• No results found

Opvoeding bij moslimgezinnen.Welke normen worden er gehanteerd en wat is de impact op opvoeding

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Opvoeding bij moslimgezinnen.Welke normen worden er gehanteerd en wat is de impact op opvoeding"

Copied!
34
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

IMPACT VAN

LEVENSBESCHOUWING EN

TRADITIE OP DE OPVOEDING

& IDENTITEITSONTPLOOIING

EXPOO opvoedingsondersteuning 10 december

(2)

Dimensies:

Deel 1: Wie zijn de ouders?

 Levensbeschouwing – religie: Islam

 Gezinsstructuur : positie moeder, vader, kind, grootouders

 Opvoeding ; doorgeven van waarde & normen

 De ontplooiing van meervoudige Identiteiten

Deel 2: Hoe kunnen we er ‘rekening mee houden?

 Omgaan met superdiversiteit ; Ondersteuning

ouders en interculturaliseren van organisaties

(3)

Wie kijkt er achter de bril?

Wie ben ik? Wat is mijn eigen referentiekader?

Welke zijn mijn waarde en normen?

Provincie Vlaams- Brabant

IK

DE ANDER

de ouder

: de hulpverlener, de dienstverlener, de zorgverlener, …

(interculturele) communicatie

(4)

missie

visie

(5)

 HOE VER MAG / KAN/ WIL

 ik of “de ORGANISATIE “ GAAN ?

zonder “mezelf" te verliezen...

Rekbaarheid van de elastiek

(6)

Elasticiteit =

Kwaliteitsverbetering X Haalbaarheid X

Gedragenheid

(7)

Wie zijn de ouders?

 Allochtoon :“Import “ nieuwkomer of oudkomer

 Moslims

 Sociaal- economische klasse

 Scholingsgraad

 …

(8)

Godsdiensten

 Context van tijd

 Context van plaats Bronnen:

 Thora/ Bijbel/ Koran

(9)

ISLAM

BRONNEN:

KORAN &

SUNNAH opgenomen in de HADITH &

Geschiedenis

(10)

HEILIG VERKLAARDE WAARDE

GOED LEVEN

En alle normen staan in functie van de heilig

verklaarde universele waarde.

(11)

WEL“ZIJN” wie zijn we ?

geest ziel lichaam

(12)

Geest (ruh) is het onstoffelijke onsterfelijke reine ‘adem’ dat ingeblazen wordt in het lichaam en zo ontstond ‘er tussen geest en lichaam de ziel(nafs/levensadem)

Geest wordt vaak gezien als “het on(der)bewust zijn”

geest

lichaam

ziel

(13)

Islam :

 Disciplines : 5 PIJLERS

lichaam ziel/geest

G

E

N

D

E

R

N

E

U

T

R

A

A

L

(14)

IMAAN Geloofsleer

IHSAAN Uitmuntend geloven

IBADAT 5 disciplines/zuilen:

1. Credo overtuiging “asshahada”

2. Ontrekken lichaam van wereldse /materiële “assalaat”

3. Lusten/driften onder controle houden “assawm”

4. Aalmoes (af)geven/ “azzakat al fitr

5. Pelgrimstocht in Samenhorigheid en in

Gelijkwaardigheid “al hagg”

(15)

Ziel (nafs/psyche) is het onstoffelijke, onsterfelijke morele en intellectueel essentieel deel van de mens

lichaam

ziel

Lichaam is de tijdelijke uitwendige tastbare omhulsel dat in functie staat van de ziel

DE Mens/Individu:

(16)

Geest vormt en temt de ziel

Ziel vormt en temt het lichaam

Lichaam is de functionele vertaler van geest en ziel

RATIO (al ‘aql=het verstand ) maakt onderdeel van ons ziel en wordt uitgevoerd door ons lichaam

Het heeft een superieure gradatie gezien het:

* ‘de basis’ moet zijn van elke verplichting * constant gestimuleerd moet worden om te

zoeken naar ‘de juiste overtuiging’ en om tot ‘het goddelijke oordeling te komen (al igtihad)”

Het is de ordening/logica van handelen van de

individu tav zijn Schepper, zijn lichaam en zijn

medemensen.

(17)

Mediterrane context,

traditie, cultuur, …

(18)

Moeder verantwoordelijk

Dochter drager

Zoon soldaat

Dochter drager

Macho dominante cultuur

Afwezige vader

(19)

Macho dominante cultuur schema:

EER staat centraal

Rolverdeling en positie duidelijk afgebakend

 Moeder verantwoordelijkheid over de EER

 Zonen : soldaten van de EER

 Dochters: dragers van de EER

 Afwezige vader

(20)

Gedrag(structuur)

HRM

 Verboden

 Intiem

 Privé

 Binnen

 Vrouwelijke

eigenschappen

:emotie, lief, zorg, sex, lichaam,..

HLL

 Toegelaten

 Toegankelijk

 Publiek

 Buiten

 Mannelijke

eigenschappen

:stoer, rationeel, sterk, ...

(21)

Identiteitsontplooiing

volwassene tiener

kind kleuter peuter baby genen

Rokken van de ajuin; Jouw identificatie met de tijd

(identiteitsontplooiing) en invloed van buiten (cultuur)

(22)

volwassene tiener

kind kleuter peuter baby genen

HELD

khadija aznag 22

(23)

BESCHERMING

 Hoe dieper je snijdt hoe pijnlijker

 Aanleren is gemakkelijker dan afleren

(24)

 Eigen logica Andermans logica?

Frustratie (lampen) vooral bij zingeving;

levensbeschouwing en

man/vrouw verhouding

(25)

ONZEKERHEID – MACHTSVERSCHUIVING horizontale – verticale machtspositie

khadija aznag 25

(26)

benoemen van goedwillende pogingen, bedoelingen,...

zich openstellen voor andere ideeën, visie, zienswijze,...

andere erkend laten voelen in eigenheid (oa evensbeschouwing), vaak enige manier om visie van de andere te verruimen...

andere het gevoel geven van bestaansrecht (ordening)

respect dwingt men af door afspraken te maken ; contract

khadija aznag 26

(27)

 Inzet ERKENNEN # gelijk geven!

 RESPECT TOON JE EN DWING JE AF

benoemen van goedwillende pogingen, bedoelingen,...

zich openstellen voor andere ideeën, visie, zienswijze,...

andere erkend laten voelen in eigen levensbeschouwing, vaak enige manier om visie van de andere te verruimen...

andere het gevoel geven van bestaansrecht (ordening)

(28)

taal

symbolen, rituelen en helden kennis

Waarden en normen

Cultuuruitingen van oppervlakkig naar diep;

binnenste is niet - waarneembaar

(29)

Binnen moslimorganisaties acties rond …:

 Bevrijding van macho dominante cultuur als moslim

 Aanwezigheid van ‘vader’ bij de opvoeding

 “Held” vinden /zich (mogen) toekennen

 Erkenning van de islamitische identiteit naast andere identiteiten

 …

(30)

Aanpak levensbeschouwelijke diversiteit

DESKUNDIGHEIDSBEVORDERING

- OBJECTIVITEIT - heterogeniteit van de twee deelidentiteiten

- NEUTRALITEIT – handelingsverlegenheid

- KRUISPUNTDENKEN – alle deelidentiteiten in beeld krijgen en de relaties er tussen

onderzoeken

(31)

Indien men toch een (groot) verschil heeft met zienswijze van de ander ( e ) :

Inleven in het referentiekader van de ander door op aandachtige, betrokken wijze vragen te stellen

Invoegen van een eigen zienswijze die dezelfde is als die van de ander.

Zoeken naar een gemeenschappelijke deelidentiteit en vandaar uit gaan communiceren

Inleven in de kijk van de ander en dan pas eigen kijk (die verschilt) invoegen (bril) door:

- direct vragen stellen om tot andere inzichten te komen (de ander afstand laten doen van eigen zienswijze) door eigen zienswijze uit te leggen

- indirect vragen stellen waardoor de andere tot andere inzichten komt

(32)

HOUDING SUPERDIVERSITEIT

als succesfactor:

Starten vanuit ‘MENSZIJN’ als gemeenschappelijke waarde

Zichzelf kunnen – mogen zijn

Verhinderen dat iemand zijn/haar identiteit gereduceerd wordt tot 1 deelidentiteit

Actief luisteren – gelijkwaardige erkenning geven

Inzichten verwerven en bespreekbaar maken van “het onuit- gesprokene” en confrontatie aan (durven) gaan over de

gemeenschappelijke waarde: verschil kunnen maken tussen wat iemand “is” en wat iemand “doet”

Afspraken (normen) in vraag kunnen stellen en herformuleren op basis van een breed gedragen consensus/compromis

Proces doorgaan: ‘aanvaardingsproces’ & ‘rouwproces’ (kiezen = verliezen = onzeker = angst …)

De ‘meerwaarde’ van superdiversiteit samen(be)leven, zichtbaar maken en bewaken

(33)

Netwerk:

 www.vreemdelingenrecht.be

Kruispunt migratie en integratie: nieuwsbrief Vreemdelingenrecht en IPR

 www.ellavzw.be

Verliefd, verloofd, getrouwd dvd

Brochures Marokkaanse en Turkse familiewetgeving

 www.minderhedenforum.be

 www.manavzw.be

 www.kbs-frb.be publicaties en activiteiten rond huwelijksmigratie en gezinshereniging

 www.integratiebeleid.be : onthaalbureaus,

integratiediensten, sociaaltolken en vertaaldiensten,…

(34)

Referenties:

Al Quran

Leemhuis ; vertaling van de De Koran

At Tabari - al Buchari: koranexegese

Amina Wadud; Inside the Gender Gihad, Women’s Reform in Islam.

Amina wadud; Koran and Women

Berfin Yesilgöz & T. Nabben; Van Allah tot Prada

Geert Hofstede; Allemaal Andersdenkenden

Frank Weerman; Probleemgedrag van leerlingen tijdens de middelbare schoolperiode

Ides Nicase; Gelijke kansen op school: het kan!

Hans Kaldenbach; Respect!

David Pinto; Interculturele conflicten

Paul Verhaeghe ; Het einde van de psychotherapie

J. Masschelein & M. Simons; Competentiegericht onderwijs: voor wie? Over de ‘kapitalistische’

ethiek van het lerende individu.

Maarten Van Craen, Kris Vancluysen, Johan Ackaert; Voorbij wij en zij?

Mohammed M. Ghaly: “Islam en handicap: praktijkthema’s en islamitische ethische opvattingen”

Nadia Fadil: Tussen ‘Marokkaanse ‘ en ‘Moslim’

Maarten Van Craen, Kris Vancluysen, Johan Ackaert; Voorbij wij en zij?

Baukje Prins; Voorbij de onschuld: Het debat over de multiculturele samenleving.

Wim Peumans; Seks en stigma. Over grenzen heen. Homoseksuele en lesbische migranten in Vlaanderen en Brussel.

Kaznag@vlaamsbrabant.be

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN