• No results found

Zondagslezing

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Zondagslezing"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Lezingen door de week | Maandag 21 september: Brief aan de Efesiërs 4, 1-7.11-13 en Matteüs 9, 9-13 • Dinsdag 22 september:

Ezra 6, 7-8.12b.14-20 en Lucas 8, 19-21 • Woensdag 23 september:

Ezra 9, 5-9 en Lucas 9, 1-6 • Donderdag 24 september: Haggai 1, 1-8 en Lucas 9, 7-9 • Vrijdag 25 september: Haggai 1, 15b – 2, 9 en Lucas 9, 18-22 • Zaterdag 26 september: Zacharias 2, 5-9a.14-15a

en Lucas 9, 43b-45 • Zondag 27 september (Zesentwinigste zon- dag door het jaar) Numeri 11, 25-29 — Brief van Jakobus 5, 1-6 — Marcus 9, 38-43.45.47-48.

eucharistie op radio | 20 september, 10 uur, vrt Radio 1:

vanuit de Hasseltse Virga-Jessebasiliek.

eucharistie op tv | 20 september, 10 uur, rkk via Nederland 2:

vanuit de Nicolaasbasiliek in het Nederlandse IJsselstein. De viering is in de sfeer van Taizé, dus met veel zang, muziek, stiltes en me- ditatie. Het koor Face to Face uit Wijk bij Duurstede onder leiding van Tom van Ginkel ondersteunt de zang. Medewerking wordt ver- leend door de Taizégroep uit Nieuwegein en medewerkers van IKV Pax Christi. Voorganger is mediapastor Peter Denneman.

commentaar bij de zondagslezingen

— Kris Depoortere—

Een andere God

„JIJ BeNT Zo MooI aNDers dan ik,/natuurlijk niet meer of minder/maar zo mooi anders,/ik zou je nooit anders dan anders willen.”

Prachtig vers van Hans andreus, maar o zo moeilijk. Vorige week vroeg Jezus aan zijn leerlingen: „Wie ben Ik voor jullie?” Petrus sprak zijn droom uit: „Jij bent de redder, Jij zult ons land bevrijden.” Het bleek een Jezus ‘op de wijze van Petrus’: op een troon, in brokaat. Moeizaam tracht Jezus uit te leggen dat Hij het beeld is van een ‘andere’ God. God is Vader ‘op almachtige wijze’, op de wijze van de machteloze liefde. God is een mee-lijdende God, die tegen alle Geweld in blijft beminnen. een andere God. De leerlingen van Jezus hebben wellicht ook aanvankelijk gezegd: „zo mooi anders” en „ik zou je nooit anders dan anders willen”. We zeggen het allemaal aan elkaar én over God. Maar gaandeweg bots je op de realiteit van de andere: „Waar- om ben je zo anders?”

Jezus wil een andere wereld openen voor zijn volgelingen. Zij zullen straks zijn boodschap verder moeten uitdragen. Ze moeten leren aan de werkelijkheid, nu Hij nog bij hen is. Ik zie ze lopen op een veldweggetje om rustig te kunnen praten. Dan zegt Jezus voor de tweede keer: „Mijn liefdesverhaal loopt slecht af. Ik zal te pletter lopen. Ze zullen Mij doden. Maar, vrees niet, de dood heeft niet het laatste woord. op de derde dag zal de Vader Mij door de dood heen trekken.”

Het blijft lang stil. ergens begrijpen de leerlingen iets, maar ze vatten de tragiek niet. Ze blijven een beetje achter en ze fluisteren onder elkaar: „Wie wordt dan de lei- der?” Ze komen al snel in ruzie over Jezus’ opvolging. Dan bereiken ze een stadje. Je- zus heeft hun fluistergesprek gehoord: „Jullie hebben ruzie gemaakt over minister- portefeuilles en kabinetschefs, na mijn dood.”

er loopt een kind voorbij. een straatkind? Heel jong nog, met vlechtjes, stel ik me voor. „Kom eens hier”, roept Jezus. Het kind komt op zijn schoot zitten. romantiek.

Jezus met een kind in de armen, een meisje met vlechtjes of een ouderwets jongetje à la brosse. Maar dit is drama, geen romantiek. „Kijk,” zegt Jezus, „dit kind is de be- langrijkste persoon van de hele wereld. een kind heeft geen rechten in deze Grieks- romeinse maatschappij. De kans dat het volwassen wordt, is in deze armtierige we- reld vijftig procent. als jullie groot willen zijn voor onze ‘andere’ God, zorg dan voor rechtelozen. In mijn andere wereld wordt het kleinste groot en het machtigste zwak.

Mijn moeder Maria heeft een lied gemaakt toen ze ‘anders’ zwanger was, een mag- nificat over armen die terechtkomen en over rijken die teloorgaan. Het is nog steeds zo. Neem zo’n kind op, zorg voor ouderen die kinds geworden zijn, zorg voor armen en zieken, marginalen, vluchtelingen, mislukten en gesjeesden. Dit is mijn coperni- caanse omwenteling: niet de machtige, maar de zwakke in het midden, in jullie mid- den. en weet dat je zo – alleen zo – Mij zult ontmoeten na de Derde Dag. Wie in mijn naam iemand kinds bij zich opneemt, neemt Mij op en wie Mij opneemt, neemt niet Mij op, maar de allerhoogste God zelf.”

God als kind. Gerard reve (wellicht iets ‘over de schreve’), in zijn archaïserende taal: „Wanneer ik er nu van uitga, dat het de vervulling van ’s mensen bestemming is, God lief te hebben, dan rest mij nog slechts de vraag, welke soort van liefde jegens God ik mij dan als ideaal zou moeten stellen. Het antwoord moet luiden: de meest onbaatzuchtige en meest onvoorwaardelijke liefde.”

„Is dat de liefde van kinderen jegens hun vader? Die liefde is verre van belange- loos: zij is gemengd met vrees voor straf, en voor verlies van geborgenheid. Is het dan de liefde tussen liefdespartners? Zeker kan zulk een liefde grote momenten van werkelijke belangeloosheid bevatten, maar zij is toch ook gemengd met elementen van voorwaardelijkheid, zoals vergroting van het zelfgevoel, veroveringszucht en driftbevrediging. Is het dan de liefde tussen broers, zusters, vrienden? ook die liefde blijft ten dele gericht op eigen behoud en eigen belang. Welke liefde blijft dan over?

Het is de liefde, die ouders koesteren jegens hun kind. Deze liefde vraagt, indien zij echt is, niets, en geeft alles. aldus moeten wij God liefhebben als ons Kind.” (een ei- gen huis, 1979, bladzijde 185 en 186).

God en Jezus, zo mooi ‘anders’, maar gelouterd en geklaard door het Leven.

eerste lezing

wijsheid 2, 12.17-20

De ongelovigen zeggen: „Wij willen de vrome bela- gen; want hij is ons een ergernis, en een aanklacht tegen onze lauwheid. Hij beschuldigt ons dat wij de wet niet onderhouden, en verwijt ons onze tuchte- loosheid. Laat ons eens zien of zijn woorden wel waar zijn en nemen we als proef op de som wat er gebeurt bij zijn dood. Want als de rechtvaardige een zoon van God is, zal God hem te hulp komen en hem bevrijden uit de greep van zijn vijand. onderwerpen we hem aan een smadelijke proef om met foltering te achter- halen hoe zachtmoedig hij is en om ons te overtuigen van zijn verdraagzaamheid. Laten we hem veroorde- len tot een schandelijke dood; naar eigen zeggen ge- niet hij immers bijzondere bescherming.”

tweede lezing

brief van jakobus 3, 16 – 4, 3

Broeders en zusters,

Waar naijver en eerzucht heersen, daar treft men ook onrust aan en allerlei minderwaardige praktijken. De wijsheid van omhoog is vóór alles rein, maar ook vre- delievend, vriendelijk, altijd voor rede vatbaar, rijk aan barmhartigheid en vruchten van goede daden, onpartijdig en oprecht. Gerechtigheid is een vrucht van de vrede en slechts wie de vrede nastreven, zul- len haar oogsten.

Waar komen bij u die vechtpartijen en ruzies van- daan? Toch alleen van uw eigen hartstochten die u niet met rust laten? Gij begeert dingen die gij niet kunt krijgen. Gij moordt en benijdt en gij kunt uw doel niet bereiken. Dan gaat gij vechten en strijden.

Gij hebt niets omdat gij niet bidt. en als gij bidt, krijgt ge het niet omdat gij verkeerd bidt, met de be- doeling namelijk om wat ge krijgt, uit te geven aan uw boze lusten.

evangelie

marcus 9, 30-37

In die tijd gingen Jezus en zijn leerlingen weg van de berg en trokken Galilea door; maar Hij wilde niet dat iemand het te weten kwam want Hij was bezig zijn leerlingen te onderrichten. Hij zei hun: „De Mensen- zoon wordt overgeleverd in de handen van de men- sen en ze zullen Hem doden; maar drie dagen na zijn dood zal Hij weer opstaan.” Zij begrepen die woor- den wel niet maar schrokken ervoor terug Hem te ondervragen.

Zij kwamen in Kafarnaüm en, eenmaal thuis, on- dervroeg Jezus hen: „Waar hebt ge onderweg over ge- twist?” Maar ze zwegen, want ze hadden onderweg een woordenwisseling gehad over de vraag wie de grootste was. Toen zette Hij zich neer, riep de twaalf bij zich en zei tot hen: „als iemand de eerste wil zijn, zal hij de laatste van allen moeten wezen en de die- naar van allen.”

Hij nam een kind en zette het in hun midden; Hij omarmde het en sprak tot hen: Wie een kind als dit opneemt in mijn Naam, neemt Mij op; en wie Mij op- neemt, neemt niet Mij op, maar Hem die Mij gezon- den heeft.”

schriftlezingen © Katholieke Bijbelstichting

’s Hertogenbosch, www.bijbel.net

20 s e pt e m b e r 2009 – v i j f e n tw i n t i gst e zo n dag doo r h et jaa r

B lezingen & Commentaar

9 september 2009

kerk & leven

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Om het heel boud te zeggen: elke toon die je speelt terwijl je diep in je muziek zit, is de moeite waard; elke toon die je speelt terwijl je niet of nauwelijks in de muziek zit,

- Wat verandert er voor Simon, Andreas, Johannes en Jakobus als ze met Jezus meegaan.. Wat denk je, is het makkelijk voor hen om met Jezus mee te gaan,

De onderzoeksvraag, zijn leerlingen uit de sportstroom (sportklassen, LO2 en BSM) ook buiten school actiever met bewegen en sporten dan leerlingen uit de andere klassen, is met

In die tijd gingen Jezus en zijn leerlingen weg van de berg en trok- ken Galilea door; maar Hij wilde niet dat iemand het te weten kwam, want Hij was bezig zijn

Het is mijn droom dat jullie, begeesterd door de Heer Jezus, een voorbeeld mogen zijn van liefde. Liefde voor mekaar, maar ook voor alle mensen. Hou van mekaar, zo sterk als ik

De 2 de dag zijn we naar de school in Hoymille gegaan en hebben we daar iets gedaan rond een sensitieve map gemaakt en we hadden groepjes gemaakt met iedereen van de scholen en

Jezus geeft het goede voorbeeld Toen Jezus de voeten van alle leerlingen gewassen had, deed hij zijn kleren weer aan?. Hij ging bij de leerlingen zitten en zei: ‘Begrijpen jullie

De gemiddelde score van eigen school (GSES) De gemiddelde score van andere scholen (GSOS) Het verschil tussen GSES en GSOS.