alle overledenen herdacht die in een vreemd land op zee of in de woestijn zijn overleden en degenen voor wie geen herdenkingsdienst heeft plaatsgevonden.

- De tweede zielenzaterdag worden alle mensen herdacht, vanaf Adam en Eva tot op heden.

- Deze dienst wordt herdenkingsdiest of Panichida genoemd.

Ηet kerkhof een slaapplaats, ofwel «koimitirio»?

De Orthodoxe kerk beschouwd de dood als een diepe slaap. Zoals in de geloofsbelijdenis staat: “……Ik geloof de opstanding van de doden en het leven van de komende eeuwigheid. Amin.” Dus de Orthodoxe overledenen slapen in op de slaapplaats/koimitirio, totdat Jezus Christus de opdracht geeft dat hun zielen terug naar hun lichamen komen, opstaan uit de dood en hun eeuwige plaats in te nemen.

8.Waarom willen de Orthodoxen liever begraaft worden, dan gecremeerd worden?

Met de dood en de Myronzalving krijgt elke Orthodox de eigenschappen van de Heilige geest en komt de Heilige geest in hem/haar. Zo wordt de ongehoorzaamheid van Adam en Eva, die in het paradijs afstand namen van God, waarna de Heilige geest bij hun wegging, weer herstelt.

(5)

De doop en de Myronzalving geven elke Orthodox de mogelijkheid om één met God te worden, via de communie tijdens de goddelijke liturgie. Met andere woorden; het lichaam van elke Orthodox wordt een kerk waarin God door de communie binnen kan komen. Uit respect voor hun lichaam (kerk) willen de Orthodoxen het liefst begraven en niet gecremeerd worden.

9. Wat is «kollyvo»?

Kollyvo is een mengeling van gekookte tarwe, rozijnen, granaatappel en andere ingediënten (afhankelijk van streek tot streek). Alles wordt overdekt met een laagje poedersuiker en versierd met noten (religieuze motieven).

10. Wat symboliseert «kollyvo»?

Kollyvo symboliseert het overlijden en de verrijzenis van de mens van de mens: zoals een tarwe zaad eerst in de bodem wordt ‘begraven’, dood gaat en een tijdje later uit de grond verrijst en de meeste van zijn korrels aan de mens geeft, zo ook wordt het menselijk lichaam begraven, wacht het op de terugkeer van zijn ziel en verrijzen ze samen voor het laatste oordeel.

11. Wanneer worden de herdenkingsdiensten/panichida diensten gehouden?

De herdenkingsdiensten/panichida diensten wordt op drie momenten gehouden, en wel op:

- 3 dagen (na het overlijden) – trisagion (5-10 min.).

- 9 dagen (na het overlijden) – trisagion (5-10 min.).

- 40 dagen, 3 maanden, 6 maanden en jaarlijks (na het overlijden), 3 uur in de Kerk en de dag van het overlijden, trisagion (5-10 min.).

Dit werd al gedaan sinds de tijd van de Apostelen, omdat dit een louterende invloed heeft op de ziel en zielsrust.

(6)

Jacob had 12 zonen: de stichters van de 12 stammen van Israël

Er zijn in totaal 12 feesten die, zoals gezegd, de 12 pilaren van het nieuwe volk van de gelovigen vertegenwoordigen. De 12 pilaren vervangen op hun beurt de 12 apostelen die, op hun beurt, de 12 pilaren van het oude volk – of te wel het Joodse volk – vervangen. Het Joodse volk, of te wel het volk van Israël, stamt af van de 12 apostelen. Het getal 12 heeft in de Bijbel dus een zeer symbolische waarde.

Benjamin

Jozef

Zebulon

Issakar

Aser

Gad

Naftali

Dan Juda Levi Simeon

Ruben

Jacob Israël

(7)

Jezus had 12 Apostelen: de stichters van het nieuwe uitgeroepen volk

Jacobus

Jacobus

Barth/us

Taddeus

Filippus

Thomas

Johannes

Lucas Marcus Mattheus Andreas

Petrus

Jezus

(8)

icoon 8 : Palmzondag 1 week voor Pasen

De lezing uit het Heilige Evangelie van het Hoogfeest tijdens de Metten:

Mat 21 : 1-11, 15-17 - Toen zij Jeruzalem naderden en de Olijfberg bestegen in de richting van Betfage zond Jezus twee leerlingen uit met de opdracht: “Gaat naar het dorp daar voor u en het eerste dat gij zult vinden is een vastgebonden ezelin met een veulen. Maak die los en breng ze bij Mij. En als iemand u een opmerking maakt, zegt dan: De Heer heeft ze nodig, maar zal ze spoedig terugsturen.” Dit gebeurde, opdat in vervulling zou gaan het woord van de profeet: Zegt aan de dochter van Sion: Zie, uw Koning komt tot u, zachtmoedig en gezeten op een ezel, op een veulen, het jong van een lastdier. De leerlingen begaven zich op weg en deden wat Jezus hun had opgedragen; zij brachten de ezelin met haar veulen, legden er hun mantels overheen en Hij ging erop zitten. Zeer velen uit het volk spreidden hun mantels uit op de weg, terwijl anderen de weg bedekten met twijgen die zij van de bomen hadden gesneden. De mensen die Hem omstuwden, jubelden: “Hosanna Zoon van David, Gezegend de Komende in de naam des Heren! Hosanna in den hoge!” Toen Hij Jeruzalem binnentrok, raakte de hele stad in beroering en men vroeg: “Wie is dat?” Het volk antwoordde: “Dit is de profeet Jezus uit Nazaret in Galilea.” Maar toen de hogepriesters en schriftgeleerden de wonderen zagen die Hij deed en de kinderen die in de tempel waren bleven roepen: “Hosanna Zoon van David!” waren ze verontwaardigd, en voegden Hem toe:

“Hoort Gij wat die daar zeggen?” Jezus antwoordde hun: “Zeker! Maar hebt gij nooit gelezen: Uit de mond van kleine kinderen en zuigelingen hebt gij u een lofzang bereid?” Hij liet hen staan en ging de stad uit naar Bethanië, waar Hij de nacht doorbracht.

(9)

icoon 10 : De Hemelvaart 40 dagen na Pasen

De lezing tijdens de Goddelijke Liturgie uit het Apostel Boek van het Hoogfeest:

Handelingen 1:1-12 - Het eerste boek, dat ik geschreven heb, Teófilus, ging over alles wat Jezus gedaan en geleerd heeft tot aan de dag waarop Hij zijn opdracht gaf aan de apostelen die Hij door de heilige Geest had uitgekozen, en ten hemel werd opgenomen. Na zijn sterven toonde Hij hun met vele bewijzen dat Hij in leven was. Hij verscheen hun gedurende veertig dagen en sprak met hen over het Rijk Gods. Terwijl Hij met hen at, beval Hij hun Jeruzalem niet te verlaten maar de belofte van de Vader af te wachten, “die gij van Mij vernomen hebt: Johannes doopte met water, maar gij zult over enkele dagen gedoopt worden met de heilige Geest.” Toen zij eens bijeengekomen waren stelden zij Hem de vraag: “Heer, gaat Gij in deze tijd voor Israël het koninkrijk herstellen?” Maar Hij gaf hun ten antwoord: “Het komt u niet toe dag en uur te kennen die de Vader in zijn macht heeft vastgesteld. Maar gij zult kracht ontvangen van de heilige Geest die over u komt, om mijn getuigen te zijn in Jeruzalem, in geheel Judea en Samaria en tot het uiteinde der aarde.” Na deze woorden werd Hij ten aanschouwen van hen omhoog geheven en een wolk onttrok Hem aan hun ogen.Terwijl zij Hem bij zijn hemelvaart gespannen nastaarden, stonden opeens twee mannen in witte gewaden bij hen, die zeiden: “Mannen van Galilea, wat staat ge naar de hemel te kijken? Deze Jezus die van u is weggenomen naar de hemel, zal op dezelfde wijze wederkeren als gij Hem naar de hemel hebt zien gaan.” Toen keerden zij van de berg, die de Olijfberg heet, naar Jeruzalem terug. Deze ligt dichtbij Jeruzalem op sabbat afstand.

(10)

icoon 11 :

Pinksteren 50 dagen na Pasen

Handelingen 1: 1-23 - 1Toen de dag van Pinksteren aanbrak, waren allen bijeen op dezelfde plaats. 2Plotseling kwam uit de hemel een gedruis alsof er een hevige wind opstak en heel het huis waar zij gezeten waren, was er vol van. 3Er verscheen hun iets dat op vuur geleek en dat zich, in tongen verdeeld, op ieder van hen neerzette. 4Zij werden allen vervuld van de heilige Geest en begonnen in vreemde talen te spreken, naargelang de Geest hun te vertolken gaf. 5Nu woonden er in Jeruzalem Joden, vrome mannen, die afkomstig waren uit alle volkeren onder de hemel. 6Toen dat geluid ontstond, liep het volk te hoop en tot zijn verbazing hoorde iedereen hen spreken in zijn eigen taal. 7Zij waren buiten zichzelf en zeiden vol verwondering: Maar zijn al die daar spreken dan geen Galileeërs? 8Hoe komt het dan dat ieder van ons hen hoort spreken in zijn eigen moedertaal? 9Parten, Meden en Elamieten, inwoners van Mesopotamië, van Judea en Kappadocië, van Pontus en Asia, 10van Frygië en Pamfylië, Egypte en het gebied van Libië bij Cyrene, de Romeinen die hier verblijven, 11Joden zowel als proselieten, Kretenzen en Arabieren, wij horen hen in onze eigen taal spreken van Gods grote daden.

Thema’s:

a) Het neerdalen van de Geest, de derde Persoon van de Drie-Eenheid;

b) De stichting van de Kerk; gemeenschap van gelovigen in Christus;

c) De belofte om naar de Vader te kunnen, met de hulp van de Heilige Geest;

d) De Apostelen verlichten, op hun beurt, de wereld.

(11)

icoon 11 : De

Transfiguratie van Jezus Christus.

Luc 9:28-36 - Ongeveer acht dagen na deze woorden nam Hij Petrus, Johannes en Jakobus met zich mee en besteeg de berg om er te bidden. 29 Terwijl Hij in gebed was, veranderde zijn gelaat van aanblik en werden zijn kleren verblindend wit. 30En zie, twee mannen waren met Hem in gesprek; het waren Mozes en Elia 31die in heerlijkheid verschenen waren en spraken over zijn heengaan, dat Hij in Jeruzalem zou voltrekken. 32Petrus en zijn metgezellen waren intussen door slaap overmand.

Klaarwakker geworden zagen zij zijn heerlijkheid en de twee mannen die bij Hem stonden. 33Toen dezen van Hem heen wilden gaan, zei Petrus tot Jezus: 'Meester, het is goed dat wij hier zijn. Laten we drie tenten bouwen, een voor U, een voor Mozes en een voor Elia.' Maar hij wist niet wat hij zei. 34Terwijl hij zo sprak, kwam er een wolk die hen overschaduwde. Toen de wolk hen omhulde, werden zij door vrees bewogen. 35Uit de wolk klonk een stem die sprak: 'Dit is mijn Zoon, de Uitverkorene, luistert naar Hem!' 36Terwijl de stem weerklonk, stelden zij vast dat Jezus alleen was. Zij zwegen erover en vertelden in die tijd aan niemand iets van wat zij gezien hadden. Thema’s:

a) Het ongeschapen licht; b) Christus is op aarde gekomen om de wereld te verlichten, maar de wereld is nog niet klaar om het Licht te ontvangen; c)De uitnodiging om ons te bereiden het Licht te ontvangen, God te ontmoeten en de belofte om naar de Vader te kunnen, met de hulp van de Heilige Geest; d)Voorzichtigheid: Dit idee komt veelvuldig terug in het Nieuwe Testament. Het verwijst naar het belang van de Boodschap en de nodige voorbereidingen die getroffen dienen te worden om de bekering te kunnen ontvangen.

(12)

Beste leerlingen u heeft herhalingsles 19 bestudeerd. De bedoeling is dat:

Alle 12 Grote Feesten van de Orthodoxe Kerk hebt begrepen.

U de Groten Feesten van Heilige Maria kunt uitleggen.

U weet het verschil tussen natuurlijk en geestelijke dood.

Einde Herhalings les21_

Leraar: Christos Sidiropoulos site: https://christos-333.blog Tel: +32492952647

Email: aggeorg@gmail.com

4. Wat is de dood?

5. Welke soorten dood bestaan er in de Orthodoxe kerk?

6. Wat is natuurlijke dood?

7. Wat is geestelijke dood?

8. Wanneer worden de overledenen herdacht?

9.Geef vijf namen van de kinderen van Jacob

10.Geef zoveel mogelijk namen van de leerlingen van Jezus Christus

11.Wat betekent het woord apostel?

12.Vat het feest van samen en vertel mij hoe u deze begrijpt.

13. Vat het feest van samen en vertel mij hoe u deze begrijpt.

14. Vat het feest van Pinksteren samen en vertel mij hoe u deze begrijpt.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Het perspectief wordt daarbij steeds ruimer: de verkondiging verspreidt zich van Jeruzalem naar de Joodse en Griekse omgeving tot in Rome, hét centrum van de bewoonde

Hier verzekert onze Heer Jezus ons dat het Oude Testament, dat veel gebruikt werd door de Joden tijdens Zijn aardse bediening, een ABSOLUUT BETROUWBARE REPRO- DUCTIE was VAN

Aan des Jordaans overzijde, aan zijn immer groene zoom, daar ruist ’t eeuwig Halleluja en daar vloeit de levensstroom.. In dat land van volle blijdschap, in die stad

U ging bij hen naar binnen om de maaltijd mee te eten de schrift geleerden hebben U die daden vaak verweten maar met uw antwoorden heeft U hen dan verrast. Ook heeft U ons geleerd

• Vlaanderen heeft een relatief sterk gecentraliseerd beleid: de samenwerking tussen kinderopvang en cultuurbeleid wordt regio-breed gefaciliteerd door Kind & Gezin.. In

2:4, waarin een verborgen trekkende liefde is, maar dit is de genade Gods in Christus (nog) niet. Zolang een verkoren zondaar onder de heerschappij der wet is moet God

Zij was geheel stijf van het rhematiek, vooral aan de handen, zodat zij geen boek kon houden in der handen en ook niet alleen kon eten.. Daar de haren den gehelen

In de Handelingen van de Apostelen kunnen we lezen dat Mattias bij de apostelen is vanaf Jezus’ doopsel door Johannes tot de dag van zijn opstanding (1, 22).. Na