• No results found

Om ter hand te nemen

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Om ter hand te nemen"

Copied!
16
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Om ter hand te nemen

(2)
(3)

O M TER HAND TE NEMEN

Stoïcijnse wijsheden voor het goede leven

Erik Nagtegaal

(4)

Om ter hand te nemen

Copyright © 2021 Erik Nagtegaal Auteur: Erik Nagtegaal

Druk: Brave New Books, Rotterdam Omslagontwerp: Erik Nagtegaal

Vormgeving binnenwerk: Brave New Books, Rotterdam Foto auteur: Ed Nagtegaal

Filosofie algemeen/Spiritualiteit ISBN 9789464484021 NUR 730/728

Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, door middel van druk, fotokopieën,

geautomatiseerde gegevensbestanden of op welke andere wijze ook zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.

(5)

Voor mijzelf en alle andere mensen, inclusief de wereld

(6)
(7)

“Geluk is een goede stroom des levens.”

Zeno van Citium

“Leid me, Zeus, u en het Lot, naar de plaats die u me toewijst.

Want ik zal zonder aarzelen volgen. En als ik niet wil, omdat ik laf ben, dan zal ik evengoed volgen.”

Cleanthes

“Mensen worden niet in verwarring gebracht door de gebeurtenissen, maar door hun opvattingen over de gebeurtenissen.”

Epictetus

“Heb je een redelijk verstand? Jawel. Waarom gebruik je het dan niet?

Want als dat zijn werk doet, wat wil je dan nog meer?”

Marcus Aurelius

(8)
(9)

I NHOUDSOPGAVE

Inleiding 13

95STOÏCIJNSE SPREUKEN 17

2 KORTE ARTIKELEN 115

‘In exceptio’ 117

Naar een ‘compassievol stoïcisme’ 131

Appendix: De praemeditatio op het ‘kwaad’ 145

Bibliografie 149

(10)
(11)

O M TER HAND TE NEMEN

(12)
(13)

13

I NLEIDING

Met dit kleine boekje heb je een verzameling in handen van verschillende geselecteerde stoïcijnse wijsheden. Deze dateren vanaf rond 600-500 v.

Chr., betreffende anticiperende wijsheden op die van de stoïcijnen, maar formeel vanaf rond 300 v. Chr. tot het recente heden. In 95 spreuken van vijf regels komen delen van het gedachtegoed van filosofen van deze school naar voren. Ik pretendeer dan ook niet merendeels mijn eigen visie of wijs- heid uit de doeken te doen, maar wel met een verzameling wijsheden van een bijzondere filosofische, respectievelijk een in oorsprong hellenistische, school mijn insteek te verduidelijken en naar voren te brengen.

Het boekje wordt afgesloten met een kort artikel omtrent een filosofische methode, gegrond op het stoïcisme, binnen een filosofische praktijkvoe- ring1 en een tweede kort artikel, dat korte reflecties bevat op een ‘compas- sievol stoïcisme’. In het toegevoegd appendix wordt tenslotte een specifieke stoïcijnse ‘geestelijke oefening’, de ‘praemeditatio’ op het ‘kwaad’ belicht.

1Het eerste korte artikel, opgenomen in dit boekje, is met als titel ‘In exceptio’

eerder verschenen in de rubriek ‘Filosofische Praktijken’ van Filosofie-Tijdschrift in de editie van jaargang 29, nummer 5, september/oktober 2019.

(14)

14

Er wordt verwezen naar relevante bronnen, waar daarvan gebruik is ge- maakt, respectievelijk voor de spreuken, in de twee korte artikelen en in het appendix.

De Stoa, als filosofische school, is vernoemd naar een oud-Griekse zui- lengalerij in het publieke domein te Athene, de stoa poikilê, waar het ge- woon was dat de eerste denker van deze school, Zeno van Citium, en geïnte- resseerden bij elkaar kwamen om te filosoferen over de Natuur. Het ethische ideaal van het ‘leven volgens de Natuur’ is bij alle stoïcijnse denkers te her- leiden. Deze vormt de verbinding tussen de objectieve inhoud van een ge- stelde daad en de subjectieve gezindheid van deze daad. Waar een ‘wijze’

deze verbinding continu toepast, is de filosoof onderweg naar deze staat van wijsheid.

Het is echter, nuchter bezien, de menselijke conditie dat de mens naar deze staat van wijsheid diens hele leven lang streven zal en dus genoodzaakt is filosoof te zijn. Naar de gestelde ethische verbinding wordt met deze ge- dachte paraat in dit boekje uiteindelijk toegewerkt, opdat men op eigen ma- nier het goede leven kan gaan leiden als een ware filosoof. Men tracht dan een daad zoveel mogelijk vanuit een zedelijk inzicht, een goede wil, te ple- gen en tegelijkertijd goede inhoudelijke resultaten te bewerkstelligen, al volgend de Natuur.

In deze verzameling van wijsheden staan vooral de denkbeelden en ver- banden centraal van stoïcijnen Seneca, Epictetus en Marcus Aurelius, voor- lopers op hun gedachtegoed Pythagoras, Heraclitus en Socrates en de quasi-

(15)

15 stoïcijnse denkbeelden van Verlichtingsdenkers Spinoza en Kant, laat-Ro- mantisch filosoof Nietzsche, Analytisch filosoof Russell, Levensfilosoof Hadot en hedendaagse psychologische inzichten van de grondlegger van de oorspronkelijke Cognitieve Gedragstherapie Albert Ellis naar modern stoï- cijns perspectief van psycholoog Donald Robertson.

De insteek van deze verzameling wil je vooral stimuleren tot het vinden en handhaven van een geestelijk en rationeel houvast in al dan niet heftige ervaringen van tegenslag van het alledaagse leven. Leefregels kunnen hier- bij een krachtige uitweg bieden. Hoe? Lees vooral verder, stel eigen leefre- gels op en neem ze naar aanleiding van de volgende wijsheden naar eigen inzicht ter hand. Graag nodig ik je bij deze uit (stoïcijns) te gaan filosofe- ren!

(16)

16

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Deze verschillen sluiten aan bij de historische verschillen tussen kanton- rechters en civiele rechters (zie hiervoor de paragrafen 2.2. Kantonrechters zijn immers van oudsher

De geïnterviewde jongeren beschrijven dat een ervaringsdeskundige jongeren ervaring moet hebben waar- van zij afstand van hebben en over kunnen nadenken en reflecteren. Het hebben

De Wereldgezondheidsorganisatie riep het virus tot een pandemie uit en er is bijna niemand in Nederland die zich daar niet naar schikt, maar naar de rest van zijn tweet kijk

Het vraagt ook wel het nodige van de klanten. Naast motivatie nemen prb- klanten verantwoordelijkheid, tonen initiatief en beschikken ze over pro-

‘Wat een degradatie, om van een Forum op een blad vol wijven terecht te komen!’... een dienst bewijst. Ik wacht nu op een brief van jou voor ik me hierover een opinie vorm, en in

Onder deze enkelvoudige jaarrekening verstaan we zowel de naast de geconsolideerde jaarrekening opgenomen vennoot- schappelijk jaarrekening (door de IASB genoemd: sepa- rate

Ook dit is te verklaren door het feit dat in verharding vaak de minder vatbare soorten en cultivars zijn aan- geplant.. Het gaat dan bijvoorbeeld om