• No results found

Het “respecteren” van elkaar in de wereld Marc Verhoeven, 17-9-2017. Update 2-1-2021 (aanvulling)

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Het “respecteren” van elkaar in de wereld Marc Verhoeven, 17-9-2017. Update 2-1-2021 (aanvulling)"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

1

Het “respecteren” van elkaar in de wereld

Marc Verhoeven, 17-9-2017. Update 2-1-2021 (aanvulling)

Universele verklaring van de rechten van de mens – Artikel 19:

“Een ieder heeft recht op vrijheid van mening en meningsuiting.

Dit recht omvat de vrijheid om zonder inmenging een mening te koesteren en om door alle middelen en ongeacht grenzen

inlichtingen en denkbeelden op te sporen, te ontvangen en door te geven”.

Bron : http://www.ohchr.org/EN/UDHR/Documents/UDHR_Translations/dut.pdf

Ik ben vóór dit artikel 19, dus vóór de vrijheid van mening en van meningsuiting, die ons in onze westerse democratieën gegeven wordt (hoelang nog?). Dit, ten behoeve van de gemengde aardse maatschappijen, van gelovigen en ongelovigen.

Iedere mens moet en mag zijn eigen mening vormen, en die ook naar buiten brengen. Dat laatste is vrijheid van pers en spraak. Als men de mening en spraak van een ander niet zou dulden, dan zou er voortdurend strijd en oorlog zijn: een onleefbare wereld (wat die ook is op vele plaatsen).

Daarom breng ik respect op voor die vrijheid.

Dit wil echter niet zeggen dat ik het eens moet zijn met de mening van een ander: ik hoef ander- mans mening innerlijk en inhoudelijk niet te respecteren als ik het oneens zou zijn met hem.

Als iemand een tegengestelde mening (antithese) hanteert aan de mijne (die ik oprecht als waarheid aanzie: mijn these) dan hoef ik die antithese (onwaarheid) niet inhoudelijk te respecteren. Wel de vrede bewaren door de ander zijn eigen mening te gunnen, wat die ook is.

“Leef, zo mogelijk, voor zover het van u afhangt, in vrede met alle mensen” – Romeinen 12:18.

Ik hou van de denkwijze volgens het gezonde (bijbelse!) principe van “these – antithese”: iets is juist of fout, goed of slecht, eerzaam of niet eerzaam, waarheid of leugen, moreel of immoreel, zin- vol of niet zinvol, enz. Een christen bouwt zijn theses op de waarheid van Gods Woord, en zal een antithese daarop niet aanvaarden.

In de “postmoderne” wereld van vandaag doet men veel aan “synthesedenken”: men tracht van het bestaande these – antithese-principe een verzoenende synthese te maken (ook genoemd: dialectisch denken, of consensusdenken). Men “respecteert” dan inhoudelijk de mening van de ander. Dat ver- staat men vandaag onder “elkaar respecteren”, en zelfs “liefde voor elkaar”.

Dat is niets voor mij. Ik wil nooit een foute antithese inhoudelijk respecteren. Ik respecteer wel de vrijheid van mening en meningsuiting (Artikel 19), en in die zin elkaar te respecteren.

(2)

2

Anderen mogen hun mening hebben, en ik mag mijn mening hebben. Respect voor die vrijheid als zodanig is een goede zaak.

Lange tenen aan weerszijden zijn niet gepast. Zo voldoe ik aan het gebod in Romeinen 12:18.

Ultiem zal God al die meningen en subsequente daden van de aardbewoners rechtvaardig beoorde- len en sanctioneren, ook volgens het principe these – antithese, of waarheid – leugen, waarbij Gods Woord als volmaakte wet fungeert. Wij kunnen mensen daarvoor waarschuwen (is ook vrijheid van meningsuiting) maar niet dit oordeel als het ware in Gods plaats voeren.

verhoevenmarc@skynet.be - www.verhoevenmarc.be - www.verhoevenmarc.be/NieuwsteArtikelen.htm

Iemand zei eens:

Als ik zeg: ik ben het niet met u eens, dan betekent dat niet dat ik een afkeer van u heb, of dat ik boos ben op u. Het betekent gewoon dat ik, net als u, mijn eigen opinie heb. Ik wil u niet onrespectvol behandelen omdat wij verschillende opinies hebben. Geef me dan ook hetzelfde respect voor

het hebben van mijn eigen opinie.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Indien de inbeslagneming dieren betreft waarvoor het bevel tot afslachting of tot afmaking niet werd uitgevoerd, of indien de inbeslagneming dieren betreft die zich in

Maar als blijkt dat we minder energie besparen dan waar we nu op rekenen, kan het ook nodig zijn om meer ruimte te bieden voor grootschalige opwek in het buitengebied?. Zo worden

Geen kinderhelden op snacks 12-12-2017 1650 instructie voor mandarijntraktaties Instrueren instructieles 15 miljoenste zwemdiploma 11-12-2017 1750 instructie voor een

Sam Desiere bekijkt dat nuchter: ‘Overheidsbudgetten zijn toch vaak communicerende vaten, dus uit welke begrotingspost het komt maakt voor mij minder uit.’ Chris Serroyen, hoofd

Als automonteur moet u dus goed weten met wat voor stoffen u te maken heeft, wat de nadelige gevolgen zijn voor het milieu en hoe u met deze stoffen moet omgaan als u aan

Door leerlingen con- structief te leren omgaan met de spanning tussen identiteit en plu- raliteit, krijgen ze meer kansen in de samenleving.” Vandaar de hoop dat dankzij dit verslag

Norbert Vanbeselaere do- ceert sociale psychologie aan de K.U.Leuven en doet onderzoek naar de processen die zich afspe- len in maatschappelijke bewe- gingen,

In feite is de keuze in dit debat vrij eenvoudig: als Rome zich niet wenst aan te passen aan de context van de eenentwintigste eeuw, dan plaatst ze zichzelf erbuiten en is het aan