• No results found

The performance of identity in Chinese popular music Groenewegen, J.W.P.

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "The performance of identity in Chinese popular music Groenewegen, J.W.P."

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

The performance of identity in Chinese popular music

Groenewegen, J.W.P.

Citation

Groenewegen, J. W. P. (2011, June 15). The performance of identity in Chinese popular music.

Retrieved from https://hdl.handle.net/1887/17706

Version: Not Applicable (or Unknown)

License: Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the Institutional Repository of the University of Leiden

Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/17706

Note: To cite this publication please use the final published version (if applicable).

(2)

Stellingen

1. Mainstream Chinese popmuziek draait om Taiwanese sterren en de VRC markt.

2. In China is rock een verzamelnaam voor alle populaire muziek die doet alsof andere dingen belangrijker zijn dan verkoopcijfers.

3. Folk- en volksmuziek zijn politiek beladen omdat ze claimen de volkswil weer te geven.

Singer-songwriters staan ambivalent tegenover die overlevering.

4. Chinese popsterren kunnen makkelijker in films acteren dan Amerikaanse, omdat het Chinese publiek allang geaccepteerd heeft dat popmuziek niets te maken heeft met authenticiteit.

5. Tussen muziek en taal bestaat een nauwer verband dan tussen dans en taal, beeldende kunst en taal, film en taal, en literatuur en taal.

6. Bestudering van Chinese populaire muziek leidt niet tot (meer) kennis van China. Muziek is geen venster op cultuur, het is cultuur.

7. Popmuziek is het ideale verbindingselement tussen de massa’s van de sociale wetenschappen, het alledaagse van antropologie en de kunst van de geesteswetenschappen.

8. De term etnomusicologie heeft een onprettige bijklank die vergelijkbaar is met die van niet- westerse studies, en beide moeten verdwijnen uit het wetenschappelijk vertoog. In plaats van etnomusicologie moeten we eenvoudig spreken van musicologie, en tegelijk zorgen dat de lading onder die vlag niet Eurocentrisch is.

9. Veldwerk moet. Je vindt andere dingen dan je zoekt.

10. Mede door Internet ligt het veld niet alleen meer daar, maar ook allang hier.

11. Er komen heel veel interessante Chinezen naar Nederland voor alle mogelijke optredens:

wetenschappelijk, maatschappelijk, kunstzinnig. Nederlandse universiteiten doen daar veel te weinig mee.

12. Het schrijven van een proefschrift is niet als het bouwen van een huis maar als het schoonmaken ervan. Arme promotor.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

License: Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the Institutional Repository of the University of Leiden. Downloaded

Focus and cogency are provided by the five themes that have informed the division into chapters – place; genre and classification; sex, gender and desire; theatricality;

I will argue that to Second Hand Rose, references to the local (Northeast China) tradition are secondary to the sinification of rock, which operates on a state or national

Today, the shuqing 抒情 ‘lyrical’ songs of gangtai define mainstream popu- lar music to the extent that there is no constitutive outside: the mainstream does not di- vide itself

The re-use of THE MOON FOR MY HEART by these and many other male and female artists shows the versatility of this and many other mandapop and cantopop songs, also in terms

30 Liang Long himself also sees his live shows as inte- grated performances in which he acts a role through- out, referring to the saying “a lead singer is half an MC 司儀.” Just

The rhythm that arises out of the symbiosis of Xiao He and Wang Fan with their respective electronic instruments; the proliferation and variation of labeled melodies and other

Dangerous Tunes: The Politics of Chinese Music in Hong Kong, Taiwan, and the People's Republic of China since 1949.. Wiesbaden: