• No results found

Geweld Kenia is niet einde van democratie

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Geweld Kenia is niet einde van democratie"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

07 januari 2008 , pag. 7

Geweld Kenia is niet einde van democratie

Het geweld in Kenia na de verkiezingen zien als bewijs dat democratie in Afrika onmogelijk is, vindt Ineke van Kessel een vorm van tribaal f u n d a m e n t a l i s m e.

H

et gaat over Afrika, en dus halen Amanda Kluveld en René Cuperus (Forum, 5 ja- nuari) alle clichés uit de kast. Afri- ka is het continent van de stam- menstrijd, en dus kan het daar nooit iets worden met de demo- cratie.

Beide commentatoren ontpop- pen zich als tribale fundamentalis- ten: alles wordt verklaard binnen het referentiekader van de stam- menstrijd, de vloek van Afrika. Als er oorlog uitbreekt op de Balkan, als het vredesproces in Noord-Ier- land weer eens wordt opgeblazen

of als de Russische regering alle Tsjetsjenen neerzet als terroristen, leidt dit nooit tot generaliserende beschouwingen over de inktzwar- te toekomst van Europa.

Voor Afrika gelden andere maat- staven, want Afrika wil zich maar niet schikken naar ons normatieve wereldbeeld.

Modernisering leidt tot seculari- sering en individualisering. Dat is de uitkomst geweest van het mo- derniseringsproces in West-Euro- pa, en dus verlangen wij dat de rest van de wereld dit patroon navolgt.

‘Wij’ zijn immers normaal en ‘zij’

moeten zoveel mogelijk worden herschapen naar onze gelijkenis.

Maar West-Europa is de uitzon- dering in de geschiedenis, niet de regel. In de rest van de wereld bete- kent modernisering niet noodza- kelijk het afsterven van religieuze en etnische gemeenschappen. Een globaliserende wereld roept te- genprocessen op. Globalisering gaat gepaard met een versterking

van etnische en religieuze identi- teiten en groepsverbanden. Dat geldt ook voor Afrika. Niet omdat Afrika wordt bevolkt door achter- lijke types die niet weten wat goed voor hen is, maar omdat etnische en religieuze gemeenschappen vormen van sociale samenhang en zekerheid bieden die de staat niet

aan zijn burgers kan leveren. Der- gelijke gemeenschappen zijn ook een vorm van sociaal kapitaal: op basis van onderling vertrouwen worden zaken gedaan en weder- zijdse diensten geleverd.

Chinese kongsi’s, Senegalese moslimbroederschappen en So- malische clans onderhouden we- reldwijd netwerken waardoor hun

leden overal handel kunnen drij- ven ook zonder contanten op zak.

De leden vertrouwen elkaar omdat zij behoren tot eenzelfde familie, eenzelfde clan, dezelfde etnische groepering of dezelfde religieuze gemeenschap. Daar is niets mis mee.

Problemen ontstaan pas als etni- sche of religieuze leiders hun ach- terban gaan mobiliseren tegen

‘anderen’, andersgelovigen of le- den van andere etnische gemeen- schappen.

Anders dan Amanda Kluveld meent, zijn moderne communica- tiemiddelen geen instrument om dit gemeenschapsdenken op te blazen. Integendeel, via internet en de mobiele telefoon worden et- nische en religieuze netwerken wereldwijd onderhouden. Media kunnen een rol ten goede spelen maar ook ten kwade, zoals radio Mille Collines in Rwanda tijdens de genocide van 1994 heeft aange- toond.

Mogelijk zou het sociale vangnet van de verzorgingsstaat de etni- sche en religieuze solidariteit kun- nen verzwakken, maar die verzor- gingsstaat is in Afrika voorlopig niet in zicht. Dus is het vanuit het oogpunt van zelfbehoud alleszins redelijk om andere netwerken en verbanden te onderhouden.

Afrikanen zijn niet opgesloten in hun stamverband: ze onderhou- den daarnaast tal van andere con- tacten. Ze hebben meervoudige identiteiten, gevormd door etnici- teit, religie, sociale klasse, leeftijds- groep, enzovoorts.

Kenianen gaan de straat op om te protesteren tegen de ‘gestolen verkiezingen’. Democratie heeft al-

leen betekenis als er inderdaad iets te kiezen valt, en als de spelre- gels worden gerespecteerd. Je kunt dus zeggen dat de betogers belang hechten aan de democratie.

Er is uiteraard geen enkel excuus voor brute moordpartijen op le- den van andere etnische gemeen- schappen. Maar hoe gruwelijk de massamoorden in Eldoret en el- ders ook zijn, het vergt een reus- achtige gedachtensprong om maar meteen een heel continent af te schrijven. Afrika is vele malen groter, veel complexer en veel di- verser dan Europa. Conflicten zijn – daar en hier – alleen te begrijpen als we ons willen verdiepen in de specifieke context, in plaats van gemakzuchtige generalisaties uit de oude doos te halen. En natuur- lijk is democratie geen exportpro- duct.

Ineke van Kessel is verbonden aan het Afrika-Studiecentrum van de Uni versiteit van Leiden.

Kluveld en Cuperus debiteren weer alle clichés over Afrika

.. . . .

Afrikanen zitten niet opgesloten in hun stamverbanden

.. . . .

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

“Aanbesteding ondersteuning werkgroep opvang statushouders” in de toelichting dat de aanbestedingsprocedure (Contour de Twern) niet goed is verlopen?. Daarover stellen wij graag

Gemiddelde scores van frequent (blauw) en zelden (oranje) bezoekende deelnemers op verschillende belevingsdimensies na bezoek aan Theaters Tilburg of Theater Rotterdam.. De

Marcellus Emants, ‘Het is me niet mogelik een mening juist te vinden, omdat ze aangenaam is’.. Misschien is u 't met mij oneens, maar ik vind, dat een schrijver zo goed als

De religieuze leiders in de Centraal-Afrikaanse Republiek roepen de Verenigde Naties op dringend vredestroepen naar hun land te zenden. Ook Hu- man Rights Watch

Dat klinkt basaal, maar drukt politici nog eens extra met de neus op de feiten dat zij allereerst zelf actie dienen te ondernemen om iets te doen aan de onvrede en het feit dat

adviserend lid: mr. de Grave; adviseurs: ir. Voorhoeve; onder- steuning: dr. Groenveld en mevr. Lay-out en technische vormgeving: Bijlsmá-DTP Druk: Ten Brink Meppel b.v..

Allereerst gaat het altijd om een bevoegdheid die door de overheid wordt uit- geoefend (private organisaties vormen dus geen 'machten'). Als tweede: het.. gaat om rechtens

de prikkel om te werken zal wegnemen en de traagheid en laks- heid zal bevorderen. Nu is het in het algemeen wel waar, dat de mens - zoals hij na de erfzonde nu