• No results found

OVERZICHT VAN DE CULTUURGOEDEREN ALS ONDERDEEL VAN HET BEHEERPLAN

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "OVERZICHT VAN DE CULTUURGOEDEREN ALS ONDERDEEL VAN HET BEHEERPLAN"

Copied!
7
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

OVERZICHT VAN DE CULTUURGOEDEREN ALS ONDERDEEL VAN HET BEHEERPLAN

EXTERIEUR

Calvariebeeld (in nis oostgevel)

In 1829 wordt aan de oostgevel van het koor een calvarie met muurschildering op pleisterwerk in de achtergrond (enerzijds schildering van de stad Jeruzalem, overschilderd met twee figuren van Maria en Johannes), waarop een witgeschilder, houten beeld van Christus aan het kruis werd geplaatst.

Het vormt één geheel met de muurschildering in de nis.

Onroerende door ornamentele bestemming.

Beeld Maria met Kind (in nis boven calvarie) Boven de calvarienis bevindt zich een korfboognis in kalksteen van Loos met barokke omlijsting voorzien van voluten en een cartouche met het jaartal 1707 onder waterlijstje, waarin een kalkstenen Onze-Lieve-Vrouwebeeld met Kindje Jezus staat opgesteld.

Het beeld vormt één geheel met de nis.

Onroerend door ornamentele bestemming.

(2)

INTERIEUR

Kruisbeeld (op oostmuur achter hoofdaltaar) In 1910 wordt – ter vervanging van het oorspronkelijke in de brand 3 november 1906 verloren gegane schilderij “De verrijzenis van Christus” (Floris Van Acker uit Brugge, 1890) - een nieuwe gemaroufleerde muurschildering van de

“Hemelvaart van Christus” aangebracht. Het centrale element is een geschilderd en verguld houten kruisbeeld met gepolychromeerde, gipsen Christusfiguur.

Het kruisbeeld vormt één geheel met muurschildering

Onroerende door ornamentele bestemming

Schilderij (geïntegreerd in Agatha-altaar in transept zuid) Schilderij op doek van “Toediening van de Laatste Sacramenten” (ca. 280x230cm) van de hand van Vermeirsch uit Zaffelare en daterend uit 1868, dat aangekocht werd om in het centrale deel van het altaar geïntegreerd te worden.

Het vormt één geheel met het portiekaltaar Onroerend door ornamentele bestemming

(3)

Beeld H. Agatha (geïntegreerd in Agatha- altaar in transept zuid) Gepolychromeerd gipsen beeld van H. Agatha in

rondboognis met kruisbekroning (H. 80 cm), ), dat bij de bouw van het altaar - op een speciaal daartoe vervaardigde sokkel - in de rondboognis met kruisbekroning wordt opgesteld.

Het vormt één geheel met het altaar Onroerend door ornamentele bestemming

Schilderij (geïntegreerd in Maria-altaar in transept noord) 17de-eeuw schilderij op doek van “OLV Onbevlekt Ontvangen” (ca. 280x230 cm) van de hand van Nikolaas De Liemaeckere uit Gent, dat bij de bouw van het altaar (1861-1865) - naar analogie met het symmetrische Agatha-altaar - in het centrale deel van het altaar werd geïntegreerd.

Het vormt één geheel met het portiekaltaar Onroerend door ornamentele bestemming

(4)

Beeld Onze Lieve Vrouw (geïntegreerd in Maria-altaar in transept noord) Betreft een marmeren beeld van OLV met Kind (H. 82

cm), dat bij de bouw van het altaar - op een speciaal daartoe vervaardigde sokkel - in de rondboognis met kruisbekroning wordt opgesteld.

Het vormt één geheel met het portiekaltaar Onroerend door ornamentele bestemming

Beelden “H. Hart van Jezus” en “H. Hart van Maria” (links en rechts van koortriomfboog)

Betreft twee bij elkaar horende 19de-eeuwse, gepolychromeerde, gipsen beelden (H. 130 cm) op sokkel met rolwerk en gevleugeld engelenkopje.

Maken deel uit van de 19de-eeuwse neogotische uitmonstering van de kerk.

Onroerende door ornamentele bestemming.

(5)

Beelden “H. Petrus” en “H. Paulus” (in achterwand middenbeuk links en rechts van inkomdeur) Betreft twee bij elkaar horende 19de-

eeuwse, witgeschilderd, houten beelden (H. 150 cm), opgesteld op sokkel in een nis.

Maken deel uit van de 19de-eeuwse neogotische uitmonstering van de kerk.

Onroerend door ornamentele bestemming

11 heiligenbeelden (op de zuilen van de middenbeuk)

Betreft 11 bij elkaar horende 19de-eeuwse, neogotische, gepolychromeerde, gipsen beelden (H. 130 cm), opgesteld op een gipsen sokkel met schild, bladwerk of engel(en) met banderol. Het betreft de beelden van de H. Theresia, de H. Barbara, de H. Agatha, de H. Rita, de H. Maria Magdelena, de H. Agnes, de H. Margaretha Alaloque, de H. Rochus, de H. Franciscus Xaverius, de H. Antonius van Padua en de H. Vincentius.

Oorspronkelijk waren het 12 beelden (op de 6 zuilen van de middenbeuk), maar een beeld is verloren gegaan.

Maken deel uit van de 19de-eeuwse neogotische uitmonstering van de kerk.

Onroerende door ornamentele bestemming

H. Theresia van H. Vincentius a Paulo H. Margaretha H. Antonius van Padua Lisieux Maria Alacoque

(6)

H. Franciscus Xaverius H. Rochus H. Agatha H. Maria Magdalena

H. Rita H. Barbara H. Jozef

(7)

Calvariegroep (in zijbeuk zuid tegenover 17de-eeuwse biechtstoel)) Betreft een 19de-eeuws Golgotha-tafereel met

gepolychromeerd gipsen kruisbeeld met Christusfiguur en de gepolychromeerd gipsen beelden van Maria en Johannes op gepolychromeerde sokkel (totale H. 200 cm).

Maken deel uit van de 19de-eeuwse neogotische uitmonstering van de kerk en bevindt zich tegenover de 17de-eeuwse biechtstoel in zijnbeuk zuid. Hing tussen1906-1909 (na de brand in de kerk) op de oostmuur van de kerk boven het hoofdaltaar (zie foto interieur bijlage 1)

Onroerende door ornamentele bestemming

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Het bevat een brede waaier aan rechten die vaak al in andere mensenrechtenverdra- gen voorkwamen, maar die nu voor het eerst met een specifi eke focus op personen met een

Met de laatste nota: 'Met elkaar voor elkaar' is de zoektocht beschreven naar een concrete uitwerking van de uitdagingen waar de gemeente, haar burgers en betrokken organisaties

Rondom watergangen belemmeren de wilgen en populieren op een aantal plaatsen de beleving van het water en geven de bomen zoveel schaduw dat dit negatieve gevolgen heeft voor

Hein Ciere (Prentenkabinet, UBL) dank ik voor het afdrukken van foto's, Lucie van Woerekom voor het scannen der afbeeldingen; Gerhard Nauta (UL) voor zijn

Een eerste, door Nagler geïnspireerde bestudering van het historisch genre in de Berlijnse schilderkunst spoorde mij aan tot verder onderzoek: naar de vroegste voorbeelden

Hierbij wordt gekeken naar de kosten voor dagelijks onderhoud, groot onderhoud én vervangingen.. De planningen voor groot onderhoud en vervangingen van

© 2006 Hillsong Publishing / For Benelux: Small Stone Media

De radiator bestaat uit twee rechtopstaande stalen buizen met een lengte van h cm en tien stalen dwarsbuizen die elk b cm lang zijn.. We laten de dikte van de buizen in